Audiovector arrete vs Pioneer s-1,3EX
286 svar till detta ämne
Postad 09 September 2009 - 15:23
Unregistered4fe51e59
-
Unregistered4fe51e59
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Håller med. Det verkar som vissa har något mindervärdeskomplex som ständigt ska hacka sådär. Det är helt okej för andra att ogilla något, men gör en Ino ägare det så är det sekt, han är hjärntvättad, etc. Säger mest om dom personerna. Jag har sagt att vem som helst kan ta med sina AV så kan va avlyssna dom i samma rum. Inga A/B tester utan för för sig, i samma rum (som är rätt bra nu). Jag skulle bara bli glad om jag fann något bättre, medans andra ska försvara sina saker med rena lögner. Trist och det förstör alla form av lärdom man kan få.
Var bor du? själv finns jag i södra delen av huvustan'. Tänkte man kunde släpa över högisarna och prova nån gång isf, vore intressant  nu har jag ju bara ett par Mi3Super, men ändå, vore skoj (eller inte....) att få höra konkret det du menar....
Redigerat av Unregistered4fe51e59, 09 September 2009 - 15:23.
Postad 09 September 2009 - 15:40
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Nejdå. Den är som den är på skivan. Att återge den annorlunda skapar mest problem. Det man kan göra är att använda en bra parametrisk equalizer.
Ja, den är som den är på skivan men många skivor, företrädesvis nya sådana, är inte avsedda att köras i frekvenslinjära system! Det låter inget vidare när kidsen ska spela upp "orörda" inspelningar i sina mobiler, så därför dynamikkomprimerar man. Det är ju för bövelen ett känt fenomen, Matte! Även om jag tycker att mina Avantgarde återger de flesta plattor på ett jäkligt tillfredsställande sätt, finns det givetvis undantag och det ska det också göra med hänvisning till ovanstående. Det är en myt att en riktigt bra anläggning spelar all musik precis så som den är tänkt att av avnjutas. Jag vet att några inte alls håller med och det kommer fömodligen reaktioner på detta (bättre att förekomma än att förekommas...) men det ändrar inte faktum. Metaforer; Ford Ka passar att köra till Ica och handla med men är inte helt lyckad på motorväg. Ferrari är jäkligt kul på Mantorp medan man hellre sitter i en Merca ML i terräng. Typ. Sedan finns det alltid bilar som passar för de flesta ändamål men hur kul är dessa om vi ska vara ärliga? Och nej, jag tycker inte att man ska ha en anläggning för varje typ av musik och inspelningskvalitet, även om detta självklart vore ganska kul!  Själv har jag fyra system; ett renodlat tvåkanals- , en 7.1 bioanläggning, ett mindre 5.1-system till TV:n samt en köks-/allrumsanläggning för skvalradio, bakgrundsmusik när man lagar mat samt partydunk. Var och en av dessa har sina egna ljudsignaturer och det händer att jag går ner i bion och sätter på en Maiden-platta, även om Dickinsons röst inte är lika knivskarpt i fokus som i Avantgarderna. Men det är kul med tre subbar... Fan, höll på att glömma min gamla JVC-bergssprängare... Vilken basåtergivning!
Postad 09 September 2009 - 16:24
Superduke
-
Superduke
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Jag tycker att komplicerad och hårt komprimerad rock kan vara ganske bra test musik faktiskt Men då i stort sätt bara för att se hur högtalarna klarar av att hantera denna "röra" och hålla isär detaljer även när allt är under sämsta förutsättningar...
Håller med dig där ! Angående Ino och ja jag har lyssnat på dem och blev inte imponerad . Problemet som jag ser det är att många Ino ägare är så jeffla självgoda och hissar sina prylar till skyarna , och ibland får de ino ägare som inte alls är så en oförtjänt släng av sleven som från början va menad till de självgoda  Sorry för ot . Oven and out .
Postad 09 September 2009 - 16:55
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Var bor du? själv finns jag i södra delen av huvustan'.
Tänkte man kunde släpa över högisarna och prova nån gång isf, vore intressant nu har jag ju bara ett par Mi3Super, men ändå, vore skoj (eller inte....) att få höra konkret det du menar....
Jag bor tyvärr ca 30 mil från dig, i värmland. Du är ju välkommen ändå, fast det blir en lite längre tur
Postad 09 September 2009 - 17:03
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Ja, den är som den är på skivan men många skivor, företrädesvis nya sådana, är inte avsedda att köras i frekvenslinjära system! Det låter inget vidare när kidsen ska spela upp "orörda" inspelningar i sina mobiler, så därför dynamikkomprimerar man. Det är ju för bövelen ett känt fenomen, Matte!
Nej då, inte alls. Jag kan lova dig att det finns inte en enda skiva som jag föredrar i en mobil över mitt system, inte en enda. Jag lyssnar en hel del på nyare pop, rock och metal, musik så inte är bra inspelade, men dom vinner ändå av bra återgivning. Anledningen är rätt enkel, varje förändring är en färgning som både ger en sameness och i många fall olika blandprodukter, bl a dist. Dist hjälper aldrig en inspelning oavsett hur dålig inspelad den är. Men du får gärna ta med din JVC bergsprängare så kan vi jämföra  Även om jag tycker att mina Avantgarde återger de flesta plattor på ett jäkligt tillfredsställande sätt, finns det givetvis undantag och det ska det också göra med hänvisning till ovanstående. Det är en myt att en riktigt bra anläggning spelar all musik precis så som den är tänkt att av avnjutas. Jag vet att några inte alls håller med och det kommer fömodligen reaktioner på detta (bättre att förekomma än att förekommas...) men det ändrar inte faktum.
Nja, jag trodde som du, för många år sedan, att jag kunde "fixa" dom dåliga inspelningarna så dom låter bättre. Idag så håller jag inte med det alls. Ju mindre högtalarna påverkar ljudet, desto bättre låter allt! Du kan ju gärna berätta vilka skivor/inspelningar som inte funkar i en bra stereo och som låter bättre i "bergsprängare". Jag är nyfiken att veta vilka dom är  Angående Ino och ja jag har lyssnat på dem och blev inte imponerad . Problemet som jag ser det är att många Ino ägare är så jeffla självgoda och hissar sina prylar till skyarna , och ibland får de ino ägare som inte alls är så en oförtjänt släng av sleven som från början va menad till de självgoda 
Sorry för ot .
Oven and out .
Ok, kan vi alla släppa Ino nu? Och återgå till Pioneer och Audiovector som tråden handlar om?
Postad 09 September 2009 - 17:30
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Det låter som en god ide! Vore tråkigt att behöva stänga tråden p.g.a allt Inosnack.
Postad 09 September 2009 - 18:17
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Håller med dig där !
Angående Ino och ja jag har lyssnat på dem och blev inte imponerad . Problemet som jag ser det är att många Ino ägare är så jeffla självgoda och hissar sina prylar till skyarna , och ibland får de ino ägare som inte alls är så en oförtjänt släng av sleven som från början va menad till de självgoda
Sorry för ot .
Oven and out .
Jo, så är det ju och jag är väl medveten om det.. Men jag ser inte mig själv som sådan då jag faktiskt förespråkar flera olika märken och inte anser att Ino är bäst i världen... Utan en av dom bästa enligt mig och min smak Kul att vi kan enas om detta och att du även har samma syn som mig angånde bra val av test musik ...................................................... Som sagt, nu är det strängt förbjudet att yttra sig om något annat än det som är On Topick alltså, Inget mer Ino snack och inget mer "jag har bättre saker än dig" och liknande... det va inte tråden menad för från början. Åter till Topick ! Som sagt, jag tycker att Pionner i det här fallet är en mer "komplett" högtalare och passar för mina önskemål bättre än AV. Men det förändrar inte att AV är bra högtalare och absolut inte ens i närheten av längst ner på listan bland högtalare i den prisklassen!
Postad 09 September 2009 - 20:32
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Edit: Lite för snabb med skicka-knappen... Återkommer.
Redigerat av bensnake, 09 September 2009 - 20:35.
Postad 09 September 2009 - 20:55
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Nej då, inte alls. Jag kan lova dig att det finns inte en enda skiva som jag föredrar i en mobil över mitt system, inte en enda. Jag lyssnar en hel del på nyare pop, rock och metal, musik så inte är bra inspelade, men dom vinner ändå av bra återgivning. Anledningen är rätt enkel, varje förändring är en färgning som både ger en sameness och i många fall olika blandprodukter, bl a dist. Dist hjälper aldrig en inspelning oavsett hur dålig inspelad den är. Men du får gärna ta med din JVC bergsprängare så kan vi jämföra 
Nja, jag trodde som du, för många år sedan, att jag kunde "fixa" dom dåliga inspelningarna så dom låter bättre. Idag så håller jag inte med det alls. Ju mindre högtalarna påverkar ljudet, desto bättre låter allt! Du kan ju gärna berätta vilka skivor/inspelningar som inte funkar i en bra stereo och som låter bättre i "bergsprängare". Jag är nyfiken att veta vilka dom är 
Alltså, det handlar inte om vad du föredrar eller inte. Jag lyssnar inte heller på musik i mobilen. Men många plattor är producerade med saftig dynamikkomprimering, Madonnas senaste t.ex. som gör att när man lysnar frekvenslinjärt, låter det inte så kul. Däremot passar inspelningarna alldeles utmärkt i datorhögtalarna eller via mobilen, där en dynamisk inspelning skulle göra sig stört omöjlig, då högtalaren i mobilen inte håller hifi-norm, om du förstår vad jag menar. Även i radio gör sig sådana inspelningar bättre, på med lite extra kompressor och exciter bara, så låter det saftigt och tillrättalagt. Att man uppfattar detaljer bättre i en högkvalitativ anläggning är dock helt klart men frågan är om detta gör att det blir så mycket roligare att lyssna till. Det verkar dessutom som om du blandar ihop äplen och päron en smula... Förändring, färgning och dist? Detta har, såvitt jag har förstått, inget med dynamikkomprimering att göra. Ageve; det känns som om dina expertkunskaper gällande dynamikkomprimering skulle kunna bringa lite ordning i kaoset här. Jag vet att det är off topic, men det vore kul om du kunde förklara för Matte det jag uppenbarligen inte klarar av att reda ut. Och jag har aldrig påstått att jag vill "fixa" dåliga inspelningar så att de låter bättre. Det var länge sedan jag körde med någon parametisk eq och jag har inte för avsikt att göra det igen. Dessutom skojade jag lite om bergssprängaren. Det förstod du, va?
Postad 09 September 2009 - 21:18
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Ageve
Japp Förstår vad du menar, och har upplevt samma sak, dvs att extremt komprimerat material låter "som det ska" i små radioapparater, dålig bilstereo osv. Eftersom frekvensomfånget sällan går över 12 kHz så hör man inte de värsta problemen som komprimeringen ger, och varken inbyggd förstärkare eller högtalare har förmåga att återge dynamik ändå så det spelar mindre roll. T om Rix FM kan låta "bra" i en plastradio från Sony. Missförstå mig inte här, skulle man ställa radion i hembiorummet så hade man skrattat åt skiten, men i en miljö med mycket ljud runtomkring och utan någon referens så kommer ljudet fram, och låter "rätt". Att det är platt spelar ingen roll i det läget utan är snarare en fördel. Därför kan jag förstå att dynamikkomprimering används till radio, och bryr mig inte speciellt mycket om att det används på Absolute Music osv, men det är helt oförlåtligt när det har spridit sig till i stort sett all nyproducerad musik, som numera låter apa i en bättre anläggning. Att en bra anläggning är mer avslöjande behöver dock inte betyda att det låter direkt illa. Tvärtom kan högtalare med problem i diskanten (där ljudnivån på bättre inspelningar inte är lika hög) förstärka distortionen som redan finns i inspelningen på grund av komprimeringen, och resultatet blir minst sagt plågsamt. Om högtalarna har låg dist även vid högre effektuttag så kommer detta problemet inte att bli lika stort, men man kommer ju såklart höra hur platt och plastig mastringen är. Är inte säker på att jag förstod vad frågan var eller om jag har svarat på den, men det blir nog bra...
Redigerat av Ageve, 09 September 2009 - 22:25.
Postad 09 September 2009 - 21:37
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Alltså, det handlar inte om vad du föredrar eller inte. Jag lyssnar inte heller på musik i mobilen. Men många plattor är producerade med saftig dynamikkomprimering, Madonnas senaste t.ex. som gör att när man lysnar frekvenslinjärt, låter det inte så kul. Däremot passar inspelningarna alldeles utmärkt i datorhögtalarna eller via mobilen, där en dynamisk inspelning skulle göra sig stört omöjlig, då högtalaren i mobilen inte håller hifi-norm, om du förstår vad jag menar. Även i radio gör sig sådana inspelningar bättre, på med lite extra kompressor och exciter bara, så låter det saftigt och tillrättalagt. Att man uppfattar detaljer bättre i en högkvalitativ anläggning är dock helt klart men frågan är om detta gör att det blir så mycket roligare att lyssna till.
Jag håller faktiskt inte med. Jag plågas rejält av radion på jobbet. Det är för högtalarna vi har är väldigt dåliga. Samma låtar hemma låter mycket bättre, även från CD som jag tagit med, med rejält dynamikreducerade skivor. Så ännu har jag inte hört någon musik som låter bättre på sämre prylar lika lite som en sådär maträtt blir bättre om jag lägger en kasse sand över den  Madonnas nya är verkligen inget under av välljud men den låter bättre hemma än på jobbet t ex. Samma med MP3 spelaren jag har, så låter det bättre hemma. Även via riktigt usla högtalare så kan man höra hur den dynamiska reduceringen skadar ljudet och det blir ju inte bättre med ännu mer dist och problem från högtalarna enligt mig. Det verkar dessutom som om du blandar ihop äplen och päron en smula... Förändring, färgning och dist? Detta har, såvitt jag har förstått, inget med dynamikkomprimering att göra.
Nu vet jag inte vad du menar. Det jag sagt är att jag uppfattar S3 serien som färgade och distar rätt så lätt. Jag har även sagt att dynamikkomprimerad musik inte låter bättre på sämre saker, iaf inget jag upplevt än. Lite som att se en utgåva med rejält EE, oavsett hur kass TVn eller projektorn är så blir det ju inte bättre med sämre bild. Felet finns ju redan i signalen ju. Dock så är det intressant hur vissa dist arter framträder med dynamiskt komprimerad musik. Speciellt sådan som är rätt så ren ändå. Att en bra anläggning är mer avslöjande behöver dock inte betyda att det låter direkt illa. Tvärtom kan högtalare med problem i diskanten (där ljudnivån på bättre inspelningar inte är lika hög) förstärka distortionen som redan finns i inspelningen på grund av komprimeringen, och resultatet blir minst sagt plågsamt. Om högtalarna har låg dist även vid högre effektuttag så kommer detta problemet inte att bli lika stort, man man kommer ju såklart höra hur platt och plastig mastringen är.
Precis min poäng! Kaka på kaka ger sällan (aldrig) bättre resultat.
Postad 09 September 2009 - 21:45
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag brukar säga att en bra högtalare inte gör så att något program material låter sämre än nödvändigt
Säger inte så mycket egentligen kan tyckas... Men tänker man på det lite så komemr man fram till att det är samma sak som att inte förvränga signalen något/ eller så lite som möjligt i alla fall.
Så, en högtalare som inte färgar/inte färgar så mycket klarar därför av att återge alla material på ett "riktigt sätt" och därmed låter den inte sämre än nödvändigt även om program materialet är dåligt. Alltså, missförstå nu inte detta...
Om materialet är helt åt skogen så kan det ju inte låta annat än helt åt skogen... man kan inte göra guld av bajs...
Men att på detta dåliga material lägga en massa annat "skräp" gör knappast saken bättre heller...
Redigerat av DVD-ai, 09 September 2009 - 21:48.
Postad 10 September 2009 - 08:47
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Om materialet är helt åt skogen så kan det ju inte låta annat än helt åt skogen... man kan inte göra guld av bajs... Men att på detta dåliga material lägga en massa annat "skräp" gör knappast saken bättre heller...
Skit in, skit ut. Ungefär.
Postad 10 September 2009 - 08:58
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo, exakt !
Postad 10 September 2009 - 09:49
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Jag håller faktiskt inte med. Jag plågas rejält av radion på jobbet. Det är för högtalarna vi har är väldigt dåliga. Samma låtar hemma låter mycket bättre, även från CD som jag tagit med, med rejält dynamikreducerade skivor. Så ännu har jag inte hört någon musik som låter bättre på sämre prylar lika lite som en sådär maträtt blir bättre om jag lägger en kasse sand över den  Madonnas nya är verkligen inget under av välljud men den låter bättre hemma än på jobbet t ex. Samma med MP3 spelaren jag har, så låter det bättre hemma. Även via riktigt usla högtalare så kan man höra hur den dynamiska reduceringen skadar ljudet och det blir ju inte bättre med ännu mer dist och problem från högtalarna enligt mig.
Bara så att vi förstår varandra rätt; jag tycker egentligen inte att sådana skivor låter bra någonstans. På grund av sin undermåliga produktion. Det intressanta, och för hifi-entusiaster tragiska, är att produktionen i allra högsta grad är medveten i kommersiellt syfte. Gemene man har helt enkelt gått från 70-talets hifianläggning i pojkrummet till mobiler och datorer med i bästa fall undermåliga externa högtalare som ljudförmedlare. Musikbranschen anpassar sig givetvis till detta. Dynamiska urladdningar gör sig helt enkelt inte en Sony Ericson. Lyssnar sällan på musikradio bland annat av anledningarna som redovisats i ovanstående inlägg. Skulle aldrig få för mig att lyssna på musik via mobilens interna högtalare. Bergssprängaren är ett minne blott i musiksammanhang (förutom möjligen i gymmet). Vad jag gör eller inte gör saknar dock relevans när man diskuterar den rovkomprimering som bedrivs på bred front inom musikindustrin. Och naturligtvis gör inte det faktum att högtalare distar saken bättre. Min uppfattning är dock att AV S3 inte tillhör denna kategori högtalare.
Postad 10 September 2009 - 10:05
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Och naturligtvis gör inte det faktum att högtalare distar saken bättre. Min uppfattning är dock att AV S3 inte tillhör denna kategori högtalare.
Alla högtalare disstar sedan så finns det många olika saker som man kan kalla för "disst" Disst är egentligen bara ett samlingsnamn för något som förvränger original signalen, så om du är och pillar på basratten så är det också "disst", och rummt bidrar med disst...  (blir olika typer av rumsliga fenomen, och just här som en del högtalare briljerar !) båda dom påverkar signalen på sina egna sätt... En högtalare som i sig självt (borträknat rum) "färgar" /disstar också av just den anlednignen, disst i sig självt är inget eget begrepp på just en specifik detalj... Alltså en högtalare som disstar kan göra det på 100 olika sätt, men det man i vardagen talar om som "disst" är när man får olika typer av intermodulations disstorsion och disstorsion som följd av resonanser och uppbrytningar i elementen, för hög inmatad effekt, arbetar utanför sitt Xmax osv osv... Detta lider exakt 100% av alla högtalare av i oliak stor grad... Och går ej att komma ifrån helt med dom material och lösnignar som finns idag... Om en högtalare inte kan hantera alla material, utan att förvränga och ge ett onödigt dåligt resultat. Då färgar den på något sätt genom någon eller alla av dom olika "disstursions betenden" som finns att välja på... och blandar man in rummet också, så kan det blir ritkigt roligt...
Redigerat av DVD-ai, 10 September 2009 - 10:09.
Postad 10 September 2009 - 12:09
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Alla högtalare disstar sedan så finns det många olika saker som man kan kalla för "disst"
Disst är egentligen bara ett samlingsnamn för något som förvränger original signalen, så om du är och pillar på basratten så är det också "disst", och rummt bidrar med disst... (blir olika typer av rumsliga fenomen, och just här som en del högtalare briljerar !) båda dom påverkar signalen på sina egna sätt...
En högtalare som i sig självt (borträknat rum) "färgar" /disstar också av just den anlednignen, disst i sig självt är inget eget begrepp på just en specifik detalj... Alltså en högtalare som disstar kan göra det på 100 olika sätt, men det man i vardagen talar om som "disst" är när man får olika typer av intermodulations disstorsion och disstorsion som följd av resonanser och uppbrytningar i elementen, för hög inmatad effekt, arbetar utanför sitt Xmax osv osv... Detta lider exakt 100% av alla högtalare av i oliak stor grad... Och går ej att komma ifrån helt med dom material och lösnignar som finns idag... Om en högtalare inte kan hantera alla material, utan att förvränga och ge ett onödigt dåligt resultat. Då färgar den på något sätt genom någon eller alla av dom olika "disstursions betenden" som finns att välja på... och blandar man in rummet också, så kan det blir ritkigt roligt... 
Jag definierar också dist som ett samlingsnamn för de färgningar och förvrängningar som påverkar signalen i en eller annan riktning. En av mina käpphästar inom hifin är att den transparenta ljudåtergivningen inte existerar. Därför tycker jag inte om diskussioner (men deltar gärna i dem av den anledningen att purister/objektivister/fundamentalister inte ska få stå oemotsagda i sina uttalanden) i vilka folk ondgör sig över att den eller den produkten "färgar" medan någon annan pryl är helt igenom transparent. Sorry, men så ser inte verkligheten ut. Val av hifiutrustning handlar således alltid om personliga preferenser utifrån ett ljudideal man har, i mitt fall är denna preferens att det som kommer ut ur högtalarna ska låta så naturtroget/realistiskt som möjligt. Detta blir naturligtvis subjektivt eftersom det i stor utsträckning handlar om vilken erfarenhet man har av hur vissa instrument och sångröster ska låta för att "låta på riktigt". Men någon ofärgad återgivning är det naturligtvis inte tal om. Jag formulerar således om sista meningen i mitt förra inlägg och säger i stället att min uppfattning är att Audiovector S3 ger en naturtrogen och realistisk återgivning av hur det ska låta för att låta äkta och "på riktigt". Färgad eller ej, I don't give a damn! Att frekvenskurvan är tämligen spikrak talar dock för att högtalaren är ganska neutral, utan hissningar/pucklar, dippar eller andra artefakter.
Postad 10 September 2009 - 12:37
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Saken är den att låg dist kan vara något man inte är van och man vet inte hur det kan låta med låg dist! Två gånger har jag hört SA högtalare på mässor och båda gångerna så har dom distat rejält. Men ändå spelar och ler folk som ställer ut dom. Anledningen är nog helt enkelt att dom inte hört hur det låter utan låg dist.
Samma med AV, det var demopersonalen som valde musik och volym för att visa att högtalaren kunde "rocka", men det var mest jobbig dist enligt mig. Men jag tror inte dom upplevde det, då hade dom nog sänkt tidigare. Anledningen är nog att dom inte upplevt det med låg dist.
Jag är van väldigt låg dist, något som har smitta av sig på hur jag lyssnar på musik. Radion på jobbet har gått från varit dålig till att vara en ren plåga, eftersom jag har vant mig vid så låg dist att jag nu lättare uppfattar dist bland andra prylar. Det är lite som EE för 10-15 år sedan. Jag hade kollat på film i årtionde utan "sett" EE, även om man kanske såg det så reagera man inte. Men när man fick bättre grejer och mer kunskap så såg man det direkt och nu är det omöjligt att inte se det.
Så det är lite av ett moment 22. Ju bättre prylar man vänjer sig, desto mer ser/hör man felen när det inte görs rätt, vilket kanske låter trist, men belöningen är så mycket trevligare med mer levande musik.
Postad 10 September 2009 - 12:46
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Som jag har förstått det, så kan du HÖRA distortion ifrån AudioVector-högtalarna som man inte ens kunnat uppmäta med känslig datorutrustning? Jag har sett grafer och mätningar av Ino-högtalare lite var stanns på internet. Enligt mätningarna har de precis lika mycket/lite "normal" distortion som vilken annan bra högtalare som helst.
Nej då, inte alls. Det går att mäta och som sagt, jag var inte ensam om att höra det. Vi kan testa det om du vill det med, rätt lätt att höra det om man testar mot några som inte distar så mycket. Sen får man inte glömma att det finns olika sorters dist på samma sätt som mellan olika förstärkare. Att höra en rörförstärkare drivas lite mer än vad den klarar är ju mycket trevligare än när en transistorförstärkare drivs till klippning. Samma med högtalare där flera märken låter mer som transistorförstärkare när dom drivs lite hårdare, inte trevligt alls. Vi skulle ju släppa Ino grejen, tack. Vi snackar om AV och Pioneer.
Postad 10 September 2009 - 13:01
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Moment 22, som sagt...
Den första "riktiga" anläggningen jag köpte, kostade ca 40 lax. Sedan har jag stadigt gått uppåt och bytt mellan olika stärkare, slutsteg, försteg, högtalare och spelare men de senaste 15 åren har inköpsvärdet av de prylar jag förfogat över samtidigt legat stadigt kring 150 - 200 000. Jag har ägt feta transistorsteg med ultralåg THD och enorma effekt-/strömresurser och stora högtalare med på pappret näst intill obegränsad effekttålighet. På mässor och i butiker har jag lyssnat på bl.a. Focal Grande Utopia och TAD R1 med Krell, ML och Audionet. Jag har varit verksam som musiker och arbetat i studiomiljö med utrustning som man inte trodde existerade. Jag har, lovar jag dig, Matte, upplevt "distfri" återgivning i den mån man kan prata om sådan. Jag är van, I can tell you that.
Postad 10 September 2009 - 13:07
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag definierar också dist som ett samlingsnamn för de färgningar och förvrängningar som påverkar signalen i en eller annan riktning. En av mina käpphästar inom hifin är att den transparenta ljudåtergivningen inte existerar. Därför tycker jag inte om diskussioner (men deltar gärna i dem av den anledningen att purister/objektivister/fundamentalister inte ska få stå oemotsagda i sina uttalanden) i vilka folk ondgör sig över att den eller den produkten "färgar" medan någon annan pryl är helt igenom transparent. Sorry, men så ser inte verkligheten ut. Val av hifiutrustning handlar således alltid om personliga preferenser utifrån ett ljudideal man har, i mitt fall är denna preferens att det som kommer ut ur högtalarna ska låta så naturtroget/realistiskt som möjligt. Detta blir naturligtvis subjektivt eftersom det i stor utsträckning handlar om vilken erfarenhet man har av hur vissa instrument och sångröster ska låta för att "låta på riktigt". Men någon ofärgad återgivning är det naturligtvis inte tal om.
Jag formulerar således om sista meningen i mitt förra inlägg och säger i stället att min uppfattning är att Audiovector S3 ger en naturtrogen och realistisk återgivning av hur det ska låta för att låta äkta och "på riktigt". Färgad eller ej, I don't give a damn! Att frekvenskurvan är tämligen spikrak talar dock för att högtalaren är ganska neutral, utan hissningar/pucklar, dippar eller andra artefakter.
Jo, jag håller med dig, exakt det jag ville framföra, att allt handlar om vad man personligen gillar, skippa detta med vad som är 100% transparent eller inte eller hur färgnignen går till. Bara man själv är nöjd, men faktum kvarstår att om en högtalare klarar av att återge även extremt dåligt material, precis så dåligt som det är meningen och inte sämre i onödan (eller "bättre" för då är dom sämre på en annan dålig signal i stället). Då gillar jag den personligen, men den ska för den sakens skull absolut inte vara dynamiskt begränsad eller liknande som en radio... alltså, allt är subjektivt, och det är dit jag vill komma Som jag har förstått det, så kan du HÖRA distortion ifrån AudioVector-högtalarna som man inte ens kunnat uppmäta med känslig datorutrustning? Jag har sett grafer och mätningar av Ino-högtalare lite var stanns på internet. Enligt mätningarna har de precis lika mycket/lite "normal" distortion som vilken annan bra högtalare som helst.
Som sagt, vi har ju fått stränga order om att Ino inte får nämnas... men men Jo, Ino's högtalare disstar, men det finns som sagt hur mycket olika varianter av disst som helst och just det som mäts upp är för det mesta olika typer av konuppbrytnignar... och det har (som jag skrev tidigare..) alla högtalare mer eller mindre (Ino's högtalare dock väldigt låg, sådan disst), så dom mätningarna säger inte så fasligt mycket egentligen... Det är hur högtalaren uppfattas av dig som person som är det viktigaste (eller en riktig mätning med huvudprototyp och simulering av vår hörsel), och vi upfattar alla dom olika påverkan som högtalaren har på signalen, inte bara det som mäts. Och vi uppfattar även det ljudliga resultatet på ett vist sätt, helt beroende på hur "dissten tillkommer" och hur den "ser ut" Om man har en välbalancerad högtalare så har man tagit hänsyn till elementens disst betenden och anpassat dom till varandra så att man inte får ett "spretigt" disst betende = dåligt ljud (obalanserat ljud vid knepiga volymer/material) Och så har vi detta med när elementen börjar att uppvisa Lavindisstorsion och betenden som tilltagande utklangstid på grund av resonansförhållandena i konen.... Det finns hur mycket som hälst, alltså... Mätningar på disst på högtalare behöver inte ha så mycket med det slutgiltiga resultatet att göra egentligen Med detta inte sagt något om vilka högtalare "som är bäst" eller inte, för jag tror inte att det finns någon högtalare som är "bäst" utan jag kör på samma spår som bensnake
Redigerat av DVD-ai, 10 September 2009 - 13:21.
Postad 10 September 2009 - 13:17
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Moment 22, som sagt...
Den första "riktiga" anläggningen jag köpte, kostade ca 40 lax. Sedan har jag stadigt gått uppåt och bytt mellan olika stärkare, slutsteg, försteg, högtalare och spelare men de senaste 15 åren har inköpsvärdet av de prylar jag förfogat över samtidigt legat stadigt kring 150 - 200 000. Jag har ägt feta transistorsteg med ultralåg THD och enorma effekt-/strömresurser och stora högtalare med på pappret näst intill obegränsad effekttålighet. På mässor och i butiker har jag lyssnat på bl.a. Focal Grande Utopia och TAD R1 med Krell, ML och Audionet. Jag har varit verksam som musiker och arbetat i studiomiljö med utrustning som man inte trodde existerade. Jag har, lovar jag dig, Matte, upplevt "distfri" återgivning i den mån man kan prata om sådan. Jag är van, I can tell you that.
Det disstfriaste man kan komma är att se musikerna Live Det har man gjort många gånger, och då gärna i en ganska liten lokal och utan "onödig förstärkning" som kan sabba Det är det man vill ha hemma också
Postad 10 September 2009 - 13:21
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Det disstfriaste man kan komma är att se musikerna Live Det har man gjort många gånger, och då gärna i en ganska liten lokal och utan "onödig förstärkning" som kan sabba
Det är det man vill ha hemma också 
Exakt, det är live-känslan man vill åt! Tyvärr är inte alla gig distfria, dessvärre... Tro mig, musiker som jag är.
Postad 10 September 2009 - 13:23
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo, det "verkligaste" är helt Live, utan förstärkning alls !
typ Akustisk gitarr och sångare + trummor i en liten, lagom dämpad lokal... kan låta hur vansinnigt bra som helst..
Postad 10 September 2009 - 13:25
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Jo, det "verkligaste" är helt Live, utan förstärkning alls ! typ Akustisk gitarr och sångare + trummor i en liten, lagom dämpad lokal... kan låta hur vansinnigt bra som helst.. 
Absolut.
Postad 10 September 2009 - 13:25
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Jag pratar ju om AudioVector...(?)
Men du svarade inte på frågan. Du menar alltså, att du kan höra påstådd distortion i AV-högtalarna, som man inte ens mätt upp med datorutrustning. Är det korrekt uppfattat? För på de resonanstester/grafer jag sett på AV-högtalarna så är de i stort sett distortionsfria, eller så ligger distortionen utanför hörbart frekvensområde. Vid vilka frekvenser är det du menar som du hör tydlig distortion? Så kan vi ju plocka fram en datoruppmätt graf på AV-högtalarna och jämföra.
Vart finner du dom mätningarna och vid vilket ljudtryck var det testat på?
Redigerat av Hifimatte, 10 September 2009 - 13:30.
Postad 10 September 2009 - 13:29
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Jag har, lovar jag dig, Matte, upplevt "distfri" återgivning i den mån man kan prata om sådan. Jag är van, I can tell you that.
Med tanke på att du har ett triodsteg så kan man faktiskt ifrågasätta det, ganska rejält med. Men jag säger det igen, vi kan testa om någon är intresserad.
Postad 10 September 2009 - 13:31
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Med tanke på att du har ett triodsteg så kan man faktiskt ifrågasätta det, ganska rejält med. Men jag säger det igen, vi kan testa om någon är intresserad.
NU har jag det, ja. I mitt inlägg hänvisade jag dock till andra referenser om du läste riktigt noggrant...
Postad 10 September 2009 - 13:36
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
NU har jag det, ja. I mitt inlägg hänvisade jag dock till andra referenser om du läste riktigt noggrant... 
Jo, jag läste det men man kan ju fråga sig hur du "hör" dist om du väljer en förstärkarteknik som är fylld med dist över mer lågdistande sådan. Igen, det lättaste är att testa så varför inte dra ihop ett gäng en kväll och testa? Jag har sagt att jag kan ställa upp med rum t ex. En varning måste utfärdas innan, man kanske tycker annorlunda efteråt. Detsamma gäller såklart mig själv
Postad 10 September 2009 - 13:41
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Ett test man kan göra hemma om man har en dB mätare är att lyssna på Rage against the machine - Bullet in the head först lägre, säg runt 80 dB vid lyssningsplatsen, för att sen lyssna på den med runt 95 dB vid lyssningsplatsen. Låter det lika rent? Kan man höra mer dist?
Postad 10 September 2009 - 13:55
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Jo, jag läste det men man kan ju fråga sig hur du "hör" dist om du väljer en förstärkarteknik som är fylld med dist över mer lågdistande sådan. Igen, det lättaste är att testa så varför inte dra ihop ett gäng en kväll och testa? Jag har sagt att jag kan ställa upp med rum t ex. En varning måste utfärdas innan, man kanske tycker annorlunda efteråt. Detsamma gäller såklart mig själv 
Mitt val av rörförstärkare framför transistordito har jag redan skrikit mig hes om i andra trådar. Jag skulle dock gärna testa mina Avantgarde mot dina ino, med eller utan trioder. Bara du inte kör NAD208...  Problemet är att du bor i Värmland och jag i Småland, så det är ju en bit att åka...
Postad 10 September 2009 - 14:00
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Du är välkommen ändå och jag bjuder på käk och sånt. Har en Rotel 1090
Postad 10 September 2009 - 14:19
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Rotel 1090... som du hemskt gärna gör dig av med, till mig för... säg 1000kr här och nu..!
jag tar gärna din NAD 208 på sammas gång också, säg 1500kr för rubbet, vad säger du, deal or no deal.. ?!
Redigerat av DVD-ai, 10 September 2009 - 14:20.
Postad 10 September 2009 - 14:33
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Nu undviker du frågan igen. Svara först på frågan om jag uppfattat dig rätt.
Jag kan inte svara eftersom jag inte vet vilka mätningar du hänvisar till. Så vart finns dom? Hur är dom gjorda? Vid vilket ljudtryck? Och visade dom dom olika distvärden, för andra och tredjetons dist?
Postad 10 September 2009 - 19:04
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Ahh, då är jag med. Det var mellanregistret och diskanten. Fast basen fick kämpa på och lät inget vidare heller men det var främst mellan-diskanten
Postad 10 September 2009 - 20:56
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Ahh, då är jag med. Det var mellanregistret och diskanten. Fast basen fick kämpa på och lät inget vidare heller men det var främst mellan-diskanten 
Jag kan inte tro att vi pratar om samma högtalare. Men det är ju din upplevelse. Mellanregistret och diskanten är ju fullkomligt magiska i Avantgarde. Jag undrar om detta inte säger mer om DIN förmåga att "höra" dist...
Redigerat av bensnake, 10 September 2009 - 20:57.
Postad 10 September 2009 - 21:01
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Vad ni håller på då... Och jag säger bara att: Jag hör bäst !!
Postad 10 September 2009 - 21:06
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Postad 10 September 2009 - 21:15
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Inte en chans! 
JOuooo! Ne, nu ska vi vara snälla mot varandra och så ska vo sova gott, upp och jobba i morgon ska man. Vad som är extremt tråkigt är att jag har 100% tomt på batteri i MP3'n så jag har ingen musik på den 1h långa bussresan till jobbet i morgon bitti... Det är ett allvarligt problem det, för då måste jag sitta och lyssna på bussens o-ljud, det kallar jag disst !' Disst i den sköna tystnaden som skulle kunna infinna sig om man inte satt på bussen, utan om man i stället va på en öde ö, på en strand någonstans i medelhavet, med en stor god paraplydrink...  I jämförelse så är att behöva sitta på bussen, 1h kl 06:30 på morgonen i motoroljudet, fruktansvärt disstad tillvaro, ett väldigtstörande moment...
Postad 10 September 2009 - 23:12
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Jag kan inte tro att vi pratar om samma högtalare. Men det är ju din upplevelse. Mellanregistret och diskanten är ju fullkomligt magiska i Avantgarde. Jag undrar om detta inte säger mer om DIN förmåga att "höra" dist...
Den verkar ju bra, eftersom jag hörde det  Testa RATM låten och kör olika volym och se hur det låter.
Postad 10 September 2009 - 23:12
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
I jämförelse så är att behöva sitta på bussen, 1h kl 06:30 på morgonen i motoroljudet, fruktansvärt disstad tillvaro, ett väldigtstörande moment...
Buss Det påminner mig om skolresor i gamla risiga bussar med utsliten bankande motor och hål i sätena, ungefär som den i Torsk på Tallinn  Fast bussarna kanske är bättre nuförtiden
Redigerat av Ageve, 10 September 2009 - 23:57.
Postad 11 September 2009 - 07:57
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Buss
Det påminner mig om skolresor i gamla risiga bussar med utsliten bankande motor och hål i sätena, ungefär som den i Torsk på Tallinn
Fast bussarna kanske är bättre nuförtiden 
Haha, jo ritkigt så illa är det ju inte... Men väldigt mycket sämre än att ligga på en skön strant någonstans i medelhavet, Med en jätte stor paraplydrink... ! Resan gick bra trotts allt... och nu är man på jobbet då!
Postad 11 September 2009 - 08:45
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Den verkar ju bra, eftersom jag hörde det  Testa RATM låten och kör olika volym och se hur det låter.
Fan, då måste jag köpa både en db-meter och RATM-plattan... Ok, så får det bli. Låter sångaren ännu argare vid högre volym? Eller är det bara om det distar?  Resan gick bra trotts allt... och nu är man på jobbet då!
Jag också. Ska vi tävla om vem som skriver flest inlägg idag?
Postad 11 September 2009 - 09:23
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Fan, då måste
Jag också. Ska vi tävla om vem som skriver flest inlägg idag? 
Absolut !
Redigerat av DVD-ai, 11 September 2009 - 09:23.
Postad 11 September 2009 - 11:16
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Absolut ! 
Det skiljer ju bara ca 7000 inlägg mellan oss. Det tar jag igen lätt.
Postad 11 September 2009 - 11:20
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Haha, men för idag..
Postad 11 September 2009 - 11:20
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Allt man behöver göra för att snabbt boosta antalet inlägg är att hoppa in i en kabeltråd
Postad 11 September 2009 - 11:28
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Allt man behöver göra för att snabbt boosta antalet inlägg är att hoppa in i en kabeltråd 
Haha, jo... men det e ju fusk.... Det är ju jämnförbart med att inom idrotsvärlden dopa sig eller något sådant...  (om nu målet är att ha flest inlägg vill säga... ?! För mig har det bara blivit så, man fastnar lite varstans och så blir det "några inlägg"...) Men säkert 70% av mina inlägg är i diskusioner om kablar och liknande...
Redigerat av DVD-ai, 11 September 2009 - 11:29.
Postad 11 September 2009 - 11:30
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Fuskare!!!
Postad 11 September 2009 - 11:38
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Fuskare!!! 
Men jag har ju inte "vunnit" så inte kan man beskylla mig för något... ?! Någon som jag inte fattar hur han bärsig åt är Jonasprivate... han är helt galen på att få till sjukliga mängder inlägg/ dag... Ofta över 50-60st har jag sett... Det va inte länge sedan han låg på 2000 + inlägg, nu är han på 9000... Han har något fusk...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|