Lite bilder på fötterna kan jag bjuda på
De blev inte speciellt släta, men den ytan syns inte när högtalaren står ovanpå
Efter flera lager färg blev det dock jämnare
Konstigt....?
Redigerat av Bakerman, 17 September 2009 - 17:15.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 17 September 2009 - 17:15
Konstigt....? Redigerat av Bakerman, 17 September 2009 - 17:15. Postad 17 September 2009 - 17:29
Nja undersidan blev lite bättre.. Men en ligger mot golvet och en mot högtalaren, så det gör inget Postad 17 September 2009 - 20:14
ser mycket fint ut!!!!
skulle man dock kunna få se en rundning/fasning på eken? /Johan Postad 17 September 2009 - 20:17
Jag har fasat eken väldigt lite med 45grader Vågade inte ta för mycket i början, men kände mig nöjd som det blev Postad 19 September 2009 - 20:48
Skål och god afton alla Hifi-nerds!
Sitter här lite lagom förvirrad å funderar, hur påverkar dämpmaterialet ljudet? Blir det djupare, tightare, mer eller mindre bas? Sitter just nu och lyssnar på dem, och kan konstatera efter min egen personliga åsikt att de låter bättre nu än som stativare på 16L med det lilla fjuttiga 51mm basreflexröret. De går inte riktigt lika djupt med den nuvarande avstämningen på 41hz, men har med punch som jag vill kalla det. Så jag tycker ljuder bilr jämnare och mer effektfullt. Dock saknas några komponenter som piskar upp diskant lite. Än så länge är det bara tummen upp för denna konstruktion! Jag kör än så länge helt utan dämpmaterial, och tycker det låter okej! Sen funderar jag hur mycket jag behöver.. Hos Hifikit får man 500g för 115kr http://hifikit.se/sh...rod.asp?id=1384 Hos fd. BMM får man 125g (klarar upp till 20L) för 70kr. http://www.europe-au...Product_ID=1934 Burp! Postad 19 September 2009 - 21:30
köp på fårull från HiFikit eller så köper du träfiberull på Bauhaus
Dämpmaterialet påverkar lådans Q-värde, och snabbt förklarar så kan du få en mer "punchig" stil på basen om du inte har så mycket dämpmaterial, och tvärt om, om du har för mycket Postad 20 September 2009 - 09:07
Fan vad bra det blir!
Form och funktion hand i hand. Jag har ett bygge med liknande hålighet i botten,där har jag delningsfiltret. Lätt att komma åt vid test och moddning. Postad 20 September 2009 - 15:55
1.) A post in a forum/message board that indicates the person agrees with a previous or quoted reply to a thread. 2.) Shorthand for "My thoughts exactly" or "me too". Postad 20 September 2009 - 17:38
Jaha... Postad 21 September 2009 - 10:07
+1
Yes M8 ! Postad 21 September 2009 - 13:37
Jag håller på och försöker lära mig lite om delningsfilter och läser på Hifi-forums artikel om HFLS-1. http://www.hififorum...del2/part2.html
Ser då deras åsikt angående bitumen... "(INTE front baffeln!!!!!)" Jag som blev anvisad att ha dubbla lager bitumen i front! Postad 21 September 2009 - 14:26
Kan ju vara så att konstruktören har mätt upp lådan med och utan bitummen på frontbaffeln och kommit fram till att den inte gör sig bra där eller att den inte fyllde någon funktion alls just där. Varför skulle du ha dubbla lager? Räckte inte tjockleken på din MDF? Postad 21 September 2009 - 15:41
Eftersom jag har både MDF och ek i fronten så borde det ha räckt Men jag lydde DVD-ai's anvisning och satte dubbla lager .. https://www.minhembi...s...t&p=2528274 Fronten blev minst sagt stum iaf! Postad 21 September 2009 - 17:48
nja, MDF+Ek lär nog bli stumt nog. (orkar inte skumma igenom tråden igen) Det är ju väldigt svårt att säga om lådan ger ifrån sig några otrevliga resonanser om man inte har verifierat dom med en mätning.
Menar, det blir väldigt mycket arbete och framför allt mycket pengar i onödan om man gör en massa saker som kanske inte behövs. Man kan faktiskt se direkt via en impedansmätning om det finns lådresonanser, har för mig att jag har visat det i min "tråd" någonstans. Måste bara ge dig lite creds igen för ditt fina lådbygge, riktigt snyggt! /Johan Postad 21 September 2009 - 21:12
Eftersom baffeln blev så biffig som den blev så hade man nästan kunna skippat bitumenfolie, sidorna därimot ä inget vidare utan bitumen, dessa "spårade" mdf skivor är inte roliga...
Måste nästan alltid dämpas för att det ska bli bra... Och då gör det inget att baffeln är dämpad, du slipper stämgaffel i alla fall... Postad 22 September 2009 - 21:31
Hur går det med g-talk david? sitter med x-over nu och försöker labba lite, men vet inte hur jag ska göra riktigt.. dels eftersom det inte är en vanlig 2vägare, och att vi ville höja området där i mitten
Postad 22 September 2009 - 21:38
Hmm, ska se om jag kan få in det på datorn på torsdag och hör då av mig
Men om det är något som jag har extremt svårt för så är det att ta för mig att göra saker ibland... som detta... Det kommer hela tiden något annat i vägen och så blir jag tvungen att göra det i stället och s glömmer jag bort... Han kan ju Xover ok han... Men jag ska fixa Gtalk på torsdag, om inget annat väldigt viktigt händer... Man är ständigt jagad av brudarna... så man har svårt att få tid för denna typ av tidsfördriv Postad 22 September 2009 - 22:52
På torsdag är jag ledig och bakis så det låter som en bra ide! Hehe Timpan är inte heller på msn så ofta nu Jag måste få veta hur kurvan ska se ut, var brytpunkterna ska vara, och hur mkt jag ska reglera för att få bort det där avsaknade av diskant.. Det kanske höjs bara av att jag gör nytt filter, de jag har kanske är "fel" på något sätt.. Postad 23 September 2009 - 07:32
Nej, det filter du ha är det inget fel på, det är bara högtalarens karaktär...
Diskanten tängte jag inte försök att höja, för den är ganska bra, men om du gillar lite hissad diskant så kan man ju fixa det... midbasen är det område som ska gå att reglera sedan och där kan vi nog få till 3dB höjning typ Postad 23 September 2009 - 07:57
Jahopp..jag är inte så säker på vilken del det var som skulle höjas.. Mellanregistret då? På HFLS är det ett drop mellan 1-5khz, är det inte den vi bör fylla? Bortsett från att jag ville ha mer punch i 80-200hz.. Postad 25 September 2009 - 05:40
Har nu inte hajjat att han sitter å dreglar framför sinna INO prylar? Nää men testa å skriv till mig på MSN, är oftas "visa Offline" . Postad 25 September 2009 - 08:00
Sorry...
Jag fastnade i annat... ( och glömde dessutom helt bort att jag skulle höra av mig... Postad 25 September 2009 - 08:10
Fan vad nördigt att kalla sina högtalare brudar!! Men du vet väl vad man säger; Bro's before hoes! So help this bro fix his hoes
Hehe, det är lugnt! Men jag börjar bli lite ivrig Postad 25 September 2009 - 09:02
Jag kan förstå...
Men problemet med mig är att jag för det mesta har ett ganska fullbokat chema, inte mycket tid över till något typ... Postad 28 September 2009 - 22:58
Jag har fått massor av hjälp med filterna nu så det börjar närma sig beställning!
Ska bara få bekräftat att jag lagt rätt saker i varukorgen Postad 29 September 2009 - 08:10
Vad är det för inköpslista som du har lagt upp här... ?!
är det en gamla till dina nuvaranda HFLS-1... ?! Postad 29 September 2009 - 12:51
Det är den gamla Postad 29 September 2009 - 15:28
Längtar efter leverans nu!!! Hoppas Europe Audio kan leverera inom denna vecka Postad 30 September 2009 - 19:11
Klart jag har Postad 30 September 2009 - 20:35
Underbart! Postad 01 October 2009 - 08:34
Men nu va du ju lite snabb med att beställa i alla fall...
![]() Aja, jo men då kör på hans lösning, jag tängte kolla först om han räknat på samam baffelmått och placeringen av diskant på baffeln för att få rätt baffelstegs betenden... Men det löser sig, inga problem... Postad 01 October 2009 - 11:30
Jag kör på dessa filter nu och så efter en seriös uppmätning så kan vi göra de ultimata filtren! Har en massa fårull här nu, några tips på bästa placering av dessa ullmattor i lådan? Postad 01 October 2009 - 11:36
Ok, jo men då är det ok
Jo, jag brukar rulla ihopp den till en "cylinder" som jag sedan läggen på lämpligt vis inne i lådan, för att tacka alla parallella väggar. Men i ditt fall så blri det svårt... ska skissa lite.. Om du lägger upp en princip skissa på dina lådor framifrån och från sidan och igenomskärning, så ska jag rita uåå på dom. Vad jag tror såhär på rak arm, att det blir bäst... det får vi dock testa lite med sedan när du mäter Postad 01 October 2009 - 12:19
Skissa är inte min starka sida så du får ett par bilder istället! Detta är väl de första bilderna på dessa skapelser i "färdigt" stadie Bifogad fil(er)Postad 01 October 2009 - 14:33
Tackar Nå, kommer du fram till nåt bra sätt att ha ullen på? Postad 01 October 2009 - 14:42
Jag sitter på jobbet...
Men hur ser dom ut på insidan på samma sätt som dina gamla ? Öavsett vad jag säger nu så är det bara på en höft, man måste sedan testa och mäta fram vad som blir bäst Postad 01 October 2009 - 16:32
https://www.minhembi...-1250193157.jpg sådär Postad 02 October 2009 - 07:58
OK, nu har jag skissat lite på vad som antagligen kommer att bli bäst, allt dämpmaterial räknar jag med att du rullar ihopp till rullar, så det är alltså rullar med dämpmaterial som du ser på bilden, storleken på dom får du avgöra själv, men densiteten ska försöka behållas så nära original som möjligt. Du ska alltså inte rulla ihopp materialet hårt för att få så kompakta rullar som möjligt, utan vara ganska nära som "original". (men ändå tillräkligt kompakt för att hållas fast av sin fjädrinsstyvhet
På dom ställen där det ser ut som kvadrater, det är naturlighvis rullar det också, men från sidan Det bruna är material som jag tycker att du ska börja med, och det gråa kan du testa med, det gråa kan hjälpa till att dra ner "pipresonanserna" från porten vid högre frekvenser. Inte säkert att dom behövs, men kan mycket väl behövas för att få till det ritkigt 100% I alla fall på den "övre basen" så är det antagligen lika bra att stoppa in det dämpmaterialet på en gång. Edit: när du skär till dämpmaterialet så tänk på att inte göra så att bitarna så att dom "precis passar", utan dom ska ju sitta fast lite och alltså "fjädra" mot väggarna och mellan element och rör osv... Redigerat av DVD-ai, 02 October 2009 - 09:29. Postad 02 October 2009 - 13:18
Glömt bifoga bilder? Jag fick ett paket idag på lunchen!! 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |