Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nokia 6220 Classic - Reservdelar finns nu

290 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 July 2008 - 11:44

NiCKE^
  • NiCKE^
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
DustinHome = Minne
ElGiganten = Telefon

Postad 01 July 2008 - 12:01

dansell
  • dansell
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Skulle bli väldigt glad om någon som äger mobilen kan lägga upp en jäkla massa foton tagna med den! Tycker det är ovanligt lite från just 6220. Gärna foton med människor så jag får se hudtoner och så (med vissa mobiler ser människor ut som rosa grisar)

Har tyvärr inga porträttfoto än men slangade upp lite blandade bilder på Ovi

http://share.ovi.com/channel/dkcp.6220

Kameran är väl bra för att vara en mobilkamera men bilderna är ju långt ifrån bra. Hade dock inte väntat mig nåt annat så jag är nöjd.

Redigerat av dansell, 01 July 2008 - 12:04.

Postad 01 July 2008 - 12:33

NiCKE^
  • NiCKE^
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Känns som inte ens 1MB för en bild på 5mpx riktigt ger kameran rättvisa.
Undra hur bilden varit om den kunde vara lite större som 1,5-3MB..

Hur är det med Nokia Maps? Är det helt gratis om man inte vill ha röstfunktionen. Tänkte på den där bilden dom visar på deras hemsida där det står 1,2 miles till Empire State Building. Alltså att jag knapprar in ett mål så visar den vägen och hur långt det är utan att de kostar ett öre? Har inte riktigt förstått de där med vad den använder datatrafiken till, är det att uppdatera kartorna bara eller är det även till för att få koordinaterna vart du är?

Är det någon som provat Garmin Mobile XT med denna mobil?

Redigerat av NiCKE^, 01 July 2008 - 14:48.

Postad 01 July 2008 - 16:26

dansell
  • dansell
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Sensorn i en mobil är ju löjligt liten så bruset får man på köpet. Visserligen komprimerar den säkert rätt hårt men jag tror inte det spelar så stor roll. Skit in, skit ut....brukar man ju säga :)

Postad 01 July 2008 - 18:22

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Hur är det med Nokia Maps? Är det helt gratis om man inte vill ha röstfunktionen. Tänkte på den där bilden dom visar på deras hemsida där det står 1,2 miles till Empire State Building. Alltså att jag knapprar in ett mål så visar den vägen och hur långt det är utan att de kostar ett öre? Har inte riktigt förstått de där med vad den använder datatrafiken till, är det att uppdatera kartorna bara eller är det även till för att få koordinaterna vart du är?

Är det någon som provat Garmin Mobile XT med denna mobil?

Du får mycket gratis, kartor över hela världen (i princip), POI med närmaste resturanger (tja i alla fall McDonald ;-), etc, hitta en adress var som helst i världen etc etc. Du får möjlighet att navigera från en punkt till en annan med via punkter som du kan lagra undan. Det är mycket, och gratis är gott, det var också därför jag tog Nokia jämfört med SE.

Det du inte får är navigering med röst och en karta som följer färdriktningen. Utan kostnad så får du en färdväg med vägsträcka mm med en punkt som fölljer där du är på vägen MEN norr är alltid upp!

För att slippa dataöverföringskostnader för kartor, som är väldigt dyrt utomlands, så tankar du ner via daton från Nokia maps de kartor du vill till telfonen via USB kabeln

Redigerat av Unregistered124686ac, 01 July 2008 - 18:37.

Postad 01 July 2008 - 18:47

NiCKE^
  • NiCKE^
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Du får mycket gratis, kartor över hela världen (i princip), POI med närmaste resturanger (tja i alla fall McDonald ;-), etc, hitta en adress var som helst i världen etc etc. Du får möjlighet att navigera från en punkt till en annan med via punkter som du kan lagra undan. Det är mycket, och gratis är gott, det var också därför jag tog Nokia jämfört med SE.

Det du inte får är navigering med röst och en karta som följer färdriktningen. Utan kostnad så får du en färdväg med vägsträcka mm med en punkt som fölljer där du är på vägen MEN norr är alltid upp!

För att slippa dataöverföringskostnader för kartor, som är väldigt dyrt utomlands, så tankar du ner via daton från Nokia maps de kartor du vill till telfonen via USB kabeln

Tack!
Så med andra ord så har man inte så stor nytta av att "köpa" ett tredjeparts program som Navigon Mobile t.ex eller liknande? Hade iofs varit bra för fartkameror.
Det där med att norr alltid är upp är ju ganska dumt tycker man. Undra om de är nå de kommer fixa eller låta vara så? Med tanke på dagens "betasamhälle" så tvivlar jag egentligen, man snör ju bara ut en ny produkt utan lika många "fel" för att tjäna mer.

Postad 01 July 2008 - 19:03

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Tack!
Så med andra ord så har man inte så stor nytta av att "köpa" ett tredjeparts program som Navigon Mobile t.ex eller liknande? Hade iofs varit bra för fartkameror.
Det där med att norr alltid är upp är ju ganska dumt tycker man. Undra om de är nå de kommer fixa eller låta vara så? Med tanke på dagens "betasamhälle" så tvivlar jag egentligen, man snör ju bara ut en ny produkt utan lika många "fel" för att tjäna mer.

Jag tror att norr upp är något som man får räkna med tillhör gratisfunktionen, de som köper navigeringen måste ju få något. Annars så tycker jag att det räcker med kartor och punkt där du är, för att kunna använda när man är på semester någonstans eller gående. Kör man bil så får man mycket bättre funktioner i en GPS för bil med större skärm för en 1000:-, GPS i mobilen tycker jag inte är en ersättning utan ett komplement

Postad 01 July 2008 - 20:38

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Nu väntar jag i all iver & hoppas jag har gjort rätt val. Förhoppningsvis så är min mobil utan anmärkningar. Så nu hoppas jag leveransen går fort & jag snart har min 6220 Classic. Vet ni varför rubriken på tråden ändrats?

Postad 01 July 2008 - 22:28

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
För att trådskaparen fick ett måndagsex.

Postad 01 July 2008 - 23:16

NiCKE^
  • NiCKE^
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Jag tror att norr upp är något som man får räkna med tillhör gratisfunktionen, de som köper navigeringen måste ju få något. Annars så tycker jag att det räcker med kartor och punkt där du är, för att kunna använda när man är på semester någonstans eller gående. Kör man bil så får man mycket bättre funktioner i en GPS för bil med större skärm för en 1000:-, GPS i mobilen tycker jag inte är en ersättning utan ett komplement

De jag är ute efter är att kunna använda den till att hitta ställen som jag inte riktigt vet vart det ligger. Den ska visa en kartra med vägen jag ska gå och ha en plupp som visar vart jag är :)
Det kan väl de gratisfunktionerna tillåter om jag förstått det rätt?
Att visa vart fartkamerorna är skulle vara ett plus de med.

Postad 02 July 2008 - 13:10

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Min är beställd på Katshing nu. Väntar med spänning :)

Postad 03 July 2008 - 13:01

NiCKE^
  • NiCKE^
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Garmin Mobile XT är inte kompatibel med denna telefon ännu, deras team jobbar på en uppdatering så det ska funka.
Tänkte bara säga det innan någon annan sliter sitt hår varför de inte funkar.

Postad 03 July 2008 - 16:34

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Nu har jag fått min 6220 Classic & än så länge är jag helnöjd. Jag har inget glapp i mobilen eller lösa skruvar & kameran funkar bra. Har dock inte fört över nåt till datorn ännu. Jag har 4 frågor. Hur får man bort rotationen på skärmen? Är lite irriterande, även automatiska knapplåset. Sen så får jag inte bluetooth att funka. Jag har det aktiverat både på mobilen & på datorn men jag kan inte skicka nåt från telefonen/datorn. Dom hittar varandra men kan sen inte ansluta då dom ska skicka. Hjälp? Samt hur installerar jag GPS:en & allt de där? Alla svar är uppskattade. Har ni tips så kom med dom.

Redigerat av Yobo1987, 03 July 2008 - 16:48.

Postad 03 July 2008 - 17:17

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Nu har jag fått min 6220 Classic & än så länge är jag helnöjd. Jag har inget glapp i mobilen eller lösa skruvar & kameran funkar bra. Har dock inte fört över nåt till datorn ännu. Jag har 4 frågor.

Grattis, som jag tycker, till en bra mobil

Det vet jag inte om det går, är det för kameran du tänker på?

Är lite irriterande, även automatiska knapplåset

Det går i alla fall att ta bort det står i manualen sid 16 (fast tvärs om)

Sen så får jag inte bluetooth att funka. Jag har det aktiverat både på mobilen & på datorn men jag kan inte skicka nåt från telefonen/datorn. Dom hittar varandra men kan sen inte ansluta då dom ska skicka. Hjälp

Jag vet inte jag frågade min dotter :-)

Samt hur installerar jag GPS:en & allt de där

Inget egentligen som behöver installeras, tryck på kartor så börjar den leta efter satelliter och tar ner en karta i närområdet, då har mappstrukturen skapas på minneskortet så därefter är det bara att tanka över via datorn. För att få igång navigeringen så väljer man kör till, och då startar det med en fråga om gratis i 90 dagar. För att föra över kartor via datorn så installerar du map loader utg 1.3 på datorn och därefter kopplar in mobilen i läge massöverföring (eller något liknade), får då upp val världsdelar och sedan kommer man ner till länder där man kan välja enstaka länder för download till mobilen

Edit
ett fel i manualen också, om min knapp på sidan, man komer åt den i menyn med Egen nyckel > Min knapp

Redigerat av Unregistered124686ac, 03 July 2008 - 17:21.

Postad 03 July 2008 - 17:22

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Grattis, som jag tycker, till en bra mobil

Det går i alla fall att ta bort det står i manualen sid 16 (fast tvärs om)

Jag vet inte jag frågade min dotter :-)

Inget egentligen som behöver installeras, tryck på kartor så börjar den leta efter satelliter och tar ner en karta i närområdet, då har mappstrukturen skapas på minneskortet så därefter är det bara att tanka över via datorn. För att få igång navigeringen så väljer man kör till, och då startar det med en fråga om gratis i 90 dagar. För att föra över kartor via datorn så installerar du map loader utg 1.3 på datorn och därefter kopplar in mobilen i läge massöverföring (eller något liknade), får då upp val världsdelar och sedan kommer man ner till länder där man kan välja enstaka länder för download till mobilen

Edit
ett fel i manualen också, om min knapp på sidan, man komer åt den i menyn med Egen nyckel > Min knapp

Eh, tack...

Postad 03 July 2008 - 17:28

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Dom problem som kvarstår är: Jag kan inte få mobilen ihopkopplad (bluetooth) med datorn
(jag kan alltså inte skicka eller ta emot nåt till/från mobilen).
Jag vet inte hur jag tar bort skärmrotationen.

Redigerat av Yobo1987, 03 July 2008 - 17:30.

Postad 03 July 2008 - 17:46

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Dom problem som kvarstår är: Jag kan inte få mobilen ihopkopplad (bluetooth) med datorn
(jag kan alltså inte skicka eller ta emot nåt till/från mobilen).
Jag vet inte hur jag tar bort skärmrotationen.

Och BT är aktiverad i menyn och du har gett mobilen ett namn i BT, om du tex tar upp en bild och väljer att skicka den med BT vad händer då, inget?

Postad 03 July 2008 - 17:58

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Löste mysteriet med bluetooth, den funkar nu, vet ej varför den strulade. Men problemet är löst.
Sista frågan (sista problemet att lösa): Hur tar man bort skärm-rotationen? Väldigt jobbigt då man ska titta på bilder & dom blir roterade automatiskt så man måste ha mobilen liggande (vågrätt) för att kunna se på bilderna. Medans ni svarar på den frågan kan ni titta på min bild som jag tagit med min nya mobil. Pixlarna verkar funka som dom ska. Eller? Har ni andra åsikter?

Bifogad fil(er)

Redigerat av Yobo1987, 03 July 2008 - 19:19.

Postad 03 July 2008 - 19:39

Micke prylgalen
  • Micke prylgalen
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0
Skärmrotationen har du ju inne under verktyg/ inställningar/anpassa/display någonting...

N82 och 6220 har nog samma kamera och den är riktigt bra för att vara i en mobiltelefon

Postad 03 July 2008 - 20:15

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Skärmrotationen har du ju inne under verktyg/ inställningar/anpassa/display någonting...

N82 och 6220 har nog samma kamera och den är riktigt bra för att vara i en mobiltelefon

Ja kameran är bra.
Ang. skärm-rotationen.
Kan du vara mer specifik?
(under anpassa display finns bara: ljussensor, fontstorlek, välkommstext & skärmsläckare).
Finns det någon som har en 6220 Classic som vet hur man gör för att bli av med skärm-rotationen?
Varför jag frågar är därför att jag inte hittar nåt om det i användarhandboken. Väntar på svar från Nokia.

Redigerat av Yobo1987, 03 July 2008 - 20:38.

Postad 03 July 2008 - 20:52

Majk_
  • Majk_
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Ja kameran är bra.
Ang. skärm-rotationen.
(under anpassa display finns bara: ljussensor, fontstorlek, välkommstext & skärmsläckare).
Finns det någon som har en 6220 Classic som vet hur man gör för att bli av med skärm-rotationen?
Varför jag frågar är därför att jag inte hittar nåt om det i användarhandboken. Väntar på svar från Nokia.

Inställningar -> Teman -> Menyvy... där kan du ändra utseendet på menyn

Postad 03 July 2008 - 21:00

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Inställningar -> Teman -> Menyvy... där kan du ändra utseendet på menyn

Vad har det med skärm-rotationen att göra? Jag är nöjd med att ha ikoner på menyn.
Men jag vill ändra så jag stänger av skärm-rotationen när jag bl.a. tittar på bilder.
HUR GÖR JAG DET? (det är frågan)
Säg inte att jag måste ändra menyvy för att stänga av skärmrotationen?
ÄR DET INGEN SOM FÖRSTÅR VAD JAG MENAR?
Ni måste förstå vad jag menar, att skärmen lägger sej vågrätt när man ska titta på bilder så man måste ha mobilen i liggade läge. Jag vill slippa det. Jag har googlat, kollat igenom hela mobilen & skickar ett mail till Nokia. Väntar nu svar från dom. Hoppas ni förstår vad jag menar. Går det att stänga av skärm-rotationen? Det är så irriterande. Igen annan som tycker det? Särsklit när man tittar på bilder i galleriet.

Redigerat av Yobo1987, 03 July 2008 - 21:33.

Postad 03 July 2008 - 23:48

NiCKE^
  • NiCKE^
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Vad har det med skärm-rotationen att göra? Jag är nöjd med att ha ikoner på menyn.
Men jag vill ändra så jag stänger av skärm-rotationen när jag bl.a. tittar på bilder.
HUR GÖR JAG DET? (det är frågan)
Säg inte att jag måste ändra menyvy för att stänga av skärmrotationen?
ÄR DET INGEN SOM FÖRSTÅR VAD JAG MENAR?
Ni måste förstå vad jag menar, att skärmen lägger sej vågrätt när man ska titta på bilder så man måste ha mobilen i liggade läge. Jag vill slippa det. Jag har googlat, kollat igenom hela mobilen & skickar ett mail till Nokia. Väntar nu svar från dom. Hoppas ni förstår vad jag menar. Går det att stänga av skärm-rotationen? Det är så irriterande. Igen annan som tycker det? Särsklit när man tittar på bilder i galleriet.

Känns som du ska använda en annan attityd, fjortisattityden funkar inte här.
Ingen vet hur du ska göra och du får prova dig fram, om du inte hittar något trots att du sökt igenom hela telefonens funktioner så kan du ju bara dra en slutsats va?
Btw kör med en sån hära för att kunna använda vanliga lurar, 2,5mm -> 3,5mm. 20kr var inte så farligt alls.
Bifogad fil  20080704010.jpg   19.06K   1 Antal nerladdningar
Finns att köpa här bland annat; http://www.kabelgiga...lar.asp?id=2181

Redigerat av NiCKE^, 03 July 2008 - 23:59.

Postad 04 July 2008 - 06:14

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Så ingen vet hur man fixar skärm-rotationen på 6220 Classic?
Går det inte eller?

Postad 04 July 2008 - 06:35

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Så ingen vet hur man fixar skärm-rotationen på 6220 Classic?
Går det inte eller?

Nej, jag tror inte det. Har tittat igenom menyerna och för kamerainställning så finns inget sådant. Jag tycker dock inte att det är något problem, din bild blir ju kanske 50% större genom att bilden vänds

Postad 04 July 2008 - 08:47

Unregistered6b8ff32e
  • Unregistered6b8ff32e
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Klart att du kan stänga av den, det finns bland inställningar. Om du inte hittar, så kolla i handboken. Är samma som i N82

Postad 04 July 2008 - 14:32

Micke prylgalen
  • Micke prylgalen
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0

Ja kameran är bra.
Ang. skärm-rotationen.

Hmm, mysko. Jag har inte min N82 kvar nu så jag kan inte kolla exakt tyvärr. Men som jag minns det så fanns det under anpassa och display. Sen fanns skärmrotation där en bit ner i listan.

Kanske är annorlunda då på 6220

Postad 04 July 2008 - 14:59

NiCKE^
  • NiCKE^
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Har någon fått igång CorePlayer på denna mobil?

Postad 04 July 2008 - 17:16

qonos
  • qonos
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Om jag beställer denna telefon från Telenor, kommer den då vara "anpassad" till Telenor (med teman, menyer osv)? Tänkte i så fall ta 99 kr/månad, 12 månader utan förhöjd månadsavgift, telefonen kostar då 2200 kr. Är det någon som har några kommentarer om detta abonnemang?

Postad 04 July 2008 - 17:45

flaskan76
  • flaskan76
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Om jag beställer denna telefon från Telenor, kommer den då vara "anpassad" till Telenor (med teman, menyer osv)? Tänkte i så fall ta 99 kr/månad, 12 månader utan förhöjd månadsavgift, telefonen kostar då 2200 kr. Är det någon som har några kommentarer om detta abonnemang?

Räkna på hur mycket den totala kostnaden blir! Om du ringer för lite mer än 99 kan det löna sig att ta ett dyrare abonnemang.

Jag bytte från 199 till 399 när jag förlände mitt abonnemang. Och min totala kostnaden kommer kommer inte skilja så mycket, ringde för drygt 200 förut. och nu kan jag ringa MASSOR mer

köpte min från katshing

Postad 04 July 2008 - 20:10

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0
Någon som vet om man kan spela in en rutt, inte innan, utan under tiden? Med min bil-gps så kan jag göra en inspelning och från start till stopp så kan jag se hur/vart jag har kört/gått. Finns det någon liknade funktion med Nokia maps?

Postad 04 July 2008 - 21:34

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Klart att du kan stänga av den, det finns bland inställningar. Om du inte hittar, så kolla i handboken. Är samma som i N82

Beskriv då i detalj tack. Jag kan hjälpa dej så här mycket.
Den finns INTE under: Meny --> Inställningar --> Tel.Inställn. --> Allmänt --> Anpassa --> Display
står heller inget om den inställningen i Nokias Användarhandbok... (& jag har inte lyckats hitta den i mobilen)
Så långt har jag kommit själv. Nu är det upp till dej att berätta var den finns. Finns den i Display menyn på N82 så är det inte samma som 6220 Classic.

Redigerat av Yobo1987, 04 July 2008 - 23:03.

Postad 04 July 2008 - 22:08

Kazutoyo
  • Kazutoyo
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0

Av vad jag har förstått så är Telenor de enda som inte anpassar och låser mobilerna, men det är inget jag kan säga med 100% säkerhet då jag alltid köpt mobiler fritt från abonnemang osv.

Själv så ringer jag extremt lite med mobilen, trots att det är min enda telefon (har ingen fast). Funkar mest som mp3-spelare, och är därför helnöjd med Östkrafts Kvällsabonnemang. 29kr i månaden, heh. Min långdistanskommunikation är mest e-mail och MSN.

Postad 04 July 2008 - 22:54

qonos
  • qonos
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Av vad jag har förstått så är Telenor de enda som inte anpassar och låser mobilerna, men det är inget jag kan säga med 100% säkerhet då jag alltid köpt mobiler fritt från abonnemang osv.

Själv så ringer jag extremt lite med mobilen, trots att det är min enda telefon (har ingen fast). Funkar mest som mp3-spelare, och är därför helnöjd med Östkrafts Kvällsabonnemang. 29kr i månaden, heh. Min långdistanskommunikation är mest e-mail och MSN.

Okej, det låter ju bra! Någon som kan bekräfta?

Även jag håller mig för det mesta till "internetkommunikation", mina nuvarande räkningar från Tele2 ligger runt 80-100 kr/månad så tror nog 99-kronorsabonnemanget passar mig utmärkt. Trots de "brister" som tagits upp (plastig, knarrande osv) är jag grymt sugen på denna nalle. Har en SE Z710 nu som är 2,5 cm tjock och väldigt osmidig, så 6220 blir nog ett lyft trots att det finns ännu tunnare mobiler.

Har även en fråga om Nokia Maps, som jag förstått så är det alltid gratis att få reda på sin position (förutsatt att man har kartorna nerladdade), men själva navigeringen kostar pengar efter 90-dagars testperioden, har jag fått det om bakfoten?

Postad 04 July 2008 - 23:59

Unregistered6b8ff32e
  • Unregistered6b8ff32e
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0

Beskriv då i detalj tack. Jag kan hjälpa dej så här mycket.
Den finns INTE under: Meny --> Inställningar --> Tel.Inställn. --> Allmänt --> Anpassa --> Display
står heller inget om den inställningen i Nokias Användarhandbok... (& jag har inte lyckats hitta den i mobilen)
Så långt har jag kommit själv. Nu är det upp till dej att berätta var den finns. Finns den i Display menyn på N82 så är det inte samma som 6220 Classic.

Med den ###### attityden så kan du klara dig själv

Postad 05 July 2008 - 07:41

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Har även en fråga om Nokia Maps, som jag förstått så är det alltid gratis att få reda på sin position (förutsatt att man har kartorna nerladdade), men själva navigeringen kostar pengar efter 90-dagars testperioden, har jag fått det om bakfoten?

Det stämmer. Har du a-gps på så kan det kosta en liten summa för att hitta din position snabbare. Jag har min av för jag fick hela tiden varningar att det kostar pengar, och jag har inte hittat något sätt att bli av med dessa varningar mer än att stänga av a-gps'n (någon annan som lyckats). Det finns ett hjälpnavigering i mobilen som är kostnadsfritt (även efter de 90 dagarna), vad du då gör att du väljer en rutt från punkt A till B och evntuellt via punkter och så får du detta som en röd tråd från A till B, sedan blir det din uppgift att med din gps-positions punkt föllja den utritade vägen. Vad du då inte får är en roterande karta med färdriktning uppåt, omräkning av rutt, om 90m sväng höger etc.

Det var två skäl till att jag köpte denna mobil, det var möjligheten till fria nedladdade kartor och mycket fritt i gps-miljön samt den utmärkta kameran.

Postad 05 July 2008 - 07:48

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Ok, verkar inte som om nån vet (jobbigt då att personer påstår att dom vet). Den finns åtminstone inte på 6220 Classic så jag ger upp. & ge upp med att anklaga mej för fjortis attityd & liknande. Jag kan hålla med om att jag blivit lite irriterad när personer som inte vet svarar att dom vet men utan att besvkriva hur (dom kan inte beskriva helt enkelt). Men några av er överreagerar stort. Men låt oss lämmna det bakom & gå vidare. Ok?

Nu har jag ett annat problem jag upptäckt som jag önskar få hjälp med. Jag har råkat ut för detta problem 2 gånger. Igår & Idag. När jag slår på mobilen så verkar den hänga sej. Den vibrerar vid påslag, knappsatsen lyser men skärmen förtsätter vara svart. Ändrar nyans (från avslagen till påslagen svart skärm) då man sätter på den men inget mer. Verkar som den hängt sej. Igår var jag tvungen att ta ut & sätta in batteriet 2 gånger för att den skulle gå vidare till att knappa in pinkod. Idag 3 gånger.
Om mobilen funkar som den ska så när man då slår på den så vibrerar den, knappsatsen börjar lysa, skärmen går från svart till att visa vit bild med "Nokia" med blåa bokstäver & sen kommer man till pinkod.
Min mobil hänger sej
(eller liknande, vet inte om den hänger sej eller vad som händer men tror det) innan den vita nokia bilden kommer.
Den har funkat felfritt tills igår. Min mobil går inte vidare från svart bild. Det har nu hänt 2 gånger, innan dess funkade den bra. Inget som har kommit & gått utan 2 på raken. Nån som förstår vad jag menar?
Nån som har liknande problem? Hjälp & tips skulle uppskattas, allt uppskattas.

Redigerat av Yobo1987, 05 July 2008 - 08:00.

Postad 05 July 2008 - 08:34

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0
Har ju inte stängt av min telefon så ofta, bara en gång tidigare, samt en gång nu för att testa. Har inte märkt något konstigt, ser ut att fungera som det ska, men det är ju med bara två försök

Postad 05 July 2008 - 10:46

NiCKE^
  • NiCKE^
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Om man t.ex har USB kabeln ikopplad och bara håller inne knappen en snabbis så kommer den tro att du ska använda telefonen som ett modem. Håll inne knappen lite längre så ska du se att de löser sig.

Någon som känner sig manad att göra en Officiell tråd för 6220 Classic?

Redigerat av NiCKE^, 05 July 2008 - 12:17.

Postad 05 July 2008 - 20:56

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Idag hände det igen, testade att göra så, men märkte ingen skillnad. Jag har ju inte nån kabel i då. Vet inte om det är så att jag har mycket på mobilen eller i minneskortet. Kanske fixar nästa uppdatering detta problem. Eller om det har nåt med laddningen att göra. Jag har stängt av & satt på den ofta. Kanske är det därför. Har beställt ett 8gb kort som jag ska hämta imorn får se om det löser problemet.
Ok, o vi ska göra en officiell 6220 Classic tråd så kan vi väl hänvisa härifrån.
En sista fråga från mej om inte ni kan hjälpa mej med ovanstående problem.
Var finns Teman för 6220 Classic? & Program? Samt Övrigt? Tack för hjälpen alla.

Redigerat av Yobo1987, 06 July 2008 - 16:06.

Postad 06 July 2008 - 16:44

Majk_
  • Majk_
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Var finns Teman för 6220 Classic? & Program? Samt Övrigt? Tack för hjälpen alla.

http://www.ipmart-forum.com/

Postad 06 July 2008 - 18:44

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Provade att navigera i bilen idag. Funkade bättre än jag trodde. Dock påminner tanten mig att svänga lite för ofta. Inget man kan ställa in antar jag?

En annan grej som jag inte tycker är normalt. Nämligen i navigationsläget blinkar manövermenyn fram hela tiden, och täcker färddatorn, dvs fart och avstånd m.m. Däremot när jag håller inne en knapp så håller sig manövermenyn borta och jag kan se farten m.m. Lite jobbigt dock att köra samtidigt som man ska hålla inne en knapp.

Är det något ni andra har råkat ut för?

Redigerat av Sardaukar, 06 July 2008 - 18:45.

Postad 06 July 2008 - 19:26

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0
Tänkte bara höra med er som redan äger en... såg en youtube clip på nokia 6210 navigator.. som inte har släppts ännu, den har en ny variant på menyn där man kan få snabb ikonerna vid sidan... finns det samma funktion på denna?

Och en till... SE telefonerna brukar ha en activity status.. t.ex när man öppnar upp telefonen ur vänteläg så har man en ruta där.. med olika aktiviteter som har hänt när man varit borta... jag har altid gillat den där funktionen, praktiskt!
Finns det samma funktion för Nokia telefoner?
Jag får hoppas på att ni förstår vad jag snackar om :D

Postad 06 July 2008 - 20:33

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Har via Nokia Map Loader laddat ner kartor till hela världen. Allt som allt gick det på 3.4 gb. Har ju ett 8gb´s kort så det funkar. Kan nu zomma ner till gatunivå överallt i världen & se satelitbilder nästan överallt också med mobilen. Har också fått min mobil utbytt till en ny, imed att den jag hade hängde sej vid uppstart. Hittils har den nya funkat bra. Har bara haft den i några timmar än så länge. Men inget glapp & allting verkar funka. Både GPS & Kamera. Både Elgiganten & Nokia var så hjälpsamma att få det fixat snabbt, så det bara var att åka till närmaste Elgiganten-butik & hämta ut ett nytt exemplar. Bilden är tagen på väg hem från Elgiganten. Fick dessutom yttligare 90 dagar fri navigering med den nya mobilen. Så har nu sammanlagt 177 dagar kvar. Nokia har varit väldigt hjälpsamma.

Nu har jag skapat en officiell tråd för Nokia 6220 Classic där vi kan disskutera allt.
Följ länk nedan:
https://www.minhembi...=0#entry1976018

Vi ses där.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Yobo1987, 07 July 2008 - 18:54.

Postad 07 July 2008 - 21:15

DigiMannen
  • DigiMannen
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0

Har via Nokia Map Loader laddat ner kartor till hela världen. Allt som allt gick det på 3.4 gb. Har ju ett 8gb´s kort så det funkar. Kan nu zomma ner till gatunivå överallt i världen & se satelitbilder nästan överallt också med mobilen. Har också fått min mobil utbytt till en ny, imed att den jag hade hängde sej vid uppstart. Hittils har den nya funkat bra. Har bara haft den i några timmar än så länge. Men inget glapp & allting verkar funka. Både GPS & Kamera. Både Elgiganten & Nokia var så hjälpsamma att få det fixat snabbt, så det bara var att åka till närmaste Elgiganten-butik & hämta ut ett nytt exemplar. Bilden är tagen på väg hem från Elgiganten. Fick dessutom yttligare 90 dagar fri navigering med den nya mobilen. Så har nu sammanlagt 177 dagar kvar. Nokia har varit väldigt hjälpsamma.

Nu har jag skapat en officiell tråd för Nokia 6220 Classic där vi kan disskutera allt.
Följ länk nedan:
https://www.minhembi...=0#entry1976018

Vi ses där.

Den här tråden är bättre en din....

Postad 07 July 2008 - 21:48

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0
Håller med, ser ingen anledning att byta tråd.

Upptäckte en grej idag, om man sätter den att visa 3D kartor så får man en kompassros där man med pil höger vänster kan snurra runt kartan så att inte den alltid pekar norr uppåt, det kan i alla fall vara ett sätta inte behöva gå baklänges för att få kartbilden rätt ;) Jag vet inte om den i 3D läge själv kan rotera om man är i rörelse, ska testa det i morgon, men det är kanske tveksamt men ändra bra att man kan snurra kortet

fick dock inte hybrid eller satellit att fungera på de städer jag tittade på

Postad 07 July 2008 - 22:23

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Få nån att ändra rubrik på tråden istället. Inte särskillt passande som officiell tråd annars.

Postad 07 July 2008 - 22:58

DigiMannen
  • DigiMannen
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0

Få nån att ändra rubrik på tråden istället. Inte särskillt passande som officiell tråd annars.

Vadåå??
Den är högst relevant tycker jag!
Det är inte BARA för att jag fått ett måndagsex som jag är po, Nokia hade chansen att åtgärda men dom sket fullständigt i det.
Det finns inga reseervdelar ändå nekar dom mig en ny lur, hur schysst är det?

Postad 07 July 2008 - 23:31

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Vadåå??
Den är högst relevant tycker jag!
Det är inte BARA för att jag fått ett måndagsex som jag är po, Nokia hade chansen att åtgärda men dom sket fullständigt i det.
Det finns inga reseervdelar ändå nekar dom mig en ny lur, hur schysst är det?

Jo, men om den ska vara en officiell tråd för Nokia 6220 Classic, behöver du inte skriva i tråd rubriken att Nokia 6220 Classic är bara skit eller att det saknas reservdelar hos en service verkstad. Det är bättre att skapa en ny tråd där vi diskuterar hur bra eller dålig Nokia är på garanti ärenden.

Postad 08 July 2008 - 00:36

NiCKE^
  • NiCKE^
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Lite teknisk info i första posten är aldrig fel heller ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.