* Officiell tråd - InFocus X10 *
658 svar till detta ämne
Postad 20 August 2008 - 08:17
Unregistered2ba49ebc
-
Unregistered2ba49ebc
-
Användare
-
-
100 inlägg
Hej, har lite problem sitter med ett 8600GTS kort i ena änden med DVI eller DVI->HDMI adapter. Har en HDMI kabel som ger grönskimrig bild, misstänker att det är något med HDCP handshake. Funderar på att köpa en DVI->DVI kabel med DVI->M1-DA adapter för att komma runt problemet alternativt använda HDMI kabeln och testa med HDMI->M1-DA.
1. Kommer det gå att köra 1080p till x10 med en M1-DA kontakt?
2. Klarar jag HDCP problemet med HDMI->M1-DA eller DVI->M1-DA?
Har testat med fyra olika kablar och HDMI DDC avslaget samt slagit på/av komponenterna i olika ordning.
Tacksam för hjälp!
MVH
Postad 20 August 2008 - 08:41
Mars
-
Mars
-
Forumräv
-
-
752 inlägg
Vad menar du med grönskimrig? Jag får grönt brus när jag närmar mig gränsen för överföringen när det gäller kabellängd eller kvalite.
Postad 20 August 2008 - 09:42
Unregistered2ba49ebc
-
Unregistered2ba49ebc
-
Användare
-
-
100 inlägg
Grönt brus är det nog.... Den kortaste kabeln jag testat är 3m och var den som följde med vid köpet.
Postad 21 August 2008 - 12:39
giggolon
-
giggolon
-
Användare
-
-
162 inlägg
Postad 21 August 2008 - 17:55
niklasmagnus
-
niklasmagnus
-
Forumräv
-
-
573 inlägg
Vad tor ni om prisutvecklingen på denna och andra budget full HD projektorer? Jag har väl i pricip bestämmt mig för en X10 men den är fortfaranade lite för dyr, min tankte är att vänta till september då jag hoppas fler producenter kommer ut med budgetmaskiner och att X10 sjunkar lite i pris.
/Niklas
Postad 21 August 2008 - 20:53
sct124nsky
-
sct124nsky
-
Användare
-
-
101 inlägg
Vad tor ni om prisutvecklingen på denna och andra budget full HD projektorer? Jag har väl i pricip bestämmt mig för en X10 men den är fortfaranade lite för dyr, min tankte är att vänta till september då jag hoppas fler producenter kommer ut med budgetmaskiner och att X10 sjunkar lite i pris.
/Niklas
Allt sjunker ju med tiden...
Postad 22 August 2008 - 07:39
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1139 inlägg
/Niklas
Grejjen med Infocus är att de förr dumpat priserna rejält. De beslöt att dumpa 4805:an rejält, från 16 000 till 10 000. Nu hade ju 4805:an funnits ute ett tag när det skedde men ändå, 6000 kr på en natt gick de ner så man vet ju aldrig. Jag vet inte om Infocus har fler modeller på G i Full HD men då brukar det hända saker rejält på de äldre modellerna, denna har funnits ute i 3 månader så det är kanske lite långsökt. Mvh Kim
Postad 22 August 2008 - 07:46
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2258 inlägg
Tror knappast det kommer ske några större prisförändringar den närmaste tiden. Du kan ju kika på prisutvecklinge på IN76 för att få en idé om när det skulle kunna ske.
Postad 22 August 2008 - 19:35
SeaTrout
-
SeaTrout
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Infocus har precis sänkt priserna rejält på IN81 och högre verkar det som. Kolla Lefflers hemsida.
Postad 22 August 2008 - 19:44
giggolon
-
giggolon
-
Användare
-
-
162 inlägg
Infocus har precis sänkt priserna rejält på IN81 och högre verkar det som. Kolla Lefflers hemsida.
Sänkt priserna??kanske missade nåt,men enligt hemsidan så ligger in81:an på 24.990:- vilket den har gjort de senaste månaderna!!
Postad 23 August 2008 - 12:10
giggolon
-
giggolon
-
Användare
-
-
162 inlägg
http://www.pixmania.....html?srcid=91012 547:- på pixmania,som hittat.. men å andra sidan så e väl inte det bästa stället å beställa ifrån,har inga egna efarenheter från dom,har bara läst ifån andra...
Postad 23 August 2008 - 19:04
Unregistered2530e964
-
Unregistered2530e964
-
Användare
-
-
167 inlägg
Hmm..
Hittar inget om lamgarantin hos dom. E ja blind?
Postad 23 August 2008 - 19:27
Stephan Berglund
-
Stephan Berglund
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Hmm.. Hittar inget om lamgarantin hos dom. E ja blind?
6 månader enl. infocus hemsida.
Postad 27 August 2008 - 11:41
Unregistered9f9cb5e3
-
Unregistered9f9cb5e3
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Ni som har X10:an, hur upplever ni ljudet från den?
Har svår ljudallergi...
Postad 27 August 2008 - 14:22
The Real Mr x
-
The Real Mr x
-
Forumräv
-
-
638 inlägg
Ni som har X10:an, hur upplever ni ljudet från den?
Har svår ljudallergi... 
Nu har jag inte X10 men väl storasyster IN81. Det är många komponeter som är samma i dessa så 30db som det står på IN81:an fick mig till att hicka till. Dock tog jag mig till affär och blev lugn. Ljudet är ett 'blås' och jag sitter ca 2.5 meter ifrån min och störs absolut inte. Men ljud(oljud) är så personligt så jag rekar dig till att åka och kolla(höra) själv.
Postad 27 August 2008 - 15:02
bonka_rules
-
bonka_rules
-
Användare
-
-
199 inlägg
lyssna själv som sagt. jag tycker själv den är i överkant på ljudnivå, nästan så att den överröstar PS3.
Dock så har jag den bara en bit rakt åvanför huvudet. Men man härdas med ljudet efter ett tag -.-
Redigerat av bonka_rules, 27 August 2008 - 15:05.
Postad 27 August 2008 - 16:32
dedoom
-
dedoom
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Har ni något takfäste som passar bra till x10an? Hittade nämligen inte så mkt. om just takfästen till x10, bara sct124nskys inlägg tidigare i tråden, dock utan svar. Han funderade på detta: http://www.kjell.com...00000,677000000
Postad 27 August 2008 - 19:31
Unregisteredb8ad097f
-
Unregisteredb8ad097f
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Har ni något takfäste som passar bra till x10an?
Hittade nämligen inte så mkt. om just takfästen till x10, bara sct124nskys inlägg tidigare i tråden, dock utan svar. Han funderade på detta: http://www.kjell.com...00000,677000000
Vill utveckla samma fråga lite. Behöver ett fäste som bygger minimalt till X10 då jag bara har 2 m i takhöjd. Alla tipps uppskattas. (dock vill jag inte köpa en annan projje om någon tänkt tipsa om det
Postad 27 August 2008 - 20:19
niklasmagnus
-
niklasmagnus
-
Forumräv
-
-
573 inlägg
det här bygger bara 60mm [url=" http://www.kjell.com/%5B/url]Sök : 57300
Redigerat av niklasmagnus, 27 August 2008 - 20:21.
Postad 28 August 2008 - 05:25
Unregisteredb8ad097f
-
Unregisteredb8ad097f
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Tack det funkar ju. Rätt okej pris med
Postad 29 August 2008 - 08:21
Unregistered2ba49ebc
-
Unregistered2ba49ebc
-
Användare
-
-
100 inlägg
Hej, har lite problem sitter med ett 8600GTS kort i ena änden med DVI eller DVI->HDMI adapter. Har en HDMI kabel som ger grönskimrig bild, misstänker att det är något med HDCP handshake. Funderar på att köpa en DVI->DVI kabel med DVI->M1-DA adapter för att komma runt problemet alternativt använda HDMI kabeln och testa med HDMI->M1-DA.
1. Kommer det gå att köra 1080p till x10 med en M1-DA kontakt? 2. Klarar jag HDCP problemet med HDMI->M1-DA eller DVI->M1-DA?
Har testat med fyra olika kablar och HDMI DDC avslaget samt slagit på/av komponenterna i olika ordning.
Tacksam för hjälp! MVH
Problemet är löst, skicka PM om ni har liknande problem. Tack för den icke existerande hjälpen.
Postad 29 August 2008 - 09:04
erito
-
erito
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
wipe, köp en Mitsubishi HC4900 om du vill ha en tyst, bra full-hd. Jag klarar inte av ljudet från någon annan än Mitsubishi, vissa Sony och kanske Sanyo 2000...
Postad 29 August 2008 - 11:30
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Och flera av oss klarar inte av bilden från HC4900...(Jämfört med vad man kan få för ungefär samma pengar)
Bild är viktigare än ljudnivå, och ingen projje idag är så högljudd att den stör så länge man inte kollar på utan ljud...
Postad 29 August 2008 - 13:07
Zyrez
-
Zyrez
-
Rookie
-
6 inlägg
Tjenare allihop! Har precis införskaffat denna underbara projje! Men jag är kass på det här med kalibrering för bästa bild. Därför undrar jag om det finns några inställningar som ni har och anser är optimerade för X10:an i ett bra mörklagt rum. Eller kanske bara har bra rekommendationer på bild-kalibreringsverktyg?
Apropå ljudet störs jag inte alls av det, som nån sagt tidigare är det bara ett lätt blås-ljud. Däremot är ju besten stor  Min tidigare IF4805:a är en riktig plutt bredvid denna, och väsnades mer.
Tack på förhand!
//Z
Postad 30 August 2008 - 22:58
dedoom
-
dedoom
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jag har precis fått min x10, men har märkt att ena sidan av bilden är skarpare än den andra, som är jobbig att läsa text från (jag tog ingen bild på det eftersom et är svårt att bedämma skärpan från en bild).
Men jag tog kort på lite andra skumma grejjer som jag gissar ochså har att göra med att det skulle vara fel på objektivet (samma felkälla som skärpan gissar jag).
Här är några bilder, tagna med en lite pinsamt dålig kamera, och lite fotoshoppade för att illustrera poängen: =)
Projektorn är igång på alla bilderna, och visar en helt svart bild.
En översiktsbild på det som verkar skumt med x10an:
duk_halo.jpg 340.75K
0 Antal nerladdningar
En närmare bild på det ena halo ljuset på vänster sida av duken:
halo_vanster_klar_copy.jpg 1.14MB
0 Antal nerladdningar
Här är en närmare bild på en ljusprick mitt på duken (det finns en till som är lite ljussvagare längre upp på duken):
undre_prick_klar_copy.jpg 299.79K
0 Antal nerladdningar
Och en bild tagen underifrån projektorn för att illustrera ljuset som lyser rätt upp i taket:
ljus_tak_copy.jpg 1.16MB
1 Antal nerladdningar
Så jag undrar ju om någon annan känner igen dessa saker, eller om ni tycker att man ska skicka in den på lagning?
Redigerat av dedoom, 30 August 2008 - 23:00.
Postad 01 September 2008 - 13:54
erito
-
erito
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
wipe, köp en Mitsubishi HC4900 om du vill ha en tyst, bra full-hd. Jag klarar inte av ljudet från någon annan än Mitsubishi, vissa Sony och kanske Sanyo 2000...
För mig är helheten viktigast. Jag klarar inte av 'regnbågar' från DLP eller en projektor som hörs tydligt/väsnas. Men alla prioriterar ju inte lika som tur är
Postad 01 September 2008 - 14:17
Drexler
-
Drexler
-
Lärjunge
-
-
336 inlägg
Dedom,
Ljuslæckage ær normalt før de flesta projar i de lægre prisklasserna (sæg under 50 000kr), så det ær inget du blir av med. Dæremot ska hela bilden vara skarp. Ær du sæker på att projen och duken ær helt vinkelræta mot varandra? Om så inte ær fallet blir resultatet att det ær omøjligt att få fokus på hela bilden samtidigt. Det ræcker med att den står lite snett før att det ska mærkas på bilden...
Redigerat av Drexler, 01 September 2008 - 14:19.
Postad 01 September 2008 - 18:05
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
Kör du via dator så se till att ha korrekt upplösning, annars blir den bitvis suddig.
Postad 01 September 2008 - 21:05
dedoom
-
dedoom
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Tack för hjälpen grabbar!
Dom "lätta"  grejjerna har jag dubbelkollat, som räta vinklar samt upplösning.
Men att ljuslekaget skulle vara acceptabelt när det överskrider det från min förra optoma hd70 (som jag inte märkte något speciellt lekage på), låter lite skumt, men det är nog svårt för dig drexler att göra en uppskattning om utan att ha sett det på iaf en vettig bild, men tack för hjälpen! Jag får acceptera iaf. lite ljuslekage på min nya x10, alltid bra att veta.
Infocus skickar ett Ups bud imorgon som plockar upp x10an, för att frakta den till  nederländerna, innan dom skickar en ny..
Nån som vet om man måste ringa dom för att bestämma tid för upphämtning, eller om det brukar lösa sig självt?
Postad 02 September 2008 - 12:42
giggolon
-
giggolon
-
Användare
-
-
162 inlägg
Postad 05 September 2008 - 14:51
Hassus
-
Hassus
-
Rookie
-
3 inlägg
Funderar på en X10 men har ett problem som jag hoppas på få hjälp med här.
Jag siktar på att ha en 110 tum stor bild och för att få det så ska projektorlinsen sitta ca 4,5-5,5 meter från duken enligt projektorcentral.com.
Enligt vad jag har läst så ska offseten då blir ca 49 cm (36% av höjden av bilden).
Mitten på linsen kommer att vara ca 25 cm från taket och jag har 240 cm i takhöjd.
Kontentan av detta kommer att vara att underkanten på bilden kommer att vara 240-25-137-49=34 cm från golvet vilket är för lite för mig.
Enligt en kille på hifiklubben kan jag tilta projektorn så att den lutar bakåt och sedan justera ytterkanterna av bilden på projektorn.
Nu till frågan: Blir detta verkligen bra i verkligeheten? Om ja, varför finns lensshift?
/Hans
Postad 05 September 2008 - 15:33
dedoom
-
dedoom
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hassus: du KAN tilta den bakot o använda keystone för att få bilden rakare, men det ser ärligt talat verkligen förjävligt ut, speciellt om du kör genom datorn, då text och små saker på duken blir väldigt suddiga.
x10 har tyvärr ingen lensshift.
sorry
Postad 05 September 2008 - 16:54
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Jag skulle säga att en liten tilt bakåt för att hämta upp säg 2-3 dm till inte är några problem. Använd INTE keystone, som är en digital kompenserare/komprimerare som sabbar din upplösning mer än effekten av en liten geometristörning av bilden, men med bevarad upplösning och obefintlig skärpeförlust, på de nivåer du talar om. Lensshift innebär att du kan flytta hela bildpaketet horisontalt och vertikalt x antal % av bildens bredd och höjd, men det är tyvärr mer sällsynt med DLP projektorer. Fredrik- representerar InFocus i Norden
Postad 05 September 2008 - 20:54
Gargantua
-
Gargantua
-
Användare
-
-
237 inlägg
Blev lite förvånad när jag läste projectorreviews recension. Den verkar ha ganska sunkig svärta jämfört med konkurrensen.
Stämmer det?
Ärliga, icke-protektionistiska svar uppskattas  .
Redigerat av Gargantua, 05 September 2008 - 20:56.
Postad 05 September 2008 - 22:52
dedoom
-
dedoom
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jag håller med om att svärtan är rätt dålig.
Jag kan ju bara jämföra med min förra projektor, optoma hd70, och diverse plasmor/lcd-er, men jag tycker inte svärtan är bättre än på hd70n (jag har tyvärr inte jämfört dom i samma rum), men jag funderar på att köpa en gråduk i hopp om bättre svärta, för ljusstyka har den gott om.
Postad 06 September 2008 - 01:00
Unregisteredee9bef6e
-
Unregisteredee9bef6e
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Tycker verkligen inte att svärtan är så dålig. Jag hoppas att du vet att du kan justera iris och på så sätt få ut mer svärta. Att HD70 skulle ha bättre svärta köper jag verklige inte. Jag håller med om att svärtan är rätt dålig. Jag kan ju bara jämföra med min förra projektor, optoma hd70, och diverse plasmor/lcd-er, men jag tycker inte svärtan är bättre än på hd70n (jag har tyvärr inte jämfört dom i samma rum), men jag funderar på att köpa en gråduk i hopp om bättre svärta, för ljusstyka har den gott om.
Postad 06 September 2008 - 10:20
dedoom
-
dedoom
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Att hd70 har bättre svärta sa jag inte, men jag uppskattar att den har jämförbar svärta med x10 ( ingen 100% jämförelse då dom har stått i olika rum)
Jag har justerat irisen, men tycker inte att det gör några mirakel direkt.
Postad 06 September 2008 - 12:04
martiin82
-
martiin82
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
...sant sant, man blir lite less på alla som "beskyddar/försvarar" sina inköp på dessa forum. Själv har jag hårdkört x10-an i en vecka nu. Jag har en del att jämföra med och jag tycker att den står sig väl vad det gäller svärtan. Klart benqs 5000 e snäppet vassare där. Dock är jag mycket imponerad av mycket annat med bilden, grymt djup och "behaglig" bild. Även jag har beställt en grå duk för att förhoppningsvis få de där lilla extra trycket i svärtan, återstår att se hur det blir...
Jag tycker man ska ta sig till butik o verkligen jämföra själv, tror att många kommer bli förvånade hur lite som egentligen skiljer x10 från betydligt dyrare projar... men som sagt, klart där e en skillnad, å de ska de ju vara ,)
Postad 06 September 2008 - 12:12
dedoom
-
dedoom
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Martin82:
Hör gärna av dig sen o säg vad du tycker om gråduken med x10an, och kanske vilken modell du köpte, när du har testat den. Jag är ju som sagt själv intresserad av en gråduk.
Postad 13 September 2008 - 18:47
martiin82
-
martiin82
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
dedoom:
Får duken (Euroscreen diplomat grey light 77") på onsdag, hoppas jag iaf, ett jäkla väntande.. Återkommer här när jag kommit fram till nåt.
-Måste bara påpeka redan nu att jag följde en recensent på avs-forums råd att sätta ner irisen till ett mycket lågt värde (har min på 26 nu, innan har jag runt 70). Jag rekommenderar alla andra att iaf testa detta, svärtan blir markant mycket bättre efter. Jag var hyffsat nöjd innan men nu är de riktigt gott. Kanske tveksamt om jag kan behålal inställningarna med en ny grå duk, ljustrycket dämpas ju en aning... får se
just de, nån som har lite koll på hur de ligger till med "BrilliantColor™"-funktionen? Jag har ytterst svårt att bestämma mig om den ska vara av eller på. Annars är ju ofta rekommendationen att alltid stänga av alla typer av bildförbättring,, gäller det här med?
Redigerat av martiin82, 13 September 2008 - 18:55.
Postad 13 September 2008 - 18:53
dedoom
-
dedoom
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
tack, martin82.
Borde man inte egentligen få samma effekt av att stänga irisen lite, som att skaffa en gråduk?
Båda sätten minskar ju ljusstyrka och ger djupare svärta..
Postad 13 September 2008 - 19:46
Mille2000
-
Mille2000
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Hej alla. Jag har bestämt mig för att skaffa en Infocus X10 så fort jag flyttat in i lägenheten jag fått. Dock har jag ett stort antal frågetecken. Mycket gällande avstånd och offset (offset vet jag inte riktigt vad det innebär, men ja ska försöka ta reda på de). Är det stora krav på vilken höjd projektorn sitter på om den ska projecera en bild på 104" på rätt avstånd? Jag har normal takhöjd på ca. 2.5m. Är offset, vad det nu innebär, ett problem jag måste ta hänsyn till om jag ska projecera 104" på "rätt" avstånd? Förtydligande: Finns det något krav på HÖJD som projektorn måste monteras på om jag vill ha bilden lite högre än mitt i ögonhöjd? Om vi räknar lite: Takhöjd: 250 cm. 104" = 130 cm höjd på bilden. Som ska placeras ungefär i bra ögonhöjd. Jag mätte lite och märkte att om jag placerar en duk med höjden 130cm med mitten på bra höjd får jag ungefär 80 cm kvar ner till golvet. Projektorn sitter alltså monterad i taket med ett hyfsat litet fäste. (Inte något av de långa alternativen) Hur kommer denna montering att bli? Duger detta? Hur räknar jag isf med Offset? Några av mina frågetecken har dock med själva köpet att göra. Kabel får bli supra pga allt snack om att signalerna inte riktigt tar sig fram ordentligt osv. Sedan vad gäller en TV är jag lite fundersam. Har ju funderat på att skaffa en Samsung 40" 656. Men är det kanske onödigt att skaffa en 40" med FullHD när man ändå ska ha en såpass grym projektor? Jag försöker nämligen skära ner på kostnaderna så mkt jag bara kan (mest för att jag inte är den enda som flyttar in i lägenheten). Hur är det för er, får ni mkt använding av eran tv som ni har vid sidanom projektorn? Sedan till den sista frågan. Tänkte köpa projektorn på Hifiklubben. Mest pga deras grymma försäkring. Den är inte dyr om man jämför med andra butikers. Den största fördelen är att den täcker lampbyte i hela 4 år! Alltså, 1600:- för ett lampbyte inom 4år. Är det värt det? Projektorn kostar nämligen 500 kr mer på Hifiklubben jämfört med många andra ställen, plus att jag kommer betala försäkringen på 1600 kr. Dvs 2100 kr mer än jag annars hade betalat. Men då har jag ett garanterat lampbyte inom 4 år, om det nu kommer behövas!? Bränner man slut en lampa på 4 år?
Postad 13 September 2008 - 21:34
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
104" uppnås på 4.26 - 5.11 meter lins><duk. Din offset blir drygt 47 cm, d v s ovankanten på din bild, med projen upp och ner, börjar cirka 47 cm nedanför mitten på linsen. Dock om du hamnar längre ner än så med linsen, i förhållande till din duk, så var inte rädd för att tilta upp projektorn lite. Optoma HD80 hade samma offset som X10, och det var inga problem att lösa i mitt rum med en 108" duk, och offset på dryga halvmetern. Så tänk såhär: - Var vill du/kan du ha bilden/duken?
- I förhållande till detta, räkna var mitten på din lins optimalt sett behöver hamna (ta bildhöjden * 0.36, och räkna detta avstånd upp från ovankanten på duken).
- Utifrån detta, så hitta fäste som passar bäst, för att positionera projen så nära detta mått som möjligt.
- Om fästet i bästa fall gör att projen hamna lite under eller över ovan, så kompensera med en liten tilt. Upp till ~25° är i mitt tycke absolut inga problem för att hämta upp ett par dm.
Fredrik- representerar InFocus i Norden
Postad 14 September 2008 - 09:57
giggolon
-
giggolon
-
Användare
-
-
162 inlägg
själv kör jag på 136",har en takhöjd på ca 2,30.. i teorin hade det inte gått,men jag tiltade den lite och korigerade med keystone..
enligt mina ögon,ingen fara...
Postad 16 September 2008 - 19:57
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
InFocus kommer på 2:a plats och får utmärkelsen "Bra köp" i norska tidningen HjemmeKinos test av 5 stycken 1080p projar; Optoma HD800X, InFocus X10, Panasonic PT-AE2000E, Sanyo PLV-Z2000 och BenQ W5000. Vi gillar: - Pris
- Bra kalibrerad från fabrik
Vi gillar inte: Slutsats InFocus X10: Med InFocus X10 så har InFocus tagit fram en projektor som trots den låga prislappen imponerar på många områden. Den är bättre en BenQ på några områden, och något sämre på andra. Slutresultatet är en solid andraplats i denna test. Till priset är den ett kap, men kolla placeringsmöjligheter innan du köper. Fredrik- representerar InFocus i Norden
Postad 17 September 2008 - 13:32
Unregistered28629
-
Unregistered28629
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
InFocus kommer på 2:a plats och får utmärkelsen "Bra köp" i norska tidningen HjemmeKinos test av 5 stycken 1080p projar; Optoma HD800X, InFocus X10, Panasonic PT-AE2000E, Sanyo PLV-Z2000 och BenQ W5000.
Vi gillar:
- Pris
- Bra kalibrerad från fabrik
Vi gillar inte: Slutsats InFocus X10: Med InFocus X10 så har InFocus tagit fram en projektor som trots den låga prislappen imponerar på många områden. Den är bättre en BenQ på några områden, och något sämre på andra. Slutresultatet är en solid andraplats i denna test. Till priset är den ett kap, men kolla placeringsmöjligheter innan du köper.
Fredrik - representerar InFocus i Norden
Jag bollat mellan att köpa X10 eller W5000 och har mer eller mindre tänkt slå till på W5000 på grund av att jag upplevde mindre RGB på den och hade även lens shift. Vet du vilka saker som X10 är bättre och sämre på än W5000? Du nämnde inte det i ditt inlägg. /Daniel
Postad 17 September 2008 - 15:18
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Det blir lite fel av mig att sitta och prata om vilka bitar jag tycker är bättre på X10:an än W5000:an, men jag rekommenderar dig i alla fall att ta dig till en butik som kan vissa dessa två kalibrerade mot varandra, så kan du själv skaffa dig en uppfattning. Närmast tänker jag på The Rock i Lund, men beroende på var du bor, kan jag kanske rekommendera någon butik nära dig. Fyra av X10:ans främsta utmärkande styrkor är däremot helt klart ljusflödet, kontrasten/svärtan, skärpan och överlag "pop":en i bilden. Ovan var alltså ett citat från en norsk tidning, inte jag själv som testat. Fredrik- representerar InFocus i Norden
Postad 17 September 2008 - 18:26
nobba
-
nobba
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
Jag bollat mellan att köpa X10 eller W5000 och har mer eller mindre tänkt slå till på W5000 på grund av att jag upplevde mindre RGB på den och hade även lens shift. Vet du vilka saker som X10 är bättre och sämre på än W5000? Du nämnde inte det i ditt inlägg.
/Daniel
Lensshiften på w5000 är dock inte till nytta för alla. Bilden kan nätt och jämt projiceras med någon "positiv" offset. Linsen måste i praktiken placeras inom projektionsytan, vertikalt sett alltså. Skall man exempelvis takmontera kan det således vara bättre med en fast offset än en mindre genomtänkt lensshift. Kan dessutom tänka mig att BenQn har ett "längre kast"...på gott och ont.
Redigerat av nobba, 17 September 2008 - 18:29.
Postad 17 September 2008 - 19:25
Unregistered28629
-
Unregistered28629
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Det blir lite fel av mig att sitta och prata om vilka bitar jag tycker är bättre på X10:an än W5000:an, men jag rekommenderar dig i alla fall att ta dig till en butik som kan vissa dessa två kalibrerade mot varandra, så kan du själv skaffa dig en uppfattning. Närmast tänker jag på The Rock i Lund, men beroende på var du bor, kan jag kanske rekommendera någon butik nära dig.
Fyra av X10:ans främsta utmärkande styrkor är däremot helt klart ljusflödet, kontrasten/svärtan, skärpan och överlag "pop":en i bilden.
Ovan var alltså ett citat från en norsk tidning, inte jag själv som testat. 
Fredrik - representerar InFocus i Norden
Jag har tittat på W5000 och X10 i butik (Eskilstuna) som även var kalibrerade. Vad jag upplevde var att båda hade likvärdigt bra tryck i bilden men W5000 hade något mindre RBG som jag personligen är känslig för. Var mest nyfiken om det fanns något konkret som skiljer dem åt som jag har missat. Kan tillägg att W5000 är läskigt stor, jag som tycker min Z3 är stor nu. Den ska ut ur mitt kyffe….
Postad 17 September 2008 - 21:58
Mille2000
-
Mille2000
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Har lite frågor angående projektionsavståndet.
Jag gick in på Infocus egna Projection Calculator. Matade in 104" och fick ut ett avstånd på 4.259 - 5.111 m.
Jag är inte helt säker på hur exakt detta värde kan vara, men min fråga är: Kommer det kvalitetsmässigt att vara någon skillnad på bilden om man är på någon av ändarna av det intervallet?
Mitt vardagsrum kommer nämligen vara en liten bit över 5 m lång. Och jag kommer tyvärr inte kunna klämma ut med än 4.2-4.3 meter mellan proje och duk, och jag MÅSTE ha 104".... vad tror ni? Kommer jag att bli missnöjd med något?
Varför jag bara kan få ut 4.2 meter är pga en Hifimöbel som stör när duken kommer ner annars. Hifimöbeln är 80cm hög, en audio rack från SoundStyle. Den är också 44cm djup, så den enda lösningen jag har är att sätta projektorduken i taket så att den rullar ner precis framför racken. Problem efter problem...
Tack på förhand.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|