* Officiell Tråd - Navigon 8110 *
1217 svar till detta ämne
Postad 19 May 2008 - 20:32
MedGpsTillUngern
-
MedGpsTillUngern
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hej Navigon!
Tack för kompatibilitetslistan! De några ord som finns i det klarar man på nästan vilket språk som helst  . Och det roligaste i det (i alla fall för mig) att tydligen min mobil kompatibel med 8110 och det är lika bra eftersom jag redan har beställt den
Så jag återkommer med erfarenheter, synpunkter när jag börjar testa/använda min nya (förhoppningsvis favorit) pryl.
mvh
András
Redigerat av MedGpsTillUngern, 19 May 2008 - 20:35.
Postad 20 May 2008 - 13:42
lazio69
-
lazio69
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Hej Alla vet ni om det finns något stort test på Navigon 8110 i tidningar eller på nätet ?
Finns det någon GPS tidning svensk eller på engelska ?
Att Gabriel är här gör att det börjar luta mot en 8110 för mig också
när kommer nästa värstingmodell ut ?
Kan jag lägga in flera hundra egna kontakter på personer i så fall hur visas dom som POI eller vad ?
Hade 8110 Tech to speech ?
mvh
LAZIO
Postad 20 May 2008 - 17:24
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
@Lazio69,
Vad jag vet har endast Connect i Tyskland ännu gjort ett test. Ni hittar det på deras hemsida. (tyska)
Vad jag vet fick 8110 all time high score. 444 poäng om jag inte minns fel. Så även nya TT930 på exakt samma poäng. Connect är den absolut största och mest välrenomerade tidningen i tyskland vad gäller uttömande tester.
Japp, du kan synka din oulook tex. Ingen begränsning på antal kontakter. Flera hundra är inget problem. De visas som "kontkakter" i en av menyerna, och du kan därefter navigera till dem eller ringa upp dem.
Japp, 8110 har TTS.
Ang Broditfästen: Jag skall kolla av med mina kontakter på Brodit och uppdatera Er när jag vet mer.
Mvh
NAVIGON
Postad 20 May 2008 - 18:04
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
@Alla
Så där ja... Nu har jag uppdaterat mitt 8110 galleri med lite bilder från en bekants "Modifierade Vega.."
Så här kan det bli om man är lite kreativ med en bågfil och har ett Brodit proclipp fäste liggandes i garderoben. Observera att detta är inget NAVIGON rekomenderar utan får göras på egen risk. Garantier osv behöver Vi ej gå in på. Bågfilsingrepp ingår inte i garantin...
Men... Det blev en riktigt trevlig "custom" lösning tycker jag. BAra lite finlir kvar för att dölja kretskorten osv från originalhållaren.
Mvh
Gabriel
Postad 21 May 2008 - 07:33
Linmajon
-
Linmajon
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Hur är det med Navigon(8110)? Går det snabbt och enkelt att få en kartvy över bilen med överblick av vägar, städer etc. plus att man enkelt kan panorera/zooma omkring med fingret? Så funkar min gamla Tomtom.
Jag vill helst slippa sitta med en gammal bilatlas i möjligaste mån.
Postad 21 May 2008 - 08:46
Unregistereda138be49
-
Unregistereda138be49
-
Amatör
-
-
63 inlägg
1. Ni som upplever problem med att den fryser. Stäng av PanoramaView. Det tycks vara något mystiskt med Sverige kartan. (Som Ni ser ligger alla länder separat numera. Tidiagere var ju hela Europa en fil. Har varit i kontakt med Tyskland hela helgen och inga sådana här fel har rapporterats in. Endast från Sverige. Så, nu pågpr febril felsökning och utvädering av Sverigekartan. Men som det verkar är det endast i PanoramaView läget.
Har nu haft min 8110 i 10 dagar och bland annat kört tur och retur från Jämtland till Italien. Navigatorn har gjort sitt jobb på ett utmärkt sätt förutom upprepade frysningar, både i Sverige, Tyskland och Italien. Vissa gånger fryser den totalt, andra gånger tystnar bara röstinstruktionerna medan kartan fortsätter uppdateras, men rösten kan inte fås igång igen utan en reset. Totalt ca 10 frysningar på 5 bildagar. Jag förstår inte det där att länderna ligger separat, i min navigator ser det ut som att det bara finns en installerad karta som heter europa. Dessutom har frysningarna uppstått i flera länder och på rutter som inte alls inbegriper Sverige. Trots att jag gillar navigatorn i övrigt, så kan detta vara en deal-breaker. Missade en avfart på tyska autobahn pga en frysning som jag inte märkte förrän det var för sent, kostade väl en halvtimme och ett antal mil. Dessutom är det ingen vidare trafiksäkerhet att sitta och pilla med reset och starta om navigationen när man sitter och kör på stora motorvägar med mycket trafik.
Postad 21 May 2008 - 09:48
Unregistered09c3e396
-
Unregistered09c3e396
-
Rookie
-
7 inlägg
angående frysningar så tror jag inte du behöver oroa dig...8110 är en helt ny modell på en helt ny plattform (MN7), så inom kort är jag övertygad om att det kommer komma ny uppdatering(ar) som löser det problemet, och andra buggar, så var det i alla fall för min 7110 (MN6)som jag köpte när den precis hade släppts, efter ett tag kom en uppgradering som löste de buggar som den hade då.
själv skall jag inom kort inhandla en 2110 MAX, frugan får ta min 7110.. :-)
Postad 21 May 2008 - 10:04
Unregistereddddca627
-
Unregistereddddca627
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Hej Navigon och alla andra, kan någon tipsa hur man går till väga om man själv istället för gatunamn (som saknas) klappar in koordinater
och söker efter det/Kör efter det.
Tack på förhand! Mvh Lars-Erik
Postad 21 May 2008 - 13:00
dragan
-
dragan
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hej Navigon och alla andra, kan någon tipsa hur man går till väga om man själv istället för gatunamn (som saknas) klappar in koordinater och söker efter det/Kör efter det.
Tack på förhand! Mvh Lars-Erik
Idag fungerar inte detta med Navigon 8110 (eller snarare med samtliga enheter som baseras på Mobile Navigator 7). Navigon har av någon underlig anledning redan för flera år sedan bestämt sig för att detta är en onödig funktion oavsett om vi pratar insteg eller top-of-the-line i modellprogrammet. För de äldre navigatorerna som baseras på MN6 kan man använda sig av 3:e partsmjukvaran POI-Warner. Via lite handpåläggning och manuellt hackande kan man på detta sätt synka ner även egna lat-long kordinater till en POI i enheten som man sedan kan navigera till. Omständligt? Javisst, men det fungerar i alla fall. Antagligen(?) kommer förr eller senare en version av POI-Warner som stödjer MN7, men när jag mailade POIW-supporten för någon vecka sedan fick jag till svar att man var beroende av stöd från Navigon för att kunna slutföra den nya versionen. Jag påtalade då för Navigon SVERIGE / Gabriel att det vore bra om han stötte på för att få något att hända men har inte fått något svar... *host* Om du vill kunna hantera detta direkt out-of-the-box får du istället snegla på t.ex. Garmin Nuvi som stödjer detta på de flesta av sina modeller. Nåja, de flesta som jag har kunna tänka mig i alla fall men absolut inte bara på toppmodellerna... Ledsen att inte kunna ge dig (och mig själv) en lösning som funkar redan idag... /Dragan
Postad 21 May 2008 - 15:10
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
@ Alla,
Som Vi redan diskuterat i forumet har det visat sig att vissa enheter på marknadne har drabbats av frysningar. En ofta, en del aldrig.
Om man har en enhet som har detta problem. En buggfix kommer att släppas inom kort. Just nu håller den på att kvalitetsskras över hela Europa. Detta måste göras noggrant innan Vi släpper den. Jag har personligen kört lite drygt 60 mil idag och inte haft några problem med denna senaste bugfixade releasen. Så håll ut om Ni har problem. Lösningen är väldigt nära.
Och självklart vill ni ju kunna köra med maskinerna tills dess. Gör bara som jag tidigare upplyst om på detta forum. Stäng av PanoramaView under inställningar. Då blir det inga eventuella frysningar.
Men som sagt. Lösningnen är mycket nära.
Ang POI-Warner så kan jag inte kommentera detta. Och inte göra påtryckningar. Det är mellan POI-WARNER Tyskland samt NAVIGON AG. Vi får helt enkelt avvakta och se vad framtiden erbjuder.
Kör försiktigt!
Mvh
NAVIGON
Postad 21 May 2008 - 18:46
Dolittle
-
Dolittle
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Idag fungerar inte detta med Navigon 8110 (eller snarare med samtliga enheter som baseras på Mobile Navigator 7). Navigon har av någon underlig anledning redan för flera år sedan bestämt sig för att detta är en onödig funktion oavsett om vi pratar insteg eller top-of-the-line i modellprogrammet.
Om du vill kunna hantera detta direkt out-of-the-box får du istället snegla på t.ex. Garmin Nuvi som stödjer detta på de flesta av sina modeller. Nåja, de flesta som jag har kunna tänka mig i alla fall men absolut inte bara på toppmodellerna... Ledsen att inte kunna ge dig (och mig själv) en lösning som funkar redan idag... /Dragan
Nja, det går ju - fast inte via inmatning av koordinater och det blir ju inte en POI utan en punkt att navigera till, men det är kanske bättre än inget. Gör så här: 1. Nytt resmål 2. Välj närmaste ort/gata som finns i databasen 3. Alternativ/Visa på karta 4. Flytta hårkorset på kartan till rätt punkt (koordinaterna uppdateras automatiskt) 5. Tryck på den gröna OK-bocken 6. Spara (eller Infoga i resväg) 7. Tuta och kör
Postad 21 May 2008 - 20:49
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Hej, på mitt 2 gb kort var 155 mb ledigt. Och jag har inte lyckats lista ut hur man använder det inbyggda minnet. Står inget om det i bruksanvisningen.
OK, så att om man köper det största supportade SDHC-kortet på 4 GB finns det ca 2.1 GB ledigt till musik och bilder? Stämmer detta? Någon som kan bekräfta? mvh Martin
Postad 21 May 2008 - 21:17
Marantz Sr 9600
-
Marantz Sr 9600
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Hej igen !
Har varit ur leken ett tag pga ej fungerande 8110. Efter "krig" med Dustin ang byte av DOA och stort stöd från framföralt Navigon Sverige och Hot line i Tyskland har jag fått en ny. Blir väldigt tydligt att det var en doa eftersom allt jag klagat på verkar fungera klockrent. Har i och för sig bara hunnit testa allt under en kort testrunda, det verkar mycket lovande. Vidhåller mitt tidigare omdöme slår allt jag tidigare ägt. Jag har provat de stora märkena. Visst finns det detaljer andra klarar bättre, men som helhet är den svårslagen.
Nu till en liten fråga. Var skall man spara musiken. Skall man göra en särskilld musikkatalog eller spara i roten. Har någon testat. Förutsätter att om man köper ett större kort är det bara att köra en återställning av en gjord backup på det nya kortet. Någon som testat ?
Än en gång. Ett stort tack Gabriel
Postad 21 May 2008 - 21:33
Dolittle
-
Dolittle
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Nu till en liten fråga. Var skall man spara musiken. Skall man göra en särskilld musikkatalog eller spara i roten. Har någon testat.
Eftersom det redan ligger en katalog "Pictures" i roten så gjorde jag en ny "Music" och lade lite mp3:or där. Det funkade EFTER en reset och man måste dessutom välja mapp (första gången) inifrån mp3-spelaren.
Postad 22 May 2008 - 07:19
dragan
-
dragan
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
@ Alla,
Som Vi redan diskuterat i forumet har det visat sig att vissa enheter på marknadne har drabbats av frysningar. En ofta, en del aldrig.
Om man har en enhet som har detta problem. En buggfix kommer att släppas inom kort. Just nu håller den på att kvalitetsskras över hela Europa. Detta måste göras noggrant innan Vi släpper den. Jag har personligen kört lite drygt 60 mil idag och inte haft några problem med denna senaste bugfixade releasen. Så håll ut om Ni har problem. Lösningen är väldigt nära.
Måste säga att jag är imponerad om patchen kommer ut redan, givetvis beroende på om Navigons definition på "väldigt nära" är samma som för de kunder som väntar på uppdateringen. Hur som helst, kudos i förskott för ett i mina ögon bra hanterat problem! Ang POI-Warner så kan jag inte kommentera detta. Och inte göra påtryckningar. Det är mellan POI-WARNER Tyskland samt NAVIGON AG. Vi får helt enkelt avvakta och se vad framtiden erbjuder.
Kör försiktigt!
Mvh
NAVIGON
OK, köper att du inte kan säga något om POI-Warner, det är trots allt inte er produkt. Tog en chans helt enkelt när du ändå är här. Optimist som jag är läser jag ändå in något positivt i ditt svar, men det är ju bara jag *ler* Däremot: Det vore kanske inte alldeles för mycket begärt att få in den möjligheten i en framtida MN7 uppgradering? Enligt min (och uppenbarligen många andra både befintliga och potentiella) användare är det ett par punkter som sedan länge är självklara hos era konkurrenter som saknas helt i Navigons produktutbud: - möjlighet att mata in och navigera till en lat-long position.
Inmatning i åtminstone ett format (gärna flera olika för att slippa konvertera "off-line") - import av externa POI:s
Navigation till user defined POI:s är ett minimikrav, att kunna söka på dessa på samma sätt som vilken adress/plats som helst vore ännu mer önskvärt.
Någon skrev att det var en möjlighet att scrolla runt med kartan tills man fick hårkorset på rätt ställe och sedan välja "Navigera till". Visst, en möjlighet för en enstaka position men knappast något som är rimligt när man har en lista på många hundra olika positioner... Helt ärligt kan jag säga att jag har varit tvärsåld på Navigon ända sedan ni introducerades på svenska marknaden, men jag har aldrig använt maskinerna mer än några veckor eftersom jag inte klarar mig utan denna möjlighet. Idag precis som de senaste åren känns det som att Navigon är ledande och nydanande när det gäller allt annat... förutom just de där rackarns lat-long och egna POI:s...  Hur som haver, jag lovar att jag ska sluta tjata om detta, men det vore väldigt intressant att få Navigons syn på varför man envist vägrar att införa en funktion som användarna (jupp, jag vågar mig på att generalisera) har efterfrågat i flera år? /Dragan
Postad 22 May 2008 - 07:44
dragan
-
dragan
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
@NAVIGON Sverige
När kommer man att ha möjlighet att antingen köpa en färdigbundlad enhet med Europa/Nordamerika alt. komplettera med kartor över Nordamerika?
Hittar enbart Nordamerika för MN6 på Navigons webb...
/Dragan
Postad 22 May 2008 - 08:25
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
Mycket frågor blir det. Sitter lite upptagen idag men skall försöka snabbt svara några frågor.
Egen definierade POIs. Varför Vi inte stödjer detta? 1. Vi är ett bolag som måste göra vinst. Och då måste Vi fokusera våra begränsade resurser på det Vi tror är det som den stora skaran kunder vill ha. Och idagsläget är inte egendefinierade POI listor det som driver försäljningen. Och det är det ett vinstdrivance bolag måste fokusera på. Det finns lika många voljor på jorden som användare. Alla vill olika. Vårt jobb är att göra en bedömning av vad majoriteten vill ha. Och därefter göra det så bra som möjligt. Tro mig, Vi spenderar enorma pengar på attgöra "kundundersökningar". Och egendefinierad POI hanteringen är inget som står högst på listan bland önskemål. Inte om man tittar på den "typiska målgruppen". Och det är den typiska målgruppen man måste sikta på i första hand. Det är där pengarna finns. Och pengar, det måste man sikta på. annars finns inte NAVIGON i framtiden.
En annan viktig punkt till varför Vi inte släpper in egendefinierade POI listor i våra maskiner är att detta är ett främmande element. Allt främmande kan störa en mjukvara. Även om det bara är en enkel POI lista. Desutom innebär det att Mr. XXXX -r inne och rotar mer än nödvändigt i systemet, vilket också kan medföra instabilitet. Och om det nu visar sig att en egendefinierad POI lista är installerad i en enhet, och den enheten uppför sig felaktigt, vad gör användaren då? Jo, ringer till vår support, lämnar tillbaks enheten, samt skriver på ett forum att den där GPSen är väldigt instabil... Och orsaken kan vara att använderen själv har mixtrat i systemet.
Så, det är två anledningar till att Vi inte idagsläget erbjduer denna möjlighet. Däremot jobbar Vi på högtryck att via NAVIGON Fresh erbjuda relevanta POI kategorier GRATIS för nedladdning. Men den stora skillnaden är då att Vi har kvalitetssäkrat materialet först. Både med hänsyn till att inneh¨llet faktiskt är OK och godkännt av den aktuella organisationen, men också att "filen" är kvalitetssäkrad på de enheter den är ämnad för. På så vis skapas inga bugger eller problem.
Ovan kan låta tråkigt i mångas öron. Framför allt på ett forum som detta. Ni som skriver här är ofta early adopters. Och inte den generella GPS kunden. Det är Herr Svensson 50+, som inte har en aning om hur man laddar hem en egendefinierad POI lista från webben.
Men men, med detta vill jag inte säga att Vi aldrig kommer att öppna denna möjlighet. Det är endast en fråga om prioritering.
Long-lat inmatning.
Tro det eller ej, men välidgt likt svar som ovan. Det handlar om efterfrågan. Det är inte en funktion som är extremt efterfrågad. Däremot ökar efterfrågan. Och då förstår Ni själva vad framtiden har i sitt sköte.
Men ta ett exempel. MIO, som tidigare var en kund till NAVIGON, "läs MIO 268 samt MIO269" för några år sedan. DÄr hade vår kund MIO ett önskemål om long.lat inmatning. Naturligtvis löste vi detta och i den versionen som baserades på NAVIGON MN5 la vi in denna funktion. Men, det visade sig att det inte alls var den funktionen som drevförsäljningen av dessa specifika modeller. Visst, några få användare blev jätteglada åt detta. Men långt ifrån en betydande skara. Och att göra ett sådant ingrepp i MN7 tex, innebär stora kostnader, samt att Vi måste låta andra funktioner som vi kanske värderar högre stryka på foten. Och det är ju inte heller så lyckat.
Vi kan inte göra alla 100% tillfreds.
Nu tycker jag att Vi fokusera på alla de funktioner som våra kollegor inte har istället. Viktigt är ju att i ett forum som detta sprida lite gläjde och inspirera andra användare som kanske inte hittat alla funktioner och möjligheter. Ingen idé att bara fokusera på saker som enheten inte stödjer. Ett forum skall ju vara en källa till kunskap också för de som inte är lika insatta i funktionerna.
Nu får jag bryta för dagen.
Ang. buggfixen så görs de sista testerna fram tom måndag. Är rapporteringarna så bra som Vi hoppas påbörjas en ny "Golden Master" som borde vara ute på marknaden inom 14 dagar via NAVIGON Fresh. Men allt hänger på vad våra QC drivers rapporterar in under helgen.
Kör försiktigt.
Mvh
NAVIGON
Postad 22 May 2008 - 12:04
lazio69
-
lazio69
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Hej Navigon och andra nu hade jag sett fram emot att köpa 8110 men nu efter det här så vet jag verkligen inte om det blir så jag fick reda på att Råd och Rön hade test på GPS:er nr 4-2008 och jag gick glad dit för att få svart på vitt att jag var rätt ute och tala om chocken jag fick...
Det var internationella testorganisationen ICRT som hade testat 24st GPS:er på marknaden
Nu är det modellerna före men det säger ju mycket ändå för det var allt de hade testat
och Navigon 7110 hade 47poäng och hamnade på 22:a plats av 24st
Däremot Tomtom 920 fick 76poäng och hamnade på första plats så jag blev helt chockad och fick läsa det två gånger och nu känner jag mig tillbaka till 0 när jag funderade på tomtom930
för jag kan inte tänka mig att på en modell att det har ändrats så bra till Navigons fördel för tomtom har ju också uppgraderat en modell
så Navigon mfl ge mig info vilka skillnader är det mellan modellerna för nu vet jag varken in eller ut
mvh
LAZIO
Postad 22 May 2008 - 12:04
dragan
-
dragan
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Mycket frågor blir det. Sitter lite upptagen idag men skall försöka snabbt svara några frågor.
<snipp> Egen definierade POIs. <snipp> Long-lat inmatning. <snipp>
Tack för ett vad jag tolkar som synnerligen ärligt svar, även om jag långt ifrån håller med dig när det gäller beskrivningen egendefinierade koordinater som "främmande programvara". POI-Warner, javisst, men inte import av vad som i praktiken är en Lat-Long lista enligt en definierad standard. Egendefinierade POI:s och/eller manuell lat-long ska (om ni har gjort ert jobb rätt vilket jag inte tvivlar på utifrån min erfarenhet som mjukvaruutvecklare) inte tillföra några som helst andra problem än de problem era enheter dagligen löser när jag som användare knappar in ett godtyckligt resmål. Du kan väl ändå inte på fullt allvar påstå att ni rent praktiskt testar rutter mellan samtliga "fasta" adresser/POI:s i era maskiner innan en release? Nope, tänkte väl det eftersom det är fysiskt omöjligt om ni ska kunna leverera era enheter det här århundradet... *ler* OK, att er maskin (eller vilken maskin som helst) kommer att få problem att leda mig hela vägen ut till det där fantastiska hjortronstället ute på kalfjället flera mil från uppmätt vägnät om jag importerar en POI-lista över alla hjortronställen i Norrland. Att däremot skriva en algoritm som väljer målet som en punkt på den närmast liggande vägen relativt den angivna koordinaten och larmar om den inte hittar någon matchande punkt (oavsett om det är en POI eller en manuellt inknappad lat-long) är en baggis jämfört med de övriga delarna av er ruttberäkningsmotor. Som sagt, både egna POI:s och lat-long är samma problem som enheterna i dagsläget galant löser men med ett (för Navigon) nytt sätt att mata in resmålet. Med detta har vi klarat ut det mesta vi är oense om Jag refererade tidigare till min erferenhet av mjukvarutveckling och tro mig när jag säger att jag har full förståelse för att man prioriterar utifrån tillgängliga resurser. Avsaknaden av just dessa funktioner är precis som du säger inte vad huvuddelen av er målgrupp är intresserad av, men krasst sett är det en skillnad som Navigon i flera år har fått lida för t.ex. på forum som detta i samband med de senaste releaserna. Jag kanske har fel, men bara det faktum att du faktiskt tar dig tid att finnas här i samband med releasen av 8110 säger mig att ni värderar input från early adopters rätt högt. För egen del kan jag se både en chans till tidiga buggrättningar och stora marknadsföringsmässiga fördelar med att finnas på plats. Vore det inte schysst att kunna ta livet av denna diskussion för samtliga kommande Navigonreleaser genom att lägga två-tre dagar på kodning? Givetvis kommer ni inte att kunna bugga av funktionen fullständigt på den tiden, men med Fresh-konceptet är det ju knappast något problem så länge som man inte aktivt för den stora massan av användare flaggar upp att möjligheten finns förrän den är verifierad. Heck, lägg två dagar på kodandet och släpp den som en funktion som måste slås på via en väg långt ner i menyerna av de användare som är intresserade. Lägg även in en blänkare om att funktionen är i alpha-status och att Navigon inte lovar någonting när det gäller funktionen. Jag lovar att jag (och alla andra som saknar funktionerna) kommer att testköra gratis och le hela tiden. Konceptet har använts framgångsrikt inom andra delar av konsumentelektronikvärlden i många år och Navigon sitter (vad jag vet) ensam på en distributionskanal i form av Fresh som möjliggör tester av detta slag på ett enkelt sätt. Med detta så lägger jag (motvilligt) ner tjatet för denna gång, men räkna med att frågan kommer att komma upp i samband med varenda ny relesase framöver... Sätt gärna upp mig på listan över alphatestare däremot, om du kan fixa USA-kartor (se min tidigare separata fråga) är nog risken stor att det sitter en 8110 i mina båda bilar framöver... En helt annat fråga: Hur bär man sig åt för att komma med idéer för att få med just sina smultronställen på er POI-lista? Mina fem öre /Dragan
Postad 22 May 2008 - 16:18
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
@Lazio R&R testet är ett mysterium. 7110:an är topptestad av alla de stora svenska tidningarna. Den har hur många utmärkelser som helst. Mobil, M3, Expressen, Aftonbladet osv osv osv. Jag står helt frågande och kan inte på något sätt kommentera R&R testet. Som sagt, det går emot alla andra tester som är gjorda av bransch tidningar. Tidnignen Connect i Tyskland gjorde just ett jätte test. Där fick både NAVIGON 8110 samt TT 930 "all-time high" poäng. De vann testet tillsammans på totalt 444 poäng. Inga GPSer har fått detta tidigare i den tidningen. Och Connect är "DEN" tidningen i Tyskland som man vill få bra betyg i. Den fick högsta betyget "Sehr Gut". Har inget engelskt test men det finns på deras hemsida. Denna länken visar inte hela testet. Det får du leta reda på själv om du vill. (Ledsen för att jag är så kort, men har lite mycket att stå i... ) http://www.navigon.c...s/news_list/511Detta är i varje fall en bra bit på vägen för dig i ditt sökande efter "Graal"  Kör försiktigt! /Gabriel Och varför inte kolla in våra nya fina hemsida om 8110:an. Fullspäckad med info bara för ER! http://www.navigon8110.com/Mvh Gabriel
Postad 22 May 2008 - 16:29
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
@ Dragan,
Jag visste väll att jag inte skulle svara...
Du får ursäkta men jag släpper nu ämnet. Detta kan du och jag debatera i oändlighet.
Du har säkert rätt i dina påståenden och med din erfarenhet inom mjukvaruutveckling. Men tro mig, ingenting är "bara" 2-3 dagars jobb i den här branschen. Det är mer än så som skall till.
Men, Point taken! (Jag har fightats internt i 2 år för att få in detta i våra maskiner. Du behöver inte övertyga mig)
Så, snälla, nu släpper Vi detta.
/G
Postad 22 May 2008 - 16:34
dragan
-
dragan
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hej Navigon och andra nu hade jag sett fram emot att köpa 8110 men nu efter det här så vet jag verkligen inte om det blir så jag fick reda på att Råd och Rön hade test på GPS:er nr 4-2008 och jag gick glad dit för att få svart på vitt att jag var rätt ute och tala om chocken jag fick... Det var internationella testorganisationen ICRT som hade testat 24st GPS:er på marknaden Nu är det modellerna före men det säger ju mycket ändå för det var allt de hade testat och Navigon 7110 hade 47poäng och hamnade på 22:a plats av 24st Däremot Tomtom 920 fick 76poäng och hamnade på första plats så jag blev helt chockad och fick läsa det två gånger och nu känner jag mig tillbaka till 0 när jag funderade på tomtom930 för jag kan inte tänka mig att på en modell att det har ändrats så bra till Navigons fördel för tomtom har ju också uppgraderat en modell så Navigon mfl ge mig info vilka skillnader är det mellan modellerna för nu vet jag varken in eller ut mvh LAZIO
R&R verkar ha en åsikt som går helt stick i stäv med alla andra tester jag har läst om Navigons produkter. M3 (m3.idg.se) kommer däremot ut med ett nytt nummer i butik den 24/6 (#6-2008) och där ingår <citat>GPS-test: Sommarens alla heta modeller!</citat> Av bilden som finns i senaste numret av tidningen att döma ser det ut som att åtminstone 8110 och vad jag tror är TT Go 930 plus en Mio som jag inte lyckats identifiera. Hur som helst ett test att se fram emot... /Dragan
Postad 23 May 2008 - 14:51
lazio69
-
lazio69
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Men det här testet var jättestort och de kollade alla saker om det är någon som kan få fram länken till det skicka den gärna för det är minst 10 olika saker som testades
nu kommer snart tester i M3 och i Ljud och bild hemma så det tycker jag ska bli spännande men att de skulle vara lika omfattande som Råd och Röns test som ICRT gjorde det kan jag inte tro att det blir
så jag skulle gärna vilja veta skillnader mellan 8110 och 930 vad den ena kan och inte den andra för jag kommer inte att köpa förrän jag är helt säker
Några saker dom måste kunna är FM-sändare, Talsyntes, obegränsat antal favoriter jag kan lägga in själv på kompisar, att den säger gatunamnen på svenska och att den säger namnen på gatorna istället för tex sväng höger
men det jobbiga är att även om någon av dom har alla tjänsterna så var ju betygen så otroligt olika 46poäng mot 76 det var kross och något måste det ju ligga i det, det var alla möjliga tester vore kul om någon som kunde få fram länken hit så ni förstår mvh LAZIO
Postad 23 May 2008 - 15:58
dragan
-
dragan
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Men det här testet var jättestort och de kollade alla saker om det är någon som kan få fram länken till det skicka den gärna för det är minst 10 olika saker som testades nu kommer snart tester i M3 och i Ljud och bild hemma så det tycker jag ska bli spännande men att de skulle vara lika omfattande som Råd och Röns test som ICRT gjorde det kan jag inte tro att det blir så jag skulle gärna vilja veta skillnader mellan 8110 och 930 vad den ena kan och inte den andra för jag kommer inte att köpa förrän jag är helt säker Några saker dom måste kunna är FM-sändare, Talsyntes, obegränsat antal favoriter jag kan lägga in själv på kompisar, att den säger gatunamnen på svenska och att den säger namnen på gatorna istället för tex sväng höger men det jobbiga är att även om någon av dom har alla tjänsterna så var ju betygen så otroligt olika 46poäng mot 76 det var kross och något måste det ju ligga i det, det var alla möjliga tester vore kul om någon som kunde få fram länken hit så ni förstår mvh LAZIO
De punkter som du listar klarar både 8110 och 930 att hantera galant enligt samtliga tester jag läst och dessutom finns givetvis en del ytterligare "samma" funktioner. Båda maskinerna har enskilda funktioner som inte den andra har och om man fick önska ville man så klart ha allt (som vanligt). Den största skillnaden som jag ser det: Efter att ha läst M3s stora test av kartmaterial (i mina ögon är det i alla fall det allra viktigaste att kartan stämmer med verkligheten i så hög grad som möjligt) bestämde i alla fall jag mig för att vad som än händer den närmaste tiden när det gäller funktioner i olika enheter alltid välja en maskin som baseras på Navteqs (t.ex. Navigon, Garmin) kartdata framför Teleatlas (t.ex. TomTom). Du hittar hela testet med start på http://m3.idg.se/2.1022/1.162340och någon slags sammanfattning med en klart&tydligt korad vinnare http://m3.idg.se/2.1022/1.131329 /Dragan
Postad 23 May 2008 - 16:06
dragan
-
dragan
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
@ Dragan,

Du får ursäkta men jag släpper nu ämnet. Detta kan du och jag debatera i oändlighet.
Du har säkert rätt i dina påståenden och med din erfarenhet inom mjukvaruutveckling. Men tro mig, ingenting är "bara" 2-3 dagars jobb i den här branschen. Det är mer än så som skall till.
Men, Point taken! (Jag har fightats internt i 2 år för att få in detta i våra maskiner. Du behöver inte övertyga mig)
/G
Jag tycker däremot att det var riktigt bra att du svarade, förlåt att jag snodde din tid *ler* He he, 2-3 dagar räcker om man väljer att låta användarcommunityn stå för den stora delen av testandet men jag har full förståelse för att det är ovant. Slåss mot företag som inte har vanan att jobba på detta sätt löpande i mitt arbete Vad kan jag begära mer än ett erkännande att vi tycker likadant! Tackar så länge (tills nästa version av MN släpps utan detta stöd vill säga *asg*) Ett litet fortsatt äskande om tid från din sida däremot: Hur går det med efterforskningarna kring eventuella kartor för Nordamerika? /Dragan
Postad 23 May 2008 - 16:42
Unregistered452d9f81
-
Unregistered452d9f81
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Tester!!!??? Det går inte och läsa massa tester och köpa grejjer efter vad de har fått för betyg, alla tycker olika, alla har olika krav med finesser o dyligt. Jag själv skulle gärna vilja ha en Navigon 8110 men får nog nöja mig med en 2110 Max som jag tycker ger mycket för pengarna du kan ju tex köpa 2 års kartuppdateringar för 199:-. vilka andra erbjuder detta generösa pris?
//Tommy
Postad 23 May 2008 - 16:54
lazio69
-
lazio69
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Hej och tack Dragan för svaret
jag prenumenerar på M3 så karttestet har jag så jag kan läsa
jag gillar mycket lull lull så jag får se vilken jag kommer att köpa
Testet som ICRT gjorde var mycket omfattande det var hur den klarade navigering och mycket mera
så det var inget test med vad olika tycker är viktigt
hoppas någon har Råd och Röns testlänk så får ni se själva
mvh
LAZIO
Postad 23 May 2008 - 18:28
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
@Lazio
Ang R&R så var det så att de faktiskt inte klankade nedpå 7110 och dess funktioner något värst mycket. Däremot fick hållaren lägsta betyget i testet... Vilket drog ned mycket på total poängen. De gillade den inte alls.
Men hållaren är en av sakerna som vi verkligen har färbättrat. Vi har ju tagit lärdom så klart. Den nya hållaren är riktigt bra. Varför inte gå in i en butik och be att få se den... Tex på MediaMarkt kan du ju pilla på dem live. Och även på andra kedjor naturligtvis. De tyckte att det var svårt att sätta dit enheten i testet. Vilket jag håller med om. Det tar ett tag att få "rätta knycken" på 7110:an. Men på 8110:an är jag nog beredd att påstå att det är en av de bättre lösningarna på marknaden. 100% enhandskoppling samt att hållaren är mycket fast och stabil.
Kan dessvärre inte länka R&R testet då de tar betalt för testet. Annars hade jag gladeligen gjort detta. Men det får jag ju inte som Ni förstår.
Ni som redan har köpt 8110:an. Vad säger Ni? Ni kanske kan ge Lazio lite feedback om vad Ni tycker? Mina argument känns ju lite färgade om man säger så. Kanske Lazio skulle uppskatta lite opartisk feedback från Er? Någon som haft både 7110 och 8110 kanske, som kan intyga om att det är dag och natt? Eller kanske ännu bättre. Någon som kört med TT tidigare och kan jämföra med sin nya 8110:a?
Trevlig helg på Er!
Mvh
NAVIGON
@ Dragan,
Jag har jagat svar ang. USA kartan till MN7. Vad jag vet är den på G. Men kan inte ge ett exakt svar ännu. Måste vänta på svar i min tur också.
Men jag har inte glömt av dig. Hur skulle jag kunna det...
Trevlig helg!
/Navigon
Postad 23 May 2008 - 19:28
Dolittle
-
Dolittle
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Ni som redan har köpt 8110:an. Vad säger Ni? Ni kanske kan ge Lazio lite feedback om vad Ni tycker? Mina argument känns ju lite färgade om man säger så. Kanske Lazio skulle uppskatta lite opartisk feedback från Er? Någon som haft både 7110 och 8110 kanske, som kan intyga om att det är dag och natt?
Jag köpte 7110:an för ca ett år sedan eftersom det var den bästa gpsen på marknaden då, enl. min mening. Många länder, reality view och lane assistant var bl.a. det som fällde utslaget. Jag har varit mycket nöjd med den, men visst hållaren och den lösa tmc-kabeln var ju inte så roliga. Kartmaterialet på östeuropa var kanske inte heller så lysande. Valet stod nu mellan att köpa kartuppdateringar till 7110 eller köpa 8110:an och få det med på köpet. Jag tvekade inte en sekund att köpa 8110:an samma dag den kom ut, eftersom den hade så otroligt mycket förbättringar till den redan mycket fina 7110:an. FM, mp3, snabbare, mkt intelligent inmatning av adresser etc OCH kartmaterialet har blivit MYCKET bättre. Mindre orter i t.e.x Ungern som tidigare bara fanns som en punkt, finns nu med gator och POIs. Imponerande!
Postad 24 May 2008 - 08:11
Marantz Sr 9600
-
Marantz Sr 9600
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Hej Lazio.
Tester i all ära. Visst är det kul att läsa om att prylen man köpt är bäst men det är ju i verkliga livet det avgörs. Konstaterar för egen del att jag haft ett antal gps genom åren, men ingen i klass med 8110. Jag tillhör de som vill att alla finesser skall fungera även om jag inte kommer att använda dem senare. Så är läget med 8110 den leverera allt. Dessutom är den suverän på att navigera. Körde i Malmö igår kväll och fick hjälp av Lane assistans vid ett flertal tillällen även inne i staden. Sen är det så att man alltid får stå ut med buggar om man är först. Men det brukar lösa sig. På mitt utbytesex verkar det bara vara laddningsbuggen som strular alltså inga frysningar alls. Jag har alldrig brytt mig om att kunna lägga in många egna POIs utan nöjer mig med kartvariationen vid behov. När det gäller prylar är det sällan ide att vänta på den bästa, det kommer alltid en bättre. Jag brukarköpa när den uppfyller mina nuvarande krav.
Lev väl !
Postad 24 May 2008 - 11:09
Unregistereddddca627
-
Unregistereddddca627
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Hej!
Jaghar köpt en 8110 och har både på jobbet och hemma Mac OS.
Då det gäller Fresh tänkte jag fixa den delen hos släkt och vänner med PC -
men jag tycker att det är konstigt att man inte bemödat sig att skapa
programvara för både Mac och PC (TomTom har via sitt program Home).
Det borde komma en macversion för att (även om det procentuellt inte är lika många som PC-användare bla bla ;-)
Inte missa de kunder som har Mac.
Nu undrar jag om det går att koppla in 8110 i min Mac
och se den som en hårddisk och direkt i mappar placera bilder och musik?
Jag försökte med att koppla samma med usb men inget hände.
Jag gör kanske fel - någon som har kunskapen om hur man gör.
Redigerat av Unregistereddddca627, 24 May 2008 - 11:10.
Postad 24 May 2008 - 15:53
Unregistereddddca627
-
Unregistereddddca627
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Hej, testade i ruttplaneringen att simulera de olika lägen som ligger från fabrik, dvs för att se "finneserna".
Upptäcker då att förutom att det fryser och kräver omstart så försvinner delar av grafiken och blir vit fyrkant med en siffra i....
Hoppas denna bugg tas med i närmsta uppdatering.
Postad 25 May 2008 - 08:09
dragan
-
dragan
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Apropå skillnader i kartmaterial mellan olika enheter skrev jag tidigare om förra årets tester som tidningen M3 genomförde. Nu visar det sig att man är ute och rullar i Sverige igen. Saxat från M# nyhetsbrev: On the road again... Nä, M3 ligger inte på latsidan. Sedan i lördags befinner sig två av oss i en bil som far land och rike runt. Målet: -Kora bästa gps-karta 2008 samt -Avgöra vilket mobilt bredband som har bäst täckning. Resultatet av dessa två test kommer att dyka upp på sajten om ett par veckor.
Jag fick mailet den 20/5 så i början på juni borde resultatet finnas tillgängligt på http://m3.idg.se/gps
Postad 26 May 2008 - 07:45
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
@TiTorsten,
Du kommer snart att kunna rätta till din enhet via NAVIGON Fresh. Ny mukvaruversion håller på att förberedas.
Mvh
NAVIGON
Postad 26 May 2008 - 12:09
lazio69
-
lazio69
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Hej allihopa och Navigon
7110 hade fått 47poäng och Tomtom 920, 76poäng och det var inte alls så att det bara var
hållaren utan den fick oftast 2poäng sämre på alla möjliga tester och då var det mycket olika navigeringar mm
så jag vill gärna ha kommentarer av dom som har 8110 och gärna Tomtoms värstingar typ 920,930
för att hitta vilka skillnader det är på dom ,vad dom klarar av för alla namn på finesser som de har är ju inte samma på båda och då undrar man ju om de klarar samma saker.
sedan ger jag mig inte på testet utan det är svart på vitt
vad dom klarar i testet och är inte hållare mm utan testat i trafiken.
för ni ska förstå mig så ska jag nog köpa numret och skriva del för del...*S*
det enda jag vet är att jag ska köpa 8110 eller 930 men jag vill ju naturligtvis ha den som fungerar bäst
mvh
LAZIO
Postad 26 May 2008 - 15:03
cinemax
-
cinemax
-
Forumräv
-
-
625 inlägg
Det är ju ganska intressant att du just hakar upp dig på "ETT" negativt test när samma maskin prisats i så många andra.
Postad 26 May 2008 - 15:16
Aouseus
-
Aouseus
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Sen är det ju helt klart intressant o se vad M3 visar i sin diagnos, där har det verkligen varit TEST även om det nu handlar om kartmaterialet. (Navteq vs. Teleatlas)....
Postad 27 May 2008 - 07:48
MedGpsTillUngern
-
MedGpsTillUngern
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hej alla (och Navigon så självklart)!
I fredags fick jag min 8110. Lördag o söndag har jag satsat några timmar att undersöka/testa den hemma vid skrivbordet. Och i går och idag körde jag till och från jobbet (5 mil på 45-an till Göteborg) med hjälp av gps-en  för live test.
Jag vill börja med att säga att så långt är jag nöjd, jag sätter betyget 8 eller 9 av 10 .
Här kommer mina första erfarenheter, synpunkter:
1.  ++ Skärm: bra ljus, tydliga symboler, tydlig grafik
2.  + Bra röst (t.o.m för en 'blatte'  som jag är)
3.  +++ Jätte bra användargränsnitt, det är första gången jag använder en gps, ändå hittade och kunde jag använda dem flesta funktioner relativ snabbt.
4.  ++ Enkelt och snabbt installation och koppling till min PC, updatering av FreshMaps software
5.  ++ Bluetooth koppling, handsfree till min 'gamla' SonyEricksson (T610) utan problem
6.  ++ Stabil och FUNGERANDE active hållare (jag behövde inte vrida den, var rätt inställd)
7.  +-?? FM sändare fungerar, men jag kan inte få fungera den 'ovanför' en befintlig kanal, dvs. att få köranvisningar under tiden när jag lyssnar på en viss kanal (jag vet att det finns andra gps-er som klarar att sänka kanalens ljudstyrka och i stället skicka köranvisningarna). Det känns jobbigt att växla mellan två förinstallerade kanaler. Bara jag som inte hittar lösningen på det?
8.  +++ Använder RealityView, 3D men inte PanoramaView. Fungerar utmärkt.
9.  +++ Lane assistant är en superb. grej, hoppas att den fungerar likadant i andra länder också. (Jag kan ha fel, men Lineassistentens visning skulle jag gärna ha i vänstra sidan av skärmen, eftersom den är en av de viktigaste hjälpinformation många gånger).
10. -  Under 3*5 mil körning har en gång systemet hängt sig precis när jag ville starta den (med on/off) efter jobbet. Då behövde jag den lilla pinnen, ingenting annat hjälpte. Som tur, hade jag alla mina inställningar, egna adresser, rutter kvar!
11. ++  Har laddning, gps och TMC koppling hela tiden i bilen
12.  +++En kul grej: P.g.a. trafik och vägunderlag kör jag en liten omväg inne i Göteborg. När jag passerar 'missar' svängen som gps-en föreslår, då blixtsnabbt skapar den en ny rutt. Så om man ute medvetet eller av misstag lämnar GPS-ens planerade rutt då den kommer ändå sen att kunna leda oss till rätt väg utan att man behöver göra nå't.
13.  --- Jag har börjat planera vår semesterrutt ute i europa.Jag måste säga att det är inte lätt att hitta/markera de några hundra CNG mackar som finns överallt i Europa. Att hitta dem i befintliga POI är också ganska jobbigt, inte alla finns med och man ser inte i POI-s bensinstationer, om de har CNG eller ej. Jag läste diskussionerna om det här ämnet, och jag förstår att mr. Navigon är lite trött på snacket om det. Men jag själv är system utvecklare, vår produkt används av många tusen användare, så delvis lärde jag mig att kunden har alltid rätt, delvis vet jag, att det är inte 2-3 timmar men kanske 2-3 månader att skapa, testa och leverera en ny version av en programvara. Men jag gärna vill att Du signalerar till Din arbetsgivare: de kan förlora massor av kunder, massor av positiv reklam runt 8110, om de inte fixar den här bristen (och det är en brist hur jag än vänder och vrider). Att Din lojalitet mot Din arbetsgivare tvingar Dig att snacka om säkerhet, 55+ (ålder), osv. för att försöka (bort)förklara, varför Navigon inte erbjuder import av filer i rätt format visar att det är svårt för Er, anställda i Navigon, att försvara den. Men allt det här är självklart inte Ditt fel, jag vill bara, att Du skickar vidare dem här jätte allvarliga signaler till Dina chefer. Det skulle räcka att kunna läsa in externa filer i en egen POI kategori (eller i alla fall som egen adress) för att få bort den i praktiken enda stora minus från värderingen.
Så långt har jag kommit med min 8110.
Jag förstår att mr. Navigon är trött på tjatet om egna POI-s, men vi uppfattar att Du är en bra möjlighet för oss att snabbt få våra synpunkter hörda hos Navigon. Som Du ser, har jag (med många andra) en positiv inställning till produkten, så vår tjat handlar om att få den ännu bättre och inte att vända användarna mot den.
Tack för ordet
Postad 27 May 2008 - 09:59
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
@ GPS till Ungern.
Tack för en utförlig resume av dina upplevelser. Det uppsakttas nog av många här på forumet.
Personligen har jag aldrig hört talas om en GPS som har en FM sändare som kan sända på en kanal som redan är upptagen. Är det verkligen någon på forumet som hört om detta? Låter helt fantastiskt om det går.
Vad gäller POIs så är "point taken". Tro mig.
Postad 27 May 2008 - 10:19
Dolittle
-
Dolittle
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
@ GPS till Ungern. Tack för en utförlig resume av dina upplevelser. Det uppsakttas nog av många här på forumet. Vad gäller POIs så är "point taken". Tro mig. 
En annan "solskenshistoria" hittar ni här: http://www.nav-user....p;thread_id=798och om ni vill delge era åsikter på ett annat välkänt forum, kan man göra det här: http://www.pricerunn...ndarrecensioner
Postad 27 May 2008 - 10:26
Marantz Sr 9600
-
Marantz Sr 9600
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Hej !
Det vore smart om fm-sändaren kunde skicka navigeringen som ett trafikmeddelande och avbryta den ordinarie sändningen. Men jag förmodar att det inte är tillåtet av myndigheterna.
Postad 27 May 2008 - 17:39
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Hej!
Har nu beställt en Navigon 8110 Europa från Westium Data i Göteborg. De har en märkligt hög fraktkostnad på en sådan liten pryl (175:-), men om man kan vänta upp till 2 veckor, förskottsbetalar samt hämtar i butik tar de ingen fraktavgift. Jag valde att vänta, så 3994:- tar dem för den då. Rätt billigt!
Så nu är man i väntans tider...
mvh Martin
Ps. Fungerar Navigon Fresh bra i Windows Vista? Ds.
Postad 27 May 2008 - 18:57
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
Hej på Er, Annan produk med mindre funktioner än 8110. Men en får ändå samma betyg som TT GO930... Det säger en del om NAVIGONs high-end maskin 8110. NAVIGON 2110 max vinner testet tillsammans med TT GO930. Trevlig läsning! http://www.gismo-onl...Smodtagere.htmlMvh Navigon
Postad 27 May 2008 - 22:38
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
@ Dragan,

/G
Håller med. Folk jämför tider det tar att hacka ett par rader kod i sitt hemmaprojekt mot vad det tar att utföra i en skarp produkt (kravinsamling, specifikation, design, implementation, eng. test, verifiering, regressions testing, dokumentation m.m. m.m.). Jag jobbar själv med mjukvaruutveckling i fordonsbranschen och gör ofta tidsuppskattningar och verkligheten är den att även den minsta ändring tar två veckor även om det ser ut som två rader kod som hackas ihop på en kvart. Självklart beroende på utvecklingsprocess och vart i projektet man befinner sig, men särskilt om det ska generera en ny release så är kostnaderna ännu högre.
Postad 27 May 2008 - 22:53
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Har det kommit någon prisuppgift på text-speech funktionen för 2110 MAX ännu?
Postad 28 May 2008 - 07:28
MedGpsTillUngern
-
MedGpsTillUngern
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hej! Jag kör Vista och på den körde jag MapFresh (delvis själva MapFresh updateringen, delvis backup) helt problemfritt! Eftersom min 8110 leverans innehåller den senaste Europa kartversionen så jag kunde inte testa kartupdateringen  . Lycka till Eztoril, hoppas Du blir lika nöjd som jag! Ang. FM sändare: kanske jag missuppfattade nånting och det handlade om när man spelade musik från sitt GPS (Mp3). Iaf. då förmodligen kommer inte heller fungera automatiskt växling mellan guidance och bilradions men CD. Om två mindre saker glömde jag skriva igår: 1. Hastighetsvisningen på 8110 ger mig 5-8 km lägre hastighet jämfört med bilens hastighetsvisare. Vem ska jag tro på? (Med hänsyn till hatighetskamerorna på min dagliga rutt känns det som en ganska viktig fråga!). Och navigatorns höjdvisare visar konstiga siffror (många ggr. under min färd mellan GBG och Lilla Edet hamnar jag på minus sidav, dvs. under havsnivån. Kan det vara rätt? 2. Jag har svängt av och kört några hundra meter och stannat under en navigering. Stängde av och tog mid mig navigatorn. Efter drygt en timme var jag tillbaka, startade Navigatorn och den 'kom ihåg' vart jag var på vä och utan nån ingripande fortsatt att navigera mig. Roligt! Tack för mr. Navigons tröstande ord ang. POI-s. Den som väntar något gott .... Jag måste ändå säga att just pga. mitt yrke har jag stor erfarenhet ang. buggar och nya funktionalitet som gäller program- och hårdvara. Det är nästintill OSSANOLIKT att kunna leverera nya (eller nya versioner av) technik och program helt utan mindre eller större buggar. Skillnaderna mellan olika tillverkare kan mest vara hur de hanterar i efterhand supporten, uppgraderingarna, mm och hur de förmår sina underleverantörer/samarbetspartner att leverera som det behövs och med bra kvalitet (alla förstår säkert vinken vem/vad jag tänker på  ). Och där (hoppas jag) kommer Navigon också göra ett bra jobb och då alla blir nöjda. Ha det
Postad 28 May 2008 - 08:10
Unregistered9e9ab13d
-
Unregistered9e9ab13d
-
Användare
-
-
202 inlägg
1. Bilars hastighetsmätare visar nästan alltid för hög hastighet. Ställ in farthållaren i bilen på en plan och rak väg och låt hastigheten stabillisera sig så kan du lita ganska hyfsat på GPS:ens hastighetsangivelse.
Postad 28 May 2008 - 09:09
Aouseus
-
Aouseus
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Gällande nivågivning beror det ju på vad den har som referens? Men enl. Wikipedia så "Sveriges lägsta punkt återfinns i Kristianstad, strax intill E22. Marknivån här är 2,41 meter under havsytan." Så frågan är vad den har som referenshöjd?
Postad 28 May 2008 - 09:44
Unregistered09c3e396
-
Unregistered09c3e396
-
Rookie
-
7 inlägg
alla bilar visar ca 5% högre hastighet än verkligheten, det är (vad jag förstått) ett krav, då en förare inte skall kunna säga till Herr polisen att hastighetsmätaren visar fel....SÅ det är GPS:en du kan lita på! (obs, kräver dock att du har 3Dfix, dvs kontakt med minst 4 satelliter
Postad 28 May 2008 - 09:45
Micleg
-
Micleg
-
Forumräv
-
-
503 inlägg
Hittade inte något meddelande om "nivå", men om du menar "höjd över havet" så är det ju satelliterna i GPS (global positioning system) som ger möjlighet att beräkna detta. Någon referens typ den som höjdmätare har (som går på lufttryck) behövs inte, men ofta har höjduppgiften dålig precision då satelliterna ligger på ett sätt i rymden som gör att dom är bra på att användas för att hitta var man befinner sig på jordens yta ("2D") --- dess skal --- medan satelliterna placering gör dom dåliga på att berätta på vilken höjd ut från detta skal man befinner sig ("3D").
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|