Comhem inför kortavgift!
334 svar till detta ämne
Postad 29 januari 2009 - 14:59
HarmanKardon
-
HarmanKardon
-
Användare
-
-
168 inlägg
Tjohoo! Lyckades få väck min kortavgift!
Prövade först förra veckan och hamnade hos en irriterad dam, tyvärr hade jag inte så mkt tid så jag försökte idag igen. Det tog lång tid att prata med killen över telefon (som f ö bekräftade att de är nedringda med missnöjda kunder) men jag gav mig inte och vägrade lägga på. Jag har varit kund hos ComHem sedan 2004 använder deras TV Medium + Canal Plus (utan bindningstid), bredband 24/8 och telefoni.
Dock spelar detta ingen roll i det långa loppet då vår brf håller på och utvärderar fiberanslutning så när den väl är installerad är det 'bye bye ComHem' ändå.
Så har man tid och lite tur så går det att bli av med avgiften.
Postad 29 januari 2009 - 15:23
tjabo20
-
tjabo20
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Tjohoo! Lyckades få väck min kortavgift!
Prövade först förra veckan och hamnade hos en irriterad dam, tyvärr hade jag inte så mkt tid så jag försökte idag igen. Det tog lång tid att prata med killen över telefon (som f ö bekräftade att de är nedringda med missnöjda kunder) men jag gav mig inte och vägrade lägga på. Jag har varit kund hos ComHem sedan 2004 använder deras TV Medium + Canal Plus (utan bindningstid), bredband 24/8 och telefoni.
Dock spelar detta ingen roll i det långa loppet då vår brf håller på och utvärderar fiberanslutning så när den väl är installerad är det 'bye bye ComHem' ändå.
Så har man tid och lite tur så går det att bli av med avgiften.
NU blir man ju ännu mer irriterad när vissa kan "snacka" bort en kortavgift.... suck
Postad 29 januari 2009 - 18:17
lbl
-
lbl
-
Forumräv
-
-
828 inlägg
mege-> Comhem har väl ändrat till 3 månaders uppsägningstid?!
Vet inte, men det spelar ingen roll, för deras brev om saken kom ju inga tre månader i förväg (vilket brevet isåfall måste göra om de ska kunna hävda tre månaders uppsägning), alltså gäller en månads uppsägning, om ens det ...
/LbL!
Postad 29 januari 2009 - 18:24
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Visserligen, men jag är inte intresserad av boxer och deras vackra bordsantenner. Därför är detta mitt enda alternativ för digital-tv.
Kortavgiften införs inte för small, dvs det är mer en markering mot Comhem.
Det införs inte på Small eftersom Small redan ÄR en kortavgift som jag sagt ett tag nu.... så genom och välja Small så betalar du deras kortavgift iaf.... kanalerna kostade 0:- innan dom bakade in det i paketen... då ingick kanalerna som heter Small nu utan extra kostnad... då började det kosta 29:- som sen höjdes till 39:- Och när det gäller boxer så behöver du inte ha nåt med boxer att göra... det räcker med inomhusantennen och boxen.... boxer är enbart om du ska se betalkanaler... skaffar du samma inomhusantenn som jag har Mira så kan du ställa den på en hylla eller nåt utan att den syns och slipper då betala för gratiskanaler och kan se dom på hur många tv apparater du vill... länk till Miran som jag har och som funkar mycket bättre än billigare antenner.... http://www.kjell.com...o...30117&path=
Redigerat av Leatherface, 29 januari 2009 - 18:30.
Postad 29 januari 2009 - 18:46
lbl
-
lbl
-
Forumräv
-
-
828 inlägg
-> Det införs inte på Small eftersom Small redan ÄR en kortavgift som jag sagt ett tag nu....
Small är väl dessutom bara exakt de kanaler som finns som gratiskanaler marksänt!
TV7, Axess TV, Barnkanalen/Kunskapskanalen, SVT1, SVT2, SVT24, SVT HD, TV4, TV6 .
VARFÖR ska man alls behöva kort för dem... och VARFÖR ska man alls BETALA för dem, de borde sändas FRITT i det digitala utbudet hos Comhem!
Det där är exakt de kanaler jag har via min markantenn, UTAN nåt kort!
Sen kan man ju vara så smart så man använder EPGn i sin Pioneer HD-Recorder med DVB-T mottagare i, för att programmera även kanaler som man inte har, men som ändå syns i EPGn!
Sen ändrar man bara i programmeringen så den spelar in de kanaler man inte har digitalt, från den analoga mottagaren istället!
Jag har ju Comhems analoga basutud, med Tv3, Kanal 5 & 9, Tv4+, osv.
Vad man vinner är ju att man slipper knappa in programmens namn manuellt, och man slipper ställa på/av-tiderna.
Såg förresten att Comhem nu sänder Comedy Central och nån ny National Geographic helt fritt digitalt fram till sista mars ...
(OBS - Comedy Central sänder bara mellan typ 19-03, så försöker du 'titta' på den andra tider får du meddelandet om att du inte har rätt att se den, men det är alltså som det SKA vara - titta mellan 19-03 så funkar det!)
/LbL!
Redigerat av lbl, 29 januari 2009 - 20:53.
Postad 29 januari 2009 - 18:57
lbl
-
lbl
-
Forumräv
-
-
828 inlägg
Leatherface-> länk till Miran som jag har och som funkar mycket bättre än billigare antenner.... http://www.kjell.com...o...30117&path= Hahaha, du kanske skulle kolla priser innan du köper/rekommenderar! www.pricerunner.se är ett bra ställe, för där ser man snabbt: http://www.webhallen...amp;PID=2178507...att Webhallen bara tar 559:-, medans Kjell tog hela 699:-, KATASTROFstor skillnad! Men tack för tipset - jag ska ta en promenad till Webhallen imorgon! /LbL!
Postad 29 januari 2009 - 20:55
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Du betalar 9:- mer i kortavgift du sparar den inte.... Dom tar 39:- för Small som är fria kanaler som itne kostar nåt... och dom kanalerna kostade 0:- innan dom bakade in kortavgift i paketen... då höjde dom dom fria kanalerna som inte kostade nåt till 29:- har jag för mig som dom sen höjde till 39:-.... säger ni upp pga avgiften måste ni säga upp digitaltvn helt för att slippa den...
Hur ligger det till nu egentligen? Stämmer det inte att det fram tills nu har varit en kortavgift inbakad i Small, Medium och Large-paketen? Det borde väl innebära att när det införs ytterligare kortavgift enbart på Medium och Large så får man väl ingen ytterligare kortavgift om man väljer Small? Alltså man betalar endast den tidigare kortavgiften när man väljer Small. Eller hur ligger det till? Kan man förresten anta att den redan inbakade kortavgiften i Medium och Large har samma prisnivå som Small (39:-)? D.v.s. man kan inte komma ifrån kortavgiften genom att byta till Small, men man kan undvika den nu införda på 30:-. Inte för att hela världen står och faller med 30:- hit eller dit, men det är sättet det görs på. Som sagt, det är helt upp till Comhem vilken prisnivå de väljer.
Postad 29 januari 2009 - 21:23
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
den tidigare inbakade avgiften i medium och large har nu lyfts ur dom paketen och betalas separat istället för att höja medium och large med 30:-/mån... det hade blivit samma i vilket fall som helst.... Small berörs inte eftersom det bara är gratiskanaler i den så det är enbart kortavgiften man betalar men i de fallet blir faktiskt kortavgiften 9:- högre än medium och large... att byta ner till Small blir alltså ingen protest mot kortavgiften bara mot att dom höjer priset på medium och large... dom som har tvillingabb tjänar däremot på den separata kortavgiften eftersom det inte blir nån kortavgift på tvillingkorten... hade dom höjt på paketen så hade också tvillingkorten blivit dyrare... fast den avgift operatörerna tar för dom ska egentligen inte finnas överhuvudtaget... man ska bara behöva betala en gång för varje hushåll som det är med t.ex bredband och tv licens...
Redigerat av Leatherface, 29 januari 2009 - 21:28.
Postad 29 januari 2009 - 21:30
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
den tidigare inbakade avgiften i medium och large har nu lyfts ur dom paketen och betalas separat istället för att höja medium och large med 30:-/mån... det hade blivit samma i vilket fall som helst.... Small berörs inte eftersom det bara är gratiskanaler i den så det är enbart kortavgiften man betalar men i de fallet blir faktiskt kortavgiften 9:- högre än medium och large... att byta ner till Small blir alltså ingen protest mot kortavgiften bara mot att dom höjer priset på medium och large...
Ok. Då har jag fattat rätt. Det är detta som alla kunder har fattat. Det är bara Comhem som hävdar att de bjudit på kortavgiften fram tills nu (deras egna ord, de sa inte hur de finansierade kostnaderna innan men gissar att intäkter från kunder kan ha varit en liten faktor även då...). Då är det ju helt enkelt som så att de höjt priserna på kanalpaketen Medium och Large med motsvarande summa som den nu "urlyfta" kortavgiften.
Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 29 januari 2009 - 21:33.
Postad 29 januari 2009 - 21:32
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
precis så är det.... men enbart på första kortet...
Postad 29 januari 2009 - 21:35
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
den tidigare inbakade avgiften i medium och large har nu lyfts ur dom paketen och betalas separat istället för att höja medium och large med 30:-/mån... det hade blivit samma i vilket fall som helst.... Small berörs inte eftersom det bara är gratiskanaler i den så det är enbart kortavgiften man betalar men i de fallet blir faktiskt kortavgiften 9:- högre än medium och large... att byta ner till Small blir alltså ingen protest mot kortavgiften bara mot att dom höjer priset på medium och large... dom som har tvillingabb tjänar däremot på den separata kortavgiften eftersom det inte blir nån kortavgift på tvillingkorten... hade dom höjt på paketen så hade också tvillingkorten blivit dyrare... fast den avgift operatörerna tar för dom ska egentligen inte finnas överhuvudtaget... man ska bara behöva betala en gång för varje hushåll som det är med t.ex bredband och tv licens...
Fast gjorde de inte så att de en gång i tiden tog kortavgiften och bakade in det i abonnemangsavgifterna, dvs höjde månadeavgifterna med 30 :- i månaden, eller vad det nu var? I så fall så är det ju fortfarande bara så att man betalar ny kortavgift på medium och large iom att alla abonnemang höjdes med samma avgift tidigare, således betalar man "dubbel" kortavgift på medium och Large, men bara "enkel" på small. Mitt argument med att gå ned till small var att jag tänker inte betala mer än jag gör idag, och iom att jag inte ser på mer än 3-4 kanaler så räcker small. Comhem kommer då också inte öka sina intäkter från mig som också kan ses som en "protest" om man så nu vill mot deras nya avgifter.
Postad 29 januari 2009 - 21:39
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Fast gjorde de inte så att de en gång i tiden tog kortavgiften och bakade in det i abonnemangsavgifterna, dvs höjde månadeavgifterna med 30 :- i månaden, eller vad det nu var? I så fall så är det ju fortfarande bara så att man betalar ny kortavgift på medium och large iom att alla abonnemang höjdes med samma avgift tidigare, således betalar man "dubbel" kortavgift på medium och Large, men bara "enkel" på small. Mitt argument med att gå ned till small var att jag tänker inte betala mer än jag gör idag, och iom att jag inte ser på mer än 3-4 kanaler så räcker small. Comhem kommer då också inte öka sina intäkter från mig som också kan ses som en "protest" om man så nu vill mot deras nya avgifter.
Jo, effekten blir att totalkostnaden blir höjd för Medium och Large, men oförändrad på Small eftersom de kanalerna även fortsättningsvis är gratis.
Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 29 januari 2009 - 21:39.
Postad 30 januari 2009 - 08:09
Parabol
-
Parabol
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Var ett inslag på ABC-nytt igår med en intervju med Maria Stråhle från Comhem Lyssna på hennes usla ursäkt om dubbel kortavgift. Vet inte hur hon fick till att man "bjudit" på kortavgiften när priserna höjdes 2005 pga att kortavgiften lades på priserna. http://svt.se/svt/pl...o.jsp?a=1424761Spola fram till 07:49
Redigerat av Parabol, 30 januari 2009 - 08:15.
Postad 30 januari 2009 - 08:23
Eufemism
-
Eufemism
-
Forumräv
-
-
861 inlägg
I slutet av -09 kommer de väl höja priset med 30kr på abonnemangen för att påstå att de bjuder på kortavgiften, och 2011 kommer den tillbaka. Om combort är billigast så lär det iaf inte vara länge..
Postad 30 januari 2009 - 10:02
DoggeG
-
DoggeG
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Var ett inslag på ABC-nytt igår med en intervju med Maria Stråhle från Comhem
Lyssna på hennes usla ursäkt om dubbel kortavgift. Vet inte hur hon fick till att man "bjudit" på kortavgiften när priserna höjdes 2005 pga att kortavgiften lades på priserna.
http://svt.se/svt/pl...o.jsp?a=1424761 Spola fram till 07:49
Vilken klippa Maria Stråle verkar vara. Svamlar lika bra i direktsändning som ComHems support gör. Synd att dom inte i inslaget räknade upp vad detta kommer göra i intäkter för dem samt vad deras vinst har varit hitills.
Postad 30 januari 2009 - 10:53
tjabo20
-
tjabo20
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Hade ju varit lättare och acceptera en höjning av kort eller utbud om det nu blev mer kanler etc som tex canal digitals familjepaket som dom höjde till 209kr o bakade in alla hdkanler och sen ökar deras hd utbud hela tiden, medans combort står still o stampar men ändå har mage o lägga på avgifter fi fan.
Postad 30 januari 2009 - 12:40
NiklasM
-
NiklasM
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Var ett inslag på ABC-nytt igår med en intervju med Maria Stråhle från Comhem
Lyssna på hennes usla ursäkt om dubbel kortavgift. Vet inte hur hon fick till att man "bjudit" på kortavgiften när priserna höjdes 2005 pga att kortavgiften lades på priserna.
http://svt.se/svt/pl...o.jsp?a=1424761 Spola fram till 07:49
Fröken Maria Stråle ´lyckades inte särskilt bra nej. Det var uppenbart att hon tvunget skulle få in samtliga "PR-argument" för prishöjningen. Hantering, kryptering etc. Hon sa samma mantra som kommunicerats ut via media och deras kundtjänst. Det är uppenbart att man noga förbetett sin lilla ramsa innan man skickade breven. Synd bara att hon var nervös och virrig så det lät mest som hon svarade prästen på en fråga när hon skulle konfirmeras. /n
Postad 30 januari 2009 - 16:51
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Nu har i alla fall Comhem lagt upp lite info på sin hemsida och samtidigt gjort en "halv pudel". De medger att de höjer priserna för sina digitaltvtjänster och att de gör det genom en kortavgift. Få´la duga.
Samtidigt ser man i inslaget att Maria Stråhle tycker att man hittills bjudit på kortavgiften när man tagit betalt för den genom abonnemangsavgiften. Intressant åsikt tycker jag.
Postad 30 januari 2009 - 16:53
Unregistered5a1b49f6
-
Unregistered5a1b49f6
-
Användare
-
-
120 inlägg
Fröken Maria Stråle ´lyckades inte särskilt bra nej. Det var uppenbart att hon tvunget skulle få in samtliga "PR-argument" för prishöjningen. Hantering, kryptering etc. Hon sa samma mantra som kommunicerats ut via media och deras kundtjänst. Det är uppenbart att man noga förbetett sin lilla ramsa innan man skickade breven. Synd bara att hon var nervös och virrig så det lät mest som hon svarade prästen på en fråga när hon skulle konfirmeras.
/n
Pressansvarige säger inte sanningen eller åtminstone springer maraton runt den i tvklippet då en avgift som bakas in i ett totalpris inte är lika med "vi bjuder på avgiften". Skall jag köra med det argumentet så är det bara att be om ospecad faktura för telefoni och kräva att det bjuds på samtalskostnad. Fattar vem som helst att det argumentet är uppåt väggarna. Detta är vad som gör mig förbannad. Säg klart att vi vill ha mer pengar för tjänsten istället för att ljuga för oss kunder. Det hade varit lättare att köpa.
Redigerat av Unregistered5a1b49f6, 30 januari 2009 - 16:57.
Postad 30 januari 2009 - 18:12
Goyt
-
Goyt
-
Användare
-
-
237 inlägg
Är så glad att jag sa upp Comhem vid årskiftet. Har haft så mycket strul med dom, o deras support är när man väl kommer fram är under all kritik. Fastän vi nu inte har kvar Comhem så fick vi hem idag på posten ett papper på att dom nu höjer deras telefoni också. Skulle börja gälla från 1/3 eller 1/4...läste inte alltför noga...den åkte i papperskorgen ganska fort.
Postad 30 januari 2009 - 18:47
Unregistered1124
-
Unregistered1124
-
Beroende
-
-
1 000 inlägg
http://www.comhem.se...s_090130_1.html"Så här i efterhand kan vi konstatera att det kanske hade varit tydligare att höja månadsavgiften, men vi valde att införa en kortavgift."
Postad 31 januari 2009 - 14:39
Aeroaero
-
Aeroaero
-
Användare
-
-
115 inlägg
http://www.comhem.se...s_090130_1.html
"Så här i efterhand kan vi konstatera att det kanske hade varit tydligare att höja månadsavgiften, men vi valde att införa en kortavgift."
Det är exakt det svaret jag fick när jag mejlade comhems kundrelationer, ordagrant! 2005 så höjde dom min månads avgift med ca. 20kr till 199:-, och då skulle ca. 20kr av månadsavgiften vara kortavgift och nu inför dom en kortavgift till på 30kr/mån = 50kr/mån eller 600kr/år, det måste ju vara rekord i kortavgift finns väl ingen konkurrent som har 600kr/år i kort avgifter?
Redigerat av Aeroaero, 31 januari 2009 - 14:40.
Postad 31 januari 2009 - 14:43
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Det är exakt det svaret jag fick när jag mejlade comhems kundrelationer, ordagrant!
2005 så höjde dom min månads avgift med ca. 20kr till 199:-, och då skulle ca. 20kr av månadsavgiften vara kortavgift och nu inför dom en kortavgift till på 30kr/mån = 50kr/mån eller 600kr/år, det måste ju vara rekord i kortavgift finns väl ingen konkurrent som har 600kr/år i kort avgifter?
Får ju räkna med att priser faktiskt också går upp, speciellt när det tillkommer ny teknik och nya kanaler. Men de har skött detta ganska fult tycker jag. Canal digital har 676:- i kortavgift per år.
Postad 31 januari 2009 - 18:11
tjabo20
-
tjabo20
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Får ju räkna med att priser faktiskt också går upp, speciellt när det tillkommer ny teknik och nya kanaler. Men de har skött detta ganska fult tycker jag. Canal digital har 676:- i kortavgift per år.
Men det är ju just det dom inte gör... fixar nya kanaler... inte hdkanaler ialf som dom flesta börjar bli intresserade av nu,jämför canal digital hdpaket med comhems. Jag kan ta en höjning om dom ligger med i tiden som canal digital gör o lägger in fler nya hdkanler etc men inte combort dom ska bara ta men inte ge.
Postad 01 februari 2009 - 01:35
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Men det är ju just det dom inte gör... fixar nya kanaler... inte hdkanaler ialf som dom flesta börjar bli intresserade av nu,jämför canal digital hdpaket med comhems. Jag kan ta en höjning om dom ligger med i tiden som canal digital gör o lägger in fler nya hdkanler etc men inte combort dom ska bara ta men inte ge.
Det började väl med Discovery HD, Voom och SVT HD, sedan lade de till TV4HD, Eurosport HD och NG HD utan att höja priset. Dock kan man ju tycka att 99:- i månaden för Discovery HD och Voom var ganska skandalöst.
Postad 01 februari 2009 - 12:42
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Jag SVT HD kostar ju inget förståss. TV4 HD lade det till för att kunna sälja boxar och abonnemang inför EM i fotboll, som de gick ut med att de skulle sända. När det började närma sig och massor av kunder satt bundna med 2-åriga avtal så råkade den informationen "försvinna" från deras hemsida. Nu skulle de plötsligt inte sända nåt EM. Inte ens lågupplöst, fast det står klart och tydligt i avtalet för kanalen att Comhem SKA sända samma som den vanliga TV4, fast uppskalat. Helt bortkastade pengar för den kanalen och en buggig HD-box.
Synd att de inte hellre lägger pengar på att få fram en bra produkt för kunderna istället för tvärt om sattsar 144 miljoner extra på att försvåra för kunder.
Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 01 februari 2009 - 12:44.
Postad 01 februari 2009 - 14:35
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Min flickvän har sagt upp alla abbonemangen hos Comhem, TV+Bredband+Telefoni.
Hon fick ett brev från Comhem där Comhems kundservice skrev om kortavgiften, läste upp det brevet och ringde till Comhem på en gång! Nu är hon inte kund hos Comhem längre och själv kommer jag att göra samma sak!
Comhems gamla kunder bör BESTRAFFA Comhem genom att säga upp abbonemangen.
Det är förj*ä*v*l*i*g*t att Comhem vill dra in 144 Miljoner kronor på det här sättet!
Den här kortavgiften är ett lågt slag mot kunderna, ett slag under bältet!
Redigerat av Brando70, 01 februari 2009 - 14:37.
Postad 01 februari 2009 - 16:58
Unregistered1124
-
Unregistered1124
-
Beroende
-
-
1 000 inlägg
Min flickvän har sagt upp alla abbonemangen hos Comhem, TV+Bredband+Telefoni. Hon fick ett brev från Comhem där Comhems kundservice skrev om kortavgiften, läste upp det brevet och ringde till Comhem på en gång! Nu är hon inte kund hos Comhem längre och själv kommer jag att göra samma sak!
Comhems gamla kunder bör BESTRAFFA Comhem genom att säga upp abbonemangen. Det är förj*ä*v*l*i*g*t att Comhem vill dra in 144 Miljoner kronor på det här sättet! Den här kortavgiften är ett lågt slag mot kunderna, ett slag under bältet!
Ska inte på något sätt försvara Comhem, men TT hade räknat ut att det handlar om 65 miljoner kr, inte 144 mkr. Dels gäller det att räkna rätt på antal kunder (de som har någon av Medium-varianterna eller Large) och sen ingår väl moms i kortavgiften vilken tillfaller staten, inte Comhem. I och med att en förmodligen betydande skara kunder nu säger upp sina abonnemang eller nedgraderar till Small så blir det nog inte ens 65 mkr.
Postad 01 februari 2009 - 17:21
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Small måste räknas med också eftersom det är en kortavgift......
Small innehåller bara gratiskanaler som ingick i alla paket fram till dom bakade in kortavgiften i paketen...
Nu har dom lyft ur kortavgiften ur Medium och Large men är fortfarande inbakad i Small...
Inte ens på comhems sida döljer dom att Small har kortavgift inbakat...
Däremot stämmer det nog att dom får in 65 miljoner till utöver det dom får in på Small så totalt kanske det blir 144 miljoner..
Redigerat av Leatherface, 01 februari 2009 - 17:26.
Postad 01 februari 2009 - 17:27
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Small måste räknas med också eftersom det är en kortavgift...... Small innehåller bara gratiskanaler som ingick i alla paket fram till dom bakade in kortavgiften i pakten... Nu har dom lyft ur kortavgiften ur Medium och Large men är fortfarande inbakad i Small... Inte ens på comhems sida döljer dom att Small har kortavgift inbakat...
Även om det är en kortavgift så skall den ju inte räknas in i ökade intäkter varken för de som har small idag eller de som byter ned sig för att bibehålla sin nuvarande månadsavgift!
Postad 01 februari 2009 - 20:15
Deadbang
-
Deadbang
-
Användare
-
-
134 inlägg
Pay up or shut up! Undrar hur många kortavgiftsgnällspikar som betalar tv-avgiften egentligen ?!?
Postad 01 februari 2009 - 21:16
Unregistered1124
-
Unregistered1124
-
Beroende
-
-
1 000 inlägg
Pay up or shut up! Undrar hur många kortavgiftsgnällspikar som betalar tv-avgiften egentligen ?!? 
TV-licens: ca 2000 kr/år Comhems analoga utbud, inbakat i hyran: ca 1000 kr/år Canal+ Total: 2988 kr/år Medium 8 Favoriter: 1908 kr/år innan höjningen, 2268 kr efter höjningen. Ca 7900 kr innan höjningen och ca 8250 kr efter höjningen och då är smärtgränsen egentligen passerad för länge sedan. Därför nedgraderar jag till Small + 4 extra kanaler för 1860 kr/år. Om/när jag säger upp Canal+ så kanske jag går tillbaka till Medium 8 Favoriter eller Medium, om jag inte hunnit byta leverantör innan dess. 8000 kr/år är sanslöst mycket för TV-program oavsett om man har råd eller ej. Sen har folk mage att gnälla på att bredband för 200 kr/månad är dyrt.
Postad 01 februari 2009 - 21:35
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Small måste räknas med också eftersom det är en kortavgift...... Small innehåller bara gratiskanaler som ingick i alla paket fram till dom bakade in kortavgiften i paketen... Nu har dom lyft ur kortavgiften ur Medium och Large men är fortfarande inbakad i Small... Inte ens på comhems sida döljer dom att Small har kortavgift inbakat... Däremot stämmer det nog att dom får in 65 miljoner till utöver det dom får in på Small så totalt kanske det blir 144 miljoner..
Ska erkänna att jag räknade helt galet i början av tråden men det kan man säga är ComHems fel då de var synnerligen oklara i vad kortavgiften avsåg. På sätt och vis känns det rätt av dem att ta ut en generell avgift istället för att höja paketen. På så vis slår den extra kostnaden inte ut på tvillingabben som iofs är en styggelse isig. men 30 kr extra, det är en ganska saftig höjning av avgiften.
Postad 01 februari 2009 - 23:13
Dox
-
Dox
-
Användare
-
-
167 inlägg
TV-licens: ca 2000 kr/år Comhems analoga utbud, inbakat i hyran: ca 1000 kr/år Canal+ Total: 2988 kr/år Medium 8 Favoriter: 1908 kr/år innan höjningen, 2268 kr efter höjningen.
Ca 7900 kr innan höjningen och ca 8250 kr efter höjningen och då är smärtgränsen egentligen passerad för länge sedan. Därför nedgraderar jag till Small + 4 extra kanaler för 1860 kr/år. Om/när jag säger upp Canal+ så kanske jag går tillbaka till Medium 8 Favoriter eller Medium, om jag inte hunnit byta leverantör innan dess.
8000 kr/år är sanslöst mycket för TV-program oavsett om man har råd eller ej. Sen har folk mage att gnälla på att bredband för 200 kr/månad är dyrt. 
Hur mycket kommer du att tjäna på att byta? Tv licens är väl samma grundutbudet finns ju kvar (om du inte flyttar förståss) Sen tillkommer väl enkortavgift av alla leverantörer ev inte av Tele 2 Nackdel med parabol är väl att man inte kan se den andres kanaler.Canal digital contra Viasat. Jag kan hålla med om att utgiften för analoga kanalerna är hög. Mvh dox
Redigerat av Dox, 01 februari 2009 - 23:14.
Postad 02 februari 2009 - 00:09
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
även Tele2 har kortavgift om man inte binder det i minst 1 år då har man fritt under den tiden...
Men på många ställen så har dom förhandlat fram avtal som bakar in det i hyran med 1 valfritt intessepaket (ca 16-17 digitala kanaler beroende på vilket paket man väljer) i hyran för en struntsumma + att man då får box och kort fritt med....
10 kanaler sänds okodat och kan ses helt utan kort... comhem borde följa deras exempel....
Redigerat av Leatherface, 02 februari 2009 - 00:13.
Postad 02 februari 2009 - 00:49
Alter Ego
-
Alter Ego
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Vi klarar oss utan Comhem, klarar sig Comhem utan oss? Jag har sagt upp mina abonnemang, är triple play-kund, och kommer lägga mina pengar på en annan aktör.
Postad 02 februari 2009 - 01:47
Borkkas
-
Borkkas
-
Rookie
-
3 inlägg
nä detta måste väl ändå bara gälla nya kunder
Nya kunder och för paket kunder gäller det från första dagen, efter att bindningstiden gått ut, med löpande paket; Om du därefter fortsätter med ett nytt CH digital abbonemang.
Postad 02 februari 2009 - 08:27
Unregisteredc2e5ee9c
-
Unregisteredc2e5ee9c
-
Lärjunge
-
-
447 inlägg
Jag har ett befintligt digital-tv-abonnemang med bindningstid, hur blir det då? Kortavgiften börjar gälla först när den pågående bindningstiden löper ut. Exempel: kund som har Digital-tv Medium, med bindningstid till 1/6 2009, debiteras alltså kortavgiften från och med den 1 juni.
När införs kortavgiften? För dig som är befintlig kund börjar kortavgiften att gälla per den 1 april 2009 – under förutsättning att du har ett tillsvidareabonnemang. Du som har ett digital-tv-abonnemang med bindningstid berörs av kortavgiften först när bindningstiden löper ut (se exempel ovan). För nya abonnemang börjar kortavgiften debiteras per den 12 januari 2009.
Så skönt att det här äntligen kunde slås fast. Tänk om Comhem kunde hålla sin kundtjänst uppdaterad så vi kunder slapp fundera opch spekulera om vad som egentligen gäller. Det är ju fantastiskt pinsamt att Comhems kundtjänst har gett ut annan information än denna till kunder som nyligen frågat om kortavgiften.
Postad 03 februari 2009 - 12:20
dealerovski
-
dealerovski
-
Forumräv
-
-
883 inlägg
Small 39:- + HD 99 :- = 138 SEK / mån eller 1650 SEK / år
Jag tittar knappt på SD längre.
Postad 03 februari 2009 - 18:47
Ausgarius
-
Ausgarius
-
Rookie
-
9 inlägg
Har inte Comhem möjlighet att kasta sken över vad det är som kostar 360 kr/år, dvs specificera kostnadsuttaget bättre?
Ett kort kostar i dagsläget under 10 kr när du köper i bulk om ca 1000 st.
Därefter skall det programmeras innan uskick. Vad är en rimlig kostnad för det? Knappast 350 kr...
Postad 03 februari 2009 - 18:49
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
licenskostnader för Conax krypteringssystem bla och underhåll av servers osv... inte är det gratis för dom inte....
Postad 03 februari 2009 - 18:58
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
874 inlägg
Har inte Comhem möjlighet att kasta sken över vad det är som kostar 360 kr/år, dvs specificera kostnadsuttaget bättre?
Varför skall de göra det? De är ett privat kommersiellt företag och de är väl knappast skyldiga att redovisa kostnader?
Postad 04 februari 2009 - 00:37
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Ett kort kostar i dagsläget under 10 kr när du köper i bulk om ca 1000 st. Därefter skall det programmeras innan uskick. Vad är en rimlig kostnad för det? Knappast 350 kr...
Vid anskaffandet av HD-boxen för två år sedan fungerade ej det dåvarande kortet och ett nytt skulle skickas men det dröjde så jag bad återigen kundtjänst om utskick av kort. Men det första dök upp dagen efter och det andra dagen därpå. Nu har jag tre Comhemkort.. så jag blir väl debiterad för samtliga kan jag förstå, kortkostnaden lär väl va detsamma för varje kort..eller
Postad 04 februari 2009 - 08:07
Jfm010
-
Jfm010
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Postad 04 februari 2009 - 10:00
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Vid anskaffandet av HD-boxen för två år sedan fungerade ej det dåvarande kortet och ett nytt skulle skickas men det dröjde så jag bad återigen kundtjänst om utskick av kort. Men det första dök upp dagen efter och det andra dagen därpå.
Nu har jag tre Comhemkort.. så jag blir väl debiterad för samtliga kan jag förstå, kortkostnaden lär väl va detsamma för varje kort..eller
Man betalar bara kortavgift för första kortet... dom andra korten är avgiftsfria...
Postad 04 februari 2009 - 10:18
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Man betalar bara kortavgift för första kortet... dom andra korten är avgiftsfria...
Vilket får mig att tro att mycket av pengarna flyter ned i krypteringsorganisationens patent och licensavgifter... Vad jag tror är dock inget ni ska ta för sanning men känslan man får är att det finns något företag som i sin tur suger ut pengar från ComHem.
Postad 04 februari 2009 - 11:21
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Ja, det vore faktiskt lite intressant att få veta vad som är kostnaden för "korthantering". Skulle inte förvåna mig om det enbart är olika funktioner som försvårar för konsumenten. T.ex. så att man inte ska kunna ha valfriheten att köpa valfri box på den "fria" marknaden och liknande. Eller att ingen ska kunna spela in ett TV-program och lägga ut på nätet, även om det med största sannolikhet redan finns där fast med bra kvalitet (har jag hört).
Skulle hur som helst vara kul att se vad jag som står för fiolerna (även om Comhem anser sig bjuda på det mesta) får för mervärde för mina extra 360:-.
Postad 04 februari 2009 - 11:27
Neophasis
-
Neophasis
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Jag förstår varför kortdelning är så vanligt när företagen ljuger och lurar för deras kunder som dom gör, dessutom är det svindyrt.
Postad 04 februari 2009 - 19:22
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Tycker inte TV är speciellt dyrt... vad som inte är rimligt däremot är att man ska betala för varje TV istället för per hushåll... bredband och tv licens t.ex betalar man per hushåll och inte per tv eller dator...
Däremot försvarar jag inte folk som vill ha allting gratis och lurar bolagen på pengar...
Redigerat av Leatherface, 04 februari 2009 - 19:24.
Postad 05 februari 2009 - 00:36
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Tele2 kanalmeny och priserhttp://www.tele2.se/...digital-tv.htmlTV-avgifterBindningstid: Startavgift: 12 mån 199:- 24 mån 0:- Digital-TV-box hyraBindningstid: 12 mån 0:- (lån) 24 mån 0:- (lån) Programkort Bindningstid: 12 mån Fritt i 12 mån 24 mån Fritt i 24 mån http://www.tele2.se/...tvavgifter.html
Redigerat av Latman, 05 februari 2009 - 00:43.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
TV-Program
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|