Någon efterlyste bilder så här är de!
LG1.jpg 97,48K
1 Antal nerladdningarFår jag presentera (trumvirvel) lådan!
Skärmen levererades stående på en pall och ändå så lyckades Posten nästan sabba skärmen.
Kolla på vänster sidas övre hörn...
Rätt otroligt att så fort det är stora tunga paket så blir det nästan alltid något sabb från Postens sida.
Frigoliten tog smällen men en cm till och det hade blivit ett skärmbyte.
Sen lämnar LG:s sätt att paketera en del övrigt att önska då det bara är c:a 8 cm mellan låda, frigolit och skärm.
Så tänk på att ni kollar lådan direkt vid leveransen om ni köper via nätbutik.
LG2.jpg 65,64K
2 Antal nerladdningarHär har vi den beryktade skyddsplasten, dvs den man
skall ta bort...
LG3.jpg 126,59K
1 Antal nerladdningarUppställt och klart. Om nu någon undrar varför centerhögtalaren står på golvet så beror det på att jag för tillfället inte har någon plats för denna 14 kg klump. Funderar på att göra en ställning med hjälp av ett väggfäste till plasman, träreglar, vinkeljärn och högtalarfästen för placering ovanför skärmen. Kanske kommer med bilder om det projektet så småningom.
Så till själva upplevelsen.
Efter lite snurrande med alla bildinställningar fick jag tillslut kläm på det hela och jodå till min stora förvåning och belåtenhet var färgerna riktigt bra. Kom nästan hela vägen fram till min gamla värsting-crt. Den speciella lystern fanns ju naturligtvis inte med då det här ju är en helt annan teknik. Men detta är ju numera historia så det kan vi lämna därhän.
Allt snack om olika bildstörningar har jag överhuvudtagit inte sett någonting av. Skärpan är helt enastående och mer av typ LCD. Kan bli lite för mycket av det goda där. Har själv ställt ner den till läge 50.
Vidare till den stora ödesfrågan -svärtan! (aja baja inte vifta på svansen nu)
Kollade upp skärmen i ett mörkt rum utan signal och visst lyste det igenom lite grann i det svarta. Ingen har ju för övrigt påstått något annat. Men nu kommer det intressanta. Kör man exempelvis TV2:s testbild så upplever man genast de svarta partierna som helsvarta. Ögat och hjärnan ställer helt enkelt om. Där har vi den troliga förklaringen varför det är så liten skillnad av bildupplevelsen i praktiken vid jämförelsen av olika märken. Argumentet att det skall vara helt svart för att färgernas kontrast inte skall bli lidande kanske stämmer på sämre skärmar med mer ljusgenomsläpp men knappast på den här.
Kul är för övrigt allt prat om att eftersträva biokänslan i bilden då det på biografen aldrig blir helsvart på bioduken pga ljusreflektionen...
Nu över till det mest positiva med skärmen.
Planerade innan inköpet att låta satellitmottagarens RGB scartutgång gå vidare till min HTPC och dess Sweetspot capturekort för vidare process med programmet D-Scaler och därefter in till skärmen.
Detta var ingenting jag behövde befatta mig med då PG7000 har den absolut bästa uppskalning jag sett hos någon skärm överhuvudtaget! Helt i klass med D-Scaler.
Rätt tänkt av LG att lägga mycket krut här då vi med all sannolikhet får dras med standardupplöst material under flera år framåt.
Gränssnittet är en fröjd att knappa runt i. Fjärrkontrollen är också i mitt tycke väl genomtänkt med olika form på de rätta ställena för att man snabbt skall hitta i mörkret.
Ljudet är väl ok, dvs något bättre än det vanliga plastburk-ljudet, men för min del helt ointressant då jag jämt kör med 7.1. Men hur fasiken får de ut ljudet ur vinklingen längst ner då hela den ytan känns som solid plast?

(grubbel grubbel)
Skall jag hitta något negativt, så är det om man vill se på stillbilder via USB så kan man inte ställa in färgerna under tiden man tittar på bilden utan det får experimenteras fram och tillbaka. Inget jätteproblem direkt.
Blåtandskopplingen har jag ingen användning av så den har jag inte kollat.
Betyget kan inte bli annat än fem ölburkar en fredagskväll då man får en sjuhelsikes valuta för pengarna. Är kort sagt helnöjd med mitt köp.
Så om man inte är fångad i märkes och prestigetänkandet är det definitivt köpläge här!