Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Framtidsforskning - Bluray DÖD!?

312 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 26 april 2009 - 17:08

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
Tro de flesta njuter redan, åtminstone här på detta forum. Vi entuiaster älskar bra bild o ljud :) . De andra tycker det räcker med DVD o 720p . Så länge de är nöjda, så är det frid fröjd.
Vi andra är nyfikna vad som kanske kan hända, typ jag. Därför kan de vara intressant diskutera framtid o död , som kommer oavsett vilket format. För min del är det "ultra HD" som jag tycker är intressant. Med den undrade jag, var går gränsen med upplösnming o ljud??? Det verka oänligt med att förbättra det. Förtillfället verka Ultra hd dvd alltför bökigt o minneskrävande (23 Terabyte) för en film.
För min del tro jag BD kommer ej slå så bra som DVD på ett tag. För många räcker DVD bra, de blir bra uppskalade av många av de nya DVD spelarna
Sedan tro jag streama kommer slå igenom rejält nu när tekniken finns för det. Åtminstone är jag väldigt intresserade med det. slippa fylla huset med filmer :P. Oftast ser man filmerna en gång. De är favoriterna som man gärna ser gång på gång som jag kan tänka mig inköpa.

#202

Postad 26 april 2009 - 18:52

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Tror att BD aldrig kommer att nå upp till samma nivå som DVD utan det förblir en nisch. Det kommer att komma nya media att distrubuera film på. Jag tycker BD känns föråldrat redan nu.

Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 26 april 2009 - 18:53.


#203

Postad 26 april 2009 - 19:24

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Vad gör det om Blu-ray aldrig går ikapp DVD? Spelar det egentligen någon roll? Om det finns en marknad för Blu-ray så räcker väl det. Alla glada, alla nöjda.

#204

Postad 26 april 2009 - 20:27

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

På sikt kommer det säker bli så, men varför vänta? Jag vill njuta NU!


Håller med till 200% :)

#205

Postad 27 april 2009 - 18:14

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 032 inlägg
  • 0

Jag tycker BD känns föråldrat redan nu.


Hur kan något som ger den absolut bästa bilden och ljudet vara föråldrat?

BD har ju ingen konkurrens i dagsläget.

Givetvis kommer det nya format, men det hindrade ingen från att skaffa DVD-spelare :)

Redigerat av Ageve, 27 april 2009 - 18:14.


#206

Postad 27 april 2009 - 21:23

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
Visst känns det hårt betala för en plastskiva år 2009, känns inte bra helt enkelt.

#207

Postad 27 april 2009 - 21:35

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 032 inlägg
  • 0

Visst känns det hårt betala för en plastskiva år 2009, känns inte bra helt enkelt.


Ingen tvingar dig.

Om du nöjer dig med sämre bild och ljud så finns det både lagliga och olagliga alternativ... det är bara att välja. Innan du fantiserar vidare kan du fundera lite över vilka alternativ som hade varit seriösa i dagsläget.

Download på 50GB per film? Hur länge är du beredd att vänta, hur många hårddiskar vill du köpa, och vad gör du när en av de krashar? Vi snackar alltså om 20 filmer per terabyte diskutrymme.

Minneskort? Hur mycket vill du egentligen betala för ett 50GB minne med en film på? Hur många minneskort har du tappat bort de senaste åren?

Streaming? Hur låg är din tröskel för acceptabel kvalitet? Youtube?

Redigerat av Ageve, 27 april 2009 - 21:43.


#208

Postad 28 april 2009 - 09:46

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
+1

#209

Postad 28 april 2009 - 15:56

C Upp
  • C Upp
  • Lärjunge

  • 422 inlägg
  • 0

Download på 50GB per film? Hur länge är du beredd att vänta, hur många hårddiskar vill du köpa, och vad gör du när en av de krashar? Vi snackar alltså om 20 filmer per terabyte diskutrymme.

Hur lång tid tar det inte att få hem en film man beställer? Tidsperspektivet kan ju skilja en del här. Vissa filmer har man ju fått vänta månader på för att de sålt slut. Det skulle nog inte hända med downloads. Sen även om filmen finns i lager är det ju inte säkert att butiken man handlar på är snabb att skicka, inte heller att posten levererar som de ska... Sen är det ju helger och sånt när posten inte delar ut...
Argumentet att det kommer dröja många år innan alla har tillgång till snabbt bredband är ju lite snett vinklad också, om det finns en marknad så sätter ju bolagen fart... De har ju pengar att tjäna på det.

Hårddiskar kostar ju runt kronan/gb nuförtiden, så 1 film @ 50gb =50-60 kr. Vad kostar 1 BD-film idag, minst 150:-. Kan man dra ner kostnad för tillverkning av fysiskt media, print av omslag, plastomslag, distrubition, frakt... Ja, då kanske man kan minska priset till 80:-/download (eller mindre) + 50 kr i hårddiskpris = 130:-
Om de sedan även erbjuder "endast filmen"-paket utan extramaterial, så behövs ju inte alla 50gb heller.
Dessutom skulle detta hjälpa till att driva lagringsteknik framåt, så hårddiskar inte behöver kosta så mkt längre...

Och om de krashar så är ju systemet med en registrerad kund perfekt. Spara loggar av vilka filmer man betalat för och ladda ner så många gånger man behöver.

Men ja, det är kanske inte verklighet än, men det var inte BD för några år sen, och inte DVD för ännu längre sen heller. Men idén med tråden är väl att spåna om framtiden? Varför bara se problemen och inte sätt att lösa de på?

Men tills dess njuter jag gott av det jag har nu. Men drömmen om digital distrubition lever kvar i mitt hjärta.

#210

Postad 28 april 2009 - 16:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 032 inlägg
  • 0

Men idén med tråden är väl att spåna om framtiden? Varför bara se problemen och inte sätt att lösa de på?


Jag tror dessvärre inte det med tanke på rubriken. Underskatta inte de bittra HD-DVD anhängarna ;)

#211

Postad 28 april 2009 - 17:21

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Jag tror dessvärre inte det med tanke på rubriken. Underskatta inte de bittra HD-DVD anhängarna ;)

Som stolt ägare av HD DVD (och även Blu Ray) är jag nyfiken på vad du menar.

#212

Postad 28 april 2009 - 17:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 032 inlägg
  • 0

Som stolt ägare av HD DVD (och även Blu Ray) är jag nyfiken på vad du menar.


Det dyker upp liknande trådar hela tiden. När den gamla dör ut ploppar en ny upp. Det verkar finnas något behov av att ha detta ämne uppe konstant, och det har bara varit så sedan HD-DVD förlorade mot Bluray.

Jag har själv både HD-DVD och Bluray.

edit: stavar som en kratta

Redigerat av Ageve, 28 april 2009 - 19:04.


#213

Postad 28 april 2009 - 17:46

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Jo men det var ju ganska naturligt med tanke på att BD började nästa krig mot DVD och streaming etc!!

Dock så borde ju den haltande rubriken döpts om för längesedan med en underrubrik också kanske!!

#214

Postad 28 april 2009 - 17:59

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Jag tror dessvärre inte det med tanke på rubriken. Underskatta inte de bittra HD-DVD anhängarna ;)


Jag är också en hängiven HD DVD anhängare. Men det hjälper föga, den är död. Varför titta bakåt och gnälla, det är nutid och framtid som gäller. ;)
Att downloada filmer gillar jag också skarpt. Lätt och bekvämt, snabbt går det också. Vad är 20 - 30 gig idag? För de flesta är det några timmars nerladdningar. Men många går det snabbare. De andra som ligger efterkälken, finns alternativa saker. Därför tro jag skarpt det är framtiden, därför blir aldrig BD lika stor som DVD. Finns för många alternativ. Finns uthyrnings firmor som även låter en streama, finns fler o fler filmbolagskanaler m.m .

#215

Postad 28 april 2009 - 18:38

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jag är också en hängiven HD DVD anhängare. Men det hjälper föga, den är död. Varför titta bakåt och gnälla, det är nutid och framtid som gäller. ;)
Att downloada filmer gillar jag också skarpt. Lätt och bekvämt, snabbt går det också. Vad är 20 - 30 gig idag? För de flesta är det några timmars nerladdningar. Men många går det snabbare. De andra som ligger efterkälken, finns alternativa saker. Därför tro jag skarpt det är framtiden, därför blir aldrig BD lika stor som DVD. Finns för många alternativ. Finns uthyrnings firmor som även låter en streama, finns fler o fler filmbolagskanaler m.m .



Vilka alternativa saker för oss med låg bandbredd? Var kan du hyra film i full hdkvalité jämförbar med blu-ray via stream?

#216

Postad 28 april 2009 - 19:04

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Vilka alternativa saker för oss med låg bandbredd? Var kan du hyra film i full hdkvalité jämförbar med blu-ray via stream?


Som jag sade det finns alternativ, uthyrningsfirmor. Om du läste rätt, så skrev jag streama (ej endast BD).
Om du ville så gärna veta ett ställe. Lovefilm hyr ut Blurayfilmer. SF anytime hyr(streama) ut fimer via nätet. För 99 kr får man 25 filmer. Som sagt det finns alltid alternativ. Som de flesta vet , bryr sig inte de flesta svensson om BD, bara entuiasterna. För svensson räcker canal + HD, SF anytime, love film långt. Vilket innebär ej så stor genomslagskraft som DVD gjorde.

Redigerat av Unregistereda398c9a6, 28 april 2009 - 19:11.


#217

Postad 28 april 2009 - 21:42

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Varje sann hembiofantast kör ju såklart Blu-ray, bäst bild och ljud i dagsläget. Eller hur?

Allt snack om HD-streaming och nedladdning i Blu-ray-kvalité är bara önskedrömmar och ligger en bra bit in i framtiden.

Så varför inte satsa på Blu-ray redan idag ni som tvekar? Try it, you'll like it.

P.S Jag vet att "Svenssons" inte bryr sig om Blu-ray men ni som kallar er hembiofantaster tillhör inte den skaran. D.S

Redigerat av Johan78, 28 april 2009 - 21:43.


#218

Postad 28 april 2009 - 21:55

C Upp
  • C Upp
  • Lärjunge

  • 422 inlägg
  • 0
Jag har alltid läst trådnamnet som spekulation att "När Blu-ray väl dör, vad kommer då?", eller "Vad blir nästa grej efter Blu-ray" Men jag kanske missuppfattat det, eller iaf inte läst det som många andra. Och jag får väl vara träffad jag med då jag är HD-DVD-anhängare. Men jag har accepterat att formatet är dött, och så fort jag kollat på alla mina HD-DVD-filmer jag köpt tokbilligt så kommer jag gå över till Blu-ray. Då har förhoppningsvis även priserna gått ner.

Jag tror ju dock, till skillnad från många andra i tråden, att Blu-ray faktiskt kommer bli lika stort som DVD är idag. För företagen är inte vidare sugna på att köra digital distrubition, och kommer fortsätta pracka på oss kopieringsskyddade plastskivor i många år till. Till slut kommer det inte gå att köpa DVD-film eller spelare, och då kommer folk helt enkelt få byta till Blu-Ray, precis som det var med VHS när DVDn kom, fast med skillnaden att gamla filmer fortfarande fungerar i nya maskiner. Och precis som VHS/Betamax-kriget och HD-DVD/Blu-Ray-kriget så kommer säkert 2-3 olika, icke kompatibla downloadboxar stöda av olika filmbolag komma och jäklas. Så kan vi ha ett nytt krig då. Hoppas bara den bästa tjänsten vinner då också.

Det jobbiga är ju att tekniken redan finns... Microsoft har ju visat det med Xbox Video Marketplace i USA. Det gäller bara att bolagen ska förstå att intresse finns.

#219

Postad 28 april 2009 - 22:00

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Som jag sade det finns alternativ, uthyrningsfirmor. Om du läste rätt, så skrev jag streama (ej endast BD).
Om du ville så gärna veta ett ställe. Lovefilm hyr ut Blurayfilmer. SF anytime hyr(streama) ut fimer via nätet.


Nu snackar vi blu-ray i denna tråd, dvd inte är av något intresse.
Vem vill gå tillbaka o kolla på dvd ?

#220

Postad 29 april 2009 - 01:19

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Som jag sade det finns alternativ, uthyrningsfirmor. Om du läste rätt, så skrev jag streama (ej endast BD).
Om du ville så gärna veta ett ställe. Lovefilm hyr ut Blurayfilmer. SF anytime hyr(streama) ut fimer via nätet. För 99 kr får man 25 filmer. Som sagt det finns alltid alternativ. Som de flesta vet , bryr sig inte de flesta svensson om BD, bara entuiasterna. För svensson räcker canal + HD, SF anytime, love film långt. Vilket innebär ej så stor genomslagskraft som DVD gjorde.


Att svenssons inte skulle vara intresserade av BD är skitsnack, de är däremot inte intresserade av att betala 2-3000kr för en spelare. Jag får ofta frågan om när jag tror att spelarna kostar 500-1000kr av vanliga svensson som inte ens har nån hembioanläggning i dagsläget eller har en anläggning som de köpt på stormarknaden för nån 1000-lapp, men de skulle gärna vilja utnyttja sin nya platt-tv fullt ut, när priserna sjunker på spelare och filmer så kommer intresset att köpa att öka som vanligt.

Många jag känner kallade mig idiot när jag köpte en dvd-spelare för 3500kr i slutet av 90-talet och filmerna gick på över 200kr/st. En vanlig kommentar var "Vad ska du med den till, det går ju inte ens att spela in på den" :)

#221

Postad 29 april 2009 - 01:40

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0
Kan vi inte stanna upp och nuta av det vi har idag istället för att bara se framåt hela tiden!
Kommer ju sluta med att folk slutar handla för att dom väntar på nått nytt hela tiden.
Jag var själv mer inne på HD-DVD men tänker inte hoppa av BR tåget för det.

#222

Postad 29 april 2009 - 14:26

skane
  • skane
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0

Kan vi inte stanna upp och nuta av det vi har idag istället för att bara se framåt hela tiden!

Håller med till 100%
Och till er som måste veta vad som kommer efter Bluray
då kommer "deathray" :)

#223

Postad 29 april 2009 - 14:33

C Upp
  • C Upp
  • Lärjunge

  • 422 inlägg
  • 0
Ja, varför skulle man vilja att utveckligen går framåt. Personligen tycker jag väl alla kunde nöjt sig med VHS, monoljud och svartvit TV och njutit järnet i över 20 år. Är ju dumt med alla dessa nyheter som bara är flugor som går över och inte ger nåt mervärde. Jag menar, har det verkligen kommit nånting att hurra över sedan 1980?

Redigerat av C Upp, 29 april 2009 - 14:34.


#224

Postad 29 april 2009 - 17:08

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

  • 1 073 inlägg
  • 0

Att svenssons inte skulle vara intresserade av BD är skitsnack,

Svensson köper platt-tv, installerar den & kör den med inställningarna out of box alternativt väljer nån förinställd bildmode. Han/hon har hört att BD är bra & kanske köper en sån när priserna pressats & intalar då sig själv att det blir superbra.

Allvarligt talat så är kraven hos gemene man oftast mkt låga & det krävs en kraftig marknadsföring, större lättillgängligt utbud samt sänkta priser för att få nån fart på BD-försäljningen. Är dock skeptisk, de flesta i min omgivning undrar varför jag köper & hyr film när man snabbt kan ladda ned gratis & dessa är alltså de vi kallar för svenssons. Kraven på teknisk kvalite hos dem (mina vänner alltså) är i det närmaste obefintliga & jag avböjer alltid när de frågar om vi ska se en film hemma hos dem då jag inte klarar av att se detta skräp på en 40-50" platt-tv.

Är nu i USA & lider av det jag ser på TV här. Av de 6 familjer jag besökt så har bara en haft god teknisk kvalite på TV-utsändningarna, dom hade HD. Med tanke på att dom orkar titta på dessa undermåliga TV-utsändningar så kan man ju anta att steget till BD för dem ligger långt fram i framtiden. Ok jag har självfallet ingen heltäckande bild av det hela här nere med bara 6 exempel men ändå...

#225

Postad 29 april 2009 - 17:20

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Svensson köper platt-tv, installerar den & kör den med inställningarna out of box alternativt väljer nån förinställd bildmode. Han/hon har hört att BD är bra & kanske köper en sån när priserna pressats & intalar då sig själv att det blir superbra.

Allvarligt talat så är kraven hos gemene man oftast mkt låga & det krävs en kraftig marknadsföring, större lättillgängligt utbud samt sänkta priser för att få nån fart på BD-försäljningen. Är dock skeptisk, de flesta i min omgivning undrar varför jag köper & hyr film när man snabbt kan ladda ned gratis & dessa är alltså de vi kallar för svenssons. Kraven på teknisk kvalite hos dem (mina vänner alltså) är i det närmaste obefintliga & jag avböjer alltid när de frågar om vi ska se en film hemma hos dem då jag inte klarar av att se detta skräp på en 40-50" platt-tv.

Är nu i USA & lider av det jag ser på TV här. Av de 6 familjer jag besökt så har bara en haft god teknisk kvalite på TV-utsändningarna, dom hade HD. Med tanke på att dom orkar titta på dessa undermåliga TV-utsändningar så kan man ju anta att steget till BD för dem ligger långt fram i framtiden. Ok jag har självfallet ingen heltäckande bild av det hela här nere med bara 6 exempel men ändå...


Heltäckande bild av befolkningen får vi nog aldrig fram. Men nått som ofta glöms i de här diskussionerna är att många redan sitter med en ypperlig bd-spelare och bara väntar på att priserna ska sjunka på filmer.
Sen håller jag med dig till viss del, många sitter med dyra tv-apparater utan att ta ut max av vad de kan ge oavsett källa efter som de aldrig lägger tid på att justera dem.

#226

Postad 30 april 2009 - 07:29

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Det är många Svenssons som gladeligen lägger ner 10-15000kr på en platt-tv men gnäller som aldrig förr när en Blu-ray-spelare kostar 1700kr, det är för mig ologiskt.

Detta gäller även många s.k hembiofantaster här på forumet.

#227

Postad 30 april 2009 - 08:26

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Framtidsforskning visar.... att alla snubbar som sitter och gnäller på Blu-ray om tio år kommer att sitta med Blu-ray och gnälla om nästa nya format och hävda att Blu-ray minsan duger gott.
Dåtidsförskning visar att de för tio år sedan satt och gnällde över DVD och hävdade att VHS var mer prisvärt.

Framtisforskning visar också att den här tråden kommer att självdö snart. :blink:

#228

Postad 30 april 2009 - 10:59

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Det trodde vi för 8 sidor tillbaka. :blink:

#229

Postad 30 april 2009 - 11:56

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Ja, varför skulle man vilja att utveckligen går framåt. Personligen tycker jag väl alla kunde nöjt sig med VHS, monoljud och svartvit TV och njutit järnet i över 20 år. Är ju dumt med alla dessa nyheter som bara är flugor som går över och inte ger nåt mervärde. Jag menar, har det verkligen kommit nånting att hurra över sedan 1980?


Har vi påstått att vi skulle sträva bakåt eller!
Vad jag syftade på med att vi kanske skulle passa på att njuta av det vi har idag.
Vet många som inte köper nya grejer för det hela tiden dyker upp nya maskiner.
Det kommer ju nya mod 2ggr per år numera så folk blir ju stressade av det stora utbudet.
Alla är inte så pålästa som dom flesta på detta forum.
Vi är ju bara en liten del av köpskaran.
Om det pratas om nya format hela tiden så vågar inte folk hoppa på tåget utan väntar.
Visst är det kul att utvecklingen går framåt men inte till vilket pris som helst.
Ska priserna på BR tex sjunka så måste fler hoppa på tåget tex.

#230

Postad 30 april 2009 - 12:00

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

Har vi påstått att vi skulle sträva bakåt eller!
Vad jag syftade på med att vi kanske skulle passa på att njuta av det vi har idag.
Vet många som inte köper nya grejer för det hela tiden dyker upp nya maskiner.
Det kommer ju nya mod 2ggr per år numera så folk blir ju stressade av det stora utbudet.
Alla är inte så pålästa som dom flesta på detta forum.
Vi är ju bara en liten del av köpskaran.
Om det pratas om nya format hela tiden så vågar inte folk hoppa på tåget utan väntar.
Visst är det kul att utvecklingen går framåt men inte till vilket pris som helst.
Ska priserna på BR tex sjunka så måste fler hoppa på tåget tex.

Håller med. Allt snack om att Blu-ray är föråldrat är ungefär som att ha påstått att DVD var föråldrat vid millenieskiftet. Njut av Blu-ray idag.

#231

Postad 30 april 2009 - 12:30

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 242 inlägg
  • 0
Äh - har man lagt 50 papp på fel format har man rätt att vara bitter :blink:

I ärlighetens namn dock så har jag faktiskt avstått köpa BD (trots att jag har en spelare) för att jag är så galet trött på industrins vägran att ge och oss konsumentvänliga produkter. Både PS3 och 360:n har ypperliga möjligheter för att hyra film etc men helt omöjligt att göra i Sverige på grund av deras uppstyckning av marknaden. I väntan på det kikar jag på osedda HD-DVDs, 720p film från ComHem samt laddat material.

#232

Postad 30 april 2009 - 12:47

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

Äh - har man lagt 50 papp på fel format har man rätt att vara bitter :blink:

I ärlighetens namn dock så har jag faktiskt avstått köpa BD (trots att jag har en spelare) för att jag är så galet trött på industrins vägran att ge och oss konsumentvänliga produkter. Både PS3 och 360:n har ypperliga möjligheter för att hyra film etc men helt omöjligt att göra i Sverige på grund av deras uppstyckning av marknaden. I väntan på det kikar jag på osedda HD-DVDs, 720p film från ComHem samt laddat material.

Vad är så farligt med Blu-ray? Stoppa i skivan och kolla, simple as that. Kan inte bli enklare.

#233

Postad 30 april 2009 - 14:36

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 242 inlägg
  • 0

Vad är så farligt med Blu-ray? Stoppa i skivan och kolla, simple as that. Kan inte bli enklare.


Alt 1
Gå till butiken. Pynta 300 pix och gå hem igen. Poppa popcorn. Stoppa in skivan. Se spelaren klaga på regionskodning. Ta tillbaka skivan till butiken. Se butikspersonalen förklara att en öppnad förpackning inte kan lämnas tillbaka. Ge bort skivan till närmsta lodare. Gå hem igen. Kolla upp vilka skivor som inte är regionskodade på nätet. Gå tillbaka till butiken och hoppas att de har filmen du bestämt dig för. Pynta ytterligare 300 kronor. Gå hem. Poppa nya popcorn . Sätta i skivan och kolla. Efter 30 minuter inse att Crank är skräp. osv.

Alt 2

Se ett urval av filmer tillgängliga via nätet. Börja streama och kolla.

Each to their own :blink:

#234

Postad 30 april 2009 - 14:50

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Oj 300 kr för en blu-ray det va dyyrt,har aldrig betalat så mycket för en enskild film,boxar kostar såklart mer. :blink:
Varför gå till en butik när du kan köpa via nätet och få filmerna i brevlådan 1 eller 2 dagar senare.
Detta snack om regionskodning är inget nytt finns på dvd också.

#235

Postad 30 april 2009 - 14:54

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0

Alt 1
Gå till butiken. Pynta 300 pix och gå hem igen. Poppa popcorn. Stoppa in skivan. Se spelaren klaga på regionskodning. Ta tillbaka skivan till butiken. Se butikspersonalen förklara att en öppnad förpackning inte kan lämnas tillbaka. Ge bort skivan till närmsta lodare. Gå hem igen. Kolla upp vilka skivor som inte är regionskodade på nätet. Gå tillbaka till butiken och hoppas att de har filmen du bestämt dig för. Pynta ytterligare 300 kronor. Gå hem. Poppa nya popcorn . Sätta i skivan och kolla. Efter 30 minuter inse att Crank är skräp. osv.

Alt 2

Se ett urval av filmer tillgängliga via nätet. Börja streama och kolla.

Each to their own :blink:

Men sen har du en film i bästa kvalitet och 2 omgångar popcorn :blink:
Regionskodning är inget problem om du knallar till butik och isf står det på lådan
Sen är väl Crank skräp även streamat eller blir filmen bättre då?

#236

Postad 30 april 2009 - 15:10

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 242 inlägg
  • 0
:blink:

Streamar jag Crank kan jag dock överge den och byta till en bra film illa kvickt. Försöker inte starta någon debatt utan bara visualisera att det skulle kunna vara så ofantligt mycket smidigare. Kan jag tanka en gigs demo på ett par min på boxen borde det även gå att streama riktigt bra kvalitet på filmen.

#237

Postad 30 april 2009 - 17:11

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

  • 1 073 inlägg
  • 0

Regionskodning är inget problem om du knallar till butik och isf står det på lådan

Lite si & så med detta här i canada & usa, förvånansvärt många filmer där regionskodningen inte framgår på fodralen. De som det inte står nåt på har jag tagit för givet varit region A-filmer...

#238

Postad 30 april 2009 - 21:13

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Lite si & så med detta här i canada & usa, förvånansvärt många filmer där regionskodningen inte framgår på fodralen. De som det inte står nåt på har jag tagit för givet varit region A-filmer...


Jag var i usa för något år sedan. Ligger priserna kvar? Hyra en film kostade runt 99 cent o BD en dollar mer. Håller med deras tv kvalitte utsändningar är ej den bästa... Trodde det var bara en tilfällighet :/, men tydligt allmännt... . Jag besökte 2 familjer. Bägge hade plattskärm. Jag saknade min TV :) . Men vad tyckte du om alla kanaler ? Ständigt med avbrott för reklam och varningar "rådfråga din läkare innan blah blah..." Sorry för offtopic.

#239

Postad 01 maj 2009 - 09:22

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 465 inlägg
  • 0

Alt 1
Gå till butiken. Pynta 300 pix och gå hem igen. Poppa popcorn. Stoppa in skivan. Se spelaren klaga på regionskodning. Ta tillbaka skivan till butiken. Se butikspersonalen förklara att en öppnad förpackning inte kan lämnas tillbaka. Ge bort skivan till närmsta lodare. Gå hem igen. Kolla upp vilka skivor som inte är regionskodade på nätet. Gå tillbaka till butiken och hoppas att de har filmen du bestämt dig för. Pynta ytterligare 300 kronor. Gå hem. Poppa nya popcorn . Sätta i skivan och kolla. Efter 30 minuter inse att Crank är skräp. osv.

Alt 2

Se ett urval av filmer tillgängliga via nätet. Börja streama och kolla.

Each to their own :)

Alt 1 gå på en bra restaurang

Alt 2 gå på McDonalds

I båda fallen blir man mätt och personalen är trevlig och serviceminded. Så valet är alltid konsumentens om man vill ha restaurangmat av hög klass (BD) eller är nöjd med en Big Mac med tillbehör (stream).

#240

Postad 01 maj 2009 - 11:14

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

  • 889 inlägg
  • 0
Varför är det nästan ingen som nämner UTBUD ? Jag själv tycker om film av många slag, även så kallade smala filmer. Vill man ha mycket att välja på så finns i dagsläget egentligen bara DVD som uppfyller detta. Man får då nöja sig med en bild som kanske många gånger är ok, även uppblåst på stor duk, men inte alls av samma klass som högupplöst på BD. Har man en gång sett BD i all dess skönhet är det svårt att se en DVD ! :)

Jag kommer inte ihåg hur utvecklingen var för DVD då det begav sig, men jag tycker det går trögt för BD vad gäller just utbudet. Många nyare filmer, som kanske inte var kassasuccéer på bio, verkar aldrig hitta till BD-formatet. Inte heller flera av "katalogtitlarna" som man har som favvo tillsammans med många andra. Risken finns att nedladdningstjänster kommer ikapp vad gäller just utbud, även om kvaliteten är sämre även på den lilla del som kanske finns i HD.

#241

Postad 01 maj 2009 - 15:50

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0

Vad är så farligt med Blu-ray? Stoppa i skivan och kolla, simple as that. Kan inte bli enklare.

Gäller att få den lilla runda grejen ur lådan också, helst i bara en bit

Bifogad fil  IMAG0028.JPG   108,33K   0 Antal nerladdningar

#242

Postad 01 maj 2009 - 16:10

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 032 inlägg
  • 0
Ett tips: Tryck i mitten, bänd inte loss skivan :)

#243

Postad 01 maj 2009 - 16:16

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Jag gjorde det och har tagit loss hundratals förut, men denna satt som berget
Nåja jag hittade plötsligt en tredje titel till Amazons 3 för 2 :)

#244

Postad 01 maj 2009 - 16:30

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Sådär är man rädd att göra varje gång man tar loss skivan från ett av de Xbox 360 spel-fodralen som inte har en sån knapp i mitten utan bara ett fäste där skivan sitter som fanken och som man måste dra loss från kanterna av skivan..

Fast av erfarenhet så är iaf CD- och DVD-skivor väldigt hårda att knäcka.. Sen brukar det flyga fina flisor överallt =) Fast en del bara böjs.

#245

Postad 01 maj 2009 - 19:35

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

  • 1 073 inlägg
  • 0

Jag var i usa för något år sedan. Ligger priserna kvar? Hyra en film kostade runt 99 cent o BD en dollar mer. Håller med deras tv kvalitte utsändningar är ej den bästa... Trodde det var bara en tilfällighet :/, men tydligt allmännt... . Jag besökte 2 familjer. Bägge hade plattskärm. Jag saknade min TV :) . Men vad tyckte du om alla kanaler ? Ständigt med avbrott för reklam och varningar "rådfråga din läkare innan blah blah..." Sorry för offtopic.

Har faktiskt ingen aning om hyrpriserna, har inte kollat. TV här i canada är i mina ögon nästan osebart, tittar enbart på stanley cup.

#246

Postad 01 maj 2009 - 22:51

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Har faktiskt ingen aning om hyrpriserna, har inte kollat. TV här i canada är i mina ögon nästan osebart, tittar enbart på stanley cup.


NTSC=Not the same collor :)

#247

Postad 01 maj 2009 - 23:00

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

Framtidsforskning visar.... att alla snubbar som sitter och gnäller på Blu-ray om tio år kommer att sitta med Blu-ray och gnälla om nästa nya format och hävda att Blu-ray minsan duger gott.

Nu är det väl så att väldigt många av oss som "gnäller på Blu-ray" faktiskt önskar att det vore ÄNNU bättre, inte att det inte är bra nog. För mig är det en gåta att man fortfarande filmar i 24 Hz men drar på med upplösning och ljud som oftast ligger så långt under brusgolvet att det är löjligt. Men nånstans måste det börja, och det är ju såna som vi som gnäller för att saker inte är så bra som de kan vara som driver utvecklingen framåt ;-)

#248

Postad 01 maj 2009 - 23:21

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Nu är det väl så att väldigt många av oss som "gnäller på Blu-ray" faktiskt önskar att det vore ÄNNU bättre, inte att det inte är bra nog. För mig är det en gåta att man fortfarande filmar i 24 Hz men drar på med upplösning och ljud som oftast ligger så långt under brusgolvet att det är löjligt. Men nånstans måste det börja, och det är ju såna som vi som gnäller för att saker inte är så bra som de kan vara som driver utvecklingen framåt ;-)


Frågan är väl snarast om det är nån mening med att spela in i högre frekvens, skulle iofs dock vara bra med en standard som alla följde, både spel och film.

#249

Postad 01 maj 2009 - 23:57

C Upp
  • C Upp
  • Lärjunge

  • 422 inlägg
  • 0

../// För mig är det en gåta att man fortfarande filmar i 24 Hz men drar på med upplösning //...

Att man inte ökar bildfrekvensen är mycket av en smaksak, precis som att man filmar på film för att det ser bra ut. Visst skulle man kunna filma allt med moderna digitala kameror, kanske köra 60hz och 3xHD-upplösning. Tekniken finns. Men det ser inte ut som vad man är van vid. Jag har sett bra digitalt material och är inte överväldigad, om något blir jag underväldigad. Det ser bra ut, men fungerar mest till dokumentärt material. Film har en egen känsla som gör materialet "filmiskt" utseendemässigt. Det går att lägga på effekter på digitalt material för att få den rätta känslan, men då har man ju gått en omväg för att komma tillbaka till ruta 1.

För hög bildfrekvens och för "rent" material (digital video) blir för verkligt och fungerar inte till film. Det är visserligen en personlig åsikt. Men en åsikt som delas med STORA delar av film och TV-världen.

Upplösning däremot har ingen negativ åverkan på känslan. Förutom att dåligt material med höga brusnivåer eller ofrivillig oskärpa blir ännu mer märkbart än tidigare.

Redigerat av C Upp, 01 maj 2009 - 23:58.


#250

Postad 02 maj 2009 - 10:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

Att man inte ökar bildfrekvensen är mycket av en smaksak, precis som att man filmar på film för att det ser bra ut. Visst skulle man kunna filma allt med moderna digitala kameror, kanske köra 60hz och 3xHD-upplösning. Tekniken finns. Men det ser inte ut som vad man är van vid. Jag har sett bra digitalt material och är inte överväldigad, om något blir jag underväldigad. Det ser bra ut, men fungerar mest till dokumentärt material. Film har en egen känsla som gör materialet "filmiskt" utseendemässigt. Det går att lägga på effekter på digitalt material för att få den rätta känslan, men då har man ju gått en omväg för att komma tillbaka till ruta 1.

För hög bildfrekvens och för "rent" material (digital video) blir för verkligt och fungerar inte till film. Det är visserligen en personlig åsikt. Men en åsikt som delas med STORA delar av film och TV-världen.

Upplösning däremot har ingen negativ åverkan på känslan. Förutom att dåligt material med höga brusnivåer eller ofrivillig oskärpa blir ännu mer märkbart än tidigare.

Word!

Skulle de spela in "Hobbit" med kortare slutartid (för att dra nytta av den högre bildfrekvensen) så har de misst mig som kund iaf. Så man kan vända på det: för mig är den en gåta att folk önskar att se film som ser ut som Glamour! :)

Ärligt talar, vissa filmer funkar säkert i högre frekvens. DCI (digital-bio standard) supportar både 24 och 48 Hz men sålänge en majoritet av biograferna använder film lär väl knappast nån våga prova.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.