Blir bilden komprimerad när man spelar in? Om ja, kan man ändra det så att det inte blir komprimerat?
MVH
Niklas
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Postad 22 January 2009 - 11:58
Hej!
Blir bilden komprimerad när man spelar in? Om ja, kan man ändra det så att det inte blir komprimerat? MVH Niklas Postad 22 January 2009 - 13:40
Är det bara jag som har problem med ljudet? Ljudet är extremt varierande beroende på kanal. Tittar jag på femman, och sedan växlar till SVT1 tex, så är det vrålhögt. Vissa kanaler är extremt låg volym på, och visa riktigt höga.
Det spelar ingen roll om jag kör via hemmabioreceivern, eller bara via tv:n, samma problem kvarstår. Vad kan man göra? Postad 22 January 2009 - 14:13
Jag har märkt det ochså främst mellen SVT och övriga.
Någon som vet varför min inspelning delade upp filmen i flera bitar? Postad 22 January 2009 - 15:41 Om du ser vanliga Tv-sändningar gäller detta: http://sv.wikipedia.org/wiki/MPEG-2 HD-tv är det detta som gäller: http://sv.wikipedia.org/wiki/MPEG-4 Huruvida de har ett eget format (som VMC:s nya format) får vi vänta på USB-uppdateringen för att se... Postad 22 January 2009 - 18:02
Fick hem min box för några dagar sen. Har nu fått ett fel som är irriterande. När boxen stått i standby ett tag (flera timmar) så går det inte att starta den utan att dra ut sladden. Har man nått program inställt för inspelning så har det inte blivit inspelat. Märkte nu att klockan även stannat, mao så hade boxen låst sig helt. Nån som haft samma problem?
Vill ju inte gärna ha den på hela tiden. Postad 23 January 2009 - 16:14
Du har väl garanti? Skicka iväg den direkt. Inget att vänta på... Postad 23 January 2009 - 17:13
Fick det här svaret från sagemsupporten. Hur är boxen ikopplad. Använder du scart, hdmi, eller bägge två? Jag hörde om en kund, som kopplat boxen med hdmi och hade liknande problem. Då hjälpte det att koppla i hdmi kabeln i tv:n andra hdmi uttag. Om du använder du scart och hdmi, ta ut en av dem. Vad skulle det spela för roll vilket uttag man använder på TV:n !! Säger väl allt om deras support, inte nåt svar som hjälpte direkt. Blir nog att skicka tillbaks den. Postad 24 January 2009 - 08:39
Hej!
Ska man inte kunna spela in två kanaler samtidigt och kunna titta på den trdje med den här boxen? Postad 24 January 2009 - 09:26
Nej. Edit: Den har dubbla tuners. Redigerat av innovativeX, 24 January 2009 - 09:32. Postad 24 January 2009 - 09:30
Igår när min sambo spelade in Let's Dance, så hade TV4 ett sändningsavbrott i vår region, vilket föranledde att boxen stängde av inspelningen (då rutan var svart). Därefter startade den inspelningen igen. Problemet var dock att när vi sedan tittade på inspelningen, så stängdes boxen av när vi kom fram till punkten för sändningsavbrottet.
Har någon varit med om liknande - att boxen stängs av helt av sig själv vid spolning eller när ni tittat på något inspelat? Postad 24 January 2009 - 10:15
Jo det ska gå om, nu vet jag inte namnet på vad det heter så jag får hitta på. Vissa kanaler ligger i samma tub, så om båda kanalerna som du vill spela in gör det så fungerar det. Postad 24 January 2009 - 10:30
Hej,
Kan det inte vara det att SVT sänder AC3 ljud? Om du går på ljudinställningar kan du justera AC3 (5.1 ljud) ljudvolymen. Det gjorde jag. /M
Postad 24 January 2009 - 15:01
Tack för det. Jag ska prova när jag kommer hem. Postad 24 January 2009 - 18:38 Se på inspelat och spela in två funkar ua. Eller se på en och spela in en. Dubbla tuners - ett kort. Det är det som är vitsen med den. Postad 24 January 2009 - 20:19 Det är dock tekniskt fullt möjligt att bygga en box med två tuners som kan spela in två kanaler och titta på en tredje (med vissa begränsningar), något som sedan en tid stöds på andra boxar av denna typ så det är lite klent att det tydligen inte funkar på en av de nyaste boxarna på marknaden. Grejen är ju att varje tuner kan ta emot alla kanaler som ligger på en mux (det som rsoderberg med en hyfsad liknelse kallar för tub). En mux i marknätet innehåller 6-7 kanaler. En kraftfull box med två tuners skulle kunna samtidigt spela in alla kanaler från två olika muxar och dessutom välja att titta på någon av dessa kanaler. Normalt brukar man dock nöja sig med att spela in två program, skulle de ligga på olika muxar så begränsas utbudet för direkt tittande till någon av de kanaler som ligger på dessa muxar. Postad 25 January 2009 - 18:40
Se där ja, mins att jag hade läst/hört det men kunde inte formulera mig så bra så tack för hjälpen
Postad 26 January 2009 - 18:55
Hej!
Har märkt att min spelare klipper inspelningen strax innan slut texten kommer, ibland tidigare. Det sker inte alltid. Jag använder program-läget när jag spelar in. Händer det så för er också? PS. någon som hört nått om den nya uppdateringen? MVH N Postad 26 January 2009 - 19:32
På min gamla så kan man ställa in att den tex ska börja 5 min före och sluta 15 min efter, nu står den troligen och börjar och slutar exakt men efter vems klocka? Kolla inställningarna. Postad 27 January 2009 - 16:14
Jag beställde precis en box för 995:- genom Boxer
Drog en rövare om att Viasat sprungit på mig på stan och erbjudit mig en Viasat+ Box för 0:- och frågade om Boxer hade något liknande. Han rabblade upp att de hade en 40gb med 12mån förlängning för 1:- och en 250gb med 24mån förlängning för 995:- Igår när jag ringde och frågade om de hade något erbjudande på hd-boxar så var svaret en 250gb för 1495:- med 24mån förlängning. Verkar vara en stor skillnad på vem man pratar med samt i vilket ärende som man ringer i. Nu väntar jag ihärdigt efter min box Redigerat av stealsky, 27 January 2009 - 16:18. Postad 28 January 2009 - 14:01
Jag pratade med boxer idag för att försöka ändra priset på den box jag har beställt och var tvungen att skicka in på service direkt. Jag sa att jag ville betala 995 eftersom vissa hade betalat det innan och efter det jag beställde, hans kommentar var att det beror på vilken kund man är och vilket avtal man har.
Men han fick inte tala om vilka parametrar som påverkade priset. Försökte få honom att förstå att deras sätt är mer än konstigt och hans kund bemötande var under alla kritik. Hjälpte inte med att hota med att säga upp abb det han svarade var "Gör det". Han pratade också om att priset hade ändrats under tiden, tror knappast att det ändras ner sedan upp en veck för att sedan gå ner igen och nu vara 1495 igen. Känns som dom på Boxer inte vet vad dom håller på med. Slutade med att han ber mig skicka in en reklamation så skulle jag få svar på hur det går till men det lätt inte som om dom kunde göra någor åt priset eftersom jag hade godkänt det. Han drog parallel med en butik som ändrar priset och att man då får den för det pris man har betalt. Jag sa att om en butik ändrar priset fram och tillbaka på ett par veckor så får nog den som har köpt för högre pris tillbaka pengar i de flesta fall annars förlorar de nog kunder. Tycker det hela var ett konstigt bemötande(dålig service). Hade varit så enkelt att bara köpa det och låta mig få den för 995 så hade de sluppit en kund som kanske skickar tillbaka boxen och säger upp abb, en reklamation att ta tag i och även detta inlägg som inte ger dom vidare reklam. Till sist rekomenderar jag alla som har köpt för 1495 efter den 4jan(första inlägget i år om annat pris) fram till igår när det senaste kom att ringa och klaga samt göra en reklamation för så hör borde de inte behandla oss kunder som dom lever av. /Joakim D Postad 28 January 2009 - 14:09
Kan nog hålla med Boxer att man inte kan justera priset i efterhand, så länge man inte har prisgaranti.
Köpt är köpt. Sen kundvård, det är nåt annat det... ;-) Men jag är jättenöjd med boxer! Postad 28 January 2009 - 14:28 Instämmer. Ett ingånget avtal har du ingen rätt att häva bara för att du är missnöjd med priset. I det här fallet var nog du som klagade en besvärlig kund mest. Sedan kan alltid företaget om det uppenbart gjort något galet, men ej direkt felaktigt, visa lite goodwill och bjuda på en månads abb eller liknande. Det är som säljaren säger fritt för dem att höja/sänka priset som de vill även om det sticker lite i ögonen hos konsumenenten. Jämför med om mjölken kostar 15 kr på torsdagen men 7 på fredagen. De som köpt den på torsdagen gör en dålig affär men butiken har ingen skyldighet att ta tillbaka varan. Eller titta på tråden om CDOn och Bluray-filmer... öppet köp är förövrigt en frivillig överenskommelse. Om det är inom 14 dagar från köpet har du de rättigheter som distansköplagen ger dig att häva köpet. Postad 28 January 2009 - 14:40
Jag förstår att köpt är köpt. Men eftersom jag fortfarande kan häva köpet så borde dom ta hand om kunden bättre.
Sedan tycker jag att deras sätt är konstigt när en kund ena dagen får den för 995 sedan nästa dag 1495 för att dagen efter igen vara nere i 995 utan att kunna förklara varför. Tror de flesta företag som håller på så inte ses som seriösa. Skillnad om det är en period den sänks eller höjs men inte beroende på vem man pratar med och som han sa parametrar som han inte får säga. Postad 28 January 2009 - 16:30
Startavgiften var det som jag såg som skillnad om jag sade upp mitt abb eller förlängde (595:-). Betalar gladeligen 1495:- för denna lilla pärla som funkar med SmartWi och allt. Visst har den småstrul men i det stora hela har den rullat hur bra som helst hittills. Dessutom gällde detta enbart Boxer. Inga tillval var tvungna. Helt ok i min värld.
Ingen sade det tydligt men jag tolkade det som - ny kund 995:- och förlängning 1495:-. Pris då blir ju 995:- + 595:- = 1590:-. Hursom - detta är min tolkning och han (Robert?) betonade att startavgiften tillkom... Jag är belåten och nöjd. Subventionen blir ju såhär: Billigast på prisjakt = 3 890,00 kr Jag betalar = 1 495,00 kr Skillnad = 2 395,00 kr Skillnad/24 avtalstid = 99,79 kr = subvention per månad... Redigerat av Repeat, 28 January 2009 - 16:39. Postad 28 January 2009 - 16:45
Priset på 1495 säger jag inget om det är mer deras sätt och bemötande som inte är något vidare mot en befintlig kund. Borde var mer måna om dom samt kunna förklara varför. Om det är som du säger nytäckning för det lägre priset så är det helt ok men hade det varit så svårt för dom att berätta?
Jag är hittills nöjd med boxer det var först nu som dom beter sig underligt. Postad 28 January 2009 - 16:48 Du har rätt i att om du inte blir korrekt bemött så är det fel - men jag kan jämföra med ViaSat:s och Canal Digitals kundtjänst och för mig (märk väl) så är den skillnaden otrolig till Boxers fördel. Jag kanske hade tur och mötte en glad "Robert" - vem vet? Postad 28 January 2009 - 16:57
Jag gav 995kr vid förlängning! (endast basutbud)
Jag har EJ tvillingkort eller andra extra kanaler. Har varit Boxer-kund i 2 år. Redigerat av dekagon, 07 February 2009 - 10:04. Postad 29 January 2009 - 09:23
Jag håller med (fast med tillägg) Erbjudandet jag nappade på 1.495:- och 2 års förlängning tyckte jag var OK Jag gick med på ett avtal och kommer att fullfölja det, det är ett bra avtal. MEN....... Boxers hantering är inte OK, de har klantat till det När jag läste i detta forum om priser ned till 795:- så ringde jag til Boxer för att höra varför det var skillnad Efter att ha pratat med 3 olika personer så angav de: - De förlängde avtalet i 2 år ( samma gäller mig ) - De hade Tvillingkort ( samma gäller mig ) - De är trogna kunder ( samma gäller mig ) D.v.s. krystade förklaringar Jag kan förstå företagen behov av att locka in nya kunder och att bra priser är en bra metod Men jag är också lika irriterad över att trogna kunder, som jag tydligen inte är efter att ha haft Boxer i flera år, fortfarande ses som en mjölk-ko. Kortavgifter är en del, även för tvillingkort (Jag har inte nappat på SmartWi spåret ännu) Saker som man inte kan klandra Boxer/Teracom helt för, stoppad kanalutbyggnad, missad HD satsning Så nu känner jag att min nivå är nådd Jag ska som sagt fullfölja min del av avtalet , men det är mycket osannolikat att jag fortsätter efter dessa 2 år Området jag bor i kommer att få 100Mbit för Internet / Tele / IPTV till ett bra pris från Telia OK, de har inte HD, men den västa hypen med HD har gått över för mig, det är innehållet som är det viktiga Jag har haft Telias IPTV på prov i drygt 1 år. och jag gillar det Det är vad Boxer nu har att konkurrera med i mitt fall Så där ja, nu känns det bättre efter att jag fick skriva av mig Postad 30 January 2009 - 10:17
Hej
Någon som har fått besked om när uppdateringen släpps? Fler än jag som har problem med att när man spelar upp inspelat matriel så hänger sig boxen när man "spolar" fram? Postad 30 January 2009 - 17:39
Hej på er alla
Jag undrar hur ni har kontaktat sagem om USB problemet jag upplever detta som ett stort problem. Har till nu levt i analogvärlden och med en pioneer-inspelare (5100tror jag) Utan denna med den utmärkta möjligheten att spola förbi reklam****t (hustrun somnar då jag inte är hemma och ordnar) skulle jag inte ha TV. Denna utmärkta apparat bränner även ner till DVD vilket jag utnyttjar för att skicka intressanta program till EX`t som bor i radioskugga uti norrlandet apparaten är dessutom en mästare på redigeringsfunktioner D.V.S. ta bort det världsner..... reklam.... Undersökte under en tid utbytet av apparater som kunde ersätta denna gudagåva då jag hamnat i digitalh.... Och trots att jag är elektronik-ing blev detta mig nästan övermäktigt, det tyck som apparater likt min älskade pioneer inte har dubbla mottagare vilket jag kan förlåte min åldrade maskin men nu vill ha, då jag ofta jagat repriser i timmar för att släcka kunskapstörsten. Nu lagras programdelar i sagem-maskinen som onskan i den onämnbare. När skall de befrias/födas till ett liv utanför sagemen. Ska jag tvingas resa till Danmark och ta struptag (om det är där dom finns sagemförödarna) och tvinga dom till underkastelse eller har någon nån mailaddress för klagomål så ska dom få sina fiskar varma MTEK Bifogad fil(er)Postad 30 January 2009 - 20:13
fungerar uppskalningen bra på den? sitter på en humax VA-FOX nu. Är ju rätt kornig bild, kör den till en "CYP" och component till tv,n. eller ska man satsa på canaldigital? gillar boxer för dom ha ju då alla kanaler. tv,n för övrigt är en sony 46" w4xxx
Postad 01 February 2009 - 15:48
Hej!
Läste i ett test att Calnaldigigitalboxen (likadan som boxer) hade betydligt bättre bild en Boxers sagem. Testarna tyckte också att det var konstigt att det skilde så mycket i bildkvalite. Hur kan det komma sig. Har det med programvaran att göra? Postad 01 February 2009 - 21:09
Det är inte Sagem du skall ondgöra dig över, dom skulle nog gladeligen ge dig möjlighet att tanka ut dina inspelningar. I detta fall är det produktionsbolagen som ställer krav på tv-bolagen och i sin tur Boxer att det inte skall gå att göra perfekta digitala kopior av deras program. Detta har alltid varit ett problem, och du får nog antingen skaffa dig en box som inte har passerat Boxers strypsnara(t.ex. Dreambox) eller så får du nog koppla in din älskade Pioneer spelare till boxen och föra över inspelningarna analogt till DVD. När väl USB uppdateringen kommer så är jag tveksam till att du kommer att kunna göra någonting vettigt med inspelningarna du tankar ut, det är nog mer tänkt för backupändamål. För övrigt är Sagem franskt. Därav det lustiga uttalet, Saschem... Redigerat av fragge, 01 February 2009 - 21:30. Postad 02 February 2009 - 10:36 Det framhålls allt som oftast att det är de stora stygga produktionsbolagen som via Boxer tvingar boxtillverkarna att snöpa sina produkter, men jag har aldrig sett några belägg presenteras. Fakta är ju att det finns Boxergodkända produkter där man mer eller mindre enkelt kan plocka ut filer från hårddisken (Dilog, Topfield, Maximum). Vore det Boxer som var skurken så borde det ju inte vara några problem för Sagem att sälja boxar utan spärrar på marknader där det bara sänds FTA, men icke. Postad 02 February 2009 - 11:06 Jodå, jag vet, jag har ägt både en Dilog och en Topfeld, Att det går att tanka ut inspelningar ur Dilog:en är ingenting Boxer står bakom, det sker via en mjukvara Dilog tillhandahåller lite "vid sidan om". För övrigt så är filerna du tankar ut sparde i ett ganska speciellt format som man måste vara ganska händig för att kunna läsa. Topfelden har ganska mycket likheter med Dreambox då den är väldigt anpassningsbar för den händige, och detta öppnar för möjligheter. Att en kanal sänds FTA(Free To Air) innebär inte att det är OK att kopiera dom program som sänds där, produktionsbolagen är precis lika mån om att digitala kopior inte hamnar på Piratebay som om dom sändes på en betalkanal. Hurvida en kanal skall sändas FTA eller inte är upp till hur tv-bolagen vill finansiera sina programinköp, reklam eller avgifter eller både och... Produktionsbolagen tar lika mycket betalt för sina produktioner oavsett och vägrar att sälja sina produktioner till bolag som inte förhindrar denna typ av kopiering... Postad 02 February 2009 - 11:50 Som jag skrev, mer eller mindre enkelt, men likafullt inget som Boxer lagt sig i. Men att läsa eller skriva filer till boxen stöds såvitt jag vet "out of the box", kräver ingen direkt händighet, och har inte hindrat boxergodkännande. Frågor om upphovsrätt påverkas naturligtvis inte. Mitt resonemang gick ut på att om Sagem hemskt gärna ville ge sina kunder denna möjlighet men hindrades att göra det i Sverige för att Boxer gick i produktionsbolagens ledband och inte godkänner boxar med denna funktion så borde det se annorlunda ut på marknader där motsvarigheten till Boxer saknas. Men det gör det tydligen inte, och som sagt, av allt att döma är det inte Boxer som hindrat Sagem att släppa denna möjlighet i Sverige. Postad 02 February 2009 - 12:03
Oavsett så blir det spännande att se vad den kommande uppdateringen kommer att ge för möjligheter, den skall ju komma när som helst är det sagt...
Postad 03 February 2009 - 12:09
Sitter i dag med en Sagem DVR 250, dvs föregångaren till den här.
Undrar om man jämför de här två, är det egentligen några skillnader förutom HDMI/HD-kanalerna...?? Tex är DTR:n lika "seg" vid kanalbyte och alll annan aktivitet med fjärren, som DVR:n är vida känd för? Någon kanske som äger/har ägt båda dessa modeller kan gen en liten gämförelse....... Postad 03 February 2009 - 12:27 Jag får då inte heller detta att fungera, jag har ändrat till "Prgram" men jag får inte upp frågan om att spela in serier. Kan du kontrollera vilken version av programvaran du har i din box? Postad 03 February 2009 - 12:48 0.250.0? Taget ur minnet - så ta det med en nypa salt. Kan kolla ikväll. Detta funkar 99% för mig. Tror mig ha missat något program pga EPG:n inte registrerat som serie. Allt beror på dessa indata - ett exempel är Dora - en serie för småttingar lördag TV4 - tidigt... Går inte att köra som serie. Sedan kan man ju bli trött på att få alla repriser som sänds också vilket man kan undvika i VMC (spela in repriser eller inte). Dock är timingen (start, stop) här mycket bättre än vad jag lyckats med i VMC (Vista Media Center). Postad 03 February 2009 - 13:33 Löste problemet, man fick tydligen inte ha några timerbaserade inspelningar kvar i listan över planerade inspelningar. Jag raderade alla inspelningar jag hade i listan och bytte sedan till "Program", då funkade det! Sen får man ju göra om alla stående inspelningar på det "nya" sättet. Postad 03 February 2009 - 15:10 Så knöligt... Men EPG på detta sätt har (för mig) funkat mycket bra jämfört med Vistas EPG där ett antal fler faktorer kan stöka till det... Postad 03 February 2009 - 16:17
Tänkte beställa denna boxen från Boxer nu. Kostar 795:- om man binder på 2 år..
Bara en fråga, verkar stå lite olika i tråden: Kan man spela in 2 krypterade pgm samtidigt som man tittar på ett tredje krypterat eller på något inspelat? Jonas Postad 03 February 2009 - 16:40
Johu: Jag ringde precis, och då kostade den 995:-, Vart har du sett 795:- ?
Sen så undrar jag om den kan driva 5V antenner eller om man måste ha ström till dem separat? Vet någon det/Kan testa? Redigerat av Unregisteredaf62a200, 03 February 2009 - 16:41. Postad 03 February 2009 - 16:46
Hej! Jag köpte denna digitalbox 160 GB för 495:- hos MediaMarkt i Norrköping med 2 års bindning av boxerpaketet med Canal+. Jag betalar 299:- i månaden. De hade massor med boxar kvar när jag köpte. Det var ett par veckor sen. //Frelin Postad 03 February 2009 - 16:46 Man kan spela in två program och och titta på någon av dom två kanalerna eller spela in två program och titta på ett tredje redan inspelat program. I teroin skall man kunna spela in två program och titta på ett tredje så länge det ligger på samma mux som någon av dom två kanalerna man spelar in på men det verkar inte våran box gilla, kanske det korrigeras i nån framtida uppdatering kan man hoppas... Postad 03 February 2009 - 17:11 0.2.5.0 var det ja... Postad 03 February 2009 - 18:05
Om man beställer Max-paketet på 24 mån. är det 795:- på deras hemsida... boxers alltså Redigerat av johu, 03 February 2009 - 18:06. Postad 04 February 2009 - 07:55
Läge för lite beröm!
Jag har jätte strul med min Box. Den hänger sig vid "fram spolning" av in spelat program, den krachar vid vid inspelning och värst av allt den raderade allt jag hade spelat in när jag tryckte på List knappen utan några frågor. Tänk om alla support avdelningar kunnde aggera så här. Återkommer när den nya Boxen har anlänt. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |