Tackar, det låter rimligt.
Fasiken. Jag åker till Danmark den 26:e och skulle verkligen vilja ha färska kartor tills dess. Håll tummarna med mig! ;D
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
4 relaterade trådar
Postad 13 July 2008 - 14:28
Fasiken. Jag åker till Danmark den 26:e och skulle verkligen vilja ha färska kartor tills dess. Håll tummarna med mig! ;D Postad 14 July 2008 - 05:39
Tack igen Franz för ett uttömmande svar (klarnade mer i "kupan" på mig efter ditt svar)!!!
Har inte själv några problem med min Navigator, jag gör som du, avvaktar uppdateringen från 7.0.5 till 7.0.9. Tar endast hem kartuppdateringen för Q3. Så Navigatorn fungerar med ett 4 Gb minne, får ta och inhandla en sådant omgående. Postad 14 July 2008 - 06:18
Köpte ett 4GB SDHC minne: http://www.kjell.com...tem=31979&path=. Fungerar utmärkt.
Åker till Spanien den 28 juli. Håller tummarna för en refresh. Redigerat av discomega, 14 July 2008 - 18:32. Postad 15 July 2008 - 19:02
En undran bara, är det någon större skillnad på Nemerix som sitter i Navigon 21xx max och SiRF Star III som sitter i många andra navigatorer?
Postad 15 July 2008 - 21:57
Tro det eller ej, men nu har min 2110 max börjat "lära sig" ankomsttiderna.
Tidigare räknade den nästan 30-50% för lång tid, men nu börjar det stämma bättre Postad 15 July 2008 - 22:27
Hej,
Går det att ändra hastigheten på simuleringen? Lite jobbigt att simulera en tripp på 40 mil och det ska ta 5 timmar // Tommy Postad 15 July 2008 - 22:34 Finns säkert nån parameter i applicationsettings.xml eller liknande...fråga mig dock inte vilken Postad 16 July 2008 - 08:15
Hej på er.
En fråga ang tiden i enheten, klockslaget alltså. Har haft min 2110max nu i en månad ca och är ganska nöjd trots att jag har fått bytt ut den två gånger. Första enheten hade pixelfel och den andra hade fel klockslag lika så den enhet jag har nu. Så jag ringde upp navigon support och dom bad mig göra en hårdvara reset men det hjälpte inte, så dom sa åt mig att lämna tillbaks enheten och plocka ut en ny. Iväg till onoff och hämta en ny och som skrivet tidigare så är det samma problem med tiden, den ligger två timmar efter. Ringde direkt tillbaks och support skulle kolla med teknikerna ang mitt problem. Har inte hört från dom på några dagar nu. Är det någon här som har samma problem? /J Postad 16 July 2008 - 11:23
Hej, Navigatorn ska räkna om GPS-tid till lokal tid. Update 7.0.7 skulle lösa just det här problemet. Det intressanta är att även flera apparater med den senaste versionen (7.0.9) inte är felfria. Du är inte ensam.. Har du kollat att det ligger 7.0.9 i din senaste navigator? Återförsäljaren har kanske plockat fram en "äldre" 2110 max. Jag själv hade tur, redan 7.0.5 versionen fungerade perfekt. Om du efter både mjuk- och hårdreset och en perfekt GPS-mottagning har samma negativa resultat är det bara att gå tillbaka till affären. Time/date inställningen i Windows CE kan också vara felaktig, men det är en annan "avdelning" /Franz Redigerat av Kuenring, 16 July 2008 - 11:25. Postad 16 July 2008 - 13:36
Hej Franz Jo då, 7.0.9 finns där. Det första jag gjorde när jag packa upp den var att uppdatera mjukvaran från 7.0.5 till 7.0.9 och kartor som va iofs onödigt för 2008 Q2 låg redan på SD kortet... Men som jag har skrivit, supporten skulle kolla upp de där och förhoppningsvis löser det sig med en ny uppdatering... Vad tror du? Eller ska man ge sig in i rollen som hackare? /J Postad 16 July 2008 - 14:13
Hej, Att hacka Windows CE med ett tredje parts program för att frilägga skrivbordet rekommenderar jag inte. Men det finns en chans att det kommer en update i samband med nya kartor för Q3_2800. Version 7.0.9 är ingen höjdare och borde inte ha kommit ut. Jag använder fortfarande 7.0.7 Beträffande SD-kort och backup så kan du gärna läsa mitt inlägg #186 och #195) Kanske bättre ligga lågt i två veckor till. /Franz Redigerat av Kuenring, 16 July 2008 - 14:21. Postad 17 July 2008 - 06:39
Mmm man får vänta helt enkelt....
Någon mer som har samma problem som jag? /J Postad 17 July 2008 - 07:46
Hmm, någon som har problem med favoriter? Jag kör 7.0.9 och när jag sparar en favorit så sparas den inte alltid. Verkar var lite godtyckligt när den gör det och inte gör det.
Postad 17 July 2008 - 09:03
Hej... Jag har sparat ett tio tal favoriter och dom finns där iaf. Mysko produkt de här /J Postad 17 July 2008 - 10:15
Hej
Jag kör 7.0.9 och lånade ut min till en kopis som ska ner till Hockenhiem på F1. Men när jag lagt in färdvägen som skulle gå över Puttgarden och sparade resväg som "Hockenheim", så fanns den aldrig under favoriter. Och valde man slutmålet under tidigare resväg så tog den en annan rutt och inte över Puttgarden. Llite tråkigt att man inte kan knappa in kordinater till resmål eller lagra egna poi. Annars funkar den OK. Postad 17 July 2008 - 10:33
hmm, kanske är något på spåren. Jag testade nu att lägga in "jobbet via dagis" Tänkte att "jobbet via dagis" var för långt så jag gjorde samma sak igen och kallade den "tur". Samma resultat. Gjorde exakt samma resväg igen och kallade den "tur". Då säger den att "favoriten finns vill du spara över?". Slutsatsen är väl då att att använda resvägsplaneraren och lägga in flera adresser inte syns i favoriter även om dom "finns där". Postad 17 July 2008 - 11:51
Tror att de dyker upp i "sparad resväg" eller något liknande. Denna meny eller plats kommer man åt via alternativ (när man ser "nytt resmål", Mina resmål", Hem" och "Visa karta"). Välj under alternativ #Resvägsplanering". Välj sedan under alternativ ""Sparade resvägar" Där ska sparade resvägar finnas (om man tagit backup på dem från 7.05/7.07 innan man uppdaterade till 7.09 och sedan förde över de sparade filerna igen till rätt mapp). Menyerna är väl inte alltid de mest logiska och lättåtkomliga i Navigon (beror kanske en del på CE 5 som liksom Windows inte är de mest användarvänliga systemen). Hoppas de implementerar funktionen att kunna skriva in koordinater för hand, fort som ögat. Borde vara en självklarhet i en navigator. Postad 17 July 2008 - 12:02
Hej, det kan du göra över en omväg. Gå till "Visa karta"....klicka på förstoringsglaset......jag antar du får zooma ut så länge tills du hitta på kartan området kring Hockenheim.....zooma in.....flytta sedan resmålet under linjernas centrum. Nu klickar du på den gröna haken och välj vad du vill göra. Det måste naturligtvis vara nära en väg ........... /Franz Postad 17 July 2008 - 12:11
Hej, har du själv uppdaterat till 7.0.9 eller låg den versionen i navigatorn? Kolla för säkerhets skull SD-kortet om du har mappen "favorites" "routes" i NAVIGON-foldern. Filen "RecentTargets.store" ska sedan också ligga i "Favorites" mappen. /Franz Postad 17 July 2008 - 12:17
Tackar! Där var dom. Det var ju inte helt logiskt Postad 18 July 2008 - 05:46 Får väl ansluta mig till ovanstående fråga, har någon testat text-to-speech än? Vill ju inte köpa grisen i säcken och det finns ju ganska så knapphändig information om TTS på Navigons hemsida. De borde kanske lägga upp exempel hur det låter i praktiken. Tillägg: Ersätts den nuvarande rösten av någon datasimulerad röst eller hur fungerar det egentligen? Vill ju inte byta ut den klara rösten mot någon halvtaskig robotröst. Redigerat av Macsailor, 18 July 2008 - 13:23. Postad 18 July 2008 - 13:24
Skriver även här...
Nu finns nya kartor ute, Q3... Dessvärre så kommer fulla kartan i augusti först, nu kan man välja mellan central eller western Europe... Postad 18 July 2008 - 13:41
Ser bara Q2 i navigon fresh mjukvaran... Postad 18 July 2008 - 14:51
Hej, dessa kartor gäller endast för MN 6.5, alltså varken för 8110 eller 2110 max. /Franz Postad 18 July 2008 - 16:34
Franz, du verkar kunnig om det mesta som handlar om 2110 max et al, vet du något om eller har något svar att ge angående mina frågor ovan om text-to-speech?
Postad 18 July 2008 - 17:13
Hej, jag har själv inte köpt TTS till min 2110 max och jag jag har inte lyssnat på den svenska rösten. Meningarna är delade. Somliga måste absolut ha det, andra tycker att det är bra i vissa situationer. På större motorvägkorsningar med flera avfarter meddelar rösten exakt väg nr. och namn på den närmaste stad som ligger på rutten. Man tittar mindre på displayen. Jag talade med två tyska bekanta och de menade att TTS är ok, eftersom man kan stänga av det hela när det blir för jobbigt. Rösterna låter naturligtvis något metalliskt och det kan hända att vissa ord eller delar av ett ord faller bort. I Tyskland finns det möjlighet att välja mellan två röster. /Franz Edit: Om du aldrig har lyssnat på en TTS-röst så kan jag mejla till dig en rar-fil (2 Mb) Du kan skicka ett PM till mig med din adress. Tyvärr är rösten på tyska, men man får en uppfattning av ljudet. Redigerat av Kuenring, 18 July 2008 - 17:42. Postad 18 July 2008 - 18:56
Tackar, har lagt ett pm i pipelinen. Postad 18 July 2008 - 22:24
Franz, kan du bifoga filen till en post i tråden istället? Så slipper du få en massa PM's av intresserade. Postad 18 July 2008 - 23:29
+1 Postad 19 July 2008 - 03:06
Har precis testat köra iGO8 på 2110 Max och det var både positivt och negativt... Mycker sköna finesser som Navigon borde implementera!
Postad 19 July 2008 - 09:39
Min far & mor köpte en Navigon 2100. Igår testade vi den lite. Några saker som störde mig väldigt mycket var att tex ett villa område som har funnits i ca 30 år finns inte med! Varför och hur är det möjligt?
Vi körde på E18 mot Stockholm och då visade navigatorn hastighetsbegränsningen klockren men direkt när man svängde av E18 så fanns det inte några hastighetsbegränsningar enligt navigatorn. Varför? Hur kommer det sig att en del hastighetkameror inte finns med i navigatorn? Vissa kameror har varit uppe i 1-2 år? Lider Navigons nyare medeller av detta också? Mvh Postad 19 July 2008 - 11:24
Hej, här kommer filen. Som tidigare sagt är det en tysk röst.
navi_4.wav 2.6MB
75 Antal nerladdningar/Franz Redigerat av Kuenring, 19 July 2008 - 11:26. Postad 19 July 2008 - 12:56
Tackar. Det blir nog ett köp av TTS framöver. Postad 19 July 2008 - 21:59 Låter helt klart spännande. Jag fattar inte hur man får tag på det riktigt och hur man installerar det. Ska vi kanske dra igång en egen tråd för det här? Jag är helt klart intresserad Hade ju varit intressant att höra hur detta låter med svenska (maria). Finns det någon som kan fixa något liknande? Kanske en 8110 ägare? På tyska så tar ju uttalet av "strasse" över betoningen helt så jag hör knappt vilken gata som sägs, men min skoltyska e inte helt 100 Redigerat av e3henri, 19 July 2008 - 22:00. Postad 20 July 2008 - 19:37
Angående TextToSpeech.
I detta klipp från Navigon Sweden (som demar röststyrningen på 8110) så får man höra hur den uttalar "Göteborg kungsgatan" och "Stockholm arenavägen" och jag måste säga att det låter väldigt bra. Sedan är frågan hur användbart det är. Blir nog att handla det ändå röststyrningsklipp Redigerat av e3henri, 20 July 2008 - 22:15. Postad 20 July 2008 - 23:46
Nja, tror inte det är så bra att dra igång en tråd om det då det förmodligen bryter mot en hel del avtal etc och också piratkopieringslagar. Sen så är det ett stort problem som jag inte får bukt på, nämligen att den inte täcker hela skärmen utan bara halva. Versionen av iGo8 jag fick tag på är för PDA-mobiler, och de har lägre upplösning än 2110 Max. Postad 21 July 2008 - 21:26 Aha det e på den nivån Jag antar att man får installera vad man vill på hårdvaran (som egentligen bara en moddad PDA), men man får säkert inte köra WinCE "bart" med den medföljande licensen. Och hur du fått tag på iGo vågar jag inte ens fundera på Postad 22 July 2008 - 00:32
Mormor hade en kopia Postad 22 July 2008 - 07:29
Hmm, på halva skärmen då eller är det bara GPS-programvaran? Postad 22 July 2008 - 12:37
Nej nej, på hela skärmen. Detta har inget med iGo8 att göra. Bara man kommer in i WinCE så kan man ju göra vad som helst, som t.ex. se på film och spela enkla spel. Postad 25 July 2008 - 08:05
Grrr, nu får dom klämma ur sig Q3. Åker på tisdag nästa vecka... Postad 25 July 2008 - 08:31
Jag åker till Däänmäääkk ikväll redan och vill också ha fräscha kartor! Postad 25 July 2008 - 08:50
Jag åkte en sväng ner till Tyskland via Danmark förra veckan och blev förbannad fler än en gång att det inte stämde, dock inte vägarna då vi mest åkte på de större vägarna, MEN det var en hel del köer p.g.a. vägarbeten som visseligen dök upp som trafik-info. men bara där, borde man inte slippa sådant om man har TMC eller åtminstone få en förfrågan om man vill sitta i köer i en halvtimme eller ta en alternativ väg, är det en inställning man måste göra som jag missat ? Andra irriterande saker vi stötte på var dels när vi skulle besöka Mediamarkt i Kiel så valde vi alternativet som var närmast och hamnade då i ett bostadsområde där det knappast ens har funnits ett Mediamarkt, sedan samma kväll så skulle vi sova i Lûbeck och tyckte att ett Best Western hotell lät tryggt och åker till det närmaste även här, men inte heller det fanns eller ens kan ha funnits, knappar in alternativ 2 av samma hotell-kedja och vi hade ju inte så stora förhoppningar efter den dagens felaktiga rutter, mycket riktigt, inte ens det hotellet fanns och vi tappade förtroendet för Navigons kartor rätt hårt måste jag säga. På väg hem så skulle vi övernatta i Slagelse i Danmark och provar än en gång ett Best Western alternativ, denna gång fanns det i alla fall ett hotell men det var inget Best Western, men sova fick vi i alla fall innan vi dagen efter skulle besöka Bonbon-land med ungarna. / J Postad 25 July 2008 - 10:24
Kan inte annat än hålla med om att POI-databasen i denna lilla makapär är MINST SAGT förlegad. Inte mycker som stämmer alls faktiskt. Hade kunnat godta detta ifall man åtminstone hade möjligheten att själv läggain dem på nytt och uppdatera dem, men ikke då.. Ja, det finns en inställning där man kan välja hur gps:en ska agera när den får tmc-information. Kommer inte ihåg exakt var den inställningen men tror att man kan välja på typ: "Beräkna om automatiskt", "Fråga om omberäkning skall göras", eller "Gör ingenting". Postad 25 July 2008 - 12:12
Har hört av kundtjänst att Q3 släpps på fredagen den 1 augusti för 2110 max m fl. Postad 25 July 2008 - 14:38
Äsch, vilken otur. Postad 26 July 2008 - 17:07
Hej! Köpte precis en 2110 (ej max versionen) och lyckas inte hitta den så kallade voucher-koden för att få fresh maps för 199 kr.
Är det så att det erbjudandet endast gäller för max versionen? Gick för övrigt in i Fresh maps programet och tryckte på fliken latest map guarantee och fick då upp karmaterialet för Q2 men laddade inte ner det då q3 borde komma snart, så ligger erbjudandet kvar då så man kan vänta med att ladda ner tills Q3 kommit eller kommer jag bara kunna ladda ner Q2 nu? tacksam för snabbt svar, får hoppas att denna fråga inte ställts tidigare så folk blir irriterade på att man läst igenom tråden för dåligt. Mvh Ola Postad 26 July 2008 - 18:55 Erbjudandet gäller endast Max modellen. Angående vad som gäller för fresh maps är det inget bekräftat, men en gissning är att det inte spelar någon om du väntar. Om du väljer fresh maps så står det fortfarande hur många dagar du har kvar så du kan nog köra den flera gånger, men jag är inte säker. En teori är att det är registreringsdatum som räknas så om du hade registrerat den om ett år så hade du fått nyare kartor (andra källor säger inköpsdatum - vilket är teknisk omöjligt, eller tiden för första GPS fix) Postad 28 July 2008 - 19:50
Det är ju precis detta jag vill göra, jag struntar egentligen i vilken version av programvaran som ligger på Navigatorn då den fungerar 'good enough', men grejjen är ju den att jag inte verkar KUNNA uppdatera till Q3 kartorna om jag inte har 7.0.9 installerad och för mig är det omöjligt att uppdatera från 7.0.8 till 7.0.9 pga. tidigare nämnda problem! Har nu testat GPS:n under drygt 200 semestermil och det är lite irriterande att vissa hastighetsbegränsningar inte stämmer och att vissa (gamla) rondeller etc. inte finns med i kartmaterialet. För övrigt tycker jag den har fungerat rätt bra! //Johan 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |