Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Framtidsforskning - Bluray DÖD!?

287 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 April 2009 - 07:29

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Det är många Svenssons som gladeligen lägger ner 10-15000kr på en platt-tv men gnäller som aldrig förr när en Blu-ray-spelare kostar 1700kr, det är för mig ologiskt.

Detta gäller även många s.k hembiofantaster här på forumet.

Postad 30 April 2009 - 08:26

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Framtidsforskning visar.... att alla snubbar som sitter och gnäller på Blu-ray om tio år kommer att sitta med Blu-ray och gnälla om nästa nya format och hävda att Blu-ray minsan duger gott.
Dåtidsförskning visar att de för tio år sedan satt och gnällde över DVD och hävdade att VHS var mer prisvärt.

Framtisforskning visar också att den här tråden kommer att självdö snart. :blink:

Postad 30 April 2009 - 10:59

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Det trodde vi för 8 sidor tillbaka. :blink:

Postad 30 April 2009 - 11:56

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Ja, varför skulle man vilja att utveckligen går framåt. Personligen tycker jag väl alla kunde nöjt sig med VHS, monoljud och svartvit TV och njutit järnet i över 20 år. Är ju dumt med alla dessa nyheter som bara är flugor som går över och inte ger nåt mervärde. Jag menar, har det verkligen kommit nånting att hurra över sedan 1980?

Har vi påstått att vi skulle sträva bakåt eller!
Vad jag syftade på med att vi kanske skulle passa på att njuta av det vi har idag.
Vet många som inte köper nya grejer för det hela tiden dyker upp nya maskiner.
Det kommer ju nya mod 2ggr per år numera så folk blir ju stressade av det stora utbudet.
Alla är inte så pålästa som dom flesta på detta forum.
Vi är ju bara en liten del av köpskaran.
Om det pratas om nya format hela tiden så vågar inte folk hoppa på tåget utan väntar.
Visst är det kul att utvecklingen går framåt men inte till vilket pris som helst.
Ska priserna på BR tex sjunka så måste fler hoppa på tåget tex.

Postad 30 April 2009 - 12:00

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Har vi påstått att vi skulle sträva bakåt eller!
Vad jag syftade på med att vi kanske skulle passa på att njuta av det vi har idag.
Vet många som inte köper nya grejer för det hela tiden dyker upp nya maskiner.
Det kommer ju nya mod 2ggr per år numera så folk blir ju stressade av det stora utbudet.
Alla är inte så pålästa som dom flesta på detta forum.
Vi är ju bara en liten del av köpskaran.
Om det pratas om nya format hela tiden så vågar inte folk hoppa på tåget utan väntar.
Visst är det kul att utvecklingen går framåt men inte till vilket pris som helst.
Ska priserna på BR tex sjunka så måste fler hoppa på tåget tex.

Håller med. Allt snack om att Blu-ray är föråldrat är ungefär som att ha påstått att DVD var föråldrat vid millenieskiftet. Njut av Blu-ray idag.

Postad 30 April 2009 - 12:30

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

• 2259 inlägg
  • 0
Äh - har man lagt 50 papp på fel format har man rätt att vara bitter :blink:

I ärlighetens namn dock så har jag faktiskt avstått köpa BD (trots att jag har en spelare) för att jag är så galet trött på industrins vägran att ge och oss konsumentvänliga produkter. Både PS3 och 360:n har ypperliga möjligheter för att hyra film etc men helt omöjligt att göra i Sverige på grund av deras uppstyckning av marknaden. I väntan på det kikar jag på osedda HD-DVDs, 720p film från ComHem samt laddat material.

Postad 30 April 2009 - 12:47

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Äh - har man lagt 50 papp på fel format har man rätt att vara bitter :blink:

I ärlighetens namn dock så har jag faktiskt avstått köpa BD (trots att jag har en spelare) för att jag är så galet trött på industrins vägran att ge och oss konsumentvänliga produkter. Både PS3 och 360:n har ypperliga möjligheter för att hyra film etc men helt omöjligt att göra i Sverige på grund av deras uppstyckning av marknaden. I väntan på det kikar jag på osedda HD-DVDs, 720p film från ComHem samt laddat material.

Vad är så farligt med Blu-ray? Stoppa i skivan och kolla, simple as that. Kan inte bli enklare.

Postad 30 April 2009 - 14:36

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

• 2259 inlägg
  • 0

Vad är så farligt med Blu-ray? Stoppa i skivan och kolla, simple as that. Kan inte bli enklare.

Alt 1
Gå till butiken. Pynta 300 pix och gå hem igen. Poppa popcorn. Stoppa in skivan. Se spelaren klaga på regionskodning. Ta tillbaka skivan till butiken. Se butikspersonalen förklara att en öppnad förpackning inte kan lämnas tillbaka. Ge bort skivan till närmsta lodare. Gå hem igen. Kolla upp vilka skivor som inte är regionskodade på nätet. Gå tillbaka till butiken och hoppas att de har filmen du bestämt dig för. Pynta ytterligare 300 kronor. Gå hem. Poppa nya popcorn . Sätta i skivan och kolla. Efter 30 minuter inse att Crank är skräp. osv.

Alt 2

Se ett urval av filmer tillgängliga via nätet. Börja streama och kolla.

Each to their own :blink:

Postad 30 April 2009 - 14:50

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Oj 300 kr för en blu-ray det va dyyrt,har aldrig betalat så mycket för en enskild film,boxar kostar såklart mer. :blink:
Varför gå till en butik när du kan köpa via nätet och få filmerna i brevlådan 1 eller 2 dagar senare.
Detta snack om regionskodning är inget nytt finns på dvd också.

Postad 30 April 2009 - 14:54

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0

Alt 1
Gå till butiken. Pynta 300 pix och gå hem igen. Poppa popcorn. Stoppa in skivan. Se spelaren klaga på regionskodning. Ta tillbaka skivan till butiken. Se butikspersonalen förklara att en öppnad förpackning inte kan lämnas tillbaka. Ge bort skivan till närmsta lodare. Gå hem igen. Kolla upp vilka skivor som inte är regionskodade på nätet. Gå tillbaka till butiken och hoppas att de har filmen du bestämt dig för. Pynta ytterligare 300 kronor. Gå hem. Poppa nya popcorn . Sätta i skivan och kolla. Efter 30 minuter inse att Crank är skräp. osv.

Alt 2

Each to their own :blink:

Men sen har du en film i bästa kvalitet och 2 omgångar popcorn :blink:
Regionskodning är inget problem om du knallar till butik och isf står det på lådan
Sen är väl Crank skräp även streamat eller blir filmen bättre då?

Postad 30 April 2009 - 15:10

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

• 2259 inlägg
  • 0
:blink:

Streamar jag Crank kan jag dock överge den och byta till en bra film illa kvickt. Försöker inte starta någon debatt utan bara visualisera att det skulle kunna vara så ofantligt mycket smidigare. Kan jag tanka en gigs demo på ett par min på boxen borde det även gå att streama riktigt bra kvalitet på filmen.

Postad 30 April 2009 - 17:11

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

Regionskodning är inget problem om du knallar till butik och isf står det på lådan

Lite si & så med detta här i canada & usa, förvånansvärt många filmer där regionskodningen inte framgår på fodralen. De som det inte står nåt på har jag tagit för givet varit region A-filmer...

Postad 30 April 2009 - 21:13

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Lite si & så med detta här i canada & usa, förvånansvärt många filmer där regionskodningen inte framgår på fodralen. De som det inte står nåt på har jag tagit för givet varit region A-filmer...

Jag var i usa för något år sedan. Ligger priserna kvar? Hyra en film kostade runt 99 cent o BD en dollar mer. Håller med deras tv kvalitte utsändningar är ej den bästa... Trodde det var bara en tilfällighet :/, men tydligt allmännt... . Jag besökte 2 familjer. Bägge hade plattskärm. Jag saknade min TV :) . Men vad tyckte du om alla kanaler ? Ständigt med avbrott för reklam och varningar "rådfråga din läkare innan blah blah..." Sorry för offtopic.

Postad 01 May 2009 - 09:22

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2539 inlägg
  • 0

Alt 1

Alt 2

Each to their own :)

Alt 1 gå på en bra restaurang

Alt 2 gå på McDonalds

I båda fallen blir man mätt och personalen är trevlig och serviceminded. Så valet är alltid konsumentens om man vill ha restaurangmat av hög klass (BD) eller är nöjd med en Big Mac med tillbehör (stream).

Postad 01 May 2009 - 11:14

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Varför är det nästan ingen som nämner UTBUD ? Jag själv tycker om film av många slag, även så kallade smala filmer. Vill man ha mycket att välja på så finns i dagsläget egentligen bara DVD som uppfyller detta. Man får då nöja sig med en bild som kanske många gånger är ok, även uppblåst på stor duk, men inte alls av samma klass som högupplöst på BD. Har man en gång sett BD i all dess skönhet är det svårt att se en DVD ! :)

Jag kommer inte ihåg hur utvecklingen var för DVD då det begav sig, men jag tycker det går trögt för BD vad gäller just utbudet. Många nyare filmer, som kanske inte var kassasuccéer på bio, verkar aldrig hitta till BD-formatet. Inte heller flera av "katalogtitlarna" som man har som favvo tillsammans med många andra. Risken finns att nedladdningstjänster kommer ikapp vad gäller just utbud, även om kvaliteten är sämre även på den lilla del som kanske finns i HD.

Postad 01 May 2009 - 15:50

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0

Gäller att få den lilla runda grejen ur lådan också, helst i bara en bit

Bifogad fil  IMAG0028.JPG   108.33K   0 Antal nerladdningar

Postad 01 May 2009 - 16:10

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12521 inlägg
  • 0
Ett tips: Tryck i mitten, bänd inte loss skivan :)

Postad 01 May 2009 - 16:16

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Jag gjorde det och har tagit loss hundratals förut, men denna satt som berget
Nåja jag hittade plötsligt en tredje titel till Amazons 3 för 2 :)

Postad 01 May 2009 - 16:30

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Sådär är man rädd att göra varje gång man tar loss skivan från ett av de Xbox 360 spel-fodralen som inte har en sån knapp i mitten utan bara ett fäste där skivan sitter som fanken och som man måste dra loss från kanterna av skivan..

Fast av erfarenhet så är iaf CD- och DVD-skivor väldigt hårda att knäcka.. Sen brukar det flyga fina flisor överallt =) Fast en del bara böjs.

Postad 01 May 2009 - 19:35

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

Jag var i usa för något år sedan. Ligger priserna kvar? Hyra en film kostade runt 99 cent o BD en dollar mer. Håller med deras tv kvalitte utsändningar är ej den bästa... Trodde det var bara en tilfällighet :/, men tydligt allmännt... . Jag besökte 2 familjer. Bägge hade plattskärm. Jag saknade min TV :) . Men vad tyckte du om alla kanaler ? Ständigt med avbrott för reklam och varningar "rådfråga din läkare innan blah blah..." Sorry för offtopic.

Har faktiskt ingen aning om hyrpriserna, har inte kollat. TV här i canada är i mina ögon nästan osebart, tittar enbart på stanley cup.

Postad 01 May 2009 - 22:51

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Har faktiskt ingen aning om hyrpriserna, har inte kollat. TV här i canada är i mina ögon nästan osebart, tittar enbart på stanley cup.

NTSC=Not the same collor :)

Postad 01 May 2009 - 23:00

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

Framtidsforskning visar.... att alla snubbar som sitter och gnäller på Blu-ray om tio år kommer att sitta med Blu-ray och gnälla om nästa nya format och hävda att Blu-ray minsan duger gott.

Nu är det väl så att väldigt många av oss som "gnäller på Blu-ray" faktiskt önskar att det vore ÄNNU bättre, inte att det inte är bra nog. För mig är det en gåta att man fortfarande filmar i 24 Hz men drar på med upplösning och ljud som oftast ligger så långt under brusgolvet att det är löjligt. Men nånstans måste det börja, och det är ju såna som vi som gnäller för att saker inte är så bra som de kan vara som driver utvecklingen framåt ;-)

Postad 01 May 2009 - 23:21

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Nu är det väl så att väldigt många av oss som "gnäller på Blu-ray" faktiskt önskar att det vore ÄNNU bättre, inte att det inte är bra nog. För mig är det en gåta att man fortfarande filmar i 24 Hz men drar på med upplösning och ljud som oftast ligger så långt under brusgolvet att det är löjligt. Men nånstans måste det börja, och det är ju såna som vi som gnäller för att saker inte är så bra som de kan vara som driver utvecklingen framåt ;-)

Frågan är väl snarast om det är nån mening med att spela in i högre frekvens, skulle iofs dock vara bra med en standard som alla följde, både spel och film.

Postad 01 May 2009 - 23:57

C Upp
  • C Upp
  • Lärjunge

• 422 inlägg
  • 0

../// För mig är det en gåta att man fortfarande filmar i 24 Hz men drar på med upplösning //...

Att man inte ökar bildfrekvensen är mycket av en smaksak, precis som att man filmar på film för att det ser bra ut. Visst skulle man kunna filma allt med moderna digitala kameror, kanske köra 60hz och 3xHD-upplösning. Tekniken finns. Men det ser inte ut som vad man är van vid. Jag har sett bra digitalt material och är inte överväldigad, om något blir jag underväldigad. Det ser bra ut, men fungerar mest till dokumentärt material. Film har en egen känsla som gör materialet "filmiskt" utseendemässigt. Det går att lägga på effekter på digitalt material för att få den rätta känslan, men då har man ju gått en omväg för att komma tillbaka till ruta 1.

För hög bildfrekvens och för "rent" material (digital video) blir för verkligt och fungerar inte till film. Det är visserligen en personlig åsikt. Men en åsikt som delas med STORA delar av film och TV-världen.

Upplösning däremot har ingen negativ åverkan på känslan. Förutom att dåligt material med höga brusnivåer eller ofrivillig oskärpa blir ännu mer märkbart än tidigare.

Redigerat av C Upp, 01 May 2009 - 23:58.

Postad 02 May 2009 - 10:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Att man inte ökar bildfrekvensen är mycket av en smaksak, precis som att man filmar på film för att det ser bra ut. Visst skulle man kunna filma allt med moderna digitala kameror, kanske köra 60hz och 3xHD-upplösning. Tekniken finns. Men det ser inte ut som vad man är van vid. Jag har sett bra digitalt material och är inte överväldigad, om något blir jag underväldigad. Det ser bra ut, men fungerar mest till dokumentärt material. Film har en egen känsla som gör materialet "filmiskt" utseendemässigt. Det går att lägga på effekter på digitalt material för att få den rätta känslan, men då har man ju gått en omväg för att komma tillbaka till ruta 1.

För hög bildfrekvens och för "rent" material (digital video) blir för verkligt och fungerar inte till film. Det är visserligen en personlig åsikt. Men en åsikt som delas med STORA delar av film och TV-världen.

Upplösning däremot har ingen negativ åverkan på känslan. Förutom att dåligt material med höga brusnivåer eller ofrivillig oskärpa blir ännu mer märkbart än tidigare.

Word!

Skulle de spela in "Hobbit" med kortare slutartid (för att dra nytta av den högre bildfrekvensen) så har de misst mig som kund iaf. Så man kan vända på det: för mig är den en gåta att folk önskar att se film som ser ut som Glamour! :)

Ärligt talar, vissa filmer funkar säkert i högre frekvens. DCI (digital-bio standard) supportar både 24 och 48 Hz men sålänge en majoritet av biograferna använder film lär väl knappast nån våga prova.

Postad 02 May 2009 - 15:28

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1623 inlägg
  • 0
Nu får ni lugna ner er lite!
Ni måste kunna diskutera som folk utan att hacka på varandra.

Postad 03 May 2009 - 14:04

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

• 2259 inlägg
  • 0

Alt 1 gå på en bra restaurang

Alt 2 gå på McDonalds

I båda fallen blir man mätt och personalen är trevlig och serviceminded. Så valet är alltid konsumentens om man vill ha restaurangmat av hög klass (BD) eller är nöjd med en Big Mac med tillbehör (stream).

Nja, nu missade du ju helt min poäng från det första inlägget. Visst suger streamingtjänsterna i dagsläget något fruktansvärt - däremot finns det inget som tekniskt begränsar dem från att visa film i klass med BD. Läs om min initiala post så kommer det bli tydligare ;)

Postad 03 May 2009 - 14:25

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10617 inlägg
  • 0
Antingen dör bluray eller så blir det odödligt... Ärligt när tror du folk i allmänhet får 100" skärmar så det krävs super hd format så att det är liten skillnad enligt vissa mot DVD talar ju mer för än emot bluray. Då skillnaden är högst markant även på en sketen hd ready 32"are trots allt.

Huvudproblemet är ju priset. Så länge skivbolagen envisas med att bluray filmer ska kosta 2x DVD så lär det ju bli svårt få igång försäljningen ordentligt. Gällande bluray spelare så har de ju på sistone kommit ner ordentligt i pris. PS 3an är en sjukt dyr bluray spelare numera så börjar väl bli dags för filmerna att följa efter nu också.

Så nja kommer möjligen ersättas av nedladdningar till högre grad än idag men det är nog rätt många samlarsjälar som vill ha fordral inte ettor och nollor på hårddisken så lär nog ha en del av kakan en bra bit framöver.

Men kan någon se något nytt HD format som kan konkurrera ut bluray inom en rimlig framtid? Tror det är rätt många som inte vill upprepa Toshibas fadäs.

Postad 03 May 2009 - 14:55

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12521 inlägg
  • 0

Men kan någon se något nytt HD format som kan konkurrera ut bluray inom en rimlig framtid? Tror det är rätt många som inte vill upprepa Toshibas fadäs.

Inte de närmaste 5 åren iaf, inte en chans (om man med nytt format menar ett som ger högre teknisk kvalitet och/eller andra direkta fördelar med lagring osv).

Om 5 år kanske det finns en liten chans att kunna köra 1080p med hög bitrate, och lossless ljud via internet, i realtid. För flertalet konsumenter då. Att kanske 1% av internetanvändarna (högt räknat) har en uppkoppling som klarar det idag är mindre intressant. Det finns vätgasbilar med, men hur stor konkurrent är de till bensinbilarna inom de närmaste åren?

De största motståndarna till Bluray (hur man nu kan vara det om man är filmintresserad) har inga vettiga alternativ att komma med alls, bara spekulationer om hur det kanske kan bli i framtiden någongång...

VHS - DVD - Bluray

Häst - T-Ford - Modern bil

Postad 03 May 2009 - 15:08

Unregistered951e827d
  • Unregistered951e827d
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Det viktigaste är väl ändå att de börjar filma med bättre kameror.

Spelar ingen roll om det kommer nåt nytt superformat när det ändå bara är 10% av filmerna som släpps som drar nytta av det. :/
Kan inte mycket om kameror och fotografering/filmning, men är det inte så att man mest kan få skärpa på ett visst avstånd. Annars blir det nån kompromiss.
Det måste man lösa tycker jag, jag vill ha skärpa överallt i bilden. Min egen fenomenala idé är att ha flera kameror i en, blir en tung lösning som får stå på ett kameratorn som de har i tv-studios eller så får nån slags robot kånka omkring på skiten. ;)
Då kan man i alla fall få skärpa överallt genom att kamerorna är inställda olika, sen kombinerar man ihop materialet i dator och får skärpa överallt. ;)
Vad tror ni?

Redigerat av Unregistered951e827d, 03 May 2009 - 15:09.

Postad 03 May 2009 - 15:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12521 inlägg
  • 0
Hm...

Optiken fokuseras på det man vill framhäva i bilden. Skärpedjup är halva konsten med fotografi (filmkameror fungerar som 35mm systemkameror egentligen, fast de tar 24 bilder per sekund då).

Allt ska inte vara lika skarpt i alla lägen, det ger en platt intetsägande bild.

Analog film kan förövrigt ha riktigt hög upplösning, men ofta är det betytligt lägre pga filmningsteknik, postprocessing osv.

Postad 03 May 2009 - 19:21

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10617 inlägg
  • 0
Japp de lägger in oskärpa med flit. Fungerar okej i film då de har bättre kontroll men i spel är det något sjukt störande.

De flesta av oss har inte monitorer stora nog för att få den naturliga oskärpan i alla fall så det blir då inte mer naturligt för egen del. Det blir ju mer som att titta genom en kamera lins i spel som överdriver den här funktionen.

Postad 03 May 2009 - 22:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12521 inlägg
  • 0
Ögonen fungerar likadant som optiken i kameror. De kan fokusera på ett område/djup i taget.

Håll upp handen framför ögonen och fokusera på den, så är allt i bakgrunden suddigt. Fokuserar du sen på det som är bakom handen så blir den suddig istället.

Den höga upplösningen hos Bluray bidrar mycket till att ge bättre skärpedjup i bilden - det ser helt enkelt mycket mer äkta ut.

Redigerat av Ageve, 03 May 2009 - 22:35.

Postad 03 May 2009 - 23:32

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10617 inlägg
  • 0
exakt. De flesta har ögon nog att se skarpt på i stort sett hela bildytan på en 32" are därav det blir onaturligt när de överdriver oskärpan.

Möjligen mer gjort för bio än hemmabio.

Postad 04 May 2009 - 08:39

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Hu vilka grötiga, hemska och fula bilder det skulle bli med ett oändligt skärpedjup.... ;)

Fast jag kan hålla med om att det inte alltid används på ett naturligt och bra sätt i spel. Svårt att jämföra med film dock.

Postad 16 May 2009 - 21:11

Vandalsounds
  • Vandalsounds
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Jag hoppas på Nerladdning. Många är emot det pga piratdebatter och att man vill ha fodral. Själv tycker jag det vore oerhört smidigt om jag direkt på min TV kan gå in och hitta film med fjärrkontollen, klicka på "Köp" för en billig peng (då utan inblandning av skivpressning, fodralpressning, distrubitörer och frakt), ta en promenad och sen sätta mig och trycka på "Play" och få 1080p-film direkt.

Visst, Hårddiskar kan kracha, men detta löses enkelt med att den stora filmservern man laddar ner från behåller information om vilka filmer man köpt och ser till att dessa enkelt kan laddas ner igen utan extra kostnad. Klart bättre än repiga skivor och fodral som råkar bli blötlagda när barnen leker lite för hårt runt saftglasen.
Lägger man även till en filmhyrningsfuktion (tittbar 24 timmar efter nerladdning t.ex.) så har man ju en guldtjänst för hela familjen!

En annan fördel är ju att formatet aldrig behöver "dö". Nu har ju BD bakåtkompatibilitet med DVD just för att man behåller i stort sett samma teknik, men i framtiden ska man aldrig behöva oroa sig för det. En enkel kodekuppdatering borde ta hand om de flesta problem man kan få 10-15-100 år in i framtiden.

Och dra helst inte in TPB eller annan illegal nedladdning i detta. Jag talar såklart om en köp/hyrtjänst som kostar pengar och ger filmbolagen pengar. Inte heller några dåligt kodade wares är det jag talar om, utan fina filmbolagsreleaser, jämförbara med dagens BR eller ännu bättre, med extramaterial och online content tillgängligt.

Det är min framtidsvision.

Det var lite det jag var inne på.. Mjukvara måste ju vara det nya alternativet. Jag menar man kan få samma kvalite
nedladdad utan att behöva betala för produktion, förpackning, lager, distribution och försäljning av produkten.

Postad 17 May 2009 - 02:29

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Det var lite det jag var inne på.. Mjukvara måste ju vara det nya alternativet. Jag menar man kan få samma kvalite
nedladdad utan att behöva betala för produktion, förpackning, lager, distribution och försäljning av produkten.

Tror bara att det kommer att stämma delvis, nya format kan komma att behöva ny hårdvara, typ nya bildchip och häftigare processorer och då hjälper det ju inte med en enkel mjukvaru-uppdatering.

Sen kommer vi alltid att få betala för lager och distribution och försäljning. Även om du inte fysiskt lagrar brudukten så lär det gå åt en gigantisk serverpark, även om man bygger upp verksamheten till stor del på fildelning som tex headweb har, så måste ändå stället du handlar från ha filmen utlaggd fall ingen annan seedar den. Bandbredd kommer också alltid att kosta och ju fler användare desto större bandbredd behövs, särskilt för att streamad hyrfilm ska fungera klanderfritt.

Postad 17 May 2009 - 12:18

C Upp
  • C Upp
  • Lärjunge

• 422 inlägg
  • 0
Kan hålla med om svårigheterna. Men om man kollar på hur teknikutvecklingen gått framåt de senaste åren, och räknar på att man kan behålla 50% av tillväxthastigheten. Hur lång tid kan man då räkna på att det kommer ta innan man kan streama BD-kvalitet över sin hemmauppkoppling?
För 10 år sedan satt jag på ett 14.4kbps-modem. Idag sitter jag på en 8mbps ADSL-uppkoppling, och då har jag långt ifrån det värsta. 100mpbs är ju inte ovanligt idag. 10 år till så är ju den delen med råge avklarat, och bara inte utvecklingen dör av pga senaste tidens motverkande av utveckling pga vinstintressen och teknikräddhet (Ja, jag pratar om antipiratlagarna som egentligen gör mest skada för utvecklingen).

Och visst kommer det behövas en enorm serverpark för att lagra och distrubiera all film. Men lagringsmedia kommer förhoppningsvis även den fortsätta gå ner i samma hastighet, och fysisk storlek. Och stabiliteten kommer nog inte bli sämre heller.

Tanken om hårdvara har jag tänkt på också. Där kan det lätt gå åt skogen. Det räcker ju med att något bolag släpper nånting nytt som inte stöds av hårdvaran så har man en dålig box. Förhoppningsvis kan man sätta ribban tillräckligt högt redan från början för att slippa tvinga folk att uppgradera alltför ofta. Men visst, det kan nog lätt bli så att man får köpa nya boxar med jämna mellanrum för att hänga med. Kan man hålla det till var 5:e år så är det rätt okej, men oftare så blir det inte roligt. Men så är det väl med alla uppspelare egentligen. Så länge bolagen kan leverera en "sämre" version riktad till de äldre boxarna (typ som DVD tillverkas nu, och VHS tillverkades ett bra tag också) så tvingas ju iaf ingen att uppgradera förrän boxen går sönder, eller utvecklingen gått tillräckligt långt och blivit billig nog för att rättfärdiga för konsumenten att uppgradera av sig själv (som fallet med VHS och förhoppningsvis även DVD).

När jag skrev detta kom jag att tänka på Sonys fortsatta pushande av Playstation 2, trots att den bättre PS3:an är ute. Jag ogillar detta ur ett utvecklingsperspektiv. Folk som köper en PS2:a idag, vet de vad de går miste om? Och skulle de i sånt fall fortfarande köpa en såpass gammal maskin. Vill inte klaga på PS2:an, eller Sony, men ni förstår kanske vad jag menar. Om man ville köpa en ny VHS-spelare för några år sedan så var försäljarna rätt noga med att berätta att DVD var framtiden. Och folk lyssnade. Visst ville de tjäna pengar på de dyrare DVD-spelarna. Men utveckligen gick framåt tack vara det. Sony motarbetar utveckligen lite även om jag kan gilla att de vill att deras produkter ska ha längre livslängd än konkurenterna, och de (eller vilket annat bolag som helst) kan mycket väl göra samma sak i framtiden.

Postad 17 May 2009 - 12:35

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

När jag skrev detta kom jag att tänka på Sonys fortsatta pushande av Playstation 2, trots att den bättre PS3:an är ute. Jag ogillar detta ur ett utvecklingsperspektiv. Folk som köper en PS2:a idag, vet de vad de går miste om?

Det är väl frågan om vad PS3-köparna går miste om och inte tvärt om :P Tror Sony gjorde en stor felsatsning när de plockade bort PS2-stödet ur PS3:an. Många satsar helt enkelt på PS2 + Singstar i paket istället. På det sättet missar Sony att sälja en BluRay-spelare till den gruppen. För mig tar det även emot att "uppgradera" till en maskin som inte är bakåtkompatibel. Jag hade själv varit ägare av PS3 idag om inte Sony hela tiden slaktat sin maskin. Nu är jag istället glad 360-ägare och har inte en tanke på att skaffa någon BluRay-spelare.

Om Sony släpper en PS3 Slim snart till lägre pris, så kan jag tänka mig att köpa den. Men någon dedikerad BluRay-spelare är fortfarande inget för mig.

Postad 17 May 2009 - 12:50

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
När det gäller PS så är det nog så att många håller kvar vid sina gamla ps2 därför att de tycker fortfarande ps3 är för dyr, alla har inte råd att lägga 4-5000 kr på en nöjesmaskin, de kanske inte ens har en tv så de får nytta av den bättre grafiken, sen finns det ju otroligt många ps2 ute på markanden och att strunta i dem vore nog kontraproduktivt för sony. Chansen är stor att folk istället köper en x-box som är lite billigare.

Tror inte att utvecklingen kommer att dö ut bara för att man inte kan fildela fritt längre, bara senaste året så har det kommit mängder av legala tjänster som kräver bandbredd och som blir allt populärare att använda. Varje tvkanal med självaktning har en playtjänst online, det finns firmor som säljer film och de får också fler användare, spotify har för många blivit en del av vardagen osv så behovet av bandbredd ökar iaf.

Däremot får man inte glömma bort att sverige är ganska välutbyggt när det gäller linor, många länder är inte där och tyvärr är ju sverige en liten marknad för de stora bolagen, men vi har varit ganska duktiga på att ta för oss gratis :P vilket kanske inte alltid gynnar de som försöker komma på lösningar. Däremot skulle sverige kunna vara lagom stort för att bli provbänk åt nya tekniker att sälja musik, film och datorprogram. Vi har allt som behövs för det. God infrastruktur, stort teknikintresse och relativt lätt att ta till oss nya tjänster.

Postad 18 May 2009 - 01:42

Unregisteredcc23e210
  • Unregisteredcc23e210
  • Veteran

• 1766 inlägg
  • 0
Det är alltid svårt att spekulera i hur framtiden kommer se ut, men laglig nedladdning av digital media verkar vara en vision många vill ha i sin vardag. Och det är lätt att förstå varför när man tänker efter hur smidigt det egentligen kan bli.
Det är fredagsväll och du är sugen att se på en film. Med ett enkelt tryck på fjärrkontrollen till den internetuppkopplade mediaboxen i din TV-bänk kommer du åt tusentals filmer som ligger lagrade på en server någonstans i Europa. Du väljer filmgenre beroende på vad du är sugen på och du kan se vilka filmer som är nya och vilka som är populärast. När du har hittat en film kan du enkelt välja att streama den direkt eller att köpa en digital kopia i SD-upplösning eller HD-upplösning.

Dessvärre är detta en önskedröm i skrivande stund och jag tror att det kommer fortsätta att vara så rätt så många år till. Det finns en del faktorer som sätter käppar i hjulet:

1.
Först och främst har vi den tekniska biten. Internetuppkopplingarna i Sverige är förvisso riktigt bra överlag, men många andra delar av Europa håller inte samma standard. Jag vet inte vad som krävs för att streama filmer i DVD/HD-upplösning, men jag har svårt att tänka mig att det blir en njutbar upplevelse med en sämre uppkoppling.
Skit i dem då och satsa bara på Sverige tänker säkert somliga. Jag lovar att filmbolagen inte tänker i samma banor. Nog för att vi gillar film i Sverige, men vi är en för liten marknad för att filmbolagen ska våga satsa brett med film på nätet. De vill ha hela kakan, vilket inkluderar Europa och kanske resten av världen också.

2.
Att filmbolagen inte gillar illegal nedladdning/kopiering av deras alster är ju rätt uppenbart. Därför är idén att distribuera deras filmer över nätet antagligen inget som de förespråkar och jag tror att de överlag har en rätt så negativ syn på Internet. De flesta idag köper ju DVD/BD-filmer på skiva och pengarna rullar in till filmbolagen, så antagligen varken vill, eller vågar de ändra på ett vinnande koncept.
Möjligen skulle de försöka satsa på nätet som distributionskanal om försäljningen av DVD/BD-filmer minskade drastiskt, men det tror jag inte kommer hända. I sådana fall lär de ändå trycka i så mycket DRM-skydd i sina filmer så att det bara förstör för oss konsumenter.

3.
Jag tror att många skulle ställa sig tveksamma till att hyra/köpa film över nätet. Vi har ju dem som knappt vet hur en DVD-spelare funkar (hej mamma!). Jag tror inte den målgruppen är så sugna på att lära sig att hämta hem filmer över nätet och ännu värre blir det om ett fel uppstår längs vägen. Det gäller att tjänsten är otroligt enkel och stabil, annars har vi ett gäng bakåtsträvare som fortsätter med DVD.
Vi har också filmsamlarna. De vill ha filmerna i ett fysiskt format och till viss del kan jag förstå dem. Att se sin filmsamling växa och få hem nya filmer är en riktigt beroende känsla för många av oss.

Med ovanstående i åtanke tror jag inte att hyra/köpa film på nätet kommer konkurrera ut DVD/Blu-ray under de närmsta tio åren i alla fall. Kanske om 4G-näten drar igång på allvar över hela Europa så folk får tillgång till snabbt och mobilt bredband, samtidigt som filmbolagen ändrar sin bakåtsträvande attityd och på allvar försöker konkurrera med den illegala piratverksamheten på nätet.

Vad beträffande Blu-rays livslängd tror jag formatet kommer samexistera tillsammans med DVD i bra många år till. Vi konsumenter tror jag inte bryr sig om högre upplösning än den HD-standard som finns idag då den duger mer än väl åt de flesta. Ultra-HD känns bara overkill för vanliga hushåll, men på biograferna kanske det finns en marknad.
Filmer på minneskort tror jag inte heller tillhör framtiden då det lär bli svårt att producera lika billiga kort som skivor.
Sist men inte minst har filmbolagen lagt ner massor med pengar på Blu-ray, så de är nog inte speciellt sugna på att börja om med ett nytt format och måhända ett nytt formatkrig.

Postad 18 May 2009 - 10:01

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

• 3008 inlägg
  • 0

NTSC=Not the same collor :P

Never the same color va? ;)

Postad 19 May 2009 - 12:13

Unregisteredc1673742
  • Unregisteredc1673742
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Mycket intressanta kommentarer och synpunkter i denna framtidstråd!

Personligen äger jag ingen Blu Ray eller HD-DVD spelare men har sett en del material via datorn till min Samsung Full-HD samt polarens projektor matad med Bluray och HD-DVD.

Att folk dömer ut Bluray är underligt, det känns som att det knappt kommit in sig på marknaden ännu ordentligt men när det stora genombrottet kommer vilket borde vara ganska snart enligt mig så lär vi ha det ett bra tag.

Dock vill jag som C Upp gärna ha allt digitalt via internet och jag är dock helt oförstående varför det inte kommit än, kanske inte just i 1080p men har det ens funnits någon för vanliga rullar i DVD kvalité som slagit igenom?

Att säga att bandbred, lagrings utrymme och annat för filmerna skulle kosta hur mycket som helst är väl en del av sanningen men ack en sådan liten del. Tänk om alla förbannade bakåtsträvande filmbolag som stoppat in sina miljarder i att bekämpa all piratkopiering, övrig digitalisering, kopieringsskydd och skit lagt dessa pengar på att skapa en vettig tjänst istället.

Lagringsutrymme är det som kommer vara rätt billigt i form av någon central server jag anser inte att man behöver kunna streama det direkt till en början utan att man mer eller mindre laddar ner det och kanske har en speciell box eller om man väljer att köra det via datorn som innehåller en viss buffert utrymme säg 1-2tb som lagrar det du tankat ner i kronologisk ordning. Har du slut på space och det är dags att ta ner något rensar den det som är äldst antingen helt ljudlöst eller genom att ge dig information på skärmen. På detta sätt skulle det besparas om jag någongång vill se någon av de filmer jag sett tidigare. Kanske har jag den redan och behöver inte dra ner den igen.

Nu kommer vi då till den andra delen utav att ha en sådan här slags buffert hos varje användare, man kan nyttja deras bandbredd genom att precis som piraterna använda sig av torrent teknik kan tusentals rent av miljontals små lagrings platser ladda upp en film. En film som är riktigt populär kommer inte kosta mycket att sprida efter att den inom några dagar spritt sig som en löpeld genom världen.

Det finns redan idag gigantiska distruberings nätverk för lagliga filer såsom drivrutiner och annat. Ett utav dom stora heter Akamai som har serverhallar i flertal delar av världen vilket resulterar i att jag kan tanka ner en drivrutin ATI eller Nvidia släppt från ett ställa så nära mig som möjligt helt automatiskt och fort går det.

En sådan lösning kombinerad med alla dessa användares boxar som är placerade runt omkring i säg hela världen skulle resultera i ett gigantiskt nätverk som kan pumpa ut en ****s massa trafik och utrymme utan större ansträngning.

Så tekniken finns, den är billig och den går att nyttja väldigt väl. En del tjatar sedan om licenspengar och allt möjligt annat skit, alla dessa licens pengar har filmskapare och annat själva skapat sig när dom bekämpat spridningen av sina saker så dom lär ju inte vara något större problem enligt mig.

Vilka problem har vi sedan att lösa, självklart är det detta med att bredband är långsamt på många ställen och att vi i Sverige har en väldans tur som har så snabbt bredband. Mycket utav utbyggnaden i Sverige är finansierad genom EU så varför nu inte andra länder i EU kan få dessa bidrag vet jag inte riktigt.

Grejen är ju den att har det väl lagts fiber så kostar det inte mycket att underhålla, sen är ju hastigheten i fiber mer eller mindre obegränsad utan det är bara dagens teknik som sätter hinder i framtiden kommer fiber bara bli snabbare.

Där jag bor har jag t.ex 100/10 mbit via BBB men skall inom något år istället få Telia Fiber då avtalet som hyresvärden har med BBB gått ut. Nästan alla nya villa områden som byggs brukar det dras fiber i vad jag vet och märkt av när jag tittat runt så det blir bara mer och mer uppkopplade personer och det går ju rätt fort även via DSL.

Problemet är ju andra ländernas utveckling vilket man kunde pushat på genom att alla pengar som filmbolagen och annat hade lagt på att jaga pirater, fixa DRM och kopieringsskydd med mera som bara sätter käppar i hjulen för dom själva nu hade gått till att marknadsföra och satsa pengar på infrastrukturen i samhället. På så sätt hade dom gynnat sin egen marknad på ett bra mycket bättre sätt.

Man skulle kunna slippa sända TV via satelliter eller via kabeltv, man hade inte behövt det vanliga analoga telenätet annat än ute på landsbygden där det inte finns fiber, än! Eftersom man istället kunde skickat allt digitalt via fiber trådarna som man bygger ut med.

En helt offtopic sak som jag och en kompis gjorde en gång i experiment syfte var att vi skulle starta en sida som kunde streama XXX material i flash. Vi hade ju 100/10 mbit hemma båda två samt hos några kompisar så vi slängde ihop lite billiga servrar och placerade ut hos lite folk vi kände med bra linor. Knåppade ihop ett slags cluster och kunde på så sätt helt med hjälp utav gratisverktyg såsom linux, apache, lighttpd, ffmpeg och en flash spelare streama DVDRiP DiVX filmer omkodade till flash x264 utan några som helst problem inom norden så länge vi hade bra fart emellan server och den som tog emot.

Nu var ju inte formatet helt optimalt men det fungerade och det hela slutade dock i att vi inte vågade göra det helt öppet då vårat material var piratkopierat. ;) Men det går helt klart och det gick även att spola fram och tillbaks hur man ville i en film och det behövde knappt buffra något även om servern stod i Göteborg och personen som tittade satt vid datorn i Göteborg.

Har länge velat satsa på något större och helt lagligt inom detta men har varken tid eller teknisk kunskap för att sätta upp en sådan tjänst för professionellt bruk. :D

Men om alla filmbolagen och liknande kunde släppa sina fanatiska anti pirat tankar och blicka frammåt istället och påverka för utbyggnad av bredbandsnäten och en vettig tjänst så skulle den inte vara långt borta!

Mvh,
Viperia

Postad 23 May 2009 - 10:03

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Mycket intressanta kommentarer och synpunkter i denna framtidstråd!

Dock vill jag som C Upp gärna ha allt digitalt via internet och jag är dock helt oförstående varför det inte kommit än, kanske inte just i 1080p men har det ens funnits någon för vanliga rullar i DVD kvalité som slagit igenom?

Slagit igenom är väl mycket sagt, men det finns ett antal tjänster som säljer film i dvd-kvalite.

Att säga att bandbred, lagrings utrymme och annat för filmerna skulle kosta hur mycket som helst är väl en del av sanningen men ack en sådan liten del. Tänk om alla förbannade bakåtsträvande filmbolag som stoppat in sina miljarder i att bekämpa all piratkopiering, övrig digitalisering, kopieringsskydd och skit lagt dessa pengar på att skapa en vettig tjänst istället.

Och du tror inte att de skulle lägga miljarder på drm-skydd och övervakning av sina filer även om det fanns en legal tjänst?

Lagringsutrymme är det som kommer vara rätt billigt i form av någon central server jag anser inte att man behöver kunna streama det direkt till en början utan att man mer eller mindre laddar ner det och kanske har en speciell box eller om man väljer att köra det via datorn som innehåller en viss buffert utrymme säg 1-2tb som lagrar det du tankat ner i kronologisk ordning. Har du slut på space och det är dags att ta ner något rensar den det som är äldst antingen helt ljudlöst eller genom att ge dig information på skärmen. På detta sätt skulle det besparas om jag någongång vill se någon av de filmer jag sett tidigare. Kanske har jag den redan och behöver inte dra ner den igen.

Låter vettigt

Nu kommer vi då till den andra delen utav att ha en sådan här slags buffert hos varje användare, man kan nyttja deras bandbredd genom att precis som piraterna använda sig av torrent teknik kan tusentals rent av miljontals små lagrings platser ladda upp en film. En film som är riktigt populär kommer inte kosta mycket att sprida efter att den inom några dagar spritt sig som en löpeld genom världen.

Headweb fungerar enligt torrentprincipen och användarna kan dela med sig av sina filmer till andra filmköpare, nackdelen är att många tex jag inte kan avdela så mycket bandbredd då det stör andra verksamheter i mitt nät. Dessutom måste även populär film tillhandahållas centralt eftersom att den förr eller senare blir mindre populär och användarna då plockar bort den, men det finns kanske fortfarande nån som vill se den.

Det finns redan idag gigantiska distruberings nätverk för lagliga filer såsom drivrutiner och annat. Ett utav dom stora heter Akamai som har serverhallar i flertal delar av världen vilket resulterar i att jag kan tanka ner en drivrutin ATI eller Nvidia släppt från ett ställa så nära mig som möjligt helt automatiskt och fort går det.

En drivrutin är på några meg medan en blu-ray är på många gig, vilket har 2 effekter, det går inte åt så mycket plats på diskar och varje nerladdare uppehåller inte en slott lika länge, dessutom laddar man ju inte drivrutiner varje dag.

En sådan lösning kombinerad med alla dessa användares boxar som är placerade runt omkring i säg hela världen skulle resultera i ett gigantiskt nätverk som kan pumpa ut en ****s massa trafik och utrymme utan större ansträngning.

Sant, förutsatt att alla ligger och seedar och inte gör som jag, stänger ner programet och begränsar upploaden hårt när jag har det igång.

Så tekniken finns, den är billig och den går att nyttja väldigt väl. En del tjatar sedan om licenspengar och allt möjligt annat skit, alla dessa licens pengar har filmskapare och annat själva skapat sig när dom bekämpat spridningen av sina saker så dom lär ju inte vara något större problem enligt mig.

Fel, licenspengar har alltid funnits även när det inte gick att ladda hem eller på ett enkelt sätt kopiera filmer. På nått sätt måste ju filmbolag, skådespelare och andra som gör filmer få betalt. På nått vis måste du säkerställa att de som arbetar med film får betalt.

Vilka problem har vi sedan att lösa, självklart är det detta med att bredband är långsamt på många ställen och att vi i Sverige har en väldans tur som har så snabbt bredband. Mycket utav utbyggnaden i Sverige är finansierad genom EU så varför nu inte andra länder i EU kan få dessa bidrag vet jag inte riktigt.

Andra länder kan få dessa eu-bidrag men det innebär ändå att varje land måste skjuta till en saftig slant själva och de prioriterar kanske inte bredband utan andra saker.

Grejen är ju den att har det väl lagts fiber så kostar det inte mycket att underhålla, sen är ju hastigheten i fiber mer eller mindre obegränsad utan det är bara dagens teknik som sätter hinder i framtiden kommer fiber bara bli snabbare.

När det nu kommer fiber där jag bor så lär det kosta multum att få in det i huset, man får själv ombesörja rörläggning från gatan in i huset osv.

Där jag bor har jag t.ex 100/10 mbit via BBB men skall inom något år istället få Telia Fiber då avtalet som hyresvärden har med BBB gått ut. Nästan alla nya villa områden som byggs brukar det dras fiber i vad jag vet och märkt av när jag tittat runt så det blir bara mer och mer uppkopplade personer och det går ju rätt fort även via DSL.

Många orter i sverige har inte fiber än, och på en hel del ställen går det inte att få särskilt snabbt adsl heller, jag kan få max 8 mbit/s och de som bor en bit ifrån mig kan bara få 2mbit/s Finns inte heller någon utbyggnadsplan för att öka dessa hastigheter. Och detta är inte enda stället det är så på.

Postad 23 May 2009 - 10:07

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2539 inlägg
  • 0
Varför göra svårt för sig? Det är bara att peta in en skiva i boxen, sätta på lite popcorn och njuta av filmen.

Postad 25 May 2009 - 13:54

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Ett argument som många Blu-ray-hatare använder är att de inte vill ha DRM. Samtidigt talar de gott om nedladdningstjänster i framtiden (legala). Men hur troligt är det att de kommer vara DRM-fria? Dream on.

Postad 25 May 2009 - 14:32

nipatriak
  • nipatriak
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Varför göra svårt för sig? Det är bara att peta in en skiva i boxen, sätta på lite popcorn och njuta av filmen.

Du glömde några steg, sätta sig i bilen, åka till Media Markt, hoppas dom har filmen inne, köpa och åka hem. Alternativt beställa från Webhallen, vänta 4 dagar sen kolla på filmen.

En vettig nedladdningstjänst saknas idag. Headweb som nämst tidigare har en kanon idé dessvärre faller den ganska grovt på utbud och pris.

Jag läste en intervju med en på film2home (tror jag) och has sa att DRM kommer aldrig försvinna eftersom det krävs på "hyrfilmer". Men varför skulle det vara så hemskt att låta den som vill se filmen få ladda ner filen? Hur många ser en film mer än en gång? Största delen av konsumenterna tror jag inte gör det. Om man verkligen gillar en film och vill bevara den för framtida generationer så köper man nog en DVD eller Bluray kopia och ställer i bokhyllan ändå. Idéen med att piratkopiera kommer ju också dö ut när man enkelt kan köpa en fil själv. Efterfrågan på digitala filer tror jag kommer öka. Tidigare har det varit svårt att få ut divx filmer på tvn nu är det mer eller mindre standard på dvder och samsung har till och med smält på med mkv stöd i deras nya apparater. När möjligheten finns och det förpackas på ett användarvänligt sätt tror jag fler och fler (inte bara vi datornördar) kommer efterfråga mkv filer.

Jag tror inte fysika medier kommer att dö ut. Att det kommer minska är jag tämligen säker på, men det kommer alltid finnas behov av att äga fysiska exeplar av filmer.

Postad 25 May 2009 - 19:22

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Tycker headwebs lösning är perfekt, filmer man köper har inget drm, bara en vattenstämpel så den går att spåra om man lägger ut den.

Postad 25 May 2009 - 19:40

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Jag tycker också laglig nerladdning är helt okey. Visst finns det brister där också, men inte mer än det går lösa.
Jag tro också laglig fil nerladdning kommer öka. Mäniskan är bekväm av sig :).
Det är bara bläddra i biblioteket, den filmen ser intressant ut. Tryck på nerladdning , efter en stund titta på den. Kostnad 30 kr/film eller 99 kr för 5 filmer. Filmen dålig, är det bara hutta den. Om den är bra så har man två alternativ välja på. 1) Bränna den , om den möjligheten ges och tycker kvaliten är okey. 2) Köpa den, antingen som DVD eller BD, så får man utnyttjat max ljud och bild :)
Varför samla massa skivor på filmer, man ser en gång och har betalt minst 100 :- (BD). Oftast ser man bara film en gång. Vissa favoritfilmer ser jag X antal gånger, men de kan man köpa som BD direkt.
Därför tro jag ej BD kommer ha den omfaminingen som DVD hade. Hårdvaran har gjort sitt, även om den kommer leva länge till.

Postad 18 June 2009 - 20:08

Vandalsounds
  • Vandalsounds
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Hmm, det här känns som en rätt skum tråd...vad är syftet?? (Att marknadsföra nerladdning??)
Att HD-DVD inte säljer så bra är väl knappast så konstigt eftersom formatet är nedlagt sen snart ett år tillbaka.
Personligen beklagar jag lite att Blu-ray vann eftersom jag tror att skiftet ifrån dvd hade gått fortare om HD-DVD hade vunnit i stället (pga att dom var billigare att producera och hade stöd av dvdforum istället för att vara "konkurrent"), men det är historia nu och jag handlar Blu-ray för fullt.

Orsaken till att blu-ray inte har slagit så stort ännu är ju att formatet fortfarande är i sin linda och att spelarna (förutom PS3) fram till sista kvartalet har varit för dyra och alldeles för långsamma och allmänt dåliga faktiskt.
Jag tror att 2009 blir Blu-rays genombrotts år, det är i år det börjar bli lite sortiment av Blu-ray hos videouthyrarna och då börjar det få lite större fäste hos vanligt folk + att det nu som sagt finns prisvärda och funktionella spelare.

HD till alla
;-)

Tjenare Stefans... Meningen med att dra igång denna tråd var inte att hylla / promota nedladding, särskilt inte då jag inte tankar själv, men bara att få igång en diskussion inför framtiden och dess möjlig / omöjligheter, vilket tycks ha lyckats i denna tråd.

Mycket åsikter, mycket kul åsikter och mycket intressanta åsikter och det är precis sånt jag vill se här på forumet!

Mvh / Vandalsounds :unsure:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.