Postad 06 January 2010 - 00:44
För att hitta Tele2:s kanaler krävs numera (från firmware 1.600EA) en fullständig kanalsökning. Snabbsökning fungerar inte även om man anger nät-id och frekvens (100, 306 MHz, nu obligatoriska, auto läget finns inte längre) när man väljer Sverige som land. Väljer man däremot Tyskland som land fungerar snabbsökning (auto läget finns då) fast kanalsorteringen blir helt fel och delar av tablån (EPG) blir på tyska, vilket kan vara något irriterande.
Mvh
Peter
Redigerat av prosen, 06 January 2010 - 01:52.
Postad 06 January 2010 - 22:26
köpte en Samsung LE32B455 tidigare idag på elgiganten. Provade först själv att hitta kanaler med blev till slut tvungen att ge upp och ge mig ut på nätet för att söka hjälp, hamnade här som vanligt
Jag får alltså inte in några kanaler alls vid en kanalsökning, jag har tagit ut CA-modulen bara för att vara på den säkra sidan att den inte buggar. Pluggat in antennkabeln mellan väggen och tvn ordentligt. Därefter har jag provat att ställa landsinställningen till Finland men utan resultat. Jag provar automatisk kanalsökning men det fungerar inte heller. Då provar jag manuell inställning men i den får man bara speca exakt vilken frekvens man vill lyssna på och inte något intervall.
Är det någon annan med samsung som har problem med tele2 som har haft bättre lycka än mig och vill dela med sig av sina erfarenheter?
/Jim
Postad 06 January 2010 - 22:52
Men en sak oroar mig dock, och det är att när jag stoppar in ca-modulen så får jag upp ett meddelande om "Tjänsten otillgänglig". Det verkar alltså som att mitt Dual CA Conax kort inte fungerar så bra tillsammans med tvn. Kortet fungerade dock tidigare bra tillsammans med floppyDTV.
Men men, kanske en annan ca-modul är lösningen tillsammans med att man får ägna en halvdag åt att sitta och söka kanaler.
/Jim
Postad 06 January 2010 - 23:25
TV apparater brukar vara lite kinkiga då det gäller val av CA moduler.
Nog ska det väl gå göra automatiskt sökning.
Då man gör manuell sökning brukar man ju kunna välja och göra en nätverksökning (NIT).
Men det kanske inte går med Samsungs värdelösa mjukvara i TVn.
Redigerat av Leatherface, 06 January 2010 - 23:31.
Postad 07 January 2010 - 06:18
Husomhelst så märker jag det att efter en kanalsökning har skett på 306 mhz och jag har hittat åt 6 st kanaler, så stoppar jag i det tillfället in min ca-modul så börjar bilden hacka. Så det är förmodligen den som behöver bytas.
Postad 10 January 2010 - 21:35
Eller har tele2 hela sitt utbud på en annan frekvens?
Postad 10 January 2010 - 21:42
Ett mjukvaru problem som Samsung inte verkar vilja fixa till tyvärr och nåt man ska vara medveten om ifall man köper Samsung.
Redigerat av Leatherface, 10 January 2010 - 21:43.
Postad 10 January 2010 - 22:03
Du måste välja Finland som land eftersom det är låst till Comhem om man väljer Sverige.
Ett mjukvaru problem som Samsung inte verkar vilja fixa till tyvärr och nåt man ska vara medveten om ifall man köper Samsung.
Tack så mycket. Nu fick jag in alla kanalerna. Varför har Samsung gjort de så dumt. Tur att tiden gick att ställa in manuellt, annars hade man ju blivit tokig på att klockan och programtablån gick en timme före.
Postad 10 January 2010 - 22:30
Tekniskt sett kör dom flesta nät med samma standard.
Bara kryptering och vissa inställningar som symbolrate och sånt som kan skilja åt i vissa nät.
Tele2 kör med exakt samma däremot.
Redigerat av Leatherface, 10 January 2010 - 22:32.
Postad 18 January 2010 - 16:00
Jag köpte LG47LH5000 idag och det funkar bra med DVB-C än så länge. Tack för hjälpen.
Vilken ca modul kör du med? Jag har en lg lh4000 och är på jakt efter en fungerande ca modul till tele2.
Ringde precis LG's support och de kan inte alls svara på frågor ang kort som ska passa specifikt till TVn utan alla kort som stödjer boxer samt comhem ska gå bra. När jag nämnde tele2 så blev det tvärnej.
Tele2 kan inte ge support, de hänvisar ifall jag ska prova till en ca modul som klarar dvb-c.
Är det värt att köpa t.ex. denna modul? Kommer det att fungera klanderfritt?
http://www.netonnet....AX(086065,3156)
Redigerat av cezar, 18 January 2010 - 16:25.
Postad 18 January 2010 - 16:36
Men om den funkar bra i LG står det ingenting om på sidan där.
Som sagt så kan CA moduler även om det är rätt funka dåligt i t.ex LG medans det kan funka bra i t.ex Sony.
Så i det här fallet borde LG faktiskt kunna svara på frågan vilka Conax CA moduler som funkar bra i deras TV apparater.
Redigerat av Leatherface, 18 January 2010 - 16:40.
Postad 18 January 2010 - 18:50
Ifall den funkar till Comhem och LG så kommer den funka för Tele2 också.
Men om den funkar bra i LG står det ingenting om på sidan där.
Som sagt så kan CA moduler även om det är rätt funka dåligt i t.ex LG medans det kan funka bra i t.ex Sony.
Så i det här fallet borde LG faktiskt kunna svara på frågan vilka Conax CA moduler som funkar bra i deras TV apparater.
LG's support påpekar att det inte har att göra med märke & modell utan det ska gå bra med ALLA kort som stödjer boxer och com hem...
Någon som har en LG LH4000 och kör med ca modul & har tele2?
Postad 18 January 2010 - 20:27
Tack så mycket. Nu fick jag in alla kanalerna. Varför har Samsung gjort de så dumt. Tur att tiden gick att ställa in manuellt, annars hade man ju blivit tokig på att klockan och programtablån gick en timme före.
Hur gjorde du för att få in alla kanaler? Lyckades du genomföra en kanalsökning mellan två frekvenser? I plug&play & i "Autolagra" alternativet för min Samsung tv ifrån 4-a serien så efter jag valt Finland som land så hittar den inga kanaler. En "Manuell" kanalsökning på 306 Mhz genererar NRK, 3an, 6an och MTV.
Redigerat av Unregistered6ae6c602, 18 January 2010 - 20:31.
Postad 18 January 2010 - 20:39
Ja och isf så kommer det funka med Tele2 också.LG's support påpekar att det inte har att göra med märke & modell utan det ska gå bra med ALLA kort som stödjer boxer och com hem...
Samma kryptering och CA moduler till både Tele2 och Comhem.
Samma standard och information som symbolrates osv.
Nätid är 100 ifall det behövs.
Sen finns de ju förstås mjukvara som kan vara usel förstås som med Samsung TV där man måste välja Finland som land.
Redigerat av Leatherface, 18 January 2010 - 20:42.
Postad 18 January 2010 - 21:02
Hur gjorde du för att få in alla kanaler? Lyckades du genomföra en kanalsökning mellan två frekvenser? I plug&play & i "Autolagra" alternativet för min Samsung tv ifrån 4-a serien så efter jag valt Finland som land så hittar den inga kanaler. En "Manuell" kanalsökning på 306 Mhz genererar NRK, 3an, 6an och MTV.
Insåg att jag aldrig hittade några nya kanaler så länge jag hade ca-modulen insatt i kortplatsen. Tog jag ut den så fungerade det klockrent.
Postad 18 January 2010 - 21:56
Postad 20 January 2010 - 21:12
Jag körde en autoprog på min lg lh4000 med bilden antenkabel som går in i väggen...
Sökte jag över Finland så fungerade bra. Dock får jag inte in TV3, TV5, MTV och någon kanal till.
edit;
En sista manuell sökning i början av 306 Mhz gjorde att jag fick in de sista kanalerna.
Redigerat av cezar, 26 January 2010 - 18:16.
Postad 05 February 2010 - 16:51
/Peter
Postad 11 February 2010 - 19:49
Postad 11 February 2010 - 21:49
Det som kan ställa till det ibland är mjukvaran.
Samma CA mdouler till Tele2 också som till Comhem.
Postad 24 February 2010 - 16:04
Har tele2 och en Samsung UE40B6050XXE. Köpte en Dilog Conax 5.0 CA-modul men det funkar inte. Alla fria kanaler syns men inte de kodade. Får felkoden "card problem check card".
Kontaktade Samsung som säger att de inte vet mer än att teven är förberedd för Comhem och Boxer.
Är det någon idé att jag provar en annan ca-modul och vilken isf? Köpte den första via webbhallen så Dilog Viaccess CA-modul för Boxer vore perfekt så kan jag byta enkelt. Men jag har inte läst nånstans här att tele2 går bra med boxer...
Tacksam för all hjälp.
/Mattias
Postad 13 March 2010 - 22:00
Tack på förhand!
Saosin
Redigerat av Saosin, 13 March 2010 - 22:02.
Postad 14 March 2010 - 00:51
Tele2 kör med standard DVB-C och Conax precis som Comhem, Canal Digital osv.
Redigerat av Leatherface, 14 March 2010 - 00:53.
Postad 29 March 2010 - 09:45
Mvh
Peter
Postad 29 March 2010 - 15:21
Hej! Jag har haft mycket problem med Tele2vision och EPG:n den senaste veckan, får "Ingen information om detta" på många av kanalplatserna, någon som upplevt samma sak?
Mvh
Peter
Samma problem här. Har en ny Sony 40w5500 och Tele2:s kabelnät (endast de fria kanalerna). EPG:n verkar ha fått spel och lever sitt eget liv. Ibland fungerar det utmärkt, ibland blir det »ingen information om detta».
/Peter
Postad 30 March 2010 - 18:47
Samma problem här. Har en ny Sony 40w5500 och Tele2:s kabelnät (endast de fria kanalerna). EPG:n verkar ha fått spel och lever sitt eget liv. Ibland fungerar det utmärkt, ibland blir det »ingen information om detta».
/Peter
Tack! Då är det inte bara är jag som har problem. Vi har exakt samma TV-modell btw, jag kör med SMC CA-modul.
Mvh
Peter
Postad 30 March 2010 - 20:47
Det är samma sak med deras egna boxar.
Redigerat av Leatherface, 30 March 2010 - 20:47.
Postad 30 March 2010 - 20:51
Har inget med CA modulen att göra utan det är EPGn som funkar dåligt till och från helt enkelt.
Det är samma sak med deras egna boxar.
Okej, bra att veta! Det brukar ju bli lite stul med EPG vid omställning för sommar/vintertid har jag märkt, men detta började ju tidigare...
Postad 30 March 2010 - 20:55
Själv har jag en box där jag grabbar EPG för 14 dagar framåt från internet så jag slipper Tele2's icke fungerande EPG.
Postad 17 June 2010 - 21:11
Införskaffade mig en Panasonic TX-P42G20 idag, men har också för tillfället fått ändra land till Finland för att ö.h.t. få in några kanaler.
Har en Dilog ca-modul.
Skulle vara rätt skönt att få bukt på det här.
Postad 17 June 2010 - 23:03
Inget som Tele2 kan göra nåt åt.
Postad 18 June 2010 - 11:12
Inte ett Tele2 problem utan firmware problem i din TV.
Inget som Tele2 kan göra nåt åt.
Iofs inte, men efter att ha läst så verkar det inte som det går att ha någon inverkan som kund på bolagen, utan att det må ske mellan bolag --> bolag.
Postad 18 June 2010 - 15:15
Tele2 kör samma standard och kryptering som Comhem.LG's support påpekar att det inte har att göra med märke & modell utan det ska gå bra med ALLA kort som stödjer boxer och com hem...
Men LG och även Samsung skiter i det och låser mjukvaran till Comhem om man väljer Sverige.
Det är ett firmware problem oavsett vad dom säger och skulle inte vara nåt problem för dom att fixa.
Postad 29 June 2010 - 13:04
Fixade en ny TV till svärmor med inbyggd DVB-C-mottagare. Ett underligt problem har dock uppstått. Den hittar alla 131 kanaler inkl. radiokanalerna, men signalstyrkan är lika med noll. Alltså ingen bild eller ljud. Hur tusan kan den hitta kanalerna men inte visa dem? Har provat med antennförstärkare, men det hjälper ingenting. Det är en Toshiba Regza 32"
Kan signalen vara för stark för den inbyggda tunern? Ska tillägga att de analoga kanalerna blir sämre med antennförstärkaren.
Redigerat av Sardaukar, 29 June 2010 - 13:06.
Postad 08 July 2010 - 11:54
Har köpt mig en en CA modul av märket Strong Pairing CAM for Canal Digital och ställt in TV:n på finska så den hittar alla kanaler. Hittar ca 113 kanaler plus ett antal radiokanaler.
Problemet är att jag endast kan se kanalerna i gratisutbudet och ej kanaler från Nöjespaketet som jag ska kunna. Har testat kortet i boxen som följde med och det funkar där. Slår jag in en kanal som jag ska ha men ej kan se så står det "Kodad Signal".
Pratat med Tele2 och de sa att Pairing inte ska ha någon betydelse och att det ska fungera ändå. Trevlig tjeje föressten som sa att även om de egentligen inte hade support för mig som inte ville använda boxen iallafall försökte att hjälpa mig. Hennes tips var ju att testa kortet i boxen för att se om felet satt i kortet. Frågan är ju hur stor chansen är att komma tillbaka till samma person.
Någon som har testat detta eller har några bra tips på hur man kan få igång detta.
Redigerat av Unregistered38060c29, 08 July 2010 - 12:11.
Postad 08 July 2010 - 12:46
Det senare brukar vara ett vanligt problem att CA modulerna kan funka till en TV apparat men inte till en annan.
Kolla också att den sitter i ordentligt och att du vänt kortet rätt väg.
Postad 08 July 2010 - 13:03
Lägger in samma fråga här som den stora Tele2-tråden:
Fixade en ny TV till svärmor med inbyggd DVB-C-mottagare. Ett underligt problem har dock uppstått. Den hittar alla 131 kanaler inkl. radiokanalerna, men signalstyrkan är lika med noll. Alltså ingen bild eller ljud. Hur tusan kan den hitta kanalerna men inte visa dem? Har provat med antennförstärkare, men det hjälper ingenting. Det är en Toshiba Regza 32"
Kan signalen vara för stark för den inbyggda tunern? Ska tillägga att de analoga kanalerna blir sämre med antennförstärkaren.
Detta problem är löst. Jag gjorde en fullständig sökning (det finns snabb, full och manuell). Det tog lång tid, men jag fick iaf fram bilden
Men även i Toshiban hittade den fler kanaler på Finland än Sverige.
Redigerat av Sardaukar, 08 July 2010 - 13:04.
Postad 08 July 2010 - 13:05
Ringde Tele2 supporten igen och enligt henne så ska det funka men kan behövas en uppdatering av TV:ns mjukvara. Har testat detta både genom USB (Då säger den att det inte finns någon fil på det men det gör det) och via kanal men då är den nöjd med det programmet som är fast det finns ett nyare på nätet.
Läste också på Samsungs FAQ att det kan ta upp till 30 minuter innan CA modulen kodar av programmet första gången. TV:n har nu stått på i minst 40 minuter men fortfarande har inget hänt.
Blir nog till att åka tillbaka med denna och köpa mig en standard Dilog Conax 5.0 imorgon. Den tycks ju fler här på forumet ha fått igång iallafall med andra Samsung apparater.
Postad 11 July 2010 - 12:07
Så för att få igång tele2 kabeltv med en samsung tv med inbyggd box så är svaret en DILOG CA modul. Har testat två andra modeller men de funkar inte så det måste vara en DILOG.
Och att man söker kanalerna på finska nätet är ju också en viktig faktor.
Postad 21 July 2010 - 22:11
Redigerat av jhh, 21 July 2010 - 22:12.
Postad 21 July 2010 - 23:15
Symbolrate: 6875
Modulation: 64QAM
Nätid: 100
Redigerat av Leatherface, 21 July 2010 - 23:16.
Postad 22 July 2010 - 07:33
Frekvenser: 306-530mhz (med 8mhz steg emellan)
Symbolrate: 6875
Modulation: 64QAM
Nätid: 100
Har sökt med dessa värden men hittar inga kanaler. Hittar ingen inställning för modulationen i Panasonicen, kan det bero på detta?
Kanalerna fungerar bra med Humaxboxen från Tele2 så det är inget fel med signalen.
Redigerat av jhh, 22 July 2010 - 07:33.
Postad 22 July 2010 - 13:30
Ber om ursäkt om detta inlägg då det är något av ett nybörjarinlägg och kanske hamnar lite fel, men jag är osäker på var jag ska posta om detta.
Jag har en Pioneer LX5090 och kommer att flytta till Stockholm om två veckor. Tydligen är det Tele2 som har hand om kabel-tv:n i huset, så jag kommer att teckna ett abonnemang där. Nu är frågan vad jag ska göra i övrigt. Ska man slå till på den HD-box som Tele2 erbjuder eller finns det bättre alternativ som jag kan använda mig av? Om nu Tele2-boxen är den box som rekommenderas, har den HDMI och går den exempelvis att programmera med en Logitech Harmony One?
Mycket tacksam för alla tips
Postad 22 July 2010 - 13:49
Vet inte hur det är på Panasonic men på Sony TV funkar det iaf och på Samsung TV funkar det om man väljer Finland som land.
Redigerat av Leatherface, 22 July 2010 - 13:50.
Postad 23 July 2010 - 00:02
Pioneer är det. Enligt denna sida har den stöd för CA-moduler, men inte för MPEG4: https://www.prisjakt...kt.php?e=307185I dagsläget så borde dom flesta HD boxar eller inbygga tuners i TV funka sålänge TV har stöd för MPEG4 och DVB-C.
Vet inte hur det är på Panasonic men på Sony TV funkar det iaf och på Samsung TV funkar det om man väljer Finland som land.
Postad 23 July 2010 - 11:39
Kör för övrigt med en smit conax-modul som verkar fungera bra med tv:n.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8 bilder
262 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?