Är det värt att skaffa 700?
Sharp Aquos LC-LE600 och LC-LE700/LC-LE705 LED LCD tv serier
Postad 18 September 2009 - 10:53
Är det värt att skaffa 700?
Postad 18 September 2009 - 11:23
Sharp har någon teknik som kallas UV2A på gång. Det ska ge fördelar som halverad responstid, släppa igenom mer ljus och minska "bleeding", dvs ge bättre svärta. Låter minst sagt intressant.
Ovanstående stämmer ju till en viss del in på LE600/700 serien men eftersom pressreleasen kom den 16 september så borde detta vara en fortsättning på utvecklingen hos Sharp. Sharp verkar ha en lovande framtid... G10 fabriken i startgroparna, intressanta tekniker mm
Kanske ska vänta på nästa generation iaf...
/Bäckman
Postad 18 September 2009 - 11:31
Hjälper ju inte om man har kolsvart om du inte har gråskalor...
Blir inte kul å se då
Postad 18 September 2009 - 11:35
52LE 700s kommer att finnas upphängd på E-Giganten i Luleå fre em eller lör,sön för beskådning.
Tack för infon! Blir att ta sig en titt, då.
Postad 18 September 2009 - 12:22
Det är detta som stör mig när folk säger att 'ooooh titta vad svart den kan bli!!!!'. Vad f*n spelar det för roll hur svart bilden kan bli om du inte kan se nyanserna i det svarta, det verkar ju vara helt uppåt väggarna.
En bra bild för mig är en bild där jag kan se så mycket nyanser som möjligt i det svarta som presenteras på skärmen. Jag brukar använda 'Aliens' som en referensfilm att testa presentation av svärta och nyanser i svärtan när jag vill jämföra hur olika apparater presterar.
Ska kalibrera med kalibrerings DVD efter helgen, och testa denna sidan http://www.lagom.nl/...st/contrast.php på söndag, så får vi se vad den klarar av.
Aliens säger du... 1:an då antar jag? Ska testa...
Postad 18 September 2009 - 12:35
Japp det är när du behöver skicka tillbaks nåt eller så som det brakar lös
Bara o googla pixmania så ser man... skulle aldrig chansa.Dom har vart svartlistade på konsumentverkets lista men i dagsläget är dom inte med där,tror den uppdateras 2 ggr året. Dom sitter väl i frankrike typ har inget svenskt kontor?
Kan ju helt klart bli ett problem om inte Sharp vill ta reklamation på varor som är köpta utanför Sverige.
Postad 18 September 2009 - 12:38
Ska kalibrera med kalibrerings DVD efter helgen, och testa denna sidan http://www.lagom.nl/...st/contrast.php på söndag, så får vi se vad den klarar av.
Aliens säger du... 1:an då antar jag? Ska testa...
Aliens är 2:an, många bra scener med mörka väggar/korridorer och mörkt överlag, fast även Alien(1:an) består ju till mesta delen av mörka scener
1. Alien
2. Aliens
:-)
Redigerat av Chimaera, 18 September 2009 - 12:43.
Postad 18 September 2009 - 14:09
Ramlade över följande länk och information; DisplayBlog
Sharp har någon teknik som kallas UV2A på gång. Det ska ge fördelar som halverad responstid, släppa igenom mer ljus och minska "bleeding", dvs ge bättre svärta. Låter minst sagt intressant.
Ovanstående stämmer ju till en viss del in på LE600/700 serien men eftersom pressreleasen kom den 16 september så borde detta vara en fortsättning på utvecklingen hos Sharp. Sharp verkar ha en lovande framtid... G10 fabriken i startgroparna, intressanta tekniker mm
Kanske ska vänta på nästa generation iaf...Hade ju tänkt en 46 LE700 i vardagsrummet inom en snar framtid.
/Bäckman
Gillar Sharp. Dom smäller inte bara in LD som en halvmessyr så fort dom kan utan sätter bildkvaliteten främst och utvecklar lcd vidare. Nästa års modeller blir bättre jo.
Postad 18 September 2009 - 14:21
Gillar Sharp. Dom smäller inte bara in LD som en halvmessyr så fort dom kan utan sätter bildkvaliteten främst och utvecklar lcd vidare. Nästa års modeller blir bättre jo.
Men ändå, du kan inte säga att Le600/700 är prisvärd. Det är väl ändå då man ska hugga på't.
Postad 18 September 2009 - 14:35
Använder du en kalibrerings DVD så kalibrerar du mot DVD-uppspelaren. Det är inte alls säkert att den har exakt samma output som whatever mekanism som hanterar bilder i webläsaren (plus att video-material lagras i ett färgformat, datorgrafik i ett helt annat). Så det kan bli äpplen vs päron mao man blandar friskt mellan video vs dator-referenser som du "föreslår". Dvs kalibrering innebär kalibrering av hela bildkedjan, inte bara displayen.Ska kalibrera med kalibrerings DVD efter helgen, och testa denna sidan http://www.lagom.nl/...st/contrast.php på söndag, så får vi se vad den klarar av.
Sen så är det ganska konstigt tänk överlag. Att kalibrera innebär bland annat att man undersöker vad displayen klarar av. Så att säga att man kalibrerar och sen undersöker är helt bakvänt.
Postad 18 September 2009 - 15:24
Men ändå, du kan inte säga att Le600/700 är prisvärd. Det är väl ändå då man ska hugga på't.
Visst är väl LE600/700 prisvärda och inte fel att hugga på dom. Men nästa år kommer betydligt bättre Sharp'ar för dom som kan och vill vänta.
Postad 18 September 2009 - 23:38
Nu har jag beställt en 52-tums LC-LE700s från en lokal butik här i Östersund! Har dessutom betalt den så nu kommer jag inte undan. Det intressanta är att jag fick den för 21596 kr ;o) Får hoppas (för min egen skull men inte för er) att TV:n inte dyker i pris nu.... Men sabla kul att kunna köpa den för detta pris över disk! Det tråkiga är att den inte kommer förrän mitten på oktober
Tjena...
vilken butik i östersund?
håller på å kikar jag också, tänkte ta 46 tummaren... men till det där priset så kan man ju kliva upp på 52an
Postad 19 September 2009 - 11:03
Postad 21 September 2009 - 13:04
Bra pris i sverige
http://multisale.jet...se/default.aspx
Importerad och Sharp Sverige lär inte "ta hand" om den, ifall den skulle gå sönder. Om jag inte har fel?
Kollade även priset på 40LE700:an på Elgiganten i Nordstan. 14495kr skulle de ha för den, när de fick in den...
Redigerat av nixxor, 21 September 2009 - 13:06.
Postad 21 September 2009 - 20:00
Skrivit in följande text under omdöme för produkten:
+ Underbar bild, skärpa/färger/svärta är på toppnivå. Inte sett något störande när man tittar på film med mörka scener.
+ Mycket jämn backlight (LED)
- Usla högtalare (jag använder bara extern ljudanläggning)
- Blå "design"-ljuseffekt för starkt i mörkt rum(går att stänga av)
- backlight-ljuset kan i ett mörkt rum ge en vitare effekt av bilden om man tittar från en sido-vinkel, men inte fram ifrån.
Extra info:
Ingen intern mediaspelare, annat än JPEG-bilder och MP3-musik från USB-källa.
(Men jag ser det inte som ett minus då jag aldrig skulle använda en sådan ändå, om någon tillverkare inte gör en mycket väl fungerande sådan)
Bilden blev mycket bättre då man stängde av de flesta digitala "förbättrings-funktionerna" och kalibrerade TV:n.
Till sist bör jag påpeka att jag inte har så mycket att jämföra med. Sett flera kompisars platt-tv, kikat på Samsungs LED 6000-7000-series många gånger i butik, men den senaste TV:n jag hade här hemma var en tjock-tv JVC 100hz "platt". På den kunde jag alltså inte köra högre upplöst material än DVD.
Jag sitter 3.3 meter ifrån 52":aren och skulle inte vilja att den var mindre, men är ändå mycket nöjd med storleken.
Såg precis att mitt betyg på 9 av 10, gav produkten 7 av 10 i betyg, inte noterat det systemet tidigare, "but makes sense I guess"...
Redigerat av dboo, 21 September 2009 - 20:51.
Postad 21 September 2009 - 20:32
Postad 22 September 2009 - 10:04
Postad 22 September 2009 - 10:09
/Bäckman
Postad 22 September 2009 - 11:07
dboo>> Angående reflektionerna du nämner i ditt galleri, har inte skärmen lite halvmatt frontglas? Såg en mindre variant av 600-modellen på Mediamarkt och den hade matt skärm. Är skärmens glanstal ytterliggare en skillnad mellan 600 och 700?
Ja alltså vad jag ville poängtera med reflektionerna var att när den dimmas ned (skärmsläckare) eller avstängd, så reflekterar den en hel del. Det tycker jag är helt okej och nästan lite "snyggt".
Under vanligt bruk så sätter ju backlight:en igång, och jag tycker inte den reflekterar någonting alls. (I mitt vardagsrum.)
Jag har läst i avsforum att någon jämförde den med samsungs LED-EDGE-serie och att Sharps är snäppet mindre reflektiv, lite mer åt det matta hållet, än Samsung.
Enligt mitt tyckte så är den dock vääldigt lite matt, den är mer åt det "transparenta" hållet.
Men eftersom det inte stör mig i mitt TV-tittande, och att jag föredrar det då jag tycker färgerna och bilden blir klarare (Bara man inte störs av reflektioner).
Som jag nämnt tidigare, så har jag bara sett Samsungs i butik, men det kan nog stämma att den är några snäpp mer transparent/reflektiv än Sharpen.
Jämför jag med min gamla tjock-tv så reflekterar Sharpen betydligt mindre.
Redigerat av dboo, 22 September 2009 - 13:12.
Postad 22 September 2009 - 13:00
Postad 22 September 2009 - 13:18
Ingen har väl ens fått hem den så svårt o svara på...philipsen vann ju EISA priset för bästa tv så nåt bra är det säkert med denVilken tror ni är bäst av denna och Philips 46PFL9704H? https://www.prisjakt...kt.php?p=478578
Postad 22 September 2009 - 13:21
Vilken tror ni är bäst av denna och Philips 46PFL9704H? https://www.prisjakt...kt.php?p=478578
Den är kanske ännu bättre, då den har local dimming. Om man ser till bilden, vilket borde vara det viktigaste =)
Sedan har den ju bättre extra funktioner så som DLNA och mediespelare, online funktioner etc.
Men så är den också bra mycket dyrare.
Jag skulle nog hellre jämfört den med Samsung UE46B8050.
Och då är min spontana reaktion att välja Philips på grund av local dimming jämfört mot Samsungs problem med clouding/bleeding.
Men även där är ju Philips dyrare, och jag är inte vidare påläst på Philips:en.
Postad 22 September 2009 - 16:19
Tjena...
vilken butik i östersund?
håller på å kikar jag också, tänkte ta 46 tummaren... men till det där priset så kan man ju kliva upp på 52an
Ber om ursäkt för sent svar.. Det var på Audio Video. De hade "vi bjuder på momsen"-vecka den veckan så nu är väl priset tillbaka till normalt skulle jag tro..
För övrigt verkar ju priset bli på ungefär den nivån (kring 22.000) om man tittar på alla företag som säljer för detta pris men inte har de i lager. Antar att de också får hem i oktober.
Postad 22 September 2009 - 16:43
Bl.a. så har den rätt skum betraktningsvinkel, vissa ljusa partier blir ljust rosa från sidan. Skulle vilja se en trevlig kalibrering på den så kanske den lever upp till mina förväntningar, dessvärre får vi inte kleta på skärmarnas inställningar för mycket i butiken.
Postad 22 September 2009 - 17:13
Ingen har väl ens fått hem den så svårt o svara på...philipsen vann ju EISA priset för bästa tv så nåt bra är det säkert med den
Den kommer säkert ligga minst 5000 kr över sharpen i samma storek,tror inte mycket på det där priset den där skumma butiken Thesson har,den har ju allt lul lull o värsta panelen man kan få i dagsläget så tror inte sharp kan eller är menat o utmana den philips modellen.
Ljud och bild skall man kunna lita på väl?
M3 gjorde en "recension" av Philipsen idag för övrigt http://m3.idg.se/2.1...ast-av-dem-alla
Den är kanske ännu bättre, då den har local dimming. Om man ser till bilden, vilket borde vara det viktigaste =)
Local dimming trodde jag det var automatiskt eftersom att det var led backlight, men man lär sig något nytt varje dag.
Blir det som på lcd tvn till höger på den här bilden då med sharpen? http://cache.gawker....09/DSC_0448.jpg
Redigerat av Unregistered7c4175c3, 22 September 2009 - 17:19.
Postad 22 September 2009 - 17:51
Local dimming trodde jag det var automatiskt eftersom att det var led backlight, men man lär sig något nytt varje dag.
Blir det som på lcd tvn till höger på den här bilden då med sharpen? http://cache.gawker....09/DSC_0448.jpg
Nej inte alls så mycket. Lite av en sådan effekt blir det om man ser TV:n från sidan som jag beskrivit tidigare.
Och eftersom det inte är local dimming så blir det inte kolsvart, alltså lika med noll ljus alls.
Men tittar jag på en väldigt mörk scen som den på bilden så är ju "skärmen" snäppet ljusare än den svarta lackade ramen, men otroligt lite tycker jag.
Postad 22 September 2009 - 18:26
produkten täcks av en begränsad garanti, om produkten går sönder inom garantiperioden kommer den att repareras kostnadsfritt av Sharps utsedda auktoriserade verkstäder. Men, om produkten,av någon anledning, ej är möjlig att reparera måste du ta kontakt med inköpstället för ett utbyte av produkten, Sharp Nordic kan inte hantera ett eventuellt utbyte av produkten.
Om produkten köps i Sverige omfattas den dessutom av:
* Tre års reklamation enligt svensk KKL.
* 100 % Pixelgaranti
* Doa möjlighet om produkten befaras trasig direkt vid leverans.
Dessa rättigheter gäller inte om du köpt produkten utanför Sverige.
mvh Sharp supporten
har varit i kontat med multisale och dom säger så här
Vi har en Fransk leverantör där man normalt skickat tillbaka produkter till. Dock tar ju vissa tillverkare emot produkter i Sverige också. I första hand kontaktar du ju Sharp och sedan oss. Om något fel skulle dyka upp inom 3 dagar då du fått varan står vi för returen själva och byter ut varan.
Postad 22 September 2009 - 20:37
Idag har jag en Sony Bravia men funderar på att byta mot en LED 50tums uppåt.
Postad 22 September 2009 - 20:48
har varit i kontakt med sharp köp av tv i europa dom svarar
produkten täcks av en begränsad garanti, om produkten går sönder inom garantiperioden kommer den att repareras kostnadsfritt av Sharps utsedda auktoriserade verkstäder. Men, om produkten,av någon anledning, ej är möjlig att reparera måste du ta kontakt med inköpstället för ett utbyte av produkten, Sharp Nordic kan inte hantera ett eventuellt utbyte av produkten.
* 100 % Pixelgaranti
mvh Sharp supporten
Vi har en Fransk leverantör där man normalt skickat tillbaka produkter till. Dock tar ju vissa tillverkare emot produkter i Sverige också. I första hand kontaktar du ju Sharp och sedan oss. Om något fel skulle dyka upp inom 3 dagar då du fått varan står vi för returen själva och byter ut varan.
Intressant, vågar man köpa den från Multisale då..?
Postad 23 September 2009 - 01:15
M3 ger jag inte längre mycket för. De gav Samsungen 10/10.M3 gjorde en "recension" av Philipsen idag för övrigt http://m3.idg.se/2.1...ast-av-dem-alla
Ok Samsungen är en bra TV men den har ju sina problem... Forum är det som gäller, där finns kunningt folk.
Postad 23 September 2009 - 01:45
Jag skulle nog hellre jämfört den med Samsung UE46B8050.
Och då är min spontana reaktion att välja Philips på grund av local dimming jämfört mot Samsungs problem med clouding/bleeding.
Varför skulle du jämföra den med samsungen? Bildmässigt så är väl enda likheterna mellan samsungen och philipsen local dimming och LED.
Backlight tycker i alla fall jag verkar vara viktigare än local dimming.
M3 ger jag inte längre mycket för. De gav Samsungen 10/10.
Ok Samsungen är en bra TV men den har ju sina problem... Forum är det som gäller, där finns kunningt folk.
Håller med, använde dem mest som referens till priset.
Redigerat av Unregistered7c4175c3, 23 September 2009 - 01:53.
Postad 23 September 2009 - 06:39
Varför skulle du jämföra den med samsungen? Bildmässigt så är väl enda likheterna mellan samsungen och philipsen local dimming och LED.
Backlight tycker i alla fall jag verkar vara viktigare än local dimming.
Samsung (endast 8000-series som jag skrev)
200 Mhz
Intern mediaspelare
Internetfunktioner
ca 30.000 kr
edgelight, inte localdimming, problem med clouding/bleeding.
Philips
200 Mhz
Intern mediaspelare
Internetfunktioner
backlight, localdimming - förhoppningsvis inga problem med clouding/bleeding fläckvis som på Samsungen.
Sharp 700-series
120 Mhz
Ingen intern mediaspelare (bild o musik endast)
Inga internetfunktioner
backlight, inte localdimming
Jag jämförde den med samsungen för att båda har med extra-funktionerna. Inte för att jag vill ha mediaspelare o internetfunktioner, men jag tyckte inte det var rättvist att jämföra med Sharp:en då den saknar dessa saker, och därför är mycket billigare.
Och varför jag hellre tar Philips:en framför både Samsung (och Sharp) är för att den har både backlight och local dimming.
Det har varken Samsung:en eller Sharp:en (rätta mig om jag har fel)
Men priset skiljer otroligt mycket, och jag skulle bara ha råd med Sharp:en i alla fall =)
Sedan kanske inte local dimming blir så bra i alla fall om man tittar på t.ex en stjärnhimmel som någon skrev, men det återstår att se.
Postad 23 September 2009 - 16:32
Postad 24 September 2009 - 06:36
Vad skiljer från LE600-serien?
LE700 serien har 100Hz bildfrekvens och endast 4ms responstid, mot de 50Hz och 6ms som LE600 har. Vidare du får även en extra HDMI-ingång, vilket ger dig totalt fyra stycken. LE-700 serien har betydligt mer avancerade inställningsmöjligheter av till exempel gamma, Hue/saturation och färgtemperatur.
När det gäller filmmaterial som konverteras ifrån 48Hz, 50Hz eller 60Hz så har LE-700 serien Dejudder funktioner för att göra meterialet mjukare och flytet blir betydligt bättre. Alltså minimalt hackande i filmer!
Vidare har också LE-700 ett mer exklusivt bordstativ i glas. Slutligen har LE700 USB 2.0 port för uppspelning av JPEG-bilder och MP3 filer.
Och en sista detalj, annars är jag imponerad över allt du fick med edsvallakung =)
LE600-seriens nedre del av ramen är silverfärgad, se här:
http://www.hardware....it_televisions/
Och så har jag även hittat servicemanualen för dessa TV-apparater.
Ber dock om ursäkt ifall publicering av en länk till den skulle bryta mot några regler här i forumet, ta gärna bort inlägget i så fall men gärna inte mig =)
(Kunde inte se att någon regel berör detta)
http://www.scribd.co...-Service-Manual
Jag har laddat ned manualen också då den var lite svårt att komma åt först. Testade med Google Chrome istället för firefox och det gick bättre.
Postad 24 September 2009 - 07:04
har varit i kontakt med sharp köp av tv i europa dom svarar
* 100 % Pixelgaranti
mvh Sharp supporten
Vad tror ni andra om det här? Ska man kanske satsa på Multisale?
Det finns nämligen inga som har Le700:an i mitt område.
Redigerat av nixxor, 24 September 2009 - 07:04.
Postad 24 September 2009 - 09:05
Kostar nu 11.990:- !! http://www.elgigante...sharp-40-led-tv
Kanske betyder att den inte säljer så bra....
Sony 40V5500 vill man oxå bli av med 6.990:-! Clouding-TV till Rea pris!
Postad 24 September 2009 - 17:21
TVn inte gått att beställa tidigare så annonsen för 11990:- har ingenting att göra med försäljningnsstatistik.
Postad 24 September 2009 - 19:21
11990:- för 40" och 19990:- för 46:an är ett ganska stort prisgap som gör att man tvekar Elgiganten...
40 tum är för litet för mig och 20 tusen känns som en för stor hög med pengar. Jag kommer att avvakta för att se om priserna dalar.
Postad 24 September 2009 - 21:17
Hoppas verkligen att den är snäppet bättre än Samsungs LED.
Postad 25 September 2009 - 15:30
Postad 25 September 2009 - 15:48
Någon som vet varför 46 tumarn nästan aldrig är i lager i någon av butikerna?
Fick besked om att 46" troligen kommer till handlarna under nästa vecka.
Postad 25 September 2009 - 16:18
52'an va ju i lager hos nån enstaka men nu är den också körd... segaste leverans av en modell i mannaminneNågon som vet varför 46 tumarn nästan aldrig är i lager i någon av butikerna?
Postad 26 September 2009 - 12:53
Lite intressant testinfo från flatpanels.dk
http://www.flatpanel...p;id=1253692426
Hoppas bara den är bättre än Samsung LED. Köpet blir nämligen imorgon.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Har nu bara 3 modeller kvar
35 bilder
22 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?