Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Absorbenter från Bullerbekämparen (En allmän diskussion om absorbenter)

442 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Har du handlat absorbenter hos Bullerbekämparen efter att ha läst den här tråden? (119 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 07 July 2009 - 20:57

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

HInner inte läsa haöa tråden, men jag funderar på att beställa lite palett. Hur många tror ni behövs till ett 25m2 rum som är sparsamt möblerat och därför lider av go efterklang och eko....

Går det att klä dom med tyg utan att försämra deras absorbtionsförmåga om man väljer ett luftgenomsläpplingt tyg ?

Klä om i tyg fungerar, bara det släpper igenom luft. Prova att blåsa igenom tyget.... se inlägg nr 1.

Jag är ingen expert på akustik men prova att sätta 1 eller 2 "bakom" varje fronthögtalare och alternativt några i framkant av taket. Eller både och...se mitt galleri te.x

Någon anna som har förslag?

Redigerat av genstruktur, 07 July 2009 - 21:12.

Postad 08 July 2009 - 09:42

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Klä om i tyg fungerar, bara det släpper igenom luft. Prova att blåsa igenom tyget.... se inlägg nr 1.

Jag är ingen expert på akustik men prova att sätta 1 eller 2 "bakom" varje fronthögtalare och alternativt några i framkant av taket. Eller både och...se mitt galleri te.x

Någon anna som har förslag?

Förslaget låter bra.

Sätt absorbenten där du tror att diskanten kommer att studsa innan den når dina öron. Man kan ta hjälp av en spegel också. Dock är jag osäker på hur den metoden funkar. Undrar om det är att när man ser diskanten från sin sittplats reflekteras i spegeln så ska man sätta absorbenten där kanske..?

Postad 08 July 2009 - 13:33

Rutger6
  • Rutger6
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Har uppdaterat mitt galleri med bilder över hur det ser ut hemma hos mig nu..och jag är fortfarande kanonnöjd över hur mycket bättre det låter med plattorna uppe på väggen..

Me like alot! :)

Postad 08 July 2009 - 19:42

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Har uppdaterat mitt galleri med bilder över hur det ser ut hemma hos mig nu..och jag är fortfarande kanonnöjd över hur mycket bättre det låter med plattorna uppe på väggen..

Me like alot! :)

Javisst är de underbara! :)

Du körde på panelgardinen ser jag, blev bra det där1

Själv var jag och köpte 2st stora till idag för montering i taket. Skall försöka få upp dem på fredag tänkte jag.
Funderar på att sätta dem som Chattras sa, absorbentens kant i framkant på frontarna och ut i rummet så att säga, de kommer väl sluta mitt i rummet ungefär. Kanske en 80-100cm framför sweetspot, vad tror ni om det? Eller skall absorbenten sitta längre bak, fram? Vad tror ni?

Var hemma hos min kompis idag som satte 6st stora i taket. Tyckte det blev riktigt snyggt, vilken skillnade på ljudet det var sen! Väldigt lugnt och skönt och fin ljudbild! Säkert en 80% av hans tak är täckt nu, blev inte alls någon jobbig känsla tyckte jag. Sen har han inte så mycket som dämpar annars i rummet iofs. Väldigt bra resultat och han var grymt nöjd!

Redigerat av genstruktur, 10 July 2009 - 00:32.

Postad 10 July 2009 - 17:15

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0
Går det att måla dom här absorbenterna?

Postad 10 July 2009 - 21:05

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Bifogad fil  Bild_622.jpg   698.52K   3 Antal nerladdningar

Dåså! Absorbenter i tak monterade!

Såklart blev det inte exakt som jag ville, skarven mellan dem hamnde tyvärr inte mitt i som jag tänkt. Allt skulle egentligen varit 10cm åt höger från sweetspot sett :P . Tänkte fel när jag satte upp första plattan, går att justera iofs.....får som jag orkar.Börjar bli en del hål också som skall maskeras den dagen man flyttar :(

Det går att justera absorbenterna i "djupled" eftersom byglarna sitter på sidan, känns bra. Kan man finjustera lite eventuellt. Har provat lite fram och tillbaka, inte bestämt mig än....

Satte mig ner trött, sketen och halvt lomhörd från slagborren. Stor skillnad vart det men var det verkligen till det bättre? Tyckte diskanten försvunnit nästan och trodde jag dämpat för mycket.

Städade och tog en dusch efter detta......åt middag.

Har nu lyssnat i en 2-3tim, finjusterat sweetspot några cm framåt eftersom jag upplevde basen tightare där och det blev lite mer diskant i ljudbilden på det viset. Måste erkänna att det låter fantastiskt. Känns som att bli överkörd av tåget på lite högre volymer. Ljudet är öronbedövande ;) och det finns inte en tillstymmelse till några "jobbiga" ljud i mellan/diskantregistret . Tycker ljudbilden vuxit på höjden, flyttat en ca 20cm upp över golvet vilket jag gillar, en liten svaghet som jag ser det med min Dali sen innan. Allt känns så stort på något sätt, högtalarna har nästan helt fösvunnit och de är bara en vägg av ljud. Känns som att stå på konsert nästan :( .
Det skall lyssnar mer såklart och ni vet att jag kommer ge er mer info om hur det låter, envetna genstruktur :) .
Nu har jag 7200x4400x300mm dämpad yta totalt i rummet......

Lakritstimomte: Jo de skall gå att måla med någon sorts vattenfärg, nästan som en sådan man målar med som barn. Vet dock inte märke eller namn. Allt enligt han på bullerbekämparen, ringa och fråga kanske?

Edit: Galleri uppdaterat!

Redigerat av genstruktur, 12 July 2009 - 22:31.

Postad 11 July 2009 - 16:41

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Har nu märkt att placeringen av absorbenterna enligt bilden ovan ger för lite diskant, man får skjuta dem mot högtalarna en 15cm. Upplevde att jag tappade framförallt hi-hats, symbaler och det goa rivet i gitarrer, det blev lite grötigt för allt ljude hade "samma" frekvens typ. Nu låter det bättre, kör dem " mitt i " så att säga, skall även prova att skjuta absorbenterna så långt in mot högtalarna det går och se hur det låter.

******** vad fräckt det är, låter så bra! Sicket d###### tryck det är nu, större ludbild och känns nästan ibland som man kör surround, och då menar jag naturligvis inte EXAKT utan nästan...det påminner. Ljudebilden är så bred ut på sidorna och nästan bakom en ibland på vissa skivor. Lite förvirrande dock, upplever att vissa instrument och ljud "bytt plats", är väl för att refklektioner i taket gjorde att de hamnade på "fel plats" innan kanske? Därav "känner jag inte igen" min skivor riktigt. :)

Redigerat av genstruktur, 11 July 2009 - 22:52.

Postad 11 July 2009 - 22:26

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Är inte dessa plattor samma som dom som akustikmiljö säljer?
akustikmiljö

Postad 11 July 2009 - 22:39

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Är inte dessa plattor samma som dom som akustikmiljö säljer?
akustikmiljö

Ser väldigt lika ut får jag hålla med om, visste inte att de hade dem faktiskt. Går väl bara att montera i tak ser det ut som iofs.? Absoroptionskurvan ser snarlik ut....lite sämre kanske to.m

Han på bullebekämparen sa att killen som startade akustikmiljö jobbade på BB en gång i tiden, har för mig det var akustikmiljö i alla fall.

Redigerat av genstruktur, 12 July 2009 - 22:27.

Postad 14 July 2009 - 12:34

eklöf
  • eklöf
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Hur många skruvar behövs för takmontage, är det 4st per skiva? Tjommen nere i gbg tyckte jag behövde 8st plattor, men det blir många hål det och det bär emot när man bor i hyres....

Är det överkurs med 8st på 25m2? Eller behövs det så mycket för att få bort efterklang.

Redigerat av eklöf, 14 July 2009 - 12:37.

Postad 14 July 2009 - 15:15

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Hur många skruvar behövs för takmontage, är det 4st per skiva? Tjommen nere i gbg tyckte jag behövde 8st plattor, men det blir många hål det och det bär emot när man bor i hyres....

Är det överkurs med 8st på 25m2? Eller behövs det så mycket för att få bort efterklang.

Det finns hål för 3skruv på varje sida men det fungerar bra med 2st bara, så jag körde och alla andra i tråden tror jag. Alltså 4st per skiva.....Finns en annan lösning på takhängda absorbenter som kanske inte kräver lika många skruv. Kolla in "Xris" här på forumet

Tjommen? :D ....han på bullerbekämparen?

Nu vet jag inte alls hur det ser ut hos dig men har man inte så mycket problem tror jag man skall vara lite försiktig med att sätta "hela taket", eller vad tror ni andra? Tror nog det kunde varit overkill hos mig i alla fall...

Du skall inte sätta 2bakom varje front och 4 i taket då istället? Väggen bakom frontarna tjänar en hel del på att dämpas den med.

Bor du i närheten av BB kan du alltid köpa några och se hur det blir och köpa fler senare om det fortfarande inte låter som du vill?

Någon annan får gärna komma med synpunkter också. Jag spånar mest, har ingen utbildning inom akustik :( .

Redigerat av genstruktur, 14 July 2009 - 15:32.

Postad 14 July 2009 - 16:24

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Om det är samma på akustikmiljö så kan det ju vara värt att köpa dem där då jag förmodligen inte orkar åka 40mil för att hämta på BB, det skilde ju inte så många kronor. Bara en hutlös frakt på 500kr, fast det går ju ann om man delar med en polare.

Men Ser dem lika bra ut? Vill ju inte ha något som är sämre... och är det bättre med luftspalt eller ska man köra dikt an?

Postad 14 July 2009 - 17:24

eklöf
  • eklöf
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0

Om det är samma på akustikmiljö så kan det ju vara värt att köpa dem där då jag förmodligen inte orkar åka 40mil för att hämta på BB, det skilde ju inte så många kronor. Bara en hutlös frakt på 500kr, fast det går ju ann om man delar med en polare.

Men Ser dem lika bra ut? Vill ju inte ha något som är sämre... och är det bättre med luftspalt eller ska man köra dikt an?

Skulle kosta 1000 :- i frakt för mig, 8st skivor. Känns lite surt.

Postad 14 July 2009 - 17:31

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Jag tyckte diagrammet så något sämre ut men jag är ingen expert,kanske inte har så stor betydelse .
Sen är det alltid bättre att monterna med luftspalt som jag förstått det. Dämpar fler och lägre frekvenser då....

Själv tyckte jag nog de var snyggare dock men kolla upp om de går att monterna på väggar, såg inte ut så på bilderna tyckte jag. Du kanske skall ha dem i taket iofs.?

Finss det inget liknande alternativ i närheten där du bor då så slipper du frakten?
Edit: Det går att få det skickat från BB också tror jag, kontakta dem om du är intresserad.

Diagram:

http://www.akustikmi...?...=&sida_nr=1

http://www.absoflex....tt_tak_vagg.pdf

Verkar som BB´s dämpar bättre i övre register och Akustikmiljö´s bättre i de lägre. Känner mig inte kvalificerad nog att svara på vilken som är "bäst", blir säkert bra med båda alternativen.

Ett annat alternativ som jag fann : http://www.akuart.se...CFc4TzAodoAigLg

10x priset på Palett och dämpar sämre iofs. men dock ett alternativ.

Redigerat av genstruktur, 14 July 2009 - 23:14.

Postad 14 July 2009 - 23:46

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
fan genstruktur, vart riktigt sugen på två stora å en liten. vad skulle det kosta?
bor dock 45mil från gbg. Du vill inte skicka med bussgods åt mig? :( Du får
självklart ersättning för besväret.

Postad 14 July 2009 - 23:52

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

fan genstruktur, vart riktigt sugen på två stora å en liten. vad skulle det kosta?
bor dock 45mil från gbg. Du vill inte skicka med bussgods åt mig? :D Du får
självklart ersättning för besväret.

Priset står i inlägg nr 1 :( .

Har du kollat vad BB skulle ta för att skicka dem?

MAn skulle även kunna tänka sig att kontakta dessa, ändå de som gör dem. http://www.absoflex....ontakta_oss.htm

Kanske finns någon närmare återförsäljare?

Jag PM:ar dig...

Redigerat av genstruktur, 15 July 2009 - 14:46.

Postad 15 July 2009 - 00:05

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
hur kunde jag missa det? så då blir det 1160:- frakten verkar gå på 500-1000 om man kollar vad andra har fått som förslag men det kanske var från annat företag? Kanske ska ringa eller kontakta BB för att höra om de ens skickar. De kanske inte orkar hålla på när det inte är så stora volymer.

Ska kolla med absoflex som alt. 2

iofs har jag en kusin i trakterna kring gbg. kan ju höra om han kan köpa och skicka alt. köra upp när han kommer på besök.

Postad 15 July 2009 - 00:07

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Jess kolla upp alla alternativ tycker jag!
Som sagt, kolla om det inte finns en närmare återförsäljare eller de kanske kan tipsa om liknande produkt i närheten?
Är ändå industriprylar det här och det finns inustrier över hela Sverige tycker man.

Redigerat av genstruktur, 15 July 2009 - 00:13.

Postad 16 July 2009 - 07:01

eklöf
  • eklöf
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Intressant detta med akustik. Nu har jag ett nytt påstående som nån insatt gärna för bekräfta/dementera. Tydligen ger det lite resultat att dämpa ett rum om det har öppningar utan dörrar till angränsande rum. Jag har en större öppning in mot hallen som jag inte har någon dörr till. Stämmer detta tro?

Postad 16 July 2009 - 13:29

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Intressant detta med akustik. Nu har jag ett nytt påstående som nån insatt gärna för bekräfta/dementera. Tydligen ger det lite resultat att dämpa ett rum om det har öppningar utan dörrar till angränsande rum. Jag har en större öppning in mot hallen som jag inte har någon dörr till. Stämmer detta tro?

Ja nu är jag ingen expert men jag har en öppning ut i hallen också, ser du på bilderna i mitt galleri och det har fungerat bra.
Även min kompis som satte absorbenter i taket har 2öppningar i sitt vardagsrum och en balkong, vart effekt där också.

Redigerat av genstruktur, 16 July 2009 - 13:36.

Postad 16 July 2009 - 22:28

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
Här är svaret jag fick från absoflex, när jag frågade om återförsäljare i närheten av uppsala, västerås eller sthlm.

Hej Joakim!

Vi jobbar mestadels med direktförsäljning. (En av anledningarna till att vi har förhållandevis låga priser på våra produkter).

Är det något specifikt rum som du behöver ljudabsorbenter till?

Om du vet mängd kan vi skicka offert med pris inkl. frakt.

(Jag går på semester idag… hänvisar därför e-post till [email protected] )

mvh

Simon Johansson

Postad 21 July 2009 - 14:01

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0
Ja, det verkar tyvärr bli dyrt det här om man inte kan åka o köpa på plats. Nån som vill splitta frakt till Sthlm?

Postad 25 July 2009 - 00:11

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Ja, det verkar tyvärr bli dyrt det här om man inte kan åka o köpa på plats. Nån som vill splitta frakt till Sthlm?

Måste väl finnas något liknande i Stockholmsområdet?

Postad 25 July 2009 - 00:51

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

Måste väl finnas något liknande i Stockholmsområdet?

Ringde absolflex, dom hade inga ÅF i Sthlmstrakten. Har byggt egna på väggen av mineralull, men ville ha dessa med upphängning etc för tak.

Postad 25 July 2009 - 02:57

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Ringde absolflex, dom hade inga ÅF i Sthlmstrakten. Har byggt egna på väggen av mineralull, men ville ha dessa med upphängning etc för tak.

Mmm i taket blir det svårare. Man tycker att Stockholm är så stort så det borde finnas något annat alternativ än Absolfex menar jag......

Postad 16 August 2009 - 16:44

Unregistered46986fd8
  • Unregistered46986fd8
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Intressant tråd, ska flytta till studentlägenhet om 2 veckor och bli förhoppningsvis klar med mina högtalare tills dess. Efter att ha läst denna tråden är man ju sjukt sugen på lite absorbenter.

Nackdelen är att lägenheten har en ganska öppen planlösning, vilket gör att bakväggen hamnar lite mer än 2 meter bakom sweetspot. Avlånga rum är visserligen att föredra men känns som att ett så pass avlångt rum förstör den del.

Här är planlösning och lite bilder: http://eidar.se/HSS/...f3-418e8093f71f

Absorbenter som du satt upp genstruktur verkar vettigt, har tänkt att ha TV och högtalare liknande som det ser ut på hemsidan. D.v.s. bredvid sängen på ena kortsidan. Sen soffan mitt i rummet, vilket gör att det blir stort avstånd till bakre väggen, luktar jobbiga resonanser ;)

Tips på optimal placering av högtalare etc, samt absorbenter kanske? Tack på förhand :)

Postad 24 August 2009 - 00:32

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Intressant tråd, ska flytta till studentlägenhet om 2 veckor och bli förhoppningsvis klar med mina högtalare tills dess. Efter att ha läst denna tråden är man ju sjukt sugen på lite absorbenter.

Nackdelen är att lägenheten har en ganska öppen planlösning, vilket gör att bakväggen hamnar lite mer än 2 meter bakom sweetspot. Avlånga rum är visserligen att föredra men känns som att ett så pass avlångt rum förstör den del.

Här är planlösning och lite bilder: http://eidar.se/HSS/...f3-418e8093f71f

Absorbenter som du satt upp genstruktur verkar vettigt, har tänkt att ha TV och högtalare liknande som det ser ut på hemsidan. D.v.s. bredvid sängen på ena kortsidan. Sen soffan mitt i rummet, vilket gör att det blir stort avstånd till bakre väggen, luktar jobbiga resonanser :D

Tips på optimal placering av högtalare etc, samt absorbenter kanske? Tack på förhand :D

Länken fungerar inte för mig, "ej behörig" står det.

Är ingen akustikexpert direkt, vet inte hur absorbenternas funktion ändras om man har frontarna långt i från väggen bakom dem. Känns som de borde göra nytta ändå tycker jag. Ljudet borde ändå studsa i bakväggen och gröta ner ljudbilden så jag tror nog absorbenterna gör sitt jobb i alla fall.

Någon annan som kan mer om detta ämnet?

Redigerat av genstruktur, 24 August 2009 - 00:34.

Postad 24 August 2009 - 14:56

Unregistered46986fd8
  • Unregistered46986fd8
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Ah länken var kass, här kommer en bild på lägenheten, helt öppen planlösning. Bakom matbordet är där en vägg direkt.

Postad bild

Har ju möjligheten att sätta högtalarna framför soffan på bilden vid väggen, men då får man ett himla långt avstånd till bakre väggen från sweetspot så att säga, eller så ställer man högtalarna riktade mot där sängen står vilket nog blir bäst men då har man ett stort fönster där absorbenterna ska sitta ;)

Kanske funkar men tjocka gardiner bakom högtalarna, sen kanske man kan sätta något ovanför sängen bakom sittplatsen istället, typ diffuser eller något? Får klura på detta ett tag :o

Postad 25 August 2009 - 02:44

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
(1)Om jag förstod det rätt så funderar du på att ha frontara på var sin sida om fönstret till vänster i bilden och spela mot där sängen står nu.

(2)Eller, att ha ena vid fönstret och den andra borta vid sängen och spela mot matbordet....förstod jag det rätt?

Känns som alternativ 2 borde var bättre. Du slipper fönstret till stor del som du säger, du kan sätta asborbenter bakom frontarna, du kan laborera med soffan varti rummet den skall stå för att få bäst ljud i sweetspot. Blir svårare om du spelar enligt alternativ 1 för då har du väl soffan mot sängen nästan, du kommer väl ha anläggningen i knät ser det ut som eller nästan sitta i sängen och lyssna?Lite svårt att se avstånden riktigt på bilden iofs. Kanske jag som misstar mig?

Angående väggen bakom sweetspot, det är ofta bättre att ha sweetspot en bit ut i rummet...man slipper mycket bumlig bas och man får ett renare ljud. Hos mig låter det mycket bättre när soffan står en ca 80cm från bakväggen än när den står kloss an. Längre än ut än så fungerar inte riktigt hemma hos mig, har tvn i knät snart men jag tror inte det är något negativt om avståndet är större. Hur långt är avståndet du pratar om egentligen?

Men som du säger, är väl bara att testa sig fram. Prova de 2 alternativen du radat upp och lyssna vad som låter bäst. Snyggt studentrum du fått till by the way :o .

Vad är det för anläggning du skall införskaffa förresten och när kommer den?

/Genis

Redigerat av genstruktur, 25 August 2009 - 02:50.

Postad 25 August 2009 - 15:50

Unregistered46986fd8
  • Unregistered46986fd8
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Tack för svaret!

Jo det känns som alternativ 2 är bäst, ha högtalare och TV framför ett fönster är ganska segt, kan inte planslösningen i huvudet så vet inte exakt hur långt det är från sweetspot till bakre väggen men bör vara runt 3 meter kanske, kanske lite mer. Ska nog inte vara något problem, hela lägenheten är på 32kvm så vardagsrummet är inte så stort. Ska börja med som du sa att sätta högtalarna och TV'n bredvid där sängen står så de spelar mot köket, sen testa runt där lite.

Högtalarna är ett par hemmabyggen, två-vägare på 22 liter med Vifa diskant och 6.5" bas. De är betydligt större en ett par "stativare" i den bemärkelsen så jag tror de kan fylla ut lägenheten ganska bra. Förstärkare står på tur, ska åka runt och testa olika märken med högtalarna när de är klara. Sugen på nya Rotel RA-1520, kör för tillfället med en Denon 2 kanalare med några år på nacken. Spelglad liten sak men saknar en del pondus när man skruvar upp, blir gärna vasst och osammanhängande.
Ska lägga upp bilder i galleriet när jag fixat till sista finishen på dem och inrett lägenheten lite. Flyttar på lördag så då får jag prova runt en del.

Som de är provspelade nu så har jag dem runt 1.5 meter från mig och sitter direkt mot en odämpad bakvägg. Blir väldigt mycket "in your face" och basen blir sjukt bumlig. Tror de kan trivas med lite utrymme att sjunga ut :)

Redigerat av Unregistered46986fd8, 25 August 2009 - 15:50.

Postad 25 August 2009 - 19:46

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Här har jag tänkt att göra något åt vibrationer och dylikt, tex ställa högtalarna på dessa http://www.hembiocon....htm........vad mer bör jag göra?
En tråkig sak är ju ingången till höger(ska hänga upp ett ljudabsorberande draperi) blir knappt ingen bas från högra högtalaren(inte när man står pricis framför iaf)
En tanke var att jag skulle hänga upp ljudabsorberande tyg överallt där man ser träväggen på frontväggen, skulle det kunna bli bra....såg även i tråden att vissa har ljudabs plattor i taket långt fram, skulle det vara bra här med?
För övrigt så är duken 108" och frontarna har dubbla 12" basar.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered68eeb4be, 30 August 2009 - 15:36.

Postad 26 August 2009 - 02:34

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Flakkz: Vi får höra lite rapporter när du flyttar in då. Lycka till och hoppas flytten och möbleringen av anläggningen går bra! :)

Mikeman: Jo om dina högtalare står rätt på golvet skulle jag rekommendera SDfötter, har dem själv och tyckte de stramade åt basen en del och gav en renare ljudbild i de andra perspektiven också.

Draperi för igången kan vara nåt helt klart, annars går det väl inte att göra så mycket annat än att sätta en dörr då och de kan väl vara ett för stort ingrepp kan jag tänka mig :) . Absorebenter i taket framför/ovanför frontarna kan definitivt vara nåt, kanske även på sidoväggen vid fronten till vänster i bild. Allt det där ihop med ett draperi borde ge ljudet en rejäl förbättring. En matta på golvet skulle nog också göra sitt till.

Postad 31 August 2009 - 09:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Häng upp ett draperi eller något bakom duken, annars får du tråkigt hög frekvent fladder eko mellan duken och väggen.
sedan så 2st absorbenter mellan högtalare och duk på ca 70cm bredd och upp till taken i stort sätt.

Då har du redan där kommit långt och du kommer absolut inte att bli missnöjd med den lilla insattsen.. ;)

Edit: och jo, SD fötter ska du absolut ha, kan göra under för ljudet ! :P

Redigerat av DVD-ai, 31 August 2009 - 09:41.

Postad 01 September 2009 - 02:46

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Bra med lite hjälp här dvd-ai, känner mig ensam i tråden:) .

Postad 01 September 2009 - 07:57

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Hej hej

SD-dämpfötter är beställt, jag har ca:14 m² scenmolton jag kan använda(måste man sy å grejja eller kan man bara hänga upp det på nått sätt)....ska jag bara ha det pricis bakom duken eller typ över hela frontväggen.
Var ska absorbenterna sitta säger ni(om man har scenmolton över hela väggen kan man inte då slippa att införskaffa absorbenter?), ska man ha dom från golvet bakom högtalarna och upp till taket? ska man ha i taket med?

Postad 01 September 2009 - 14:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Som på bilden, det röda är absorbenter, ca 10cm tjocka är bra om du kan få till.

mellan dessa absorbenter och bakom duken, och helavägen ner till golvet så ska du ha ett tyg hängande, det försökte jag visa med "dubbel pilen"

sedan skadar den inet att ha en stor matt på gilvet också, för att få ner efterklangen i rummet.

Har du öppen planlösning eller är det ett eget rum med dörr som går att stänga ?

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  fdfdfd.bmp   664.55K   49 Antal nerladdningar

Postad 02 September 2009 - 01:55

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Mikeman: Kör du på rekommendation med tyg, absorbenter, SDfötter och matta på golvet blir det en stor förbättring. Det vågar jag nästan lova.

Fan dvd-ai, du är en riktig konstnär :D ! Nej men, sjysst med en lite skiss!

Postad 02 September 2009 - 08:56

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Mycket bra bild, nu är jag med.

Dock så hade jag gärna sluppit bygga absorbenterna(vet inte riktigt "ingredienserna") verkar inte så lätt att hitta rätt å köpa heller(finns ju massa olika) har nån nått bra tips där man kan köpa och vilka man ska köpa?

Nej, har ingen dörr.....tänkte hänga ett scenmoltontygs-draperi för in/utgången, kanske gör lite nytta iaf.

Redigerat av Unregistered68eeb4be, 02 September 2009 - 09:04.

Postad 02 September 2009 - 09:03

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

Dock så hade jag gärna sluppit bygga absorbenterna(vet inte riktigt "ingredienserna") verkar inte så lätt att hitta rätt å köpa heller(finns ju massa olika) har nån nått bra tips där man kan köpa och vilka man ska köpa?

Enkelt, markskivor (av pressad sten/minerallull) från bygghandeln, ex 1200*600mm och sen 50 eller om du vill slå på stort 100mm tjocka. Dessa fästs på en ram av 45*45mm reglar (PÅ regeln så att det blir en luftspalt mellan). Klä sedan markskivorna med valfritt tyg om du inte vill ha isolering i halva vardagsrummet. Vill man kan man sedan sätta en ram runt absorbenten. Finns bild i mitt galleri.

Steget efter det är rörabsorbenter :) Då behövs mätmic och en dator samt ett exceldokument för värden.

Redigerat av bran, 02 September 2009 - 10:34.

Postad 02 September 2009 - 10:33

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Nej, har ingen dörr.....tänkte hänga ett scenmoltontygs-draperi för in/utgången, kanske gör lite nytta iaf.

Jo, hänger du ett tyg där, vilket som hälst så är det bättre än inget alls !
och du får ner efterklangen och det är väldigt bra ! :)

Enkelt, markskivor (av pressad sten/minerallull) från bygghandeln, ex 1200*600mm och sen 50 eller om du vill slå på stort 100mm tjocka. Dessa fästs på 45*45mm reglar (PÅ regeln så att det blir en luftspalt mellan). Klä sedan markskivorna med valfritt tyg om du inte vill ha isolering i halva vardagsrummet. Vill man kan man sedan sätta en ram runt absorbenten. Finns bild i mitt galleri.

Steget efter det är rörabsorbenter ;) Då behövs mätmic och en dator samt ett exceldokument för värden.

Jepp, bra alternativ, och jätte lätt att bygga + ett snyggt tyg så blir det en del av inredningen... :rolleyes:

Postad 03 September 2009 - 10:16

niklas brandin
  • niklas brandin
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

Okej, det här måste jag ju bara ha. Synd att företaget ligger i Göteborg ca 40mil från mig. Får se om det blir någon tur dit i Sommar då blir det garanterat inköp!

Det finns många likvärdiga och mycket bättre material att köpa från många ställen så inte behöver du åka till Göteborg för att handla. ett tips är att kolla efter isolering till stora fläktkanaler. Där kan du hitta 12 cm skivor (säljs bla på Beijer) som dämpar över 90% ända ner under 125 hz. Det jag tänker på heter Isover Cleantec G 8379.

Redigerat av niklas brandin, 03 September 2009 - 10:29.

Postad 05 September 2009 - 17:15

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Kan meddela att jag nu gjort en ny Audysseysetup.

Koncentrerade mig på stereolyssning när jag höll på med absorbenterna, nu efter setupen är allt inställt perfekt och jag tycker definitivt det låter mer tajt och renare än innan! En del bumlig bas är borta te.x :).

Det finns många likvärdiga och mycket bättre material att köpa från många ställen så inte behöver du åka till Göteborg för att handla. ett tips är att kolla efter isolering till stora fläktkanaler. Där kan du hitta 12 cm skivor (säljs bla på Beijer) som dämpar över 90% ända ner under 125 hz. Det jag tänker på heter Isover Cleantec G 8379.

Japp du har helt rätt!

Tror nog många inklusive mig själv tykte detta var en smidig och billig lösning som det bara är att hänga upp, för oss lata dvs :) .

Redigerat av genstruktur, 05 September 2009 - 17:15.

Postad 28 September 2009 - 18:49

lavv
  • lavv
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Mycket intressant tråd!
Har flyttat till en ny lägenhet och akustiken är bedrövlig!

Bifogad fil  RIMG0246.JPG   371.66K   0 Antal nerladdningar

Vet dock inte riktigt hur jag ska placera absorbenterna.
Som ni ser är det svårt att placera dem bakom högtalarna då det är fönster bakom ena.
Trevligast utseendemässigt känns att placera dem på väggen bakom soffan.

Vill få lite lugn i det här rummet!
När jag klappar händerna så blir det ett väldigt irriterande eko.

Funderar på att köpa från Bullerbekämparen eller bygga egna.
/Love

Postad 28 September 2009 - 19:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Gör som på min bild.

Det röda är en tjock Ryamatta (6-8cm) eller liknande från t.ex. Ikea: ca 400-1000kr

Det blåa vid främre väggen är ett draperi med något tjockt och valdämpande tyg, t.ex. siden är väldigt bra till detta: ca 500kr för främre väggen.

Dom två gröna plattorna är dämpskivor från tak till golv, ca 8-10cM tjocka med t.ex. träfiberull i.
Dessa ska vara lika stora och placerade symmetriskt på väggen, sätt den ena så nära fönstret som det bara går och utgå från det, placera sedan den andra lika i förhållande till höger högtalare. Dom ska vara så höga som möjligt, det vore bra med ca 1,8m höga (som dom jag har och dom är gjorda av träfiberull, 1st bal = 400kr)
dessa stoppar du in i en ram och klär nu smidigt i något snyggt tyg så ser det bra ut B) Bredden på dom ska vara som från fönstret till ca utkanten på din TV (för att vara väldigt ungefärlig) så blir det bra.

Det blåa till vänster i bild är också ett draperi för att skärma av rummet från övriga lägenheten. kan vara betydligt tunnare än det vid främre väggen om så önskas.
Är det öppen planlösning eller finns det någon dörr till rummet i fråga ?
För om det inte finns någon dörr så är detta draperi till stor nytta, men om det finns dörr som man kan stänga för att minska efterklangen från resterande lägenheten så kan man nästan skita i draperiet (även om den vore bra i vilket fall som...)
Försök att dra ut soffan åtminstone 10-15cm från väggen och ha någon form av disstans bakom (så att den inte glider in igen bara... :lol: ), flytta tvmöbeln så att den kommer närmare väggen och se till så att högtalarna står med längden X mellan dom två, och att du sitter längden X x 1,18 till deras centrum, som ses på andra bilden... :P

sedan häng upp ett par fina stora tavlor på bakväggen bara.. :P

Lycka till !

Bifogad fil(er)

Redigerat av DVD-ai, 29 September 2009 - 10:34.

Postad 29 September 2009 - 10:20

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Dvd-ai: Jo det där skulle nog göra susen! Bra inlägg som fean....

Postad 29 September 2009 - 10:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
man tackar :)

Postad 29 September 2009 - 11:07

lavv
  • lavv
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Gör som på min bild.

Det röda är en tjock Ryamatta (6-8cm) eller liknande från t.ex. Ikea: ca 400-1000kr

Det blåa vid främre väggen är ett draperi med något tjockt och valdämpande tyg, t.ex. siden är väldigt bra till detta: ca 500kr för främre väggen.

Dom två gröna plattorna är dämpskivor från tak till golv, ca 8-10cM tjocka med t.ex. träfiberull i.
Dessa ska vara lika stora och placerade symmetriskt på väggen, sätt den ena så nära fönstret som det bara går och utgå från det, placera sedan den andra lika i förhållande till höger högtalare. Dom ska vara så höga som möjligt, det vore bra med ca 1,8m höga (som dom jag har och dom är gjorda av träfiberull, 1st bal = 400kr)
dessa stoppar du in i en ram och klär nu smidigt i något snyggt tyg så ser det bra ut :) Bredden på dom ska vara som från fönstret till ca utkanten på din TV (för att vara väldigt ungefärlig) så blir det bra.

Det blåa till vänster i bild är också ett draperi för att skärma av rummet från övriga lägenheten. kan vara betydligt tunnare än det vid främre väggen om så önskas.
Är det öppen planlösning eller finns det någon dörr till rummet i fråga ?
För om det inte finns någon dörr så är detta draperi till stor nytta, men om det finns dörr som man kan stänga för att minska efterklangen från resterande lägenheten så kan man nästan skita i draperiet (även om den vore bra i vilket fall som...)
Försök att dra ut soffan åtminstone 10-15cm från väggen och ha någon form av disstans bakom (så att den inte glider in igen bara... :lol: ), flytta tvmöbeln så att den kommer närmare väggen och se till så att högtalarna står med längden X mellan dom två, och att du sitter längden X x 1,18 till deras centrum, som ses på andra bilden... :P

sedan häng upp ett par fina stora tavlor på bakväggen bara.. ;)

Lycka till !

Tack för det otroligt trevliga svaret!
En matta är helt klart något som behövs i första hand. Hade hemma en stor ryamatta förra veckan. Men den dög inte åt tjejen så den blev tyvärr bortskickad igen. Men planen är att hitta något som funkar för henne. Hm. Svårt det här med samboliv.

Att sätta absorbenter bakom TVn som du ritar är i princip omöjligt då fönstret bakom sträcker sig halvvägs in på TVn nästan. Skulle kanske funka med två ganska smala liggande absorbenter som går under fönstret. Vad tros om detta?

Angående avståndet mellan så har jag insett att jag har för brett mellan frontarna som jag har nu så det blir att försöka flytta ihop dessa en bit.

Hur viktigt är egentligen symmetrin? Annars finns det en väldigt stor tom bakom TVn upp till höger där jag skulle kunna hänga upp en absorbent. (Draperi var det inte tal om, där fick jag KOD:RÖD direkt).

Tjejen går med på absorbenter om hon får va med och välja plats och tyg.

Jag har lyckats övertala tjejen, så jag får sätta upp 2st absorbenter på väggen bakom soffan. Men det kanske bara förstör ljudet att ha dom så?

Rummet är en öppen lösning, köket är bakom mig därifrån jag tar kortet. Jag gillar att det är rätt öppet, även om det akustiskt är ett missfoster.

/Love

Redigerat av lavv, 29 September 2009 - 11:09.

Postad 29 September 2009 - 11:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ok, det va inga roliga besked...

Draperiet vid framväggen kan man ju dra för bara när man ska lyssna kritiskt !
Den behöver ju inte vara fördraget hela tiden och dessutom så kan det vara i ett snyggt tyg :) (låt henne bestämma och hur det ska hängas upp m.m.!)

Ok, det va svårt att på din bild se hur allting va placerat i rummet...
Men Absorbenterna ska du inte ha vid bakväggen, där kommer dom stt ställa till med oreda i stället, om du inte har dom väldigt högt upp på väggen och minst 20-40cm över dina öron i höjd. Ingen störra vitts att bara dämpa under fönstret, skippa det.

Draperiet ut mot köket skulle vara grymt bra, som sagt det är ju något som man drar för bara när man ska lyssna kritiskt, men man kan ju sätta upp den snyggt och med ett snyggt tyg (som sagt6, låt henne välja tyg och hur det ska hängas upp osv osv...) och så även om man inte drar för helt, utan bara halvvägs eller mindre så gör den orolig nytta ändå. Något tyg är bättre än inget tyg...!

Mattan är också väldigt viktig, det vore prima om du kunde få till en ny matta, men faktiskt den av dessa grejer som är minst viktig.... Att sätta upp ett draperi eller liknande längs med framväggen och till höger är högsta pryo och det som är viktigast :lol:

Jo, vad ska man göra... du får försöka "köpa dig in" på något sätt, det brukar gå att "lirka" på något sätt tills att man får igenom sin vilja... :P
Oftast genom att man ger henne valmöjligheter och lägger fram det hela som något som skulle kunna bli snyggt och för utsendetts skulle och inte primärt för akustiken...

Postad 29 September 2009 - 13:52

lavv
  • lavv
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Ok, det va inga roliga besked...

Draperiet vid framväggen kan man ju dra för bara när man ska lyssna kritiskt !
Den behöver ju inte vara fördraget hela tiden och dessutom så kan det vara i ett snyggt tyg :) (låt henne bestämma och hur det ska hängas upp m.m.!)

Ok, det va svårt att på din bild se hur allting va placerat i rummet...
Men Absorbenterna ska du inte ha vid bakväggen, där kommer dom stt ställa till med oreda i stället, om du inte har dom väldigt högt upp på väggen och minst 20-40cm över dina öron i höjd. Ingen störra vitts att bara dämpa under fönstret, skippa det.

Draperiet ut mot köket skulle vara grymt bra, som sagt det är ju något som man drar för bara när man ska lyssna kritiskt, men man kan ju sätta upp den snyggt och med ett snyggt tyg (som sagt6, låt henne välja tyg och hur det ska hängas upp osv osv...) och så även om man inte drar för helt, utan bara halvvägs eller mindre så gör den orolig nytta ändå. Något tyg är bättre än inget tyg...!

Mattan är också väldigt viktig, det vore prima om du kunde få till en ny matta, men faktiskt den av dessa grejer som är minst viktig.... Att sätta upp ett draperi eller liknande längs med framväggen och till höger är högsta pryo och det som är viktigast :lol:

Jo, vad ska man göra... du får försöka "köpa dig in" på något sätt, det brukar gå att "lirka" på något sätt tills att man får igenom sin vilja... :P
Oftast genom att man ger henne valmöjligheter och lägger fram det hela som något som skulle kunna bli snyggt och för utsendetts skulle och inte primärt för akustiken...

Tack!
Ska försöka sälja in det där med draperier igen. Behöver ju inte störa henne så mycket i "infällt" läge.
Matta kommer det också. Ska försöka lägga upp bilder och en akustisk analys när jag fått till något.
/Love

Postad 29 September 2009 - 14:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Låter prima det ! :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.