Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Curanta MB-801S, eGreat EG-M31A

636 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 August 2008 - 11:39

TaubermaN
  • TaubermaN
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
En kanske dum fråga, men ska man välja att ha den formaterad till EXT2 och kan man göra det inne i Curantan om hårddisken inte skulle vara det från början?

Postad 05 August 2008 - 12:16

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
TaubermaN:
Ext2/3 spelar som sagt ingen roll. Om din disk inte har Ext2/3 så kommer din Curanta fråga dig när du kör NMT-installationen. Du kan inte köra NMT-applikationerna om inte disken har Ext2/3 format. "Vanlig" FAT/FAT32 o NTFS (windows-formaten) blir Read only i Curantan!

Postad 05 August 2008 - 18:41

Webtrader
  • Webtrader
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

TaubermaN:
Ext2/3 spelar som sagt ingen roll. Om din disk inte har Ext2/3 så kommer din Curanta fråga dig när du kör NMT-installationen. Du kan inte köra NMT-applikationerna om inte disken har Ext2/3 format. "Vanlig" FAT/FAT32 o NTFS (windows-formaten) blir Read only i Curantan!

Just vad det gäller USB-slave så är det nu Ext2 som gäller då den programvara som medföljer supportar det.

Postad 05 August 2008 - 19:28

Sammet10
  • Sammet10
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Fått lite tid att dona lite med boxen nu
Kommit lite framåt men så kör man fast igen så hjälp uppskattas

Har märkt att det trådlösa usb kortet jag har köpt endast funkar efter en firmwire updatering och endast i den översta usb porten på framsidan.

Har lagt in mig till samma Workgroup som datorn
Nu går jag till Installation->Nätverk, Ställer in automatisk IP Wifi -> Wifi inställningar -> Scannar väljer mitt nätverk B2_private -> Skriver ditt namnet i SSID -> Väljer WEP 64 bit (Hex) -> Skriver i min WEP kod -> Avslutar med att spara

Kommer tillbaka till fliken Nätverk och där står det nu
Mac adress 00.1d.0f.de.1b.49
IP Adress -
Anslutning Wifi Ansluten

Så verkar ju vara ansluten men går inte att test ansluta till Media service portal , MSP Portal inne på webbtjänster så vet inte om det funkar eller inte.
Och verkar ju inte ha IP så kan inte testa att ansluta från datorn ???
Har från boxen testat på nätverksdelning smb://datornamn/utdelat_ mapp men kommer inte åt något heller

Vad göra nu ?

Postad 05 August 2008 - 20:52

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Sammet10:

Vad är det för Wireless-N kort du köpt? Fabrikat o modell??

Postad 05 August 2008 - 21:11

Sammet10
  • Sammet10
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Kanelbulle: Jag köpte det där jag frågade om TP-Link WN821N

Postad 06 August 2008 - 14:23

Unregistered409cb17f
  • Unregistered409cb17f
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Hmm, kalla mig knasig men... Har stoppat in HDD'n i mediaboxen, men hur fasen gör jag för att få den o funka? Har inget USB minne att anv för FW uppd, men tänkte att "hey det går väl lika bra att plugga in min externa HDD" men icket sa nice. La all 3 filer i roten på den, men får bara att installationen misslyckades, inga filer hittade el vad det stod.. Så hur fasen gör jag, skall ju inte köra nå nätverk alls utan bara flytta filmer till HDD'n via USB-slave tjosan..?

// Thomas

**EDIT** Haha så jääkulskt, fick en genial idé att kanske min LG KU990 viewty mobiltelefon kunde agera USB-minne, la över filerna på minneskortet där och vips så installeras det o formateras för fullt ;)

Redigerat av Unregistered409cb17f, 06 August 2008 - 14:37.

Postad 06 August 2008 - 14:37

Zilverfish
  • Zilverfish
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Ska hämta ut min box samt en Samsung 750GB SATA HDD ikväll så det skulle vara kanon om någon kunde skriva en liten "kom igång guide" för att få liv i grejorna så snabbt som möjligt och på rätt sätt. Hur man formaterar HDD'n rätt samt hur man lägger in rätt firmware och var man får tag på den. (Har USB-minne om det hjälper)

Mvh, Daniel

Postad 06 August 2008 - 14:49

Unregistered409cb17f
  • Unregistered409cb17f
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Nähepp, inte länge man fick vara glad.. Installationen avbröts " Källan är felaktig, vänligen starta om "... Så what's next? Känns surt o behöva fara o köpa ett USB-minne bara för att få HDD'n o funka.

**EDIT** Skickar sambon att köpa ett nu när hon slutar jobba så ser jag om det funkar bättre då..

Redigerat av Unregistered409cb17f, 06 August 2008 - 14:56.

Postad 06 August 2008 - 15:21

Sammet10
  • Sammet10
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Zilverfish

Dina frågor är redan besvarade tidigare i tråden läs där eller kolla guiden som webtrader har skrivit på
www.curanta.se

Postad 06 August 2008 - 16:08

Zilverfish
  • Zilverfish
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Sammet10:

Okej, tack. En fråga bara. Var hittar jag filerna:
Linda.htm
syb8634.nmt
50-17-080612-15-EGR-402-000

Om det är på ftp://storage.space2u.com/ så får jag inte upp några rutor för att skriva i användarnamn och lösenord i min webläsare? Krävs det ett speciellt ftp-program för att komma åt filerna eller hur gör jag?

Mvh, Daniel

Edit: Måste varit någon spärr ftp-spärr på jobbet för det gick bra när jag kom hem. Raderar därför min mail-adress eftersom alla filer nu är hemma... men dessvärre inte mediaboxen än som jag trodde utan den kommer på posten först imorgon.

Redigerat av Zilverfish, 06 August 2008 - 22:22.

Postad 06 August 2008 - 16:19

Sammet10
  • Sammet10
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Zilverfish

Det stämmer det är de 3 filerna du skall ladda ner och adressen är rätt.
För mig fungerar länken du postade i båda internet explorer och i Firefox kan inte maila filerna då jag är på jobbet

Postad 06 August 2008 - 17:05

Unregistered629e3d05
  • Unregistered629e3d05
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Formaterar disken och strtar upp med USBstickan. När den formaterar klart verkar det som om den vill ladda ned ny FW men jag får felmedd jag skrev tidigare och får alt att starta om. Startade nu om och nu fick jag valet att uppgradera fw som jag hade på USBstickan. Den håller på att uppgradera alles nu så det verkar ha gått vägen. Verkar som att de nedladdnnigsbara filerna ställer till det, eller snarare bristen på de. Kan köra youtube mm och ipadress får den via routern så felet är inte där iaf.

/R

Samma fel här. Jag har prövat flera gånger. Jag har också provat ladda ner filerna från FTPn flera gånger. Jag har prövat två olika "USB-stickor" och HDDn är ny. Hur kommer jag vidare efter formateringen?

Postad 06 August 2008 - 17:18

Webtrader
  • Webtrader
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Nähepp, inte länge man fick vara glad.. Installationen avbröts " Källan är felaktig, vänligen starta om "... Så what's next? Känns surt o behöva fara o köpa ett USB-minne bara för att få HDD'n o funka.

**EDIT** Skickar sambon att köpa ett nu när hon slutar jobba så ser jag om det funkar bättre då..

Hej,

Du behöver inte ett annat minne, starta om boxen och gör samma sak igen så kommer det fungera. Exakt i detalj vet jag inte vad detta fel beror på, men installationen har lyckas så bara starta om och kontrollera.

Postad 06 August 2008 - 17:53

Unregistered409cb17f
  • Unregistered409cb17f
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Hej,

Du behöver inte ett annat minne, starta om boxen och gör samma sak igen så kommer det fungera. Exakt i detalj vet jag inte vad detta fel beror på, men installationen har lyckas så bara starta om och kontrollera.

Startade om, funkar med fw uppgraderingen till 95% sen stod den stilla på det i 2 timmar ung tills jag gav upp. Startar om, kommer inte längre än "loading"... Sambon kommer hem snart med en USB-sticka så får ta o testa recovery FW'n o se om jag kommer nån vart.. Annars så blir det bye bye mediabox :/ Återkommer om jag fick det att funka.

// Surpul just nu Thomas

Postad 06 August 2008 - 17:53

Unregistered629e3d05
  • Unregistered629e3d05
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Samma fel här. Jag har prövat flera gånger. Jag har också provat ladda ner filerna från FTPn flera gånger. Jag har prövat två olika "USB-stickor" och HDDn är ny. Hur kommer jag vidare efter formateringen?

Sådär, nu har det löst sig. Jag tänkte skriva hur då jag försökt 15 gånger med Webtraders 10-stegsguide, men löste det slutligen på annat sätt.

I 10-stegsguiden installeras NMT först och sedan Firmwaren (om jag förstår guiden rätt).

Jag kli ckade mig in på USB-drivern ("USB-pinnen") och valde fjärde ikonen (den som har ett "playtecken") och valde att öppna Linda med enterknappen. Väl inne på HTML-sidan stegade jag ner till den rätta bin-filen (50-17-080612.....). Av någon anledning låg där en hänvisning till en bin-fil med nyare datum ovan... När rätt fil var markerad klickade jag på Enter och allt startade. Dock började den med att uppdatera firmwaren och sedan uppdaterade den NMT automatiskt.

Postad 06 August 2008 - 18:19

• Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Har försökt läsa igenom denna långa tråd, och fått lite frågor.

1. Går det lika bra att köra me en 2,5" disk? Bör inte det lösa värmen lite.

2. Varför kör man med så små låder hela tiden. Känns som att detär viktigare att den tar lite plats än att funkionaliteten är bra. Nu har ju denna en liten större låda än Popcorn Hour.

3. Det verkar vara så att den är kinesisk från början denna burk, är den billigare att köpa i kina?

MVH
Markus

Postad 06 August 2008 - 18:28

Unregistered629e3d05
  • Unregistered629e3d05
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Nu kommer nästa fråga:

Om jag använder boxen som USB-slav - hur får jag skrivrättigheter till disken?

Jag kör Ubuntu. Jag har inte prövat Windoze, men utgår från att det är samma sak där.

Postad 06 August 2008 - 20:51

Unregistered409cb17f
  • Unregistered409cb17f
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Problem problem problem... Suck, fick äntligen till allt med applikationer o HDD'n formaterad o klart. Installerar Ext tjosan som finns på skivan, kopplar sen in mediaboxen med usb porten på baksidan. Datorn hittar "USB to IDE", men sen säger den att installationen av drivrutinerna misslyckades, enheten kanske inte fungerar korrekt. Kör XP pro SP2, vad har jag gjort för fel mån tro? Måste jag ha strömkabeln till mediaboxen inkopplad när jag ska köra USB-slave ?

Tacksam för svar, hade tänkt njuta av en HD film nu ikväll men det sket sig ju.. :P

Redigerat av Unregistered409cb17f, 06 August 2008 - 22:12.

Postad 06 August 2008 - 22:18

Webtrader
  • Webtrader
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Startade om, funkar med fw uppgraderingen till 95% sen stod den stilla på det i 2 timmar ung tills jag gav upp. Startar om, kommer inte längre än "loading"... Sambon kommer hem snart med en USB-sticka så får ta o testa recovery FW'n o se om jag kommer nån vart.. Annars så blir det bye bye mediabox :/ Återkommer om jag fick det att funka.

// Surpul just nu Thomas

Bor du nära sthlm så kan vi lösa det snabbt hos oss. Det ska inte strula som du beskriver det.

Sådär, nu har det löst sig. Jag tänkte skriva hur då jag försökt 15 gånger med Webtraders 10-stegsguide, men löste det slutligen på annat sätt.

I 10-stegsguiden installeras NMT först och sedan Firmwaren (om jag förstår guiden rätt).

Jag kli ckade mig in på USB-drivern ("USB-pinnen") och valde fjärde ikonen (den som har ett "playtecken") och valde att öppna Linda med enterknappen. Väl inne på HTML-sidan stegade jag ner till den rätta bin-filen (50-17-080612.....). Av någon anledning låg där en hänvisning till en bin-fil med nyare datum ovan... När rätt fil var markerad klickade jag på Enter och allt startade. Dock började den med att uppdatera firmwaren och sedan uppdaterade den NMT automatiskt.

Kanske är lättare att gå den vägen? :P

Nu kommer nästa fråga:

Om jag använder boxen som USB-slav - hur får jag skrivrättigheter till disken?

Jag kör Ubuntu. Jag har inte prövat Windoze, men utgår från att det är samma sak där.

Det medföljer ett program som gör det möjligt att hantera Ext-gränsnitt under Windows. Installera programmet i WIndows och sen är det bara att börja föra över filer.

Postad 06 August 2008 - 22:22

Webtrader
  • Webtrader
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Problem problem problem... Suck, fick äntligen till allt med applikationer o HDD'n formaterad o klart. Installerar Ext tjosan som finns på skivan, kopplar sen in mediaboxen med usb porten på baksidan. Datorn hittar "USB to IDE", men sen säger den att installationen av drivrutinerna misslyckades, enheten kanske inte fungerar korrekt. Kör XP pro SP2, vad har jag gjort för fel mån tro? Måste jag ha strömkabeln till mediaboxen inkopplad när jag ska köra USB-slave ?

Tacksam för svar, hade tänkt njuta av en HD film nu ikväll men det sket sig ju.. :P

Hej,

Du måste ha strömkabeln i. Bästa sättet är att koppla in USB kabeln till datorn och sedan på baksidan av Mediaboxen. Sätt in strömkabeln och tryck på on/off-knappen. Det tar inte lång tid förrän du får upp 3 st nya enheter i Utforskaren. Välj den sista enheten där ligger katalogerna Video, Music och Picture. Så är det bara att sätta full fart och föra över filmer etc.

Redigerat av Webtrader, 06 August 2008 - 22:22.

Postad 06 August 2008 - 22:35

Unregistered409cb17f
  • Unregistered409cb17f
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Hej,

Du måste ha strömkabeln i. Bästa sättet är att koppla in USB kabeln till datorn och sedan på baksidan av Mediaboxen. Sätt in strömkabeln och tryck på on/off-knappen. Det tar inte lång tid förrän du får upp 3 st nya enheter i Utforskaren. Välj den sista enheten där ligger katalogerna Video, Music och Picture. Så är det bara att sätta full fart och föra över filmer etc.

Upptäckte just det :P Haha sicken klant man är.. Nu funkar det prima ;)

Postad 06 August 2008 - 22:43

Webtrader
  • Webtrader
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Upptäckte just det ;) Haha sicken klant man är.. Nu funkar det prima ;)

:P Alltid lika skönt när det löser sig

Postad 06 August 2008 - 22:57

Unregistered409cb17f
  • Unregistered409cb17f
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Testade lite tidigare o köra lite x264 720p mkv's, njööt riktigt ordentligt framför vår nya Panasonic TH-50PX8E plasma. För över lite 1080p mkv's nu o ska testa, blev ganska mycket lagg när jag testade dom från min externa disk..

**EDIT** 1080p mkv x264, 7st av 9 testade flöt på utan större konstigheter,, :P

Redigerat av Unregistered409cb17f, 07 August 2008 - 00:12.

Postad 07 August 2008 - 00:09

Unregistered629e3d05
  • Unregistered629e3d05
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Det medföljer ett program som gör det möjligt att hantera Ext-gränsnitt under Windows. Installera programmet i WIndows och sen är det bara att börja föra över filer.

Tack. Det löste sig med Linux också.

Nu laddas filer över via USB.

Imorgon sätter jag tänderna i LAN.

Postad 07 August 2008 - 10:18

dashboard
  • dashboard
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Webtrader:

Är curantan kompatibel med mac, fungerar programvaran för att köra USB-slave med mac?

Tack
/Oscar

Postad 07 August 2008 - 11:35

Webtrader
  • Webtrader
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Webtrader:

Är curantan kompatibel med mac, fungerar programvaran för att köra USB-slave med mac?

Tack
/Oscar

PC freak som man är så har jag inte så bra koll på Mac. Men vad jag vet så ska det lira utan problem. Jag ska kolla upp det så återkommer jag till dig.

Postad 07 August 2008 - 15:19

ralnar
  • ralnar
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Har läst igenom tråden, men har lite noob-frågor:

1. Det verkar vara samma formfaktor som MacMini. Tror ni den hade passat bra att sätta ovanpå en extern HD som är gjord för en MacMini. Har en sådan här:

2. Är det bara att skaffa en box, koppla in en extern USB-HD och köra? Det beskrivs en hel del meckande med firmware i tråden, fattar inte om det är sånt man måste göra från start, eller om det är överkurs.

Funderar på att byta ut min MacMini, och om Apple inte får tummarna loss och erbjuder en vettigt uppdaterad Mini verkar det här vara ett vettigt alternativ. Minin jag har är redan tingad av flera familjemedlemmar...

Postad 07 August 2008 - 15:46

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
ralnar:

Det korta svaret: JA

Det lite längre svaret:

1. Kan du formatera Mac-disken i NTFS, om du kör PC. Eller Ext2/3 så ska det bara vara att köra.

2. Ja, i princip. Det alla snackar om är att detta är en produkt under "ständig utveckling". Mjukvaran kom ut i första riktiga version i Nov förra året. Det görs fortfarande stora framsteg i kapacitet o funktioner. Men det är väldigt lätt att uppgrader Firmware, så se det som en möjlighet. Nu inom någon vecka kommer en jätt-uppgradering som kommer vara riktigt bra! Sen kan det vara bra att veta att ska du använda tex Torrent-klient, NAS-server o lite annat, så ska du även ha en Intern disk. Du väljer bort lite trevliga funktioner om du bara kör Extern disk.

dashboard:

Det bör inte vara några problem. Själva USB-slave funktionen är ju hårdvara, sen gäller det att du har en Driver i din Mac som kan läsa Ext2/3. Det vågar jag inte svara på, men finns det bör det fungera!

Postad 08 August 2008 - 00:13

Unregistered629e3d05
  • Unregistered629e3d05
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Sådär, nu lirar det mesta - film, musik, internet. USB-slav, Känns bra. Internettjänsterna känns lite sega. Vore ju toppen om man kunde redigera dem själv (typ mot Joost, SVT etc)

Jag hittar den dock inte som NAS i varken Linux eller Windows.

Jag vet inte hur jag fixar med Torrents (jag antar att den måste synas som NAS först.)

Jag förstår inte hur jag ska bära mig åt för att hitta andra enheter i nätverket.

Jag lyckas inte klicka på play på en mp3-katalog för att få den att spela hela innehållet. Nu blir det bara en låt i taget, och det är lite dumt.

Postad 08 August 2008 - 00:52

nelotsip
  • nelotsip
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej!

Jag vill få klart för mig hur detta funkar, hoppas jag inte frågar om allt för mycker som redan är besvarat i denna tråd, men jag är helt enkelt ny inom området och förstår inte alla begrepp :P

Nedan följer ett typiskt "scenario" som jag har klurat på en stund:

1. Jag ansluter boxen till min dator för att hantera vad jag vill seeda eller leecha, allså ladda upp eller ladda ner, genom BitTorrent.
2. Jag koppar ur boxen från datorn och BitTorrent fortsätter som det ska? Dvs den laddar ner/up de torrents jag valt, utan datorns hjälp?
3. Låt säga att filmen jag laddat ner är nedpackad genom WinRAR, går det då utan problem att ansluta boxen till datorn igen, packa upp filmen och skicka över den (upp packad och klar i t ex .mkv) till boxen och sen se filmen på min tv? Alltså att den genom den interna hårddisken går att använda som vilken extern hårddisk som helst?

Sen undrar jag hur mycket information boxen stödjer att man laddar ner/upp genom bittorrent, t ex min gamla dator orkade inte med mer än ungefär 4MB/s medans min nuvarande dator orkar med 7.2MB/s, vilket är max för min uppkoppling. Givetvis hur mycket

Hoppas du förstår vad jag menar, jag vill alltså kunna ha igång boxen för att ladda upp filer till andra dygnet runt genom bittorrentklienten =)

Tack på förhand!

// nelotsip

Redigerat av nelotsip, 08 August 2008 - 01:32.

Postad 08 August 2008 - 07:19

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
netlotsip:

Du kan ju göra lite olika, beroende på hur du vill ha det...

Torrent-tjänsten
Jag skulle gör så här: Koppla din dator mot din Curanta med nätverkskabel. Nu slipper du springa mellan datorn o Curantan. När du laddar ner någon Torrent så sitter du vid din dator, laddar ner den, väljer att spara den på Curantan som ligger som en nätverksdisk (du når den hela tiden). Efter det går du in via din Web-browser o startar Torrent-klienten i Curantan via Web-browsern. Mycket enkelt, mycket smidigt... Tycker du det verkar jobbigt, så kan du även köra trådlöst om du har ett USB-wireless kort (alla funkar inte, välj tex TP-link 821N). Det finns även en grymt schysst liten mjukvara för PC som gör att du kan starta hela processen genom ett dubbelklick!!

Uppackning RAR-arkiv
I och med att du når din Curanta som en nätverksdisk, så kan du bara gå in på den från din dator o starta Uppackningen, lätt som en plätt... Sen finns det även lite olika mjukvaror som stödjer RAR-arkiv (Llink) som gör att du kan spela upp direkt från RAR-arkiven.

USB-slave funktionen
När du kör den direkt som en Extern Disk, så är det exakt så den uppträder! Så självklart kan du ladda över Torrent-filer, annan data o packa upp filer mot den i det läget. Skillnaden blir då att du får "springa fram o tillbaks lite", när du kopplat ur den så får du gå in på samma sätt som beskrivs ovan o aktivera Torrent-klienten. Det krävs att du går in via Web-browsern för att aktivera nedladdningen.

Kapacitetsmässigt så klarar väl Curantan ca 4-5 Mbps (kommer inte ihåg exakt). Funktionen är tänkt för att användas för personligt behov o egentligen kanske inte som en större server. Begränsningen ligger just i hastigheten som Curantan klarar.

Redigerat av Kanelbulle, 08 August 2008 - 07:21.

Postad 08 August 2008 - 08:20

Unregisteredcd298aa9
  • Unregisteredcd298aa9
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
fläkten irriterar.. så jag började med att montera en "mössa" från kjelloco för bättre passiv kylning.
sen borrade jag hål i chassiet på höger sida. monterade fläkten där, och förlängde sladdarna.
tada! .... men bara en aning lägre ljud.. shit.. monterade in en liten brytare, till fläkten, på sidan.
Tänkte att jag kunde stänga av fläkten när jag kollar på film iallafall.
men noop.. igår, halvägs in i en film började allt hacka :P
på med fläkten igen och det rullade på igen.
fiasko..
boxen blev glödhet utan fläkten, trots kylmössan.. :)

Bifogad fil(er)

Postad 08 August 2008 - 08:27

robber
  • robber
  • Forumräv

• 521 inlägg
  • 0

fläkten irriterar.. så jag började med att montera en "mössa" från kjelloco för bättre passiv kylning.
sen borrade jag hål i chassiet på höger sida. monterade fläkten där, och förlängde sladdarna.
tada! .... men bara en aning lägre ljud.. shit.. monterade in en liten brytare, till fläkten, på sidan.
men noop.. igår, halvägs in i en film började allt hacka :)
fiasko..
boxen blev glödhet utan fläkten, trots kylmössan.. ;)

Skoj med lite nya idér!

Har du moddat ett till lufthål på högersidan? Ser original ut och min har icke detta hål. Jag kör nu min utan kåpa i ett skåp brevid en 120mm fläkt som drar ut luften. Fläkten är reglerbar och jag styr den med en fjärrkontroll. Funkar fin fint.
Ska lägga upp bilder snart då jag hittat drivrutiner till min BT dongle :P

/Robn

Postad 08 August 2008 - 08:52

Unregisteredb7d466df
  • Unregisteredb7d466df
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

men noop.. igår, halvägs in i en film började allt hacka :)
fiasko..
boxen blev glödhet utan fläkten, trots kylmössan.. ;)

Kör du hårddisk? Hade kylmössan gått igenom taket och haft direkt kontakt med hårddisken hade det kanke funkat bätte, hade kunnat se rätt kul ut också, som när luftintaget på en gammal bil sticker igenom motorhuven :P

Håller också på att modda.. tror inte jag kommer bli riktigt nöjd heller... enda lösningen kanske är att montera en större fläkt genom att höja taket, hade absolut gjort ett försök om jag hade haft nån skiva mdf, nu är jag inte så sugen på att köpa en flera meter stor skiva för att använda 16x16cm.

Postad 08 August 2008 - 10:08

TaubermaN
  • TaubermaN
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Vad går snabbast att föra över med: USB eller med nätverkskabel? :P

Postad 08 August 2008 - 10:26

robber
  • robber
  • Forumräv

• 521 inlägg
  • 0

Vad går snabbast att föra över med: USB eller med nätverkskabel? :P

USB 2.0 300mbit
Nätverkskortet i Mediaboxen är ett 100mbit

/R

Postad 08 August 2008 - 10:42

TaubermaN
  • TaubermaN
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Okej men man läser ju om begränsningar med överföringen med nätverkskabel. Tänkte om det var samma med USB.

Behöver man ha boxen inkopplad till tvn för att föra över filer? tänkte att man kunde flytta boxen till datorn och föra över istället för att dra en låång sladd.

Postad 08 August 2008 - 15:46

Zilverfish
  • Zilverfish
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Har fått igång min box nu och är än så länge riktigt nöjd vad gäller videobiten. Mindre nöjd med foto och musikdelen men det kommer väl förhoppningsvis bli mycket bättre med tiden och diverse uppdateringar. Det klart sämsta med boxen är fläkten och dess ljudnivå, okej det låter inte sååå mycket men är ändå klart störande. Skulle det gå att köpa en bättre och tystare fläkt att ersätta orginalet med?

Postad 08 August 2008 - 16:12

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
I de flesta sådana här medieboxar där man moddat, har man behövt byta ut den högljudda originalfläkten med två tysta fläktar (eftersom en blåser för dåligt). Inblås på sidan, utblås bak eller möjligen uppåt har man använt. "Normalfläkten" är Scythe Mini Kaze.

Postad 08 August 2008 - 16:21

Zilverfish
  • Zilverfish
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Okej, låter vettigt. Vet du var i Sverige eller nån annanstans man kan få tag på dessa fläktar? Nån koll på vad de kostar ungefär?

Edit: Fanns ju till och med här på Prisjakt. 60kr och uppåt.
https://www.prisjakt...kt.php?p=217381

Postad bild

Redigerat av Zilverfish, 08 August 2008 - 16:29.

Postad 08 August 2008 - 16:30

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Kolla bara först att de passar i Curanta, de användes som sagt i moddning av andra medieboxar när jag läste om det - Curantan/eGreat är ju så ny.

Postad 08 August 2008 - 17:04

rasmus84
  • rasmus84
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Hur hög är ljudnivån i jämförelse med t.ex. PS3 eller Xbox 360?

Postad 08 August 2008 - 19:08

Zilverfish
  • Zilverfish
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Har testkört ganska mycket nu och det mesta verkar funka okej, bäst är fortfarande videodelen. Mp3-album går bra att spela genom att trycka "play" när man står i mappen, då spelas alla låtar och man kan byta låt genom "next" eller uppåt/neråt på fjärren. (Saknar dock att kunna se listan på vilka låtar som finns) Även foton går att bläddra bland på samma vis. Skulle även vilja kunna spela musik samtidigt som man bläddrar bland sina foton eller låter dem gå som skärmsläckare.

En klockren grej är att på ett smidigt sätt nu kunna spela musikvideos på förfesten.

Online-delen är lite kul men ganska seg. Stannar upp ibland på tex Youtube och det går lite segt att bläddra runt och ladda material.
Fråga: Hur gör jag för att lyssna på musik från tex Di.fm eller Radioseven.se och liknande?

Postad 08 August 2008 - 20:12

Safeboot
  • Safeboot
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Har kört min MB (Mediabox) hemma via HDMI utan några problem under en vecka, dock missnöjd med det "berömda" fläktljudet.
Nu har jag kopplat in den via komposit in i TV:n på landet.
Mitt problem är att ljudvolymen är alldeles för låg ut från MB via komposit, dvs vi måste sätta volymen på TV:n nästan på max.
Ngn som vet hur detta kan lösas, eller är det en bugg ?

Postad 08 August 2008 - 20:18

Webtrader
  • Webtrader
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Okej men man läser ju om begränsningar med överföringen med nätverkskabel. Tänkte om det var samma med USB.

Behöver man ha boxen inkopplad till tvn för att föra över filer? tänkte att man kunde flytta boxen till datorn och föra över istället för att dra en låång sladd.

USB 2.0 klarar på papret ca 480mbit/s men den verkliga överföringen är väl ca 400mbit/s. Om man använder USB-gränsnittet så ska man inte använda för lång USB kabel. Man brukar säga max 5 meter annars ska man använda en förstärkare. Det bästa tycker jag är att flytta boxen till datorn. Det smidigaste är att ladda ner direkt via BitTorrent (via nätverkskabeln) till boxen så slipper man flytta runt allt för mycket.

Postad 08 August 2008 - 20:40

robber
  • robber
  • Forumräv

• 521 inlägg
  • 0

Fråga:[/u] Hur gör jag för att lyssna på musik från tex Di.fm eller Radioseven.se och liknande?

Svar: Digitally Imported finns med i radiodelen! Dock heter alla DIGITALLY och man kan inte få mer info, tror dock den översta är Trancedelen dvs den viktiga :rolleyes:

/R

Postad 09 August 2008 - 10:20

Unregisteredf53f9190
  • Unregisteredf53f9190
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Bugga när jag snabb spola i 1080p allt blev svart och fick starta om. Sen fårstår inte hur man spelar upp all musik kan bara spela en i taget :\ annars sååå grymm :rolleyes:

Postad 09 August 2008 - 13:58

Zilverfish
  • Zilverfish
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Bugga när jag snabb spola i 1080p allt blev svart och fick starta om. Sen fårstår inte hur man spelar upp all musik kan bara spela en i taget :\ annars sååå grymm :)

Tricket för att spela upp alla filer i en mapp, oavsett om det är mp3, mkv, avi eller liknande är att trycka på "play" och inte på "enter". Sen kan du bläddra med pilarna upp/ner eller "next".

Postad 09 August 2008 - 18:37

mrkooz
  • mrkooz
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Kan man spela iso filer på ngt sätt? vet att man kan det på pch

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.