Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Optoma ThemeScene HD80

407 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 October 2007 - 19:53

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Kom till Malmömässan 27-28/10, så skall du få alla dina frågor besvarade - och förhoppningsvis befästade! :)

Under tiden, se detta inlägg från tidigare i tråden. :rolleyes:

Seeing is believing, eller vad brukar man säga? ;)

/Fredrik

Postad 17 October 2007 - 22:03

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0

Kom till Malmömässan 27-28/10, så skall du få alla dina frågor besvarade - och förhoppningsvis befästade! :wub:

Under tiden, se detta inlägg från tidigare i tråden.  :P

Seeing is believing, eller vad brukar man säga? <_<

/Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>

Är också intresserad av vad optoman presterar med signaler av lägre kvalitet. Inte för att det är aktuellt med proje-byte på ett tag till men några bekanta är på gång att investera och jag brukar få agera "råd och rön" vid sådana tillfällen.

Tror väl ändå inte att HD80 kommer visas med, låt säga s-video från en digitalbox, på malmömässan. Dessvärre är det nästan omöjligt att utreda huruvida en bildvisare fyller ens behov utan att ha den hemma under en tid.

Personligen har jag haft möjligheten att granska några produkter under mina "vardagsförhållanden", något som till viss del motiverat mig att ligga lågt med byte av projektor då merparten är allt för dåliga att prestera med lågkvalitativa signaler/källor.

Tråkigt att så få återförsäljare har möjlighet (läs viljan) att demonstrera produkten med annat än "blueray via hdmi"...

Postad 17 October 2007 - 22:10

Perkey
  • Perkey
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Kom till Malmömässan 27-28/10, så skall du få alla dina frågor besvarade - och förhoppningsvis befästade! :wub:

Under tiden, se detta inlägg från tidigare i tråden.  :rolleyes:

Seeing is believing, eller vad brukar man säga? <_<

/Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>

Hur kunde jag missa det inlägget? :P Jaja, då vet jag att projektor inte är något för mitt extremt ljusa vardagsrum. Mörläggning får det bli i sådana fall.

Men lite snabbt:

Hur blir SD-bilden jämfört med en hyfsad tjockis-TV? Bättre, sämre? Jag kan tyvärr inte närvara vid mässan.

(tror jag)

Postad 18 October 2007 - 07:14

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Men lite snabbt:

Hur blir SD-bilden jämfört med en hyfsad tjockis-TV? Bättre, sämre? Jag kan tyvärr inte närvara vid mässan.

(tror jag)

Svårt att säga, men generellt så är ju bildrörs TV betydligt mer förlåtande på dålig signal, än en pixelbaserad display. M a o ord, glöm dålig analog signal.
På en projektor som ligger på 720p eller 1080p, så avslöjas allt som inte skall vara där. How do you say? Skit in, skit ut. :wub:

/Fredrik

Postad 18 October 2007 - 07:21

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Hur kunde jag missa det inlägget?  <_<  Jaja, då vet jag att projektor inte är något för mitt extremt ljusa vardagsrum. Mörläggning får det bli i sådana fall.

Optoma HD81LV kan kanske vara något för dig. :wub:
Spana här.

/Fredrik

Postad 18 October 2007 - 08:32

Perkey
  • Perkey
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Men lite snabbt:

(tror jag)

Svårt att säga, men generellt så är ju bildrörs TV betydligt mer förlåtande på dålig signal, än en pixelbaserad display. M a o ord, glöm dålig analog signal.
På en projektor som ligger på 720p eller 1080p, så avslöjas allt som inte skall vara där. How do you say? Skit in, skit ut. :wub:

/Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>

Det var det jag var rädd för...

Nu blir det ännu mer om och men innan man bestämmer sig vad man ska satsa på. Ska dock kolla in HD81:an innan jag slänger in handduken.

Postad 19 October 2007 - 13:28

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0

Men lite snabbt:

(tror jag)

På en projektor som ligger på 720p eller 1080p, så avslöjas allt som inte skall vara där. How do you say? Skit in, skit ut. :)

/Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>

Tycker det är en felaktig inställning. Resonerar man att pixelbaserade bildvisare inte skall/kan visa exempelvis SDTV säger man samtidigt att ingen bör köpa lcd/plasma-tv eller projektor om man inte kör högupplöst material. (Ok, större bild avslöjar naturligtvis mer också, men ändå.)

Naturligtvis är det inte "rättvist" för en 1080-proje att behöva visa 576i från en digitalbox men kärnfrågan kvarstår: Gör den jobbet bättre eller sämre än andra projektorer, då även 720- 576- 480-projar inräknat? Man vill ju trots allt kunna se fotbollsmatcher m.m. på en bildvisare för 25-30k(inte för att det går att göra på alla platt-tvs...speciellt inte lcd-apparaterna).
Just därför vore det grejt att få höra vad andra säger om icke-referenssignaler och allra bäst om man själv kunde se hur den hanterar dem.

Har själv (å många med mig) kört infocus 4805 som trots fläktljud och låg upplösning gjort jobbet fascinerande bra för tv, dvd och konsollspelande. Tror att tillverkarna allt mer förlitar sig till att signalerna håller hög kvalitet och därmed också kan hålla priset nere på projarna genom att skära ner på signalhanteringen. (Vilket i sig är en sund och försvarbar utveckling som dock inte ännu gynnar alla)

Skulle vara intressant att, vid sämre förhållanden, jämföra exempelvis hd80 med hd73 då 73ans lägre upplösning och farudjia-chip kanske generera ett väl så bra resultat??

Postad 20 October 2007 - 08:23

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Då kanske jag missuppfattade er alla. ;) :D

Vad jag ville ha sagt, var att att köra en analog TV signal (nu är det ju i princip slut ändå i Sverige) in i en högupplöst projektor (alltså typ från en vanlig video), brukar se sämre ut än på en lite mer förlåtande bildrörs TV.

Inget sagt om att 576i/p digitalt skall vara några problem på en högupplöst display.

Där kommer det ju mer an på vilken scaler/de-interlacer som gör bäst jobb på att måla upp 576i/p på en 720p/1080p panel – bildkällan eller bildmottagaren.

/Fredrik

Postad 20 October 2007 - 09:50

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0

Då kanske jag missuppfattade er alla. ;) :D

Vad jag ville ha sagt, var att att köra en analog TV signal (nu är det ju i princip slut ändå i Sverige) in i en högupplöst projektor (alltså typ från en vanlig video), brukar se sämre ut än på en lite mer förlåtande bildrörs TV.

Inget sagt om att 576i/p digitalt skall vara några problem på en högupplöst display.

Där kommer det ju mer an på vilken scaler/de-interlacer som gör bäst jobb på att måla upp 576i/p på en 720p/1080p panel – bildkällan eller bildmottagaren.

/Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>

Präcis.

Analoga tvn är det bara comhem som envisas med, bra att vi är på samma spår igen då då då :-)

Så då är frågan...vilken modern proje gör det jobbet bäst? Lite offtopic kan jag erkänna att HD73 känns spännande då den har vad jag förmodar bra scaler och interlacer. Men för dubbla pengarna (HD80) kan man ju gå en riktigt högupplöst framtid tillmötes, vilket man gärna gör ...bara man inte behöver tumma på kvaliteten med nulägets förutsättningar.

Postad 21 October 2007 - 21:33

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Halvfärdig test verkar det som.. <_<

Fast nyfiken på att höra resten. :)

/Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>

Verkar vara lite fellänkad, jag såg inte det först, sorry :)

<{POST_SNAPBACK}>

Nu är hela testen på plats. :)
Omfattande, minst sagt..

/Fredrik

Postad 28 October 2007 - 12:25

lillis85
  • lillis85
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Har följt denna projj samt konkurenten Benq W9000. Någon som vet hur det står sig mellan dom? Ska snart uppgradera och det kommer att bli en av dessa två. Gillar mer Optoman då den har bättre ingångar, men somliga säger att Benq har bättre färger. Någon som vet mer om detta? Såg precis att W9000 har sjunkit bra mycket i pris. Ligger just nu under 20.000:- !! Någon som tror att Optoma kommer att följa efter?

Postad 30 October 2007 - 17:42

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
Samma undran här. Skall optoma matcha benq eller motiverar de priset med dc3? Optoma är inte längre hetaste 1080dlpn på detta forum i alla fall. Det jag skulle dessutom vilja veta mer om 1080i-hanteringen dessa två projar emellan. W9000 verkar ju ha slarvat kraftigt där, är optoma bättre tro? Optomans design tilltalar onekligen, benqen är betydligt större, men om den har bra lensshiftcoh dessutom är tystare är det bara vissa bilddetaljer som kan sätta optoman före...i mitt fall alltså :-)

Får vi svar på dessa frågor i nästa avsnitt av Doktor Drövels Hemlighet tro?

Postad 30 October 2007 - 19:22

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
HD80 kompletterar sina testframgångar med bäst projektor £1000 (~ 13.500:-) – £2000 (~ 26.900:-), i WHAT HI*FI? SOUND AND VISION AWARDS 2007. :)

Vi tackar också HiFiForum.nu, som visar bild på bild från vårt rum på Malmömässan i helgen som var, i deras, i vanliga fall, högst audiodedikerade forum (även sid. 3). :lol:
Kul om vi kan appellera lite till ljudfantasterna med, och de kan se dagens koppling mellan bra bild och bra ljud. B)

/Fredrik

Postad 30 October 2007 - 21:24

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
Fredde:

Om jag matar HD80 med 1080i ...hur gör den då? Äkta i-till-p eller det vanliga "fusket"?
Är de problem som fanns(om de nu fanns) med 1080P/24 long gone nu?

Redigerat av nobba, 30 October 2007 - 21:25.

Postad 31 October 2007 - 10:14

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Den visar 24p som 48p nu.
Alltså ingen konvertering till 60.

/Fredrik

Postad 31 October 2007 - 10:35

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
Ok kanon, men gör den en äkta deinterlacning av 1080i eller dubblar den varje 540-rendering till 1080? All HDTV utom SVT körs väl i 1080i varför denna fråga är väl så viktig.

Redigerat av nobba, 31 October 2007 - 10:36.

Postad 01 November 2007 - 18:38

lillis85
  • lillis85
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hehe, sålde precis min gamla projj så nu måste jag verkligen köpa en ny snart. Hoppas bara på att priset kunde gå ner en liten bit :(

Postad 04 November 2007 - 14:23

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Ok kanon, men gör den en äkta deinterlacning av 1080i eller dubblar den varje 540-rendering till 1080? All HDTV utom SVT körs väl i 1080i varför denna fråga är väl så viktig.

De-interlacingen sköts med pixelworks dnx teknologi.
Se mer på sidan 3 i broschyren.

Se också mer här.

/Fredrik

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 04 November 2007 - 14:24.

Postad 16 November 2007 - 20:24

hasse2cool
  • hasse2cool
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Tittade på denna idag och det har varit skriverier här i tråden om att den inte ska visa färgerna rätt, jag var därför skeptisk till denna. Men blev imponerad av bilden den var jämförlig med tex benq 9000. Dessutom är den prissänkt nu även om det inte står det här kostar numera ca 23 000 på hemmabiocenter (lidingö)
Dessutom är den snygg vilket man inte kan säga om alla projjarna kanske dax att ta med lite kvinnor in på designavdelningarna!!!
Imponerad av den måste jag säga,men tyvärr svårplacerad (men det är många dlp)

Postad 17 November 2007 - 13:36

lillis85
  • lillis85
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Fick hem den tidigare i veckan och har nu kopplat in den och testat med lite filmer. Blev riktigt imponerad av bilden, men tyvärr har jag fått en modell med störande vita vertikala linjer på ena hälften av bilden. Funderar på om det är en panel inne i projjen som är defekt ;)

Vad tror ni?
Postad bild

Redigerat av lillis85, 17 November 2007 - 15:16.

Postad 18 November 2007 - 19:49

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Kontakta PROJEKTOR System, så tittar vi på det.

/Fredrik

Postad 18 November 2007 - 19:55

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Tittade på denna idag och det har varit skriverier här i tråden om att den inte ska visa färgerna rätt, jag var därför skeptisk till denna. Men blev imponerad av bilden den var jämförlig med tex benq 9000. Dessutom är den prissänkt nu även om det inte står det här kostar numera ca 23 000 på hemmabiocenter (lidingö)
Dessutom är den snygg vilket man inte kan säga om alla projjarna kanske dax att ta med lite kvinnor in på designavdelningarna!!!
Imponerad av den måste jag säga,

Jo, denna enhet verkar ha den nya mjukvaran som jag inte trodde vi skulle hinna få till mässan.

Grund- och sekundärfärgerna ligger nu nästan spot-on, förutom blått som är lite undermättad, och röd som är något lite övermättad. Rödsticket som de första exemplaren hade är nu borta.

Gråskalan mätte nu också väldigt rak och fin från 20 IRE och uppåt till 100 IRE.

Gamma 2.23.

På 100 IRE hade jag 11 fL i lågläget på lampa, och 14 i det högre lampläget. :)

Ni som missade den i helgen, åk till Hembioconsult nästa helg, där vi siktar på att visa den igen, med euroscreen ReAct duken, ramspänd 230 cm bred. :lol:

/Fredrik

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 20 November 2007 - 19:24.

Postad 18 November 2007 - 20:30

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
HD80 står sig bra mot den drygt 17.000:- dyrare InFocus IN82 enligt PROJECTOR CENTRAL. :)

"The bottom line is that in selecting between these models, buyers may prefer one over the other for a variety of reasons. In most situations, they are very similar; it is only in environments with a lot of ambient light that the IN82 becomes a necessity."

Jo, glömde jag nämna att priset på HD80 gått ner? :) Kostar nu 22.900:-. :rolleyes:

/Fredrik

Postad 20 November 2007 - 12:25

lillis85
  • lillis85
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Jo, glömde jag nämna att priset på HD80 gått ner? :) Kostar nu 22.900:-. ;)

/Fredrik

Är inte det typiskt? Just när man köpt den och inte kunde vänta längre så går den ner i pris B) Jaja, har skickat in den idag i alla fall. Får hoppas på att bilden löser sig. Är i övrigt helnöjd med den :wub:

Postad 20 November 2007 - 12:41

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Jo, glömde jag nämna att priset på HD80 gått ner? :) Kostar nu 22.900:-. B)

/Fredrik

Är inte det typiskt? Just när man köpt den och inte kunde vänta längre så går den ner i pris :P Jaja, har skickat in den idag i alla fall. Får hoppas på att bilden löser sig. Är i övrigt helnöjd med den :wub:

Häv köpet pga. defekt produkt, sen köper du den igen till det lägre priset... B)

FFRREEDDRRIIKK:
Du måste vara kär i HD80, mer eller mindre ALLA dina inlägg OAVSETT tråd handlar bara om att promota HD80... ;) :blink:

Postad 20 November 2007 - 15:29

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Jo, glömde jag nämna att priset på HD80 gått ner? :) Kostar nu 22.900:-. B)

/Fredrik

Är inte det typiskt? Just när man köpt den och inte kunde vänta längre så går den ner i pris B) Jaja, har skickat in den idag i alla fall. Får hoppas på att bilden löser sig. Är i övrigt helnöjd med den :wub:

Häv köpet pga. defekt produkt, sen köper du den igen till det lägre priset... B)

FFRREEDDRRIIKK:
Du måste vara kär i HD80, mer eller mindre ALLA dina inlägg OAVSETT tråd handlar bara om att promota HD80... ;) :blink:

Ja, är man Optoma-krängare så är man :P

Postad 20 November 2007 - 16:10

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Jo, jag känner till att så är fallet, med det blir lite VÄL ibland... :)

Det fick mig att välja W9000 utan att ens titta på HD80! B) ;)

Dock så är detta iaf. RÄTT tråd att tjata i... denna gången... :wub:

Redigerat av Dr. Death, 20 November 2007 - 16:13.

Postad 20 November 2007 - 16:28

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Jo, jag känner till att så är fallet, med det blir lite VÄL ibland... :wub:

Det fick mig att välja W9000 utan att ens titta på HD80! :blink: B)

Dock så är detta iaf. RÄTT tråd att tjata i... denna gången... ;)

Precis, det kan ge lite besk eftersmak en del gånger. Och mässandet kan göra att man stänger av istället för att lyssna :)

Postad 20 November 2007 - 18:04

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Det fick mig att välja W9000 utan att ens titta på HD80! ;) :wub:

OK. Huvudsaken är ju att du själv blir nöjd! :)

/Fredrik

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 20 November 2007 - 18:11.

Postad 20 November 2007 - 19:13

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Hahaha, ja det lär jag säkert bli, och det hade jag säkert blivit med Optoman oxå, det var väl mer av praktiska och prismässiga skäl som det blev W9000... ;) :)

Lite offtopic nu, men innan så var företagsäljsnack förbjudet på forumet, på både gott och ont, då jag tycker att väldigt många säljare har mycket att tillföra i trådarna (ink. dig i LAGOM dos :wub: ), men det blir ju bara drygt när nån BARA behandlar EN produkt och är dyker upp som gubben i lådan i princip varenda tråd, alla vägar bär till Rom, men alla trådar ska väl inte behöva bära till Optoma HD80 (förutom denna då B) )

Postad 20 November 2007 - 19:23

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Jo, denna enhet verkar ha den nya mjukvaran som jag inte trodde vi skulle hinna få till mässan.

Grund- och sekundärfärgerna ligger nu nästan spot-on, förutom blått som är lite undermättad, och röd som är något lite övermättad. Rödsticket som de första exemplaren hade är nu borta.

Gråskalan mätte nu också väldigt rak och fin från 20 IRE och uppåt till 100 IRE.

Gamma 2.23.

På 100 IRE hade jag 11 fL i lågläget på lampa, och 14 i det högre lampläget. :)

Ni som missade den i helgen, åk till Hembioconsult nästa helg, där vi siktar på att visa den igen, med euroscreen ReAct duken, ramspänd 230 cm bred. :wub:

/Fredrik

Här lite shots från hur den preseterade i färg och gråskala efter kalibrering i helgen som var. ;)

Postad bild

/Fredrik

Postad 20 November 2007 - 19:27

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
HD80 finns från och med imorgon, eller senast på torsdag, nu också för beskådan hos audioart i Eskilstuna.
Välkomna. :)

/Fredrik

Postad 20 November 2007 - 19:46

Zugar
  • Zugar
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0
Kan man se denna skönhet någonstans i helsingborgstrakterna?

Postad 20 November 2007 - 19:57

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Hahaha, ja det lär jag säkert bli, och det hade jag säkert blivit med Optoman oxå, det var väl mer av praktiska och prismässiga skäl som det blev W9000... B) :)

Lite offtopic nu, men innan så var företagsäljsnack förbjudet på forumet, på både gott och ont, då jag tycker att väldigt många säljare har mycket att tillföra i trådarna (ink. dig i LAGOM dos ;) ), men det blir ju bara drygt när nån BARA behandlar EN produkt och är dyker upp som gubben i lådan i princip varenda tråd, alla vägar bär till Rom, men alla trådar ska väl inte behöva bära till Optoma HD80 (förutom denna då :blink: )

Jag försöker hålla mina inlägg så objektiva och neutrala som möjligt, med uppbackande data/fakta från mina mätinstrument och/eller andra part, och undvika allt för mycket säljsnack. :P

Förhoppningsvis så kan alla här på forumet ta detta till sig så som de finner lämpligt, och kanske ha det som ett litet bi-underlag vid produkturval, utvärdering och liknande.

Om jag går överstyr, så brukar moderatorerna dyka upp på PM. :wub: Don´t worry! B)

/Fredrik

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 21 November 2007 - 18:36.

Postad 20 November 2007 - 20:01

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Ta dig till FLAT SCREEN CENTER i Löddeköpinge, eller MALMÖ BILD & LJUD CENTER i Malmö.

Det är de två närmast dig för närvarande. :)

/Fredrik

Postad 21 November 2007 - 00:53

Unregistered035dce0b
  • Unregistered035dce0b
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0
Ja tycker fredrik gör ett kalas jobb här svarar på frågor väldigt snabbt som man har om optoma å de ä ju jättebra.Kul att priset gått ner på den föresten hoppas på några tusen till innan man bestämmer sig,jag har 3 kanditater på listan änsålänge.

Postad 21 November 2007 - 17:42

Zugar
  • Zugar
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0

Ta dig till FLAT SCREEN CENTER i Löddeköpinge, eller MALMÖ BILD & LJUD CENTER i Malmö.

Det är de två närmast dig för närvarande. ;)

/Fredrik

såg att hifibutiken i hbg har den men kanske inte i butik?

Postad 21 November 2007 - 17:43

Zugar
  • Zugar
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0

Ja tycker fredrik gör ett kalas jobb här svarar på frågor väldigt snabbt som man har om optoma å de ä ju jättebra.Kul att priset gått ner på den föresten hoppas på några tusen till innan man bestämmer sig,jag har 3 kanditater på listan änsålänge.

Vilka är dina kandidater jag har tittat på W9000 och denna ;)

Postad 21 November 2007 - 17:51

Zugar
  • Zugar
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0
Undrar om det finns DC3, HDMI v1.3 och stöd för 24 bilder per sekund?

Postad 21 November 2007 - 18:36

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0

Vilka är dina kandidater jag har tittat på W9000 och denna :)

Viking har säkert börja snegla på HD800x som verkar vara en budgetvariant på HD80. Dåligt med info på den ännu dock.

EDIT: hade fel ang. DC2/DC3 ;)

Redigerat av nobba, 21 November 2007 - 19:17.

Postad 21 November 2007 - 18:37

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
HD80 är DC2.
HD81/81LV är DC3.
24p stöds i bägge.

/Fredrik

Postad 22 November 2007 - 03:30

Zugar
  • Zugar
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0

Vilka är dina kandidater jag har tittat på W9000 och denna :)

Viking har säkert börja snegla på HD800x som verkar vara en budgetvariant på HD80. Dåligt med info på den ännu dock.

EDIT: hade fel ang. DC2/DC3 ;)

Hittar ingen info ang HD800x? :blink:

Postad 23 November 2007 - 03:04

Unregistered035dce0b
  • Unregistered035dce0b
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0
Ja Har optomahd80 som nummer ett,optoma 800x som nummer ett inom parantes,sen som nummer 3 faktiskt en lcd projje pannan ae-2000 som de pratas så gött om,w9000 plockade ja bort helt från listan efter påtryckningar,men men vi få se när de är dax håller även på å bestämmer mig om en ny reciver åsså där ja tycker onkyon sr-705 ser riktigt intressant ut.Så de tur man har nobba här nära vid å bolla litte ideer med;)

Postad 28 November 2007 - 16:53

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0
Denna kanske kan vara en vettig proj för en som letar. funderar fortfarande dock om jag ska ha en full HD eller en 720p.. har ju läst vissa som påstår att en bättre model av 720p proj är minst lika bra i mycket som en billigare full HD.
Vilken skulle vara konkurenten till denna? Då givetvis i samma prisklass..

finns den ej i svart?

Att det finns 2 HDMI ingångar ser jag som ett plus emot de flesta andra. Då jag inte har en förstärkare med HDMI osv...

Redigerat av Loud, 28 November 2007 - 19:19.

Postad 28 November 2007 - 20:19

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

finns den ej i svart?

Nope.

/Fredrik

Postad 28 November 2007 - 22:41

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0
ok det var synd, ingen katastrof men ...

så inte något om alternativ till denna?

svar på mitt förra inlägg?

Postad 29 November 2007 - 09:49

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Om man kombinerar en Full-HD panel med bra optik, och sedan toppar med HD-DVD eller Blu-Ray material, så får man en tämligen optimal upplevelse. ;)

Som jag ser det så sätter ofta optiken begränsningen på billigare Full-HD projar, även till viss den kass bildbehandling, men man får förutsätta att bildbehandlingen håller hög klass på Full-HD nivå - både ur hårdvaru- och mjukvarusynpunkt.
Kanske fuskar man lite mer på 720p - vad vet jag?

Det enklase är nog att gå till en butik och jämföra själv.

Själv måste jag på mina demos (av och på, av och på med linsskyddet) hela tiden justera focus, då en liten feljustering markant ödelägger bilden på HD80, framförallt med Full-HD material, där jag vet att Optoma lagt ner en hel del tid och resurser på just optikimplementeringen, för att få ut det mesta ur både hård- och mjukvara - i projektor, såväl som utanför.

/Fredrik

Postad 29 November 2007 - 13:45

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0
Ok, men denna proj den känns väll som en av de billigare Full-HD projar?
så är optiken i denna inte hundra? Ska man heldre köpa en "dyr" 720p:are?

Postad 29 November 2007 - 14:06

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Detta är den optiskt skarpaste projektor vi har i vårt Optoma stall under 36.000:-, även då jämfört med HD73 och tidigare billigare 720p generationer.
Optoma har inte och har inte haft några planer på att göra en 720p maskin med denna optik i HD8x-serien.

/Fredrik

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 29 November 2007 - 14:11.

Postad 01 December 2007 - 19:04

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0
Ok, ja detta verkar ju vara en vettig proj - finns det andra konkurenter då i samma pris?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.