Kopiera den till en folder i din dator då så funkar det lika bra.
Hahaha, ibland är man verkligen iq fiskmås
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 *
Startad av
Unregisteredb84d185c
, Mar 26 2008 16:10
454 svar till detta ämne
8 relaterade trådar
Postad 17 September 2008 - 08:07
Hahaha, ibland är man verkligen iq fiskmås Postad 17 September 2008 - 09:09 Det finns flera på TViX-forumet som testat det och HD-ljudet funkar. Men det är verkligen beta-FW, dvs mycket annat som fungerar i vanliga FW krånglar i denna, så det är inte direkt något för dagligt användande ännu. Det säga vara enkelt, men jag testade igår och lyckades inte... Postad 17 September 2008 - 11:27 Enda möjligheten att spela in är från den DVB-T tuner (T530) som säljs som tillbehör. Man kan spela in eller titta på fri marksänd digital-TV (t.ex. SVT1, SVT2 och TV4) men inte inte Boxer-kanaler (t.ex. TV3 och TV5). Man kan INTE spela in eller titta på analog kabel-TV eller ComHem. Det finns inget stöd för text-TV och det finns heller inget stöd för time-shift. Kvaliteten på det inspelade materialet är mycket bra - framför allt om TVn har stöd för HDMI eller DVI. Man kan också titta på och spela in SVT HD (720P) om man bor i mälardalsområdet. Ett litet problem som jag nyligen råkade ut för var att min TVIX inte hittade några kanaler i MUX1 (SVT1, SVT2 etc) efter kanalsökning. Jag var tvungen att backa till FW 1.0.43, söka kanaler och därefter gå tillbaka till 1.2.52. Då fanns kanalerna kvar. /Göran Postad 17 September 2008 - 17:57
Ok, tackar för svaren! Då är det bara att vänta tills det sega comhem fixat HD-box med inspelningsfunktion då... Postad 17 September 2008 - 21:13
Idag testade jag lite med att köra samma dvd film via tvixen som jag körde på min ps3:a. Tyckte faktiskt att ps3:an agerade bättre som dvd spelare än vad tvixen gör. Blir mycket klarare och fylligare bild på ps3 än på tvixen. nån annan som tänkt på detta ?
Postad 18 September 2008 - 11:33
Varför har vi två trådar för 6500 och 7000....kan ingen slå ihop dessa?
Samma maskiner!!! Blir bara rörigt Postad 18 September 2008 - 19:39
Någon som vet om alla Externa DVD-spelare fungerar till Tvixen eller om det bara är vissa och i så fall vilka?
Postad 18 September 2008 - 21:15
Har just fått hem en 7000. Hur ser jag vilken firmware som finns i den?
Om den är gammal är det läge att börja med att uppdatera den det första jag gör, typ innan jag formatterar hårdisken etc.? /niga Postad 18 September 2008 - 21:53
Står högst upp till häger på din bild panel. Redigerat av Unregistereda8d246d3, 18 September 2008 - 21:54. Postad 19 September 2008 - 14:53
Fick ju inget svar så jag köpte en och testade. Blev en Samsung Writemaster SE-S224Q/EUBN 22x Retail. Fungerade utan några problem. Nackdelen som jag ser det är ju att alla DVD-rom har en tendens att läsa skivorna i 16x när det inte kräver mer än 2x för att spela en DVD-film. Så den låter ju en del..... ;/ Någon som har en bra lösning på det kanske?? Är ju inte så svårt att låsa läshastigheten på datorn mha Anydvd, nero osv..... men blir lite trixigar på Tvixen. Postad 20 September 2008 - 18:03
Jag lyckades iallafall att misslyckas med uppdateringen. När jag valde firmwarefilen sa Tvix något med innebörden "nu måste du boota om!". Jag svarade ja. Efter omstart startade enheten som vanligt, så jag utgick felaktigt från att uppdateringen var klar (det tar trots allt 52 sekunder för ****t att boota upp, och under de första sex sekunderna är displayen helt tom, så man tror att man tryckt på fel knapp, sedan står det BOOT i displayen. Tittar man på ovansidan ser man dock en gul lampa som blinkar i lugn takt, och detta betyder tydligen att uppstarten är på gång. Denna gula lampa släcks sedan i dumhetens namn, för att illustrera att enheten bootat klart. Trycker man sedan på POWER igen för att stänga av den, ja då tänds lampan igen, med fast sken. För att sedan slockna. Men sen såg jag att det fortfarande var det gamla firmwarenumret. Man skulle tydligen ha förstått själv att man nu skulle klicka på firmwarefilen en gång till, när enheten var nybootad. Postad 20 September 2008 - 18:13
Tack för svaret. Men mkvtools är såvitt jag kan få fram ett Mac-program och jag kör XP. Har istället hittat ett program som heter mkv2vob som låter mig välja språket på ljud såväl som subtitles, vid konverteringen till .AVI, men detta program klarar istället inte de av mina .MKV-filer som använder codec RV40 (som väl står för Realvideo 4.0)... Postad 20 September 2008 - 20:30
Så har man då fått sin M-7000 och stöter direkt på patrull när man ska uppgradera firmware. Det skiter sig redan när jag kopplar TViXen via USB till datorn. Jag får felmeddelandet (typ) "unknown device" och sen kommer jag inte åt dess filsystem så jag kan alltså inte lägga upp den nya firmwaren.
Detta händer i både XP och Vista. Nån som har förslag på lösning? Postad 20 September 2008 - 21:47 För att svara på min egen fråga... Jag testade med att uppgradera från USB istället men det gick inte för TViXen hittade inte min USB-sticka... Sen testade jag att lägga firmwaren på mitt NAS och köra uppgraderingen därifrån och det gick bra. Redigerat av fardtjanst, 20 September 2008 - 21:48. Postad 22 September 2008 - 09:02
Jo, det funkar så numera. Det är för att dom vill vara säkra på att inga gamla filer är kvar i cacheminnet mm. Så vid första ombootningen så tömmer dom minnet och sen så klickar man en gång till. Men du löste det ju Postad 22 September 2008 - 11:56 Kan möjligen ha blivit lurad av ett namnbyte pga krock med det programmet du hittade, eller kom jag ihåg fel, programmen jag tänkte på går under samlingsnamnet mkvtoolnix. http://www.bunkus.or...ols/mkvtoolnix/ http://coreforge.org.../mkvextractgui/ Postad 22 September 2008 - 19:08
vad ska man få för hastighet om man skickar filer med ftp program via nätverkskabel ,CAT6 Gigarouter ??
Redigerat av Nordman, 22 September 2008 - 19:11. Postad 22 September 2008 - 20:45
Uppgraderade med beta-f-ware och den buggar rätt kraftigt. När man skall börja spela upp en film så blir hela bilden rosa. Sen hänger den sig lite då och då.
Postad 24 September 2008 - 11:46
Har inte provat, men i brist på bättre svar kan jag åtminstone säga att nätverkshastigheten (1 gigabit, dvs 100 megabytes per sekund) inte lär bli flaskhalsen, utan nätverkskortet i den sändande datorn (också gigabit?) eller processorn i Tvix. (Stödjer Tvix det som brukar kallas SATA2 förresten, dvs SATA med högre hastighet?) FTP kanske är användbart om man ber nån kompis skicka nåt direkt till tvixen. Glöm isåfall inte att du måste öppna portar i routern och hålla på, samt att stänga av FTP när det inte används, eftersom det är ett relativt osäkert protokoll. Enklast annars är ju att ansluta Tvix som en nätverkshårddisk och dra över filerna till den i typ Utforskaren. Postad 25 September 2008 - 20:42
1gigabyte är väl 1000Mbps ,,jo då använder mig av Giga nätverkskort på mina pc och cat 6 kabel til allt..
vet inte hur det ligger till med portarna men till Pc:na i mitt lokala nätverk har jag inte behövt öppna några portar och där får jag bra hastighet men till tvixen går det inte fort så flaskhalsen är nog själva tvixen`s . Postad 25 September 2008 - 20:54
hmm idag stötte jag på mina första problem med min tvix. Försökte starta den typ 5 ggr men varje gång låste den sig efter att den bootat och fastnade i loading läget. Typ sjätte gången gick den igång och funkar nu som vanligt hehe !
Postad 26 September 2008 - 08:24 1 Gigabyte är inte samma som 1 Mbps men det är petitesser Jag har i och för sig bara 100 Mbps men min erfarenhet är att TVIX inte ens kan utnyttja hela den bandbredden. Jag började med att försöka köra trådlöst och det gick inget vidare alls. Många i forumen säger att det fungerar utmärkt med trådlöst men det stämmer inte alls med min erfarenhet. I mitt fall kan det mycket väl skyllas på trådlösa access punkten (D-Link). Eftersom jag inte var dödsberoende av LAN och WLAN också gav störningar i inspelning från tunern grävde jag ner det projektet. Nyligen har jag bytt till trådat nätverk och då har uppspelning från dator (via nätverk) fungerat bra. Däremot blir förtfarande överföringen via SAMBA i TVIX långt under 100 Mbps - jag har inte testat FTP trådat än. Om man tittar lite närmare på specifikationerna för TVIX så skiljjer det sig lite mellan DVICOs och Canmans specifikationer. Canman påstår att TVIX stödjer 1000 Mbps men det gör inte DVICO. I specifikationerna från DVICO står det bara att den stödjer LAN. Jag kommer inte ihåg var jag läste det men jag läste någonnstans när TVIX 6500/7000 var ny att DVICO inte ville trycka på stödet för 1000 Mbps på grund av att det inte fanns någon nämnvärd skillnad i verklig hastighet mellan 100 Mbps och 1000 Mbps. Jag vet inte varför Canman trots det använder 1000 Mbps i sina specifikationer. /Göran Postad 26 September 2008 - 08:29 Det är inte så konstigt att de använder det som säljargument, om DViCO själva säger att produkten ska stöda det (man litar ju på att specifikationera är korrekta som leverantör lika mycket som kunden litar på att leverantören eller tillverkaren har rätt). Om inte jag har helt fel, så SKA TViX:en ha stöd för 100 Mbps, alltså Giga-LAN eller hur man nu skriver det, men att det skulle bli möjligt först genom en mjukvaruuppgradering (som jag ännu inte har koll på om den har kommit eller kommer). Hårdvaran ska fixa det i alla fall (och det är det sista jag hörde vid årsskiftet), men jag har haft fel tidigare så jag rättar mig i ledet om det är någon som verkligen har bättre hands on-information. Postad 26 September 2008 - 12:17 Det här blir ungefär som att tvista om påvens skägg Du skriver att leverantören (jag antar att du menar DVICO) använder som säljargument att den ska klara Giga-LAN men jag har inte hittat några uppgifter från DVICO om det. Har du nåon som helst referens till den informationen? Jag hittar bara att den har stöd för LAN connection. http://www.tvix.co.k...s/HDM7000A.aspx På 6500-trådens första sida står det att DVICO innan lansering svarar att den ska komma att klara 50-60 Mbps. Jag har kört lite tester under förmiddagen. Jag har använt rätt stora filer för testerna (6-7 MB) för att det inte ska handla om microsekunder hit eller dit. Alla testerna körs dessutom över samma switch. Ingen router är inblandad i testerna. LAN är 100 Mbps. I första testen har jag kopierat en fil från en dator till en annan dator. Överföringshastigheten blir 56.5 Mbps. Det är inte imponerande och det beror antagligen till stor del på att ingenting i det här är high-tech. Gamla datorer, gammal switch men det visar i varje fall att nätverket och mottagande dator är kapabelt att klara 56.5 Mbps. Därefter kopierade jag en fil via TVIX gränssnitt till den snabbare av de här datorerna. Överföringshastigheten bllev då 22.9 Mbps. Datorn hade NETSHARE. Ingenting annat kördes i datorn eller över nätverket. Sista testen jag körde var att koppla upp TVIX mot datorn via Samba-stödet i TVIX. Hastigheten blev då 31.7 Mbps. De mest krävande filer jag spelar på TVIX ligger på 25 Mbps och de fungerar att köra från datorn över trådat LAN 100 Mbps. Jag har ingen blueray-spelare men jag tror att den högsta praktiska hastigheten ligger på 36 Mbps med blueray-filer. Det finns flera som rapporterat att det går bra att köra den typen av filer över 100 Mbps nätverk och det låter ju rimligt om man tar hänsyn till att jag har ganska gammalt järn. Räcker då 36 Mbps överföringsfart till? Jag tror att för de flesta användare räcker det till. Spelar det någon roll för de flesta användare om det TVIX stödjer Giga-LAN eller inte? Antagligen inte. Däremot kan det ju vara bra ändå att använda Giga-LAN i nätverket om man har annan trafik igång samtidigt som TVIX men det kräver ju inte stöd i TVIX för Giga-LAN. Problemem är för de användare som av någon anledning vill kopiera filer mellan TVIX och datorn. Jag vill t.ex. ibland spara program som jag spelat in från tunern till datorn och om det är HD-material tar det ju nästan lika lång tid som program-tiden. Kommer DVICO att höja hastigheten i LAN med ny FW till Giga-LAN hastighet? Jag tvivlar starkt på det. Jag tror att begränsningen ligger i processorn. Även om processorn är snabb på video-hantering så tror jag inte att den är så snabb på "vanliga" uppgifter. Dessutom tror jag inte att den typen av förändring står särskilt högt på DVICOs prioriteringslista. /Göran Postad 26 September 2008 - 20:08
bara att hålla med föregående talare nån Giga kommer man inte i närheten av ,har testat lite olika ftp program för att skicka över filer till min tvix men ligger konstant på 35 Mbps skickar jag till min Htpc så kommer jag upp 200 Mbps så även där finns flaskhalsar,, har även lagt till tvixen som nätverksdisk upplevde det som det gick fortare att lägga över filer klocka en 4 gigs iso fil till 10 minuter !! kan man mäta hastigheten på nåt enkelt sett när man skickar mellan interna diskar och nätverksdiskar ?
//N Postad 28 September 2008 - 01:32 Din ISO-fil går ju snabbare än mina överföringar men beror nog på att du har snabbare datorer än jag har. Dina siffror ligger ju på cirka 50-60 Mbps vilket är vad jag sett DVICO lova. När det gäller enkelt sätt att mäta hastighet - det är möjligt att du känner till det jag tänker beskriva men jag tar det i alla fall (jag använder XP - inte Vista så jag vet inte hur det är i Vista). Det är nästan tre år sedan jag slutade att jobba professionellt med sädant här - jag är numera en gammal och ibland lite gaggig pensionär. Om du går in i Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg (Control Panel <> Administrative Tools) så finns där Prestanda (Performance). Du kan sen högerklicka på grafen och välja "Lägg till räknare". Välj "Prestandaobjekt" <> "Nätverksobjekt" och lägg till t.ex. "Antal mottagna byte per sekund" i vänster ruta och rätt nätverkskort i höger ruta. Klicka på "Lägg till". Du kan nu markera den räknare du är intresserad av i nederkanten så ser du siffervärden för sista, medel, lägsta och högsta. Du kan också markera glödlampan i överkant för att highlighta den räknare du är mest intresserad av. Om du högerklickar på grafen och väljer "Egebskaper" kan du under fliken "Diagram" ändra högsta värdet så att det bättre matchar skalan. Det går också att logga det här och studera det i efterhand men nu är jag på väg att ramla långt utanför ämnet i tråden. /Göran Postad 05 October 2008 - 17:19
Tja
Nån som har en lista på trådlösa internet USB adaptrar som Dvico har godkänt för Tvix HD M-7000 Postad 05 October 2008 - 19:11
De enda jag känner till är: D-Link DWL-G122 (HW ver. C1) Linksys WUSB54GC /Göran Postad 05 October 2008 - 22:37
Tackar tackar Postad 06 October 2008 - 22:26 Tackar för tipset ang hastighetsmätning kan komma till användning i framtiden, Ska man behöva skyffla över stora mängder så får man använda sig av Usb anslutningen istället, men är det bara någon enstaka film fungerar det ypperligt via nätverk till nätverksdisk trots 50-60Mbps //N Postad 07 October 2008 - 19:00
Ett par frågor till. Det ska väl ändå gå att använda andra typer av usb adaptrar till tvixen? tex netgear? Undrar också en annan sak om Menyerna i Tvix 7000. Jag kan inte gå in på HDTV menyn, är det normalt? har ju twixen just nu uppkopplad på en samsung 6 serie, men ska senare koppla upp den på min LX5090 tacksam för svar Postad 07 October 2008 - 19:49
Hej!
Har inte hittat något om detta i denna tråden, men kan man koppla till en DVB-C-mottagare med CA-modulplats till denna TWIX? Om inte, finns det några planer för någon sådan? Jag vet att till den gamla fanns åtminstone DVB-T som tillval. Tacksam för svar... mvh Martin Redigerat av eztoril, 07 October 2008 - 19:52. Postad 07 October 2008 - 19:59 HDTV-menyn är bara aktiv om du har stoppat i DVB-T adaptern (tillbbehör). Det har alltså inte ett dugg att göra med om du kan spela upp HD-filmer utan bara TV-mottagning. /Göran Postad 07 October 2008 - 20:02 Det finns ingen DVB-C mottagare som tillbehör. Jag tvivlar starkt på att det finns några planer. Även stödet för DVB-T mottagaren verkar ha låg prioritet hos Dvico. /Göran Postad 07 October 2008 - 22:11
Tack Göran Jag undrade om det va så med, men va inte så säker, Tack iaf Postad 11 October 2008 - 11:23
Jag har kört Tvixen i en månad nu och är mycket nöjd. Enda problemet jag har just nu är att det är stört omöjligt att titta på bilder på den. Jag har bara .jpg som den skryter om att kunna läsa snabbt men den läser dem inte alls utan antingen hänger sig hela Tvixen och kallstart krävs eller så rebootar den.
En annan sak jag märkte var att när jag uppgraderade firmware så ändrades video ut inställningarna (och nästan alla andra inställningar med) vilket ledde till att det tog en stund och komma igång igen. Retligt och onödigt. Annars e jag sjukt nöjd. Klass rakt igenom. Postad 16 October 2008 - 19:02
Är fortfarande heltnöjd med min m-7000. Senaste månaden har en(!) film inte fungerat. Resterande har fungerat felfritt.
Redigerat av twebbas, 16 October 2008 - 21:53. Postad 16 October 2008 - 21:57
Även jag e sjukt nöjd med min M-7000
Postad 20 October 2008 - 11:38
Hej!
Är de någonsom vet om det något tv-kort pågång till M-6500 och/eller M7000 som stödjer betalkanaler? Läste i något inlägg i deras forum från förra året att det skulle dyka upp efter sommaren 2008 (vilket skulle vara typ nu). Jag kör just nu en HTPC hemma men har lessnat på allt småmeckande för att få allt att fungera(speciellt hdkanalerna). Så jag har börjat kolla runt efter allternativ och M-6500 och M7000 täcker alla de behov jag har så när som på att det inte går att få in betalkanaler. mvh /noone Postad 20 October 2008 - 13:35
Har massa knas med min maskin.
Ansluta med ftp är inte att tänka på, helt omöjligt å föra över filer till den. Tappar anslutnigen hela tiden. Går inte att köra den som usb disk, pluggar jag in den i någon av våra datorer (pc & mac) så har jag inga skrivrättigheter. Standard User & Pass tvixhd1/tvixhd1 fungerar inte så jag kan inte ansluta den vägen heller. Men annars funkar den bra.. Som brödkavel! Redigerat av ghead, 20 October 2008 - 13:36. Postad 25 October 2008 - 18:33
Hallå alla tvix 7000 ägare!
Har precis blivit en ägare själv och börjat lite smått att koppla. Det tog inte lång tid att förstå sig på hur den fungerar, oerhört smidig!! Allt fungerar förutom en sak. Jag har kopplat in en hårdisk, en Seagate en 1,5 TB, har sen hört att den kanske inte är den bästa att ha i en tvix. Problemet är att jag får inte upp hårdisken i datorn när jag kopplar in den via usb. Jag kan se att det finns en enhet men jag ser inte hur mkt där är ledigt och när jag klickar på enheten så hänger sig utforskaren. Vad ska jag göra, kör Vista om det har med saken att göra. Tacksam för svar!! Postad 29 October 2008 - 16:50
Tjena alla. Är väldigt nöjd med min tvix...men.. Har uppdaterat till senaste firmware, har en ONKYO TX-605 som jag kopplar hdmi kabeln till där all ljud och bild går via den. Problemet som uppstår är ett brus på flac och mp3 filer, inte på något annat vad jag kan märka. Volymen står på 25 som den ska osv, vet inte riktigt vad jag skall hitta på. Nån som har en lösning?
Redigerat av Honkz, 29 October 2008 - 16:50. Postad 31 October 2008 - 13:04
Innan jag beställer en Tvix. ÄR det lika enkelt att föra över filer som på Popcorn Hour ?
Postad 31 October 2008 - 13:20 Föra över hur? USB? Nätverk? Kan du exakt beskriva hur du gör på Popcorn Hour så kan någon här säkert förklara hur du gör det i TViX:en. Postad 31 October 2008 - 21:44
Via USB är det enklare på TViXen, behövs inte installera någon drivrutin då datorn som för PH. Via nätverket är det lika för båda, båda har en Samba-server och kan bli en enhet i Windows som man kopierar till.
Sedan klarar bägge NFS, ftp... Postad 02 November 2008 - 20:14 Verkar skumt. Själv kör jag med en Samsung 1TB disk i utan problem. Jag kör vista x64. Redigerat av twebbas, 02 November 2008 - 20:14. Postad 07 November 2008 - 11:25
Jag fick det att fungera. Disken var formaterad i RAW och via diskhanteraren så lyckades jag att formatera om den till NTFS. Fungerar som en klocka. Låter inget, hackar inte och otroligt smidig när det gäller att spela upppackade img filer. MKV fungerar hur bra som helst. Detta är mitt bästa köp hittills!! Det enda som är minus är musikhanteringen, men det är bara att lägga musiken i en "partymapp" och sen köra därifrån. Postad 07 November 2008 - 15:34
Tjena. .Fick min m7000 idag
Fick då meddelandet att man skulle trycka in CAT6 kabeln. Så jag köpte en cat6 och höll tummarna på att de skulle funka men ack va jag hade fel. Får ip när jag ställer in 10/100 dock inte när jag ställer in 1000 Så jag har cat6 och en D-Link DIR-655 Wireless N Router den klara 1000 Någon som har samma problem eller ja vet varför? Har läst å läst men hittar inget som kan ha med de att göra. Redigerat av BornOne, 07 November 2008 - 15:35. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |