Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz SR-6004

880 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 September 2009 - 19:31

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Tokflimrar när jag kör PS3 igenom den... någon som vet vad felet kan vara?
Har prövat annan kabel, och annan ingång, så jag gissar att det är någon inställning kanske?

Edit: funkar bra om jag väljer 720p / 1080i på PS3an, men 1080p funkar inte, blir väldigt mycket flimmer. Funkar det för er?

Har exakt samma problem som du, har provat med 4 olika kablar, och det är högst 1080i som funkar. Kör ju 1080p från datorn genom Marantz:n och det funkar ju. Sen har jag provat med alla de 4 hdmi kablarna rätt upp till tv:n utan att gå via Marantz:n, och då funkar 1080p hur bra som helst.

Helt klart ett fel på Marantzen, har provat med alla möjliga tänkbara videoinställningar på Marantz:n men det funkar inte. Ska ringa till Hifi-Punkten imorgon och höra med dem hur jag ska göra, för det här funkar verkligen inte för mig... :)

Postad 13 September 2009 - 21:41

comp1337
  • comp1337
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Ska ringa till Hifi-Punkten imorgon och höra med dem hur jag ska göra, för det här funkar verkligen inte för mig... :)

Tvingar dig härmed att höra av dig till mig:).

Postad 13 September 2009 - 21:57

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Klarar inte 6004:an att ta emot 1080p signaler och skicka den vidare utan problem så är det ju inte alls roligt! :) Är mer eller mindre 100% säker på att jag ska köpa denna maskin men då jag kommer att se en hel del på film så vill jag inte ha några problem på denna front. :) Kommer dock endast att köra min Panasonic BD35:a i 1080p via 6004:an och det låter som att detta problem i huvudsak gäller PS3:an om jag fattat det rätt?

Tycker att problem som dessa verkar vara rätt vanligt då vissa BD spelare & HD Boxar inte kompar så bra ihop med vissa receivers. Tur att dessa små men väldigt irriterande kompatibilitetsproblem verkar gå att fixa med firmware updates. :)

Redigerat av Azeroth, 13 September 2009 - 22:35.

Postad 14 September 2009 - 04:26

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Klarar inte 6004:an att ta emot 1080p signaler och skicka den vidare utan problem så är det ju inte alls roligt! :D Är mer eller mindre 100% säker på att jag ska köpa denna maskin men då jag kommer att se en hel del på film så vill jag inte ha några problem på denna front. ;) Kommer dock endast att köra min Panasonic BD35:a i 1080p via 6004:an och det låter som att detta problem i huvudsak gäller PS3:an om jag fattat det rätt?

Tycker att problem som dessa verkar vara rätt vanligt då vissa BD spelare & HD Boxar inte kompar så bra ihop med vissa receivers. Tur att dessa små men väldigt irriterande kompatibilitetsproblem verkar gå att fixa med firmware updates. :D

jag har inga som helst problem med detta! Köra både till TVn och projje, allt på 1080P! <så det verkar bara vara PS3an som strular, jag har ingen som så jag kan inte testa tyvärr.

Postad 14 September 2009 - 05:30

comp1337
  • comp1337
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Jepp, bara PS3an som håller på att störa sig!

Postad 14 September 2009 - 07:45

Unregisterede6a3d573
  • Unregisterede6a3d573
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Ska ringa till Hifi-Punkten imorgon och höra med dem hur jag ska göra, för det här funkar verkligen inte för mig... ;)

Tacksam om du vill höra av dig om du vet mer. Jag har samma problem fast med min LG BD370 Blue-Ray spelare. Trodde först det var min 10meters hdmi kabel men samma blink uppstår mellan andra kablar. Marantzen har pass through som inställning, när jag väljer 1080p på LG'n får jag blinket, konstigt nog bara ibland.

Postad 14 September 2009 - 12:59

joolz
  • joolz
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Sen en sak som jag iofs visste om innan efter att ha rådfrågat i tråden innan köp var det faktum att man inte kan välja olika konfigurationer på hdmi ut 1 resp 2. I mitt fall vill jag köra hdmi ut 1 till projjen och iom det köra musiken i samma via marantzen. Hdmi 2 däremot går till sovrummet vägg i vägg, där min panaxonic numera hänger på väggen och dit vill jag även ha ljudet, trist att man inte kan konfigurera dessa utgångar olika i förhållande till varandra. Någon som vet om konkurrenterna har denna funktion?

Skulle precis slå till innan jag läste detta. Otroligt surt. Skulle också vilja veta om konkurenterna klarar detta.

Postad 14 September 2009 - 14:01

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Har nu ringt och pratat med Niklas på Hifi-Punkten, det visade sig att han hade haft liknande bekymmer själv med sitt PS3. Efter att han ändrade "RGB Full Range (HDMI)" från "Begränsad" till "Full" i "Skärminställnings-menyn i PS3 så hoppade 1080p igång för honom.

Så jag provade detta själv, dock stod min redan på "Full", provade att ändra till begränsad och tillbaka men utan resultat. Provade att byta kablar, byta ingång och utgång från Marantz:n, men det funkade inte oavsett.
Men konstigt nog kan jag köra in 1080p från datorn i vilken ingång som helst och få ut det från Marantz:n och upp i tv:n. Samtidigt funkar det också att köra 1080p från PS3 rätt upp i tv:n med alla mina 4 hdmi kablar.

Så både jag och Niklas tyckte det var riktigt konstigt, tycker det dock det låter som ett inkompitabilitetsproblem mellan PS3:t och Marantz:n. Men varför funkar då allt upp till 1080i? Skulle Marantzen inte hantera 1080p från någon källa, så skulle ju inte det fungerat från datorn. Men skulle det vara fel på PS3:t som gör att jag inte får ut 1080p, så skulle det inte funkat med 1080p rätt upp i tv:n. Riktigt skumt är vad det är.

Men Niklas skulle ringa Marantz och höra med dem och sedan höra av sig till mig senare idag alt. imorgon förmiddag.

Postad 14 September 2009 - 14:29

comp1337
  • comp1337
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Väntar med spänning vad dem har att säga. PS3 är ju en rätt så vanlig produkt, så dem borde ju ha testat med den tycker man (hos Marantz).

Ska hem och prova det med RGB snart, dock står min redan på FULL, är rätt säker på det. Men måste testa.

FW update annars tack. Godtar ej detta.

Postad 14 September 2009 - 14:41

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Samma här, tycker detta är helt oacceptabelt. Kan aldrig tänka mig att det är fel på mitt PS3 eller min TV. Utan det är Marantz:n som är felet. Så antingen en FW-uppdatering som löser detta eller få en ny 6004 som fungerar, annars blir det till att leta efter någon annan förstärkare, för detta felet är ju godtagbart...

Hör av mig så fort jag vet något mer! ;)

Postad 14 September 2009 - 15:19

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Kommer själv att köra en Panasonic DMP-BD35 upp via Surpa sladden, till Marantzen, ut via Supra sladd nr.2 och upp till en 42" G10:a. Ingen som kör någon kombination som liknar denna?

Skulle minst sagt vara irrieterande om det inte 1080p24p fungerade felfritt via 6004:an. ;)

Ahhhhhh, kan det inte vara så att ni kör något i stil med 1080p50p eller 60p från PS3:an och att Marantzen inte pallar detta pga att den inte gjorts fullt kompatibel för detta?

Redigerat av Azeroth, 14 September 2009 - 15:30.

Postad 14 September 2009 - 15:34

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Jag kör 1080p60hz ifrån datorn och det funkar ju, så det ligger inte där.
Provade sen förut att stänga av "HDMI CEC" på tv:n ifall det skulle kunna mota, men det hjälpte föga.

Är det någon som har en 6004 och PS3 får det att lira ihop i 1080p?

Postad 14 September 2009 - 15:37

HNZN
  • HNZN
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Vet vi om det här problemet gäller både "gamla" PS3 och nya Slim? Någon som testat? Jag har en Slim och sitter med fingret på beställningsknappen för en 6004.

Postad 14 September 2009 - 15:38

comp1337
  • comp1337
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Min PS3 är av gamla modellen, och funkar som sagt icke.

Postad 14 September 2009 - 15:40

HNZN
  • HNZN
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Någon som har en 6004 och har möjlighet att testa med en Slim...typ nu direkt?

Postad 14 September 2009 - 15:46

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Jag kör 1080p60hz ifrån datorn och det funkar ju, så det ligger inte där.
Provade sen förut att stänga av "HDMI CEC" på tv:n ifall det skulle kunna mota, men det hjälpte föga.

Är det någon som har en 6004 och PS3 får det att lira ihop i 1080p?

Skickar du en 1080p60hz signal från datorn? För jag tänker på bildfrekvensen. Då hertz (hz) och antalet bilder per sekund inte är samma sak. PS3:an kan så vitt jag vet skicka ut en 1080p60p signal då den ska vara kompatibel men coola och krävande spel som har så pass många bilder per sekund.
Kan ha fått allt om bakfoten men då får ni tillrättavisa mig. ;) Men nu vet jag inte om detta sker automatiskt eller om det är något som man ställer in på PS3:an. : /

Redigerat av Azeroth, 14 September 2009 - 16:05.

Postad 14 September 2009 - 16:34

Rilly89
  • Rilly89
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Min funkar tillsammans med PS3, men när jag kör datorn igenom den så blinkar det som bara den. Det är inget stort problem för min del då jag kan köra datorn direkt till tv:n, men helt klart en störande grej

Postad 14 September 2009 - 16:47

comp1337
  • comp1337
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Min funkar tillsammans med PS3, men när jag kör datorn igenom den så blinkar det som bara den. Det är inget stort problem för min del då jag kan köra datorn direkt till tv:n, men helt klart en störande grej

Din TV klarar inte full hd, så du kör inte samma upplösning som oss.

Redigerat av comp1337, 14 September 2009 - 16:49.

Postad 14 September 2009 - 17:02

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Trode bildfrekvens och uppdateringsfrekvens (hz) var samma sak. Men hur som helst så funkar det från datorn via 1080p. Dock är det lite småstrul med det då bilden gärna försvinner då jag går in i menyn och tillbaka igen, eller stänger av och på förstärkaren. Så ibland räcker det med att gå in och ur menyn någon gång så kommer bilden tillbaka från datorn. Men ibland så byter datorn över tillbaka till min dataskärm, så jag får gå till den och byta källa igen till tv:n. Lite småstrul, men det funkar iaf.

Ska tilläggas att jag har en PS3 FAT 80gb. Medans min ena brorsa har en PS3 FAT 60gb och min andra brorsa har en PS3 Slim. Så ska försöka få till så jag kan prova någon utav deras PS3 och se om det löser sig.

Postad 14 September 2009 - 18:04

Rilly89
  • Rilly89
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Din TV klarar inte full hd, så du kör inte samma upplösning som oss.

Den klarar visst att ta emot en full hd-signal, dock så skalas den om i tv:n. Jag kör full hd till den för att kunna få uppspelning av av 24p

Postad 14 September 2009 - 18:24

comp1337
  • comp1337
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Okej, det är väl sant, den klarar att ta emot full hd-signal:). Borde kanske skrivit:

Din TV klarar inte att visa full hd, så du kör inte samma upplösning som oss.

Aja, du förstår vad jag menar iaf:)

Redigerat av comp1337, 14 September 2009 - 18:25.

Postad 14 September 2009 - 18:37

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Trode bildfrekvens och uppdateringsfrekvens (hz) var samma sak. Men hur som helst så funkar det från datorn via 1080p. Dock är det lite småstrul med det då bilden gärna försvinner då jag går in i menyn och tillbaka igen, eller stänger av och på förstärkaren. Så ibland räcker det med att gå in och ur menyn någon gång så kommer bilden tillbaka från datorn. Men ibland så byter datorn över tillbaka till min dataskärm, så jag får gå till den och byta källa igen till tv:n. Lite småstrul, men det funkar iaf.

Ska tilläggas att jag har en PS3 FAT 80gb. Medans min ena brorsa har en PS3 FAT 60gb och min andra brorsa har en PS3 Slim. Så ska försöka få till så jag kan prova någon utav deras PS3 och se om det löser sig.

Det är rätt lätt att blanda ihop dem. ^^
Har du haft några sådana problem då du kört direkt till TV:n?
Stänger du av förstärkanen och sen sätter på den ingen så är det inte så konstigt att bilden försvinner, men lite skumt är det att bilden försvinner när du bara går in i menyn (antar att det är menyn på 6004:an som du menar?). : /

Redigerat av Azeroth, 14 September 2009 - 18:39.

Postad 14 September 2009 - 18:54

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Det är rätt lätt att blanda ihop dem. ^^
Har du haft några sådana problem då du kört direkt till TV:n?
Stänger du av förstärkanen och sen sätter på den ingen så är det inte så konstigt att bilden försvinner, men lite skumt är det att bilden försvinner när du bara går in i menyn (antar att det är menyn på 6004:an som du menar?). : /

När jag kör direkt till tv:n så har jag inga som helst bekymmer med varken datorbilden eller från PS3:t.
Sen var jag lite otydlig, självklart försvinner bilden när jag stänger av stärkaren då den inte har pass through i standby. Men det jag menar är efter jag stängt av och på förstärkaren och bilden då ska komma tillbaka igen så göra den inte det. Sen det med menyn så kommer självklart själva förstärkarens GUI-menyn upp istället för datorbilden, men sen när jag går ur menyn och den vanliga datorbilden ska återkomma så gör den inte det ibland.

Hoppas jag gjorde mig lite mer tydlig denna gången... ;)

Postad 14 September 2009 - 19:23

comp1337
  • comp1337
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Vid vilken volym tycker ni det börjar bli högt? Självklart en definitionsfråga, men ändå :P. Jag kör -20 nu, utan problem. Rätt högt ändå. 38 från max..

Postad 14 September 2009 - 19:30

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0
första gången jag brassade på (HD-DVD - True Dolby HD) så körde jag på -15 (har jag för mig) det var gott och väll (som tur var var inte sambon hemm, hon vill inte ha så jätte högt på, tyvärr). Jobbar rätt mycke så ungarna ska lägga sig när man kommer hem så vi har inte så jätte högt på påkvällarna.. men den har helt klart potentail, det kan man inte ta ifrån den. Klart lyft (kvalitet/styrka) från min gamla Pioneer som visserligen var lite starkare men kvaliten väger helt klart upp! :P

Postad 14 September 2009 - 19:54

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Som sagt en svår fråga, men runt -20 så tycker man att det börjar bli riktigt högt. Men brukar vara här man hamnar när man lyssnar "aktivt" på musik när man är ensam hemma. Tittade på Transformers i helgen och landade på -18, då var det precis på gränsen på att bli för högt, men detta var en riktigt bra filmvolym tyckte jag, då när man ser på film så ska det vara högt så man lever sig in bättre i filmen.

Ibland dock när man lyssnar på musik så kan man vräka på ordentligt, och då blir det ibland ända ner till -15, men högre än så går inte utan att det blir obehagligt. Dock har jag kunnat vräka på Infected Mushroom på -5 minns jag, men då var min bas felinställd så allt tryck försvann, så då blev det ju så att man höjde och höjde för att åstadkomma det tryck som man är van vid att det ska vara i deras låtar, vilket aldrig infann sig då, så då blev det bara högre och högre. Men tyckte aldrig det blev obehagligt högt då, men deras musik går samtidigt att lyssna högt på, då det inte finns så mycket höga toner som gör att det blir jobbigt att lyssna högt.

Postad 14 September 2009 - 20:47

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

När jag kör direkt till tv:n så har jag inga som helst bekymmer med varken datorbilden eller från PS3:t.
Sen var jag lite otydlig, självklart försvinner bilden när jag stänger av stärkaren då den inte har pass through i standby. Men det jag menar är efter jag stängt av och på förstärkaren och bilden då ska komma tillbaka igen så göra den inte det. Sen det med menyn så kommer självklart själva förstärkarens GUI-menyn upp istället för datorbilden, men sen när jag går ur menyn och den vanliga datorbilden ska återkomma så gör den inte det ibland.

Hoppas jag gjorde mig lite mer tydlig denna gången... :P

Det lät ju drygt. : / Men förhoppningsvis går det att fixa med firmware updates om det nu är något fel.

Har inte kopplat min dator till någon TV osv. så jag känner inte till hur en TV (inte för att en TV och en receiver är samma sak ;)) skulle bete sig om jag stängde av den och sedan på den osv osv. :) I och med att jag inte vet sådana små detaljer så är det lite svårt att säga om det är rätt/fel/konstigt det som händer när du stänger av förstärkaren och sedan sätter på den och inte får någon bild till TV:n (skulle kunna gissa att receivern återtgår till en standard input när du stänger av den och sedan sätter på den precis som en TV gör om du inte ändrat vilken input den ska starta upp i).

Redigerat av Azeroth, 14 September 2009 - 20:51.

Postad 14 September 2009 - 20:51

Joey76
  • Joey76
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Jag har en gammal fet 60 gb PS3:a som jag kör1080p utan problem!

Är däremot inte kompis med de för.... ljudfälten, surroundlägena, blir inte bra hur jag än gör. Med audussey blir det ljudbilden för långt bak och man missar massa detaljer fram. Vid vanligtså blir det ändå inte riktigt bra, basen försvinner ( säkert jag som inte ställt in det korrekt...) men intsuktionen tycker jag inte är helt lätt att fatta faktiskt..

Hursom,bilden blir bra med PS3, 1080p och har aldrig flimrat eller strulat alls faktiskt.

En sak som irriterar vid musik är att den bästa inställningen på mina högtalare avseende luft och diskant är tveklöst i "pure direct" läget, då är det riktigt bra. MEN,då spelar inte subben med alls ( jag har Focal Dome 5.1 system) SÅ den stänger då av subben samtidigt som ljudet blir så fint i satelliterna...sååååirriterande!!

Postad 14 September 2009 - 20:55

comp1337
  • comp1337
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

bilden blir bra med PS3, 1080p och har aldrig flimrat eller strulat alls faktiskt.

Och TVn visar det som 1080p också? Inte 720p/1080i? Hdmi in i förstärkaren, och hdmi ut till TVn?
(Försäkrar mig bara.. hade nästan varit bättre om alla PS3 strulat, så det fixats på direkten)

Postad 14 September 2009 - 21:02

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Härligt att det är någon som får det att funka med PS3, då finns det iaf hopp om det. :P

Sen angående Audyssey, så är det rent av skräp till både film och musik, framförallt till film då det som du nämnar hamnar ljudbilden för långt bak bland annat. Så stäng av Audyssey istället.
Själv använder jag mig bara av Audyssey ibland när jag tittar på tv iom Audyssey Dynamic Volume och EQ.

Postad 14 September 2009 - 21:03

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Jag har en gammal fet 60 gb PS3:a som jag kör1080p utan problem!

Är däremot inte kompis med de för.... ljudfälten, surroundlägena, blir inte bra hur jag än gör. Med audussey blir det ljudbilden för långt bak och man missar massa detaljer fram. Vid vanligtså blir det ändå inte riktigt bra, basen försvinner ( säkert jag som inte ställt in det korrekt...) men intsuktionen tycker jag inte är helt lätt att fatta faktiskt..

Hursom,bilden blir bra med PS3, 1080p och har aldrig flimrat eller strulat alls faktiskt.

En sak som irriterar vid musik är att den bästa inställningen på mina högtalare avseende luft och diskant är tveklöst i "pure direct" läget, då är det riktigt bra. MEN,då spelar inte subben med alls ( jag har Focal Dome 5.1 system) SÅ den stänger då av subben samtidigt som ljudet blir så fint i satelliterna...sååååirriterande!!

Skumt men skönt att PS3:an fungerar för dig i 1080p via Marantz:en. :P

Låter ju inte kul att du inte får till ljudet så att du är nöjd. ;) Antar att du kört den automatisk kalibrering eller
har du ställt in allt manuellt? Så vitt jag vet så kan man ställa in en egen kurva så du borde kunna få bort det du stör dig på.

Läget Source Direct tycker jag låter riktigt trevligt då med tanke på att subben fortfarande är aktiv. ;) Kan vara en bra kompromiss även fast du förlorar lite "renhet" jämfört med Pure Direct läget. :)

Redigerat av Azeroth, 14 September 2009 - 21:33.

Postad 14 September 2009 - 21:22

Joey76
  • Joey76
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Första: jepp, inga problem med 1080p och ja- det står det på tv:n också, så det verkar lira fint :P

Ljudet på film, vilken har haft audussey förut men inte längre, men hur gör man för att få HD-ljud dåur PS3:an?

Ljud vid musik, ja - source-direkt är jättefint,men inte tusan ärsubben aktiv då, om den vore det så skulle vara världens gladaste!!! :) Hur göra?

Har provat att ställa in manuellt, får ändå inte till det, framförallt inte ens i närheten så fint som i "source-direktläget"

Postad 14 September 2009 - 21:31

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Ljud vid musik, ja - source-direkt är jättefint,men inte tusan ärsubben aktiv då, om den vore det så skulle vara världens gladaste!!! :P Hur göra?

Har provat att ställa in manuellt, får ändå inte till det, framförallt inte ens i närheten så fint som i "source-direktläget"

Dammit att jag inte fixat det själv så att jag kunnat hjälpa dig lite bättre, men du kan läsa lite i denna recension om det hela http://www.hometheat...ew.html?start=4. Är dock rädd för att han inte säger hur han gör allt alla ggr. ;) Men subben ska fungera i source direct i alla fall enligt denna snubbe som verkar veta vad han håller på med i alla fall. :)

Hoppas att du får till det så att du blir nöjd. ;)

Redigerat av Azeroth, 14 September 2009 - 21:32.

Postad 14 September 2009 - 21:40

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

• 667 inlägg
  • 0

Härligt att det är någon som får det att funka med PS3, då finns det iaf hopp om det. :P

jag kör också 1080p från ps3 via 6004 till min sony Hw 10 projektor, fungerar helt felfritt hos mig, kablat med 8m supra hdmi till projjen och 1 m supra till förstärkaren.

Postad 15 September 2009 - 10:35

comp1337
  • comp1337
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Mysteriet växer.

Postad 15 September 2009 - 10:37

HNZN
  • HNZN
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Lasses HiFi i Falun har kontaktat Septon/Marantz i frågan, återkommer så fort jag får veta mer.

Postad 15 September 2009 - 11:00

DavidB
  • DavidB
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Lasses HiFi i Falun har kontaktat Septon/Marantz i frågan, återkommer så fort jag får veta mer.

Gott!
Själv sitter man med ett PS3 80G och har f.n 6004 och 5004 som främsta kandidater. Säkert ett HDCP-problem som kan lösas med FW-upgradering, men det har man ju ingen lust att vänta på...

Postad 15 September 2009 - 11:07

HNZN
  • HNZN
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Septon/Marantz säger att det inte finns något problem och hänvisar till skit bakom spakarna...

Postad 15 September 2009 - 12:12

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Septon/Marantz säger att det inte finns något problem och hänvisar till skit bakom spakarna...

Rent ###### bullshit! :P
Man blir ju bara så arg när man får höra detta, ska Marantz ha den attityden så kan dem ju glömma mig som kund om dem inte fixar problemet snabbt. För jag har provat precis allt både kopplingsmässigt och inställningsmässigt, ändå funkar inte 1080p från PS3:t via Marantzen, men allt under det funkar. Sen att det är mitt PS3 som skulle vara fel på är också helt otänkbart, då det funkar klockrent att köra 1080p rakt upp i tv:n.

Ska ta och ringa Hifi-Punkten snart igen och höra, så får jag se om dem har kommit fram till något och hur vi ska lösa det här. För som sagt, det här felet kan inte jag leva med.

Postad 15 September 2009 - 12:15

HNZN
  • HNZN
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Ring direkt till Septon istället så får vi se vad de säger till dig.

Här är en lista med all personal med tillhörande telefonnummer:
http://www.septon.se...c27639dbb9f8368

Vet inte vem man ska ringa, men det är väl bara att börja uppifrån =)

Postad 15 September 2009 - 12:44

HNZN
  • HNZN
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Kan det här vara relaterat?

Saxat från avsforum.com:

"Having trouble with HDMI & 1080. When I run the DTV box and PS3 directly to the TV it displays in 1080. When I run DTV and PS3 into the 6003, then out to TV it displays in 480. Also when running PS3 to 6003 to TV I only have sound when trying to watch bluray. Have both picture and sound when watching standard def DVD.

Any help would be appreciated.

Thanks
wf1"

Observera att det här gäller föregångaren 6003, är det något som "går i släkten" det här eller?

Postad 15 September 2009 - 13:34

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Har nu pratat med Niklas på Hifi-Punkten som i sin tur har pratat med Marantz om problemet.
De på Marantz sa direkt att det var PS3:t som det var fel på. Tydligen så ska alla PS3 versioner utom den första 60gb ha för klen HDMI-signal för att kunna skickas genom en förstärkare och vidare till tv/proj i 1080p. Något som Marantz har kommit fram med efter att ha fått massor med klagomål om just PS3 till Marantz, så dem har testat alla Ps3-versioner och kommit fram till detta.
Så för att få det att funka så måste man alltså mata PS3:s HDMI-signal med en HDMI-förstärkare och sen in i Marantzen för att det ska funka. Något som Niklas själv har blivit tvingad till för att få det att funka.

Så först och främst, vad är det för ###### dynga Marantz gör som inte klarar av att skicka vidare PS3:s 1080p-signal?
Tycker det låter riktigt konstigt att PS3 skulle ha för klent grafikkort som inte "orkar" skicka ut 1080p ordentligt så signalen kommer fram till tv:n via Marantzen. Skulle detta vara problemet så tror jag allt detta skulle ha kommit fram betydligt mer med tanke på alla miljoner PS3 användare som kör sin PS3 med 1080p genom sin förstärkare och upp till sin bildvisare. Ska tilläggas att kabellängden som min PS3-signal får färdas igenom är 3 meter (1,5+1,5), jag menar med en bra kabel så ska PS3:t kunna skicka sin signal genom minst 15m HDMI-kabel. Så hur mycket bromsar inte Marantzen signalen om det inte ens funkar med 3m kabel?

Nej detta är helt sinnessjukt dåligt av Marantz att släppa så undermåliga produkter att dem inte klarar av att skicka ut 1080p från ett PS3. Sen att skylla på Playstationet är bara sjukt dålig stil.

Så alla som äger en PS3(ej 60gb) och skickar ut bilden i 1080p, undvik Marantz!

Postad 15 September 2009 - 13:47

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Har nu pratat med Niklas på Hifi-Punkten som i sin tur har pratat med Marantz om problemet.
De på Marantz sa direkt att det var PS3:t som det var fel på. Tydligen så ska alla PS3 versioner utom den första 60gb ha för klen HDMI-signal för att kunna skickas genom en förstärkare och vidare till tv/proj i 1080p. Något som Marantz har kommit fram med efter att ha fått massor med klagomål om just PS3 till Marantz, så dem har testat alla Ps3-versioner och kommit fram till detta.
Så för att få det att funka så måste man alltså mata PS3:s HDMI-signal med en HDMI-förstärkare och sen in i Marantzen för att det ska funka. Något som Niklas själv har blivit tvingad till för att få det att funka.

Så alla som äger en PS3(ej 60gb) och skickar ut bilden i 1080p, undvik Marantz!

Alltså, detta låter ju skitskumt?? Själv äger jag nämligen en Marantz 7002:a och har ALDRIG upplevt ngt problem med 1080p-signal från PS3an (40 GB) --> Marantzen --> TVn, så det verkar ju helt galet om detta inte fungerar på 6004:an?? :)

Postad 15 September 2009 - 13:50

HNZN
  • HNZN
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
"Tror inte det skall vara nåt problem

Ring Paul, på Septon, han kör PS3 & SR6004 utan problem

Enligt honom skall man inte försöka skala upp bilden i alla delar utan ställa den på "Auto" och köra upskalningen på TV:n då är det inga problem enligt honom...

Han vet du kan ta kontakt så det är inga problem, 0708-155880 alt mail [email protected]
-det är dock bättre ringa, då klargör man allt mycket smidigare, snabbare

mvh

lasse

Lasses HiFi"

Postad 15 September 2009 - 14:04

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Men eftersom jag kör 1080p från PS3:t så blir det ju ingen uppskalning i Marantzen, men ändå funkar det inte.
Jag kör med "Auto", har provat "Through" och "1080p" också, men inget av dem funkar.

Får väl ta och ringa till honom ändå och höra vad han har att säga mer.

Postad 15 September 2009 - 14:04

Rilly89
  • Rilly89
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
En snabb tanke bara: Har ni provat att reseta PS3:ans bildinställningar (hålla inne power-knappen 5 sec)? Jag vill minnas att det kan spöka ibland

Postad 15 September 2009 - 14:12

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Alltså, detta låter ju skitskumt?? Själv äger jag nämligen en Marantz 7002:a och har ALDRIG upplevt ngt problem med 1080p-signal från PS3an (40 GB) --> Marantzen --> TVn, så det verkar ju helt galet om detta inte fungerar på 6004:an?? :)

Tycker det låter lika skumt som du, jag menar, jag har då inte läst om detta problem alls tidigare. För skulle det vara så utbrett att alla PS3 utom 60Gb inte funkade i 1080p med en Marantz så skulle det stå spaltmeter om det skulle man tycka.

Hur som helst så skulle Niklas på Hifi-Punkten ringa till Marantz igen för att verkligen klargöra med dem, så får jag se sen. Men just nu lutar det åt att jag häver köpet om dem inte kommer fram med någon lösning på det relativt snabbt.

Postad 15 September 2009 - 14:13

HNZN
  • HNZN
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Men ring själv! Bättre att du pratar direkt med dem eftersom det är du som upplever problemet, jag vill också veta! =)

Postad 15 September 2009 - 14:14

Jallixx
  • Jallixx
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

En snabb tanke bara: Har ni provat att reseta PS3:ans bildinställningar (hålla inne power-knappen 5 sec)? Jag vill minnas att det kan spöka ibland

Har provat med det några gånger utan resultat, men tack ändå! :)

Men ring själv! Bättre att du pratar direkt med dem eftersom det är du som upplever problemet, jag vill också veta! =)

Jo, jag ska, har redan ringt till Paul som du gav numret till, men han svarade inte, så ska ringa senare och se. ;)

Postad 15 September 2009 - 14:16

Rilly89
  • Rilly89
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Har provat med det några gånger utan resultat, men tack ändå! :)

Misstänkte det men tänkte att det var bäst att säga till ifall det hade missats ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.