Hehe, så är det ibland..
Har också tänkt att försöka fota lite fåglar nu när sommaren börjar närma sig. Har du några speciella tips som du har lärt dig under ditt fågelfotande?
Om du har tagit en vågrät bild så hade jag nog gärna sett slutet på den ena vingen så den inte klipps av kanten på bilden. Bara en tanke. 
Jag är egentligen ingen fågelskådare, vet ju knappt vad pippisarna heter men det känns som en liten utmaning när man ser nånting annat än en gråsparv. Tärnor känns utmanande för att de är så jäkla kvicka, därav lite klippta vingar.
Tips, ja du.. det är bara att testa sig fram, det går en hel del suddiga bilder när jag försöker få en flygande tärna i bild. Tänk på var du har ljuset ifrån, motljus så blir det lätt en mörk siluett, försök gärna fånga så du får med blänket i ögat. Provade idag en kompis EF 400 5,6 och jag är lite lätt handikappad idag efter ett litet ingrepp på vänster handled så jag kan inte greppa objektivet ordentliget så jag saknar IS som jag har på mitt EF 100-400 men jäklar vilka trevliga bilder det blir ändå med EF 400 5,6. Ett enbensstativ kanske är att rekommendera.
Man ska inte heller vara rädd för att använda exponeringskompensationen, det är nåt jag ändrar ofta.
AF på servo naturligtvis, har provat tidigare att tejpa en 1,4extender till EF100-400, det går ganska dåligt, funkar dock på stillastående med bra ljus.
Jag har mer och mer börjat använda autoISO men tyvärr så går den bara upp till ISO800 på min EOS 40D, jag har kameran även inställd på högdagerprioritet så då hamnar ISO-spelet mellan 200-800. På EOS 5Dmk2 så går den upp till 3200. Tyvärr också på EOS 40D är den dåliga LCD-displayen, man ser inte riktigt om det blev en hit eller inte förrän man kommit hem och slängt in dem i datorn. EOS 50D har både autoISO upp till 1600 och bättre upplösning på LCD-skärmen för den som är i köpartagen.
Tyvärr kanske det är för mycket Canonprat med det är det jag kör med och kan lite av...
hade jag obegränsat i plånboken hade en fast 400 stått högt på listan - 70-200 räcker inte alla gånger med en FF-kamera. Får bli en 2x converter på till 140-400 men ändå - ibland vill man längre 
EF 400 5,6 är både dyrt och svårt att få tag på idag. Kompisens som jag lånade idag, den hittade jag på blocket åt honom för 9k nånting.
Fast man ibland även testat kört 40D 100-400 + 1,4extender (896mm) så tycker man att det inte räcker till men tyvärr så är gränsen för min plånbok nådd, det är bara att drömma..
@Martin, berätta även om själva handhavandet som hur du upplever vikten och så..
Jo förresten, dajmglass is tha shit!

Samma sak idag fast först var det en hackspett på mycket nära håll, direkt efter var den där fiskgjusen igen men lite för långt bort och ljuset från fel håll. Rena rama fablernas värld, tärnor, storlom(?), ett par skäggdoppingar(?), en och en annan okänd pippis men bäst idag var hackspetten. Sländer upp den fast det inte är nytt dygn, Martin får väl slå mig med sitt nya objektiv.