Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gigabyte GA-MA78MG-S2H

433 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 May 2008 - 16:15

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Skall man inte kunna få ut ljudet i HDMI kontakten på detta kort? Hur gör man isf.?

Om jag inte minns helt fel så skall detta kort klara 1.3a

Jag har en Sharp 46" full HD

Postad 13 May 2008 - 11:47

jonnep22
  • jonnep22
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Skall man inte kunna få ut ljudet i HDMI kontakten på detta kort? Hur gör man isf.?

Om jag inte minns helt fel så skall detta kort klara 1.3a

Jag har en Sharp 46" full HD

Undrar samma sak, kan ja köra både video och ljud till min tv med hdmi kabel från detta kort? Jag har ingen förstärkare, extra högtalare eller någonting.

Dator ----ljud och bild -----> TV med HDMI = sant?

Postad 13 May 2008 - 20:14

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
ljud+ bild genom HDMI funkar utmärkt. Installera HDMI audio drivern och aktivera den istället för gigabyte hd audio så funkar det.

Kortet funkar prima för mig. Inte en enda blåskärm sedan jag byggde burken.

Postad 13 May 2008 - 21:33

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
HDMI audio drivern?? var hittar man den?

ljud+ bild genom HDMI funkar utmärkt. Installera HDMI audio drivern och aktivera den istället för gigabyte hd audio så funkar det.

Kortet funkar prima för mig. Inte en enda blåskärm sedan jag byggde burken.

Postad 14 May 2008 - 06:18

bokis
  • bokis
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Kolla på Realteks sida, finns tydligen nya drivare 1.92 den du skall testa är "ATI HDMI Audio Device" och se till så att din spelare använder denna, mina grejor är inte i burken än
så jag har inte testat själv :)

Postad 14 May 2008 - 08:45

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Jag har provat den ,, mycket bra kan jag meddela jag kan ha mitt pci ljudkort plus ljud via hdmi ,, har båda drivarna igång ,, blev själv förvånad att det fungerade ,,,

Men Men Men ??? någon som testat med kubuntu heron hardu 8,04 jag e så sugen o lägga in den ,, på detta moderkort

Postad 14 May 2008 - 11:18

Kind of Blue
  • Kind of Blue
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
@ Mascot:

Kan Du inte skriva exakt vilka versioner av drivrutinerna (alla) Du använder?

Jag håller på att slipstreama XP Pro SP2 med SP3 och ATI / Realtek drivisar, men det finns en uppsjö av drivrutiner speciellt till SATA/Raid och Lan. De flesta med helt olika versionsnummer (vissa är 1.xxxx andra 3.1. eller 3.102.. osv).

Har i nuläget valt de med senast datum i alla fall, min Nlite skapade aldrig en .iso fil så jag är inte helt klar med slipstreamingen med Nlite.

För övrigt;

The Tech Report har gjort rätt intressant jämförelse på SB700:as (sydbryggans) prestanda med olika SATA driver versioner (från sid 10). Det verkar som att det antingen är snabb throughput med hög processorbelastning eller låg processorbelastning och halvhyfsad throughput de olika drivrutinerna har. Min tanke är att de som upplever hög processorbelastning med visst material kanske använder de SATA drivrutinerna som använder mer av processorn? Bortsett så klart i de fall där HW accellerering inte är eller går att bocka för och Matroska MKV filer som inte är i 4.1 läge...

Ber om ursäkt om jag verkar luddig, har ännu inte installerat kortet, men dammsuger nätet på info just nu.

PS @ Halvledarn: Jag har Ubuntu Hardy 8.04 LTS på nuvarande burken med Asus M2NPV-VM. Skall bli roligt att se vad som händer när jag startar upp med Gigabyte brädan... Varför just Kbuntu? Har hämtat .iso:n, den med nya desktoppen men inte provat. Är nya desktoppet överlägset Ubuntu's? F ö, vilken av de två (minst) fria ATI drivrutinsprojekten är att föredra?

Redigerat av Kind of Blue, 14 May 2008 - 11:29.

Postad 15 May 2008 - 20:12

Unregistered46ba5a4b
  • Unregistered46ba5a4b
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
jag har haft detta MK rätt länge nu, sitter med F3 och tempen vid idle är ~82 grader. Vid uppspeldning av mkv rusar den upp till ~100. Vid 110 grader startar datorn om sig automatiskt, och det har hänt när jag meckade med att klocka GPUn till 900MHz.

Nu kör jag GPUn på 500MHz och min 5000+ på 3.1GHz. Om jag har för många program i bakgrunden samt spelar upp 1080p (mkv) film orkar datorn inte med och startas om....ska testa med att köpa en fet fläns till bryggorna för att se om det hjälper...nån som haft liknande problem??

Redigerat av Unregistered46ba5a4b, 15 May 2008 - 20:12.

Postad 15 May 2008 - 20:38

bokis
  • bokis
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Tydligen finns det en version av Speedfan som kan kolla tempen, kolla under support där är MK upptaget har monterat en sån här idag ska bli intressant och se om det gör någon skillnad

Postad 15 May 2008 - 21:51

velander
  • velander
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
vilka kylare funkar egentligen till detta moderkorts nordbrygga, värkar som det inte finns så många som är kompatibla..

Postad 16 May 2008 - 05:34

Unregistered46ba5a4b
  • Unregistered46ba5a4b
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Tydligen finns det en version av Speedfan som kan kolla tempen, kolla under support där är MK upptaget har monterat en sån här idag ska bli intressant och se om det gör någon skillnad

Vilken kylare använder du till CPUn? Jag kör med Mini Ninja, och då täcker den nästan hela bryggan :)

Om du kunde skicka bilder på ditt MK+fläns samt lite info om den har hjälp eller inte vore helt perfekt för oss som är i samma spår...

Postad 16 May 2008 - 16:06

bokis
  • bokis
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Kör medNoctua NH-U9F men har bytt till den nyare fläkten, bild kommer.
Ja hoppas att ni ser, blir inte klok varför jag inte får upp bägge bilderna men skit samma, NB kylaren är väldigt flexibel och jag skall bara använda det interna graffet, om man vill går den säkert och kombinera med ett löst graffe
får återkomma med temp och dyligt kommer och kolla om man kan köra utan fläktar på både NB och Noctuan men det blir inte idag

Postad bild

http://img366.images...dscn0501bm4.jpg

Redigerat av bokis, 16 May 2008 - 16:19.

Postad 16 May 2008 - 16:42

Unregistered46ba5a4b
  • Unregistered46ba5a4b
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
bokis, det ser skitbra ut...du får säga till om tempen sjunker något efter att du testat.

Postad 16 May 2008 - 16:56

seeker
  • seeker
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Joh, den där passar ju :) men bokis, kan man vrida på fläsen/fläkten så att den blåser mot cpu'n (då borde även 16x pci-e platsen bli fri från hinder)?

För övrigt, är det ingen som testat HR-05-kylaren på detta kort? Någon sa att den inte passade, men den har ju flera olika brackets och verkar kunna riktas åt vilket håll som helst. I och för sig förlorar man nog den översta pci-e 1x sloten, men förutom det bör den väl passa?

sterne ser ju ut att ha lyckats rätt bra med sitt projekt iaf (han har dock en intel):
Postad bild

Nån som vet vad är det för skillnad på HR-05 och HR-05-IFX förresten?

Redigerat av seeker, 16 May 2008 - 17:01.

Postad 16 May 2008 - 19:32

bokis
  • bokis
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Den sänker tempen något, har för mig att den var på 82c med alu flänsen idle nu är den 78c men fläkten är bara på halva varvtalet, kommer och testa full hastighet 12v 4000rpm men vill ju helst slippa det, måste säga det men en av
Thermalrights kylare är det som jag skulle gått på ihop med Noctuan sen beror det ju på vilket chassi man har, och tyvärr har kortet bara en fläktanslutning, det är för snålt, nu har jag bara testat idle, mkv matrial får bli i morgon
med Media player classic HC och Vista 32bits, gjorde ett snabbt test med min 4850e innan jag fick för mig och byta NB kylare cpun reagerade över huvud taget inte :)

Edit Kylaren är flexibel vad gäller placeringen, man får bara kolla så att den hamnar över centrum av chipet!

Redigerat av bokis, 16 May 2008 - 19:48.

Postad 16 May 2008 - 20:37

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Jag får fortfarande inte igång HDMI ljudet. Jag har installerat ATI audio driver och nu säger den i kontrollpanelen/sounds att HDMI är ansluten i alla fall. Tidigare så stod det "not connected"

En bit på väg, men inte hela vägen.

Hjälp önskas....snälla

Postad 17 May 2008 - 08:16

bokis
  • bokis
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Har du valt i din spelare att den skall använda Ati audio hdmi output kanske inte heter exakt så, mina grejor är fortfarande inte konfigurerade och idag är det årliga mopperacet så det blir inget pill idag :)

Postad 18 May 2008 - 18:17

velander
  • velander
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Om man köper ett externt grafik kort, avlastar det nordbryggan tillräckligt för a temp'en sjunker ner på en mer stabil nivå? Eller jobbar det på som innan i crossfire (om man köper ett sådan kompatibelt kort)?

Postad 20 May 2008 - 13:10

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Och hur skall man tala om att den skall använda ATI audio output?

Har du valt i din spelare att den skall använda Ati audio hdmi output kanske inte heter exakt så, mina grejor är fortfarande inte konfigurerade och idag är det årliga mopperacet så det blir inget pill idag :)

Jag har även problem med att mitt moderkort tappar HDMI signalen. Om jag bootar upp maskinen och har HDMI input på TV, så har jag bild hela vägen. Om jag sedan byter till en annan ingpångskälla och vill hoppa tillbaka till HDMI moderkort, så får jag ingen bild. Jag har testat att ta ur och sätta tillbaka HDMI kontakten, men det skall man ju inte behöva göra varje gång.

Sedan brukar jag över natten ta ner maskinen i sleep eller hibernate, men sedan efter uppstarten så har jag inte då heller någon signal.

Postad 20 May 2008 - 13:50

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Om man köper ett externt grafik kort, avlastar det nordbryggan tillräckligt för a temp'en sjunker ner på en mer stabil nivå? Eller jobbar det på som innan i crossfire (om man köper ett sådan kompatibelt kort)?

Den kommer ju arbeta i crossfire när så behövs, sen kommer den att stänga ner det "externa grafikkortet" när den inte kör så grafikkrävande applikationer så att det är nödvändigt med crossfire.

Postad 20 May 2008 - 17:25

Unregistered46ba5a4b
  • Unregistered46ba5a4b
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Har varit i samma tankar också...men hela poängen med detta kort var just att slippa köpa externt grafikkort. Kul när man kan klocka GPUn till 900MHz...men datorn funkar i några minuter sen är det bara FREEZE!!...ja, tjena...vad säger man...

Postad 20 May 2008 - 19:32

Rille_lkp
  • Rille_lkp
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0

Har varit i samma tankar också...men hela poängen med detta kort var just att slippa köpa externt grafikkort. Kul när man kan klocka GPUn till 900MHz...men datorn funkar i några minuter sen är det bara FREEZE!!...ja, tjena...vad säger man...

Att det är helt otroligt att du ens får bild med 80% (!) overclock med standard passiv kylning? Hur många saker klarar det idag? :P

Absolut inget illa menat men är det bara jag som tycker att hela diskussionen kring värmen är överdriven? Är det verkligen problem med korten om ni kör i standardclocks? Tror inte man kan ha mycket sämre kylning i chassit än vad jag har och har inga problem trots värmen. Vet 3 andra som kör samma kort och funkar hur stabilt som helst. Är också tveksam till att Gigabyte inte skulle ha testat kortet innan det släpptes. Om det vore problem med instabilitet pga värme borde de har märkt det och insett hur mycket reklamationer de skulle få (inte minst från andra länder som har varmare klimat). Gissar på att deras nya rev. med bättre kylning endast är för att folk är oroliga för värmen och att de får mycket frågor om det.

Förstår verkligen att ni klagar om datorn inte går stabilt i standardclock men måste ju isf gå att reklamera eftersom det uppenbarligen inte gäller alla kort. Om kortet funkar stabilt i standardclock förstår jag inte vad man kan klaga på. Finns ju ingen mening med att kyla något extra mycket om det inte behövs.

En lösning om man vill överklocka är ju annars att sätta dit en chipsetkylare med termiskt lim eftersom en del kylare inte passar hålsättningen i kortet. Kanske inte så kul att limma men varken kylare eller kortet är ju särskilt dyra idag så kan ju va värt det om man vill överklocka. Har själv limmat en cpu-fläns (stor) på ett gammalt GF2 för många år sen och kört det passivt (lirar fortfarande på än idag även om man bränner fingrarna av sig på flänsen) så termiskt lim funkar fint.

Redigerat av Rille_lkp, 20 May 2008 - 19:33.

Postad 20 May 2008 - 19:56

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0
Förstår inte riktigt varför man skulle vilja klocka den om den redan är varm i standardklock, det är ju att tigga om problem.

Postad 20 May 2008 - 20:48

Unregistered46ba5a4b
  • Unregistered46ba5a4b
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Sötbegär, det är ju det jag menar. Marknadsför man en produkt efter vissa egenskaper så förväntar man sig att man ska få just dessa egenskaper. Just nu känns det som om jag fått "halva" produkten. Det är ju just grafik-kretsen på detta kort man väntat på egentlige.

Postad 20 May 2008 - 21:09

bokis
  • bokis
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

Och hur skall man tala om att den skall använda ATI audio output?

Jag har även problem med att mitt moderkort tappar HDMI signalen. Om jag bootar upp maskinen och har HDMI input på TV, så har jag bild hela vägen. Om jag sedan byter till en annan ingpångskälla och vill hoppa tillbaka till HDMI moderkort, så får jag ingen bild. Jag har testat att ta ur och sätta tillbaka HDMI kontakten, men det skall man ju inte behöva göra varje gång.

Sedan brukar jag över natten ta ner maskinen i sleep eller hibernate, men sedan efter uppstarten så har jag inte då heller någon signal.

Måste tyvärr gör dig lite besviken för ögonblicket, då jag har fullt upp, men en oroande grej hände mig när jag lät
grejorna va igång så att säga och inte hade tid, cirka 24 timmar, detta under Vista och när jag rörde musen för att jag skulle få skärm igen var det svart och omstart som gällde nu var detta med en vanlig Samsung Syncmaster 959 skärm men jag har en Philips Crt med Hdmi som var hur trevlig som helst med ett Ati 3850 kort, detta känns inte bra men jag brukar inte ha något igång när jag inte använder det, det gäller alla apparater som drar el, antagligen skadad av miljöarbetet på jobb :)
Burken kommer upp i morgon och då får man se hur det går med ljud och bild kommer och köra med Mpc-Hc + Ac3 över Hdmi och inget annat för ögonblicket, har tyvärr ingen reciver eftersom jag i vanlig ordning inte kan bestämma mig för vad jag skall köpa tven blev en kompromis i väntan på nått bättre :P

Postad 20 May 2008 - 22:05

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Kontakta mig gärna när du har dina grejer up and running så kan vi prata lite.

Måste tyvärr gör dig lite besviken för ögonblicket, då jag har fullt upp, men en oroande grej hände mig när jag lät
grejorna va igång så att säga och inte hade tid, cirka 24 timmar, detta under Vista och när jag rörde musen för att jag skulle få skärm igen var det svart och omstart som gällde nu var detta med en vanlig Samsung Syncmaster 959 skärm men jag har en Philips Crt med Hdmi som var hur trevlig som helst med ett Ati 3850 kort, detta känns inte bra men jag brukar inte ha något igång när jag inte använder det, det gäller alla apparater som drar el, antagligen skadad av miljöarbetet på jobb :)
Burken kommer upp i morgon och då får man se hur det går med ljud och bild kommer och köra med Mpc-Hc + Ac3 över Hdmi och inget annat för ögonblicket, har tyvärr ingen reciver eftersom jag i vanlig ordning inte kan bestämma mig för vad jag skall köpa tven blev en kompromis i väntan på nått bättre :P

Postad 20 May 2008 - 23:28

seeker
  • seeker
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Angående chipsetkylare så har jag nu köpt en HR-05/IFX från dustinhome (billigt och snabbt hehe) som verkar passa, men som väntat så blir översta pci-e-platsen (1x) blockerad, men 16x-sloten finns ju om man behöver stoppa in ett pci-e kort :P För övrigt så får man med två brackets i IFX-varianten (ser ut som 3st för vanliga HR-05, men vem vet...) den relativt platta brickan är tyvärr för kort för att kunna användas på detta kort (för långt mellan hålen på moderkortet) så man får köra med den andra brickan istället. Den andra brickan är dock tänkt för nån sorts krok-fäste (vilka moderkort har sånt egentligen?!) vilket medför att skruvarna som följer med blir lite väl korta. Det går nog att använda orginalskruvarna om man pressar lite, men jag tänkte svänga förbi nån järnhandel och kolla om de inte har nån längre skruv för att vara på den säkra sidan (kanske blir för hårt tryck på chippet annars, dumt å chansa).

En annan sak värd att notera är att det blir svårt (om inte omöjligt) att montera dit/bort en scythe ninja mini cpu-kylare (och förmodligen andra kylare också) samtidigt som den här chipsetkylaren är monterad. Detta då chipset-flänsen hamar mycket nära spärren för cpu-kylaren. Så montera dit cpu-kylaren först! ;)

EDIT: Jadu, det var inte lätt att få fast kylarn, det visade sig att den längre brickan var för hög för att kunna vridas tillräckligt. Det slutade med att jag bröt av skiten och skruvade ihop bitarna till ett långt platt stycke :) Fulhack FTW! :D

La upp några bilder på monteringen i mitt galleri (ursäkta min mobilkamera, den presterar inte bra innomhus):
Chipset-kylare.

Jag återkommer med temperaturer senare när jag har testat den in-action, ser lovande ut iaf! :)

Redigerat av seeker, 22 May 2008 - 00:57.

Postad 22 May 2008 - 12:26

Kind of Blue
  • Kind of Blue
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Nu har ATI Catalyst 8.5 släppts för nedladdning. http://game.amd.com/...s_catalyst.aspx

Bland annat finns följande uppdaterat:

"1080p HDTV custom mode
This release of Catalyst 1080p HDTV display mode. This feature will be available for display devices that use an HDMI connector and is available under the Windows XP and Vista operating systems.

HDMI Audio for non-standard TV modes
This release of Catalyst introduces HDMI audio support for all TV timing modes and non-standard (CEA 861b) TV modes. If a non-standard mode is used, on initial connection to the TV, a pop-up notification should let the user know that the audio may be out of sync. A UI allows for the audio to be disabled by the user if desired. The UI in Catalyst Control Center would show the list of TV timing modes (both standard and non-standard) and the capability to enable audio for a given mode. "

"1080p24 Mode Support
This release of Catalyst introduces 1080p24 mode support This feature will be available for display devices that use an HDMI connector and is available under the Windows XP and Vista operating systems.

Windows XP Service Pack 3 support
This release of Catalyst introduces WHQL certified support for Microsoft's Windows XP Service Pack 3 update for all ATI Radeon Series products."

Får se om dessa lindrar min gnagande besvikelse efter skiftet från Asus M2NPV-VM (som det fanns en hel del att klaga på) till detta kort. Installerade just igår den läckta Catalyst 3.49 f XP Pro från Guru3D och har åtminstonne fått igång HWA för film. Nu är det väl bara de mikrosmå hacken som uppstår i spel (t ex Tombraider Legend/Anniversary och Doom3. Ljudet hackar och rappar i vissa spel också, har säkert något som inte är rätt installerat. Vid uppstart tar det minuter innan allt har laddat klart mot sekunder med förra moderkortet. Kan bero på att M2NPV-VM:s IGP 6150 har eget minne och det räckte med att sätt UMA framebuffert till 128MB i bios för att få 512MB i XP Pro. Nu har jag bufferten på auto i bios vilket ger ett videominne på 384MB men 440+MB minne lediget efter uppstart (hade 650-700 med gamla), CCC och Realtek controllprogramen tar en hel del. Det kan vara så att systemet måste swappa frekvent vid uppstart nu vilket det inte behövde med gamla moderbrädan. Har bara 1Gb installerat men det räckte mer än väl med förra kortet. Körde 1080p helt utan minsta hack. Nåväl, skaffade det här kortet för ljuddelen och framtida lågwatts Phenom x4 så nytt minne är givet ändå.

Hoppas mycket på att 8.5 drivern för Linux skall ta bort bildspelet i Ubuntu - då menar jag bara att flytta ett fönster ger ett bildspel på skärmen. Förra hade väl inte stöd för HD3200 så hoppas kunna få minst samma silkeslena flyt med Fuzion/Compiz kuben etc som jag faktiskt hade med 6150 kretsen förut.

Sen är det lite synd att se att gamla goa spel som System Shock 2 och Theif 2 nu har banding felet i grafiken. Hade jag inte med 6150 kretsen, men man får väl gilla läget och gå vidare.

Redigerat av Kind of Blue, 22 May 2008 - 18:59.

Postad 22 May 2008 - 13:16

Peterson
  • Peterson
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Är 8.5 även för IGP? Jag laddade ner igår och då var det 8.4 jag fick.

Edit: måste varit precis innan dom uppdaterade till 8.5 ;) Nu finns den även för IGP :)

Redigerat av Peterson, 22 May 2008 - 13:22.

Postad 22 May 2008 - 17:18

Unregistered46ba5a4b
  • Unregistered46ba5a4b
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Angående chipsetkylare så har jag nu köpt en HR-05/IFX från dustinhome (billigt och snabbt hehe) som verkar passa, men som väntat så blir översta pci-e-platsen (1x) blockerad, men 16x-sloten finns ju om man behöver stoppa in ett pci-e kort ;) För övrigt så får man med två brackets i IFX-varianten (ser ut som 3st för vanliga HR-05, men vem vet...) den relativt platta brickan är tyvärr för kort för att kunna användas på detta kort (för långt mellan hålen på moderkortet) så man får köra med den andra brickan istället. Den andra brickan är dock tänkt för nån sorts krok-fäste (vilka moderkort har sånt egentligen?!) vilket medför att skruvarna som följer med blir lite väl korta. Det går nog att använda orginalskruvarna om man pressar lite, men jag tänkte svänga förbi nån järnhandel och kolla om de inte har nån längre skruv för att vara på den säkra sidan (kanske blir för hårt tryck på chippet annars, dumt å chansa).

En annan sak värd att notera är att det blir svårt (om inte omöjligt) att montera dit/bort en scythe ninja mini cpu-kylare (och förmodligen andra kylare också) samtidigt som den här chipsetkylaren är monterad. Detta då chipset-flänsen hamar mycket nära spärren för cpu-kylaren. Så montera dit cpu-kylaren först! :D

EDIT: Jadu, det var inte lätt att få fast kylarn, det visade sig att den längre brickan var för hög för att kunna vridas tillräckligt. Det slutade med att jag bröt av skiten och skruvade ihop bitarna till ett långt platt stycke :) Fulhack FTW! :D

La upp några bilder på monteringen i mitt galleri (ursäkta min mobilkamera, den presterar inte bra innomhus):
Chipset-kylare.

Jag återkommer med temperaturer senare när jag har testat den in-action, ser lovande ut iaf! :)

jag trodde att det skulle bli för trångt med mini ninjan...om du får bra resultat kör jag också på samma HR-05/IFX! ;)

Postad 23 May 2008 - 08:03

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Jag hade tänkt att uppgradera till Bios F4 för att se om det löser några av mina problem.

Är det någon som har gjort det ännu? Finns det något man skall tänka på? Kan man uppgradera från en USB sticka?

När jag skulle tanka ner BIOS F4 så fanns det två varianter, Rev 1.0 och Rev 1.1 Jag tror mitt kort är ett Rev 1.0
men kan man kolla det på något sätt UTAN att öppna lådan?

Postad 23 May 2008 - 09:28

Kind of Blue
  • Kind of Blue
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Jag hade tänkt att uppgradera till Bios F4 för att se om det löser några av mina problem.

Är det någon som har gjort det ännu? Finns det något man skall tänka på? Kan man uppgradera från en USB sticka?

När jag skulle tanka ner BIOS F4 så fanns det två varianter, Rev 1.0 och Rev 1.1 Jag tror mitt kort är ett Rev 1.0
men kan man kolla det på något sätt UTAN att öppna lådan?

Du kan hämta bioset från antingen 1.0 eller 1.1 sidan, det är samma fil. Du har 1.0. 1.1 sägs komma till butiker i juli.

Uppgradera bara från bioset är min rekommendation. Du kan lägga det på en USB-sticka som är FAT formaterad. Jag har sett rådet FAT 16 eller 12, men min 1GB Kingston sticka är formaterad med FAT32 och det fungerade. BIOSET måste kunna se enheten och partiotionen för att Du skall kunna nå filen. Sedan kan Du antingen starta Q-Flash innifrån Bios-setup <F8> för att flasha direkt i setupen eller tryck <END> vid upstartskärmen för att gå direkt till flash verktyget.

Postad 23 May 2008 - 09:51

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
kanon, stort tack

Du kan hämta bioset från antingen 1.0 eller 1.1 sidan, det är samma fil. Du har 1.0. 1.1 sägs komma till butiker i juli.

Uppgradera bara från bioset är min rekommendation. Du kan lägga det på en USB-sticka som är FAT formaterad. Jag har sett rådet FAT 16 eller 12, men min 1GB Kingston sticka är formaterad med FAT32 och det fungerade. BIOSET måste kunna se enheten och partiotionen för att Du skall kunna nå filen. Sedan kan Du antingen starta Q-Flash innifrån Bios-setup <F8> för att flasha direkt i setupen eller tryck <END> vid upstartskärmen för att gå direkt till flash verktyget.

Postad 25 May 2008 - 23:11

Caper
  • Caper
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Håller på att installera/konfigurera min htpc med just detta moderkort och en 4850e.
Kör med senaste bios versionen (F4) och har inte mer än 12x multiplikator tillgängligt i Bios.
4850e skall ju ha 12.5x200=2500 Mhz.
Kör jag med autoinställningar så får jag multiplikator 5.

Kortet levererades med Bios F3, flashade om till F4 och clearade cmos med jumpern efteråt.
Bugg i F4 bios eller??

Postad 26 May 2008 - 00:30

Kind of Blue
  • Kind of Blue
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Nu är det väl bara de mikrosmå hacken som uppstår i spel (t ex Tombraider Legend/Anniversary och Doom3. Ljudet hackar och rappar i vissa spel också, har säkert något som inte är rätt installerat.

Citerar mig själv här. Problemet var att jag använder PS/2 kontakter för mus/tangentbord (även om mitt Logitechtangentbord / mus är USB, får prova det också). Det visade sig att det räcker med att sätta på USB-keyboard stödet i BIOS för att hacken i spel bl a skall försvinna. Inställningen är som standard av i BIOS, men som sagt, har man PS/2 tangentbord skall man definitivt sätta den inställningen till enabled.

Lustig default inställning att ha det disabled. Med det av hackar det med PS/2 tangentbord och om man har USB-tangentbord, tja, då sätter man ju på den funktionen ändå.

Redigerat av Kind of Blue, 26 May 2008 - 00:32.

Postad 26 May 2008 - 07:03

bokis
  • bokis
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

Håller på att installera/konfigurera min htpc med just detta moderkort och en 4850e.
Kör med senaste bios versionen (F4) och har inte mer än 12x multiplikator tillgängligt i Bios.
4850e skall ju ha 12.5x200=2500 Mhz.
Kör jag med autoinställningar så får jag multiplikator 5.

Kortet levererades med Bios F3, flashade om till F4 och clearade cmos med jumpern efteråt.
Bugg i F4 bios eller??

I bios gjorde du en "setup default" efter du clearade bios, har själv samma grejor och 12.5 har inte jag heller hittat
den får jag fram endast med auto inställningen på cpun kolla med CBID

Postad 26 May 2008 - 09:01

Caper
  • Caper
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Körde med optimized default efter jag clearade bios.
Får 5x multi med autoinställningen.
Ska testa setup default.

Postad 29 May 2008 - 11:24

Kind of Blue
  • Kind of Blue
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Hoppas mycket på att 8.5 drivern för Linux skall ta bort bildspelet i Ubuntu - då menar jag bara att flytta ett fönster ger ett bildspel på skärmen. Förra hade väl inte stöd för HD3200 så hoppas kunna få minst samma silkeslena flyt med Fuzion/Compiz kuben etc som jag faktiskt hade med 6150 kretsen förut.

Citerar mig själv igen. Har nu fått igång Catalyst under Ubuntu 8.04 Hardy LTS. Efter åtskilligt hårslitande. Förmodligen var problemet att jag installerade drivrutinerna med Compiz/ Fuzion aktivt, hade nvidia 6150 grafik tidigare. Compiz hade inte nya ATI drivrutinen som aktiv och ergo svart skärm efter inloggning. Efter att ha svettats med VESA stödet fram och tillbaka avinstallerade jag ATI drivrutinen (2ggr på raken) med ENVY. Avaktiverade Compiz (meta city som fönsterhanterare) och sedan installerade jag 8.4 via Envy.

Bättre prestanda än jag vågat hoppas på, men video accel, verkar knepigt med Compiz aktiverat. Copiz flyter bra och OpenGl program med. Verkar lovande om HD3200 precis börjat stödjas.

Alla upplösningar finns inte tillgängliga som t ex 1280X960 men jag har ännu inte provat Catalys för Linux 8.5.

Postad 29 May 2008 - 21:25

BennyB
  • BennyB
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Fungerar Hardware Acceleration av h264 material i WinXP eller är det bara Vista som gäller här?

Postad 29 May 2008 - 22:15

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Citerar mig själv här. Problemet var att jag använder PS/2 kontakter för mus/tangentbord (även om mitt Logitechtangentbord / mus är USB, får prova det också). Det visade sig att det räcker med att sätta på USB-keyboard stödet i BIOS för att hacken i spel bl a skall försvinna. Inställningen är som standard av i BIOS, men som sagt, har man PS/2 tangentbord skall man definitivt sätta den inställningen till enabled.

Lustig default inställning att ha det disabled. Med det av hackar det med PS/2 tangentbord och om man har USB-tangentbord, tja, då sätter man ju på den funktionen ändå.

ATi och Linux är ju fortfarande en rätt trist historia, Nvidia har ett stort försprång där.

Postad 29 May 2008 - 22:19

Kind of Blue
  • Kind of Blue
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Fungerar Hardware Acceleration av h264 material i WinXP eller är det bara Vista som gäller här?

Det skall absolut fungera. Jag är bara själv lite osäker på huruvida jag har det själv i XP eller inte. Vad jag däremot inte har är någon som helst tearing i vare sig 720p eller 1080p och bilden är i mitt enkla tycke fantastisk. Det som gör mig osäker är min processorbelastning som ligger mellan 9 - 40% beroende på material och snittar på 19-20%.

Jag har inte orkat kolla om de matroska filer jag kör har 4.1 header eller 5.1. Men en VC1 1080p snittar på 33%, pendlar mellan 20 och 45 men toppar på 80% i ett fåtal svåra partier. Ingen tearing, inga hack, ingen dropout. Det med en 64 X2 3800+ med 1gb Kingston 667Mhz minne och Auto UMA framebuffer i bios som ger 384MB. Skall prova med 512MB manuellt också, men jag inser att min hårdvara ligger under rekommendationen för 1080p i alla fall.

Vad jag märkt är att beroende på desktop-upplösning så ändras de val man har för deinterlacing. Med t ex 1280x960 har jag fem alternativ (wave, BOB, adaptive, motion adaptive och vector adaptive) men med t ex 1280x1024 har jag fyra (wave, BOB, adaptive och motion adatptive), och alla ser likadana ut i förhandsgranskningen, medans de andra upplösningarnas alternativ för deinterlacing ser olika ut i förhandsgranskning. Jag har för mig att vector adaptive bara skall fungera med en Phenom processor och HQVA.

Nu vet jag inte om det kan vara så att jag har HW deinterlacing som fungerar men inte HVA, om sådant nu är möjligt, eller om det är HQVA jag inte har beroende på min processor.

Jag har inte provat de codecs som verkar gälla utan kör Haali splitter, Core AVC Pro och MPC classic från en Storm Codec dist som inkluderade FFDshow. Har inte uppdaterat FFDshow till senaste heller, eftersom Core AVC är den jag just nu använder och den är en av de senaste. Jag kör genomgående med overlay och inte VMR9 som jag tycker kan ge tearing.

Det vore en befrielse om någon förselår codec och programkombinationer som borde fungera på XP Pro SP3, så testar jag. Har relativt nyligen fått moderkortet att fungera någorlunda som jag föreställde mig, så jag har inte kommit mig för att vada igenom de topics på forumen som ger nödvändig insikt om vad och vilket som gäller i codecdjungeln. CCCP? FFDshow multicore? Power DVD8? MPC HC? Haali? Hallå.

Redigerat av Kind of Blue, 29 May 2008 - 22:27.

Postad 30 May 2008 - 10:11

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Nytt temprekord på nordbyggan?! :)

Har precis byggt ihop en ny HTPC med detta moderkort och en AMD Athlon 4850e i ett Antec-chassi. Kyler cpu:n helt passivt med en Ninja mini cooler och original kylning på nordbryggan.

Ställde in burken i min tv-bänk med luckan stängd och drog igång en 1080P mkv-film. Efter en stund var tempen på nordbryggan uppe i 105 grader enligt speedfan. Då stängde jag av..... :D (CPU-tempen var dock "bara" 50 grader)

Kan tillägga att datorn går mycket svalt utanför tv-bänken (förutom nordbryggan som alltid ligger på dryga 80 grader). Men att trycka in den i ett skåp utan ventilation var kanske ingen bra idé. Blir nog till att montera en chipsetkylare.

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 30 May 2008 - 10:13.

Postad 31 May 2008 - 01:46

seeker
  • seeker
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Så nu har jag äntligen fått tillbaks chassit (med nätagg) så jag kunde testa nya chipset-kylaren! Dock var resultatet lite av en besvikelse. Jag vet inte om kylpastan kanske blev lite taskig, eller om tempsensorn sitter på något udda ställe, eller om speedfan visar fel eller vad det nu kan vara. I vilket fall som helst så ändrades inte temperaturen märkvärt från gamla kylaren. Någon grad kallare i idle visserligen (79 mot 82 tidigare) men det känns som det ligger inom felmarginalen. Däremot så är flänsen sval, jämfört med orginalflänsen som var ständigt stekhet. Och då kanske man misstänker att den sitter lite dåligt och därför inte leder bort så mycket värme. Men man känner att flänsen ändrar temperatur (från kall till ljummen: 30-40 grader) när man stresstestar chippet, så jag tror den sitter rätt bra ändå.

Speedfan säger alltså att nya kylaren var skit samma, alltså samma temp, medan jag upplever det som från 80 grader ner till 30-40 grader. Vem som har rätt återstår att se... ;)

Jag ska testa lite mer senare med 3d-mark eller nått. ATItool verkade inte fungera nå bra tyckte jag, 1% cpu-användning och bara 30fps, ska det vara så?

Hittills har jag bara testat den där killer_sample (fågelscenen) och loopade den några gånger i MPC med CoreAVC 1.7, Haali's Media Splitter och AC3filter. Processorn (4850e) låg på 90-100% på båda kärnorna och man kunde antyda några små hack ungefär i mitten av utzoomningen från fåglarna. Inget man stör sig på i någon vanlig film skulle jag tro, och de flesta filmer är nog inte så krävande som det där klippet gissar jag på. Tempen på det testet blev max 85 grader på chippet och 40 grader på cpu'n (kylare: scythe ninja mini).

Jag kör Windows Server 2008 x64 och har Catalyst 8.4 (vista x64) drivarna om nån undrar.

Redigerat av seeker, 31 May 2008 - 01:51.

Postad 31 May 2008 - 21:43

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Någon mer som har problem att få ut DTS-ljud? Jag kör SPDIF ut till min Pioneer receiver men på mkv-filer med DTS-ljud hackar ljudet bara. DD funkar däremot bra. Har provat lite olika uppspelningsvarianter med CoreAvc, ffdshow, ac3-filter mm men inget funkar. Har också provat 2 olika versioner av drivrutiner. Tycker även att ljudinställningarna inte är direkt enkla att förstå sig på. Vet inte hur jag skall bära mig åt för att få fungerande DTS-ljud??

En anna sak jag noterat är att CoreAvc inte klarar av att spela upp alla mkv-filer. Vissa funkar bra men andra går inte alls. Någon som vet vad det kan bero på?

Postad 01 June 2008 - 01:46

seeker
  • seeker
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

En anna sak jag noterat är att CoreAvc inte klarar av att spela upp alla mkv-filer. Vissa funkar bra men andra går inte alls. Någon som vet vad det kan bero på?

En mkv-fil kan innehålla vilket ljud/bild/subtitle format som helst, och CoreAVC har inte stöd för alla format som finns. Så länge du håller dig till h.264 eller x264 bör du klara dig med CoreAVC (och en matroska splitter såklart). Till övriga format kan du till exempel använda ffdshow eller spela upp filerna direkt i VLC.

Postad 01 June 2008 - 19:42

Unregistered46ba5a4b
  • Unregistered46ba5a4b
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Hittills har jag bara testat den där killer_sample (fågelscenen) och loopade den några gånger i MPC med CoreAVC 1.7, Haali's Media Splitter och AC3filter. Processorn (4850e) låg på 90-100% på båda kärnorna och man kunde antyda några små hack ungefär i mitten av utzoomningen från fåglarna. Inget man stör sig på i någon vanlig film skulle jag tro, och de flesta filmer är nog inte så krävande som det där klippet gissar jag på. Tempen på det testet blev max 85 grader på chippet och 40 grader på cpu'n (kylare: scythe ninja mini).

Om det är så att du fått max 85 grader så betyder det att flänsen har hjälpt!! Jag är dock förvånad att du 'bara' får 40 grader på CPUn. Även om jag använder en 5000+ så blir min typ 60 grader varm, lite för högt värde med en Mini Ninja (+fläkt) tycker jag...

Postad 02 June 2008 - 19:31

seeker
  • seeker
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Jag testade 3DMark06 lite nu på HTPC'n och fick ungefär 1200 poäng, jämfört med 12000 poäng på min vanliga dator (C2D e8400/4GB DDR2/GeForce 8800GTS 512MB/WinXP). Tur man inte ska spela på HTPC'n :)
Men jag är lite fundersam över ATITool, när jag kör det på min vanliga dator får jag ungefär 1000 fps och cpu'n ligger på 100% på en av kärnorna. På HTPC'n får jag bara 40 fps och i stort sett ingen cpu-användning alls. Ska det vara så i win2k8/Vista kanske? jag har inte testat ATITool där tidigare nämligen. Jag hade förväntat mig att cpu'n skulle få jobba hårt även på HTPC'n när man körde ATITool, och justja, det ärj u ett ATI-kort den här gången jämfört med vanliga datorn. Brukar programmet inte belasta cpu'n så mycket när kör ATITool med ett ATI-kort kanske? Sen vet jag inte hur jag har det med DirectX, så det kanske spökar, Jag hade dx10 enligt dxdiag, och 3DMark06 insisterade på att jag skulle lägga in dx9 under 3dmark-installationen, så jag accepterade det och här väl både dx9 och dx10 nu tror jag. Det jag funderar på är om gpu'n verkligen blir belastad till 100%? Eller finns det något annat program man kan använda för att belasta GPU'n till max? 3DMark belastar ju bara gpu'n i intervaller (den vilar medans nästa scen laddas) så det är inte det bästa om man vill hitta maxtemp.

Men iaf, kan nån testa ATITool och säga vad ni får för fps och cpu-användning samt vad ni har för system? (Min HTPC: AMD X2 4850e/4GB DDR2/780g integrated GPU/Win2k8)

Om det är så att du fått max 85 grader så betyder det att flänsen har hjälpt!! Jag är dock förvånad att du 'bara' får 40 grader på CPUn. Även om jag använder en 5000+ så blir min typ 60 grader varm, lite för högt värde med en Mini Ninja (+fläkt) tycker jag...

Jag har stressat CPU'n i drygt en timme i OCCT nu, jag körde på "RAM"-läget som stressar både CPU och minne och därmed även nordbryggan. Dock går det säkert att stressa nordbryggan ännu mer om man skulle köra ATITool samtidigt (om det nu fungerar som det ska, väntar på svar från er andra där först). Här är iaf de resultat jag fick fram:
Postad bild
Kan nämna att jag har en Scythe Ninja Mini i ett Antec Fusion 430 med fläktarna på low för tillfället, och det verkar ju kyla tillräckligt ;) Nordbryggan är fortfarande riktigt varm om den där tempen stämmer... jag kännde på flänsen och den var inte varm (20-25 grader skulle jag tippa på), så det är svårt å säga om det där med 92 grader stämmer...

Redigerat av seeker, 02 June 2008 - 21:29.

Postad 03 June 2008 - 09:13

kcs
  • kcs
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hej
en liten fråga, har byggt mig en htpc med detta moderkort o AMD 4850e CPU.
Kör med SATA disk o SATA DVD brännare.
I BIOS får jag frågan om jag vill välja AHCI eller Native IDE, vad bör jag välja?
Tänker inte köra med några IDE enheter, eller Raid diskar.
mvh//kcs

Postad 03 June 2008 - 09:28

Unregistered46ba5a4b
  • Unregistered46ba5a4b
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
jag har tankar ATITool, OCCT samt 3DMark06 och kommer att testa. Men när jag körde igång ATITool ville det inte fungera. Jag får inte upp grafikdelen, verkar som om fönstret dyker och försvinner blixtsnabbt...har sökt på nätet och försökt ställa om inställningarna i Anti-aliasing och sånt men det har inte hjälpt...kommer att skicka mina värden för dem övriga testerna när jag kommer hem...

Postad 03 June 2008 - 10:03

Kind of Blue
  • Kind of Blue
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Hej
en liten fråga, har byggt mig en htpc med detta moderkort o AMD 4850e CPU.
Kör med SATA disk o SATA DVD brännare.
I BIOS får jag frågan om jag vill välja AHCI eller Native IDE, vad bör jag välja?
Tänker inte köra med några IDE enheter, eller Raid diskar.
mvh//kcs

Börja med IDE. Eller snarare: innan Du börjar, kopplar Du Din HD till SATA4 kontakten och SATA brännaren på SATA2. I Bios väljer Du att SATA skall vara AHCI men för portar 4/5 väljer Du IDE.

Boota sedan som valigt och när Du installerat ATI-catalyst med chipsetdrivrutinerna för SB700 kan Du sätta alla SATA portar till AHCI/SATA. Efter det kan Du t ex koppla Din HD till SATA port 0 och Din SATA brännare på SATA port4 (så att Du kan sätta brännaren till EIDE om Du behöver boota från den). Skulle det inte fungera kopplar Du Din HD till SATA4 kontakten och i Bios väljer Du att SATA portar 4/5 körs i EIDE. Boota sedan som valigt och installera SATA/RAID drivrutinen för AMD SB700. Efter det kan Du t ex koppla Din HD till SATA port 0 och Din SATA brännare på SATA port4 (så att Du kan sätta brännaren till EIDE om Du behöver boota från den).

*Edit*
Sista steget (SATA4 för optisk enhet) verkar å andra sidan inte vara så stor mening med, eftersom man verkar behöva sätta alla SATA enheter till EIDE om man skall boota från optisk enhet och behöver komma åt SATA hårddisken/arna. Så koppla den till t ex SATA port2.

*Edit2* Sedan kan man argumentera om huruvida AHCI är att föredra mor EIDE om Du inte skall använda RAID. AHCI ger NCQ och "hot-swap" möjligheter, men inte mycket hastighetsförbättring om man bara kör en hårddisk. EIDE är långt mer kompatibelt och närmast lika snabbt.

En liten notering: Jag hade XP SP3 installerat via MS update redan innan jag installrade alla drivrutiner för moderkort/nätverk/grafik/SATA. Men igår körde jag den fristående uppdateringen från HD. Jag har intrycket att allt känns kvickare mot innan. Det kunde ta flera minuter för Realtek's och ATI's ikoner att dyka upp i aktivitetsfältet men nu tar det sekunder. Kan inte säkert säga att det finns en koppling, rapporterar bara observationen.

Har även High Precision Event Timer, HPET på i BIOS (under Power Management i bios).

Redigerat av Kind of Blue, 03 June 2008 - 12:09.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.