Boxer - Nya kanaler i marknätet
462 svar till detta ämne
Postad 02 December 2009 - 14:45
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Man kan alltså se MPEG4-kanaler med vilken modul som helst, avkodningen av just MPEG4 sker ju INTE i modulen, utan i boxens/TVns mottagare.
Har inte boxen/TVn en mottagare för MPEG4, så kan du inte se de kanaler som sänds med den tekniken, OAVSETT om boxen/TVn har Digital-mottagare för DVB-T.
Det man också kan konstatera är att vi som behöver byta till en mottagare som klarar MPEG-4 (och HDTV) ändå måste byta en gång till när Teracom (troligen) börjar sända i DVB-T2 under nästa år. Jag skulle därför inte jäkta iväg och köpa en ny TV med inbyggd MPEG4-mottagare just nu, utan avvakta billigare externa mottagare som borde dyka upp inom ett par månader.
Postad 02 December 2009 - 14:48
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Någon som vet vilken frekvens MUX6 sänder på?
Hittar ingen info på Teracoms hemsida...
Redigerat av bpl, 02 December 2009 - 14:49.
Postad 02 December 2009 - 14:50
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Någon som vet vilken frekvens MUX6 sänder på?
Hittar ingen info på Teracoms hemsida... http://teracom.se/pu...utbyggnaden.pdf
Postad 02 December 2009 - 14:59
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Ok, tack. Här är iaf frekvenser för MUX1-MUX6/M i Sthlm... Frekvens behövs om man inte har en "Boxer" mottagare. <terrestrial name="Stockholm Nacka"> <transponder centre_frequency="490000000" bandwidth="0" constellation="2" code_rate_hp="1" code_rate_lp="6" guard_interval="2" transmission_mode="1" hierarchy_information="0" inversion="2" /> <transponder centre_frequency="642000000" bandwidth="0" constellation="2" code_rate_hp="1" code_rate_lp="6" guard_interval="2" transmission_mode="1" hierarchy_information="0" inversion="2" /> <transponder centre_frequency="706000000" bandwidth="0" constellation="2" code_rate_hp="1" code_rate_lp="6" guard_interval="2" transmission_mode="1" hierarchy_information="0" inversion="2" /> <transponder centre_frequency="730000000" bandwidth="0" constellation="2" code_rate_hp="1" code_rate_lp="6" guard_interval="2" transmission_mode="1" hierarchy_information="0" inversion="2" /> <transponder centre_frequency="746000000" bandwidth="0" constellation="2" code_rate_hp="1" code_rate_lp="6" guard_interval="2" transmission_mode="1" hierarchy_information="0" inversion="2" /> <transponder centre_frequency="754000000" bandwidth="0" constellation="2" code_rate_hp="1" code_rate_lp="6" guard_interval="2" transmission_mode="1" hierarchy_information="0" inversion="2" /> <transponder centre_frequency="778000000" bandwidth="0" constellation="2" code_rate_hp="1" code_rate_lp="6" guard_interval="2" transmission_mode="1" hierarchy_information="0" inversion="2" /> </terrestrial>
Redigerat av bpl, 02 December 2009 - 15:00.
Postad 02 December 2009 - 16:35
tolvman
-
tolvman
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Så vitt jag vet finns det inga skillnader på CA-Moduler, trots att Webhallens modul säger nåt annat: http://www.webhallen...m...&genre=2722 Men förut hade de två olika, alltså dels den som finns nu och sägs ha MPEG4-stöd, dels en 'vanlig', som var 100:- billigare, men ingen kunde någonstans förklara vad skillnaden var.
tror 99.999% att skillnaden är att en ca-modul med mpeg4 stöd är lite rappare och kan hantera de högra datahastigheter som oftast kommer med mpeg4, det vanligaste hittills 95% är att mpeg4 används tillsammans med hd sändningar, helt sjukt att boxer skapar en ny pryl boxer tv module med e
Postad 02 December 2009 - 17:44
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1867 inlägg
Så vitt jag vet finns det inga skillnader på CA-Moduler, trots att Webhallens modul säger nåt annat:
http://www.webhallen...m...&genre=2722
Men förut hade de två olika, alltså dels den som finns nu och sägs ha MPEG4-stöd, dels en 'vanlig', som var 100:- billigare, men ingen kunde någonstans förklara vad skillnaden var.
Man kan alltså se MPEG4-kanaler med vilken modul som helst, avkodningen av just MPEG4 sker ju INTE i modulen, utan i boxens/TVns mottagare.
Har inte boxen/TVn en mottagare för MPEG4, så kan du inte se de kanaler som sänds med den tekniken, OAVSETT om boxen/TVn har Digital-mottagare för DVB-T.
'Vanlig' DVB-T är alltså MPEG2-kodat/komprimerat.
De nya modulerna klarar pairing om Boxer vill slå på en sådan
Postad 02 December 2009 - 18:36
ToBPower
-
ToBPower
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Men förut hade de två olika, alltså dels den som finns nu och sägs ha MPEG4-stöd, dels en 'vanlig', som var 100:- billigare, men ingen kunde någonstans förklara vad skillnaden var.
Hm jag tror inte att det stämmer riktigt. Men jag kan inte förkkara varför. 1) Min TV klarar av MPEG4 och jag får "gratulationer" på kanal32/37 2) Jag kan inte se BBC Enligt boxers felsökningsschema har jag då "Fel" CA modul och måste köpa en ny för XXX SEK. Kan någon förklara skillnaden? /ToB
Redigerat av ToBPower, 02 December 2009 - 18:40.
Postad 03 December 2009 - 03:09
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Så vitt jag vet finns det inga skillnader på CA-Moduler, trots att Webhallens modul säger nåt annat:
http://www.webhallen...m...&genre=2722
'Vanlig' DVB-T är alltså MPEG2-kodat/komprimerat.
DVB-T/DVB-T2 = Sändningstekniker och har inget med MPEG2/MPEG4 att göra där DVB-T2 ger mer bandbredd per mux. MPEG2/MPEG4 = Komprimeringstekniker där MPEG4 ger effektivare komprimering. CA modul = För att koda upp koda upp krypterade kanaler och antagligen kör dom nya kanalerna i mux 6 med nyare Viaccess version och därför kan inte gamla CA moduler koda upp kanalerna. Sen att dom skriver MPEG4 för CA modulerna är nog bara för att folk ska förstå att dom funkar för dom nya kanalerna i Mux 6.
Redigerat av Leatherface, 03 December 2009 - 03:14.
Postad 03 December 2009 - 10:13
tolvman
-
tolvman
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
För nåt år sen fanns det en notis hos Boxer om att nån (fransk?) firma höll på att utveckla en CA-Modul för att kunna se MPEG4 på en box/tv som bara hade mottagare för MPEG2, men sen - för några månader sen - dök det upp en ny notis att det utvecklingsarbetet hade misslyckats, och projektet var nedlagt.
kan inte hålla mig längre: https://www.minhembi...s...45284&st=30och den kommer att bli försenad igen och igen,
finns det inte en saga om en skräddare som tillslut sydde en tummetott, vet inte varför jag kom att tänka på den
dvs boxer lyckades hindra oss att köpa nåt annat i 2 år, borde inte boxer kunna lägga upp en förklaring på sin hemsida på vad skillnaden är... den kan var hur teknisk som helst. finns folk här som begriper allt teknojidder http://www.boxer.se/...oxer-tv-module/ är info som finns bättre kan dom, den verkar ha ci+ tror jag, dvs möjlighet att förhindra inspelning och pausning spolning, men först ska den in i våra boxar och sen slår fällan igen.. att alla dessa innehållsförmedlare ska vara så kåta på att kränga hårdvara.. f.ö gick kanalerna igång med ett gammalt boxerkort som inte haft abb på +2 år i en mvision hd box utan nån boxer tv modulE...
Postad 03 December 2009 - 10:14
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Sen att dom skriver MPEG4 för CA modulerna är nog bara för att folk ska förstå att dom funkar för dom nya kanalerna i Mux 6.
Fast då kan man få intrycket att man kan ta en sådan modul och stoppa in i en mottagare för MPEG2 med resultat att man kan se signaler med MPEG4-komprimering. Kommer ge problem. Skillnaden mellan MPEG4-modul och icke-MPEG4-modul är väl att de förra är snabbare och klarar en högre datatakt? Eller, MPEG4 kräver väl inte det* Annars, bra saklig post. Det är många förkortningar att hålla reda på, tyvärr, och det kommer finnas förvirring kring dem en lång tid framöver. Alla försök att bringa ordning är bra. * Hur ser kedjan i en box ut? Jag antar 1: Boxen tar emot en MUX 2: Boxen demuxar, tar ut en enskild kanal ur dataströmmen 3: Skickar denna dataström via CA-modul för avkryptering 4: Dekomprimerar dataström och sänder ut. Dvs i steg 4 först påverkas mottagaren om det är MPEG4 eller ej. Vad har CA-modulen med MPEG4 att göra? Visst, HDTV ger en högre datatakt på strömmen genom CA-modulen, det kanske inte äldre modeller klarar av? Eller är jag helt ute och cyklar?
Postad 03 December 2009 - 11:15
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Fast då kan man få intrycket att man kan ta en sådan modul och stoppa in i en mottagare för MPEG2 med resultat att man kan se signaler med MPEG4-komprimering. Kommer ge problem. Skillnaden mellan MPEG4-modul och icke-MPEG4-modul är väl att de förra är snabbare och klarar en högre datatakt? Eller, MPEG4 kräver väl inte det*
Annars, bra saklig post. Det är många förkortningar att hålla reda på, tyvärr, och det kommer finnas förvirring kring dem en lång tid framöver. Alla försök att bringa ordning är bra.
* Hur ser kedjan i en box ut? Jag antar 1: Boxen tar emot en MUX 2: Boxen demuxar, tar ut en enskild kanal ur dataströmmen 3: Skickar denna dataström via CA-modul för avkryptering 4: Dekomprimerar dataström och sänder ut.
Dvs i steg 4 först påverkas mottagaren om det är MPEG4 eller ej. Vad har CA-modulen med MPEG4 att göra? Visst, HDTV ger en högre datatakt på strömmen genom CA-modulen, det kanske inte äldre modeller klarar av?
Eller är jag helt ute och cyklar?
När det gäller satellit så är det som du säger men är inte säker på att just det har nån betydelese då det gäller marksänt. Men som du säger så skapar det missförstånd. I Danmark kör Boxer med Viaccess 3.0 eller om det var 4.0 medans Sverige kör med Viaccess 2.5 så jag gissar på att Mux 6 kommer köra med Viaccess 3.0 eller 4.0.
Redigerat av Leatherface, 03 December 2009 - 11:19.
Postad 03 December 2009 - 17:04
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Fy fan vilket meck! Varför kan de inte bara sätta en j**** standard från början så man slipper byta, ska det vara så här i framtiden?
Behöva köpa ny tv varannat år för att ngt ljushuvud kommer på en minimal skillnad, varför inte poola upp förändringar till 10 årsrevisioner? Det var ju knappast så att HDTV-standarden var okänd när vi började köra digitalTV i det här landet.
Postad 03 December 2009 - 18:36
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Det var ju knappast så att HDTV-standarden var okänd när vi började köra digitalTV i det här landet.
Nej, men det var däremot MPEG-4 och DVB-T2.
Postad 03 December 2009 - 18:53
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Och hade de varit smarta hade de sett till att såna förändringar kan efterkompileras, det finns gränser för hur snabbt utvecklingen ska gå, jag tänker inte ha ngn extern box, jag vill ha en TV i vardagsrummet, inte en display med 30 olika externa boxar kopplat till för allt, det får räcka med htpc och ps3, det är det sifferknapparna på fjärrkontrollen är till för, att byta kanal...
Postad 03 December 2009 - 19:16
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Jag tror många håller med dig. Det bästa hade ju varit om DVB-enheten hade varit en utbytbar modul i form av ett PC-card, precis som CA-modulen.
Postad 03 December 2009 - 19:38
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Dom nyare dreamboxarna har plug n play tuners så då det är dags för DVB-T2 så byter man bara ut tunern.
Finns ett par andra linuxboxar också som har plug n play tuners.
Redigerat av Leatherface, 03 December 2009 - 19:38.
Postad 04 December 2009 - 05:35
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Jo, men då måste man ju fortf ha en extern box för TV:n, säg det till mom n pop som undrar varför de måste byta och lära sig nya grejer varannat år.
Hur lång tid efter att vi anpassat oss till DVB-S2 och mpeg4 innan DVB-S3 dyker upp med en ny variant av mpeg4?
Som sagt, det finns gränser för hur ofta vi måste byta grejer...
Postad 04 December 2009 - 07:56
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Ny teknik kommer hela tiden och mom n pop kan fortfarande se rapport och liknande med sin TV som kommer vara i DVB-T/MPEG2 ett bra tag framöver.
Och skillnaden mellan DVB-T/MPEG2 och DVB-T2/MPEG4 är att 1 mux rymmer med dagens system 6-7 kanaler samtidigt men med nya mellan 15-20 kanaler alternativt lite mindre om dom väljer att sända med mindre komprimering för att ge bättre bild än idag.
Redan idag med DVB-T/MPEG4 och 10 kanaler så ger det ca 2mbit VBR för varje kanal och det motsvarar med dagens komprimering kring 4mbit VBR i MPEG2 och redan det är bättre kvalite på kanalerna då kanalerna i MPEG2 ligger kring 2.5-3mbit VBR oftast.
Sen så ser jag inte extern box som nån nackdel eftersom dom flesta nog vill kunna spela in kanaler iaf och då vill man ha en box med hårddisk. Och tror nog det är lättare för mom och pop att trycka på nån knapp för att programmera en inspelning än att hålla på med en VHS och liknande.
Men jag håller med om att TV apparater borde ha plug n play tuners också.
Men då har vi ett till problem och det är att CI+ är på gång och att HD kanaler antagligen kommer kräva det hos dom flesta och då måste man ha en ny TV med CI+ också. Det däremot är väldigt onödigt påhitt av operatörerna dom borde hitta andra sätt att slå till mot pirater.
Redigerat av Leatherface, 04 December 2009 - 08:13.
Postad 04 December 2009 - 10:42
Unregistered6814d167
-
Unregistered6814d167
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Jag fick in de nya kanalerna utan problem men idag påstår den att kanalerna är kodade.
Hur funkar det för er?
Postad 04 December 2009 - 11:08
vongen
-
vongen
-
Användare
-
-
115 inlägg
Jag får bara fram testbilden på showtime ! de andra kanalerna får jag bara fram no right.
Postad 04 December 2009 - 23:01
vongen
-
vongen
-
Användare
-
-
115 inlägg
Knalla iväg och handlade en sån boxer cam med mpg4 stöd .. då fick jag titta på DisneyXD och showtime .
Postad 12 December 2009 - 22:16
KoktGrus
-
KoktGrus
-
Forumräv
-
-
504 inlägg
vad är det boxer babblar om på sin hemsida om att man ska "registrera sitt programkort"? http://www.boxer.se/...lar-for-mpeg-4/jag förstår inte riktigt varför det ska vara nödvändigt? :S
Postad 12 December 2009 - 23:26
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
vad är det boxer babblar om på sin hemsida om att man ska "registrera sitt programkort"?
http://www.boxer.se/...lar-for-mpeg-4/
jag förstår inte riktigt varför det ska vara nödvändigt? :S
Enda anledningen jag kan se är att programleverantörerna endast vill/behöver betala för hur många hushåll som verkligen kan ta emot MPEG-4-kanalerna. De befarar väl att antalet hushåll blir lågt och vill säkert därför inte betala lika mycket som för MPEG-2-distribution. De får då också en uppfattning om när det går att börja ta betalt för kanalerna.
Postad 13 December 2009 - 10:57
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1867 inlägg
vad är det boxer babblar om på sin hemsida om att man ska "registrera sitt programkort"?
http://www.boxer.se/...lar-for-mpeg-4/
jag förstår inte riktigt varför det ska vara nödvändigt? :S
pairing kanske
Postad 13 December 2009 - 12:08
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
pairing kanske 
Med tanke på alla mottagare som finns ute på marknaden så är det väl inte så troligt? Pairing förutsätter väl CI+ och detta är väl inte kravet för att få MPEG-4 att fungera (rätta mig om jag har fel)? Om Boxer ska börja med pairing så måste de också begränsa urvalet av mottagare kraftigt, vilket antagligen är för sent. Det ska för övrigt bli intressant att se hur stort intresset blir för att skaffa nya mottagare bara för att kunna se - åtminstone för min del - 5 st helt ointressanta kanaler. När det börjar dyka upp HD-kanaler i DVB-T2 så väcks mitt intresse för att byta hårdvara, inte förr.
Redigerat av hakanh65, 13 December 2009 - 12:13.
Postad 13 December 2009 - 13:15
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Med tanke på alla mottagare som finns ute på marknaden så är det väl inte så troligt? Pairing förutsätter väl CI+ och detta är väl inte kravet för att få MPEG-4 att fungera (rätta mig om jag har fel)? Om Boxer ska börja med pairing så måste de också begränsa urvalet av mottagare kraftigt, vilket antagligen är för sent.
Vete tusan vad som är på gång. Jag har ingen mottagare för MPEG4 men det verkar som om en del behövt byta till nya CA-moduler för att kunna se de nya kanalerna, och den nya modulen har tydligen stöd för pairing. Idag finns väl bara två boxergodkända boxar med MPEG4 och de har båda inbyggd kortläsare vilket borde möjliggöra pairing. Däremot finns väl många TV-apparater med MPEG4-mottagare och de var kanske inte så framtidssäkra som det framställdes. Det ska för övrigt bli intressant att se hur stort intresset blir för att skaffa nya mottagare bara för att kunna se - åtminstone för min del - 5 st helt ointressanta kanaler. När det börjar dyka upp HD-kanaler i DVB-T2 så väcks mitt intresse för att byta hårdvara, inte förr.
Jag kollade vilka kanaler det rörde sig om och sedan drog jag samma slutsats.
Postad 13 December 2009 - 13:27
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Som vanlig ignorerar Teracom 1,2 miljoner invånare i Skåne. Det är utanför täckningskartan.
Det har varit likadant vid tidigare utbyggnader i marknätet.
Postad 13 December 2009 - 14:13
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1867 inlägg
Som vanlig ignorerar Teracom 1,2 miljoner invånare i Skåne. Det är utanför täckningskartan.
Det har varit likadant vid tidigare utbyggnader i marknätet.
Det har att göra med grannlandet Danmark
Redigerat av lindo, 13 December 2009 - 14:14.
Postad 13 December 2009 - 15:07
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Med tanke på alla mottagare som finns ute på marknaden så är det väl inte så troligt? Pairing förutsätter väl CI+ och detta är väl inte kravet för att få MPEG-4 att fungera (rätta mig om jag har fel)? Om Boxer ska börja med pairing så måste de också begränsa urvalet av mottagare kraftigt, vilket antagligen är för sent. Det ska för övrigt bli intressant att se hur stort intresset blir för att skaffa nya mottagare bara för att kunna se - åtminstone för min del - 5 st helt ointressanta kanaler. När det börjar dyka upp HD-kanaler i DVB-T2 så väcks mitt intresse för att byta hårdvara, inte förr.
Pairing kräver inte alls CI+ utan det är upp till operatören om det ska krävas eller inte. Dom enda kanalerna jag kan tänka mig som kommer kräva CI+ är HD kanaler senare. Sen så kommer det vara 10 kanaler då det är igång i full skala sen. BBC World, Discovery Travel & Living, Discovery Science, TV1000, Viasat Sport, Disney XD, Star, Showtime, TV7 och National Geographic Channel.
Redigerat av Leatherface, 13 December 2009 - 15:15.
Postad 13 December 2009 - 17:03
reslfj
-
reslfj
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Men det kräver väl också nya antenner så det lär nog inte hända.
Men Sverige har netop frekvens planlagt én VHF multiplex - Nät 7 . Regeringen besluttede i december 2007, at HDTV ikke kunne få DTT licens, før denne VHF multiplex med ny teknologi og især om DVB-T2 kunne anvendes. Når borgerne skal købe en ny VHF antenne, er der jo fantastisk god økonomi i at sende 2 muxer med 6-7 kanaler istedet for en mux med kun 2-3 kanaler. Derfor vil en fælles dansk, norsk, svensk VHF koordinering omkring Øresund og Kattegat/Skagerak have god mening. Lars
Postad 13 December 2009 - 19:20
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2791 inlägg
Det har att göra med grannlandet Danmark
Och Tyskland samt Polen som också kan störa vid rätt/fel väderlek. Frekvensplaneringen där är nog inte den lättaste. Som tröst får skåningarna lite FTA-Danmarkskanaler som övriga Sverige inte kan få in.
Postad 24 December 2009 - 12:46
chaffis
-
chaffis
-
Användare
-
-
151 inlägg
Är det någon som känner till någonting om utbyggnads planerna för Mux 6 i Skåne?
MVH
/Fredrik
Postad 06 January 2010 - 15:49
Unregistered22187f4d
-
Unregistered22187f4d
-
Användare
-
-
156 inlägg
Och Tyskland samt Polen som också kan störa vid rätt/fel väderlek. Frekvensplaneringen där är nog inte den lättaste.
Som tröst får skåningarna lite FTA-Danmarkskanaler som övriga Sverige inte kan få in.
Störa och störa, det är väl kul att kunna ta in lite utländska kanaler? Det är inte bara FTA från danmark som vi tar in, den intresserade kan ju även ta emot alla danska betal-TV kanalerna på samma sätt.
Postad 06 January 2010 - 19:25
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Ja men hur kul är det om polska/tyska kanaler stör ut dina svenska kanaler?
Därför går det inte använda vilka frekvenser som helst.
Vad jag däremot inte förstår är att nu då alla gått över till digitalt att man inte har en enda nationell frekvens för samma mux.
Då det var analogt så var det dåligt att få in signal från andra sändare men då det gäller digitaltv så är det tvärtom.
Den samlar då in all signal den kan få in och pusslar ihop det.
Redigerat av Leatherface, 06 January 2010 - 19:29.
Postad 06 January 2010 - 21:29
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Ja men hur kul är det om polska/tyska kanaler stör ut dina svenska kanaler? Därför går det inte använda vilka frekvenser som helst. Vad jag däremot inte förstår är att nu då alla gått över till digitalt att man inte har en enda nationell frekvens för samma mux.
Du svarade på det egentligen själv i första meningen. Vi har flera grannländer och då skulle samma kanaler behöva synkas med samtliga länder och inte som nu, en i taget för enskilda sändare i gränstrakterna. Teracom verkar ändå använda SFN för vissa muxar inom vissa delar av landet (har sett det i frekvenstabellerna för sändare runt Göteborg och i Halland). En annan anledning till att de inte kan ha SFN för alla muxar är regionalprogrammen i SVT och TV4. Ett ursprungligt motiv var ju också den successiva utbyggnaden som skedde under tiden det analoga tv-nätet fanns (med dåvarande upptagna frekvenser).
Redigerat av hakanh65, 06 January 2010 - 21:31.
Postad 06 January 2010 - 21:31
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Jo självklart skulle det behöva synkas med andra länder men det borde ju gå att komma överens.
Det gynnar ju även andra länder om det är samma frekvens överallt i Sverige.
Och samtidigt förbättrar man mottagningsmöjligheterna.
Redigerat av Leatherface, 06 January 2010 - 21:33.
Postad 14 January 2010 - 12:57
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Är det någon som vet bakgrunden till att Axess och Canal7 byter till mpeg4? Jag har även letat info om de ska byta mux eller inte, men hittar ingen sådan på www.boxer.se. Där står bara att de byter till mpeg4. Det besynnerliga i sammanhanget är att båda kanalerna har tillstånd att sända dygnet runt i mpeg2, bara med kravet "att sträva efter en övergång till mpeg4". De lär ju tappa en stor del av de få tittare de har, så varför göra en sådan manöver?
Redigerat av hakanh65, 14 January 2010 - 12:58.
Postad 14 January 2010 - 17:03
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Tillstånden säger att dom ska byta till MPEG4 från 1 jan 2009.
Men eftersom det vart försenat kunde dom inte göra det.
Men det spelar ingen roll då alla kanaler eftersom kommer gå över till MPEG4 under perioden fram till 2014.
Redigerat av Leatherface, 14 January 2010 - 17:12.
Postad 14 January 2010 - 17:13
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Tillstånden säger att dom ska byta till MPEG4 från 1 jan 2009. Men eftersom det vart försenat kunde dom inte göra det.
Nej, inte Axess och Canal7. Vissa kanaler (exv Discovery Science) har det inskrivet i avtalet men inte de. http://www.rtvv.se/_...0TV-program.pdfDiscovery Science (bilaga 10): "Vid utsändning av programtjänsten ska komprimeringstekniken MPEG4 användas." Canal7 (bilaga 11): "Vid utsändning av programtjänsten ska programföretaget sträva efter en övergång till komprimeringstekniken MPEG4." Den första formuleringen är tvingande men inte den andra (som f.ö. gäller alla nuvarande mpeg2-kanaler)
Redigerat av hakanh65, 14 January 2010 - 17:19.
Postad 14 January 2010 - 17:13
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Tja ok men nu är det iaf bestämt att dom ska köra MPEG4 och jag hoppas fler kanaler följer efter snart.
Dom har ju som förlsag att starta HD kanaler på dubbla muxar och då måste en mux med MPEG2 kanaler bort.
Här har vi förresten en gammal lista som jag bla läste förra våren.
Nya nationella kanaler, med eventuell begränsad sändningstid:
Comedy Central - MPEG2 - 19-03 (mux3 el. 4, startar tidigast 1 jan 09)
Discovery Science - MPEG4 - 24/7
JETIX - MPEG4 - 06-18
NATIONAL GEOGRAPHIC CHANNEL - MPEG4 - 24/7
SHOWTIME - MPEG4 - 18-06
TV4 Sport - MPEG2 - 24/7
TV1000 - MPEG4 - 24/7
Viasat Sport 1 - MPEG4 - 24/7
Förändringar hos nuvarande kanaler:
VH1 får sända 22-06.
Kanal 9 får från 1 Jan 09 sända 24/7.
The Voice får från 1 Jan 09 sända 24/7 + MPEG4
BBC World måste sända med MPEG4.
Discovery Travel & Living måste sända med MPEG4.
Canal 7 - 1 april - 31 dec 08 får de sända 19-06 (flyttad till mux5), från 1 jan 09 24/7 + MPEG4.
TV7 - 1 april - 31 dec 08 får de sända 06-19, från 1 jan 09 24/7 + MPEG4.
Axess TV får sända 24/7.
MTV får sända 24/7.
Nicelodeon får sända 05-19.
Star! - 1 april - 31 dec 08 får de sända 19-05, från 1 jan 09 24/7 + MPEG4.
Redan då stod det faktiskt att åtminstone Canal 7 SKA köra MPEG4.
Men kommer ihåg fel om Axess TV då.
Jetix slogs ihop med Toon Disney och blev Disney XD.
The Voice lades ju ner så finns ju en plats ledig där.
Bästa vore om VH1 fick ta över den platsen i MPEG4.
Redigerat av Leatherface, 14 January 2010 - 17:27.
Postad 14 January 2010 - 17:28
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Tja ok men nu är det iaf bestämt att dom ska köra MPEG4 och jag hoppas fler kanaler följer efter snart.
Varför vill du det? Jag tycker det är ganska korkat att byta till mpeg4 om man inte behöver, innan DVB-T2 är infört. Om nu fler "intressanta" kanaler följer efter snart så blir ju de flesta tvungna att byta boxar redan i år och sedan en gång till nästa år. Om bara de som är tvungna kör mpeg4 så drabbar det ju bara dem som verkligen är intresserade av kanalerna i mux6. Jag hoppas verkligen inte fler följer efter under resten av 2010! Canal 7 - 1 april - 31 dec 08 får de sända 19-06 (flyttad till mux5), från 1 jan 09 24/7 + MPEG4.
Var hittade du den infon? Det stämmer ju inte med avtalet i så fall.
Postad 14 January 2010 - 17:29
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Självklart ska dom starta i DVB-T2 direkt och det pågår redan tester.
Postad 14 January 2010 - 17:32
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Självklart ska dom starta i DVB-T2 direkt och det pågår redan tester.
Nja, både Canal7 och Axess byter till mpeg4 1/2 och om du vill så ska fler följa efter så snart som möjligt? Tidigast om ett år har vi nog DVB-T2 igång så alla byten till mpeg4 innan dess blir ju bortkastade investeringar för många tittare i form av boxar som snart måste bytas igen.
Postad 14 January 2010 - 17:34
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Boxar kommer under 2010 så övergång framåt sommaren/hösten ska inte vara omöjlig.
Redigerat av Leatherface, 14 January 2010 - 17:35.
Postad 15 January 2010 - 20:20
Unregistered80e98494
-
Unregistered80e98494
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
Tidigast om ett år har vi nog DVB-T2 igång så alla byten till mpeg4 innan dess blir ju bortkastade investeringar för många tittare i form av boxar som snart måste bytas igen.
Om jag köper mig en box som klarar mpeg4, varför måste jag byta en gång till sen ? ska dom inte köra mpeg4 i framtiden eller hur ligger det till ?
Postad 15 January 2010 - 20:25
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Dom MPEG4 boxar som finns nu har DVB-T tuner.
Dom klarar inte av att muxar som sänds i DVB-T2.
Kommande mux med HD kanaler bla kommer använda det.
Och kommande muxar med SD kanaler lär nog bli DVB-T2 också eftersom det ger ca 50% mer bandbredd.
Redigerat av Leatherface, 15 January 2010 - 20:27.
Postad 15 January 2010 - 22:01
Unregistered80e98494
-
Unregistered80e98494
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
Dom MPEG4 boxar som finns nu har DVB-T tuner. Dom klarar inte av att muxar som sänds i DVB-T2. Kommande mux med HD kanaler bla kommer använda det. Och kommande muxar med SD kanaler lär nog bli DVB-T2 också eftersom det ger ca 50% mer bandbredd.
Ok... tack för infon... detta är ju inte bra alls... hoppas inte fler kanaler följer i detta spår utan att dom väntar...
Postad 16 January 2010 - 17:49
Unregistered1124
-
Unregistered1124
-
Beroende
-
-
1000 inlägg
Det bästa vore om VH1 tog över The Voice's plats och sände fritt i MPEG-2 dygnet runt.
Postad 16 January 2010 - 18:17
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
The Voice skulle sända i MPEG4 i MUX6 och då valde The Voice att lägga ner kanalen i Sverige.
Så det skulle isf bli i MPEG4 den sänder.
Men att den skulle sända fritt är bara och glömma.
Redigerat av Leatherface, 16 January 2010 - 18:18.
Postad 19 January 2010 - 23:57
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Info från Axess Tv: http://axess.se/tv/p...am.aspx?id=1500Från 1 februari 2010 ingår Axess i Boxers paket tillsammans med TV4+, TV4 Fakta, CNN, BBC World News, Discovery och Kanal 9. Paketet kostar 79 kronor i månaden och kan beställas via www.boxer.se/axess eller ring 0771 21 10 00. Observera att detta gäller enbart den som tittar på Axess TV via digitala marknätet. I ComHem fortsätter sändningarna som vanligt.
Du får åtta kanaler för 79:–/mån och Boxer bjuder på startavgiften (värde 595:–). Dessutom får du köpa en MPEG-4-box för endast 1 krona.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
TV-Program
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|