Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Någon som har köpt Sony HT-SF1300

272 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 April 2009 - 09:32

Sydvest
  • Sydvest
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Vad heter detta system?

/Johan ES

Undrar också detta. Beställde ju ett SF1300 igår från digiswe eftersom jag inte hittade ett lika prisvärt system med trådlösa bakhögtalare :) Det kanske inte är försent att ändra sin order..

Postad 03 April 2009 - 14:07

Johan ES
  • Johan ES
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Undrar också detta. Beställde ju ett SF1300 igår från digiswe eftersom jag inte hittade ett lika prisvärt system med trådlösa bakhögtalare :) Det kanske inte är försent att ändra sin order..

Jag har fått svar på denna fråga via PM och systemet heter DAV-DZ777.

/Johan ES

Postad 03 April 2009 - 14:21

andreas1985
  • andreas1985
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Ger detta system bra bang for the buck? Det har ju ändå 3 HDMI in och 5.1 högtalare. De andra system jag kollat på i samma prisklass har ju oftast bara 2 HDMI in och är 5.0. Så bör man slå till på ett sånt här?

Postad 03 April 2009 - 15:00

gr00ve
  • gr00ve
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag har bara haft systemet i en vecka men är mycket nöjd med bang-for-the-buck-faktorn. Jag har dock inte jämfört med så många system. Men visst, lägger man det dubbla så låter det säkert bättre och anslutningar och inställningsmöjligheterna är större.

Även jag har som tidigare kommenterats här varit tvungen att skruva ner basen rejält vid vissa tillfällen.

Jag är iaf mycket nöjd än så länge. Rekommenderas!

Postad 04 April 2009 - 08:51

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0
Måste systemet vara på för att få bild och ljud i tv:n från hdmi-källa?
Alltså har det sk. loop-thru eller vad det heter att signalen kan passera hdmi-portarna om man vill t.ex. bara ha ljud från tv-hägtalarna.

Postad 04 April 2009 - 10:08

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Svar Ja.

Måste systemet vara på för att få bild och ljud i tv:n från hdmi-källa?
Alltså har det sk. loop-thru eller vad det heter att signalen kan passera hdmi-portarna om man vill t.ex. bara ha ljud från tv-hägtalarna.

Postad 06 April 2009 - 10:48

Unregisteredb81199f9
  • Unregisteredb81199f9
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Svar Ja.

Ja på vilken fråga? Har den Loopthru? Eller måste systemet vara på ? Blev lite nyfiken när jag ser att han ställt två frågor och du bara svarade Ja.

Är sugen på att köpa detta system så däför jag vill ha klarhet *S*

Postad 06 April 2009 - 10:55

andreas1985
  • andreas1985
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Lyssnade på HT-SF2300 igår och blev imponerad av det klara ljudet från de plastiga högtalarna. Blir nog ett köp inom en snar framtid av ett HT-SF1300 :wub:

Postad 06 April 2009 - 19:36

Johan ES
  • Johan ES
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Då har även jag beställt detta system, från DigiSwe. Ska bli intressant att se hur lång leveranstiden blir.

/Johan ES

Postad 06 April 2009 - 22:24

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
My bad, får la skylla på att jag var trött :)
Systemet måste vara på för att skicka bilden/ljudet vidare.

Ja på vilken fråga? Har den Loopthru? Eller måste systemet vara på ? Blev lite nyfiken när jag ser att han ställt två frågor och du bara svarade Ja.

Är sugen på att köpa detta system så däför jag vill ha klarhet *S*

Postad 06 April 2009 - 22:28

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Det låter som en väldigt bra idé.
Jag har haft mina högtalare sen i somras och är fett nöjd, vet inte om man kan hitta ett bättre system för dem här pengarna?
Säg till om du behöver hjälp med inställningar eller något annat sen.

Lyssnade på HT-SF2300 igår och blev imponerad av det klara ljudet från de plastiga högtalarna. Blir nog ett köp inom en snar framtid av ett HT-SF1300 :)

Okey, då får jag hoppas att du blir mycket nöjd med det ;) Jag beställde oxå därifrån när jag köpte mitt. Verkar som om företaget inte har något eget lager, utan beställer hem efter order typ så de tar la någon dag extra kanske. Men vi får hoppas på en snabb och smärtfri leverans. :D

Då har även jag beställt detta system, från DigiSwe. Ska bli intressant att se hur lång leveranstiden blir.

/Johan ES

Postad 08 April 2009 - 09:45

Johan ES
  • Johan ES
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
En fråga som har uppenbarat sig är om jag måste ansluta TVn till ljudsystemet med både HDMI och optisk ljudkabel (digital optical), räcker det inte med HDMI?

Hur skulle den optimala sammankopplingen se ut mellan följande produkter:

TV: Sony KDL-40W4500
DVD: Sony DVP-NS708H
Ljudsystem: Sony HT-SF1300

/Johan ES

Redigerat av Johan ES, 08 April 2009 - 10:30.

Postad 08 April 2009 - 13:08

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Vad är det du vill uppnå med den optiska kabeln? Få Tvns ljud ut via systemet?

En fråga som har uppenbarat sig är om jag måste ansluta TVn till ljudsystemet med både HDMI och optisk ljudkabel (digital optical), räcker det inte med HDMI?

Hur skulle den optimala sammankopplingen se ut mellan följande produkter:

Ljudsystem: Sony HT-SF1300

/Johan ES

Postad 08 April 2009 - 14:58

Johan ES
  • Johan ES
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Vad är det du vill uppnå med den optiska kabeln? Få Tvns ljud ut via systemet?

Ja. Saken är den att det står i manualen till ljudsystemet att det ska kopplas en optisk kabel mellan receiver och TV. Jag trodde det var tillräckligt med en HDMI-kabel.

/Johan ES

Postad 08 April 2009 - 15:24

gr00ve
  • gr00ve
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Ja. Saken är den att det står i manualen till ljudsystemet att det ska kopplas en optisk kabel mellan receiver och TV. Jag trodde det var tillräckligt med en HDMI-kabel.

Antar att det behövs om vill ha TV'ns ljud i ljudsystemet. Själv har jag digitalbox via hdmi till receivern så jag behöver inte någon koppling mellan tv och receivern förutom hdmi out från receivern till tv.

Postad 08 April 2009 - 16:20

Unregisteredb81199f9
  • Unregisteredb81199f9
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Har den lipsync ? Måste nämligen köra bilden direkt till tvn då min digitalbox bara har komponent ut, och sen tänkte jag köra optisk till ht-sf1300 min fråga är då om det finns lipsync så man kan åtgärda eventuell fördröjning på ljudet som kan uppstå.

Postad 08 April 2009 - 21:58

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Det är precis som gr00ve skriver.
Jag vet inte hur du har din tv kopplad, men har du via digitalbox är det bara koppla på samma sätt som gr00ve har gjort, fast med rätt sladdar beroende på vad du har för utgångar på din box.

/Johan ES

Antar att det behövs om vill ha TV'ns ljud i ljudsystemet. Själv har jag digitalbox via hdmi till receivern så jag behöver inte någon koppling mellan tv och receivern förutom hdmi out från receivern till tv.

Postad 08 April 2009 - 22:02

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Vet inte om det är en speciell funktion du söker som heter lipsync, men visst kan du ställa om fördröjningen på ljudet.

Har den lipsync ? Måste nämligen köra bilden direkt till tvn då min digitalbox bara har komponent ut, och sen tänkte jag köra optisk till ht-sf1300 min fråga är då om det finns lipsync så man kan åtgärda eventuell fördröjning på ljudet som kan uppstå.

Postad 08 April 2009 - 22:09

Unregisteredb81199f9
  • Unregisteredb81199f9
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Vet inte om det är en speciell funktion du söker som heter lipsync, men visst kan du ställa om fördröjningen på ljudet.

Spelar ingen roll vad man kallar det huvudsaken är att man kan ställa in fördröjning på ljudet då är jag nöjd :)

Blir till att köpa en i morgon

Postad 08 April 2009 - 23:24

Johan ES
  • Johan ES
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Det är precis som gr00ve skriver.
Jag vet inte hur du har din tv kopplad, men har du via digitalbox är det bara koppla på samma sätt som gr00ve har gjort, fast med rätt sladdar beroende på vad du har för utgångar på din box.

Jag bor i ett Comhem-hus med tre-hål-i-väggen. Därför har jag inget behov av en separat digitalbox utan har en vanlig koaxialkabel från vägguttaget direkt in i TVn.

DVDn är i dagsläget kopplad via HDMI till TVn. När ljudsystemet kommer tänkte jag koppla HDMI UT på receivern till HDMI IN på TVn och sedan en HDMI-kabel mellan DVD och receiver. Behöver jag fortfarande en optisk kabel för att t ex få TV ljud i ljudsystemets högtalare?

En helt annan fråga. Vilka fördelar/nackdelar har optisk kabel jämfört med koaxialkabel när det gäller ljudöverföring? Vad är "bäst"?

/Johan ES

Postad 14 April 2009 - 20:39

Sydvest
  • Sydvest
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Kanske en lite dum fråga men, jag har precis fått hem detta system och har för nuvarande bara en HDMI kabel. Har beställt en till då jag använde den här från Ps3 till TV. Men nu till saken, jag provade koppla in systemet till TVn via HDMI kabeln jag har och har annars bara anslutit högtalarkablarna(fick inte med några andra kablar, vilket för mig känns konstigt). Nu undrar jag varför jag inte får något TV ljud i hembio systemet när jag kollar på TV. Kan inte testa några andra källor som ps3 då jag som sagt bara har en HDMI kabel. Hur får jag ljud? Måste jag köpa någon/några andra kablar för att få ut ljud när jag kollar på TV? Borde väl gå med endast en HDMI kabel eftersom dom ska överföra både ljud och bild?

Jag använder ingen digitalbox utan kör med ca-modul i den inbyggda digitalboxen i TVn med comhem kort.
Hjälp uppskattas till en förvirrad newbie.

Postad 15 April 2009 - 16:08

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0
Jag gissar att TV:n inte skickar UT något ljud via HDMI.
Nyare TV har optiskt ljud-utgång som man kan koppla till systemet.

Postad 16 April 2009 - 11:58

Sydvest
  • Sydvest
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jo jag misstänkte det och stack iväg igår på lunchen och köpte en optisk kabel. Nu fungerar det, men jag har problem med mina bakre högtalare. Jag får ut väldigt lågt och mycket sämre ljud i de bakre än vad jag får i de främre. Spelar ingen roll vilken inställning jag har. Får inte till något vidare surroundljud. Jag har även provat att ställa in Surroundhögtalarna till max med t.tone men det blir inte det resultatet jag vill ha. Läst guiden och testat fixa problemet men lyckas bara få det som bäst med Music-Hall inställningen. Någon som vet vad det kan vara för fel? Eller är jag bara missnöjd med mina bakre högtalare som kanske ska låta så? Dom främre har mycket klarare och skarpare ljud och är helnöjd med dem. Men dom bakre hörs knappt vilken inställning jag än har.

Postad 16 April 2009 - 12:08

gr00ve
  • gr00ve
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Jo jag misstänkte det och stack iväg igår på lunchen och köpte en optisk kabel. Nu fungerar det, men jag har problem med mina bakre högtalare. Jag får ut väldigt lågt och mycket sämre ljud i de bakre än vad jag får i de främre. Spelar ingen roll vilken inställning jag har. Får inte till något vidare surroundljud. Jag har även provat att ställa in Surroundhögtalarna till max med t.tone men det blir inte det resultatet jag vill ha. Läst guiden och testat fixa problemet men lyckas bara få det som bäst med Music-Hall inställningen. Någon som vet vad det kan vara för fel? Eller är jag bara missnöjd med mina bakre högtalare som kanske ska låta så? Dom främre har mycket klarare och skarpare ljud och är helnöjd med dem. Men dom bakre hörs knappt vilken inställning jag än har.

Antar att det är när du spelar musik du inte är nöjd med ljudet ur bakhögtalarna?

Isåfall rekommenderar jag att du med knappen A.F.D väljer MULTI ST. (Multi Stereo) Då får du ut ljud ur bakhögtalarna med.

Postad 16 April 2009 - 12:36

Sydvest
  • Sydvest
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Antar att det är när du spelar musik du inte är nöjd med ljudet ur bakhögtalarna?

Isåfall rekommenderar jag att du med knappen A.F.D väljer MULTI ST. (Multi Stereo) Då får du ut ljud ur bakhögtalarna med.

Det är både i TV tittande och i musik. Har inte provat någon bluray film eller dvd, men vanligt TV tittande ger ingen surroundkänsla alls.

Jo A.F.D knappen har jag testat olika inställningar med och gillar också MULTI ST. vid musik men den håller inte till all musik, men finns det något sätt att göra ljudet i bakhögtalarna tydligare? Har du provat autokalibrering? Funkar det bra. Eller är det överskattat? Tänkte prova när jag kommer hem.
Tror att detta system är bra, bara jag som inte hittat mina inställningar, har lite dåligt tålamod för sånt här men får ta någon timme och prova lösa det när jag kommer hem.

Postad 16 April 2009 - 18:48

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Jag har kört autokalibreringen och sen sänkt basen till 0 och är mycket nöjd. Använder ljudet till dvd, ps3 (film och spel) och sen via dvd. Alltså inte TV.
Antingen är de något fel på högtalarna, om du nu tycker att ljudet är oklart etc.

Tycker du ska pröva se någon film med riktigt 5.1 ljud på.

Det är både i TV tittande och i musik. Har inte provat någon bluray film eller dvd, men vanligt TV tittande ger ingen surroundkänsla alls.

Jo A.F.D knappen har jag testat olika inställningar med och gillar också MULTI ST. vid musik men den håller inte till all musik, men finns det något sätt att göra ljudet i bakhögtalarna tydligare? Har du provat autokalibrering? Funkar det bra. Eller är det överskattat? Tänkte prova när jag kommer hem.
Tror att detta system är bra, bara jag som inte hittat mina inställningar, har lite dåligt tålamod för sånt här men får ta någon timme och prova lösa det när jag kommer hem.

Postad 17 April 2009 - 17:41

andreas1985
  • andreas1985
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Beställning lagd på en Sony HT-SF1300, tyvärr lite strul med leveransadress och liknande då jag beställt från ett gammalt konto och glömde kolla upp adressen :blush: Men nån gång i nästa vecka ska det nog dyka upp tillsammans med elgrillen :)

Postad 20 April 2009 - 13:56

Johan ES
  • Johan ES
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Det låter som en väldigt bra idé.
Jag har haft mina högtalare sen i somras och är fett nöjd, vet inte om man kan hitta ett bättre system för dem här pengarna?
Säg till om du behöver hjälp med inställningar eller något annat sen.

Okey, då får jag hoppas att du blir mycket nöjd med det :) Jag beställde oxå därifrån när jag köpte mitt. Verkar som om företaget inte har något eget lager, utan beställer hem efter order typ så de tar la någon dag extra kanske. Men vi får hoppas på en snabb och smärtfri leverans. ;)

För att fortsätta hålla lite liv i denna tråd kommer här en kort uppdatering om vad som sker med min beställning.

Jag har beställt ett Sony HT-SF1300 från DigiSwe. Jag placerade min order 2032 den 6 april. Idag, 20/4 står det fortfarande att ordern "bearbetas". Ringde i mitten av förra veckan och frågade om beräknad leveranstid och blev då utlovad leverans i slutet av den veckan, d v s senast fredag 17 april. Nu ger jag dem måndagen och har ingen förändring skett blir det ett telefonsamtal under tisdagen.

Fortsättning följer...

/Johan ES

Redigerat av Johan ES, 20 April 2009 - 13:56.

Postad 21 April 2009 - 14:40

Johan ES
  • Johan ES
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

För att fortsätta hålla lite liv i denna tråd kommer här en kort uppdatering om vad som sker med min beställning.

Jag har beställt ett Sony HT-SF1300 från DigiSwe. Jag placerade min order 2032 den 6 april. Idag, 20/4 står det fortfarande att ordern "bearbetas". Ringde i mitten av förra veckan och frågade om beräknad leveranstid och blev då utlovad leverans i slutet av den veckan, d v s senast fredag 17 april. Nu ger jag dem måndagen och har ingen förändring skett blir det ett telefonsamtal under tisdagen.

Fortsättning följer...

/Johan ES

Fick tag på dem via telefon idag, tisdag 21/4. De sa att det var packat och klart och de endast väntade på att få ett kollinummer. Detta kollinummer skulle skickas till mig så fort de fick det. Leverans utlovades till denna vecka, d v s senast fredag 24/4.

/Johan ES

Postad 21 April 2009 - 15:40

Johan ES
  • Johan ES
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Fick tag på dem via telefon idag, tisdag 21/4. De sa att det var packat och klart och de endast väntade på att få ett kollinummer. Detta kollinummer skulle skickas till mig så fort de fick det. Leverans utlovades till denna vecka, d v s senast fredag 24/4.

/Johan ES

Nästan lite lustigt. En timme efter det att jag har pratat med DigiSwe kommer ett kollinummer för UPS till min mail. Hoppas verkligen leverans sker denna vecka.

/Johan ES

Postad 21 April 2009 - 20:47

Johan ES
  • Johan ES
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Nästan lite lustigt. En timme efter det att jag har pratat med DigiSwe kommer ett kollinummer för UPS till min mail. Hoppas verkligen leverans sker denna vecka.

/Johan ES

Nu är faktiskt paketet på väg! Kollinummer för UPS stämmer och paketet är beräknat att levereras 23/4.

/Johan ES

Postad 21 April 2009 - 21:39

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Jag håller mina tummar och tår att du får det då, så hinner du sätta ihop det och knåpa med inställningar så kan du njuta av dina favoriter filmer på ett nytt sätt :) eller iaf med ett nytt väldigt bra ljud. Du får säga till om du behöver hjälp med något.

Vad ska du koppla in det till? :)

Nu är faktiskt paketet på väg! Kollinummer för UPS stämmer och paketet är beräknat att levereras 23/4.

/Johan ES

Postad 22 April 2009 - 00:36

Johan ES
  • Johan ES
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Jag håller mina tummar och tår att du får det då, så hinner du sätta ihop det och knåpa med inställningar så kan du njuta av dina favoriter filmer på ett nytt sätt :blink: eller iaf med ett nytt väldigt bra ljud. Du får säga till om du behöver hjälp med något.

Vad ska du koppla in det till? :)

Jag kommer säkert vara i behov av hjälp när det gäller diverse inställningar mm.

Det ska kopplas till:

Nästa logiska steg får bli en Blu-Ray spelare :)

/Johan ES

Postad 22 April 2009 - 09:21

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Då trixxar vi lite med inställningarna sen när du får det.
Jag använder mig utav samma dvdspelare, väldigt nöjd med den btw. :)

Jag kommer säkert vara i behov av hjälp när det gäller diverse inställningar mm.

Det ska kopplas till:

Nästa logiska steg får bli en Blu-Ray spelare :)

/Johan ES

Postad 22 April 2009 - 10:21

Johan ES
  • Johan ES
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Då trixxar vi lite med inställningarna sen när du får det.
Jag använder mig utav samma dvdspelare, väldigt nöjd med den btw. :)

Jag är också väldigt nöjd med den DVD-spelaren, har fått flera kommentarer om vilken bra bild den ger i kombination med TVn.

När ljudsystemet kommer tänkte jag koppla HDMI UT på receivern till HDMI IN på TVn och optisk UT på TVn till optisk IN på receivern, sedan en HDMI-kabel mellan DVD och receiver. Vad jag har läst mig till borde detta vara den optimala kopplingen. Synpunkter?

/Johan ES

Postad 22 April 2009 - 15:12

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Det låter som den smidigaste kopplingen :)

Jag är också väldigt nöjd med den DVD-spelaren, har fått flera kommentarer om vilken bra bild den ger i kombination med TVn.

När ljudsystemet kommer tänkte jag koppla HDMI UT på receivern till HDMI IN på TVn och optisk UT på TVn till optisk IN på receivern, sedan en HDMI-kabel mellan DVD och receiver. Vad jag har läst mig till borde detta vara den optimala kopplingen. Synpunkter?

/Johan ES

Postad 22 April 2009 - 21:41

Johan ES
  • Johan ES
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Då var systemet levererat och allt verkar vara i sin ordning. Har i skrivande stund inte hunnit montera något utan endast packat upp kartongen. Beställningen gjordes sent på kvällen den 6 april och levererades hem till mig idag den 22 april. Tycker man att detta är för lång väntetid rekommenderar jag ett annat, och troligtvis dyrare, företag.

Steffelito: Jag skriver åter här när jag har monterat systemet om några frågor skulle uppstå.

/Johan ES

Postad 23 April 2009 - 11:54

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Skönt att du äntligen fått det, som sagt tror jag väntetiden är pga att dem fortfarande är ganska små och inte har ett lager, men man kan hoppas de blir bättre i framtiden. Vad fick du betala i frakt? Jag minns att jag fick min frakt gratis då dem var nyöppnade, tror även jag hade snabbare leverans än dig :P men dock fick jag åka in till stan för att hämta de :P så de jämnar la ut sig :)

Gör det, bara skriva på. Kollar tråden flera gånger om dagen.

Då var systemet levererat och allt verkar vara i sin ordning. Har i skrivande stund inte hunnit montera något utan endast packat upp kartongen. Beställningen gjordes sent på kvällen den 6 april och levererades hem till mig idag den 22 april. Tycker man att detta är för lång väntetid rekommenderar jag ett annat, och troligtvis dyrare, företag.

Steffelito: Jag skriver åter här när jag har monterat systemet om några frågor skulle uppstå.

/Johan ES

Postad 24 April 2009 - 07:02

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0
Jag har beställt HT-SS1300 från Dustin.
Surt att priset gått upp en tusenlapp senaset halvåret, men det beror väl på att kronan har blivit så svag.

Ska bli riktigt kul att koppla in det med PS3, RDR-HXD870 och KDL-V2000 :)

Postad 28 April 2009 - 07:54

Johan ES
  • Johan ES
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

/Johan ES

Receivern i denna anläggning har som bekant två optiska ingångar. Den ena är märkt "TV" och den andra "Digital", "Video 2". Har det någon betydelse till vilken av dessa två jag kopplar in min TV?

Har funderat över det optiska ljudkabeln, vad fyller den för funktion? Får jag inget ljud via högtalarsystemet när jag tittar på TV utan den? Hur blir det om jag kopplar HDMI mellan både TV och DVD, utan optisk kabel, vad går jag miste om?

/Johan ES

Postad 28 April 2009 - 16:14

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Vad jag förstod så hade du comhem, direkt från väggen och in i tvn, dvs ingen digitalbox eller något sådant. Är det korrekt? Eftersom det i så fall är ljudet du vill få ut ur högtalarsystemet när du tittar på TV är det väl smidigast att koppla in den i TV uttaget, men tror inte det spelar någon större roll, bara välja den ingången på recivern sen när du ska titta.

Som sagt, eftersom - vad jag förstod comhem, dvs digitaltv direkt från väggen - så är väl den enda lösningen att koppla det så för att få TV ljudet ur högtalarsystemet.
Vet inte om jag förstår den siste frågan korrekt, men jag tolkar de som att du funderar på att byta ut den optiska kopplingen mellan tvn, till en hdmi? samt ha kvar den andra hdmi kabeln mellan förstärkaren och TVn? Tror inte det är möjligt att koppla och få ut ljudet via hdmi sladd från tvn till förstärkaren, och om de skulle gå skulle du inte vinna något på de heller. Det ljudet som sänds via TV klarar en optisk kabel av att hantera.

Receivern i denna anläggning har som bekant två optiska ingångar. Den ena är märkt "TV" och den andra "Digital", "Video 2". Har det någon betydelse till vilken av dessa två jag kopplar in min TV?

Har funderat över det optiska ljudkabeln, vad fyller den för funktion? Får jag inget ljud via högtalarsystemet när jag tittar på TV utan den? Hur blir det om jag kopplar HDMI mellan både TV och DVD, utan optisk kabel, vad går jag miste om?

/Johan ES

Postad 28 April 2009 - 21:40

datunn
  • datunn
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej, min första post på forumet. ;)

Jag har köpt detta system och är än så länge nöjd.

Problemet med DVI-HDMI + Coaxial från dator till DVD ingången på recievern:

Jag har gjort en del forskning på detta och vad jag har förstått är det här ett problem med nvidias grafikdrivrutin, ATI ska sedan ett tag tillbaka ha utökad funtionalitet just för att kringå exakt samma problem i deras drivare vad jag har förstått.

Problemet är följande, recievern skickar ut sin EDID till grafikkortet, i EDID taggen så säger recievern att den stöder ljud över HDMI, det tolkar nvidia drivern som att den ska skicka ut ljud via HDMI, problemet är ju bara att den inte har en ljudsignal som den kan skicka ut (speciellt inte med en DVI->HDMI kabel) så då skickar den ut en "tom" ljudsignal, men även en "tom" ljudsignal kommer kännas av och prioriteras av recievern eftersom prioriteringen är HDMI->Optisk->Coax..

Det är alltså många som har samma problem med nvidia grafikkort oavsett reciever och/eller TV i och med att dom flesta apparater har automatiskt val av källa beroende beroende på om en ljudsignal skickas in eller inte.

nvidia har släppt en hotfix som jag provat det har tyvär inte gjort någon skillnad för mig..

Diskussion + hotfix hittar du här (kräver att du registerera dig på nvidias forum för att ladda ner):

http://forums.nvidia...p...8483&st=100

Sen ska det också finnas en workaround där man stänger av EDID tolkning i nvidia drivaren genom ett registry hack, jag har inte lyckats få detta att fungera, jag kan stänga av EDID men nvidia drivaren skickar fortfarande en tom ljudsignal, kanske någon som kör linux har större chans att lyckas med detta..

Jag har även läst några som påstår att det skulle fungera med gamla (mycet gamla) drivare vilket jag inte är så sugen på att testa..

nvidia har lovat att fixa problemet i kommande drivare (dom har alltså erkänt att problemet existerar) men det var ju ett tag sen och inget har hänt sen dess.

Jag har för tillfället kopplat HDMI mot TV'n och coaxial mot recievern, inte optimalt för mig men det fungerar iallafall.

Nu KAN det ju vara så att recievern prioriterar HDMI i vilket fall som helst men det tycker jag verkar orimligt, jag ser också att "Coaxial" lyser upp på recievern när jag switchar till DVD för att sedan snabbt växla över till "HDMI".

Återkommer om jag lyckas lösa det.

Edit: Hotfixen finns även på nvidias support sida: http://nvidia.custhe...hp?p_faqid=2371

Redigerat av datunn, 29 April 2009 - 05:58.

Postad 29 April 2009 - 15:26

andreas1985
  • andreas1985
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Mitt system ligger på posten någonstans, felsorterat :) Tänkte jag skulle få det idag tillsammans med grillen, hade vart perfekt nu när den nya soffan kom idag, som dock saknade ett nackstöd, känns som man har världens ###### otur just nu... Dessutom har cykeln blivit stulen till råga på allt...

Postad 29 April 2009 - 15:42

Johan ES
  • Johan ES
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Vad jag förstod så hade du comhem, direkt från väggen och in i tvn, dvs ingen digitalbox eller något sådant. Är det korrekt? Eftersom det i så fall är ljudet du vill få ut ur högtalarsystemet när du tittar på TV är det väl smidigast att koppla in den i TV uttaget, men tror inte det spelar någon större roll, bara välja den ingången på recivern sen när du ska titta.

Som sagt, eftersom - vad jag förstod comhem, dvs digitaltv direkt från väggen - så är väl den enda lösningen att koppla det så för att få TV ljudet ur högtalarsystemet.
Vet inte om jag förstår den siste frågan korrekt, men jag tolkar de som att du funderar på att byta ut den optiska kopplingen mellan tvn, till en hdmi? samt ha kvar den andra hdmi kabeln mellan förstärkaren och TVn? Tror inte det är möjligt att koppla och få ut ljudet via hdmi sladd från tvn till förstärkaren, och om de skulle gå skulle du inte vinna något på de heller. Det ljudet som sänds via TV klarar en optisk kabel av att hantera.

Tack för hjälpen. Allt har löst sig nu och allt verkar funka som jag har tänkt mig. Ringde till Sony support och de berättade att TVn inte kan skicka ut ljud via HDMI, därför krävs den optiska kabeln.

/Johan ES

Postad 29 April 2009 - 16:22

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0

Tack för hjälpen. Allt har löst sig nu och allt verkar funka som jag har tänkt mig. Ringde till Sony support och de berättade att TVn inte kan skicka ut ljud via HDMI, därför krävs den optiska kabeln.

/Johan ES

Det svaret finns på förra sidan ett par inlägg före din fråga.
Det var ju en som frågade exakt samma sak, inlägg 221, 222 och 223 :)

Postad 29 April 2009 - 16:25

Johan ES
  • Johan ES
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Har jag något behov av att koppla en optisk kabel mellan DVD-spelare och receiver? Vinner jag något på det?

/Johan ES

Postad 29 April 2009 - 20:37

Steffelito
  • Steffelito
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Nej det har du inte, de lättaste och smidigaste sättet att koppla skulle vara HDMI mellan DVD och recivern och sen en HDMI mellan recivern och TVn.

Har jag något behov av att koppla en optisk kabel mellan DVD-spelare och receiver? Vinner jag något på det?

/Johan ES

Postad 30 April 2009 - 06:35

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0
Jag frågade tidigare om systemet måste vara på för att ljud och bild ska visas på tv:n.

Det behöver det inte vara :blink:
Med inställningen i video-menyn: AMP+TV så skickas ljudet vidare till tv:n.
Det tillsammans med HDMI-kontroll: ON, så går förstärkaren in i "Active standby" när man stänger av den.
Då är HDMI-kretsarna fortfarande aktiva och bild och ljud går till tv utan att man behöver slå på systemet.
Den enhet man ska använda behöver ha HDMI-kontrol, CEC, verkar det som.
Ska testa med PS3 i eftermiddag, som jag tror inte har HDMI CEC.
Lite strul med denna inställning dock huruvida DVD-spelaren kan skicka flerkanalig PCM, eller tv:n kan ta emot signalen. DTS t.ex. blir då tyst i hela systemet om jag också har "AMP+TV".

I övrig imponerades jag av ljudet :blink:
Små rackare till högtalare, och ett budgetsystem, men det var riktigt fint ljud.
Bra med inställningsmöjligheter. Saknar on-screen UI dock.
Surt också att det saknas USB-ingång på ett såpass modernt system.

Jag har HT-SS1300.

Postad 02 May 2009 - 18:26

Johan ES
  • Johan ES
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Detta system har något som kallas för "Portable Audio Enhancer" som ska förbättra ljudet från t ex mp3. Används denna funktion endast när man ansluter en ljudkälla via DMPORT? Kan jag spela upp en skiva med mp3-musik från min anslutna DVD-spelare och utnyttja ovanstående funktion? Har ni märkt någon väsentlig skillnad i ljudkvaliten?

/Johan ES

Postad 03 May 2009 - 11:27

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5006 inlägg
  • 0
Igår spelade jag och några kompisar Rock Band 2 med volymen satt till 18. Efter en dryg timme ringde en granne på dörren och frågade om vi kunde sänka lite grann eftersom det dunkade så mycket. Visst tyckte jag, men problemet är att den här grannen bor två våningar under mig. Jag antar att det är basdunket hon menade (och inte det från trumpinnarna mot trummorna).
Finns det sätt att ytterligare sänka basnivån? Jag hade ställt ner den till -10, men det räcker tydligen inte. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.