Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Elac FS 137 Jet

328 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 februari 2009 - 01:17

Unregistered0edb3481
  • Unregistered0edb3481
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej Alla. En (Kanske Dum) Fråga. Stter Man Bas Pluggarna I Övre Eller Nedre Hålet?

Hoppas På Svar För En Okunnig!!

Tack

Benny

Postad 23 februari 2009 - 18:08

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1 195 inlägg
  • 0

Hej Alla. En (Kanske Dum) Fråga. Stter Man Bas Pluggarna I Övre Eller Nedre Hålet?

Hoppas På Svar För En Okunnig!!

Tack

Benny

Pluggen skall placeras i det nedre hålet, den skall inte tryckas för långt in utan bara "stänga" öppningen.

EK

Postad 23 februari 2009 - 19:52

Pepsico
  • Pepsico
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Var hos Klintons i Eskilstuna och lyssnade på Monitor Audio RS6 i helgen.
Egentligen skulle jag bara dit för att titta. Inget mer.

Lyssnade på Monitor Audio RS6 i ca: 30 minuter och sedan bytte han till ELAC 137 JET.
Jag hade aldrig hört talas om "ELAC".

HOLY SHIT! Vilket ljud! Precis som de flesta beskriver diskanten. Otroligt exakt!
Basen var väldigt tight! Jag frågade till och med om han hade en sub inkopplad.
Vilket ljud!

Sedan visade han att det fanns en 80års jubileum högtalare från Elac som hette 207A.
Dessa hade en finare finish samt att det var lite större element och finare delningsfilter.
Priset låg på 11990kr.
Jag blev förälskad!

Idag beställde jag ett par svart piano lackade frontar och en tillhörande center. 17498kr gick kalaset på.
På onsdag ska jag åka till Eskilstuna för att hämta dem.

Me so happy! :)

Postad 23 februari 2009 - 23:00

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0

Lyssnade på Monitor Audio RS6 i ca: 30 minuter och sedan bytte han till ELAC 137 JET.

HOLY SHIT! Vilket ljud! Precis som de flesta beskriver diskanten. Otroligt exakt!
Vilket ljud!

Sedan visade han att det fanns en 80års jubileum högtalare från Elac som hette 207A.
Dessa hade en finare finish samt att det var lite större element och finare delningsfilter.
Priset låg på 11990kr.
Jag blev förälskad!

Idag beställde jag ett par svart piano lackade frontar och en tillhörande center. 17498kr gick kalaset på.

Me so happy! :blink:

Grattis! Du kommer garanterat inte bli missnöjd!!

ELAC< ;)

Postad 05 mars 2009 - 20:46

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1 298 inlägg
  • 0
jag har lyssnat på denna högtalare tillsammans med en rotel ra 06, men tyckte ljudet var lite instängt/återhållsamt ... kan de bero på att denna högtalare är lite trögdriven ? kanske behövs lite starkare grejer ? kändes ine som den släppte iväg allt ljud liksom ..

Postad 07 mars 2009 - 00:00

andreas_n
  • andreas_n
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Vilket ljud!

Priset låg på 11990kr.
Jag blev förälskad!

Me so happy! ;)

Grattis! Tycker dom är bra på Klintons. Vad körde han med för förstärkare? Lyssnade på 207orna och 355. Spela blev nästan lite mycke bas de rummet. Annars lät de fint. Dom hade tyvärr inga 137 uppackade just då. Men han sa att att fs137 va lite rundare i basen. Är det nåt du tänkte på?

Postad 25 mars 2009 - 23:05

Serviam
  • Serviam
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej,

Forumtroll sedan flera år och har ofta tagit stor lärdom av folks åsikter genom åren angående allt från projektorer till surroundljud.
Nu har jag fått för mig att uppgraderar mina frontar hemma till ett par Elac Fs137 men har en del funderingar som kanske kan svaras på av någon vänlig själ.

För tillfället sitter jag på en Surrstärkare H/K AVR247 med HKs egna satelliter o baslåda till. Jag har även ett par gamla sketna frontar som är kopplade på multiroom ingången för musiklyssning. Det jag nu vill göra är att påbörja min uppgradering till full surround med Elac-talare och tänkte börja med frontarna tillsvidare.
Min första fråga är: Är det någon ide att göra det med tanke på att jag har en AVR 247 som reciever eller är det bara o kasta pengarna i sjön gällande högtalarna? Jag vill ju självfallet få ut så "bra" musikljud som möjligt ur min reciever. Har förövrigt en Hd990 som cdspelare.
Fråga 2: Borde jag uppgradera recievern eller skaffa en helt separat stärkare för musikanvändning?

Redigerat av Serviam, 25 mars 2009 - 23:06.

Postad 08 april 2009 - 23:23

AdrianTepes
  • AdrianTepes
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Jag har också lite funderingar om förstärkeriet, har precis köpt en Marantz 6003 och ett par ELAC 137 som kommer imorn om jag har tur :).

Idag så fick jag ett erbjudande om att få köpa en Denon AVR-4308 för under 10000:- kanske så lågt som 8000:- och frågan är hur denna är jämfört med Marantzen i musik? Känns lite lockande när den kostar över 25k ny B)

EDIT: ska självklart lyssna själv så fort som möjligt men jag funderar på om det är värt att släpa hem den?

Redigerat av AdrianTepes, 08 april 2009 - 23:25.

Postad 09 april 2009 - 07:01

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Har nu kört med dessa högtalare i en månads tid ungefär, vad är då min uppfattning av dessa små golvare med det stora ljudet?

De har som sagt ett väldigt stort ljud och är väldigt rakt på i ansiktet och det gillar jag då musiken känns mer levande och live känsla infinner sig. Diskanten är högupplöst o mycket information levereras men blir aldrig vass. Basen är fast o snärtig och kan gå förvånansvärt djupt med tanke på dessa blygsamma element som sitter i, för mig är det en gåta. Det jag kan sakna är ljudtrycket som mina infinity beta50 kunde leverera vid elektronisk musik men de är inte alls lika musikaliska som dessa elacingar är. Vid övrig musik gillar jag dessa mycket och har börjat lyssna på musik som jag inte gjorde förut för att det låter så ###### bra! Men när det är fest så kan jag sakna dunket lite grann. Bor ju inte i hus längre utan har flyttat till lägenhet så det går ju ändå inte att köra de ljudnivåer man gjorde förut tyvärr :)

Fick dessa i titan utförande för 7900kr och för de pengarna tycker jag att de är väldigt prisvärda och driver de med en Onkyo a9755 och cd-spelaren Onkyo dx7555 och tycker det funkar mycket bra. Hade även hemma elac 247 och de lät mycket bra, dikanten var klarare o ännu mer upplöst men kunde tycka att den blev lite vass med viss musik. Basen var fastare o kunde ge lite mer tryck och de var mycket snyggare med en riktigt fräsch finnish men de var inte värt o lägga 10000kr extra för de högtalarna.

Det ultimata hade varit o haft de musikaliska egenskaper som dessa högtalare har och med ett mycket bättre ljudtryck men då kostar det oxå. Svårt att få det bästa av två världar till ett rimligt pris då det krävs mer av utrustningen oxå.
Detta var lite av mina synpunkter på denna högtalaren.

Mvh Lundgren.

Postad 09 april 2009 - 10:28

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0
Tomlund/Lundgren
Mycket bra beslrivning av högtalaren, håller med om i princip allt. Lyssnar mycket på musik som Tom Petty, Eric Clapton, Dire straits och det låter underbart.

Postad 15 april 2009 - 14:24

AdrianTepes
  • AdrianTepes
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Har fått mina nu och kan säga att dom passar underbart med Marantz SR6003 :) Otroligt nöjd, basen känns mycket tyngre än i butiken men det beror säkert mycket på akustiken. Spelar in för fullt nu!

EDIT: ögongodis finns i mitt galleri :D

Redigerat av AdrianTepes, 15 april 2009 - 14:30.

Postad 15 april 2009 - 14:44

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0

Har fått mina nu och kan säga att dom passar underbart med Marantz SR6003 :) Otroligt nöjd, basen känns mycket tyngre än i butiken men det beror säkert mycket på akustiken. Spelar in för fullt nu!

EDIT: ögongodis finns i mitt galleri :D

Har samma kombo, och håller med, passar lysande ihop.

Postad 07 maj 2009 - 09:39

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0
Lyssnade på dessa igår och jag måste säga att jag blev blev besviken. Hört så mycket gott om dessa och förväntningarna kanske var lite för stora. Först satte vi på en Norah Jones skiva och då tänkte jag, shit vilka goa högtalare, underbart detaljerade. Sedan Knopfler, även här var de strålande! När vi sedan gick över till snäppet hårdare musik, Dream theater så kände jag att diskanten blev aningen för vass. Det blev på gränsen till jobbigt att lyssna på. Då tänkte jag att det kanske var inspelningen, och vi satte in en inflamesskiva, samma sak även där. Kanske hade för stora förhoppningar men jag tror inte att valet faller på dessa. Spelar för mycket hårdrock. Canton Chrono blev jag istället mäkta imponerad av. Grymma detaljer och en diskant som var underbar utan att bli vass även i sämre inspelningar som äldre metallicaskivor, men aningen sämre bas, den var dock inte dålig bara lite sämre kontrollerad.

Postad 07 maj 2009 - 20:57

davno914
  • davno914
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Blir nog ett par Elac FS 137 för min del också. Testat bl a XTZ 99.36, farsans JBL ES100, Canton GLE 490, Wharfedale Emerald 97 och Klipsch RF62.

Elac ligger i en annan liga.

I och med att basen spelar så rätt ger den ett fantastisk tryck istället för bara ett muller. Man blir lite förundrad över det när man ser storleken så den överraskade rejält på den punkten. Diskanten och mellanregister ligger också ett par snäpp över det jag testat emot. Har inte bestämt mig om den är snygg med sin bottenplatta och lackade front... Jo den är nog snygg.

XTZ:an kändes inte helt rätt basmässigt. I övrigt var det inget att klaga på egentligen. JBL:en spelade inte lika rent men den ger ett grymt tryck med de stora baselementen. Inte lika träffsäkert dock. Canton lät inte rätt som stereohögtalare och gör sig nog bäst som frontar i ett hemmabiosystem. Wharfedalen lät inte heller lika musikaliska. Klipschen var de som låg närmast det jag letade efter innan jag upptäckte elac:en. Diskanten var skön men i längden...?

Så Elac it is.

/Dave

Postad 16 maj 2009 - 13:53

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1 298 inlägg
  • 0
har bara en liten fråga om det stor skillnad ljud mässigt på FS 137 och elac fs 207A ?

Postad 16 maj 2009 - 21:55

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1 770 inlägg
  • 0

har bara en liten fråga om det stor skillnad ljud mässigt på FS 137 och elac fs 207A ?

Var och lyssnade på 137, 207 och 247 idag. 137 är bra, inget snack om saken, men det är något beslöjande som försvinner när man går upp till 207 och 247. Steget upp ger lite klarare och renare ljud. Sen om man tycker förbättringen är stor eller värd det högre priset är ju VÄLDIGT subjektivt. Jag hade helt klart kunna leva med 137an men hade jag haft råd hade jag nog gått hem med 207an eller 247an.

Postad 17 maj 2009 - 07:43

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1 298 inlägg
  • 0
okej låter ungefär som mitt första intryck av 137an att den lät något återhållsam de kändes inte som den släppte iväg allt som något filter låg mellan kanske berodde på stärkaren ja lyssnade med en rotel ra 06 men vet inte , men får nog bli 207an för min del om den låter klarare och renare så som du säger, ska ge mig iväg o lyssna i veckan på 207an

Postad 17 maj 2009 - 22:29

bbking
  • bbking
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Tjena Raz,
Vi var och lyssna på 137:an och den var bra (mycket bra iförhållande till pris) men när vi hörde 247 var sakenl klar, den sopa mattan med 137:an (tyvär)
Har man pengarna så är 247 helt klart ett val.
bb

Postad 18 maj 2009 - 06:46

davno914
  • davno914
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Tjena Raz,
Vi var och lyssna på 137:an och den var bra (mycket bra iförhållande till pris) men när vi hörde 247 var sakenl klar, den sopa mattan med 137:an (tyvär)
bb

Nu är ju 247:an dubbelt så dyr så den jämförelsen du gör är säkert korrekt men av sina förklarliga skäl. ;)

Postad 18 maj 2009 - 06:54

Unregistereda082a25a
  • Unregistereda082a25a
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Tjena Raz,
bb

Lite som att jämföra Mercedes A-klass med E-klass... även farmor ser skillnad, både i pris och kvalitet.
Har du pengarna ska du ju köpa 600 CE .

//Sitter nöjd och är INTE ALLS BITTER på er som har 247:or... ;)

Postad 20 maj 2009 - 21:12

bbking
  • bbking
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Lite som att jämföra Mercedes A-klass med E-klass... även farmor ser skillnad, både i pris och kvalitet.
Har du pengarna ska du ju köpa 600 CE .

//Sitter nöjd och är INTE ALLS BITTER på er som har 247:or... :)

Som jag förstår är du nöjd och det är det som räknas. Får väl kolla in 607 eller 609 för det verkar som om man får gå upp ordentligt i prisklass om man ska göra en uppgradering när man lyssnar på SA720.

Postad 17 juni 2009 - 10:07

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Ska köpa Soundcare SuperSpike Standard till Elacarna. Är det M6 gänga?

Mvh Tomas

Postad 18 juni 2009 - 07:21

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

okej låter ungefär som mitt första intryck av 137an att den lät något återhållsam de kändes inte som den släppte iväg allt som något filter låg mellan kanske berodde på stärkaren ja lyssnade med en rotel ra 06 men vet inte , men får nog bli 207an för min del om den låter klarare och renare så som du säger, ska ge mig iväg o lyssna i veckan på 207an

Tror knappast att Rotel RA-06 skulle göra att det låter som ett filter över ljudet :D

Postad 18 juni 2009 - 07:55

lazpete
  • lazpete
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Ska köpa Soundcare SuperSpike Standard till Elacarna. Är det M6 gänga?

Mvh Tomas

Vet ej, utan jag tänkte komma med ett tips; skaffa SD kuddar i stället.
De fungerar.
http://www.sonicdesign.se/sdfot.html

Redigerat av lazpete, 18 juni 2009 - 07:55.

Postad 19 juni 2009 - 10:46

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Okej Sd kuddar kanske vore nått...får kolla upp det. Tack för tipset :unsure:

Postad 05 juli 2009 - 22:31

johneriksson
  • johneriksson
  • Forumräv

• 617 inlägg
  • 0

Nån som lyssnat på kombinationen Primare I21 och Elac Fs137?

Var på AVD i sundsvall och lyssnade på elac 137 med en onkyo 606 receiver, den var dock inte inställd på något vis påpekade den trevliga killen på AVD.
Ljudet jag hörde var väldigt detaljerat och jag föll direkt för ELACs rena klang. Blev dock inte imponerad av basen, den hade som ingen riktigt pondus o djup i musiken, blev väldigt besviken och vi började lyssna på lite andra högtalare. Senare tyckte han att vi skulle testa med en Primare I31 som stod i racket.
Vi kopplade in den och nu fick vi fram en helt annan ljudbild! Detaljerna flödade men den största skillnaden var basen! Det var som natt och dag! Dom har inget discotryck men mer en djup och tung bas som verkar kunna gräva riktigt bra, den kompletterar den redan stora ljudbilen som växer fram ur högtalarna! Som sagt, har aldrig hört så stora skillnader på en och samma högtalare, bara av att byta elektronik.

Tänker nu köpa ett par Elac 137, eventuellt 207 som har lite större element.
Till den kommer det nog bli en Marantz 6003 Receiver som jag också testade. Var inne på onkyo men marantz föll mej mer i smaken. Plus att det är den billigaste receivern som har 2 st hdmi utgångar.

Men för att få i mitt tycke få den bästa ljudupplevelsen kommer jag komplettera med en primare förstärkare. En kompis har en Primare I21 och jag ska testa den när jag får mina högtalare. Kan komma med en liten recension av vad jag upplevde då

Postad 05 juli 2009 - 22:57

Callekl
  • Callekl
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0

Var på AVD i sundsvall och lyssnade på elac 137 med en onkyo 606 receiver, den var dock inte inställd på något vis påpekade den trevliga killen på AVD.
Ljudet jag hörde var väldigt detaljerat och jag föll direkt för ELACs rena klang. Blev dock inte imponerad av basen, den hade som ingen riktigt pondus o djup i musiken, blev väldigt besviken och vi började lyssna på lite andra högtalare. Senare tyckte han att vi skulle testa med en Primare I31 som stod i racket.
Vi kopplade in den och nu fick vi fram en helt annan ljudbild! Detaljerna flödade men den största skillnaden var basen! Det var som natt och dag! Dom har inget discotryck men mer en djup och tung bas som verkar kunna gräva riktigt bra, den kompletterar den redan stora ljudbilen som växer fram ur högtalarna! Som sagt, har aldrig hört så stora skillnader på en och samma högtalare, bara av att byta elektronik.

Tänker nu köpa ett par Elac 137, eventuellt 207 som har lite större element.
Till den kommer det nog bli en Marantz 6003 Receiver som jag också testade. Var inne på onkyo men marantz föll mej mer i smaken. Plus att det är den billigaste receivern som har 2 st hdmi utgångar.

Men för att få i mitt tycke få den bästa ljudupplevelsen kommer jag komplettera med en primare förstärkare. En kompis har en Primare I21 och jag ska testa den när jag får mina högtalare. Kan komma med en liten recension av vad jag upplevde då

Har också lyssnat på 137orna hos AVD då med en Primare. Otroligt impad på basen och den fina diskanten.
Hade lite planer att på driva dessa med min Onkyo 607, men då kanske man ska tänka om?

Postad 06 juli 2009 - 10:56

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Nej det låter inte som en bra Idé tycker jag. Du behöver en starkare förstärkare än så. Speciellt om du redan lyssnat med Primare, så du vet hur det KAN låta.

Postad 06 juli 2009 - 21:51

johneriksson
  • johneriksson
  • Forumräv

• 617 inlägg
  • 0
av egen erfarenhet så blir högtalaren "dubbelt" så bra med en riktig förstärkare. Jag har idag beställt ett par Elac 207 :D och en Marantz 6003.
Ska bli intressant och se hur det spelar i hemma miljö, men jag kommer nog vilja komplettera med tex en Primare nu när jag hört vad dom presterar med sådan elektronik. Skulle vilja testa Marantz 2-kanalare eftersom dom har en bypass funktion som gör om den till ett slutsteg för att kunna ha systemet kopplat till bioreceivern. Det vore toppen att kunna integrera allt tillsammans så man slipper koppla om när man vill lyssna på musik.

Anledningen till att det blev 207 är för att högtalaren är så mycket snyggare i helblanksvart B) Plus att den har lite större element vilket känns bra till mitt rum. Och centern som finns är ju mer anpassad till 207, utseendemässigt.

Postad 07 juli 2009 - 07:57

Natal
  • Natal
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Har också lyssnat på 137orna hos AVD då med en Primare. Otroligt impad på basen och den fina diskanten.
Hade lite planer att på driva dessa med min Onkyo 607, men då kanske man ska tänka om?

Kör med onkyo 606 och tycker att det fungerar utmärkt, provlyssnade mina 207:or med Rotel 1550 som kostar runt 20000:- , klart det är skillnad mot en 5500:- reciever framförallt basen som var riktigt snärtig med roteln.

Bioljudet är helt grymt , tycker även stereo fungerar bra med 606:an. Men du tjänar på att köpa en dyrare reciver.
Det är skönt att veta att man kan få ännu bättre ljud senare med en uppgradering av elektroniken :D

Har du en 607 så kör på den !! Du kan ju alltid uppgradera recivern senare, jag är dock jättenöjd med min 606.

/natal

Postad 07 juli 2009 - 18:41

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0

av egen erfarenhet så blir högtalaren "dubbelt" så bra med en riktig förstärkare. Jag har idag beställt ett par Elac 207 B) och en Marantz 6003.
Ska bli intressant och se hur det spelar i hemma miljö, men jag kommer nog vilja komplettera med tex en Primare nu när jag hört vad dom presterar med sådan elektronik. Skulle vilja testa Marantz 2-kanalare eftersom dom har en bypass funktion som gör om den till ett slutsteg för att kunna ha systemet kopplat till bioreceivern. Det vore toppen att kunna integrera allt tillsammans så man slipper koppla om när man vill lyssna på musik.

Anledningen till att det blev 207 är för att högtalaren är så mycket snyggare i helblanksvart :D Plus att den har lite större element vilket känns bra till mitt rum. Och centern som finns är ju mer anpassad till 207, utseendemässigt.

grattis till bra köp! Har själv Elac 137 och sr6003 och tycker det är en mycket bra kombination. Planer på att skaffa ett slutsteg finns kanske till hösten, så man får högtalarna att spela fullt ut :D

Postad 07 juli 2009 - 21:13

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1 770 inlägg
  • 0
Så Marantz passar bra till Elac? Har ni även provat med något annat tillsammans med Elac?

Sitter just nu och planerar vilken reciver jag ska köpa och funderar på bland annat Onkyo TX-SR706. Eller slår jag på stort med en ren 2-kanalare typ Hegel eller Naim (om dom nu passar med Elac). Svårt att bestämma mig =)
Jag sitter med 207:orna.

Postad 07 juli 2009 - 22:03

AdrianTepes
  • AdrianTepes
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Jag kör Marantz 6003 och FS 137 och instämmer med föregående om att det låter väldigt bra! Pure-läget är klart bäst.

Postad 08 juli 2009 - 13:27

lazpete
  • lazpete
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
Jag fick en XTZ A100D3 i 40 år present, och den fungerar finfint.
De två största skillnaderna mot hk970'n, är att riaa steget låter bra mycket bättre, och de finfina digital ingångarna till SB3 och CD spelaren.

Att man på vintern kan värma upp rummet tidigt på morgonen med lite klass-A lyssning, är ju en bonus:)

Är väldigt nöjd med ljudet som presenteras i mitt lyssningrum nu, så nöjd att jag har slutat leta förbättringar, för att istället handla en s*tans massa plattor varje månad :)

Nuvarande anläggning:
Elac FS 137 JET
XTZ A100 D3
Dual CS 450 svarv
SB3
Pro Ject Headbox II
Yamaha CDX-397 mkII

Redigerat av lazpete, 08 juli 2009 - 13:29.

Postad 08 juli 2009 - 19:23

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1 770 inlägg
  • 0
XTZ A100 D3 har jag också kollat in. Den får goda betyg på de flesta ställen. Läste om några som jämförde den med en Primare (dubbelt så dyr) och dom kom fram till att det inte var så extremt stor skillnad.
Det känns som om jag måste börja ta några lyssningsrundor för jag är lite överallt i tankarna, allt från 3000- upp till 15.000-kronors prylar. Jag måste höra efter hur stor skillnaden är mellan prisklasserna.

Postad 09 juli 2009 - 11:11

mrblax
  • mrblax
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Vad tror ni om Yamaha RX 663 till Elacen?

Postad 09 juli 2009 - 13:51

Callekl
  • Callekl
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0

Vad tror ni om Yamaha RX 663 till Elacen?

Den lär ju säkert vara ännu klenare än en Onkyo 606/607 så det är nog inte att rekommendera. Om du inte hakar på ett externt slutsteg (om det går) dvs.

Postad 09 juli 2009 - 13:56

lazpete
  • lazpete
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
Den kommer att fungera fint.
Den största skillnaden med en starkare förstärkare är att de ofta klipper senare vid starkare volymer.

Postad 09 juli 2009 - 22:10

johneriksson
  • johneriksson
  • Forumräv

• 617 inlägg
  • 0
Fick mina 207er och 6003an idag :)

Har hunnit köra lite musik och mitt första intryck är: Förstärkaren är klockren, driver högtalarna fullt ut känns det som, körde nyss lite infected mushroom och det pumpade på bra kan jag lova. Man känner inte direkt nå basslag i bröstet, mer en djup o tung bas som fyller hela lyssningsplatsen, me like! Dom övre registrena är underbara direkt ur kartong, hoppas på att det släpper lite mer om några timmar.

Har planer på att skaffa en XTZ sub framöver för att ha till film, men dom här trycker ur sej bra med bas så det är ingen större brådska :)

Kan varmt rekommendera denna setup

Postad 10 juli 2009 - 02:02

mrblax
  • mrblax
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Ok för har en Yamaha RX 663, kan köpa demo ex av elacen för 7000. Tycker ni det är ok pris? Eller har ni några andra förslag på högtalare?

Postad 10 juli 2009 - 08:17

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1 770 inlägg
  • 0
Någon som har erfarenhet av Hegel, Naim, Primare eller Densen tilsammans med Elac.

Postad 11 juli 2009 - 00:24

johneriksson
  • johneriksson
  • Forumräv

• 617 inlägg
  • 0

Ok för har en Yamaha RX 663, kan köpa demo ex av elacen för 7000. Tycker ni det är ok pris? Eller har ni några andra förslag på högtalare?

Jag fick ett pris från reference audio på Elac 137. 8000kr. Han sa att det skulle gälla så länge ord.pris på hemsidan var 10000.

Postad 11 juli 2009 - 10:08

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Tjena folks,

En bra sub till ELAC 137/207 är annars velodyne SPL-1000. Den spöar det mesta under 15.000kr enligt mig. Den har också autokalibrering med mikrofon + fjärr.

Postad 11 juli 2009 - 10:19

johneriksson
  • johneriksson
  • Forumräv

• 617 inlägg
  • 0

Någon som har erfarenhet av Hegel, Naim, Primare eller Densen tilsammans med Elac.

Jag har lyssnat på Elac 137 tillsammans med en Primare I30 förstärkare. Det är en klockren kombination. Mitt intryck är att du får en väldigt ofärgad och dynamisk ljudbild med mycket detaljer och en djup och tung bas. Jag älskar den kombinationen. Ljudbilden är stor och det är imponerande vad mycket bas dom små elementen kan leverera

Postad 11 juli 2009 - 20:33

johneriksson
  • johneriksson
  • Forumräv

• 617 inlägg
  • 0

Tjena folks,

En bra sub till ELAC 137/207 är annars velodyne SPL-1000. Den spöar det mesta under 15.000kr enligt mig. Den har också autokalibrering med mikrofon + fjärr.

Hur bra fungerar den till film??

Postad 12 juli 2009 - 08:45

Unregistered3fb33344
  • Unregistered3fb33344
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Fick mina 207er och 6003an idag :)

Har hunnit köra lite musik och mitt första intryck är: Förstärkaren är klockren, driver högtalarna fullt ut känns det som, körde nyss lite infected mushroom och det pumpade på bra kan jag lova. Man känner inte direkt nå basslag i bröstet, mer en djup o tung bas som fyller hela lyssningsplatsen, me like! Dom övre registrena är underbara direkt ur kartong, hoppas på att det släpper lite mer om några timmar.

Har planer på att skaffa en XTZ sub framöver för att ha till film, men dom här trycker ur sej bra med bas så det är ingen större brådska :)

Kan varmt rekommendera denna setup

Mina 207-or släppte ordentligt men det tar minst 200 timmar.

Postad 12 juli 2009 - 11:10

johneriksson
  • johneriksson
  • Forumräv

• 617 inlägg
  • 0
Oj 200 timmar! Ja då äre bara att låta dom spela på :)

Såhär ser det ut hemma hos mej nu

Postad bild

Ska ordna en finare tvbänk...

Redigerat av johneriksson, 12 juli 2009 - 11:13.

Postad 12 juli 2009 - 11:38

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1 770 inlägg
  • 0
Stiligt!

Postad 18 juli 2009 - 18:07

mrblax
  • mrblax
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Jag fick ett pris från reference audio på Elac 137. 8000kr. Han sa att det skulle gälla så länge ord.pris på hemsidan var 10000.

8k för demo ex då eller ?
Funderar annars på canton gle 490 för 7K ? Åsikter om det, spelar Elacen i en annan liga eller?

Postad 20 juli 2009 - 13:42

davno914
  • davno914
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

8k för demo ex då eller ?
Funderar annars på canton gle 490 för 7K ? Åsikter om det, spelar Elacen i en annan liga eller?

Lyssna och jämför själv. Du kommer märka hur mycket bättre Elac:en är än Cantonen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.