Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stativare HFLS-1?

250 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 December 2008 - 03:54

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

jo, Rock e mycket bra som inspelning :)
sedan så på "lagom" hög volym e bra ;)

om du har för liten lådvolym så ökar hastigheten i porten och dessutom om röret e för litet så ökar den ytterligare, så detta kanske bidrar till att skapa blås ljud...
Men dessa tar också ut varandra lite väll, och röret kanske blir ganska rätt ändå trots allt (bara det att du får en högra luft hastighet som e negativt..)

mängden dämpning i lådan påverkar också detta, om du har för lite i lådan så blir det högra hastighet i porten..

Aha! börjar fatta lite :P Men har inte förstått riktigt hur det fungerar.. Om man utgår från original på 15L och 18cm rör.. vad händer då om jag har 16.3L?... Ska jag ha längre eller kortare rör då?

Och jag har inte satt något dämpmaterial i än förutom bitumex.. Sätter i det efter att jag har lackat dem ;)

Postad 25 December 2008 - 13:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jaha.... haha jo men då ska du se att när du lägger i dämpning så kommer det att låta mycket !!! bättre och dessutom inte vara några problem med blås ljudet ;)
om du stoppar i mycket dämpning så kan du ha kortare rör och fortfarande ha samma avstämning, samma sak om du gör lådan större, då kan du ha kortare rör och fortfarande ha samma avstämning, men detta har andra biverkningar också...
men i det stora hela så fungerar det så :)

Vet du hur mycket dämpning du ska ha i lådan då ?

Postad 25 December 2008 - 14:45

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Jaha.... haha jo men då ska du se att när du lägger i dämpning så kommer det att låta mycket !!! bättre och dessutom inte vara några problem med blås ljudet ;)
om du stoppar i mycket dämpning så kan du ha kortare rör och fortfarande ha samma avstämning, samma sak om du gör lådan större, då kan du ha kortare rör och fortfarande ha samma avstämning, men detta har andra biverkningar också...
men i det stora hela så fungerar det så :)

Vet du hur mycket dämpning du ska ha i lådan då ?

Jag har inte den blekaste aning om hur mkt dämpning jag ska ha.. Jag köpte två påsar med ull men har inte öppnat dom än, så vet inte alls hur det ser ut ;)

Postad 25 December 2008 - 15:15

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag har inte den blekaste aning om hur mkt dämpning jag ska ha.. Jag köpte två påsar med ull men har inte öppnat dom än, så vet inte alls hur det ser ut ;)

ok, men står inte det någonstans.... sök efter det på nätet :)
Det e ganska viktigt att dämpningen blir bra nämligen...

Postad 25 December 2008 - 15:36

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

ok, men står inte det någonstans.... sök efter det på nätet :)
Det e ganska viktigt att dämpningen blir bra nämligen...

Hmm, jag har inte sett några anvisningar.. Iofs har jag inte letat heller.. Men finns det ingen tumregel för hur mkt som skall användas?

Postad 25 December 2008 - 16:43

Affroman
  • Affroman
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Du kan sätta lite mer i ena lådan och lite mindre i andra så kan du mixa lite med balansen för att se vilken som låter bäst om du är osäker. Själv kollade jag lite på hur mycket andra hade lagt i och körde ungefär samma på mina. Det man inte ska göra är att täppa igen med ull framför basport röret och inget dämpull i frontbaffeln iaf. Du kommer nog få bort blåsljudet efter dämpningen!

Postad 26 December 2008 - 21:16

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Du kan sätta lite mer i ena lådan och lite mindre i andra så kan du mixa lite med balansen för att se vilken som låter bäst om du är osäker. Själv kollade jag lite på hur mycket andra hade lagt i och körde ungefär samma på mina. Det man inte ska göra är att täppa igen med ull framför basport röret och inget dämpull i frontbaffeln iaf. Du kommer nog få bort blåsljudet efter dämpningen!

Nu har jag lagt dämpmaterial i ena lådan och inget i den andra. Jag lade dubbla lager med Visaton dämpmaterial, dvs en hel påse i en högtalare. http://www.bmm-elect...Product_ID=1935

Kan inte säga att jag direkt hör mkt skillnad mellan dämpad och ej, något djupare bas i den dämpade, dock inte lika rapp. :)

Postad 28 December 2008 - 11:20

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Jag blir galen på detta... Hur är det tänkt att man ska kunna fästa dessa pluggar?
http://www.bmm-elect...Product_ID=2667
Är det någon som har sett 11mm och 14.5mm borrar? Överallt jag kollar så finns det 10, 12, 14, 16mm...
Jag har testat med 10mm, då är det omöjligt att få i den. Och med 12mm så ramlar den ur direkt.

Postad 28 December 2008 - 13:05

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Jag blir galen på detta... Hur är det tänkt att man ska kunna fästa dessa pluggar?
Är det någon som har sett 11mm och 14.5mm borrar? Överallt jag kollar så finns det 10, 12, 14, 16mm...
Jag har testat med 10mm, då är det omöjligt att få i den. Och med 12mm så ramlar den ur direkt.

Finns .5-storlekar med. Bara att leta runt. EN riktigt järnhandel borde ha eller kunna ta hem.
Har för mig att man skall lägga sig strax under pluggarna diameter, alltså 10.5 resp 14mm i detta fall för att "vingarna" skall fastna riktigt. Men ngn får gärna rätta mig om jag har fel :(

Postad 28 December 2008 - 13:06

eeman
  • eeman
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Det borde väl gå att borra hålet 12mm och sedan fixera pluggen med valfritt lim (PL400 :( )

Postad 28 December 2008 - 14:29

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Det borde väl gå att borra hålet 12mm och sedan fixera pluggen med valfritt lim (PL400 :( )

Det är enda lösningen jag kommit på också.. Annars beställer jag nya från hifikit.se, kostar 24kr + frakt 99kr+ PF 50kr= 173kr.... Löjligt dyrt för en vara på 24kr..
Jag får väl be dem skicka som brev.

De pluggarna jag har verkar även vara alldeles för stora för mina tunna galler..

Postad 28 December 2008 - 14:34

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Kolla på vilken riktig byggfirma som helst så hittar du både 10,5 och 11-borr...

Postad 29 December 2008 - 20:41

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Kolla på vilken riktig byggfirma som helst så hittar du både 10,5 och 11-borr...

Jag skiter i borrarna, beställt nya pluggar från Hifikit idag. Jag har dessutom inga "styrstift" eller vad man kan kalla det för, som man markerar var hålen skall vara i någon större storlek än 6mm.

Har även fyllt stativen med sand nu. Dock blev dom inte så mycket tyngre som jag hoppats. Bly hade suttit fint :blink:

Bifogad fil(er)

Postad 30 December 2008 - 12:55

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
*visslar lite malligt*

Blyyyyy, vad var det jag sa :)

Postad 30 December 2008 - 15:10

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Är det resonansdött? Slå på dem lite och försök på dem att klinga...

Jag tror nog att det kommer att vara ok...

Undra jag om bly är bättre... men än just tyngd...

Postad 30 December 2008 - 15:31

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
GrodanB jo, men det är ju svårare att få en tyngre tyngd att självsvänga också, jag har inte testat själv, men för stabiliteten bör ju blyviktning vara bättre.

Postad 30 December 2008 - 15:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Blyt har ju sina klara fördelar :P

stbilt och bra blir det + att det e resonansdött och allmänt svårt att få i rubbning, så bara fördelar i detta fallet vad jag kan se :D

Postad 30 December 2008 - 15:58

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

GrodanB jo, men det är ju svårare att få en tyngre tyngd att självsvänga också, jag har inte testat själv, men för stabiliteten bör ju blyviktning vara bättre.

Ja, exakt... MEN undra om inte sand pga. av packningsgraden dämpar nog så bra... Försöker vara mer praktisk här än teroetiskt perfekt...

Personligen hade jag tagit blästersand och en vagnsbult monterad i en slagborrmaskin... och sett till att den vibrerade ner sanden långt innan jag ens hade funderat på bly...

Redigerat av GrodanB, 30 December 2008 - 16:00.

Postad 30 December 2008 - 16:14

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Ja, exakt... MEN undra om inte sand pga. av packningsgraden dämpar nog så bra... Försöker vara mer praktisk här än teroetiskt perfekt...

Personligen hade jag tagit blästersand och en vagnsbult monterad i en slagborrmaskin... och sett till att den vibrerade ner sanden långt innan jag ens hade funderat på bly...

Sanden dämpade väldigt bra, under påfyllningen knackade jag på rören hela tiden för att det skulle packas bättre.
Ett knacktest bevisade att fyllda röret är så gott som resonansdött.

Men som sagt, bly hade varit tyngre, dock mycket svårare att få tag på samt att hetta upp den mängden bly..

Postad 30 December 2008 - 18:38

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Jo det är säkert bra med sand också, men klura på detta då, blyfyld fot och nedersta säg decimetern av röret, för att erhålla så hög stabilitet av själva stativet som möjligt och sedan fylla resten som du säger.

Annars skulle man kunna göra en konstruktion med relativt tyng fot och sedan två-rör-i-ett för att kombinera tyngd (bly) med renonansätare (sand)? Vad tror du om den?

Jag är inte ute efter att vara teoretisk perfekt, utan när det gäller stativ är jag mycket för tunga fötter, så skiten ska stå stadigt och inte tippa så lätt :P

Redigerat av Professor_Kalkyl, 30 December 2008 - 18:38.

Postad 30 December 2008 - 20:00

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Jag får abstinens av att ligga i soffan och se på mina obehandlade högtalare! Tror jag ska plocka isär dem och olja nu! :P

Postad 30 December 2008 - 20:07

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag får abstinens av att ligga i soffan och se på mina obehandlade högtalare! Tror jag ska plocka isär dem och olja nu! :P

Haha, känner igen det där...! :D

Redigerat av DVD-ai, 30 December 2008 - 20:07.

Postad 30 December 2008 - 22:15

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Haha, känner igen det där...! :D

Nu är dom oljade! OJ vad snygga dom blev! Bilder får ni vänta med.. Jag har fotat, men glömde kameran inne i huset, det är jobbigt att gå 50 meter :P

Postad 31 December 2008 - 14:01

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Oljan håller på och torkar nu.. Och då försöker jag göra mig ett par högtalarkablar av EKK 4x1.5.. Men vilket **** att få på "strumpan"! Förstår verkligen inte hur du fick på dina Tim, om inte de var smalare dvs..

Dessa jag försöker efterlikna: https://www.minhembi...c_id=250854.jpg

Redigerat av Beijergard, 31 December 2008 - 14:01.

Postad 31 December 2008 - 18:42

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Här kommer lite bilder till er hungriga :lol:

Först ut har vi lite bilder på oljningen.
En repa blev synlig tack vare oljningen, så det blev att slipa ner och olja området igen :P

Bifogad fil  DSC_8225.JPG   218.08K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_8229.JPG   221.5K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_8231.JPG   210.35K   0 Antal nerladdningar
Satte i skruvarna till stativen så jag kunde olja alla sidor.
Bifogad fil  DSC_8235.JPG   222.53K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_8236.JPG   220.67K   2 Antal nerladdningar

Här har vi den före detta repan.
Bifogad fil  DSC_8238.JPG   226.62K   1 Antal nerladdningar

Mina Ekk kablar..
Bifogad fil  DSC_8243.JPG   273.8K   0 Antal nerladdningar
Jag använde värmepistolen för att ta bort allt ludd från strumpan
Bifogad fil  DSC_8244.JPG   258.28K   0 Antal nerladdningar

Och ännu en sak jag har gjort medan oljan torkar.. Bytt klädseln på mina köksstolar, från grått tyg, till brunt läder :D Kommer bli skitsnyggt mot ekstolar.Bifogad fil  DSC_8237.JPG   258.74K   0 Antal nerladdningar

Postad 31 December 2008 - 18:48

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Supersnyggt! Låter de bra än?

Postad 31 December 2008 - 18:58

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Supersnyggt! Låter de bra än?

Just nu låter de inte alls, då de är isärskruvade :D
Men dom låter bättre för varje dag :lol: Uppskattar att jag är uppe i 50-60 timmar nu.
Längtar tills ekonomin tillåter en Gainclone :P

Postad 01 January 2009 - 15:08

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Det måste blivit något fel på oljan när den stått länge... Tre dygn nu och den har fortfarande inte trängt in eller torkat helt...
Torkade av den med lätt fuktad trasa nyss och tog bort överflödet, men då hade oljan inte trängt in överallt heller, men det kommer lacken fylla upp.
Har ställt dem i tvättstugan nu där det är väldigt torrt och varmt, hoppas de torkar där så jag kan lacka ikväll.

Postad 01 January 2009 - 15:24

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Fan va skyssta lådorna blev! Najs att du fick på snörerna :lol: (Vad för kabel hade du?) Det med värme pistolen vra grymmt smart! Ska testa det.

/Tim!

Postad 01 January 2009 - 15:54

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Fan va skyssta lådorna blev! Najs att du fick på snörerna ;) (Vad för kabel hade du?) Det med värme pistolen vra grymmt smart! Ska testa det.

/Tim!

Det var 4x1.5 EKK. Tack för tipset om snörena förresten :rolleyes:

Postad 01 January 2009 - 16:00

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Det var 4x1.5 EKK. Tack för tipset om snörena förresten :rolleyes:

Jaha jag körde EKKX med 40st små isolerade EK, så jag kanske hade lite minder diameter än du för mina snören gick på ganska lätt ;) Nu ska jag ut och spackla lite ;)

Postad 01 January 2009 - 16:15

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Jaha jag körde EKKX med 40st små isolerade EK, så jag kanske hade lite minder diameter än du för mina snören gick på ganska lätt :rolleyes: Nu ska jag ut och spackla lite ;)

Det tog mig och en polare ca 1.5 timma att trä på snöret :P
Ja, ut och gör lite nytta! ;)

Postad 04 January 2009 - 19:08

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Nu är de lackade och slipade 4ggr :)
Frongallren är klädda och inväntar på pluggar.
I morgon monterar jag nog ihop högtalarna igen :P

Postad 05 January 2009 - 17:37

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Finally :D
Vet inte om dom kan bli mer klar än så här :)

Upptäckte dock att jag har en fasvändning nån stans i kablaget, vette sjutton var det är bara :D
Vände på en av faserna in i högtalaren för stunden, får fixa det riktigt när jag flyttat, vilket bilr till helgen :D

Bifogad fil(er)

Postad 05 January 2009 - 18:06

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
när får vi se faktiska kurvor =) ?

Postad 05 January 2009 - 18:10

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

när får vi se faktiska kurvor =) ?

Har ingen mic att mäta med :D
Sen kanske det inte går så bra att mäta med en felfasad högtalare?

EDIT: Jag var bara tvungen att testa med min headsetmic.. Ser ganska krokig ut!
Bifogad fil  rew.JPG   143.92K   0 Antal nerladdningar

EDIT2: Testade fasvända så som kablarna ska vara kopplade, då låter det som det slår lock för öronen, helt galet.. Men då ser svepet ut så här :D
Bifogad fil  rew2.JPG   144.85K   0 Antal nerladdningar

Hittade fasvändningen på en av 6.5"arna :D Felet är rättat och har gjort ett till svep. Har jämnat ut lite för att det ska bli lättare att se resultatet... Ser inte bra ut med det där droppet vid 130-140Hz? :)
Bifogad fil  rew3.JPG   110.73K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Beijergard, 05 January 2009 - 20:22.

Postad 05 January 2009 - 22:04

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Sjukt fina dom blev!! Du har inte tummen i pannan presis :) När får vi se dem nakna då?

Redigerat av Timpolanen, 05 January 2009 - 22:04.

Postad 05 January 2009 - 22:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
mätningen va i rum eller ?

Postad 05 January 2009 - 22:24

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Sjukt fina dom blev!! Du har inte tummen i pannan presis :D När får vi se dem nakna då?

Det får bli när jag landar i lägenheten :)

mätningen va i rum eller ?

Japp, det är mätt i min stuga som synes på senaste bilderna, dock står högtalarna i varsit hörn, ca 40cm från vägg..
Ska iväg och låna en kalibreringsmic, originaltillbehör till en större HK stärkare. Får se hur den mäter :D

Postad 05 January 2009 - 22:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
För nu mäter du ju med rummets rexlektioner :)
då blir det ju ganska ojämt hur man än gör..

Postad 06 January 2009 - 00:04

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

För nu mäter du ju med rummets rexlektioner ;)
då blir det ju ganska ojämt hur man än gör..

Hmm, måste vara nåt speciellt med de där mätmicarna från HK?
Jag fick inte ett enda utslag med den iaf.. Reagerade lite om jag blåste på den :S

Postad 06 January 2009 - 05:26

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0
De där blev riktigt sexiga ;)
Grattis till ett väl utfört arbete.

Postad 06 January 2009 - 14:41

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

De där blev riktigt sexiga ;)
Grattis till ett väl utfört arbete.

Tack så mycket ;)

Postad 09 January 2009 - 19:13

mr_Tony
  • mr_Tony
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
De blev jättesnygga! Bra jobbat!

/Tony

Postad 09 January 2009 - 20:24

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

Hmm, måste vara nåt speciellt med de där mätmicarna från HK?
Jag fick inte ett enda utslag med den iaf.. Reagerade lite om jag blåste på den :S

känsligheten i den micken kanske inte är så bra då.

Postad 13 January 2009 - 11:59

Johndeerebonden
  • Johndeerebonden
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Riktigt gediget bygge! Mvg som lärarna säger ;) man blir sugen på att bygga nått själv men har varken ekonomin elr erfarenhet :)

Postad 16 January 2009 - 10:57

mr_Tony
  • mr_Tony
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0

Riktigt gediget bygge! Mvg som lärarna säger :D man blir sugen på att bygga nått själv men har varken ekonomin elr erfarenhet :)

Man har inte erfarenhet från början, det får man med tiden.... :blush:

Mvh Tony

Postad 17 April 2009 - 23:57

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Har insett att jag vill lyfta diskanten lite i dessa högtalare. Får dra upp diskanten på max på min HK för att få ett behagligt ljud, annars för instängt.
Vilken eller vilka filterkomponenter skall bytas och till vad för att uppnå detta?

Postad 18 April 2009 - 19:16

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Det borde vara C1070 (4,7uF) du ska byta ut.

Rätta mig om jag har fel!

Postad 18 April 2009 - 19:25

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Det borde vara C1070 (4,7uF) du ska byta ut.

Rätta mig om jag har fel!

Vad skall den bytas emot då? :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.