Hej igen!
Kul att tråden tagit lite fart!
Några kommentarer, först till Sdimm/Mattias:Jag skulle också gärna vilja veta vilket läge du utgick från med dina postade inställningar.
Advanced Settings
Det du säger om att inställningarna där förstör bilden, är både rätt och fel enligt min mening. Den strikta skolan
säger ju alltid så, men om man nu upplever bilden som ”bättre”, så tycker jag att det aldrig är fel att ge det en
chans i praktiken, vad än förståsigpåarna säger. Jag hade t.ex. från början med Z700 för avsikt att inte förstärka
skärpan på något sätt, därför att Blu-Ray bilden i regel är så skarp ändå. Det var en principsak och jag ville
naturligtvis också undvika "biverkningarna" med konturer o.s.v. Jag var så nöjd med bildkvalitén, men efter en tids
experimenterande testade jag i alla fall att öka skärpan ett snäpp både i den vanliga och i den avancerade menyn.
Då blev jag ”nyfrälst” och kör nu nästan alltid så. Ibland t.o.m. med två snäpps ökning på vissa BD-filmer. Inget är
så bra att det inte kan bli bättre, heter det ju! Det här gäller givetvis också vid DVD tittande. En förutsättning är
dock att HDMI används. De analoga anslutningarna ger, med artificiell skärpa, betydligt kraftigare vita konturer.
Transient improvement
som är extraskärpan i den Avancerade menyn är den mest effektiva, enligt min mening. Den förstärker även
ytstrukturer, glittrande smådetaljer m.m. på ett, många gånger bokstavligen, lysande sätt! Den upplevda
detaljskärpan förbättras i sin helhet, utan att tillföra speciellt mycket oönskade effekter.
Dynamisk gamma
kan också göra underverk om man använder den med måtta. Precis som du skriver är blänkande pannor ett
problem, men jag har upptäckt att det framförallt är de två högsta lägena som fräter ut det ljusaste vita, medan
det låga läget oftast tillför en klart förbättrad dynamik, i framförallt lite mörkare bilder, utan att ge några synbara
bieffekter. Vitnivån måste givetvis vara korrekt inställd (DVE rekommenderas)!
Svar till Lauregos:Kul att du upplevde att kontrasten förbättrades med mina inställningar. Det du skriver om färgkaraktären som drar
mot blått/grönt etc. stämmer ju. Jag har experimenterat med så många inställningar och de flesta har varit med
varma färgtoner. Så jag fick för mig att gå åt det andra hållet i stället. Jag tröttnade på gulaktiga ”vita” partier
och fann det befriande med en betydligt kallare färgtemperatur och så har jag kört ett bra tag nu. Men denna lite
ovanliga färgtemperatur är naturligtvis inte OK för alla och även jag har i skrivande stund börjat ändra mig igen
beroende på ett filmtest jag gjorde häromkvällen med helt annorlunda inställningar.
Jag återkommer om det i svaret till Merdique.
Filtervarning
Jag gjorde rent luftfiltret igår och kom då att tänka på dig och det du skrev. Du jobbade nog lite i onödan med
”blåsmojängen”, men RGB-panelerna blev ju extra rengjorda så ingen skada skedd!
Svar till Merdique: Suddiga pixlar i nedre högra hörnet
Då du testat optimal placering av projjen och problemet fortfarande finns kvar, tyder det nog på fel i optiken eller
möjligen konvergensen. Om du vill åtgärda på garantin måste du skicka in den för bedömning. Krångligt och kanske
inte värt besväret? Hur ställer du skärpan? Det korrekta är ju att ställa fokus exakt i mitten av bilden, men en
lösning för dig kan kanske vara att du förskjuter fokuspunkten åt det hållet problemet ligger. Titta på ett parti av
bildytan som ligger snett ner till höger från centrum och ställ skärpan där. Tips: använd en testbild eller placera
projjens meny till höger i mitten eller nertill och ta sikte på några bokstäver som ligger upptill och till vänster i det
oskarpa området. Som jag skrev tidigare här (inlägg 199) gör jag alltid så då jag upplever samma problem som du,
fast i båda nedre hörnen troligen p.g.a. lens shift användningen. Enligt min erfarenhet går det att på det viset få
en klart förbättrad skärpa i problemområdet, medan den övriga ytan inte påverkas nämnvärt.
Luckglipa (skumt ord!)
Jag. liksom Bush, har samma ”problem”, så jag tror nog att vi snällt får skjuta på med handkraft om vi vill ha det så
dammtätt som möjligt.
Inställningarna från avsforum
Jag uppskattar att du har provat och även gillade mina inställningar. Jag har nu grundligt provat dina från
avsforum och jag ger dig helt rätt i att dom i många avseenden är klart bättre än mina. Jag skrev härovan till
Mattias att jag blev nyfrälst, då jag testat skärpeinställningarna och nu har jag haft ytterligare ett ”halleluja-
moment” Jag får nog flytta till Knutby om det här håller i sig! Det du skrev att det ser ganska ”nollställt” ut är
de facto sant, men enbart som siffror i den vanliga menyn! Alla fem förinställda lägen har nästan bara nollor där.
Detta trots att bildkaraktärerna är så väldigt olika. Däremot har den Avancerade menyn normala inställningar där
man kan avläsa de korrekta värdena. En fundering bara: Det måste vara så att teknikerna hos Sanyo från början
jobbat fram de fem lägena och sedan nollställt alla värden och låst dessa så att vi inte kan ändra något. Jag
misstänker dessutom att dom har använt sig av inställningar som vi inte kommer åt. Dock finns ju servicemenyn
som även vi kan stöka till det med. Finns uppgifter om den i flera forum, men jag skulle inte rekommendera det!
Min upplevelse av avs-inställningarna
Jag tittade på Superman returns i Blu-Ray. Den är väl inte den allra skarpaste BD-utgåvan och där passade det
utmärkt med skärpelägena två snäpp upp. Filmens ca 2,5 timmar tog nästan dubbla tiden, då jag ofta pausade och
jämförde med mina normala inställningar. Det som förvånade mig mest var att det onekligen finns en suverän
dynamik i bilden. Då menar jag inte enbart kontrasten som sådan, utan det handla mer om hur olika färgnyanser
och gråskalor nästan poppar ut ur bilden som en 3D-effekt. Allra tydligast i lite halvmörka scener.
Med mina inställningar är samma scener betydligt mer ”uniforma” och tristare om du förstår hur jag menar. Jag
tror det handlar mycket om sinnrikt utnyttjade av gammanivåer. T.ex. Den dynamiska gammainställningen. Men det
finns också gammainställningar för de individuella färgerna som teknikerna säkerligen laborerat med för att
åstadkomma ”Brilliant Cinema” läget. Jag kunde också konstatera att det inte var stor skillnad alls mellan
”avs-bilden” och ”Brilliant cinema” i original. Jag hade aldrig testat dom förinställda lägena ordentligt och var
helt ovetande om den här bildkvalitén med ett av projektorns förinställda lägen. Jag är imponerad!
Fortsättning följerJag skall fortsätta tweakandet och försöka att, med Dynamic som utgångspunkt, få till en identisk färgkaraktär
och dynamik som med avs-inställningarna. Nu kan jag ju enkelt jämföra olika scener genom att växla mellan
sparlägen. Förhoppningsvis med bibehållande av Dynamic´s, enligt mig, något bättre svärta och framför allt dess
briljanta vitnivåer. Har ingen aning om det är möjligt, men lite spännande är det för en hemmabionörd som
undertecknad. Som sagt, inget är så bra att det inte kan bli bättre – eller?
Jag återkommer med rapporter så småningom om intresse finns!
Med vänliga hälsningar
Torgny