Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Navigon 7310

288 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Navigon 7310 (Europa) (GPS-navigatorer) 2 7.249998 (11) Inga priser
Navigon 6310 (Europa) (GPS-navigatorer) 1 8.374998 (7) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 28 June 2009 - 17:09

Unregistered4bb67943
  • Unregistered4bb67943
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0

:)

David,

Har tidigare ägt en Garmin men har nu bytt till en Navigon 8310.
Just denna modell har allt man kan tänka sig och lite där till men ........
När det är starkt solljus ute så blir displayen mjölkig som en annan här på forumet bra beskrev det, kan tänka mig att 7310 är likadan.

Navigonen visar hur fort du kör men i min bil så har jag en hastighetsmätare som jag kollar på ;)

Lycka till med valet av en GPS.
- Conny

Jag upplever inte displayen mjölkig i starkt solljus med 7310, men 8310 har ju en aluminium ram runt om gpsen som kan blända en hel del i solljus medans 7310 har en svart ram som inte är lika känslig i solen.

Postad 28 June 2009 - 22:48

edthwes
  • edthwes
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Något jag tycker är underligt är att GPS'en inte varnar för fel hastighet på många ställen. Inne i Stockholm är det ju OK, men t ex i Lilljansskogen där det är 30 säger den inte till. Inte heller på Lidingö, t ex Norra Kungsvägen där det växlar mellan 50 och 70 så visas detta inte. Trodde först detta inte var inlagt, men så körde jag en simulering vid resvägsplanering, och såg då att den vet att det är 30, 50 eller 70 på dessa vägsträckor. Varför visas då inte detta när man kör där?

Postad 29 June 2009 - 10:40

dragonen
  • dragonen
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Något jag tycker är underligt är att GPS'en inte varnar för fel hastighet på många ställen. Inne i Stockholm är det ju OK, men t ex i Lilljansskogen där det är 30 säger den inte till. Inte heller på Lidingö, t ex Norra Kungsvägen där det växlar mellan 50 och 70 så visas detta inte. Trodde först detta inte var inlagt, men så körde jag en simulering vid resvägsplanering, och såg då att den vet att det är 30, 50 eller 70 på dessa vägsträckor. Varför visas då inte detta när man kör där?

Har du ställt in att den skall varna för fortkörning i stadstrafik?

Redigerat av dragonen, 29 June 2009 - 21:08.

Postad 29 June 2009 - 17:35

edthwes
  • edthwes
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Ja, den varnar som den ska inne i Stockholm, och på motorväg, men som sagt inte i utkanterna och förorterna. Jag måste ta med min gamla Mio och se hur den uppförde sig, minns inte det nu...

Postad 30 June 2009 - 17:21

Unregisterede2f27729
  • Unregisterede2f27729
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Min nyanlända 7310, med prog.vers. 7.4.2 startar på 56 sekunder med 2 likadana musiksnuttar. / Bengt

Postad 30 June 2009 - 21:26

Unregisteredac6c614c
  • Unregisteredac6c614c
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Min nyanlända 7310, med prog.vers. 7.4.2 startar på 56 sekunder med 2 likadana musiksnuttar. / Bengt

Som det ska vara då... :)

Postad 01 July 2009 - 13:29

Unregisterede2f27729
  • Unregisterede2f27729
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Har alltså köpt en 7310:a - tror jag, det står iaf så på kartongen. Kollar man bakom luckan på apparatens baksida så står det model name: "72XX" med mycket små bokstäver. Hardware info anger: CE vers 00.12.15.2008 11 21 - modell 7310 släppptes ju i maj 2009? Någon som vet? / Bengt

Postad 01 July 2009 - 13:38

Unregistered6814d167
  • Unregistered6814d167
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Har alltså köpt en 7310:a - tror jag, det står iaf så på kartongen. Kollar man bakom luckan på apparatens baksida så står det model name: "72XX" med mycket små bokstäver. Hardware info anger: CE vers 00.12.15.2008 11 21 - modell 7310 släppptes ju i maj 2009? Någon som vet? / Bengt

7210 och 7310 har exakt samma/likadan hårdvara. Det är bara programvaran som skiljer.
Man kan uppgradera en 7210 till en 7310 för en peng.
CE versionen stämmer. Det är bara det själva underliggade systemet (Windows CE).

Redigerat av Unregistered6814d167, 01 July 2009 - 14:04.

Postad 03 July 2009 - 10:28

Unregisterede2f27729
  • Unregisterede2f27729
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Någon som lyckas få navigatorn att fungera med laddaren i vägguttaget? T ex simulering vore ju bra. Nu går den helt över i laddnings-läget.

Postad 03 July 2009 - 10:30

theswede78
  • theswede78
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Någon som lyckas få navigatorn att fungera med laddaren i vägguttaget? T ex simulering vore ju bra. Nu går den helt över i laddnings-läget.

Menar du om man har en 230V-->USB konvertor? Eller laddaren man köper hos Navigon?

Postad 03 July 2009 - 13:40

Unregisterede2f27729
  • Unregisterede2f27729
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Japp. Har en mobillladdare 220V som ger 1,2A ut. Funkar att ladda men kan ej användas när den är inkopplad i USB-kontakten. Eller är Navigons egna specialkopplade?

Postad 03 July 2009 - 14:10

Unregistered6814d167
  • Unregistered6814d167
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Det är viktigt att data-trådarna i en usb-laddare inte är loopade.
Det är de på vissa laddare. Detta gör att GPS:en tror att den är ansluten till en dator.

Jag har en laddare för vanligt uttag och där är bara plus och minus för strömmen ansluten och GPSen går att ladda samtidigt som man kan använda den.

Redigerat av Unregistered6814d167, 03 July 2009 - 14:11.

Postad 03 July 2009 - 14:16

theswede78
  • theswede78
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Det är viktigt att data-trådarna i en usb-laddare inte är loopade.
Det är de på vissa laddare. Detta gör att GPS:en tror att den är ansluten till en dator.

Jag har en laddare för vanligt uttag och där är bara plus och minus för strömmen ansluten och GPSen går att ladda samtidigt som man kan använda den.

Ok, och hur kollar man upp detta?

Postad 03 July 2009 - 14:19

Unregistered6814d167
  • Unregistered6814d167
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Ok, och hur kollar man upp detta?

Om GPS:en går in i dataläge så är de ihopkopplade med ett motstånd. :-)
Jag köpte en USB-laddare på mekonomen (cigg-plugg) för att ha i frugans bil och den fick jag öppna och plocka bort motståndet ur. Det satt i själva kontakten som man trycker in i GPSen.

Postad 03 July 2009 - 16:09

edthwes
  • edthwes
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag har köpt laddaren direkt från Navigon, så med den funkar det bra att ladda och köra GPS'en samtidigt

Postad 04 July 2009 - 16:51

dood
  • dood
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag köpte min 7310 från fyndbörsen. Riktigt bra gps som inte lurat iväg mig nånstans ännu iaf.
Enda problemet jag har är att den inte hittar någon tmc-station.. bor ca: 3 mil söder om södertälje om det spelar någon roll. Den hittade heller ingen på vägen till nyköping när jag åkte idag. Vad kan det bero på?

Postad 04 July 2009 - 18:14

Wildboar
  • Wildboar
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Jag köpte min 7310 från fyndbörsen. Riktigt bra gps som inte lurat iväg mig nånstans ännu iaf.
Enda problemet jag har är att den inte hittar någon tmc-station.. bor ca: 3 mil söder om södertälje om det spelar någon roll. Den hittade heller ingen på vägen till nyköping när jag åkte idag. Vad kan det bero på?

I dom krokarna har jag också problem med TMC

Postad 05 July 2009 - 10:30

Unregisterede2f27729
  • Unregisterede2f27729
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Nu har jag kört runt lite i Stockholm och dess södra förorter. Alldeles suveränt bra med röstguidningen, visar rätt körfält etc etc - men när den - plötsligt - inte guidar rätt blir det ju helt åt ****. Gissar att jag ibland tappar GPS-signalen. Imponerand var också varningen för fartkamerorna i Södra länkens långa tunnlar och att även därnere visas rätt avfart och filval! De blå skyltar som ibland visar vilken stadsdel man är på väg till ser jag som extra information.

Saknar dock en optimeringsfunktion, där systemet sorterar flera delmål och förslår bästa ordningen mellan dem. Alltså inte Myroutes funktionen. / Bengt

Postad 05 July 2009 - 11:07

edthwes
  • edthwes
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
En lite miss i funktionsdesignen tror jag:
Dom här "snabblägena" som jag har definierat till att visa mackar, hotell och parkeringar. Dom syns bara när jag ska starta en ny navigering (Nytt resmål). Men om jag är mitt inne i en navigering och plötsligt ser jag behöver tanka då kan jag inte direkt slå upp snabbläget, hitta en bra mack, och göra insert på den i min befintliga rutt, dvs så macken blir ett nytt etappmål och jag sen fortsätter. Jag måste i stället gå en längre väg via POI. det är väl inte hela världen, men jag tycker bara att just då behövs snabblägena bäst... eller har jag missat nåt?

Postad 05 July 2009 - 11:14

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Nu har jag kört runt lite i Stockholm och dess södra förorter. Alldeles suveränt bra med röstguidningen, visar rätt körfält etc etc - men när den - plötsligt - inte guidar rätt blir det ju helt åt ****. Gissar att jag ibland tappar GPS-signalen. Imponerand var också varningen för fartkamerorna i Södra länkens långa tunnlar och att även därnere visas rätt avfart och filval! De blå skyltar som ibland visar vilken stadsdel man är på väg till ser jag som extra information.

Saknar dock en optimeringsfunktion, där systemet sorterar flera delmål och förslår bästa ordningen mellan dem. Alltså inte Myroutes funktionen. / Bengt

Hej,

Eftersom du har en ny 7310 och bara kört en testrunda, så har du inte upptäckt att även
MyRoutes har en "optimeringsfunktion", men det krävs att du har avverkat några
mil innan den börjar fungera. Det här med delmål är nog lite knepigare,
men hur mycket kan man begära....

Nedan en kopia av mitt inlägg i samma tråd:
Fördelarna med MyRoutes märker man bäst när man har avverkat några mil, så att
navigatorn har lärt sig hur man kör, precis som i 7210 och andra MN7 produkter som inte
hade funktionen MyRoutes.
Din valda resvägsprofil ligger till grund för ruttberäkningen och kan inte ställas in för alternativrutterna.
Däremot tar navigatorn hänsyn till vissa faktorer som dagtid och trafiktdensitet osv när den väljer
alternativa resvägar - som det står i manualen.
Du kan t ex göra en ruttberäkning mellan kl. 07 - 09 och en annan senare på kvällen. Du får
kanske t o m samma förslag, men körtiderna varierar.
I stort sätt fungerar det så som du själv antyder, men "de andra två" baserar ändå sina beräkningar
på lagrade värden.
Jag tycker du kan följa nedan länk och titta på videon. Kanske får du där ett svar som är tillfredsställande.

http://www.gpsbusine...ment_a1391.html

/Franz

Postad 05 July 2009 - 11:29

theswede78
  • theswede78
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

En lite miss i funktionsdesignen tror jag:
Dom här "snabblägena" som jag har definierat till att visa mackar, hotell och parkeringar. Dom syns bara när jag ska starta en ny navigering (Nytt resmål). Men om jag är mitt inne i en navigering och plötsligt ser jag behöver tanka då kan jag inte direkt slå upp snabbläget, hitta en bra mack, och göra insert på den i min befintliga rutt, dvs så macken blir ett nytt etappmål och jag sen fortsätter. Jag måste i stället gå en längre väg via POI. det är väl inte hela världen, men jag tycker bara att just då behövs snabblägena bäst... eller har jag missat nåt?

Om du går in på "Alternativ" när du kör kan du få fram POI's på vägen, altså mackar rastplatser osv.

Postad 06 July 2009 - 18:56

kjelle11
  • kjelle11
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hej

Håller just nu på att ladda ner den senaste kartversionen. Det går hemsk segt (3% tar 16 minuter)- kommer att ta flera timmar.

Ska man inte bara kunna ladda ner den nya versionen så går den gamla bort, eller? Räcker minnet? Gör jag något fel?

Postad 06 July 2009 - 21:38

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hej

Håller just nu på att ladda ner den senaste kartversionen. Det går hemsk segt (3% tar 16 minuter)- kommer att ta flera timmar.

Ska man inte bara kunna ladda ner den nya versionen så går den gamla bort, eller? Räcker minnet? Gör jag något fel?

Det är tyvärr inte så enkelt.
Uppdateringen skickas som en packad fil.
Efter nedladdningen görs en kontroll att "paketet är OK" Därefter packas filen upp.
Nästa steg är installationen.

Att det går segt - fastän du har en snabb uppkoppling - är oftast serverns fel.

/Franz

Postad 07 July 2009 - 17:14

dragonen
  • dragonen
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Hej

Det verkar som om den suddar den gamla kartorna först innen den installerar den nya eftersom gammal + ny blir för mycket. Det är i alla fall inga problem med minnet. Min tog allt som allt 55 minuter inklusive installation av hela Europa.

Postad 07 July 2009 - 23:25

kjelle11
  • kjelle11
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Det verkar som om den suddar den gamla kartorna först innen den installerar den nya eftersom gammal + ny blir för mycket. Det är i alla fall inga problem med minnet. Min tog allt som allt 55 minuter inklusive installation av hela Europa.

Vet inte varför, men var nog fel på servern, som föregående sa. Tog nästan 6 timmar, men nu är den installerad :) Precis lagt in rutterna till bilresan ut i Europa som går av stapeln på lördag :)

Postad 08 July 2009 - 01:28

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Grattis till ett bra köp till er alla 7310 ägarer.

Såg nyligen i Aftonbladets test (plussidorna) angående navigatorer där 5 olika navigatorer var i ett test (TomTom, Garmin, Balupunkt och Mio). Där utsågs Navigon 7310 till bästa köp! :)

Min 2110 max för leva ett tag till men det blir intressant och se vad som finns på marknaden nästa år för då blir det att byta (då är 2-års fria kartuppdateringarna förbrukade)! :)

Postad 08 July 2009 - 06:48

Unregistered4bb67943
  • Unregistered4bb67943
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Nån här som upptäckt fler städer i sverige som man kan använda City View 3D , förutom stockholm då. Ser ju riktigt nice ut här.
http://www.youtube.c...feature=related

Postad 08 July 2009 - 09:51

Wildboar
  • Wildboar
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Grattis till ett bra köp till er alla 7310 ägarer.

Såg nyligen i Aftonbladets test (plussidorna) angående navigatorer där 5 olika navigatorer var i ett test (TomTom, Garmin, Balupunkt och Mio). Där utsågs Navigon 7310 till bästa köp! :)

Min 2110 max för leva ett tag till men det blir intressant och se vad som finns på marknaden nästa år för då blir det att byta (då är 2-års fria kartuppdateringarna förbrukade)! :)

Det är möjligt att Navigon blev bäst i test men utvecklingen går i en rasande fart inom GPS-området. Personligen tycker jag att 7310 gör ett bra jobb med att ta mig från A till B och dom flesta problem jag har är kartrelaterade (Navteq). Sen finns det väldgt mycket att förbättra med när det gäller TMC tjänsten (Destia).

POI är också en funktion med stor förbättringspotential. Mycket information saknas eller är helt felaktig.

Det skulle vara intressant att veta vad Navigon har i pipeline när det gäller tjänster och funktioner för att kunna matcha konkurrenternas erbjudanden för det finns mycket spännande som händer hos TomTom, Mio mfl.

Postad 08 July 2009 - 14:38

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Skulle du ha en totalt felfri navigator så tror jag inte att man skulle få tag på någon som ligger i prisspannet 3000 - 5000 kr, jag tror att den navigatorn skulle kosta minst det tre dubbla och vem skulle vilja betala den summan.

Den viktigaste är ju trots allt att den lotsar dig rätt från A till B.

Är det någon som vet vilka nyheter konkurenterna har eller kommer attt satsa på?

Ser man till layouten och grafiken så är det ingen som har lika bra som Navigon än i alla fall.

Garmins layout och grafik ser ut som den är köpt från "Rusta", fruktansvärt tråkig och ful!

Postad 10 July 2009 - 15:20

mangeG
  • mangeG
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Neeej va jobbigt, man får aldrig vara glad. :( Men dom kommer säker att fixa denna bugg snart hoppas jag.
Det jobbigaste problemet tycker jag är när pekskärmen inte reagerar som den skall, man trycker som en gnu ibland innan nåt händer. :(

Instämmer helt! :P

Postad 11 July 2009 - 22:11

lb49
  • lb49
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
HEj.
Kan någon ge mig tips på hur man installerar egna poi på navigon 7310? det finns nämligen inga campingplatser i europa inlagda?

Postad 12 July 2009 - 09:08

Unregisteredac6c614c
  • Unregisteredac6c614c
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Åkte ner till Lund igår. Och använde mig av gps´en, tog mig dit jag vill :) . Men när jag åkte hem så hängde sig hela gps´en. Det ända som hjälpte var en reset. Dock så funkade gpsén i bakgrunden, kunde dock inte trycka någonstans på skärmen. Skumt sa skumberg....

Postad 13 July 2009 - 01:16

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0
Tyvärr verkar ju Navigon aldrig inse att detta är någonting som användarna vill göra, vilket är riktigt riktigt dåligt. Försvarstalet brukar väl vara att dom redan har alla intressanta POIs i sina kartor, men finns inte en enda campingplats med så är det ju under all kritik. Är det verkligen så illa?

Postad 13 July 2009 - 07:43

lb49
  • lb49
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Tyvärr verkar ju Navigon aldrig inse att detta är någonting som användarna vill göra, vilket är riktigt riktigt dåligt. Försvarstalet brukar väl vara att dom redan har alla intressanta POIs i sina kartor, men finns inte en enda campingplats med så är det ju under all kritik. Är det verkligen så illa?

Ja. tyvärr är det så. Har kört i Tyskland-Ö-rike-Kroatien utan att finna en enda campingplats inlagd.

Postad 13 July 2009 - 10:25

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

På FRESH kan du köpa POI's för Camping platser till 34 europeiska länder
(ADAC Camping-Caravaning Guide) för 19,95 EURO

/Franz

Redigerat av Kuenring, 13 July 2009 - 13:59.

Postad 13 July 2009 - 22:21

lb49
  • lb49
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tack för tipset.Hhar Du någon exakt www adress vore jag tacksam.

Postad 14 July 2009 - 12:44

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Tack för tipset.Hhar Du någon exakt www adress vore jag tacksam.

WWW till vilken sida?
Navigon Fresh bör du redan ha i din PC när du äger en 7310.
Eller är den så pass ny att du inte har öppnat ett konto på Fresh?
Annars kan du hämta programmet på
http://www.navigon.com/site/se/sv

Eller tänker du på ADAC,s sida, så finns den här, men du
måste vara bra på tyska för att att kunna leta fram all info:
http://www.adac.de/

/Franz

Postad 14 July 2009 - 18:47

beani45
  • beani45
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Nu kom det ju faktiskt ut svenska campingplatser gratis via Fresh för någon vecka sedan vilket är ett litet steg framåt. Navigon verkar nu vara den enda GPS:en som saknar möjligheten att lägga in egna POI och med version 7 går det inte längre att använda Warner-POI annat än på mobiltelefoner. Sanslöst dåligt av Navigon eftersom man tydligen kan erbjuda möjligheter till företag som kan betala tusentals kronor för programmet.

Postad 14 July 2009 - 19:51

lb49
  • lb49
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
[quote name='mangeG' date='Jul 10 2009, 16:20 ' post='2491698']
Instämmer helt! :(
Har du provat att kallibrera pekskärmen?

Postad 14 July 2009 - 21:49

Unregistered6814d167
  • Unregistered6814d167
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Jag har köpt laddaren direkt från Navigon, så med den funkar det bra att ladda och köra GPS'en samtidigt

Javisst funkar det med Navigons. Där är inte data-ledarna loopade.
Nu handlade diskussionen om en annan laddare. :(

Redigerat av Unregistered6814d167, 14 July 2009 - 21:49.

Postad 14 July 2009 - 22:43

tkkps
  • tkkps
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

.saknar möjligheten att lägga in egna POI och med version 7 går det inte längre att använda Warner-POI annat än på mobiltelefoner.

Var har du fått det ifrån ?
Sitter här med en ny7310'a och alla senaste uppdateringarna och kan bara säga att det fungerar utmärkt !
Kör POI-Warner 3.4.2.
Men visst suger det att Navigon inte har en egen bra lösning för det.

Postad 15 July 2009 - 12:51

lb49
  • lb49
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Var har du fått det ifrån ?
Sitter här med en ny7310'a och alla senaste uppdateringarna och kan bara säga att det fungerar utmärkt !
Kör POI-Warner 3.4.2.
Men visst suger det att Navigon inte har en egen bra lösning för det.
Har du lagt in egna poi via poi-warner?

Postad 20 July 2009 - 11:10

edthwes
  • edthwes
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Just hemma från en 300-milatur runt Östersjön, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tyskland. Mycket nöjd! Tycker den räknar om väldigt snabbt när man avviker från rutten. Åter märker man förstås att Bästa väg kan vara både kortare och tidsmässigt snabbare än snabb väg, det är ju lite konstigt, men man vänjer sig att kolla alla alternativ. Märkte också att när man planerar en väg på kvällen till nästa dag så får man en viss tidsangivelse, sen när man startar på morgonen så visar den att det ska ta längre tid, pga morgonrusning får man förmoda, så det stämmer ju med reklamen. Några gånger överdrev den körtiden väldigt mycket, men det var i början, så kanske den lär sig av min körstil?
Ang karttäckningen, alla ska ha 99% utom Estland med 29%, tycker det låter konstigt, men det kanske är östra delen mot Ryssland, vi märkte i alla fall inget som saknades, annat än enstaka rondeller. Största missen var i Riga, där vårt hotell låg inne i gågatuzonen, men GPS'en visste inte att en sån zon fanns, så det var lite trixigt att köra rätt genom stan. Men det är ju förstås Navteqs fel och inte Navigon. Fartkameror funkade bra, hastigheter var rätt för det mesta - utom i Sverige! Precis som jag förut noterat runt Stockholm.
I övriga länder visar den så gott som hela tiden aktuell hastighetsbegränsning, på alla landsvägar vi kört, med direkt varning för 50 i byar osv. Men så fort vi kom in i Sverige (Trelleborg) blev det sämre. Europavägar och riksvägar (med nummer under 100) har angivelser, men så fort man lämnade dessa saknas det. Vi valde t ex Undvik motorväg mellan Malmö och Falkenberg, och hade nästan aldrig nån angivelse. Samma sak från Falkenberg till Smålandsstenar (väg 150). Är detta något generellt Sverigeproblem, att vi inte levererar dessa uppgifter till Navteq?
Hade det saknats i Litauen hade jag kanske tyckt det var förståeligt att dom inte har alla uppgifter, men Sverige borde ju ligga långt fram?
/Hasse

Postad 30 July 2009 - 18:18

Skyrex
  • Skyrex
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej. Jag kör lastbil och ska uppgradera gps från min (Crappy) Garmin Nuvi 205 till något betydligt bättre. Den Gpsen är helt värdelös som kartvisare och leder en oftare på senvägar än genvägar :) Gillar dock funktioner som tripmätare, avståndsmätare mm för en som inte varit kräsen.

Jag vill nu uppgradera och 7310, 8310 bl a verkar intressantast med de roliga funktionerna och den snygga grafiken. Jag läste dock ett omdöme på prisjakt att 7310 saknar tripmätare till min stora besvikelse...

Kan ni vara snälla och svara på om detta isåfall stämmer då det är ganska avgörande om jag ska införskaffa en Navigon. Det gäller ovan nämnda modeller samt 2110max och 8110 som varit mest intressanta.

Andra tips om gpser eller nyttiga funktioner mottages varmt för en åkeriägare/chaufför. Min far och kollegor kommer troligtvis införskaffa samma gps om jag blir nöjd då många chaufförer letar efter bra gpser.

Tacksam för snabbt svar :)

Mvh Jimmy

Postad 30 July 2009 - 18:21

Unregistered6814d167
  • Unregistered6814d167
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Hej. Jag kör lastbil och ska uppgradera gps från min (Crappy) Garmin Nuvi 205 till något betydligt bättre. Den Gpsen är helt värdelös som kartvisare och leder en oftare på senvägar än genvägar ;) Gillar dock funktioner som tripmätare, avståndsmätare mm för en som inte varit kräsen.

Jag vill nu uppgradera och 7310, 8310 bl a verkar intressantast med de roliga funktionerna och den snygga grafiken. Jag läste dock ett omdöme på prisjakt att 7310 saknar tripmätare till min stora besvikelse...

Kan ni vara snälla och svara på om detta isåfall stämmer då det är ganska avgörande om jag ska införskaffa en Navigon. Det gäller ovan nämnda modeller samt 2110max och 8110 som varit mest intressanta.

Andra tips om gpser eller nyttiga funktioner mottages varmt för en åkeriägare/chaufför. Min far och kollegor kommer troligtvis införskaffa samma gps om jag blir nöjd då många chaufförer letar efter bra gpser.

Tacksam för snabbt svar :)

Mvh Jimmy

Du kan vara lugn! Den har trippmätare. Man kan ställa in att den ska föra journal.
Då får man upp en ruta där man knappar in mätarställning, skäl (man får välja i en lista om det är privat, tjänst m.m) och notering varje gång man planerar en rutt
Vill man inte att en rutt skall komma med i journalen så skippar man bara det steget vid planeringen.
Allt sparas i en xml-fil på minneskortet som du drar över till din dator. Du ser hur långt du har kört, mätarställning före och efter (om jag inte minns helt fel), medelhastighet och lite annat trevligt.

Du kan inte bläddra i filen via enheten utan du får bara ut informationen på en dator sen men det är inte fy skam. :)

Edit:
Jag hittade min fil när jag lekte :)
Den innehåller:
Punkter, Kommentar, Antal kilometer, Skäl, Stad, Gata, Datum, Klockslag, Varaktighet, (etapp), Varaktighet (total), Sträcka (etapp), Sträcka (total), Genomsnittshastighet, Max-hastighet, Lon, Lat

Langa ett PM om du vill ha XML-filen.

Redigerat av Unregistered6814d167, 30 July 2009 - 18:30.

Postad 31 July 2009 - 15:07

Skyrex
  • Skyrex
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Du kan vara lugn! Den har trippmätare. Man kan ställa in att den ska föra journal.
Då får man upp en ruta där man knappar in mätarställning, skäl (man får välja i en lista om det är privat, tjänst m.m) och notering varje gång man planerar en rutt
Vill man inte att en rutt skall komma med i journalen så skippar man bara det steget vid planeringen.
Allt sparas i en xml-fil på minneskortet som du drar över till din dator. Du ser hur långt du har kört, mätarställning före och efter (om jag inte minns helt fel), medelhastighet och lite annat trevligt.

Du kan inte bläddra i filen via enheten utan du får bara ut informationen på en dator sen men det är inte fy skam. :blink:

Edit:
Jag hittade min fil när jag lekte ;)
Den innehåller:
Punkter, Kommentar, Antal kilometer, Skäl, Stad, Gata, Datum, Klockslag, Varaktighet, (etapp), Varaktighet (total), Sträcka (etapp), Sträcka (total), Genomsnittshastighet, Max-hastighet, Lon, Lat

Langa ett PM om du vill ha XML-filen.

Tack för ett bra svar. Men har jag förstått rätt ang. att trip sträcka mm bara syns när man kollar loggen på dator? Kan man inte se det direkt på gpsen. Jag behöver en användarvänlig och smidig gps att använda i lastbilen. Blir lite osäker bara om inte de viktigaste funktionerna är bättre än på min Garmin Nuvi för 700 spänn...

Mvh Jimmt

Redigerat av Skyrex, 31 July 2009 - 20:48.

Postad 01 August 2009 - 19:01

Wildboar
  • Wildboar
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Just hemma från en 300-milatur runt Östersjön, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tyskland. Mycket nöjd! Tycker den räknar om väldigt snabbt när man avviker från rutten. Åter märker man förstås att Bästa väg kan vara både kortare och tidsmässigt snabbare än snabb väg, det är ju lite konstigt, men man vänjer sig att kolla alla alternativ. Märkte också att när man planerar en väg på kvällen till nästa dag så får man en viss tidsangivelse, sen när man startar på morgonen så visar den att det ska ta längre tid, pga morgonrusning får man förmoda, så det stämmer ju med reklamen. Några gånger överdrev den körtiden väldigt mycket, men det var i början, så kanske den lär sig av min körstil?
Ang karttäckningen, alla ska ha 99% utom Estland med 29%, tycker det låter konstigt, men det kanske är östra delen mot Ryssland, vi märkte i alla fall inget som saknades, annat än enstaka rondeller. Största missen var i Riga, där vårt hotell låg inne i gågatuzonen, men GPS'en visste inte att en sån zon fanns, så det var lite trixigt att köra rätt genom stan. Men det är ju förstås Navteqs fel och inte Navigon. Fartkameror funkade bra, hastigheter var rätt för det mesta - utom i Sverige! Precis som jag förut noterat runt Stockholm.
I övriga länder visar den så gott som hela tiden aktuell hastighetsbegränsning, på alla landsvägar vi kört, med direkt varning för 50 i byar osv. Men så fort vi kom in i Sverige (Trelleborg) blev det sämre. Europavägar och riksvägar (med nummer under 100) har angivelser, men så fort man lämnade dessa saknas det. Vi valde t ex Undvik motorväg mellan Malmö och Falkenberg, och hade nästan aldrig nån angivelse. Samma sak från Falkenberg till Smålandsstenar (väg 150). Är detta något generellt Sverigeproblem, att vi inte levererar dessa uppgifter till Navteq?
Hade det saknats i Litauen hade jag kanske tyckt det var förståeligt att dom inte har alla uppgifter, men Sverige borde ju ligga långt fram?
/Hasse

Har också kört runt med navigatorn på och tyvärr får jag konstatera att kartmaterialet tyvärr innehåller en hel del felaktigheter. Åtminstone antar/hoppas jag att det är kartan som falerar när man blir dirigerad in på cykelvägar, privata vägar, enkelriktade gator och vägar med fordonstrafik förbjuden.

En annan observation är hur uselt TMC fungerar. I dom flesta fall där jag blivit varnad för vägarbeten med avstängda körfält och sänkt hastighet har det inte varit någon som helst begränsning i framkomligheten och i vissa fall inte ens ett spår av vägarbete !! Skärpning Destia !

Jag håller med om att det känns märkligt att det finns så lite hastighetsinformation för Sverige med i systemet. Fast med tanke på hur mycket fel det är på kartmaterialet så kanske man ska vara glad för det så man slipper reta upp sig på det med.

Postad 16 August 2009 - 15:18

buddhabar
  • buddhabar
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Igår köpte jag min 7310 efter att jag har provat både tomtom 730 och navigon 8110. jag måste säga att jag blev besviken på att det är omöjligt att kunna läsa gatunamn på dagsljuset. bokstaverna äe små och mixat med landskapets färg. Röststyr funk. är lika dålig som TT730 och 8110. Ibland måste man trycka flera gånger för att navigon ska reagera (kanske mjukvara problem). Fast den använder så pass ny karta hittar den inte ens mitt husnummer rätt(bor 2.5 km. från centrum). hastighetsbegränsning 30 km. visas inte. TCM funk. (hur många gånger jag försökt)går inte ställe in att den bara ska visa lokala meddelandet och ta bara emot P2. Det värsta är varför man betalar för funk. som inte fungerar nämligen City View 3D. Jag bor i Uppsala och denna funk. fungerar tyvärr inte.(att den kanske fungerar i Tyskland har inget betydelse).

Redigerat av buddhabar, 16 August 2009 - 15:19.

Postad 16 August 2009 - 15:44

Wildboar
  • Wildboar
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Igår köpte jag min 7310 efter att jag har provat både tomtom 730 och navigon 8110. jag måste säga att jag blev besviken på att det är omöjligt att kunna läsa gatunamn på dagsljuset. bokstaverna äe små och mixat med landskapets färg. Röststyr funk. är lika dålig som TT730 och 8110. Ibland måste man trycka flera gånger för att navigon ska reagera (kanske mjukvara problem). Fast den använder så pass ny karta hittar den inte ens mitt husnummer rätt(bor 2.5 km. från centrum). hastighetsbegränsning 30 km. visas inte. TCM funk. (hur många gånger jag försökt)går inte ställe in att den bara ska visa lokala meddelandet och ta bara emot P2. Det värsta är varför man betalar för funk. som inte fungerar nämligen City View 3D. Jag bor i Uppsala och denna funk. fungerar tyvärr inte.(att den kanske fungerar i Tyskland har inget betydelse).

Jag har stängt av visningen av gatunamn, dels så syns dom dåligt men kanske mest för att det påverkar prestanda och i grund och botten känns som ganska onödig info vid navigeringen.

Röststyrningen funkar hyfsat för mig med rikssvensk dialekt.

Husnummer är fel ibland men det är knappast navigatorns fel utan det är kartleverantören Navteq som schabblar och då spelar det ingen roll vilken navigator man har.

Jag får intrycket att Navigon av någon anledninghar valt att plockat bort visningen av hastighetsinformation eftersom det av och till blinkar till med hastighetsskyltarpå sträckor där det annars saknas sån info och om man kör simuleringsläget kan den köra 30 på 30-sträckor och 50 på 50-sträckor.

Håller som jag skrivit tidigare med om att TMC fungerar tämligen mediokert men jag tycker nog navigatorn gör det den ska med den desinformation som Destia skickar ut.

Citi View 3D "fungerar" i Stockholm men jag tror inte att det finns för någon annan stad i Sverige. I vilket fall som helst tycker jag att den funktionen känns väldigt ofärdig och stör mer än hjälper så den har jag stängt av den med.

Postad 16 August 2009 - 15:56

buddhabar
  • buddhabar
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
jag vet inte om man kan reglera mic. men man måste nästan skrika för att den ska registrera och 3 olika punkter (ort,gatunamn,husnummer) tar lika långt att knappa själva. om man kunde koppla bluetooth hörlurar kunde man lättare registrera adressen via röst.

Är det stor skillnad mellan Q1 och Q2 kartan, när det gäller Sverige ???

Redigerat av buddhabar, 16 August 2009 - 15:57.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.