NVIDIA MCP7A (9300 / 9400)
258 svar till detta ämne
Postad 30 december 2008 - 03:42
Unregistered4085fea2
-
Unregistered4085fea2
-
Forumräv
-
-
645 inlägg
 Guaranteed-compatible memory upgrades for your ASUS P5N7A-VM Motherboard. Antar att ovan gäller Gigabyte GA-E7AUM-DS2H oxå I länken kan man se vilka minnen som är garanterat kompatibla med moderkorten ovan. Därav kan man sluta sig till vilka andra tillverkares minnen som oxå är kompatibla. Crucial.com/uk model=P5N7A-VM=ASUS=RAMHow much memory do you need?Crucial Memory Advisor™ toolVarför visas inte min Windows ® PC inte hela 4GB minne som jag installerat?
Redigerat av Unregistered4085fea2, 02 januari 2009 - 13:23.
Postad 02 januari 2009 - 15:44
Unregistered36431
-
Unregistered36431
-
Forumräv
-
-
647 inlägg
Ja jag har valt HDMI. Materialet är mkv Blu-ray 1080p. Jag kör med ffdshow och ac3filter. Något annat filter som behövs för HDMI kanske ?
Läste i en annan tråd här på forumet som du hade skrivit i och jag rekommenderar dig att installera om windows, blir det inte bättre av det så kan man börja felsöka ordentligt. Då man byter moderkort ligger gammla drivrutiner kvar i system katalogen och kan krocka med de nya.
Postad 02 januari 2009 - 22:24
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3 094 inlägg
Läste i en annan tråd här på forumet som du hade skrivit i och jag rekommenderar dig att installera om windows, blir det inte bättre av det så kan man börja felsöka ordentligt. Då man byter moderkort ligger gammla drivrutiner kvar i system katalogen och kan krocka med de nya.
Bytt moderkort utan att installera om Windows? Det är NO NO NO NO....
Postad 03 januari 2009 - 22:55
Unregistered36431
-
Unregistered36431
-
Forumräv
-
-
647 inlägg
Har börjat råka ut för ett litet små irriterande problem, när min htpc går ner i viloläge tappar den ljudet, och det sker inte varje gång.
Antingen får jag boota om htpcn eller installera om drivrutinerna för ljudet, installerar jag drivrutinerna slipper jag boota om.
Och detta fel gäller asus kort P5N7A, och allt har fungerat fram tills igår så vad det kan vara har jag ingen aning om. Någon annan som har samma fel och har löst det eller läst någonstans om detta fel?
Postad 05 januari 2009 - 12:50
Forseti
-
Forseti
-
Rookie
-
5 inlägg
Nu har jag läst htpc trådar så ögonen blöder... Kommande htpc bygge?Vore OERHÖRT tacksam med input på eländet
Postad 05 januari 2009 - 23:29
Higgs
-
Higgs
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Nu har jag läst htpc trådar så ögonen blöder... 
Kommande htpc bygge?
Vore OERHÖRT tacksam med input på eländet 
Är också inne på precis samma delar bortsett från TV och TV-kort. Dock så verkar ju moderkorten med inbyggda Geforce 9300/9400 vara relativt lätta att överhetta och de bör därför köras både med bra luftflöde i chassit men även med en aktiv CPU-fläkt som hjälper till att kyla nordbryggan på moderkortet. Det verkar alltså tveksamt om den "klassiska" Fusion-varianten med en passiv Ninja Mini som CPU-kylare funkar i detta fall. (Antar att det var så du har tänkt göra?) Läste på avsforum.com att Scythe Shuriken kanske kan vara ett alternativ som aktiv CPU-kylare i ett Fusion Chassi men jag vet inte själv om den passar eller hur tyst den är jämfört med fläkten som följer med processorn. Vore jätteintressant med lite synpunkter på detta från de med erfarenhet av något av moderkorten med GF 9300/9400. Har läst färre klagomål angående överhettning för Gigabytekorten jämfört med Asuskorten men det kanske bara är en tillfällighet. Vet inte hur det är med MSIs variant heller. (Kan tillägga att jag inte testat några av delarna själv så detta är endast vad jag läst på olika forum.)
Redigerat av Higgs, 05 januari 2009 - 23:35.
Postad 06 januari 2009 - 15:41
ksork
-
ksork
-
Rookie
-
4 inlägg
hej
Sitter just och ska sätta ihop en HTPC, men har i tidigare trådar fastnat på en AMD lösning med ett moderkort med geforce 7050pv lösning, som enl. tester ska klara 720p. hittar inga direkta jämförelser mellan 7050pv och 9300 chippen, är det några prestandaskillnader ? Vilka argument finns det för att välja intel lösningen (och därmed 9300 chippet) framför AMD (och 7050pv) ?
MvH K. Sork
Redigerat av ksork, 06 januari 2009 - 17:03.
Postad 06 januari 2009 - 18:29
[No1]
-
[No1]
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Så. Nu har jag läst hela tråden. Min tanke är att bygga en HTPC för filmklipp i 1080p/24, blueray samt vanligt surf och spel. Dessa moderkort verkar ju vara det bästa alternativet just nu. Men eftersom jag ska spela och därför kommer jag sätta i ett "externt" grafikkort. Funderar på ett passivt kylt Gigabyte 4850 https://www.prisjakt...kt.php?p=340702Processorn kommer bli en E8400, sen har jag inte kommit mycket längre. Har problem med att välja moderkort. Några förslag? Men det som är min stora fråga är:Har jag någon som helst nytta av något av dessa moderkort eller kan jag gå å köpa ett billigare kort och ändå lyckas få felfri 1080p/24 med ett 4850 från Gigabyte då 1080p/24 detta har högst prioritet?Eller finns det bättre Grafikkort för ändamålet? Är lite skeptisk mot ATI då jag vet att det har strulat lite med Den TV:n jag har, Sony KDL-W4000.
Postad 10 januari 2009 - 14:52
henke s
-
henke s
-
Lärjunge
-
-
319 inlägg
Hej, alla! Går det att få ut ljud och bild ur båda hdmi/dvi-utgångarna samtidigt på dessa mobos? Om inte går det åtminstone att få ut ljud och bild ur en utgång och bild ur den andra samtidigt? Nån som provat detta eller kan tänka sig att prova? Mvh Henke
Postad 10 januari 2009 - 16:49
Unregistered36431
-
Unregistered36431
-
Forumräv
-
-
647 inlägg
Nej du kan inte använda både hdmi & dvi samtidigt.
Postad 11 januari 2009 - 00:41
henke s
-
henke s
-
Lärjunge
-
-
319 inlägg
Nej du kan inte använda både hdmi & dvi samtidigt.
Ajdå, det var det jag befarade... Tack för ett snabbt svar iaf! Mvh Henke
Postad 11 januari 2009 - 13:44
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Detta är ingen lätt fråga... eller, egentligen bara onödigt komplicerad. ATI har, så vitt jag vet, inget kort som klarar 1080p/24 fläckfritt. För att få 1080p/24 att fungera, så gott det går, bör man titta sig runt i NVIDIAs 8xxx-9xxx segment. MCP7A moderkorten klarar 1080p/24 utmärkt. Du kan spela upp en bluray-film och det kommer se bra ut, dock kommer du ej kunna åtnjuta HD-ljudet, då moderkortet saknar PAP (protective audio path). Det är således filmbolagens krav på DRM-skydd som sätter käppar i hjulen för dig/oss. Enda vägen förbi är att man rippar filmen till mkv, omvandlar ljudspåren till FLAC. Hårdvaran i sig är kraftfull nog att spela upp högupplöst ljud + bild. Intels G45 chippet har PAP, men tyvärr hanterar inte grafikkortet 1080p/24 lika bra som NVIDIA. //M Så. Nu har jag läst hela tråden.
Min tanke är att bygga en HTPC för filmklipp i 1080p/24, blueray samt vanligt surf och spel.
Dessa moderkort verkar ju vara det bästa alternativet just nu. Men eftersom jag ska spela och därför kommer jag sätta i ett "externt" grafikkort. Funderar på ett passivt kylt Gigabyte 4850 https://www.prisjakt...kt.php?p=340702
Processorn kommer bli en E8400, sen har jag inte kommit mycket längre. Har problem med att välja moderkort. Några förslag? Men det som är min stora fråga är:
Har jag någon som helst nytta av något av dessa moderkort eller kan jag gå å köpa ett billigare kort och ändå lyckas få felfri 1080p/24 med ett 4850 från Gigabyte då 1080p/24 detta har högst prioritet?
Eller finns det bättre Grafikkort för ändamålet? Är lite skeptisk mot ATI då jag vet att det har strulat lite med Den TV:n jag har, Sony KDL-W4000.
Postad 11 januari 2009 - 16:28
Pherpelleplutt
-
Pherpelleplutt
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Angående värme - Det verkar som Gigabyte brädan drar mindre effekt, ca 10 Watt mindre än Asus vilket kanske gör mindre problem med värme på NB. Dock har jag bara läst detta i ett test och skulle gärna vilja få det bekräftat på fler ställen.. Om någon har en effektmätare vore det intressant att höra vad ni fått utan skärm inkopplad och speca gärna vad ni mer har i lådan etc.
Jag står lite i valet och kvalet mellan att välja något av dessa moderkort. MSI har jag inte alls kollat på, är det någon ide?
Hur är ljudet på dessa brädor, har fått intryck att kanske Gigabytens chip ska vara bättre än Asusen? Synpunkter?
\Pelle
Postad 14 januari 2009 - 16:44
theluks
-
theluks
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Någon som kör Linux, helst Ubuntu 8.10, med detta chipset? Jag har ett styck Asus P5Q-EM med intel G45 och har fått bita i det sura äpplet då jag ej visste vilken vetenskap det var med uppspelande av HD-filmer på en HTPC och tänker nu förmodligen byta ut detta moderkort mot ett Gigabyte GA-E7AUM-DS2H.
Det jag konkret undrar innan beställningen läggs är om 1080p24 kommer fungera (med/utan hårdvarudekodning)? Har sökt, men inte hittat något direkt.
EDIT: var lite snabb. har sett att hårdvarudekodning ej fungerar under Linux för tillfället, men det verkar jobbas på. 1080p24-frågan återstår dock.
I övrigt kör jag med en e5200, 4Gb RAM, LG's Blue-Ray brännare, 4st hårddiskar (en veliciraptor 10k-varvare systemdisk och 3st 1Tb-diskar) och tänkte införskaffa en Technotrend C-1501 så jag kan ta emot ComHem-signal i exempelvis MythTV. Hoppas på ett byte av moderkort gör min maskin till en ultimat HTPC och server-kombination
Btw, övergång till Windows är inte på tal. Är alldeles för inkörd i Linux som server, och mina övriga datorer i hushållet är enbart Mac  (dock har jag en virtuell nongui windows 2003 server-install körandes på maskinen... hehe).
Så vad säger ni?
Tack på förhand.
Redigerat av theluks, 14 januari 2009 - 17:01.
Postad 14 januari 2009 - 19:32
Unregistered951ada42
-
Unregistered951ada42
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
Någon som kör Linux, helst Ubuntu 8.10, med detta chipset? Jag har ett styck Asus P5Q-EM med intel G45 och har fått bita i det sura äpplet då jag ej visste vilken vetenskap det var med uppspelande av HD-filmer på en HTPC och tänker nu förmodligen byta ut detta moderkort mot ett Gigabyte GA-E7AUM-DS2H.
Det jag konkret undrar innan beställningen läggs är om 1080p24 kommer fungera (med/utan hårdvarudekodning)? Har sökt, men inte hittat något direkt.
EDIT: var lite snabb. har sett att hårdvarudekodning ej fungerar under Linux för tillfället, men det verkar jobbas på. 1080p24-frågan återstår dock.
I övrigt kör jag med en e5200, 4Gb RAM, LG's Blue-Ray brännare, 4st hårddiskar (en veliciraptor 10k-varvare systemdisk och 3st 1Tb-diskar) och tänkte införskaffa en Technotrend C-1501 så jag kan ta emot ComHem-signal i exempelvis MythTV. Hoppas på ett byte av moderkort gör min maskin till en ultimat HTPC och server-kombination 
Btw, övergång till Windows är inte på tal. Är alldeles för inkörd i Linux som server, och mina övriga datorer i hushållet är enbart Mac (dock har jag en virtuell nongui windows 2003 server-install körandes på maskinen... hehe).
Så vad säger ni? 
Tack på förhand.
Jag säger hackintosch.... http://forum.insanel...howtopic=136510Sitter o väntar på att de ska få allt o funka, almost there...
Postad 14 januari 2009 - 20:00
theluks
-
theluks
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Jag säger hackintosch.... http://forum.insanel...howtopic=136510 Sitter o väntar på att de ska få allt o funka, almost there...
Riktigt nice. Jag besitter till och med en restore-DVD från den nya MacBook Pro'n då jag innerhar detta stycke fabulösa ting. Då kommer väl till och med hårdvarudekodning fungera? Följ mer än gärna upp hur det går!
Postad 15 januari 2009 - 14:02
henke s
-
henke s
-
Lärjunge
-
-
319 inlägg
MCP7A moderkorten klarar 1080p/24 utmärkt. Du kan spela upp en bluray-film och det kommer se bra ut, dock kommer du ej kunna åtnjuta HD-ljudet, då moderkortet saknar PAP (protective audio path). Det är således filmbolagens krav på DRM-skydd som sätter käppar i hjulen för dig/oss. Enda vägen förbi är att man rippar filmen till mkv, omvandlar ljudspåren till FLAC. Hårdvaran i sig är kraftfull nog att spela upp högupplöst ljud + bild.
Intels G45 chippet har PAP, men tyvärr hanterar inte grafikkortet 1080p/24 lika bra som NVIDIA.
Missuppfattar jag nu eller innebär detta att om jag kopplar in ett ljudkort som kan spela upp HD-ljud (Auzen X-Fi HomeTheater 7.1 eller Asus Xonar HDAV1.3) till ett MCP7A-kort, så kan jag inte få ut HD-ljuden ändå pga avsaknaden av PAP på mobot? Isf hur ska jag bära mig åt för att få både fungerande 1080p/24 och HD-ljud? Mvh Henke
Postad 15 januari 2009 - 14:26
Bonzichrille
-
Bonzichrille
-
Forumräv
-
-
825 inlägg
HD ljud går att få ut via PCM. Dock nedsamlar powerdvd och tmt ljudet till 48/16 (vanligtvis 48/24) då hårdvaran och mjukvaran saknar PAP. Att kunna märka denna försämring i ett blindtest skulle nog vara mycket svårt. Har själv testat på okomrimerat HD ljud genom att rippa en bluray till multi kanals flac. Med t.ex ffdshow som audio decoder får man då ut all upplösningen i ljudet.
En annan negativ grej med PCM är att en del förstärkare missar att boosta sub kanalen i en multikanals pcm signal. På så sätt blir basen lidande om man kopplar upp pc via hdmi. Skulle undvikas med bitstreaming. Däremot gör många förstärkare rätt.
Om du köper ett asus xonar så kommer du få ut hd ljud, inga problem. Ljudkortet försäkrar en fungerande hårdvaru PAP. Däremot är den medföljande mjukvaran lite si och så. Undrar om de överhuvudtaget verkligen fått bitstreaming att fungera (mjukvaru PAP). Det nuvarande xonar klarar heller inte av 1080@24. Vinsten mot multikanals pcm via moderkortets hdmi skulle nog vara marginell förutsatt att ens förstärkare behandlar multipcm korrekt.
Redigerat av Bonzichrille, 15 januari 2009 - 14:31.
Postad 15 januari 2009 - 15:17
henke s
-
henke s
-
Lärjunge
-
-
319 inlägg
HD ljud går att få ut via PCM. Dock nedsamlar powerdvd och tmt ljudet till 48/16 (vanligtvis 48/24) då hårdvaran och mjukvaran saknar PAP. Att kunna märka denna försämring i ett blindtest skulle nog vara mycket svårt. Har själv testat på okomrimerat HD ljud genom att rippa en bluray till multi kanals flac. Med t.ex ffdshow som audio decoder får man då ut all upplösningen i ljudet.
En annan negativ grej med PCM är att en del förstärkare missar att boosta sub kanalen i en multikanals pcm signal. På så sätt blir basen lidande om man kopplar upp pc via hdmi. Skulle undvikas med bitstreaming. Däremot gör många förstärkare rätt.
Om du köper ett asus xonar så kommer du få ut hd ljud, inga problem. Ljudkortet försäkrar en fungerande hårdvaru PAP. Däremot är den medföljande mjukvaran lite si och så. Undrar om de överhuvudtaget verkligen fått bitstreaming att fungera (mjukvaru PAP). Det nuvarande xonar klarar heller inte av 1080@24. Vinsten mot multikanals pcm via moderkortets hdmi skulle nog vara marginell förutsatt att ens förstärkare behandlar multipcm korrekt.
Okej, då känner jag mig lite lugnare. Bitstreaming och 1080/24 ska tydligen vara fixat i den senaste patchen till Asuskortet och Auzenkortet kommer också ha detta stöd när det kommer. Så det går att få ut HD-ljud via PCM med endast MCP7A-kortet, så när som på lite nedsampling alltså? Intressant! Mvh Henke
Postad 16 januari 2009 - 10:15
theluks
-
theluks
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Okej, då känner jag mig lite lugnare. Bitstreaming och 1080/24 ska tydligen vara fixat i den senaste patchen till Asuskortet och Auzenkortet kommer också ha detta stöd när det kommer.
Så det går att få ut HD-ljud via PCM med endast MCP7A-kortet, så när som på lite nedsampling alltså? Intressant!
Mvh Henke
Yes. Som nämnt tidigare kan du bara få dekodat och downsamplat (till 48khz/16bit) multikanals HD-ljud via HDMI'n (NVidia-chip), medan ljudkortet (Realtek ALC889) bara kan skicka ut HD-ljud nedmixat till stereo via S/PDIF. Alltså, om ni skickar ut ljud via HDMI'n kommer ej ljudkortet vara inblandat alls.
Postad 19 januari 2009 - 10:50
ted1001
-
ted1001
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Kort uppdatering... jag nämnde att min CPU-belastning låg runt 50% vid uppspelning av HD-film. Har nu mixtrat lite och med Media Play Classic Home Cinema-versionen och lite konfiguration så lirar hårdvaruaccelerationen - och vips, CPU:n är nere under 10% vid uppspelning av 1080p24-filmer. Dock så har jag lite problem med osynkat ljud.. men det blir nästa puck att lösa.
Postad 23 januari 2009 - 04:56
Unregistered4085fea2
-
Unregistered4085fea2
-
Forumräv
-
-
645 inlägg
Kort uppdatering... jag nämnde att min CPU-belastning låg runt 50% vid uppspelning av HD-film. Har nu mixtrat lite och med Media Play Classic Home Cinema-versionen och lite konfiguration så lirar hårdvaruaccelerationen - och vips, CPU:n är nere under 10% vid uppspelning av 1080p24-filmer.
Dock så har jag lite problem med osynkat ljud.. men det blir nästa puck att lösa. 
Det vore mycket intressant att höra hur du fixade detta . Kan du delge oss detta med länkar och bilder så är det en god gärning
Postad 23 januari 2009 - 06:56
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Ny FW och ny TMT ute för Asus och skall ha löst alla PAP problem, 1080p24 samt bitstream
Postad 23 januari 2009 - 07:25
Unregistered4085fea2
-
Unregistered4085fea2
-
Forumräv
-
-
645 inlägg
 Nu har Realtek nya High Definition Audio Codecs från den 2009/1/9 som finns för ner laddning i länken här nere . http://www.realtek.c...p;GetDown=falseHär finns : ATI HDMI Audio Device R2.13 2008/12/31 16068k Linux driver (2.4 or 2.6) 5.09 2008/11/28 4997k Windows 2000, Windows XP/2003(32/64 bits) 3D SoundBack Beta 0.1 (Realtek 3D SoundBack restores audio effects, including surround sound, reverberation, and spatial effects, for legacy game titles when running on Windows Vista.) Beta 0.1 2008/7/15 6232k Kanske dom är samma fast tillmoddade av GIGABYTE så dom passar GA-E7AUM-DS2H kortet för dom är från den 2009/01/22 http://www.gigabyte....?ProductID=2946Även ny
Postad 23 januari 2009 - 15:38
henke s
-
henke s
-
Lärjunge
-
-
319 inlägg
Ny FW och ny TMT ute för Asus och skall ha löst alla PAP problem, 1080p24 samt bitstream
Detta gäller väl Asus Xonar HDAV1.3-ljudkortet och inte Asus-mobon med 9300/9400-chippet? Mvh Henke
Postad 24 januari 2009 - 15:04
Unregisteredc2273ee1
-
Unregisteredc2273ee1
-
Användare
-
-
117 inlägg
Finns det några "problem" kvar med detta moderkort (P5N7A-VM) ? Är det det ultimata HTPC moderkortet för tillfället?
/Magnus
Postad 24 januari 2009 - 18:28
[No1]
-
[No1]
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Detta är ingen lätt fråga... eller, egentligen bara onödigt komplicerad.
ATI har, så vitt jag vet, inget kort som klarar 1080p/24 fläckfritt. För att få 1080p/24 att fungera, så gott det går, bör man titta sig runt i NVIDIAs 8xxx-9xxx segment.
MCP7A moderkorten klarar 1080p/24 utmärkt. Du kan spela upp en bluray-film och det kommer se bra ut, dock kommer du ej kunna åtnjuta HD-ljudet, då moderkortet saknar PAP (protective audio path). Det är således filmbolagens krav på DRM-skydd som sätter käppar i hjulen för dig/oss. Enda vägen förbi är att man rippar filmen till mkv, omvandlar ljudspåren till FLAC. Hårdvaran i sig är kraftfull nog att spela upp högupplöst ljud + bild.
Intels G45 chippet har PAP, men tyvärr hanterar inte grafikkortet 1080p/24 lika bra som NVIDIA. //M
Ett moderkort med intels G45 chip och ett Nvidiakort som klarar 1080p24 skulle inte heller vara en lösning då? Har lite svårt att hänga med i djungeln. Jag som bara ville ha en maskin som klarar 1080p24 korrekt samt spelprestanda. I dagsläget kör jag med en stereoförstärkare men självklart skulle man vilja ha möjligheten till HD-ljud framöver.
Postad 27 januari 2009 - 11:05
tord00
-
tord00
-
Användare
-
-
100 inlägg
Pratar du om Asus moderbord eller ljudkortet (Xonar)?
Postad 28 januari 2009 - 13:16
theluks
-
theluks
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Ett moderkort med intels G45 chip och ett Nvidiakort som klarar 1080p24 skulle inte heller vara en lösning då? Har lite svårt att hänga med i djungeln. Jag som bara ville ha en maskin som klarar 1080p24 korrekt samt spelprestanda. I dagsläget kör jag med en stereoförstärkare men självklart skulle man vilja ha möjligheten till HD-ljud framöver.
Det är också en lösning.
Postad 29 januari 2009 - 10:51
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Roligt, mitt Asuskort dog! Min gissning är att värmen på GPU:n blev för mycket, då det verkar som att det var grafikkortsdelen som var trasig. Skickade in kortet till Dustin som i sin tur skickade det vidare till leverantören då de misstänkte 'handhavandefel'.
Skall passa mig för att handla på Dustin numera..
//M
EDIT: svordomar..
Redigerat av Unregistered1ee0a150, 29 januari 2009 - 10:52.
Postad 30 januari 2009 - 23:18
DLux
-
DLux
-
Användare
-
-
136 inlägg
Jag har följt den här tråden med stort intresse sedan start, men har ännu inte hittat något full-size ATX-kort med MCP7A.
Tänkte bygga på OrigenAE S16V, varför det känns lite sniket att sätta in ett pytte-ATX...
Någon som hittat ett "riktigt" ATX-kort med MCP7A?
Postad 01 februari 2009 - 14:45
ted1001
-
ted1001
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Har en issue med mitt Asus-kort.
Har min bildskärm kopplad till DVI-utgången.
Min Panasonic-TV kopplad till HDMI-utgången.
Jag hittar inget sätt att switcha mellan dessa utgångar. Nu är det mer slumpen som avgör var signalen hamnar.
I Nvidia-inställningarna finns aldrig skärmen och TV:n med att välja samtidigt. Bara en åt gången.
Grymt irriterande.. any ideas?
Postad 01 februari 2009 - 17:27
Unregistered36431
-
Unregistered36431
-
Forumräv
-
-
647 inlägg
Har en issue med mitt Asus-kort.
Har min bildskärm kopplad till DVI-utgången. Min Panasonic-TV kopplad till HDMI-utgången.
Jag hittar inget sätt att switcha mellan dessa utgångar. Nu är det mer slumpen som avgör var signalen hamnar. I Nvidia-inställningarna finns aldrig skärmen och TV:n med att välja samtidigt. Bara en åt gången.
Grymt irriterande.. any ideas?
då du inte kan använda båda samtidigt så blir det lätt problem, bättre att köra med vga till bildskärmen och hdmi till din panasonic. För som det står i manualen "endast en digital port (hdmi eller dvi) kan användas.
Postad 02 februari 2009 - 21:58
Unregistered4085fea2
-
Unregistered4085fea2
-
Forumräv
-
-
645 inlägg
En annan lösning på ovanstående problem. 2-port HDMI-switch med fjärrkontroll. 2 datorer, DVD-spelare eller liknande till en skärm eller projektor. Stödjer singlelink (upp till 1920x1200). Denna lösning förutsätter att både tv och skärm har HDMI.Annars får man labba med övergångs kablar eller adepters Viktigt med kablar av hyfsad kvalitet som funkar. (se katalogen sidan 261) Maximum resolution over single link at 48-bit/px[E] 1920×1200p60 HDMI version 1.3+Pris: 399:- koronas http://www.kjell.com Rästen av switcharna härHar inte provat denna divais. Har man en multi fjärr så ska det gå att lägga in fjärr funktionen i multifjärren antingen med innladdning öga mot öga eller som ett makro.
Redigerat av Unregistered4085fea2, 03 februari 2009 - 23:14.
Postad 04 februari 2009 - 23:49
tord00
-
tord00
-
Användare
-
-
100 inlägg
Tjena,
Har precis kopplat in min HTPC (använder ett P5N7A-VM bord) till min Onkyo TX-SR605 som sedan går vidare till min samsung Fullhd tv (LE-46A566).
Bilden kommer fram direkt så det ser bra ut. Men bilden passar inte skärmen. Den går utanför kanterna. Har varit inne i Nvida settings för bildskärmen och försökt resiza men det ger ingen effekt oavsett hur jag gör. Bilden är ganska "gryllig" eller hur man nu ska säga. Lixom för skarp nästan. Drar jag ner upplösningen till 1768x992 så får jag med hela bilden men inte när jag kör 1920x1080. Har testat att ändra Refreshrate från 23,24 Hertz till 60 men ingen skillnad där heller. Jag kör version 181.22 på drivrutinerna.
Av någon underlig anledning gick det att resiza via Nvdaias kontrollpanel nu för bilden (kör en konstig upplösning som heter 1842x1028). Fast bilden som sådan känns väldigt oskarp. Inte alls som på en monitor på datorn. Har testat att köra HDMIn direkt in till TVn men det ser likadant ut där så det borde vara nått på datorn som ska ställas in.
Hoppas på hjälp...
Mvh
/T
Postad 05 februari 2009 - 07:22
Unregistered951ada42
-
Unregistered951ada42
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
Bilden kommer fram direkt så det ser bra ut. Men bilden passar inte skärmen. Den går utanför kanterna.
Dum fråga, men du har väl inte overscan on på tvn för HDMI ingången kopplad till datorn?
Postad 05 februari 2009 - 08:53
tord00
-
tord00
-
Användare
-
-
100 inlägg
Dum fråga, men du har väl inte overscan on på tvn för HDMI ingången kopplad till datorn?
Inte vad jag vet. Jag har datorn kopplad till förstärkaren och sen till datorn. Vart kan jag ställa in det. En annan fråga. Jag har bara möjlighet att välja stero under devide settings för ljudet på Nvidia High Defenition Audio. Borde man inte kunna välja 5.1 och 7.1 där? Det kan jag på min 2 år gamla Dell dator i alla fall?
Postad 05 februari 2009 - 11:39
Unregistered951ada42
-
Unregistered951ada42
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
Inte vad jag vet. Jag har datorn kopplad till förstärkaren och sen till datorn. Vart kan jag ställa in det.
En annan fråga. Jag har bara möjlighet att välja stero under devide settings för ljudet på Nvidia High Defenition Audio. Borde man inte kunna välja 5.1 och 7.1 där? Det kan jag på min 2 år gamla Dell dator i alla fall?
Om du inte rört overscan settingen kan jag tänka mig att det är problemet. De flesta tv-apparater kommer nog med den on för att det ska funka med vanlig SD tv. Så kolla i tvn instruktionsbok, där borde det finnas. Eller ännu bättre, om du har en pdf, öppna den och sök efter "overscan" då borde du komma direkt till sidan som beskriver hur du ändrar den settingen och får pixelmappat.
Postad 05 februari 2009 - 13:03
jaQoB
-
jaQoB
-
Veteran
-
-
1 691 inlägg
Kanske snackats om tidigare, men hittar inget när jag söker.
Klarar nåot av dessa korten av bitperfect ljud på spdif? (menar inte de nya ljudformaten där licenser och trams pajar, utan vanligt tvåkanalsljud)
Postad 05 februari 2009 - 13:35
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Någon kan väl ladda hem ett ljudklipp härifrån spela upp det med mplayer med -ac hwdts Tänder DTS-loggan på receivern så klarar kortet bit perfect. Någon som orkar prova?
Postad 05 februari 2009 - 20:59
tord00
-
tord00
-
Användare
-
-
100 inlägg
Om du inte rört overscan settingen kan jag tänka mig att det är problemet. De flesta tv-apparater kommer nog med den on för att det ska funka med vanlig SD tv. Så kolla i tvn instruktionsbok, där borde det finnas. Eller ännu bättre, om du har en pdf, öppna den och sök efter "overscan" då borde du komma direkt till sidan som beskriver hur du ändrar den settingen och får pixelmappat.
Herr Goblin Wizard. Tack för det, det va ju givetvis det, man tackar. Men jag har endå en liten fråga till. :-) Tycker bilden på skrivbordet ser anskrämligt ut.
IMG_2018.JPG 2,94MB
0 Antal nerladdningarVet inte om det uppfattas på bilden men det ser konstigt ut men om man ser runt texten så är det aldeles vitt. Är det det hos er oxå?
Postad 05 februari 2009 - 21:37
Unregistered951ada42
-
Unregistered951ada42
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
Vet inte om det uppfattas på bilden men det ser konstigt ut men om man ser runt texten så är det aldeles vitt. Är det det hos er oxå?
nu blir det ju lite OT och inte vad tråden handlar om, sorry.. men sådana där artefakter brukar man se när man har för hög skärpa inställd på TVn. Det jag skulle göra om jag var du var att gå ut på nätet och kolla om det finns någon recension där de lagt ut optimala tvinställningar. Då har du någonting att utgå ifrån när du anpassar bilden efter dina hemmaförhållanden. Alt. köp en kalibreringsDvD som DVE och följ tex den här guiden http://www.component.se/docs.php?id=65
Redigerat av Unregistered951ada42, 05 februari 2009 - 21:38.
Postad 07 februari 2009 - 18:56
ted1001
-
ted1001
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Herr Goblin Wizard. Tack för det, det va ju givetvis det, man tackar. Men jag har endå en liten fråga till. :-) Tycker bilden på skrivbordet ser anskrämligt ut.
IMG_2018.JPG 2,94MB
0 Antal nerladdningar
Vet inte om det uppfattas på bilden men det ser konstigt ut men om man ser runt texten så är det aldeles vitt. Är det det hos er oxå?
Dra ned skärpa-inställningen.. som någon skrev. Så där ser det ut för mig oxå när jag maxar skärpan i min TV:s inställningar.
Postad 08 februari 2009 - 09:27
Zorak
-
Zorak
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Nå hur ligger vi till med detta kort??
Är detta det bästa HTPC korter på Marknaden just nu? tråtts att den saknar PAP? eller finns det mjukvaru stöd för det nu?
Äre någon som hört om något Nytt kort som kommer som man kanske borde vänta på i stället?
men vad äre som är så bra med detta kort igentligen???
Om jag vill ha HD DTS och HD DD ljud så krävs väll ett ASUS Xonar HDAV 1.3 ialla fall? eller går det lika bra med SPDIF och låta Recivern sköta Ljudet?
och när vi kommer till grafikkort? detta inbyggda kort är ju ändå sämre än ett 2600xt kort eller ett 8600
så samanfattnings vis är väll att detta kort är inte så bra om man nu skulle råka äga ett Xonar kort och ett passivt Grafikort som tex 8600 eller 2600xt???
Så här kommer frågan Villket kort är Bästa för mig i detta fall??
det ända jag ser som fördel med kortet är att jag slipper Grafikkortet... och får 1 pci Exp plats över... Men varför vill jag ha det? Jag kan inte komma på vad som jag skulle vilja ha i den platsen i stället??? förutom ett ljudkort som kärver PCI Exp
kan någon ge mig en förklaring?
Mvh/ Zorak
Postad 09 februari 2009 - 20:46
Unregistered31063dd6
-
Unregistered31063dd6
-
Rookie
-
2 inlägg
Kan man få ut digitalt 5.1 ljud i någon form (DTS, DD, LPCM) via S/PDIF (optisk). Har ett gamalt Logitech Z680 ljudsystem med stöd för 5.1 ljud via DD och DTS (har ej förstått om den klarar LPCM, klarar inte alla receivers det?). Blev lite orolig när jag läste nedanstående inlägg där det antyddes endast stereo via SPDIF. Dock så gällde det en fråga om HD-ljud samt att den nämnda ljudkretsen, ALC889, inte tycks finnas på Asus P5N7A-VM där istället ALC1200 sitter. Yes. Som nämnt tidigare kan du bara få dekodat och downsamplat (till 48khz/16bit) multikanals HD-ljud via HDMI'n (NVidia-chip), medan ljudkortet (Realtek ALC889) bara kan skicka ut HD-ljud nedmixat till stereo via S/PDIF. Alltså, om ni skickar ut ljud via HDMI'n kommer ej ljudkortet vara inblandat alls.
Är allmänt osäker på ljud ut via S/PDIF skulle bli jätte glad om någon kunde förtydliga lite vad som gäller. Tack!
Postad 10 februari 2009 - 21:52
Unregistered796285cf
-
Unregistered796285cf
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Bara ett snabbt lite inlägg här nu:
Jag har som många andra haft problem med kylningen på grafikkretsen på mitt ASUS P5N7A-VM och det låg på otroliga 72°C i idle och runt 85°C när det belastades, för att sedan stängas av automatiskt pga värmen. Alldeles för höga temperaturer så jag beställde en Thermaltake HR-05 IFX och Arctic Silver 5, monterade allt idag och fick extremt stor skillnad i temperatur. Ni ligger den på 27°C i idle!!!
ASUS hade någon konstig kylpasta som var som klister och att sänka temperaturen med 42°C med att bara byta kylpasta och kylfläns borde få ASUS att tänka om, bra kort för övrigt.
Postad 10 februari 2009 - 22:29
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3 094 inlägg
Bara ett snabbt lite inlägg här nu:
Jag har som många andra haft problem med kylningen på grafikkretsen på mitt ASUS P5N7A-VM och det låg på otroliga 72°C i idle och runt 85°C när det belastades, för att sedan stängas av automatiskt pga värmen. Alldeles för höga temperaturer så jag beställde en Thermaltake HR-05 IFX och Arctic Silver 5, monterade allt idag och fick extremt stor skillnad i temperatur. Ni ligger den på 27°C i idle!!!
ASUS hade någon konstig kylpasta som var som klister och att sänka temperaturen med 42°C med att bara byta kylpasta och kylfläns borde få ASUS att tänka om, bra kort för övrigt.
Är böjd att hålla med angående kylningen, iallafall originalkylaren på P5N7A måste ha lite luftflöde förbi kylaren om inte kortet ska göra en "thermal-shutdown"
Postad 17 februari 2009 - 13:19
devon
-
devon
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Nu funkar länken till Nasa. http://www.nasa.gov/..._archive_1.html
Jo den fungerade när jag var inne också. Men som sagt så finns inga fullhd klipp där. 1080i som mest. På www.apple.com/trailers så finns många 1080p
Postad 20 februari 2009 - 14:11
_kaizer
-
_kaizer
-
Rookie
-
8 inlägg
Har börjat råka ut för ett litet små irriterande problem, när min htpc går ner i viloläge tappar den ljudet, och det sker inte varje gång. Antingen får jag boota om htpcn eller installera om drivrutinerna för ljudet, installerar jag drivrutinerna slipper jag boota om.
Och detta fel gäller asus kort P5N7A, och allt har fungerat fram tills igår så vad det kan vara har jag ingen aning om. Någon annan som har samma fel och har löst det eller läst någonstans om detta fel?
Niklas - har detta löst sig för dig?
Postad 21 februari 2009 - 07:54
Unregistered36431
-
Unregistered36431
-
Forumräv
-
-
647 inlägg
Jag har börjat stänga av min htpc istället då jag inte hittade en lösning på problemet, dock tror jag det har något med handskakningen med min förstärkare att göra. Då htpcn startar upp även från viloläget så krävs en handskakning i hela kedjan för att fungera som det skall, missas något i den kedjan så blir det fel.
Men som sagt så har det fungerat som det skall fram tills jag skrev inlägget så om någon har en lösning eller läst något om detta problem så får ni gärna posta det här.
//Niklas
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|