Någon som kör med en sr5003 som har några förslag?
Ställ högtalarna som small i menyn
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell Tråd - Marantz SR5003/6003 *
Startad av
gordon
, Jul 21 2008 21:21
477 svar till detta ämne
26 relaterade trådar
Postad 05 February 2009 - 17:01
Ställ högtalarna som small i menyn Postad 05 February 2009 - 19:22
Tackar för alla svar:)
Nu är man en 6003 rikare! Woohooooooooooo! Bara högtalare som fattas nu! Postad 05 February 2009 - 19:29
Gratulerar till fina inköp, ganska övertygad om att ni blir lika nöjda som oss andra
Postad 05 February 2009 - 19:30 trevligt, till det priset tycker jag inte att det är nåt att fundera på, klart värt mellanskillnaden. Grattis till ett bra köp Postad 05 February 2009 - 19:43
Masse, du har ju möjlighet att biampa frontarna för mer kraft, jag har gjort det på mina MA RS8, låter fin fint med kraft så det räcker. Bytte från en Pioneer AX4, och jag instämmer när det gäller ljudbilden, betydligt behagligare överlag i mina öron. Postad 05 February 2009 - 20:09
Hejsan!
Väntar på min svarta SR5003:a som jag inom en vecka förhoppningsvis kan sitta och pilla på. Samtidigt som den kommer även mina nya högtalare. Dynaudio Excite 16 och dess passande center. Jag kommer gå från H/K och "stora" golvare från Infinty till Marantz och stativare från Dynaudio. Har även köpt en fin 2-kanalare, Hegel H1 Mk4 som kommer hjälpa Marantzen med stativarna där framme. Hegeln hämtade jag i måndags och i slutet av förra veckan kom en Original 2008 Mk2 som min sambo har köpt. För några veckor sedan köpte jag dessutom en begagnad Pro-Ject 1 Xpression III med fin nål och phonobox. Finns det något roligare än att köpa en massa hifi och hembio-prylar?...tror inte det! Längtar iaf tills i nästa vecka när allt finns här hemma och man kan börja lyssna på riktigt. Redan nu låter Hegeln och Originalen grymt bra tillsammans med de snart utbytta Alpha 20 som jag de senaste veckorna kört med istället för Alpha 40 där framme. Vinylspelaren distar en del och det stör mig. Ska lämna in den och se om den förhoppningsvis bara behövs justeras lite. Återkommer om någon vecka med ett riktigt utlåtande.... Postad 05 February 2009 - 20:15 låter som fina förutsättningar för riktigt bra ljud Postad 05 February 2009 - 21:28
Jag hoppas det blir fint ljud och jag tror det blir kalas! Får ett bra paketpris och under budgeten jag lagt upp för inköpen. Mellanskillnaden kommer jag lägga på någon form av akustikförbättring. Vet ej vad och hur bara att det INTE får förstöra utseendet på vardagsrummet. Får testa mig fram lite och se vad som händer. Tycker att rummet låter helt okej med den nuvarande hembion/stereon så det lär ju inte bli sämre med de nya grejerna antar jag. Något bakom högtalarna kanske det blir. Det mest intressanta tycker jag iaf det ska bli att köra Marantzen tillsammans med Hegeln. Postad 05 February 2009 - 21:45
Men för att kunna bi-ampa krävs det väl såvitt jag vet och läst mig till att man har dubbla anslutningar på högtalaren, dvs separat för diskant/bas? Eller har jag missat nåt vitalt här? Isåfall får nån gärna förklara vidare. Mina AP har enbart ett enda par anslutningar bak, dvs +/- Redigerat av masse70, 05 February 2009 - 21:49. Postad 05 February 2009 - 21:52
Men gud kan de bli den 21a nångång så ja får flytta in i nya lägenheten å koppla in 6003an nångång+ allt annat ja köpt håller på dö här,känner ett tungt tryck över bröstet av längtan:)
Postad 06 February 2009 - 11:28
Det stämmer bra det, då är det bara att köpa nya högtalare https://www.prisjakt...dukt.php?p=2250 Dessa ska göra jobbet bra för mer kraft, bra pris. Redigerat av KriztjanP, 06 February 2009 - 11:29. Postad 06 February 2009 - 13:43
Jo som jag misstänkte då...
Har ju faktiskt även långt tidigare funderat på just ett par Vincent för att puffa ljudet lite på traven. Fast vette fanken om man kan kalla det bra pris när man nästan får ge lika mycket till för ett par som receivern redan kostat att köpa Men som Bruno i Eslöv säger, det finns inga genvägar till det prefekta ljudet dårå.... Postad 06 February 2009 - 21:35 Någon som kör med en sr 5003 som kan ge mig några tips hur jag ska gå tillväga? Postad 07 February 2009 - 01:47
Har suttit & plöjt trådar om min egen reciever nu i timmar & inte orkat läsa hela denna tråd men har en fråga.
Min HK AWR355 uppför sig konstigt emellanåt, har haft den i 3 dagar men redan haft "buggliknande" tendenser som gör mig vansinnig. Efter att ha läst igenom den oficiella tråden för recievern här så har jag förstått att dom är buggiga & nya firmvares har avlöst varandra. Jag är så innerligt less på att hålla på med sådant & undrar om Marantz 6003 är behäftad med några sådana problem? Om inte så funderar jag starkt på att försöka byta min HK mot en sådan... För övrigt så undrar jag om det är någon som jämfört dem mot varandra för bortsett från min HK:s små nyckfullheter ibland så är jag mkt nöjd. Postad 07 February 2009 - 04:36
Jaha ser att både sr5003 och sr6003 har gått upp en tusenlapp i pris hos samtliga återförsäljare(7000kr för sr5003 och 10000kr för sr6003). Är det inköpspriset som har höjts då tro? blir så trött på detta, för ett halvår sedan kunde man få 6003:an 2000kr billigare än vad den kostar idag. Är kronan så mycket svagare?
Postad 07 February 2009 - 19:56
Har du ställt högtalarna som small? Postad 07 February 2009 - 20:11 Ngn som sett några rapporteringar om buggar på 6003? Måste man hålla på & uppdatera firmvare på dem också? Postad 07 February 2009 - 22:04
Hej, Svaret är dessvärre ja. De flesta leverantörer höjer nu upp priserna pga valutan. På måndag kommer tex. KEF gå upp ganska så rejält i pris.. Mycket tråkigt, men så fungerar det även i hifi branchen. //Erik Postad 07 February 2009 - 23:32
har inte sett någon som verkar ha några driftsproblem, och min egen funkar klockrent. Uppdateringar törs jag inte svara på mer än att jag "tror inte det". Funderade precis som du på HK innan men allt strul som folk har gjorde att HK aldrig var aktuellt i slutändan, glad för det idag då jag är mycket nöjd med 6003. Postad 07 February 2009 - 23:37 jobbigt med väntan, men den som väntar på något gott..... Tänk vad roligt det blir när det är dags , håll ut! Postad 08 February 2009 - 01:04 Ja jag får se hur jag gör på måndag om jag ska be att få byta eller. Ska erkänna att jag i nuläget inte har så mkt till övers för HK:n annat än att den låter bra när den funkar vilket den oftast gör. Har ju i & för sig inte jämfört med nåt annat... Vill inte vara beroende av fv-uppdateringar, är så himla less på sånt idag! Postad 08 February 2009 - 13:08
Och som vanligt så har alla exakt samma pris, jag gillar Marantz, men den här förmodligen toppstyrda priskartellen som råder, innebär bojkott från min sida. Postad 08 February 2009 - 19:47 jo men det du kan göra är att skicka mail och fråga om prut, tex 10%. Skicka till alla butiker och se vilken som nappar, där köper du. 9990 är bara riktpriset. Postad 08 February 2009 - 22:41 Nopp det har jag inte.. det är bra tryck i front men jag vill att subben ska gå igång. Men det gör den aldrig förutom när jag kollar på film och det blir riktigt surr. men när jag kör stereo blir det bara i fronthögtalarna. hur gör jag för att subben ska gå igång då? Postad 08 February 2009 - 23:15
mmh jag vet vad du snackar om. Jag flyttar 1 mars Vad har du köpt för högtalare till? Postad 09 February 2009 - 07:30 Jag kör stereo-läget för mp3:or och annan musikuppspelning. Då arbetar subben också... Postad 09 February 2009 - 08:34 Kom tillbaka när du väntar i över 4 månader Postad 09 February 2009 - 09:52
Ja, helt enkelt. Kör du högtalare i Large så måste du sätta subben till main+sub (eller both) för att subben ska låta även vid 2-kanalsljud. Nästa alternativ är frontar på small, vilket inte låter rätt för dig. Om du har bra tryck i frontarna så ska dom stå i Large. Att subben låter vid film beror helt enkelt på att då får subben ett eget ljudspår, (5).1 och då låter den oavsett vilken inställning du har. När man kör nån sunkig mp3 så är det 2.0-ljud Postad 09 February 2009 - 18:36 Så nu fick jag det fungera tack så mkt.. va lite frustrerande där ett tag =) Nu låter det bra. Postad 09 February 2009 - 19:22 Kör vidare på de B&W ja redan ha då de låter kalas med den Marantz5400 som jag nu ska sälja väg,kommer ha massor ågöra när ja flyttar in,ny plasma,ny motordriven duk,ny popcorn,ny 6003a,nya kablar å lister till allt,ny tv bänk,osv osv längtar så de gör ont,å sen när det är klart så ska nya data rummet ställas iordning då ja tog å beställde nya grejjer till en ny server å ett nytt 3x3m hörndatabord.Ps:Har tagit ledigt en vecka från jobbet för å "hinna" med Postad 09 February 2009 - 23:46
Har man 5/7+sub ska man ALLTID köra small, även med golvare.. Men man kan sätta låg pass filtret så lågt som möjligt.. 60Hz i SR-6003s fall. Det ska ställas till vad högtalaren som går minst lågt i basen (oftast surround högtalarna).. Detta blir tyvärr oftast endast 80-120Hz. Stereo eller rättare sagt Pure Direct kör ändå med large läge för frontarna med hifi. Är basen "bättre" med frontarna har man helt enkelt för dålig sub i förhållande till frontarna. Läste detta ur en artikel från en av USAs värsta hifi/hembio experter. I samma artikel stod det att det kvittar priset/kvalitén på frontarna. Spelar subben dåligt i "musikläge" är den helt enkelt inte rätt matchad eller presterar inte tillräckligt bra med frontarna. Har tyvärr tappat länken till artikeln.. Men vet att han var testare av superduper hifi grejer i en av USAs största hifi tidningar. Men undrar.. Manualen till SR-6003 säger att Pure Direct ställer alla högtalare till large och subwoofer till på. Hur hanteras då hifi om man har en subwoofer som är inkopplad och med ström på? Spelas lågbas genom subben också i Pure Direct eller inte? Postad 10 February 2009 - 23:45
Tjena alla hemmabio människor!
Har nyligen inskaffat mig en Svart Marantz SR5003, nyligen kopplat in den och det mesta funkar men... Jag är rätt ny på det här och nu kommer nog en dum fråga... jag har en Samsung 46 tums lcd, får in ljudet från både xbox360 och PS3an... men inte från TVn... har HDMI kabel som går från TVn till förstärkaren (HDMI out) och sen har jag PS3an kopplad in till (HDMI TV)Jag har ljud och bild från PS3an men inte något ljud från TV den kör på med sina högtalare :/... What have I messed up? MVH Markus Postad 11 February 2009 - 09:32
Är det ljudet från TV-sändningen du menar?
TV:n skickar inte ut ljud via sin HDMI. Den tar bara in bild (eventuellt ljud) där. Och är den dessutom inkopplad på en utgång på recievern så går det ju inte heller. Du måste nog koppla en rca-kabel från din TV (röd/svart eller röd/vit) in på lämplig analog ingång bak på din reciever, typ "TV" eller så... Då får du TV-sändningens ljud i hembion. Lycka till. Postad 11 February 2009 - 22:01
JAHA.
Då får man väl snart infinna sig i Marantz kretsen. Har tidigare kört med Nuforce icon tilsammans med PS3,Canton gle 407 och Velodyne Impact 10. Lät veldigt trevligt i HiFi syfte men men Saknade verkligen hemmabio. Så nu slog jag slag i saken och bokade. Marantz Sr5003 Canton gle 455 Canton gle 410 Real cable EHD HDMI 1.5m x2 + 18m supra 2.5 Skall hämta grejerna på fredag så det får väl bli ett test med Ironman på Blåfilm under lördagen. Kanske slänger i Dark Knight också Får återkomma med intryck och uttryck efter lördagen Postad 12 February 2009 - 18:44
Hoppas någon kan hjälpa...
Kör MP3:or från PS3an till Marantz 5003. Jag vill gärna att subben skall köra när man kör 2 kanaligt. Har ett par Monitor Audio Bronze BR som frontar. Har subben på yes och main + sub men subben jobbar inte. I Marantzen får jag Multichannel 7.1.... Tacksam för hjälp... Postad 12 February 2009 - 18:56
Har du digital-tv så kopplar du ljudet via digital ljud-kabel från boxen till Marantzen. Beroende på vilken box du ska ha ska du sannolikt köra Toslink-kabel eller spdif-kabel. Kör du röd-vit som någon tipsade om får du inte äkta surround-ljud. Postad 13 February 2009 - 13:30
Nu ar jag suttit och pillat en hel del med denna pjäs för att bla få till det med min Harmony 1000 remote.
Jag kör både tv och projektor och därför var ute efter 2 st HDMI-utgångar vilket ju är suveränt på den! Men nu står jag inför följande dilemma för att kunna få allt att gå igång med en knapptryckning på fjärren. Att slå på alla apparater, ställa in rätt bildkälla osv funkar ju utan problem men för att få til det sista måste man ju switcha till rätt HDMI-out på stärkaren. Det är här mitt problem kommer. Såvitt jag vet så är denna ju bara en "toggle-switch" vilket betyder att fjärren aldrig kan veta vilken output som för tillfället är vald? Eller har någon nån idé om hur man på nåt sätt kan knyta rätt HDMI-out till en specifik källa el dyl? Jag tänkte att man kanske kunde konfa upp en annan source och via den vägen hårt styra rätt utgång men jag har inte hittat nåt sånt val just för HDMI-out. Jag har då inte lyckats klura ut om det går eller fått till det. Redigerat av masse70, 13 February 2009 - 13:31. Postad 13 February 2009 - 23:26
Har en Harmony One men antar att principen är den samma Jag har alltid förstärkaren ställd på HDMI utgång 1 (LCDn) och när jag ska koppla på projektorn så skickar jag en "HDMI out switch" kommando vid start för att den ska ställa sig på 2 utgången. När jag sen stänger ner enheterna så skickar jag ett "HDMI out switch" kommando för att ställa den tillbaka till utgång 1. På så sätt har jag alltid koll på vilken utgång jag är på. Sen finns ju alltid möjligheten att ställa förstärkaren på auto läge och då bör man ju slippa tänka på detta alls. För den ska ju då känna av vilken utgång som är "på". Postad 15 February 2009 - 20:58 Ställ in fränthögtalarna på small, då kommer subben att börja spela för dig! Postad 16 February 2009 - 12:15
Hej!
Jag har läst och funderat på marantz 6003, verkar väldigt trevlig. Men hur vet man om förstärkaren passar högtlarna UTAN att lyssna? =) Funderar på https://www.prisjakt...ukt.php?p=75078 Väldigt snyggt och stilrent paket med bra tryck och 10" basar i sig. Men hur vet jag genom att läsa mig til att de passar marantzen? MVH Niklas Postad 16 February 2009 - 19:33
Jag hade aldrig köpt högtalarna om jag inte lyssnat på dem, om det inte är så att det är en högtalare som verkligen är välkommenterad/rekomenderad och man får en klar uppfattning om hur den låter. Några av XTZ:s modeller skulle jag kunna tänka mig att köpa utan att lyssna på dem först. Men sen har de by and try ifall man skulle ångra sig.
Nu vet inte jag exakt vilka fromtare det är i systemet men CAV Fi-EX för 10500kr fick riktigt dåligt betyg i Hifi & Musik nr 7-8 2008, citerar "Det här är en högtalare jag inte kan rekommendera under några som helst omständigheter." Jag skulle nog ta en funderare om jag inte hört väldigt gott om dem från några andra. välkommenterad/välrekommenderad skulle det såklart vara... Postad 19 February 2009 - 20:35
Har en undran om jag kan dra en hdmi kabel och se på film i sovrummet men stärkaren i vardagsrummet via zon2? Kan jag då välja att köra ljudet via hdmi från och på så sett få ut ljudet ur tv:en.
// Måns Redigerat av monsa, 19 February 2009 - 20:36. Postad 20 February 2009 - 19:50
Du kan skicka både ljud och bild via HDMI. Vad zon2 har med den saken att göra förstod jag inte riktigt. Postad 20 February 2009 - 21:54
Jag har en 6003, jag kör ljud/bild genom HDMI till stärkaden. När det står Multichanel 7.1 i displayen så står det även bredvid AH2. Någon som vet vad denna benämning betyder? hittar det nämligen inte i manualen.
Postad 22 February 2009 - 01:44
Antar att det betyder analog multikanal signal in genom HDMI ingång nummer 2. Men bara en gissning T.ex. Jag får upp DG4 när jag spelar upp TV ljud. Min TV box är kopplad till första coxial ingången, totalt 4:e i ordningen. HD1, HD2 och HD3 betyder HDMI ingång 1-3 respektive, digitalt då gissar jag. ANA vid analoga ingångar. Postad 22 February 2009 - 01:54
6003 stöder bara analog bild via zoner. Men inget stoppar dig från att koppla en HDMI sladd från en av utgångarna till ditt sovrum. Finns inställningar i förstärkaren om hur ljud genom HDMI ska hanteras (skickas vidare eller hanteras i förstärkaren). Men tror du måste använda "mute" när du spelar upp i andra rummet eftersom det inte är en ny zon enligt förstärkaren så att säga. Postad 28 February 2009 - 15:30
Question
Jag kör med 2st Audio Pro Blue Diamond V2 till min SR6003a och satt nyss och öppnade manualen for the first time *we!* fan vad snygg den är Som ni vet är det ett inbyggt slutsteg på mina diamanter och jag köpte 2st Supra Sublink 1RCA till 1RCA 2m till dom som ska anslutas till 6003an. Efter en titt på bilden ut av anslutningsuttagen och förklaringar till dom i manualen så fanns där 1 kopplingsuttag till SW och inte 2st som jag så måste ha. Jag fick med 2st skit SW kablar och en ihopkopplings Y-kabel till dom båda. Är jag tvungen att köra denna Y kabel som följde med för att för att få det rätt kopplat (känns inte så kul att koppla 2st supra till en noname crap kabel med anslutning för dom både supra kablarna som asnlutning till 2st 10 basar...) eller har jag fel ? hope to god i'm not... //VH Cel 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |