Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vi Vinylsamlare

3715 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 April 2008 - 09:28

taswin
  • taswin
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Håller också med Borka. Vem bryr sig om t ex omslagen till dagens Cd eller Mp3?
Trist att inte alla fått möjligheten att uppleva helheten som fanns förut. Ända från man satt med Ginzakatalogen och ringade in favoriterna, gallrade och valde och sedan spänd av förväntan travade ner till posten två veckor senare för att se vilka som kommit med denna gång...
Väl hemma var det bara att hålla tummarna för att hela premiärgenomspelningen funkade utan distraherande avbrott eller sorgliga hack-i-skivan.

Förresten; var kan man rösta om bästa vinylomslag?

Postad 22 April 2008 - 09:52

Unregistered5714e0fd
  • Unregistered5714e0fd
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Håller också med Borka. Vem bryr sig om t ex omslagen till dagens Cd eller Mp3?
Trist att inte alla fått möjligheten att uppleva helheten som fanns förut. Ända från man satt med Ginzakatalogen och ringade in favoriterna, gallrade och valde och sedan spänd av förväntan travade ner till posten två veckor senare för att se vilka som kommit med denna gång...
Väl hemma var det bara att hålla tummarna för att hela premiärgenomspelningen funkade utan distraherande avbrott eller sorgliga hack-i-skivan.

Förresten; var kan man rösta om bästa vinylomslag?

Oj, skojar du om om att vänta på Ginza..., snacka om att man klättrade på väggarna efter att man själv och kompisarna klottrat beställningslistan full, och bara gick och väntade. Det var verkligen också en ritual i sig att hämta ut och öppna en tio-kilos försändelse och dyka ner bland godsakerna... :D

Postad 22 April 2008 - 10:31

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Ett snedspår från "bästa ljud"-debatten...

Är det ingen annan som uppskattar "ritualen" med att spela vinyl? Är uppvuxen med detta format och det var med LP-skivor som musikintresset började (plus ett helt gäng kassetter). Jag tycket fortfarande att det är roligare att bläddra fram en LP, plocka lite med innerfodral, kolla in omslag, och lägga på skivan och sedan njuta :D

Givetvis tycker jag att jag har bra ljud i mina vinyl-delar, men det har jag även i min cd.

Ser fram emot helgen då man får åka på skivmässa. Överst på listan står Metallicas svarta album och New Orders vinyltolva "Blue Monday".

//borka

Jag kommer nog aldrig tröttna på att pyssla om och att lyssna på mina vinyler. Det är helt klart mysigare och mer intressant än cd-skivor någonsin kommer att vara.

Postad 22 April 2008 - 13:40

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Lycka till Borka! Hoppas du hittar Svarta Albumet. Jag har en risig press
från tiden den släpptes. Köpte nyligen en nypress 180 gram. Fy f*n vad
den lät dåligt jämfört med den gamla. Så jag är oxå på jakt efter en bra
orginalpress. Men svåra att få tag på?? Du kan väl posta i tråden om du
hittade nån och vad du betalade i så fall.

Postad 22 April 2008 - 13:58

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Kan medela att många har klagat på dom nya Metallica återsläppen. Dom låter helt enkelt inte lika bra som DCC CD eller Rhino vinylboxen. Jag har hört samples från alla tre och håller med, tyvärr. :D

Mvh
Ljudkvalite

Postad 22 April 2008 - 14:06

Unregistered5714e0fd
  • Unregistered5714e0fd
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Lycka till Borka! Hoppas du hittar Svarta Albumet. Jag har en risig press
från tiden den släpptes. Köpte nyligen en nypress 180 gram. Fy f*n vad
den lät dåligt jämfört med den gamla. Så jag är oxå på jakt efter en bra
orginalpress. Men svåra att få tag på?? Du kan väl posta i tråden om du
hittade nån och vad du betalade i så fall.

Tusen tack för tipset att undvika nypress på denna, kanske hade kommit hem med en sådan annars...

Vad jag har hört ska man hålla koll på USA-pressning av det Svarta albumet, och det är vad jag i första hand ska leta efter. Någon som har en annan uppfattning? Vet inte alls var de europeiska släppen har pressats någonstans, eller hur stor ljudskillnad det är mellan pressningarna.

Hoppas jag kan återkomma med besked om pris och skick.

Mvh borka

Edit: någon som vet vilka uppgifter som ska finnas med på en original USA-press?

Redigerat av Unregistered5714e0fd, 22 April 2008 - 14:13.

Postad 23 April 2008 - 13:49

Unregistereda808409a
  • Unregistereda808409a
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Tusen tack för tipset att undvika nypress på denna, kanske hade kommit hem med en sådan annars...

Vad jag har hört ska man hålla koll på USA-pressning av det Svarta albumet, och det är vad jag i första hand ska leta efter. Någon som har en annan uppfattning? Vet inte alls var de europeiska släppen har pressats någonstans, eller hur stor ljudskillnad det är mellan pressningarna.

Hoppas jag kan återkomma med besked om pris och skick.

Mvh borka

Edit: någon som vet vilka uppgifter som ska finnas med på en original USA-press?

Elektra 9 61113-1

Är plasten kvar så har den förmodligen en sticker som säger "Over 62 minutes of music including `enter sandman`"

http://www.metallipr...pblack/012.html

Postad 23 April 2008 - 14:06

Unregistered5714e0fd
  • Unregistered5714e0fd
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Elektra 9 61113-1

Är plasten kvar så har den förmodligen en sticker som säger "Over 62 minutes of music including `enter sandman`"

http://www.metallipr...pblack/012.html

Perfekt, tackar så mycket.

Mvh borka

Postad 23 April 2008 - 17:56

taswin
  • taswin
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Skivmässa är aldrig fel, det är möjligen inte i Skåne?
Blue Monday-maxi borde väl kosta rätt mycket? Även om den gick ut i ofantliga mängder, eventuellt kan sådana faktorer i själva verket mildra priset? Svårt veta.
Nämnda låt är verkligen grymt bra, hoppas du finner den.
Lycka till!

Postad 23 April 2008 - 22:44

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Är det ingen annan som uppskattar "ritualen" med att spela vinyl? Är uppvuxen med detta format och det var med LP-skivor som musikintresset började (plus ett helt gäng kassetter). Jag tycket fortfarande att det är roligare att bläddra fram en LP, plocka lite med innerfodral, kolla in omslag, och lägga på skivan och sedan njuta :P

Ja och nej. Det är ganska irriterande att vända sida mitt i skivan tycker jag. En del musik vill man ju sugas upp i och då bryts förtrollningen när man ska upp och vända.

Dessutom kan jag bli riktigt grinig på ingrott damm.

Redigerat av Unregistered1197, 23 April 2008 - 22:46.

Postad 24 April 2008 - 07:59

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0
Ni har väl sett att Metallica - Kill 'Em All och Ride The Lightning kommer ut i nya vinyl versioner.

While we're finishing up the new album, we told the dudes at the record company we thought it might be cool to dust off the old tapes and get all retro with some vinyl re-releases... First up are the first two albums (duh!?), "Kill 'Em All" and "Ride the Lightning", coming out on April 15 in North America and pretty fucking close to that in the rest of the world.

There will be two versions...one like the original on a single disc spinning at 33 1/3, the other a two disc, 180 gram vinyl, 45 rpm package all in a double gatefold. The music was half speed mastered from the original analog tapes at Mobile Fidelity to bring you audiophile quality.

Both versions will be available in the online store here and over at Met Club. Oh, and in case you were wondering, "Master" and "Justice" will obviously be next and should be coming out on vinyl in June.

Källa: Metallica.com

Postad 24 April 2008 - 08:54

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Tänk om dom kunde göra så med Midens bakkatalog. DÅ hade jag varit intresserad :P

Postad 24 April 2008 - 09:47

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Hejsan Mr_Empa. Du kanske missa mitt tidigare inlägg:

Kan medela att många har klagat på dom nya Metallica återsläppen. Dom låter helt enkelt inte lika bra som DCC CD eller Rhino vinylboxen. Jag har hört samples från alla tre och håller med, tyvärr. :P

Mvh
Ljudkvalite

:blush:

Postad 25 April 2008 - 08:42

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0

Hejsan Mr_Empa. Du kanske missa mitt tidigare inlägg:

B)

Aha, det missade jag, jag som satt med pekaren över köpknappen för några dagar sen ;)

Postad 26 April 2008 - 10:15

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det kan vara så att nyutgåvorna är dåliga men jag skulle helst höra det från någon som äger skivorna och har lyssnat på dem.

Att ladda ner en sample från internet, nin, är inte alls samma sak som att lyssna på vinylen i din anläggning.

Du har ju ingen aning om vad som beror på skivan i sig och vad som beror på inspelarens skivspelare, pickup, A/D-omvandlare, ljudupptagningsprogram, eller ditt uppspelningsprogram eller ljudkort.

Sedan vet vi sedan länge att du slaktar alla nyutgvor och remasters oavsett om du har lyssnat på dem eller inte.

Det kan man läsa i tråd efter tråd, forum efter forum (dvs de forum som du fortfarande inte är avstängd ifrån).

Redigerat av Unregistered1197, 26 April 2008 - 10:18.

Postad 26 April 2008 - 15:47

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Det kan vara så att nyutgåvorna är dåliga men jag skulle helst höra det från någon som äger skivorna och har lyssnat på dem.

Hejsan Chris. Samma kille la ut sample från Rhino's vinylbox också, så båda är inspelade med exakt samma skivspelare, arm, pickup, riaa mm. Och där kan man höra skillnaden mellan båda utgåvorna och nya utgåvan på RTL var klart sämre än rhino vinylboxen och DCC CDn.
Sen så har 90% av all feedback varit negativt, vilket bekräftar vad jag hört via dessa samples. Mr_Empa har fått länk till dessa samples så han har nog lyssnat själv på dessa.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 26 April 2008 - 15:59

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
För dom som är intresserade så kan man jämföra nysläppet, Rhino boxen och DCC CDn av Fight fire från Ride the lightning här http://www.stevehoff...p;postcount=161

Lite åsikter om nysläppen:

"My Megaforce KEA vinyl sounds better than this MFSL - the DCC RTL is better. I actually prefer the Vinyl DMM versions of these albums over the MFSL re-issues ( they maybe brittle but they are at least clear sounding) . What a let down - should be used to it, after 15 years....hahaha"

"I just got through the first disc of the RTL 45 set and I am very dissappointed. I thought it sounded very thin and, like others have said, it is very lacking on the low end"

"I just checked, and RTL is the only one I no longer have an original vinyl version of. I think it sounds a bit flatter/softer than the DCC CD, but there's still good dynamics."

"As promised, I spent more time with Ride The Lightning. Upon comparative listening with the DCC CD (I currently have no other RTL on vinyl) I have to say it's a let down.

I am hearing less bass, and a more flat sound. Not as enjoyable when compared in real time to the DCC CD."

Postad 26 April 2008 - 16:30

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Dock håller jag med Chris att man bör vara väldigt försiktig med utlåtande av needledrops när man inte vet om kedjan. Det kan vara rätt så stora klangmässiga skillnader mellan olika pickuper/riaasteg. Dock så kunde man jämföra två olika utgåvor med samma spelare, vilket underlättar jämförelsen.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 27 April 2008 - 13:11

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Original Recordings Group är ett rätt så nytt reissue bolag som kommer släppa massa godis på vinyl och bäst av allt, masterade av Steve Hoffman och Kevin Gray! Det betyder att vi kan vänta oss grymt bra ljud och "bästa versionen" av dom flesta skivorna.

Enligt ett nyhetsbrev så är dessa på gång:

ANTONIO CARLOS JOBIM/WAVE 180g LP

RICKIE LEE JONES/POP POP 180g LP

DIANA KRALL/ALL FOR YOU 180g 2LP

DIANA KRALL/LIVE IN PARIS 180g 2LP

DIANA KRALL/LOVE SCENES 180g 2LP

DIANA KRALL/THE LOOK OF LOVE 180g 2LP

BECK/ODELAY (10TH ANNIVERSARY) 180g 4LP BOX

All of which are advertised as:

Features:
• Premium HQ-180 Gram Vinyl Pressing
• Mastered by Kevin Gray & Steve Hoffman
• Pressed at R.T.I.
• Deluxe Gatefold, Heavy Weight High Quality Jacket

Steve Hoffman sa detta:
Many, many more titles coming, some will astound and amaze you.

Helt underbar nyhet för vinylälskare världen över och för dom som inte har en skivspelare så är det faktiskt dax att köpa en nu, så man inte missar alla nysläpp som kommer. Och nej, inga CD versioner kommer masteras av Steve och Kevin.

Postad 27 April 2008 - 21:45

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Original Recordings Group är ett rätt så nytt reissue bolag som kommer släppa massa godis på vinyl och bäst av allt, masterade av Steve Hoffman och Kevin Gray! Det betyder att vi kan vänta oss grymt bra ljud och "bästa versionen" av dom flesta skivorna.

Features:
• Pressed at R.T.I.

Steve Hoffman sa detta:

Helt underbar nyhet för vinylälskare världen över och för dom som inte har en skivspelare så är det faktiskt dax att köpa en nu, så man inte missar alla nysläpp som kommer. Och nej, inga CD versioner kommer masteras av Steve och Kevin.

När någon som kan sin sak om skivor uttalar sig så klart och tydligt att skivor kommer att bli förbluffande bra, då blir man alldeles varm i kläderna :-)

Postad 27 April 2008 - 22:35

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Om vi säger såhär, Steve Hoffman och Kevin Gray är samma team som graverat senaste White Stripes, Tom Petty, Red hot chili peppers, återsläppet av ZZ Top, Joni Mitchell's Blue mm. Alla av ypperlig kvalite.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 28 April 2008 - 07:11

Unregistered5714e0fd
  • Unregistered5714e0fd
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Lite återkoppling från skivmässan i Linköping i lördags...

jodå, jag lyckades hitta både Metallica och New Order och en hel del annat... :D

Jag prutade ner det Svarta albumet från 120 kr till en jämn 100-lapp. Skicket på skivorna var bra, men omslaget var något sämre. Tyvärr kunde jag inte hitta någon USA-press så det fick bli "Made in Holland". Hittade samma utgåva i bättre skick hos två andra säljare, men priset där var 250 kr resp 300 kr, vilket inte kändes prisvärt.

Hittade nästan direkt "Blue monday" i original UK-pressning i utmärkt skick. Kostade också en 100-lapp. Helt ok för den.

Totalsumman för dagen drog iväg lite eftersom jag köpte några saknade klassiker
Beatles Abbey Road
Beatles Revolver
Beatles Help
Beatles For Sale
Rolling Stones Flowers
New Order Substance

åsså några budgetköp (Dylan, Neil Young, Bowie, Chris Rea mm) så det blev totalt 22 st. :lol: Ska bli kul att spela igenom.

//borka

Postad 28 April 2008 - 07:15

Unregistered5714e0fd
  • Unregistered5714e0fd
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Features:
• Pressed at R.T.I.

Steve Hoffman sa detta:

Vart kan man tänkas hitta dessa släpp när de kommer? Vinylbutiken? Egen import?

Mvh borka

Postad 28 April 2008 - 09:54

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Hejsan Borka. Vinylbutiken kommer säkert ta in dom, jag köper över nätet istället, mycket billigare.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 28 April 2008 - 10:43

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Lite återkoppling från skivmässan i Linköping i lördags...

jodå, jag lyckades hitta både Metallica och New Order och en hel del annat... :D

Jag prutade ner det Svarta albumet från 120 kr till en jämn 100-lapp. Skicket på skivorna var bra, men omslaget var något sämre. Tyvärr kunde jag inte hitta någon USA-press så det fick bli "Made in Holland". Hittade samma utgåva i bättre skick hos två andra säljare, men priset där var 250 kr resp 300 kr, vilket inte kändes prisvärt.

Hittade nästan direkt "Blue monday" i original UK-pressning i utmärkt skick. Kostade också en 100-lapp. Helt ok för den.

Totalsumman för dagen drog iväg lite eftersom jag köpte några saknade klassiker
Beatles Abbey Road
Beatles Revolver
Beatles Help
Beatles For Sale
Rolling Stones Flowers
New Order Substance

åsså några budgetköp (Dylan, Neil Young, Bowie, Chris Rea mm) så det blev totalt 22 st. :lol: Ska bli kul att spela igenom.

//borka

Det låter som ett lyckat skivköp.

Postad 28 April 2008 - 16:23

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
När jag fick se listan över det som Mobile Fidelity släppt
så fick jag gåshud:

http://audiophile-re...x.cfm?get=vinyl

Det mesta betingar väl sanslösa priser. Men en Blondie Paralell lines,
skulle jag öppna lädret för.

Var

Postad 29 April 2008 - 01:25

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

När jag fick se listan över det som Mobile Fidelity släppt
så fick jag gåshud:

http://audiophile-re...x.cfm?get=vinyl

Det mesta betingar väl sanslösa priser. Men en Blondie Paralell lines,
skulle jag öppna lädret för.

Var

Blondie är goa. Jag satt och tittade igenom listan, och jag skulle vilja ha ca 50 av dem. Synd man inte är rikare bara.

Postad 29 April 2008 - 11:39

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Hejsan. Vill tipsa om att MFSL släppen inte alltid är bästa versionen utan att det alltid är skiva per skiva vilken som är bästa versionen. Så det kan vara bra ibland, att kolla upp sånt innan så man inte köper en svindyr MFSL vinyl eller CD och så är 30 kr versionen hos lokala skivprånglaren bättre.
Därför är trådar som denna så nyttiga, där man kan jämföra och tipsa varandra. :)

Mvh
Ljudkvalite

Postad 29 April 2008 - 12:46

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Jopp, jag är medveten om det :) . Man får surfa runt på lite olika
forum. Mobile utgåvan av Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"
ska tydligen vara ett sånt exempel.

Men jag kanske gjorde bort mig när jag inte köpte MF utgåva av
den där Rolling Stones skivan med blixtlåset på omslaget för 225 Kr??

Min lokale begagnade vinyl-handlare brukar lägga undan Sheffield Labs, halvfartare mm
åt mig. Men jag avskyr gubbskruttarna i Rolling Stones, så jag ratade den....

Postad 29 April 2008 - 21:21

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Angående Rolling Stones olika utgåvor så finns det en väldigt intressant 4-delar artikel om dom olika släppen här http://www.musicangl.../feat.php?id=41

Mvh
Ljudkvalite

Postad 30 April 2008 - 17:58

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Lyssnar igenom tysklandsleveransen. Några riktiga snedköp som vanligt B)
Jag är en gammal musikfascist, men intresset för ljudåtergivning har breddats.
Men med Madeleine Perruox (MoFi) gick gränsen. Gubbjazz. Kräktes
lite i skjortfickan. Men en skiva som var grym är Björk Greatest Hits. Subjektivt
minst lika bra ljud som på cd.

Och det här med att vinyl inte lirar bas??????????????????????????????????????????????????
Björk, Massive Attack mm. Herre dövlar tavlorna ramlar ju ner från väggarna.

Go for profundus Ljudkvalitet!!!!!

Postad 01 May 2008 - 18:17

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0
Har en RIAA-förstärkare på gång nu, det är en NAD PP-2. Lovar att skriva vad jag tyckte om den sen.

Postad 09 May 2008 - 02:10

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0
Snacka om att ha flyt på Tradera. Ropade in Judas Priests skiva Stained Class för 1 krona. Fruktansvärt nöjd.

Postad 14 May 2008 - 11:32

mr_Tony
  • mr_Tony
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Kul tråd. :)
Angående ljudkvalite Metallica's återsläpp av kill o ride så kan jag flika in med:
Kvaliten är flera ggr bättre på de 180g vinyler som finns i "boxen" än på org släppen från tidigt 80-tal. Som jag läste så skulle det komma en version av återsläppen på 180g. Den skulle jag definitivt satsa på. :D
I vilket fall som helst så är ljudkvalite INTE en av anledningarna till att jag gillar vinyl iaf. :)

https://www.minhembi...mr_Tony/186125/

Mvh Tony

Postad 14 May 2008 - 21:46

Nigel
  • Nigel
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Tjaa.. Idag fick jag hem The Bird Cage Theater - Sequels. Det tyckte jag var ett bra köp. :D

Postad 15 May 2008 - 13:32

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Tjaa.. Idag fick jag hem The Bird Cage Theater - Sequels. Det tyckte jag var ett bra köp. :)

Kul att höra. Vad är det för sorts musikstil på skivan?

Postad 15 May 2008 - 16:12

Nigel
  • Nigel
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Kul att höra. Vad är det för sorts musikstil på skivan?

Det är bara en låt på skivan. Cirka 20minuter lång som går från noise till doom till spoken word för att sedan de två sista minuterna bli lite hiphop.

På väg hem borde även borde även dessa vara:
John Frusciante - Shadows Collide with People
Witch - Witch
Earthless - Rhythms From a Cosmic Sky
Mark Lanegan - Bubblegum
Mono - You are There
Jens Lekman - Oh, You're so Silent Jens

Postad 16 May 2008 - 11:23

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Det är bara en låt på skivan. Cirka 20minuter lång som går från noise till doom till spoken word för att sedan de två sista minuterna bli lite hiphop.

På väg hem borde även borde även dessa vara:
John Frusciante - Shadows Collide with People
Witch - Witch
Earthless - Rhythms From a Cosmic Sky
Mark Lanegan - Bubblegum
Mono - You are There
Jens Lekman - Oh, You're so Silent Jens

Okej. Det verkar vara en oerhört experimentell skiva.

Postad 17 May 2008 - 22:57

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Just nu sitter jag och lyssnar på Appetite for destruction via det tyska återsläppet som kom för några år sedan. Den låter grymt bra, bättre än den hollänska vinylen jag har, speciellt basen är djupare och bättre. Kan verkligen rekommendera detta släppet.
I samma serie kom Nirvana's In utero och det lustiga med detta släppet, förutom överlägset bästa ljud, är att denna vinylen är enda släppet med Steve Albini originalmix (http://en.wikipedia.org/wiki/In_Utero). Det första man hör mot vanliga LP/CD utgåvorna är en djupare och mer framträdande bas, vilket jag verkligen gillar! Sen så hör man att sången är inte lika högt mixad som på vanliga versionen, vilket jag också gillar. Ett par av låtar är annorlunda mixade mot vanliga släppet och Heart-Shaped Box är mer dynamisk.
På det stora hela så har jag svårt att lyssna på vanliga versionen av skivan nu när jag hört originalmixen som ger mig en större kick. Så gillar ni skivan så ska ni absolut INTE missa tillfället att köpa vinylen innan den tar slut. Jag kommer helt klart köpa ett extra ex, just in case.

Här finns Guns n roses och Nirvana skivan att köpa:

http://store.acousti...m?Title_ID=9043

http://store.acousti...m?Title_ID=9058

I samma serie så finns även Nirvanas Nevermind och Unplugged. Enligt dom flesta så ska Nevermind vinylen vara bästa versionen av skivan, vilket inte skulle förvåna mig med tanke på att den är masterad av samma kille, Willem Makkee, som Guns och in utero vinylen. Ska beställa den själv vid nästa order.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 18 May 2008 - 00:11

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Just nu sitter jag och lyssnar på Appetite for destruction via det tyska återsläppet som kom för några år sedan. Den låter grymt bra, bättre än den hollänska vinylen jag har, speciellt basen är djupare och bättre. Kan verkligen rekommendera detta släppet.
I samma serie kom Nirvana's In utero och det lustiga med detta släppet, förutom överlägset bästa ljud, är att denna vinylen är enda släppet med Steve Albini originalmix (http://en.wikipedia.org/wiki/In_Utero). Det första man hör mot vanliga LP/CD utgåvorna är en djupare och mer framträdande bas, vilket jag verkligen gillar! Sen så hör man att sången är inte lika högt mixad som på vanliga versionen, vilket jag också gillar. Ett par av låtar är annorlunda mixade mot vanliga släppet och Heart-Shaped Box är mer dynamisk.
På det stora hela så har jag svårt att lyssna på vanliga versionen av skivan nu när jag hört originalmixen som ger mig en större kick. Så gillar ni skivan så ska ni absolut INTE missa tillfället att köpa vinylen innan den tar slut. Jag kommer helt klart köpa ett extra ex, just in case.

Här finns Guns n roses och Nirvana skivan att köpa:

http://store.acousti...m?Title_ID=9043

http://store.acousti...m?Title_ID=9058

I samma serie så finns även Nirvanas Nevermind och Unplugged. Enligt dom flesta så ska Nevermind vinylen vara bästa versionen av skivan, vilket inte skulle förvåna mig med tanke på att den är masterad av samma kille, Willem Makkee, som Guns och in utero vinylen. Ska beställa den själv vid nästa order.

Mvh
Ljudkvalite

Hehe, du verkar vara en sann livsnjutare. Skål på det! De flesta gillar nog Guns N'Roses och Nirvana, så tipset är grymt bra.

Postad 20 May 2008 - 14:09

Unregistered5714e0fd
  • Unregistered5714e0fd
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Är lite småsugen på att köpa Red Hot Chili Peppers "Stadium Arcadium" vinyl-box. Standard-utgåvan ligger ju på fyra LP och kostar ca 430 kr (det finns ju även en lyx-utgåva på 180 g vinyl som kostar 1 000 kr).

Tänkte be om lite ljudomdömen för standard-varianten. Alla som har den eller hört den får gärna kommentera hur det låter rent ljudmässigt.

Mvh borka

Postad 20 May 2008 - 16:22

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Mm, undrar hur många cd's det finns som är värda 5000 dollar st :)

Postad 20 May 2008 - 20:41

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Är lite småsugen på att köpa Red Hot Chili Peppers "Stadium Arcadium" vinyl-box. Standard-utgåvan ligger ju på fyra LP och kostar ca 430 kr (det finns ju även en lyx-utgåva på 180 g vinyl som kostar 1 000 kr).

Tänkte be om lite ljudomdömen för standard-varianten. Alla som har den eller hört den får gärna kommentera hur det låter rent ljudmässigt.

Mvh borka

Hejsan Borka. Det är ENORMA skillnader mellan vinylen och CD utgåvan, till vinylens fördel. Snygg utgåva med, har själv den enkla. Du kan köpa den för 177 kr + frakt från cdpacific.com och köper du 2-3 skivor till så lär inte frakten bli så farlig, klart mycket billigare än 430 kr iaf.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 21 May 2008 - 07:30

Unregistered5714e0fd
  • Unregistered5714e0fd
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Hejsan Borka. Det är ENORMA skillnader mellan vinylen och CD utgåvan, till vinylens fördel. Snygg utgåva med, har själv den enkla. Du kan köpa den för 177 kr + frakt från cdpacific.com och köper du 2-3 skivor till så lär inte frakten bli så farlig, klart mycket billigare än 430 kr iaf.

Mvh
Ljudkvalite

Hej

har inte funderat på egen import förut, men med de priserna är det absolut värd ett försök. De verkar ha ett stort utbud också. Finns det någon hake med att bli member och kunna köpa till de riktigt bra priserna?

Mvh borka

Postad 21 May 2008 - 11:25

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Nej, man blir medlem på samma sätt som man blir "medlem" på ginza, det vill säga man gör en egen inloggning bara. Köpt en hel del ifrån dom och endast ett paket har hamnat i tullen, men även med tull så blev den billigare än köpa i sverige. Dock så är det bra om man köper en 3-4 skivor samtidigt för "splitta" ut fraktkostnaden på fler skivor.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 21 May 2008 - 13:40

Unregistered5714e0fd
  • Unregistered5714e0fd
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Nej, man blir medlem på samma sätt som man blir "medlem" på ginza, det vill säga man gör en egen inloggning bara. Köpt en hel del ifrån dom och endast ett paket har hamnat i tullen, men även med tull så blev den billigare än köpa i sverige. Dock så är det bra om man köper en 3-4 skivor samtidigt för "splitta" ut fraktkostnaden på fler skivor.

Mvh
Ljudkvalite

Lite OT kanske....de gamla stötestenarna med moms och tull ja....några tips för att slippa detta? Beställa mycket, eller beställa lite? Det skulle verkligen inte vara några problem att plocka ihop 3-4 skivor, många kostar ju bara runt 10 $. Jag köpte tex Morrisseys Greatest Hits här hemma för 199 kr. Samma skiva på cdpacific var 12 $, dvs ca 70 kr.

mvh borka

Postad 21 May 2008 - 16:24

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Dom brukar inte skriva värdet på paketet ifrån cdpacific och ibland skriver dom mkt längre värde. Så det är lugnt. Dock så verkar dom ha någon skum idé när dom packar paket så dom delar upp dom om man köper många skivor = högre frakt. Men 3-4 skivor brukar inte vara något problem.
Sedan så är inte det fraktpriset man får när man beställer korrekt, utan det räknas rätt sen. Blir oftast lite dyrare men fortfarande mycket billigare än köpa skivan + frakt i sverige.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 25 May 2008 - 02:37

Toffolo
  • Toffolo
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tar bort mitt inlägg angående skivmässor, såg att det fanns en tråd om just detta. ber om ursäkt för detta.
Mod/ Admin får radera detta om de vill.

Redigerat av Toffolo, 25 May 2008 - 15:41.

Postad 25 May 2008 - 16:50

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0
Håller på att bygga min vinylbox just nu, som byggs i MDF och ska ha hjul undertill. Har hittills bara byggt lådan, och ska spackla, måla, slipa och ha mig med den sen. Lovar att lägga upp det i galleriet. Hoppas få plats med minst 200 lp i den.

Postad 06 June 2008 - 23:06

The_Killer
  • The_Killer
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej. jag har kommit över en lp med jerry lee lewis som heter "Monster" som är sun pressad. och ja undrar om det är någon som vet om det är en orginal, och vilket årtal den är gjord och värde. tacksam för svar

Bifogad fil  Monsters_2.jpg   64.47K   0 Antal nerladdningar

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.