Harman Kardon HKTS 11
(Högtalarpaket för hembio)
|
2
|
(98)
|
Inga priser | |
Sony BDP-S550
(Blu-ray & DVD-spelare)
|
2
|
(19)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-SR607
(Förstärkare)
|
4
|
(130)
|
Inga priser | |
Denon AVR-1610
(Förstärkare)
|
2
|
(20)
|
Inga priser |
Postad 29 May 2009 - 00:02
Hade tänkt mig att köpa 607:an samt högtalare till den nu i helgen, men eftersom jag inte är så jätte insatt i allt detta om högtalare och hur mycket som behövs för att driva dom och så vidare, så är jag lite osäker på vad som kan passa bra.
Har väl inte världens största budget för högtalare men hade tänkt mig någonstans mellan 2500-4000:-
Något bra tips till en vilsen själ?
MvH
Postad 29 May 2009 - 08:28
Hej där.
Hade tänkt mig att köpa 607:an samt högtalare till den nu i helgen, men eftersom jag inte är så jätte insatt i allt detta om högtalare och hur mycket som behövs för att driva dom och så vidare, så är jag lite osäker på vad som kan passa bra.
Har väl inte världens största budget för högtalare men hade tänkt mig någonstans mellan 2500-4000:-
MvH
I den prisklassen kommer med största sannolikhet inte 607an vara flaskhals i vilket fall som helst. Så köp du några du gillar =)
Postad 29 May 2009 - 11:51
Hej där.
MvH
Canton har bra högtalarpaket tex detta. http://www.hembiobut...p?pgrpnr=126040
Annars kan du köpa lite i taget om du vill ha större högtalare.
Postad 29 May 2009 - 12:11
Eller kommer ljudbilden bli så pass förbättrad utav det nya recieverinköpet att jag kommer få känslan att jag har nya högtalare? Ska snart höra Onkyon live, men har inte gjort det ännu. =) Sitter på en Yamaha RX-V659 idag. Vidare undrar jag hur pass bra den automatiska kalibreringen är på nya Onkyo SR-607an?
På min Yamaha kan man använda den automatiska kalibreringen med micen för att göra en grovinställning, sedan måste man manuellt höja sänka dB på högtalarna för att få riktigt bra surround. Exempelvis så blir bakhögtalarna knappt hörbara efter den automatiska kalibreringen.
Redigerat av twebbas, 29 May 2009 - 12:23.
Postad 29 May 2009 - 13:06
Passar bra ihop med Onkyo, och kalibreringen verkar va schyst finns en del i den maskinen.
# Audyssey 2EQ™ to Correct Room Acoustic Problems
# Audyssey Dynamic Volume™ to Maintain Optimal Listening Level and Dynamic Range
# Audyssey Dynamic EQ™ for Loudness Correction
Postad 29 May 2009 - 15:25
Postad 29 May 2009 - 17:22
Canton GLE 490 verkar ju vara nice. =) Specen på kalibreringen verkar ju nice jonas.
Någon som sitter på en 607 som kan yttra sig om huruvida den automatiska kalibreringen är bra eller inte. På pappret ser det ju bra ut.
Redigerat av twebbas, 29 May 2009 - 17:24.
Postad 29 May 2009 - 18:59
Postad 29 May 2009 - 20:18
Postad 29 May 2009 - 23:12
Har precis köpt min Onkyo 607.
Har en dvi/hdmi sladd från dator till min Onkyo.
Jag vill gärna kunna se film från datorn på tv'n och har altid tidigare använt Dualview och det funkar bra.
Har ett Nvidia 7950GT kort och det funkade bra förut då jag hade dvi/HDMI sladden direkt in i tv'n. Behövde aldrig fibbla något utan var alltid Dualview, kanske för att en tv nu för tiden aldrig är helt avstängd?
startar jag datorn utan att förstärkaren är igång hoppar datorns läge automatiskt till single display. Så startar jag min Onkyo men då har den ingen signal så måste in i Nvidia inställningar och fippla fram Dualview igen.
Finns det inget sätt att slippa detta? Att den kan stå kvar på Dualview även om förstärkaren ej är på ännu?
Tack för hjälpen!
/Micke
Redigerat av Mickys, 29 May 2009 - 23:19.
Postad 30 May 2009 - 12:11
@Micke... hmmm om du har pc till förstärkaren måste du nog ha den igång för att behålla dualview. DVI har inget ljud med sig, är det lönt att skicka enbart bilden igenom förstärkaren? Rätta mig gärna om jag har fel.
Redigerat av torbjornjonsson, 30 May 2009 - 12:15.
Postad 30 May 2009 - 13:31
607an är en bra reciver som har allt du behöver,du kommer kunna ha den i många år.
Vilka högtalare ska den driva ?
Har bara två stycken SONY högtalare som är på ca 90w tror jag så det är nog inga problem, kommer dock att köpa mer och bättre högtalare längre fram. Några förslag redan nu vad man ska sikta in sig på? Hade väl inte tänkt lägga ut några fantasi summor men några bra å prisvärda högtalare vore kanon
JO! En sak till... Vad är den stora skillnaden mellan 606:an och 607:an ? Tänkte om det är värt att köpa 607:an eller om det räcker med 606:an för min del ?
Redigerat av Carni, 30 May 2009 - 13:54.
Postad 30 May 2009 - 13:51
Ska försöka lyssna på både Canton Gle och 607an. Men det lutar åt denna kombo. Vad bygger man förresten på med för högtalare om man ska få ett komplett 5.1 eller 7.1 system? Tänkte mest på vilka som är i samma serie som Canton GLE med samma stuk och design och så. =)Bara ös på om canton GLE och 607 då jag har dessa som favoriter inför det nya ljud systemet
uppdatering. Hittade följande paket. Blir ca 1500kr billigare än att köpa delarna löst. Frågan är om min XTZ W12 kommer spela bra ihop med detta?
https://www.prisjakt...kt.php?p=285804
Ingen som kör med Canton Chrono eller Elac FS 137 och kan göra en jämförelse med GLE och sinsemellan?
Redigerat av twebbas, 30 May 2009 - 14:27.
Postad 30 May 2009 - 19:18
Så den ställde inte alla högtalare som large som 5/6 serien gör ?
Nej, bara frontarna (eftersom jag inte har nån sub). Resten körde den som small, har för mig att den delade av bakhögtalarna till 70Hz och center till 50. Men det justerade jag upp som sagt.
Till flerkanalsljud (läs serier och filmer) är jag väldigt impad av kalibreringen. Men vid stereolyssning kör jag i Pure läget då det är minst färgat.
Postad 30 May 2009 - 21:09
Har bara två stycken SONY högtalare som är på ca 90w tror jag så det är nog inga problem, kommer dock att köpa mer och bättre högtalare längre fram. Några förslag redan nu vad man ska sikta in sig på? Hade väl inte tänkt lägga ut några fantasi summor men några bra å prisvärda högtalare vore kanon
JO! En sak till... Vad är den stora skillnaden mellan 606:an och 607:an ? Tänkte om det är värt att köpa 607:an eller om det räcker med 606:an för min del ?
Det skiljer bara några hundralappar mellan 606/607 så tycker du ska köpa 607an.
Ska försöka lyssna på både Canton Gle och 607an. Men det lutar åt denna kombo. Vad bygger man förresten på med för högtalare om man ska få ett komplett 5.1 eller 7.1 system? Tänkte mest på vilka som är i samma serie som Canton GLE med samma stuk och design och så. =)
uppdatering. Hittade följande paket. Blir ca 1500kr billigare än att köpa delarna löst. Frågan är om min XTZ W12 kommer spela bra ihop med detta?
Ingen som kör med Canton Chrono eller Elac FS 137 och kan göra en jämförelse med GLE och sinsemellan?
Jo din sub kommer funka bra ihop med Canton,det är inte så viktigt att subben är från samma högtalare.
Postad 30 May 2009 - 22:44
Jag har själv HKTS 11 systemet och efter en del meckande funkar det bra. TX-SR 607;an funkar bra, är väldigt nöjd. Att den har HDMI 1.3 var ett skäl till att jag köpte den. Än så länge har jag bara en CRT TV och försökte koppla min HTPC enbart med HDMI till förstärkaren för ljudet. Men icke, det blev till att skaffa optokabel för att få digitalt ljud ut.
@Micke... hmmm om du har pc till förstärkaren måste du nog ha den igång för att behålla dualview. DVI har inget ljud med sig, är det lönt att skicka enbart bilden igenom förstärkaren? Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag kör ljudet separat. Ska köpa optisk kabel imorgon...men smidigt ha allt på samma ingång i tv'n...bara skifta med fjärren till 607:an
Har dock löst problemet...hade force TV detection ikryssat så tv'n fanns fortfarande med i listan fast ingen kabel sitter där..bockade ur den och nu har jag dualview med onkyon även då den inte är igång.
Postad 31 May 2009 - 09:17
Finns inget sätt att få den att behålla dualview-valet trots att receivern inte är igång som den gjorde med tv förut?
Varför finns HD tv med som val fortfarande i listan över skärmar när ingen sladd sitter i tv'n? Kan man ta bort det på något sätt?
Postad 31 May 2009 - 15:35
Postad 31 May 2009 - 15:59
De jag kollat på till gle490 är gle455(center) gle 410/20(bak) återkommer här med när jag lyssnat på dessa!Ska försöka lyssna på både Canton Gle och 607an. Men det lutar åt denna kombo. Vad bygger man förresten på med för högtalare om man ska få ett komplett 5.1 eller 7.1 system? Tänkte mest på vilka som är i samma serie som Canton GLE med samma stuk och design och så. =)
Postad 31 May 2009 - 17:25
Ska den bli så varm att det knappt går att lägga handen på den efter ett par timmars användande?
Nej så varm tycker jag inte den ska bli,min Onkyo 875 blir inte så varm.
Postad 31 May 2009 - 21:39
Fan jag har inte löst problemet. Så snart jag startar om datorn och receivern inte är igång försvinner dualview från listan med möjliga val helt och hållet och får strula ordentligt innan jag får till det. :-(
Finns inget sätt att få den att behålla dualview-valet trots att receivern inte är igång som den gjorde med tv förut?
Varför finns HD tv med som val fortfarande i listan över skärmar när ingen sladd sitter i tv'n? Kan man ta bort det på något sätt?
Vilken ordning har du dem i: typ analog skärm+TV eller tvärtom? Finns en setting i nvidias kontrollpanel för det va?
Postad 01 June 2009 - 10:55
Underbart. Ser fram emot dina intryck.De jag kollat på till gle490 är gle455(center) gle 410/20(bak) återkommer här med när jag lyssnat på dessa!
Postad 01 June 2009 - 10:58
Ska försöka lyssna på både Canton Gle och 607an. Men det lutar åt denna kombo. Vad bygger man förresten på med för högtalare om man ska få ett komplett 5.1 eller 7.1 system? Tänkte mest på vilka som är i samma serie som Canton GLE med samma stuk och design och så. =)
Den subben kommer funka utmärkt ihop med GLE systemet. Matchande surrounds är ju 410 alt 420/30. Center är 455. Både Chrono och FS137 är dyrare, så det är väl inte en helt rättvis jämförelse. Jag har lyssnat på 137an och jag tycker den är bättre än 490orna, även om jag nu inte kunnat lyssna på båda i samma rum.
Att tänka på att GLE är mer lättdrivna än de två andra. Jag vet inte hur kul dom blir med en 607a.
Redigerat av bran, 01 June 2009 - 11:23.
Postad 01 June 2009 - 20:44
Är det bara att stoppa in dom i 607:an eller är det något man måste ta bort först?
Tacksam för svar
Postad 01 June 2009 - 21:54
Har en fråga om banankontakter.
Är det bara att stoppa in dom i 607:an eller är det något man måste ta bort först?
Det är små svarta plastpluppar man tar bort och sedan är det rakt fram.
Postad 01 June 2009 - 21:58
Min fråga är alltså; har någon ett bra tips hur man uppnår samma sak med en Onkyo 607?
(dvs att ge ström till andra enheter endast när stärkaren är på).
Subben har ju ingen fjärr så det kan inte lösas med universalfjärr.
Postad 02 June 2009 - 13:42
Om recievern inte är på, skickas signalerna bara igenom då eller måste då den stå på jämt för att kunna kolla TV från t.ex digitalboxen? Med tanke på hur ******** varm 607 blir så undrar man om det är så bra...
Postad 03 June 2009 - 07:44
Är sugen på en 607:a men undrar om den precis som 606 skalar upp alla analoga signaler från t.ex en digitalbox via komposit och t.ex nintendo Wii via component till 1080i eller 720p och ut på HDMI?
Om recievern inte är på, skickas signalerna bara igenom då eller måste då den stå på jämt för att kunna kolla TV från t.ex digitalboxen? Med tanke på hur ******** varm 607 blir så undrar man om det är så bra...
Den måste vara på för att skicka signaler. Jag har samma önskan som du, men det fungerar inte - åtminstonde inte via HDMI.
Postad 05 June 2009 - 11:18
Det finns inga filmer som är förberedda för det. Det är förstärkaren som gör om surroundljudet till PL IIz (på samma sätt som PL IIx gör om 5.1 till 7.1).
Inte 9.1 med den här recievern i alla fall. Den har bara sju slutsteg så du får välja mellan gammal vanlig 7.1 eller 5.1 + högfrontsurrar dvs ny varaint av 7.1. Vilket som är bäst vet jag inte. Andra dyrare recievers kommer säkert att kunna köra 9.1.
Förtydligande: det går att köra 9.1 (eller 9.2 maxat). Antingen kör man 7.1 (.2) och ett zon 2, eller så kör man front high på sista högtalaranslutningen som är 18 till antalet (18/2=9 högtalare att ansluta). Läs manualen.
Vi kör en 607:a här på jobbet tillsammans med ett Mourdaunt Short alumni 5.1 system, vilket har ett jädra bra tryck och klockrent ljud tillsammans!
Postad 05 June 2009 - 21:59
Men blir inte riktigt klok på några saker.
Är det någon som kör sin Ps3:a mot förstärkaren?
Vilken är bästa inställningen för att skicka ut ljud från ps3:an?
När jag kör en blu-ray-film och väljer dts-hd från filmen så står det något i stil med pcm uncompressed HDMI och DTS loggan är tänd.
Är det DTS-HD jag kör då?
Ska det inte stå DTS-HD i displayen?
Min första riktiga hembioförstärkare så jag är lite lätt förvirrad!
Postad 06 June 2009 - 13:04
Då står det som du beskriver i din display,det beror på att din ps3 inte kan skicka så Onkyo avkodar ljudet.
Har du valt DTS-HD MA i menyn på filmen ?
Då står det som du beskriver i din display,det beror på att din ps3 inte kan skicka så Onkyo avkodar ljudet.
Postad 06 June 2009 - 19:30
Får min 607 till veckan och tänkte köpa någon ipoddocka helst onkyos men det går väl med vilket fabrikat som helst.
Postad 08 June 2009 - 19:14
adapter kan man alltid använda,
inte optimalt men kör du mp3 i din Ipod spelar de inte så stor roll ändå.
http://www.pixmania....p;CodePromo=oui
Redigerat av Samuelsson93, 08 June 2009 - 19:14.
Postad 08 June 2009 - 21:41
ställer man delningen steglöst??
Vilken delning tänker du på ?
Du kan ställa med 10Hz intervaller hur lågt du vill köra högtalarna om det är det som du tänker på?
Postad 08 June 2009 - 21:46
Har en liten fråga om hur man kopplar in maskiner i stärkaren... Spelar det egentligen någon roll i vilken ingång jag kopplar in ps3 digitalbox, dator mm? Jag har kopplat in min ps3 i porten för game vilket verkar logiskt eftersom man spelar ju med den. Det som jag undrar sen är ju när jag kör Blu-ray skivor genom ps3:an ifall det gör något att den är i´nkopplad i game. Eller ska jag ändra till porten DVD/BD?
eller är det vilket som?
Postad 08 June 2009 - 22:07
Vilken delning tänker du på ?
Du kan ställa med 10Hz intervaller hur lågt du vill köra högtalarna om det är det som du tänker på?
japp, delningsfrekvensen.. tack!!
Postad 08 June 2009 - 22:21
Postad 10 June 2009 - 10:07
Postad 10 June 2009 - 10:32
Det finns ett antal filmer med DTS-HD MA 7.1 annars kör du helt enkelt PLIIz läget vid 5.1 filmer så sköter recivern resten.
Postad 10 June 2009 - 12:11
Hade köpt Pioneer LX71 och BDLX71 som jag inte var nöjd med för det priset.
Har istället köpt 607an och LGs BD370.
Nu till min fråga
Kör med Infinity Beta 50 både både fram och bak , Infinity Beta 360 som center och SW12an som sub
och vill veta om någon kan hjälpa mig med en bra ljudinställning med dessa högtalare?
Har kört autokalibrering och fattar ingenting om crossover, frekvenser och liknande (har aldrig lärt mig)
Om någon har lust att hjälpa till , gärna på enkel svenska vore jag tacksam.
Mvh Pierre
Postad 10 June 2009 - 13:48
Tjenis alla GOA experter
Hade köpt Pioneer LX71 och BDLX71 som jag inte var nöjd med för det priset.
Har istället köpt 607an och LGs BD370.
Nu till min fråga
Kör med Infinity Beta 50 både både fram och bak , Infinity Beta 360 som center och SW12an som sub
och vill veta om någon kan hjälpa mig med en bra ljudinställning med dessa högtalare?
Har kört autokalibrering och fattar ingenting om crossover, frekvenser och liknande (har aldrig lärt mig)
Om någon har lust att hjälpa till , gärna på enkel svenska vore jag tacksam.
Mvh Pierre
Du kan väl skriva ut vad autokalibreringen sätter för värden. Så vi vet om de är vettiga eller inte.
//Calle
Redigerat av Callekl, 11 June 2009 - 07:17.
Postad 11 June 2009 - 17:09
Visst , tacksam för all hjälp man kan få.Du kan väl skriva ut vad autokalibreringen sätter för värden. Så vi vet om de är vettiga eller inte.
//Calle
Subwoower = Yes
Front= Fullband
Center= 100 Hz
Surround = Fullband
Speaker level
FL = -5 db
FR = -4 db
SL = -6 db
SR = -7 db
C = -11 db
Sub = - 13 db
LPF of LFE = 100 Hz
Double bass on
Där är mina värden som jag fått. Vad betyder Double Bass ??
Ju mer någon kan förklara desto bättre , gärna på ett enkelt sett.
Som sagt tacksam för all hjälp
Mvh Pierre
Postad 11 June 2009 - 17:18
Visst , tacksam för all hjälp man kan få.
Subwoower = Yes
Front= Fullband
Center= 100 Hz
Surround = Fullband
Speaker level
FL = -5 db
FR = -4 db
SL = -6 db
SR = -7 db
C = -11 db
Sub = - 13 db
LPF of LFE = 100 Hz
Double bass on
Mvh Pierre
Ja ä verkligen ingen expert på dessa värden eller om det är rätt inställningar du har. Ja kör på autokalibrering och det låter bra tycker jag.
Men jag har för mig att dubble bass gör så att du pumpar ut bas i frontarna. Jag kör dock mina av då jag kör små lådor som frontar.
Postad 11 June 2009 - 18:31
Visst , tacksam för all hjälp man kan få.
Subwoower = Yes
Front= Fullband
Center= 100 Hz
Surround = Fullband
Speaker level
FL = -5 db
FR = -4 db
SL = -6 db
SR = -7 db
C = -11 db
Sub = - 13 db
LPF of LFE = 100 Hz
Double bass on
Mvh Pierre
Först tycker jag du ska stänga av double bass, jag kör off på den blir mycket bättre.
Ställ recivern att dela subben på 80hz,det är ett säkert kort.
Tycker du att det är för lågt ljud i övrigt får du helt enkelt höja upp speaker level.
Postad 11 June 2009 - 21:52
Front= Fullband
Center= 100 Hz
Surround = 100Hz
LPF of LFE = 80 Hz
Double bass off
Så skulle jag har gjort.
Postad 12 June 2009 - 06:53
Härligt med folk som vill hjälpa till.
Skall testa att ändra inställningarna ikväll när jag kommer hem.
Än en gång , tack för hjälpen.
Mvh Pierre
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000
33 bilder
547 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler