Philips 42PFL7403D
329 svar till detta ämne
Postad 25 January 2009 - 22:51
Aristotele
-
Aristotele
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Vad hände med inputlaggen... finns den, är den 30 millisek..märker man av den.. Är PS3 freak måste veta hur den funkar. märks 30 millisekunder?
Eller ska man köpa SONY?
Mvh Michael
En viss input lag finns i allt där mikroprocessorer är inblandade. Jag är inget spelfreak men 30ms kan inte rimligen vara någon katastrof. Normal reaktionstid hos en människa i det här fallet torde vara ca 200-250ms. Men det varierar från person till person. När jag gjort enkla tester av min egen reaktionstid (visuell stimuli -> musklick) ligger det kring 200ms. 30ms är inte så mycket i det här sammanhanget. Vad det är för marginaler i spelens svåraste lägen vet jag inte. En input lag på uppåt 200ms däremot är du klart oacceptabelt, eftersom den total reaktionstiden ur spelkonsolens synvinkel då blir 400ms, vilket torder motsvara en ganska okoncentrerad eller berusad spelare  Men om man är hypernörd och spelar på gränsen och jämför med andra, vet jag inte om 30ms kan ha marginell betydelse, kanske, men å andra sidan vet jag inte vad sony har för lag? den har garanterat inte 0 ms i lag iallafall.
Redigerat av Aristotele, 26 January 2009 - 01:24.
Postad 25 January 2009 - 23:02
Aristotele
-
Aristotele
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
raderat pga dubbelpost (uppdateringen strulade)
Redigerat av Aristotele, 25 January 2009 - 23:22.
Postad 25 January 2009 - 23:10
Aristotele
-
Aristotele
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
raderat pga dubbelpost (uppdateringen strulade)
Redigerat av Aristotele, 25 January 2009 - 23:22.
Postad 26 January 2009 - 07:34
Aristotele
-
Aristotele
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Normal reaktionstid hos en människa i det här fallet torde vara ca 200-250ms. Men det varierar från person till person. När jag gjort enkla tester av min egen reaktionstid (visuell stimuli -> musklick) ligger det kring 200ms.
Det gäller dock en förutbestämd triggning, dvs klicka när du ser en sak på skärmen. Ser du dock komplicerade saker på skärmer och måste göra ett val först, så har hjärnan en viss responstid, dvs om du har en kontroller med fler än en knapp så får man nog lägga till lite till. Det finns en hel del forskning kring reaktionstider i olika scenarios man kan läsa om man vill. Reaktionstider nedåt 100ms brukar anses som teoretisk omöjliga för en människa och en del tester drar slutsatsen att om försökspersonen reagerar så snabt så har en chansat, och resultatet räknas inte.
Postad 27 January 2009 - 10:05
tuppen
-
tuppen
-
Användare
-
-
208 inlägg
Någon som kan rekommendera ett bra och billigt väggstativ (helst tilt) till denna TV? Helst så nära väggen som möjligt. Såg att webhallen hade ett hyfsat billigt väggstativ, men jag såg inte hur långt ut den gick från väggen. Någon som har denna? Strömkabeln verkar ju gå ut några centimeter så jag antar att den måste vara minst 3 cm mellan vägg och TV. HDMI verkar gå ut lika som strömkabeln så det räcker med denna som referens. Jag har ju scart till min digitalbox och denna verkar gå ut lite mer än stömkabeln men i värsta fall får jag byta denna scart mot en "grundare" kabel. Någon som kan rekommendera en scartkabel som inte sticker ut så mycket? Tack på förhand! /T
Postad 27 January 2009 - 12:21
SwiftingSpeed
-
SwiftingSpeed
-
Beroende
-
-
1062 inlägg
Någon som har denna?
Jag har exakt det väggfästet (fast köpt på Kjell&Co) och det blir nog nästan 1 decimeters glipa bakom TV:n, kan mäta hemma ikväll och återkomma med mer exakta mått. Jag tycker det är ett riktigt bra fäste, väldigt lätt att hänga på och av TV:n på det och man kan även skjuta det lite i sidled. Är du orolig för att kablarna inte ska få plats så följer det med massvis av skruvar i olika gängstorlekar och distanser för att kunna få ut TV: ytterligare en bit. Tror dock inte du kommer behöva distanserna, själv får jag plats med stora komponentkablar som sticker rakt ut bakpå min TV.
Redigerat av SwiftingSpeed, 27 January 2009 - 12:23.
Postad 29 January 2009 - 13:44
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
En viss input lag finns i allt där mikroprocessorer är inblandade.
Jag är inget spelfreak men 30ms kan inte rimligen vara någon katastrof.
Normal reaktionstid hos en människa i det här fallet torde vara ca 200-250ms. Men det varierar från person till person. När jag gjort enkla tester av min egen reaktionstid (visuell stimuli -> musklick) ligger det kring 200ms.
30ms är inte så mycket i det här sammanhanget. Vad det är för marginaler i spelens svåraste lägen vet jag inte.
En input lag på uppåt 200ms däremot är du klart oacceptabelt, eftersom den total reaktionstiden ur spelkonsolens synvinkel då blir 400ms, vilket torder motsvara en ganska okoncentrerad eller berusad spelare 
Men om man är hypernörd och spelar på gränsen och jämför med andra, vet jag inte om 30ms kan ha marginell betydelse, kanske, men å andra sidan vet jag inte vad sony har för lag? den har garanterat inte 0 ms i lag iallafall.
Visst kan du känna av 30ms. Det beror på hur känslig du är och vad du spelar. Själv märker jag tydligt av lagg på 30-50ms i spel som ex. Guitar Hero etc. Ingen snack om saker. Där måste lagget kalibreras bort om man vill lyckas rocka, och det går ju att göra i spelet som tur är. Det kan ju vara värre med andra precisionslir som COD4 etc. Men där är jag dock mindre känslig och 30ms funkar då bra. Testade dock en Samsung 766:a som hade ca 70ms lagg. Det funkade inge vidare med FPS som COD heller. Dessutom uppfattar mina ögon även lip-sync problem vid lagg redan på ca 30-40ms. Så en stärkare med audio-delay funktion behövs. Man är som sagt olika! Sonys W4500 har ett grymt lågt baildlagg, på endast ca 10ms. Grymt bra. Synd bara att vitbalansen är helt fuckad på denna modell (slår i de separata RGB-färgerna - mina ögon ballar ur) och att det heller inte går att kalibrera vitbalansen. Vilken idiotlösning. Annars hade jag lätt köpt en sådan.
Redigerat av osvanberg, 29 January 2009 - 13:46.
Postad 29 January 2009 - 14:12
Aristotele
-
Aristotele
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
. Dessutom uppfattar mina ögon även lip-sync problem vid lagg redan på ca 30-40ms. Så en stärkare med audio-delay funktion behövs. Man är som sagt olika!
Mmm är du inte väldigt väldigt känslig och/eller petig? Som jämförelse kan nämnas att 30ms är den nivå att läpp osynk som man får när man ser/hör en person prata på bara 10 meters håll  Fast då kommer ljuder efters istället för före. Visst, jag kan absolute tänka mig att om man är ett riktigt übergeek på spel att marginalerna liksom hamnar på fel sida när man är på spelets svårare nivåer när det gäller +/- 30ms men å andra sidan är det ju bara ett spel, och lika för alla om man är ett gäng som spelar på samma spel om alla har samma extra lag. Edit: läste förut i någon gammal om att ~30ms är ungeför den lag där det möjligen för vissa personer kan vara detekterbart med läpplag, men det är gränsen och brukar anses godkänt. De flesta störs inte av det förräns det är lite längre lag än så.
Redigerat av Aristotele, 29 January 2009 - 14:22.
Postad 29 January 2009 - 15:41
Tikkanen
-
Tikkanen
-
Rookie
-
2 inlägg
Dessa utmärkta inställningar har jag funnit på AVF forum. Gjort av en mycket seriös Niklas!
Tack för det, nu är det bara inställningarna av min hdmi-lösa reciver, sen är det bara att njuta, för teven är jag otroligt nöjd med...
Postad 07 February 2009 - 11:57
Unregistered9bbe6a96
-
Unregistered9bbe6a96
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Hej jag har en 7423D och i den sitter det PNX5100 chippet, chassie Q529.1E (moderkort om man nu så vill). Kan enkelt kollas upp genom att ta fram "Customer Service Menu", en meny som listar vital info om TVn, supporten kan be er gå in i den menyn om ni ringer in om problem med TVn.
Tryck "123654" i snabb följd på fjärren, sedan kan ni bläddra runt bland några sidor info om TVn. (Detta fungerar mest troligt på de flesta av dagens Philips TVs.)
Är rätt säker på att 7403, 7423 & 7433 har samma chassie (Q529.1E) och således även PNX5100 chippet. Vad det innebär gällande intern nedskalning till 1080i har jag inga säkra uppgifter om, förhoppningsvis har de slutat med sånna hyss iom bytet till PNX5100.
Förra årets toppmodeller baserade på Q528.1E chassiet med PNX5010 har dessa problem och det verkar kört att det någonsin skall kunna lösas via ex mjukvaruppgradering då chippet verkar sakna orken att hantera det helt enkelt. Dessa lider även av andra problem i bildbehandlingen...
Min 7423D har "Pixel Plus 3HD", det går däremot att slå på "Perfect Pixel Plus" i service menyn, inte så förvånande då även de dyrare maksinerna kör med samma chassie som min...
Troligtvis går det även att slå på 100Hz i 7603:an om man tycker det skulle vara skojjigt, verkar dock som att den har en annan LCD-panel än 74X3 maskinerna med längre responstid, kan vara därför de inte slagit på 100Hz från fabrik. 7423 har iaf en panel från LG, kommer inte riktigt ihåg den exakta beteckningen, vore kul om någon kunde kolla vad det sitter för paneltyp i 7603:an, betekcningen syns i SAM service menyn. Tryck på fjärren "062596" och sedan på "info"-knappen så kommer ni in i SAM-menyn.
Även Ambiligt går att slå på i 7423:an, meny alternativen dyker upp och allt ser ok ut, nu är det inte till så stor nytta då ljusramperna saknas på min TV, men visar lite på hur de tänker då de designar chassien.
Lite kul är det även att dom använt Linux som operativ i TVn...
Så det går alltså att få perfect pixel plus om man slår på det i service menyn? Alltså är det så enkelt? Går detta att bekräfta av någon som vet exakt vad man gör och att det går, så man inte förstör något? /Peter
Redigerat av Unregistered9bbe6a96, 07 February 2009 - 11:57.
Postad 07 February 2009 - 12:10
Unregistered6b959977
-
Unregistered6b959977
-
Användare
-
-
241 inlägg
Tycker också den ser intressant ut, men som vanligt så skulle de inte förvåna mig om det finns något att anmärka på 
Var är den optiska ljudutgången.... BEDRÖVLIGT PHILIPS!!! Kan inte kosta så mycket extra.....
Postad 07 February 2009 - 14:02
milton59
-
milton59
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Var är den optiska ljudutgången.... BEDRÖVLIGT PHILIPS!!! Kan inte kosta så mycket extra.....
Inga problem. http://www.netonnet....x.asp?iid=79662http://www.dvdforum....t...88&forum=23
Postad 07 February 2009 - 15:29
Unregistered6b959977
-
Unregistered6b959977
-
Användare
-
-
241 inlägg
Jo, jag vet att det finns adaptrar men det skulle vara skönt att slippa. Tycker denna verkar rikigt bra och ljudet skiter jag i då jag har sourround och tv ljudet avstängt. (det kan ju inte bli eftersläpningar i ljudet mellan bild och den koaxiala utgången, typ att dom parat på tv och 5 sek senare kommer ljudet)
Nu har jag en 42PLF7762D och 7403D verkar ju vara rikigt bra.
Blir nog en beställning hos netonnet.
Några frågpr bara.
Kan man ställa in Perfect Pixel HD via servicemenyn? Ambilight kan ju knappast gå att ställa in då det inte är kopplat så. (100Hz måste ju ge bättre bild än ambilight om man spelar mycket samt ska koppla den till datorn)
Dosan bryr jag inte helle rmig om du jag kör med univeraldosa.
Hur är det pixelgarantin? Kul att beställa den och behöva skicka tillbaka den för 1 trasig pixel....
Postad 07 February 2009 - 21:19
ainatar
-
ainatar
-
Lärjunge
-
-
367 inlägg
Öhhh den har ju optisk ljudutgång.. Edit: Nä. Såg fel, sorry.
Redigerat av ainatar, 07 February 2009 - 21:21.
Postad 07 February 2009 - 22:24
Aristotele
-
Aristotele
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Kan man ställa in Perfect Pixel HD via servicemenyn? Ambilight kan ju knappast gå att ställa in då det inte är kopplat så. (100Hz måste ju ge bättre bild än ambilight om man spelar mycket samt ska koppla den till datorn)
7403 har "Pixel Plus 3 HD", utan att du behöver hacka något. "Perfect Pixel HD" är någon variant av det som philips har i 9000 serien. Vad skillnaden är i detalj vet jag inte. Förstår inte varför du skulle försöka hacka Tvn? 7403 har kanonbra bildhantering tycker jag. Jag skulle absolut hellre ta 7403 med 100hz än 7600 med ambilight. Personligen gillar jag inte alls konceptet med lampor bakom TVn, även om det möjligen kan ha några psykologiska effekter på vissa i någon riktning.
Postad 07 February 2009 - 22:27
Aristotele
-
Aristotele
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Jo, jag vet att det finns adaptrar men det skulle vara skönt att slippa. Tycker denna verkar rikigt bra och ljudet skiter jag i då jag har sourround och tv ljudet avstängt. (det kan ju inte bli eftersläpningar i ljudet mellan bild och den koaxiala utgången, typ att dom parat på tv och 5 sek senare kommer ljudet)
Den är ett måste ja. Kör man ljud direkt från en blu-ray utan att ha möjlighet till fördröjing där så blir det tok-osynk. Min skitgamla receiver hade dock både digital och optisk in, så för mig var det lungt.
Postad 07 February 2009 - 22:30
Aristotele
-
Aristotele
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Spel är en historia för sig. För att inte så lag mellan kontroller och feedback kör du spel-läget, och jag tror att en hel del dylika bildförbättringar stängs av då. Har denna tv man spelar sällan spel (har inte kopplat in mix xbox sedan jag köpte tv ens för att prova, så jag har inte kollat, men sannolikt så stängs en del dylika finesser av i spelläge.
Postad 08 February 2009 - 10:11
Unregistered6b959977
-
Unregistered6b959977
-
Användare
-
-
241 inlägg
Men åter till min fråga som jag ställt i en nystartad tråd. Om jag kör men koaxial till förstärkaren men vrider ner ljudet på tv till 0, bryts då ljudet i det koaxilala uttaget?
Postad 08 February 2009 - 11:56
Aristotele
-
Aristotele
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Men åter till min fråga som jag ställt i en nystartad tråd. Om jag kör men koaxial till förstärkaren men vrider ner ljudet på tv till 0, bryts då ljudet i det koaxilala uttaget?
Svar nej. Det är precis så jag kör. koax ut till receivern. självfallet har jag dragit ned ljudet på tvns inbyggda högtalare.
Postad 08 February 2009 - 12:51
Unregistered6b959977
-
Unregistered6b959977
-
Användare
-
-
241 inlägg
kalas, då blir det en sån tv till månadsskiftet.
Postad 09 February 2009 - 23:25
Mr. A
-
Mr. A
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
Funderar på att kanske köpa en TV av denna modell och har en liten fråga. När man aktiverar game mode, kan man då fortfarande ställa in standardgrejer som skärpa, kontrast och färgmättnad osv?
Postad 10 February 2009 - 07:59
SwiftingSpeed
-
SwiftingSpeed
-
Beroende
-
-
1062 inlägg
Funderar på att kanske köpa en TV av denna modell och har en liten fråga. När man aktiverar game mode, kan man då fortfarande ställa in standardgrejer som skärpa, kontrast och färgmättnad osv?
Jepp, du har fortfarande tillgång till alla inställningar.
Postad 10 February 2009 - 10:37
Unregistered6b959977
-
Unregistered6b959977
-
Användare
-
-
241 inlägg
Jepp, du har fortfarande tillgång till alla inställningar.
Spars dom inställningarna tills nästa gång?
Postad 10 February 2009 - 13:09
SwiftingSpeed
-
SwiftingSpeed
-
Beroende
-
-
1062 inlägg
Spars dom inställningarna tills nästa gång?
Alla inställningar sparas på den aktuella källan, du kan alltså ha olika inställningar för varje HDMI-ingång och alla andra ingångar samt en inställning för vanligt TV-tittande.
Postad 10 February 2009 - 13:52
Mr. A
-
Mr. A
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
Det låter ju bra!
Nu har jag dock en annan fundering. Läste FAQn som finns på philips website. Där står det att man ska ställa in sitt "hemmabiosystem" på hela 200ms fördröjning för att synka ljudet, när man har HD natural motion igång. Nu kommer jag väl iofs knappast använda natural motion när jag spelar spel eller kollar på film, men det kan ju va kul att kanske använda ibland. Är det verkligen så illa att man behöver ställa in en sån stor fördröjning? Jag har nämligen nyligen köpt en Onkyo 606, men den klarar bara 100ms fördröjning som mest...
Postad 10 February 2009 - 14:06
Aristotele
-
Aristotele
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Det låter ju bra!
Nu har jag dock en annan fundering. Läste FAQn som finns på philips website. Där står det att man ska ställa in sitt "hemmabiosystem" på hela 200ms fördröjning för att synka ljudet, när man har HD natural motion igång. Nu kommer jag väl iofs knappast använda natural motion när jag spelar spel eller kollar på film, men det kan ju va kul att kanske använda ibland. Är det verkligen så illa att man behöver ställa in en sån stor fördröjning? Jag har nämligen nyligen köpt en Onkyo 606, men den klarar bara 100ms fördröjning som mest... 
Jag kör ljudet via HDMI från blu-ray spelaren till TVn. och sedan kör jag digital koax ut till receivern, så är ljudet i synk. Jag har ingen delay alls på min gamla receiver vad jag sett.
Postad 10 February 2009 - 14:21
Mr. A
-
Mr. A
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
Ok, men jag har alla mina enheter (Xbox360, PS3 och Toshiba EP30) kopplade med hdmi direkt till förstärkaren och sen en hdmi till TVn och då verkar det som att man kommer att behöva ställa in en lång fördröjning om man inte stänger av de flesta funktionerna i TVn eller aktiverar game mode. Och jag vill gärna ha det så, för att få minimalt med kablar och även för att kunna skicka multikanals PCM-ljud från spelarna till förstärkaren.
Jag får väl sälja förstärkaren i värsta fall och köpa en onkyo 706 eller bättre istället, de verkar ha möjlighet till längre fördröjning...
Postad 10 February 2009 - 15:32
Aristotele
-
Aristotele
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Ok, men jag har alla mina enheter (Xbox360, PS3 och Toshiba EP30) kopplade med hdmi direkt till förstärkaren och sen en hdmi till TVn och då verkar det som att man kommer att behöva ställa in en lång fördröjning om man inte stänger av de flesta funktionerna i TVn eller aktiverar game mode. Och jag vill gärna ha det så, för att få minimalt med kablar och även för att kunna skicka multikanals PCM-ljud från spelarna till förstärkaren.
Jag får väl sälja förstärkaren i värsta fall och köpa en onkyo 706 eller bättre istället, de verkar ha möjlighet till längre fördröjning...
Kanske har du någon annan poäng någonstans med hur du kopplar, men 7403 har ju hela 4 HDMI ingångar (3 bak) dit du kan köra alla dina pryalr för minimala kablar. Har du ingen digital koax in på receivern? Isåfall kommer du runt problemet, utan att få fler kablar?
Postad 10 February 2009 - 15:51
Unregistered6b959977
-
Unregistered6b959977
-
Användare
-
-
241 inlägg
Som sagt kör alla enheter med HDMI till TV sedn koaxial till förstärkaren så funkar det.
Postad 10 February 2009 - 16:13
Unregistered2956b483
-
Unregistered2956b483
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Beror inte fördröjningen på förstärkaren om det är så att det blir fördröjning om man kopplar genom den och inte fördröjning om man kopplar direkt till tvn? Eller är det något jag glömmer?
Poängen med att bara ha en kabel till tvn förstår jag i alla fall då det lätt blir den längsta kabeksträckan och dessutom den som syns mest.
Postad 10 February 2009 - 16:34
Aristotele
-
Aristotele
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Beror inte fördröjningen på förstärkaren om det är så att det blir fördröjning om man kopplar genom den och inte fördröjning om man kopplar direkt till tvn? Eller är det något jag glömmer?
Det finns fördröjning i både ljud och bildbehandling, dvs från källa till högtalare, och från källa till bild på skärm. Osynk blir det bara när det är olika lång lag. Sen har man problemet med aboslut lag, om man tex spelar TV-spel. Men det minimeras när man kör i spel-läget. I det här fallet beror lagen på processortiden som TVn behöver för att utföra diverse bildbehandling. En TV är ju trots allt en liten inbäddad dator, som det mesta nuförtiden. Det verkar vara främsta natural motion grejer som introducerar extra mycket lag i denna TV. Det innebär att ljudet efter avkodning etc når högtalaren snabbare än bilden hinner ut på skärmen. När man kör genom TVn så synkar TVn ljud och bild så att oavsett tid för bildbehandling så är ljudet i digital ut i synk med bilden. Går man förbi TVn och kopplar direkt från källa till receiver, har man ingen automatisk synk utan man får "manuellt" försöka fördröja ljudet i receivern. Men det är inte alla receivers som kan det. Dessutom måste man då göra det manuellt. Kör man genom TVn synkar Tvn automatiskt. Poängen med att bara ha en kabel till tvn förstår jag i alla fall då det lätt blir den längsta kabeksträckan och dessutom den som syns mest.
Ah tänkte inte på det, låter rimligt om man har Tvn på väggen kanske. Själv har jag min på en bänk, och det är definitivt inga kablar som syns då så det kvittar ur den aspekten.
Postad 10 February 2009 - 16:41
Unregistered2956b483
-
Unregistered2956b483
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Nu känner jag mig lite (ganska mycket) dum som inte tänkte på att man ju har högtalarna kopplade till förstärkeriet också...
Tack för att du tog dig tid att förklara i alla fall Aristotele.
Det är klart att det är ett dilemma om det blir osynk hela tiden, så kan man ju inte ha det.
Postad 10 February 2009 - 17:46
Mr. A
-
Mr. A
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
Men om jag kopplar allt direkt till TVn och sen koax från TV till förstärkaren, så kan jag väl inte få ut nåt av de nya ljudformaten (TrueHD osv)? Sen kan man väl iofs fundera på om jag verkligen märker så jättestor skillnad på t.ex. TrueHD och vanlig DD med den förstärkaren och högtalarna jag har ...(Onkyo 606 och Canton LE)
Aja, är det någon som vet ifall det verkligen krävs så mycket som 200ms fördröjning om man har igång Natural Motion på lägsta inställningen?
Postad 10 February 2009 - 19:25
Unregistered9bbe6a96
-
Unregistered9bbe6a96
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Men om jag kopplar allt direkt till TVn och sen koax från TV till förstärkaren, så kan jag väl inte få ut nåt av de nya ljudformaten (TrueHD osv)? Sen kan man väl iofs fundera på om jag verkligen märker så jättestor skillnad på t.ex. TrueHD och vanlig DD med den förstärkaren och högtalarna jag har ...(Onkyo 606 och Canton LE)
Aja, är det någon som vet ifall det verkligen krävs så mycket som 200ms fördröjning om man har igång Natural Motion på lägsta inställningen?
Tänkte bara nämna det att jag har inte fått ut 5,1 ljud ur den synkade coax på FL7403 bara 2,1ljud. Jag har ej fått igång det, Har provat det mesta nu och tror ej att det går. /Peter
Postad 10 February 2009 - 19:53
Aristotele
-
Aristotele
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Tänkte bara nämna det att jag har inte fått ut 5,1 ljud ur den synkade coax på FL7403 bara 2,1ljud. Jag har ej fått igång det, Har provat det mesta nu och tror ej att det går.
/Peter
Låter underligt, måste vara någon inställning. Vad har du för källa och hur har du kopplat? vilken receiver har du och hur är den inställd?
Postad 10 February 2009 - 20:06
Unregistered9bbe6a96
-
Unregistered9bbe6a96
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Låter underligt, måste vara någon inställning. Vad har du för källa och hur har du kopplat? vilken receiver har du och hur är den inställd?
Jag har Yamaha RX-V 1800 och den tar allt, Jag har kollat Dvd inst på Hdmi (man kan ju sända 5,1 och Pcm den vägen) och på nått sätt verkar bara tv släppa igenom 2,1. för tar jag kabeln (Hdmi) direct till recivern så dyker 5.1 upp!!!!! Hjälp gärna till med tipps..... /Peter
Postad 10 February 2009 - 21:43
Unregistered6b959977
-
Unregistered6b959977
-
Användare
-
-
241 inlägg
Stödjer din förstärkare True HD ljud? Sen är det bara HDMI som stödjer det och inte koax. På min HTS3568 kan jag fördröja ljudet på centern och högtalarna bak på upp till 200ms.
Postad 10 February 2009 - 21:57
Unregistered9bbe6a96
-
Unregistered9bbe6a96
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Hej1 När jag tittar på dvd på FL7403 med Natural motion på så får jag fördröja det ca 92ms (koplat direkt till recivern med coax). Fast jag har en Yamaha RX-V1800 och en Pioneer dv600. 200ms var aldeles för stor fördröjning på mina saker. Fast jag vet inte om det är så på dina saker. /Peter
Postad 10 February 2009 - 22:26
Aristotele
-
Aristotele
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Jag har Yamaha RX-V 1800 och den tar allt, Jag har kollat Dvd inst på Hdmi (man kan ju sända 5,1 och Pcm den vägen) och på nått sätt verkar bara tv släppa igenom 2,1. för tar jag kabeln (Hdmi) direct till recivern så dyker 5.1 upp!!!!!
Hjälp gärna till med tipps..... /Peter
Har du rätt inställningar på receivern? jag vet inget om din receiver men på en del källor brukar ej prioriterade utgångar automatiskt gå ned till 2 kanals PCM, kanske är det något liknande fenomen på din reciever? Du kanske har rätt inställlning för HDMI kanalen men hur är det med digital koax? Om du kör digital koax direkt från spelaren till recievern fungerar det då? eller är det samma?
Postad 10 February 2009 - 22:31
Aristotele
-
Aristotele
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Ja som oldknot sa, så går det inte. Det är absolut en poäng. Dock så är jag själv mer än nöjd med vanligt DTS ljud.
Postad 10 February 2009 - 23:47
Mr. A
-
Mr. A
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
Ok, tack för alla svar! Lutar starkt åt att det blir en 47PFL7403H och skulle det visa sig att jag inte kan synka apparaterna ordentligt så får jag väl sälja förstärkaren och köpa en bättre, hehe...
Postad 11 February 2009 - 00:59
Aristotele
-
Aristotele
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Tänkte bara nämna det att jag har inte fått ut 5,1 ljud ur den synkade coax på FL7403 bara 2,1ljud. Jag har ej fått igång det, Har provat det mesta nu och tror ej att det går.
Nä nu tror jag att jag börjar bli riktig ###### gammal  Jag tittade just lite noggrannare på detta och jag tror tamejfan du har helt rätt! Sist jag kollade höll jag på att fippla runt så mycket. JAg fattar inte hur jag kunnat missat det uppenbara. Har trots allt haft min nya setup några veckor nu fast till vardags kör man ju inte filmjud. Jag testade koax direkt från spelaren DVD med dolby digital och då gick 5.1 ljudet igång, men tv rakar ned det och den detekterar endast dolby prologic. Samma med blu-ray skicka med DTS. Den enda lagjustering som finns på min gamla pio recever är till för optimering av högtalarpositionen, och max delay är 30ms som motsvarar 10meter. Efter detta kollade jag lite och hittade följande snubbe på avforums som skriver "Hi! I have 42PFL7603D/10 and I too was connected my PC and other devices this way hoping that I will get DD and DTS passthrough TV set. When I couldn't get this to work I contacted Philips support and this is how they replyed me: "Dear Misel, Thank you for your e-mail. We would like to inform you that it happens every time when your media source (DVD, Blu-ray, ...) is protected with HDCP (Highh-Bandwidth Digital Content Protection), and is due to LEGAL REQUIREMENTS. If your media device is connected with an HDMI cable to your TV, you will NOT have digital multichannel sound on the S/PDIF connector. The signal on the S/PDIF (Digital Audio Out) connector will transform your digital signal to a lower specified format automatically (usually Dolby Pro Logic II)." Hope that helps You at least to clear things out." -- http://www.avsforum........47&page=148Då kanske man får ta och köpa ny receiver trots allt, min är trots allt gammal och har överlevt två tjock tv apparater. Nästan så jag ser fram lite mot det. Fast jag fattar fan inte att jag missat detta. Jag tog det nästan för självklart. Ett stort tack för att du påpekade detta!! Jag är en förbannad stolle!!! Så, för att sammanfatta. Om vi nu ska lika på snubben på avforums mail från philips och jag fatter det rätt så är förklaringen att 1) i HDMI kabeln går en avkodad PCM 5.1 signal (spelaren sköter dekodningen) 2) men då TV ej har någon DTS eller DD enkoder, kan en kodad DTS 5.1 ej återskapas för digital koax (vore teoretiskt möjligt såklart, men då skulle TVn antagligen behöva en dyr licenser?) 3) digital koax direkt ut från spelaren innehåller däremot den DTS eller dolby kodade 5.1 signaeln, därför fungerar det. Alltså skulle mna gissa att detta problem gäller universiellt för de flesta tv apparater, eller? (Dvs problemet att man inte får 5.1 DTS via digital koax ut.) Tydligen var denna synk lite för bra för att vara sant. Då verkar det inte finnas några andra genvägar än att se till att ha en receiver som kan justera delayen till det som krävs.
Postad 11 February 2009 - 08:20
Unregistered2956b483
-
Unregistered2956b483
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Jag kanske är ute och cyklar igen men blir det alltså delayproblem om man kopplar "som vanligt" också? Alltså från dvdspelare (eller motsvarande): bild (hdmi/scart/komponent) till tv och ljud(coax/optisk) till förstärkare?
Postad 11 February 2009 - 09:04
Aristotele
-
Aristotele
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Jag kanske är ute och cyklar igen men blir det alltså delayproblem om man kopplar "som vanligt" också? Alltså från dvdspelare (eller motsvarande): bild (hdmi/scart/komponent) till tv och ljud(coax/optisk) till förstärkare?
Ja då blir det osynk. Utan justering är det oacceptabelt. Det konstaterade jag snabbt just när jag hade skaffat min TV. ( Lösning blev då att använda den inbyggda synkade digital utgången i TVn, det som jag då i glädjeyran missade var att det inte är en DTS eller DD kodad signal man får ut utan bara 2 kanalig PCM. digital koax har inte bandbredd att skicka 5.1 ljud som okomprimerad PCM vad jag begriper. Det enda sättet att få 5.1 ljud genom digital koax är att koda med DTS eller DD. ) Så kopplar du förbi TVs synk, vilken nu visar sig nödvändigt för att få ut fulla 5.1 ljudet, så ser jag ingen annan utväg än att skaffa äne receiver som fullt ut kan justera för lag uppåt 200 ms (eller vad det nu är, har inte klockat det själv, har sett andra publicerat siffror uppåt 220ms) Så just nu försöker jag hitta lämpligast möjliga nya receiver som löser problemet. När jag ändå nu ska byta så ska jag se till att få en receiver som är lite mer begåvad än min urgamla, som saknar en del övrig intelligens när det gäller kalibrering/justering av högtalarna. förutom det självklara avståndet vill man gärna kunna justera filtren för varje högtalare. min förra hade bara några fixa lägen tt välja på, varav inget var perfekt. Jag vill självfallet ha ut fullregister ljud i alla 5 högtalare. Det fixade inte min gamla receiver av någon underligt anledning. Några tips? är inte ute efter några utsvävningar, bara enklast möjliga modell som ger bra ljud och som kan ge kvalitetsljud i fullregister på alla kanaler. Jag har endast 5.1 högtalare och kommer inte skaffa 2 till inom överskådlig tid, så något 7.1 system är inte nödvändigt. Men vill självklar ha utt fullregistertryck i alla 5 kanaler. Har så pass bra djup i mina högtalare att ofta har jag inte suben påslagen, det är mycket bra bas då alla 4 högtalare undantaget centern har ett 10" element. Suben förstärkare endast den allra djupaste basen, vilket jag mest kör om man vill ha extra tokdunk vid musik eller när man kör film lite mer seriöst.
Postad 11 February 2009 - 10:39
Unregistered2956b483
-
Unregistered2956b483
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Tack för svar igen. Jag har inga tips om förstärkare, sådant läser man ju bara på om när man är sugen själv och min är inte dags att byta än!
Hur som helst så borde det väl gå att fippla med inställningarna så att det inte gör så mycket processande och inte blir lika mycket osynk? Det kan ju såklart leda till att bilden inte blir vad man vill men får man till det 99% perfekt bild och också full sync genom att pilla på någon inställning så kanske det är värt det? Det kan kanske gå att ändra inställningar i bild/ljud-källan också?
Lycka till med receiverjakten, det är ju faktiskt, om man har pengarna, blend det roligaste som finns att jaga!
Postad 11 February 2009 - 10:46
Aristotele
-
Aristotele
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Hur som helst så borde det väl gå att fippla med inställningarna så att det inte gör så mycket processande och inte blir lika mycket osynk? Det kan ju såklart leda till att bilden inte blir vad man vill men får man till det 99% perfekt bild och också full sync genom att pilla på någon inställning så kanske det är värt det? Det kan kanske gå att ändra inställningar i bild/ljud-källan också?
Jo det klart att det går (har provat och visst löser det synk problemet!). Men faktum är att bildbehandlingen gör bilden bättre. Har inte köpt en TV men dessa funktioner för att stänga av dem  Då kunde jag gott köpt en billigare TV om jag villa kompromissa om bilden. Läpposynk stör så ini bengen så tills vidare kör jag 2 kanaligt. Men jag kommer att skaffa en ny receiver, känner mig så jädra tvungen. Jag får leta lite. Det lär väl ta några dagar iallafall innan jag vet jag jag ska köpa.
Postad 11 February 2009 - 14:00
Unregistered2956b483
-
Unregistered2956b483
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Är det samma problem med 9403 måntro? Den skall väl i mångt och mycket vara samma apparat om jag förstått saken rätt men det kanske skiljer ändå?
Postad 11 February 2009 - 14:37
Aristotele
-
Aristotele
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Kan inte tänka mig att 9000 serien har inbyggd DTS/DD Enkoder. SKulle inte tro att någon normal tv har det. så på den punkter skulla jag gissa att det är samna.
Om däremot lagen är 200ms på den med, eller om det kan skilja lite vet jag inte. Å andra sidan så även om lagen bara är 100ms så måste den ju likförbannat korrigeras.
Så jag skyller inte på TVn. Problemet är nog helt enkelt att jag måste ha en receiver som kan hantera lagen på ett vettigt sätt. Jag tror lösning är att köpa rätt receiver. Även om man hittar en TV med mindre lag, så torde väldigt många TV med modern behandling som natural motion och liknande har tillräckligt lag för att tarva korrigering.
Postad 11 February 2009 - 21:24
tuppen
-
tuppen
-
Användare
-
-
208 inlägg
Vad måste man kunna göra delay på om en ny förstärkare ska inhandlas för att korrigera synkproblemen på 7403?
100ms, 200ms eller mer?
Postad 11 February 2009 - 21:55
Mr. A
-
Mr. A
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
Enligt Philips egna FAQ för TVn så krävs det en delay på 200ms, när man har HD Natural Motion igång.
Men peternilsson skrev tidigare i denna tråd att han har en delay på 92ms för att få det att bli synkat (med Natural Motion inställd på low om jag förstod rätt). Jag antar att fördröjningen kan variera en del beroende på vilka inställningar man använder i TVn och även vilken anslutningstyp och upplösning man använder (om TVn måste skala om bilden osv...). Med denna funktion (och andra) avstängd helt antar jag att delay blir mindre.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|