Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bra inspelad klassisk musik på cd

638 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 July 2008 - 00:58

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Måste bara säga att ni postar väldigt genomarbetade och informativa inlägg! ;)
Här finns en hel del tips att gå igenom när den klassika andan väl faller på.

/Genis

Postad 18 July 2008 - 12:50

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Måste bara säga att ni postar väldigt genomarbetade och informativa inlägg! ;)
Här finns en hel del tips att gå igenom när den klassika andan väl faller på.

/Genis

Håller verkligen med! Perfekt för en "nybörjare" på klassisk musik som jag är att höra hur man kan se inspelningar ur olika perspektiv m.m. Förut trodde jag att "det är väl bara att köpa första bästa inspelning av något klassiskt stycke" (mina första skivor var Beethoven's symfonier på något bolag som jag fortfarande inte hört talas om, haha). Sedan hittade jag denna tråden där man fick en massa trevliga tips, jag köpte bl.a Beethoven's symfonier på nytt. Denna gång i Karajan's tappning och då förstod jag verkligen vikten av att hitta "rätt" inspelning eftersom det var en otrolig skillnad jämfört med mina gamla skivor.

Postad 18 July 2008 - 13:01

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Håller verkligen med! Perfekt för en "nybörjare" på klassisk musik som jag är att höra hur man kan se inspelningar ur olika perspektiv m.m. Förut trodde jag att "det är väl bara att köpa första bästa inspelning av något klassiskt stycke" (mina första skivor var Beethoven's symfonier på något bolag som jag fortfarande inte hört talas om, haha). Sedan hittade jag denna tråden där man fick en massa trevliga tips, jag köpte bl.a Beethoven's symfonier på nytt. Denna gång i Karajan's tappning och då förstod jag verkligen vikten av att hitta "rätt" inspelning eftersom det var en otrolig skillnad jämfört med mina gamla skivor.

Jag tror alla har gått den vägen. I början köper man skivor lite grann på måfå och kan tycka att det mesta låter bra. Exempelvis köpte jag tidigt en inspelning av Bach Brandenburgkonserter med Yehudi Menuhin och Bath Festival Orchestra. Den lyssnade jag på och tyckte att det lät trevligt. Åtskiliga inspelningar senare kan jag knappt lyssna på den utan att må illa på grund av det smetiga och röriga spelet från orkestern (Menuhin är ganska bra). Skillnaden med exempelvis Pinnock är enorm.

Om man kan få hjälp att undvika de där katastrofala inspelningarna och gå rakt på något bättre så tror jag att mycket är vunnet.

Redigerat av Unregistered1197, 18 July 2008 - 13:10.

Postad 18 July 2008 - 14:10

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Jag tror alla har gått den vägen. I början köper man skivor lite grann på måfå och kan tycka att det mesta låter bra. Exempelvis köpte jag tidigt en inspelning av Bach Brandenburgkonserter med Yehudi Menuhin och Bath Festival Orchestra. Den lyssnade jag på och tyckte att det lät trevligt. Åtskiliga inspelningar senare kan jag knappt lyssna på den utan att må illa på grund av det smetiga och röriga spelet från orkestern (Menuhin är ganska bra). Skillnaden med exempelvis Pinnock är enorm.

Om man kan få hjälp att undvika de där katastrofala inspelningarna och gå rakt på något bättre så tror jag att mycket är vunnet.

Har du något smakprov man kan lyssna på när det gäller den dåliga inspelningen, eller är det risk att man kastar upp?=) Skulle vara kul att lyssna på nu när man vant sig vid Suzuki's inspelning.

Redigerat av Hifi-Arne, 18 July 2008 - 14:12.

Postad 18 July 2008 - 14:11

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Den ligger i amazonlänken där. Förmodligen är den inte lika stötande för andra som för mig som är lite ... speciell ... när det gäller Bach ;)

Postad 18 July 2008 - 23:14

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Den ligger i amazonlänken där. Förmodligen är den inte lika stötande för andra som för mig som är lite ... speciell ... när det gäller Bach :)

Jag tycker orkestern spelar lite "otajt" och "rörigt", eller vad man nu ska säga, på den där inspelningen. Då tycker jag Suzuki och Pinnock låter betydligt renare=) Jag hörde förresten en version någonstans (en mp3-låt) av Brandenburgkonsert Nr 3, första satsen. Den spelades jättejättesnabbt! Lät mycket lustigt. Har sett att det ibland står "without tempo indication" eller liknande när det gäller vissa verk, betyder det att kompositören, Bach i detta fall, aldrig gjorde någon anteckning i vilket tempo verket är menat att spelas i?

Redigerat av Hifi-Arne, 19 July 2008 - 00:10.

Postad 19 July 2008 - 00:47

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det stämmer. Flera av Brandenburgkonserterna saknar tempoangivelse för första satsen. Det vanligaste är väl att börja första satsen ganska snabbt (allegro) men Bach tjänar nästa alltid på att inte spelas jäktat. Gångtempo (andante eller moderato) funkar ganska bra för dessa första satser.

Redigerat av Unregistered1197, 21 July 2008 - 18:48.

Postad 21 July 2008 - 18:18

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Jag har kikat lite på Tchaikovsky's "1812". Vad tror ni om denna inspelning?

http://www.amazon.co...;pf_rd_i=507846

Postad 21 July 2008 - 18:58

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Den låter väldigt fint. Du kan ju också testa Telarcs välkända version, antingen den remastrade gamla eller den nya SACD/DVD-A-utgåvan

Postad 21 July 2008 - 19:26

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Den låter väldigt fint. Du kan ju också testa Telarcs välkända version, antingen den remastrade gamla eller den nya SACD/DVD-A-utgåvan

Ska kolla in dom också! Tyckte den lät väldigt fin med kören (eller har den någon annan benämning i detta fall?), för det är väl inget som är med i alla versioner av "1812"?

Finns det förresten några andra liknande episka/melankoliska verk av Tchaikovsky eller andra kompositörer med körer liknande denna?

Kan också passa på att fråga om ni vet någon inspelning med Gustav Holst som innehåller samma verk som på denna skiva:

http://www.amazon.co...r...4364&sr=1-4

Skulle även vilja ha någon fin inspelning med hans "Brook Green Suite" samt "St Paul's Suite". Verkar lite trixigt att få tag i någon annan kvalitativ inspelning än Planeterna när det gäller Holst, eller så är jag för dålig på att leta?=)

Redigerat av Hifi-Arne, 21 July 2008 - 20:10.

Postad 22 July 2008 - 23:29

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0

Så här ser jag det. Bland 1 000 miljarder människor som har levt och kommer att leva så finns det bara en Johann Sebastian Bach. Troligen kommer han aldrig att överträffas för det finns ingen som skriver musik på det sättet längre.

För min del är det Bach som är relevant och jag fullkomligt dyrkar hans kompositioner.

Olli Mustonen är bara en pianoklinkare, vem som helst. Det må vara hänt att någon vill spela in hans slakt av den störste kompositören som någonsin har levat. Men om någon försöker dra in en skiva där mustonen skändar Bach i mitt hem så åker den omedelbart ut genom fönstret.

Mustonen är väl ett typexempel på artister som ägnar sig åt effektsökeri och som blir uppmärksammad för att vara avvikande. Nu är jag ingen pianist själv men jag tycker spelar ryckigt och slarvar med sina ornamentik. Det verkar mest som om han försöker hoppa över drillar när de kommer på bökiga ställen. "Ja, här är det noterat en drill men vafan jag sprätter till och kör vidare."

[...]

Så frågan är om det redan är gjort ordentligt och bättre vad har vi för nytta av en Mustonen som hamrar loss för att höras och synas?

Det är naturligtvis svårt att veta vad Bach skulle ha sagt om han hade tvingats lyssna på Mustonen men jag tror att det hade varit något i stil med "Nein, nein, nein ... ich habe genug."

Absolut! Jag är heller ingen vän av Mustonen. Och som välspelad Bach är det bland det västa jag har hört! Med enorma utsvävningar på nolltid och en fruktansvärd oballans. Hans smak är många gånger minst sagt tvivelaktig. Därför skulle jag direkt avråda att köpa hans skivor om man inte vet vad det är!

Vad vi har för nytta?

Jo, själv har jag köpt några av dom, efter att ha övervägt vad jag ville ha ut av dom. Bland dom är Griegs pianokonsert med Herbert Blomstedt, där han visade upp många riktigt roliga och användbara idéer som jag själv har nytta av i mitt arbete som pianist - även om mina ideal ligger långt ifrån hans. Det har helt enkelt breddat mitt synsätt på verket. Så visst kan man få ut något av det, men som sagt - det viktiga är att man har övervägt vad det är och att man vet vad man får om hand köper hans skivor.

Men som jag skrev innan - för mig och i de skivor jag finner mest njutbara för mig - är skivor där det är god ballans mellan musiken i sig och musikerns spegling av verket genom sig själv och sin personlighet. För jag tror att det trots allt är musikern som ger verket färg.
För mig visar verklgen Angela Hewitt i ditt exempel ett ypperligt exempel på detta. Hon lyckas förena Bach med ett personligt spelsätt och får det att samstämma väldigt fint! Därför tycker jag att hennes Bach-skivor är bland de mest intressanta Bach-pianoskivor på marknaden idag. :P

Redigerat av Alban, 23 July 2008 - 00:04.

Postad 24 July 2008 - 17:06

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Tänkte ge ett litet somrigt CD-tips på en skriva jag precis fick hem. :unsure:

Mozarts pianokonserter är ju klassiker som varit uppe i tråden tidigare. Här är en ny skriva med Pollini och Wiener Philharmoniker som låter väldigt väldigt trevligt!
Han står med ena foten i den lite äldre traditionen får man väl säga, men håller ändå en fräsh profil, så det blir aldrig släpigt. Snyggt ballanserat helt enkelt! Annars är framtoningen rätt rund och mjuk, som passar dessa konserter väldigt bra. Orkestern gör ett strålande jobb (precis som pianister såklart) - alltid ballanserad, men rapp. Självklart är ljudet på topp och pianoklangen är superb.

Det finns några fler nya CD med Mozart-konserter med Pollini. Om jag är rätt underrättad så han legat rätt lågt i månag år vad gäller Mozart. Han spelade in två stycken med Böhm i början av -80-talet, men that's it. Så nu hoppas jag verkligen att detta kanske blir en komplett serie på sikt. För han tillför något nytt ;)

Postad bild

Länk till Amazon

Redigerat av Alban, 24 July 2008 - 17:07.

Postad 24 July 2008 - 17:14

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Den verkar vara trevlig :unsure: Pianospelet i de korta smakproven verkar vara ganska rakt, rent och okomplicerat. Stämmer det?

Redigerat av Unregistered1197, 24 July 2008 - 17:15.

Postad 25 July 2008 - 12:10

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Ja, det är väldigt pärlande spel. Väldigt vackert sådant! Så det tycker jag nog, men han har ändå ett fint yttryck.
Han står kanske med ena foten i en mer romantisk tradition i dessa inspelningar. Nångång - även om det är ovanligt, så får stråkarna till och med lite av en "Wooohhiii" -klang. Men den är ändå välartukulerad. Så det är mycket färg i den, vilket också passar - speciellt i kv.453. ;)
Och jag tror nog att det är den vackraste inspeningen jag har hört på den och jag tror det är ordet "vacker" som bäst beskriver karraktären. Så det är ingen avskalad Mozart om man säger så.

Sen är det, för att ta ett afrouttryck "tajt som en bäver i ett stuprör" ;) ... fast på ett possitivt sätt.

Redigerat av Alban, 25 July 2008 - 13:41.

Postad 25 July 2008 - 17:07

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det beror ju på bävern ;)

Ska ta och testa hans senare inspelning av den härliga nr 12 (min favorit) och nr 24 som jag tror kan låta bra med den lite torra stilen.

Postad bild

http://www.amazon.co...t...1701&sr=1-1

Synd att han inte har spelat in nr 22 också. Den skulle låta intressant i den stilen.

Redigerat av Unregistered1197, 25 July 2008 - 17:08.

Postad 25 July 2008 - 17:48

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Haha, precis

Jo, 22an vore ju en höjdare! Så fin konsert och en av de bästa. Det kommer säkert

Du får skriva några rader sen vad du tyckte om skivan ;)

Postad 29 July 2008 - 15:24

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
här är ett par tips på bra inspelad klassisk musik:

Mozart:
Pianokonsert 21 & 26
Label: Dg
Dirigent: Abbado
Solist: Pires
Katalognr: UNI-471738 -2

Som de flesta vet är 21:an något av det bästa mozart gjort, här inspelad av den förmodligen bästa dirigenten med en själfull tolkning av pires, som spelar underbart.

Holst:
Planeterna
Label: Decca
Bolag: UNI
Dirigent: Dutoit
Katalognr: UNI-417553 -2

Om man gillar Star Wars iaf musiken tycker man förmodligen även om planeterna, tror att en av williams största inspirationer är just planeterna. Underbart ljud och en otroligt kraftfull och mångfacetterad symfoni och inspelning.

Artist: Mahler Gustav
Titel: Symfoni 9
Dirigent: Abbado
Katalognr: UNI-471624 -2

Abbado är bäst på Mahler och här är förmodligen den bästa inspelningen av Mahlers bästa symfoni, återigen mkt bra ljud och orkester. "En no brainer" detta

Postad 29 July 2008 - 19:27

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Igår fick jag hem "Planeterna" med Holst och Mozart's symfonier 35-41 med Böhm. Eftersom Planeterna med Vienna Philharmonic Orchestra och Karajan hade utgått ur sortimentet hos Ginza så beställde jag skivorna från amazon.co.uk där båda fanns i lager.

Jag beställde skivorna torsdag 24 juli och fick hem dom igår den 28 juli. Det tycker jag är riktigt snabbt trots att jag bara valde den vanliga postgången. Priset är nästan detsamma, jag betalade 312,95kr sammanlagt inkulsive frakt och moms. På t.ex Ginza hade det kostat 287kr (169kr för Mozart's symfonier, 89kr för Planeterna +29kr frakt). Så jag kan rekommendera att handla skivorna som ni inte hittar på t.ex Ginza, CDON m.m hos amazon.co.uk då de har snabb leverans och ganska brett sortiment.

Hur skivorna låter? det måste jag återkomma till eftersom jag inte har hunnit lyssna på dem än.=)

Redigerat av Hifi-Arne, 29 July 2008 - 19:47.

Postad 29 July 2008 - 20:20

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Jag vill rikta ett stort tack till alla er som regelbundet skriver i denna tråd. Detta är den bästa tråden på hela forumet. Tråden är mycket användbar.

Postad 30 July 2008 - 09:45

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Igår fick jag hem "Planeterna" med Holst och Mozart's symfonier 35-41 med Böhm. Eftersom Planeterna med Vienna Philharmonic Orchestra och Karajan hade utgått ur sortimentet hos Ginza så beställde jag skivorna från amazon.co.uk där båda fanns i lager.

Jag beställde skivorna torsdag 24 juli och fick hem dom igår den 28 juli. Det tycker jag är riktigt snabbt trots att jag bara valde den vanliga postgången. Priset är nästan detsamma, jag betalade 312,95kr sammanlagt inkulsive frakt och moms. På t.ex Ginza hade det kostat 287kr (169kr för Mozart's symfonier, 89kr för Planeterna +29kr frakt). Så jag kan rekommendera att handla skivorna som ni inte hittar på t.ex Ginza, CDON m.m hos amazon.co.uk då de har snabb leverans och ganska brett sortiment.

Hur skivorna låter? det måste jag återkomma till eftersom jag inte har hunnit lyssna på dem än.=)

Har hört att att Karajans "planeterna" ska vara riktigt bra så du har nog valt en bra inspelning. Jag anser personligen att mozarts 36:a e bäst, linzsymfonin som enligt upphovsmakaren komponerades på ett endast ett par dagar. Den bästa symfoniska satsen mozart gjort är dock den avlutande på 41:an. Hela den satsen bara sprudlar livsglädje, ugh va bra det är. Men om man vill ha det bästa med mozart är det hans sena pianokonserter och italienska operor som gäller.

Postad 30 July 2008 - 10:51

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0

Men om man vill ha det bästa med mozart är det hans sena pianokonserter och italienska operor som gäller.

Jaa, det är förbaskat bra musik! :unsure:

Jag tycker att pianokonserterna överlag har en väldigt jämn kvalitet - i varje fall från pianokonsert nr.9 kv.271. Fast de senare är ju mer symfoniska.
Själv tycker jag att han har skrivit av lysande kvalitet i de flera genrer han ägnat sig åt, så jag tycker nog att det är lite svårt att skriva var man hittar bäst Mozart. Men för att nämna något tycker jag att de senare stråkkvartteterna och kvintetterna tillhör de aboslut bästa - även om de kanske inte alla gånger är fullt så lättlyssnat som mycket annat :D

Tack för skivtipsen föresten! :lol:

Postad 30 July 2008 - 11:58

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det mesta som Mozart skrev är intressant, stimulerande eller underhållande. Linz, Haffner, Prag och Jupiter är alla fantastiskt bra och det beror egentligen på humöret för dagen vilken man helst lyssnar på. Mozart skrev ju ofta på recept men lyckades variera sig tillräckligt mycket för att de flesta verk ska kännas individuella.

Postad 30 July 2008 - 16:41

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Jo det är rätt märkligt att en av våra största genier nästan endast skrev på beställning, jag håller med om att mozart är bra på alla genrer men inom operan (de italienska) och pianokoserterna finns få eller om det finns några övermän? Jag vet faktiskt inte.

Inom symfonierna slår beethoven mozart på fingrarna anser jag då beethovens verk är mer fria, inte så hårt tyglade och regelrätta som mozarts symfonier.

Jag har inte så bra koll på diverse kvartetter och liknande då jag tycker "chamber music" inte är särskilt spännande. Låter för mycket folkmusik, oftast, anser jag.

Jag har tom en inspelning där mozart skrivit diverse konserter för blåsinstrument. De känns ju lagom spännande på förhand, men de var ju faktiskt jättebra, efter ett par genomlyssningar. Det var en felbeställning på cdon, det är endast därför jag äger dessa idag.

Två frågor:

Vad tycker ni om Mahler?

Känner ni till några bra inspelningar när det gäller klassisk gitarr, inget sånt med elgitarr, utan klassisk gitarr på en nylonsträngad gura?

Postad 30 July 2008 - 17:04

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Har hört att att Karajans "planeterna" ska vara riktigt bra så du har nog valt en bra inspelning. Jag anser personligen att mozarts 36:a e bäst, linzsymfonin som enligt upphovsmakaren komponerades på ett endast ett par dagar. Den bästa symfoniska satsen mozart gjort är dock den avlutande på 41:an. Hela den satsen bara sprudlar livsglädje, ugh va bra det är. Men om man vill ha det bästa med mozart är det hans sena pianokonserter och italienska operor som gäller.

I dag har jag lyssnat en del på Planeterna med Karajan, och som vanligt med "The Originals"-serien så blir man inte besviken på varken framförandet eller ljudet på inspelningen. Mycket bra skiva som kan rekommenderas!

http://www.amazon.co...p...3833&sr=8-2

Postad 30 July 2008 - 21:33

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Mahler är riktigt bra men han kräver en hel del av sin lyssnare med sitt djup och sina mörker. Mahler lyssnar jag nog bara på när jag känner mig riktigt uppmärksam och i form.

När det gäller gitarrmusik har ju Göran Söllscher en fin och lättlyssnad teknik:

Postad bild
http://www.amazon.co...u...9317&sr=8-2

Postad bild
http://www.amazon.co...u...383&sr=8-17

Själv gillar jag förstås Jakob Lindberg som inte spelar gitarr men väl tarmsträngad luta:
Postad bild
http://www.amazon.co...B...534&sr=8-35

Bägge är ju duktiga herrar från vårt eget land. Här är en inspelning med båda plus några duktiga sångare:
Postad bild
http://www.amazon.co...l...9902&sr=8-6

P.S. Lyssna på Mozarts hornkonserter på skivan med blåsarkonserter. De är något litet extra.

Postad 30 July 2008 - 23:01

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Tack chris för alla fina förslag, blir nog en beställning av lite söllscher grejjer, man har ju hört han förut, där han spelar beatles låtar, låter mkt bra förresten.

Mahler är grym anser jag, där jag nämnde att beethoven där ett steg utanför den "färdiga" symfonifacit som haydn och mozart skapade så tar mahler ännu ett steg längre, där musiken låter fri. Nästan som han målar melodi efter melodi på en duk med massa olika färger och infallsvinklar.

Ska lyssna till mozarts hornkonserter ikväll med hörlurar, härligt.

Satt tidigare och lyssnade på bolero, har du förslag på inspelning där eftersom den karajan jag har är rätt tråkig emmellanåt. Jo så satt jag och försökte lista ut vilka instrument det är som spelar melodin efter varandra, rätt kul, tror jag nästan har alla men där fanns några kansken där, prova själv där hemma.

Postad 31 July 2008 - 11:39

OLa Ljudwall
  • OLa Ljudwall
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Satt tidigare och lyssnade på bolero, har du förslag på inspelning där eftersom den karajan jag har är rätt tråkig emmellanåt. Jo så satt jag och försökte lista ut vilka instrument det är som spelar melodin efter varandra, rätt kul, tror jag nästan har alla men där fanns några kansken där, prova själv där hemma.

Bolero blir ganska tråkig om man hört den några gånger, oavsett inspelning. Åtminstone tröttnade jag väldigt fort på den öht. Den är däremot, ungefär som Musorgskijs "Tavlor på en uitställning", utmärkt att inviga exempelvis "en rockare" till att börja lyssna på klassisk musik.

Inget ont om Ravel, han har skrivit mkt annat bra, men Bolero var väl inledningsvis bara avsett som ett balettstycke.

PS Mkt intressant och värdefull tråd må jag säga. Bortsett från Deutsche G. har jag tidigare inte haft så stor koll på övriga skivbolag. Märker nu att några av mina övriga favoriter, ljudmässigt, är just från Hyperion. Bl.a Saint-Saens "The three violin consertos" med Phillippe Graffin.

Postad 31 July 2008 - 12:33

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
du har rätt i det du sägerjag är och kommer förbli en rock-älskare men har tack vare några klassiska kompositioner funnit den klassiska musiken, däribland bolero. Jag håller dock inte med om att stycket blir tråkigt, tycker fortfarande att det är fantastiskt. Mina erfarenheter om bra ljud är DG och Decca, båda dessa förlag andas kvalitet, både ljud och dirigenter och orkestrar brukar hålla en mkt hög nivå. Har även viss erfarenhet av telarc där det finns bra inspelningar. Jag har en fyra årstiderna med ozawa från telarc som är mkt bra utifrån alla aspekter. Tydligen ska även hyperion och bis hålla en godkänd nivå medan phillips kan vara fantastiskt bra, detta bygger jag dock inte på egen erfarenhet.

Ett tips till alla som vill köpa och lyssna på bra klassiska inspelningar är boken 1001 classical recordnings you must hear before ju die. Där redaktören heter Matthew Rye. En guldgruva till alla som vill ha kvalitet på sina klassiska inspelningar, går kanske dock inte lita blint på men en god vägledning är den.

Postad 31 July 2008 - 17:36

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Philips tycker jag inte är ett säkert kort. Deras inspelningar har ofta det där tunna, ljusa ljudet som många som inte gillar klassisk musik förknippar med genren. Konstnärligt finns det en del bottennapp på Philips också. Visst har jag några Philipsinspelningar som låter bra men jag skulle kategorisera deras katalog som ojämnare än de flesta.

Postad 01 August 2008 - 02:22

OLa Ljudwall
  • OLa Ljudwall
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

du har rätt i det du sägerjag är och kommer förbli en rock-älskare men har tack vare några klassiska kompositioner funnit den klassiska musiken, däribland bolero. Jag håller dock inte med om att stycket blir tråkigt, tycker fortfarande att det är fantastiskt.

Jag är också en rock-älskare (även jazz-älskare). Den ena och det tredje utesluter väl inte det andra?

Jag tog väl i lite i överkant när det gäller Bolero. Men efter drygt fem ggr tyckte jag det blev lite stumt. Naturligtvis en subjektiv uppfattning.

Gled förresten in på även klassiskt lite av en ren tillfällighet när jag för några decienner sedan ville jämföra Emerson, Lake & Palmers och Ekseptions låtar med "originalen".

Redigerat av OLa Ljudwall, 01 August 2008 - 02:23.

Postad 02 August 2008 - 20:20

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Kul med lite nytt folk i tråden! :(

När det gäller skivbolag och ljud, så tycker jag att det beror väldigt mycket på vilken anläggning man har. Vissa ljudideal matchar vissa anläggningar och vissa andra. För några veckor sedan besökte jag en vän med en helt annan typ av anläggning än min och vi satt och lyssnade på Philips inspelning med Mozart pianotrios med Beaux art Trion. Det lät ljuvligt bra och ljudbilden var öppen och väldigt fin. På min anläggning går det väl an, men så värst spännande blir det inte - lite grå och snäv liksom.
Det var lite kul för att jag har alltid tyckt som Chris, så nu vet i tusan vad jag tycker egentligen. Men rent allmänt så finns många bottennapp bland Philips inspelningar. Dom har stora namn, men spelar när dom är som tråkigast känns det ibland. Slätstruket.
Sen finns det inspelningar där som man skulle kunna döda för också.

På min anläggning fungerar däremot Harmonia Mundi väldigt fint, men tyvärr tror jag det blir föga spännande på min kompis. Men självklart kan det vara välproducerat eller inte också. Det känns som att DGs välproducerade inspelningar låter bra på de flesta anläggningar. Eller?

Lejontim:
Jo, jag väntade också rätt länge innan jag började instressera mig för stråkkvartetterna och kvintetterna. När jag började intressera mig för klassisk musik avvisade det jag det för att jag ville ha nåt soloinstrument som drev och kvartetterna blir liksom för homogent. Fast nu när jag har kommit in i det mer så är det väldigt väldigt spännande! Både i fallen Mozart och Beethoven (och många fler), så är musiken mer skriven för kännare än många andra av deras verk - så det finns ett väldigt djup i det. Så rent allmänt ska man nog lyssna på en del före man ger sig hän åt den konstformen. I Beethovens fall är det ju ett otroligt spännande experimenterande i kvartetterna, som i vissa fall låter modernt än idag. Och Mozart skriver otroligt bra kvaretter, men jag tror nästan att det är kvintetterna som omponerar mest på mig. Ibland tycker jag att de leder mot Schubert-hållet.

Postad 02 August 2008 - 21:49

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Vad har du för anläggning, Alban?

Postad 03 August 2008 - 10:29

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Det som är mest utmärkande är nog mina Dali högtalare (Evidence 470). Dom är lite speciella - det är mycket kropp och välbalanserat och det är väl en högtalare som det "känns i köttet" om man säger så. Det känns att det är en låda som sjunger. Det gillar jag och det blir rätt nära "live" känsla på så vis. Men jag tror det krävs mycket för att ballasera den typen av högtalare och tyvärr blir lite på bekostnad av en riktigt kristallklar diskant - det saknar jag lite. Sen har jag lite kina grejer som driver (Classic).

Och min kompis som vi spelade Philips skivor på har Carlsson 52or som drivs med Linn-förstärkare och CD. Väldigt olika ljudideal i våra anläggningar. Han har mer klarhet, men känns lite som en tunn ljudkuliss utan botten i mina öron - men låter självklart mycket bra.

Postad 03 August 2008 - 11:23

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Som sagt jag har ingen erfarenhet av phillips själv faktiskt, har en audiofilkompis som tyckte de lät väldigt bra.

Jag har precis skaffat nytt i form mozarts trollflöjten. Eftersom mozart valde att underhålla folket istället för frälset med denna opera så sjungs stycket på tyska och aktörerna pratar istället för sjunger vid några passager.

Jag tyckte just detta var lite irriterande men musiken och sången är faktiskt fantastisk. Fick även inspelningen väldigt billigt, jag menar en hel opera för 149kr av märket DG och böhm är dirigenten,inget naxos här inte, det är ett fint pris på en hel opera med dessa förutsättningar. Nu saknar jag bara idomeneo och enleveringen av seraljen, sen har jag alla mozarts "kända" operor.

Postad 03 August 2008 - 14:59

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Som jag skrivit tidigare har inte alla mozarts operor och är inte helt nöjd med den inspelning jag har av don giovanni, nån som har bra koll på denna opera och kan föreslå en bra inspelning?

Postad 03 August 2008 - 15:22

OLa Ljudwall
  • OLa Ljudwall
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Som sagt jag har ingen erfarenhet av phillips själv faktiskt, har en audiofilkompis som tyckte de lät väldigt bra.

Det verkar som om Philips gjort både mkt bra inspelningar och andra, betydligt sämre.

Lite hum om saken verkar man kunna få om man har digital-Tv med Music Choice, och kopplar ljudet till förstärkaren. Jag brukar roa mig med att lyssna på de klassiska kanalerna på Music Choice (Calm, Greats o Orchestral) och ibland gissa skivbolag föra att sedan slå på TV-displayen och kolla facit. Just Philips har det visat sig vara när jag ibland trott det skulle vara ngt så bra som DG, Hyperion etc. Men det har också visat sig vara Philips när jag hört platta och stinglösa inspelningar, och då jag trott det vara Naxos el liknade. Tycker att ungefär samma ojämnhet verkar gälla EMI och RCA.

Postad 03 August 2008 - 15:38

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Det som är mest utmärkande är nog mina Dali högtalare (Evidence 470). Dom är lite speciella - det är mycket kropp och välbalanserat och det är väl en högtalare som det "känns i köttet" om man säger så. Det känns att det är en låda som sjunger. Det gillar jag och det blir rätt nära "live" känsla på så vis. Men jag tror det krävs mycket för att ballasera den typen av högtalare och tyvärr blir lite på bekostnad av en riktigt kristallklar diskant - det saknar jag lite. Sen har jag lite kina grejer som driver (Classic).

Och min kompis som vi spelade Philips skivor på har Carlsson 52or som drivs med Linn-förstärkare och CD. Väldigt olika ljudideal i våra anläggningar. Han har mer klarhet, men känns lite som en tunn ljudkuliss utan botten i mina öron - men låter självklart mycket bra.

Just det, den har en silk dome, tror jag. Kan den ge ett lite återhållet och luddigt ljud på stråkar ibland?

Själv växlar jag mellan ett par elektrostater från Final Sound och Canton RC-L. Elektrostaterna har en otrolig precision och närvarokänsla där man nästan kan ta på instrumenten. RC-L spelar klassiskt väldigt bra också fast ljudet inte hoppar ut i rummet riktigt lika fritt som elektrostaterna. Men ljudet blir korrekt och mäktigt med fin soundstage. Alumangandomerna ger ett väldigt klart ljud som återger övertoner på ett fint sätt.

Postad 03 August 2008 - 18:42

Plywood
  • Plywood
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Ursäkta inhoppet, men finns det någon bra klassisk samling med klassiska storverk, som tex körsymfonin med Bethooven, Air med Mozart, i bergakungens sal osv.. Dessa verk fanns på en samlingskiva från Naxos, men tyvärr lämnar ljudkvaliteten en hel del att önska. Vill alltså ha någon bra samlingskiva med klassiska storverk först o främst.

//

Mvh

Postad 03 August 2008 - 20:00

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Ursäkta inhoppet, men finns det någon bra klassisk samling med klassiska storverk, som tex körsymfonin med Bethooven, Air med Mozart, i bergakungens sal osv.. Dessa verk fanns på en samlingskiva från Naxos, men tyvärr lämnar ljudkvaliteten en hel del att önska. Vill alltså ha någon bra samlingskiva med klassiska storverk först o främst.

//

Mvh

Vill inte vara för beserwissrig nu men air on a g string är bach och inte mozart. Du har ju en fin samling i denna:
Artist: Karajan Herbert Von, Dirigent
Titel: Karajan Gold
Bolag: UNI
Katalognr: UNI-0028947-77341

Den saknar dock körsymfonin, denna tycker jag du borde köpa som ett fristående exemplar då du får med hela symfonin som förmodligen är min favorit av alla symfonier. Det finns ju hur många inspelningar som helst med denna symfoni. Karajan är bra på beethoven så prova någon av hans inspelningar.

Postad 03 August 2008 - 21:43

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Som jag skrivit tidigare har inte alla mozarts operor och är inte helt nöjd med den inspelning jag har av don giovanni, nån som har bra koll på denna opera och kan föreslå en bra inspelning?

Gardiners med Bryn är väldigt bra men kostar omkring 500 spänn. Marriners är ett bra och billigare andra alternativ. Böhms 1977 är ännu billigare, under 200 kr men den är lite stökig med mycket scenljud.

Postad 03 August 2008 - 22:24

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
man tackar Chris Lymme. Din skivsamling med klassiskt måste vara något i hästväg, eftersom jag är ganska ny på att köpa klassiskt är jag endast i begynnelsen.

Postad 03 August 2008 - 22:42

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0

Jag har inte så bra koll på just Don Giovanni tyvärr. Men Mozart operor i allmänhet håller Rene Jacobs på att spela in och det är väldigt spännande inspelningar! Se tillbaka i tråden så har jag länkat lite till hans inspelningar tidigare.

Nu finns det ju tyvärr inga lyssningsprov i den här länken, men ett tips är att leta på andra sidor och se vad du gillar den:

Länk

Postad 03 August 2008 - 23:26

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

man tackar Chris Lymme. Din skivsamling med klassiskt måste vara något i hästväg, eftersom jag är ganska ny på att köpa klassiskt är jag endast i begynnelsen.

Ja att ha tillgång till Lymme's skivsamling vore något=) Hur länge har Lymme lyssnat på klassiskt förresten?

Postad 04 August 2008 - 00:00

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
hej.

Tidigare i tråden har någon dissat skivbolaget Naxos för att ha kass kvalitet. Det är - från mitt perspektiv - helt rätt och helt fel. En inspelning som är sjukligt dålig är: Mozart Horn Concertos Nos 1-4 från 1998. Medan följande, utan reservation, rekommenderas: Chopin, Polonaises (Complete), Vol 1 &2 med Idil Berit på piano. Otroligt bra kvalitet på inspelning och spel.

Tipsar om en skiva på harmonia mundi, Brahms, Ein deutsches Requiem (op 45 HMG 501608). Har bara denna inspelning av detta verk och har inte jämfört inspelningen med någon annan inspelning, men har svårt att tänka mig att det skulle låta bättre.

Postad 04 August 2008 - 00:23

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

hej.

Tidigare i tråden har någon dissat skivbolaget Naxos för att ha kass kvalitet. Det är - från mitt perspektiv - helt rätt och helt fel. En inspelning som är sjukligt dålig är: Mozart Horn Concertos Nos 1-4 från 1998. Medan följande, utan reservation, rekommenderas: Chopin, Polonaises (Complete), Vol 1 &2 med Idil Berit på piano. Otroligt bra kvalitet på inspelning och spel.

Tipsar om en skiva på harmonia mundi, Brahms, Ein deutsches Requiem (op 45 HMG 501608). Har bara denna inspelning av detta verk och har inte jämfört inspelningen med någon annan inspelning, men har svårt att tänka mig att det skulle låta bättre.

Jag tror att anledningen till att Naxos "dissats" tidigare i tråden beror på att ett kvalitétsbolag som Deutsche Grammophon har hög standard och få inspelningar som håller låg kvalité. Man kan nog säga att Naxos är tvärtom. D.v.s dem har få inspelningar som håller hög klass och dessvärre många som inte håller måttet. Detta har jag hittills erfarat efter ett antal skivköp. Skulle jag köpa en skiva utan att ha lyssnat på den först skulle jag aldrig välja Naxos, inte ens om Dirty Harry stod och pekade sin Magnum .44 mot min tinning=)

Redigerat av Hifi-Arne, 04 August 2008 - 00:26.

Postad 04 August 2008 - 01:14

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
hej Hifi Arne,

Ja, den dåliga inspelningen av Mozart köpte jag på ICA under julhandeln 1989. Den stod tillsammans med flera andra julskivor som t ex Elvis-covers med julanknytning till försäljning för ett bra pris. Jag skulle ha kastat den, men kom på att man ha den som sk*treferens.

Idil Biret köpte jag på inrådan av en släkting som är musiker. Jag skulle inte heller komma på tanken att vika för Dirty Harry eller att generellt köpa klassisk musik från Naxos.

Köper och har mycket från Deutsche G, och känner att man kan lita på DG. De har emellertid en mycket lustig etikettering, dock, jag t ex har skivor från DGs serier "3D-Classics", Calleria", "Privilege", utan att det förklaras vad dessa etiketter innebär. J ag har också skivor från serion the "originals" men vad det innebär kan man läsa på hemsidan.

Ett naxos tips: Rodrigo, Concerto de Arajuez, med Norbert Kraft som solist.

Postad 04 August 2008 - 09:16

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0

Jag tror att anledningen till att Naxos "dissats" tidigare i tråden beror på att ett kvalitétsbolag som Deutsche Grammophon har hög standard och få inspelningar som håller låg kvalité. Man kan nog säga att Naxos är tvärtom. D.v.s dem har få inspelningar som håller hög klass och dessvärre många som inte håller måttet. Detta har jag hittills erfarat efter ett antal skivköp. Skulle jag köpa en skiva utan att ha lyssnat på den först skulle jag aldrig välja Naxos, inte ens om Dirty Harry stod och pekade sin Magnum .44 mot min tinning=)

Precis, DG har ju inte heller hög kvlité alla gånger dom heller (precis som alla äldre skivbolag). Vissa, säkrskilt äldre inspelningar, från 60-talet och bakåt kan rätt ofta ha rätt dåligt ljud kvalité. Fast å andra sidan har dom samtidigt väldigt bra inspelningar från samma tid, så kvalitén har blivit jämnare med åren. Det berodde nog på producenter mm.
De tråkigare inspeningarna sålde dom ofta för typ 59 kronor förr och nu vet jag inte ens om dom finns kvar. Så vanliga "standard" DG, typ fullpris eller Originals serien håller så gott som alltid hög kvalité. Sen kan man ju gilla det eller inte ändå.

Postad 04 August 2008 - 11:06

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Jag har två bra inspelningar på naxos med phillip Glass och Kabalevskij, så allt de gör är inte kass. Jag gjorde en ny beställning på cdon igår med följande verk: Mozarts pianokonserter från 20 till 25, uchida spelar piano på dessa. Carmina Burana med Orrf och mozarts Requiem, sen två coldplay skivor också, men det tillhör ju inte forumet. Körverk tycker jag oftast kan vara mycket spännande, ska se hur dessa två låter!

Postad 04 August 2008 - 11:08

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Kul! Du får skriva några rader sen hur de låter :)

Uchida är ju en bland de stora Mozartpianisterna, så njut. Fina pianokonserter också 20 och 25an

Postad 04 August 2008 - 20:59

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Jag har inte riktig koll på 20 och 25:an men som sagt 21:an är är grymt bra, ska bli väldigt kul att lyssna på den live i helsingborgs konserthus i höst, oavsett hur bra vissa skivor är tycker jag live-framträdandet är bäst! Sen är ju det inte fel att ha en av om inte sveriges bästa symfoniorkester runt husknuten.

Kommer senare med en rapport om mina intryck av skivorna.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.