Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony Alpha DSLR-a450/a500/a550/a580

774 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Alpha DSLR-A500 (Systemkameror) 2 (0) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A550 (Systemkameror) 1 7,67 (2) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A550 + 18-55/3,5-5,6 (Systemkameror) 1 8 (2) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A500 + 18-55/3,5-5,6 (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A500 + 18-55/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6 (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A550 + 18-55/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6 (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A450 + 18-55/3,5-5,6 (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A450 (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A580 (Systemkameror) 5 (0) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A580 + 18-55/3,5-5,6 (Systemkameror) 5 (0) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A580 + 18-55/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6 (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A560 + 18-55/3,5-5,6 (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 27 oktober 2009 - 20:42

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4 558 inlägg
  • 0
Är inte det rätt uppenbart? Nåja, det är till dig jag skrev.

Postad 27 oktober 2009 - 21:08

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0

Är inte det rätt uppenbart? Nåja, det är till dig jag skrev.

Jaha.. Då bör du absolut lägga av att tolka in saker som du gör även om du använder ord såsom "verkar"... Vore klart klädsamt anser jag..

"Ämnet" som jag talat om efter bilden Ponisch gjorde i ordning lades ut är nämligen det ända jag över huvud taget sagt nått om..

Och där anser du uppenbarligen inte skarpheten i ett objektiv påverkar brusbildens skadeverkan på en bild oavsett där finns brus även med det objektivet.... Medans jag är av åsikten att ett skarpare ljuskänsligare objektiv påverkar "skadeverkan" mindre än med oskarpare dito.. Och du anser uppenbarligen inte att en från start skarpare bild har mer räddningsbara detaljer i den färdiga bilden mot ett oskarpare objektiv...

och Explorer.. Tro det eller ej.. Du får tro vad du vill i den frågan.. jag tänker rakt inte övertala dig att jag anser mig ha mer rätt ... och inte heller "backa upp" min åsikt heller... Utan vi kan lätt skiljas med att vara överans om att vi är inte överens...

och där får detta larv vara stopp helt enkelt från min sida..

Så enkelt är det...

Däremot bör du omgående lägga av tolka in egna saker om vad jag "verkar tro" ..

Redigerat av mayro, 27 oktober 2009 - 21:11.

Postad 27 oktober 2009 - 21:18

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4 558 inlägg
  • 0
Fine with me. Jag tycker bara att om man gör ett påstående så borde man vara beredd att kunna backa upp det med konkreta bevis. Aja, alla är inte av samma skola och med det så lägger även jag ner denna löjliga diskussion.

Postad 27 oktober 2009 - 21:18

kinjon
  • kinjon
  • Beroende

• 1 015 inlägg
  • 0
Ett skarpt objektiv ger skarp bild. Ett oskarpt objektiv ger en oskarp bild. En kamera med dåliga brusegenskaper ger en brusig bild..osv.

Brusegenskaperna påverkas inte av valet av objektiv, men den slutliga bilden påverkas såklart. Däremot blir inte en bild brusigare för att du har ett sämre objektiv. Samma slutartid, samma bländare, samma förutsättningar osv. ger alltid likadana brusegenskaper, oberoende av vad du har för objektiv.

Postad 27 oktober 2009 - 21:30

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4 558 inlägg
  • 0
Det var det jag var inne på också kinjon. Aja, det var i alla fall en som förstod vad jag menade. :)

Postad 27 oktober 2009 - 21:58

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 148 inlägg
  • 0
Jag tror att Fogel70 slog huvudet på spiken några inlägg upp.

Men det har gått ganska långt från topic tyvärr.

Postad 27 oktober 2009 - 23:02

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Jag tror att vi alla kan hålla med om att ett skarpt objektiv ger bättre förutsättningar för bilden som helhet. Koncenterar man sig på just brusprestanda så kommer ett skarpt och högupplöst objektiv att göra det lättare för brusreduceringen att urskilja detaljer från brus (teoretiskt i alla fall), och potentiellt ge ett bättre förhållande mellan detaljnivå och brusnivå.

Det är så jag tolkar mayro, och tror att det är något vi andra kan skriva under på också :) Hur som helst, hög tid att återgå till ämnet!

Postad 28 oktober 2009 - 07:58

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Ja, gärna .
En sak som så smått har irriterat mig med femhundringarna är att jag läste att bracketing skulle vara begränsad till max +/-0,7 EV. Lite dåligt med tanke på att kameran har en Auto-HDR-funktion som lär få en och annan användare att bli sugen på att utforska HDR mer. Då skulle ju bracketing på upp +/-2 EV sitta fint i kameran.
Kollade nyss i manualen för att se om den tidigare uppgivna begränsningen fortfarande gäller. Lustigt nog framgår inte funktionens begränsningar i manualen. Jag funderar på om Sony har gjort så medvetet. I manualen för a700 så står det ju att max är +/-0,7 EV men så kom en FW-uppgradering som gav +/-2 EV, rätt var det var så stämde inte manualen. Så man kan kanske hoppas på en liknande firmware-uppgradering även för de två nykomlingarna.

Det kanske finns andra funktioner som medvetet beskrivs luddigt i manualen för att hålla öppet för uppgraderingar. Någon som funnit något?

Postad 28 oktober 2009 - 11:55

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0

I manualen för a700 så står det ju att max är +/-0,7 EV men så kom en FW-uppgradering som gav +/-2 EV, rätt var det var så stämde inte manualen. Så man kan kanske hoppas på en liknande firmware-uppgradering även för de två nykomlingarna.

Det kände jag inte till. Bra, då korrigerar jag värdet på Prisjakt! Sony skriver nämligen fortfarande 0,7 EV på sin hemsida.

Gör Sony likadant med A500/550 så vore det bra, 0,7 EV är allt för begränsat för HDR-bilder och med tanke på att de gör reklam för HDR-funktion så känns det lite som... lurendrejeri på något sätt. Men det kommer kanske!

Postad 28 oktober 2009 - 12:00

toska
  • toska
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
Ursäkta lite OT. men har det kommit någon liknande firmware uppgradering till A300:an?
Skulle vara kanon isåfall då jag också håller med om att 0.7EV är lite i minsta laget för HDR.

Postad 28 oktober 2009 - 13:25

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2 466 inlägg
  • 0
http://www.dyxum.com...921.html#595921

Here's another slide which states that the Alpha 500/A550 has 30% faster autofocus and 30% better accuracy than the Alpha 350!

Postad 28 oktober 2009 - 18:22

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

Det kände jag inte till. Bra, då korrigerar jag värdet på Prisjakt! Sony skriver nämligen fortfarande 0,7 EV på sin hemsida.

Gör Sony likadant med A500/550 så vore det bra, 0,7 EV är allt för begränsat för HDR-bilder och med tanke på att de gör reklam för HDR-funktion så känns det lite som... lurendrejeri på något sätt. Men det kommer kanske!

Letade upp release note för FW v.4 för a700:
http://support.sony-...p;f=A700_V4_WIN

Utdrag:

Förbättringar och åtgärdade problem

* Möjligheten att välja seriebildtagning (AEB) (enstaka och sekvens) med 3 bilder i 2 EV-steg har lagts till.
* Möjligheten att stänga [Av] Hög ISO NR-funktionen har lagts till.
* Förbättrad bildkvalitet vid hög ISO-inställning
* Förbättring av automatisk vitbalans och D-Range Optimizer.
* Pålitligare kommunikation mellan kamerahus och vertikalt grepp.

Postad 04 november 2009 - 13:13

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1 026 inlägg
  • 0
Nu börjar ju kamerorna komma ut i butik. Vore kul om någon kunde ge en kort egen recension av a550. Själv har jag inte hittat någon än. Jag var i helgen på Mediamarkt i Bäckebol/Göteborg men där fanns inga a500/550 ännu :unsure:

Tyvärr verkar ju några "gamla" a300/350 ägare klagat på att greppet är grundare på dessa kameror och det bådar ju inte gott för min egen del.

Postad 10 november 2009 - 11:36

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Minns inte vart den bilden av jämförelser utav sökare lades in där nya A5xx kamrornas sökare visades i förhållande till andra märken...

Så någon som sett denna bild med olika kamerors sökarbild som kan lägga in den här får hemskt gärna göra det..

Postad 10 november 2009 - 12:56

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 148 inlägg
  • 0
Från Dpr:
Postad bild

Postad 10 november 2009 - 14:23

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Tackar tackar.!! :(

Redigerat av mayro, 10 november 2009 - 14:35.

Postad 10 november 2009 - 22:38

Gonk
  • Gonk
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
Har en a100 som börjar vilja uppgradera sig till en a550. Finns (minst) 2 saker som jag tycker sticker ut på a100 mot andra kameror man provar emellanåt:

- När man förhandsgranskar bilden efter tagning och trycker på +Zoom kommer man direkt till förstoringen man hade tidigare, vilket gör att man kan kolla fokus med bara ett knapptryck efter exponering.

- När man tittar på många bilder efteråt går det otroligt fort att bläddra mellan bilderna, minst 10 bilder per sekund om man håller ner höger eller vänster pilen. Dessutom med högsta upplösningen på displayen direkt, inte ett stort sudd som blir skarpt 2 sekunder efteråt. Gör det enkelt att hitta bilder.

Har en känsla av att båda dessa "finesser" inte finns på nyare Sony-kamerorna som tex a500/550. Kan det stämma tro? Nån som har fått tag i en kamera som kan kolla? Har faktiskt inte kollat hur det är med dom här två detaljerna på andra nyare Sony DSLR:er som tex a700, vet bara att andra kameror från Nikon/Canon har problem med detta.

Postad 10 november 2009 - 23:09

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0
Hur snabbt du kan titta på bilderna har ju lite att göra med minneskortet, har du ett snabbt så går det fortare!

Postad 10 november 2009 - 23:29

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Gonk

Jag tror ingenting är snabbare på vår A100 än A700... Och detsamma tror jag om inte minnet sviker mig jag skulle säga om A300 mot A100..

Samt man får stor bild om du har en bild framme och sedan med en knapptryckning vill se den förstorad på A700 samt A300.. Torde vara detsamma på även dom nya..men så är det ju även på A100án jueee...

Scrolla bilder med högre hastighet än jag kan se har jag aldrig haft som "test" någonsin medvetet. Men har vid några tillfällen av misstag råkat "spola" bilderna fort som attan däremot...

Om jag nu inte missuppfattar vad du undrar...?

Postad 11 november 2009 - 09:15

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4 558 inlägg
  • 0
Ett knapptryck på förstoringsknappen på valfri Sony alpha kamera kommer att ta dig direkt till 1:1 förstoring så ingen skillnad där. Hastigheten när du bläddrar på bilder beror som Ponisch säger mest på hastigheten på ditt minneskort.

Postad 11 november 2009 - 22:59

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Är fasiken liiite sugen på en A550... Att få tillbaks den enastående live viewén vore rakt inte fel... :)

Postad 12 november 2009 - 20:52

Gonk
  • Gonk
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0

Ett knapptryck på förstoringsknappen på valfri Sony alpha kamera kommer att ta dig direkt till 1:1 förstoring så ingen skillnad där. Hastigheten när du bläddrar på bilder beror som Ponisch säger mest på hastigheten på ditt minneskort.

1:1? På min a100 kommer jag till det zoom läget jag hade senast. Vad menar du med 1:1? Pixelmappat?

Hastigheten beror inte enbart på minneskortet. a100 lagrar en preview först i jpg-filen som har samma upplösning som skärmen, därför går det så fort att bläddra med full upplösning på displayen. Har inte sett det på någon annan kamera, även om jag inte har spanat in just det här på så många. Om den skulle läsa in hela bilden hinner den knappast med. Dessutom är det ju oftast kameran som sätter begränsningen i maximal datahastighet inte kortet, om man har ett någorlunda snabbt iaf.

Postad 13 november 2009 - 09:25

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4 558 inlägg
  • 0
Jupp, med 1:1 menar jag pixelmappat.

Visst beror hastigheten även på bufferten i kameran etc. men skillnaden där är inte lika stor som skillnaden mellan långsamma och snabba minneskort. Du märker skillnad tex. i hastigheten när du tar bort bilder. Med ett långsamt minneskort får du vänta på att kameran skall bli klar. Med mitt 60mb/s blir det ingen märkbar fördröjning alls i stort sett. Men du kan ju ha rätt med kameran, har inte klämmt speciellt mycket på A100 så det kan hända att den är betydligt snabbare än dagens kameror. Jag tvivlar dock. :)

Postad 13 november 2009 - 10:57

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Vi har en a100 hemma och visst är den snabb på att visa bilder. När man håller in knappen för att bläddra rasslar bilderna på så pass snabbt att man knappt hinner se vad de föreställer. Blir rätt kul när man har tagit en lång bildserie eftersom det då blir något filmliknande över bildbläddrandet.

Angående zoom-funktionen... Om man först trycker på "Play"-knappen för att komma till visningsläget och sedan på +knappen för zoom så hamnar man i ett ganska rejält inzoomat läge. Vet inte exakt vad förstoringsgraden är, men det går att zooma in ytterligare några snäpp.
Det där med att kameran kommer ihåg senast använda zoomläge har jag missat, i vilket fall gör den det? Är det bara vid förhandsgranskningen som visas direkt efter att en bild har tagits? I så fall är det inte så konstigt att jag missat det eftersom jag har ställt ner tiden bilden visas, hinner aldrig trycka på någon knapp.

Jag planerar att besöka fotomässan i Älvsjö i morgon, hoppas få testa a550 lite (har än så länge bara klämt på a500 på Media Markt som hastigast) och förhoppningsvis kommer jag ihåg att kika på dessa två parametrar.

Postad 13 november 2009 - 14:28

Gonk
  • Gonk
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
Dennis: Ser fram mot en rapport! Att nyare kameror skulle vara bättre än äldre på alla parametrar är inget som jag tar för givet i vilket fall. Kör själv med Extreme IV kort, så visst rasslar det på!

Inte säkert när den minns zoomläget, det funkar i vilket fall bra. För mig är det en helt naturlig reflex efter de flesta expoeneringar att trycka på +Zoom knappen för att kolla skärpan, under tiden som förhandsgranskningen visas.

I a550 manualen står inget om något minne, vilket jag har för mig att det stod nämnt i a100:ans, men man får intrycket av att a550 börjar på 1.1x (vem vill se bilden uppförstorad 10%? Kanske för dom som kör bildspel via videoutgången?) och så får man trycka in 37 gånger innan man kan se några detaljer på pixelnivå.

Kollade på dpreview recensioner. Tex Canon 50D tar 0.3 sekunder på sig bild till bild när man bläddrar, inte speciellt imponerande... Jättekul när man ska hitta rätt bild av 473 stycken - not.

a100 var ju en av de snabbaste som fanns när den kom vad gäller access mot USB-porten och minneskortet.

Postad 13 november 2009 - 15:44

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 148 inlägg
  • 0
Kan man inte ställa in i nån meny hur mkt förstoring första trycket ger?

Postad 13 november 2009 - 16:59

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0
Varken på A200 eller A700 har jag sett den möjligheten!

Postad 14 november 2009 - 00:52

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1 345 inlägg
  • 0

Detskulle vara en bra funktion att ha. :(

Postad 14 november 2009 - 09:09

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1 960 inlägg
  • 0
Att ställa in zoomen i menyn ör det första jag gör när jag får en ny digitalsystemare.

Postad 14 november 2009 - 17:22

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0

Nope.
Men jag föredrar att ha det 1:1, lättast att se om det blev någon rörelseoskärpa.

Postad 15 november 2009 - 19:19

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4 558 inlägg
  • 0
Kollade med min A700 idag (angående snabbheten i att bläddra mellan miniatyrbilder) och nästa bild kommer upp direkt. Jag vred snabbt på ratten mellan ett antal bilder och fördröjningen är försumbar, så att A100 skulle vara snabbare på den fronten är rätt otroligt (man kommer i alla fall imte märka någon skillnad).

Postad 15 november 2009 - 19:31

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Skulle nog säga att alla Alphas som jag testat att scrolla på är lika snabba (A100, A700 och A900).

Däremot är A900 lite segare när det gäller att först visa bilden, alltså när du tagit bilden och den ska visas på skärmen.. Eventuellt även när man tycker på "Play" för att visa bilder, en paus på någon sekund där.

Postad 15 november 2009 - 19:51

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4 558 inlägg
  • 0
Det är ju iofs lite fler pixlar som skall skalas ner i A900s fall.. :(

Postad 16 november 2009 - 10:33

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Fick faktiskt tillfälle att leka lite med a550 på fotomässan i lördags. Mycket trevlig kamera på många vis.

Vad gäller den diskuterade bläddringshastigheten så märkte jag ingen skilnad jämfört med min a100. Det rasslade på bra där med bilder som andra tagit på fotomässan. Jag tog naturligtvis också en del bilder, bland annat med uppskruvat ISO och det blev ju riktigt bra. När ISOt stiger så springer a550 i cirklar runt vår a100.

Vad gäller zoom av förhandsgranskning direkt efter tagen bild så kommer man direkt till ett rejält inzoomat läge, ver inte om det är 1:1 men det är möjligt. Provade att zooma ut förhandsgranskningen innan jag tog nästa bild, men den zoomförändringen läggs inte på minnet utan man kommer till det vanliga zoomläget.

En sak som störde mig, men kanske inte stör andra, var att avtryckaren var väldigt känslig. Flera gånger när jag tänkte trycka den halvvägs för att låsa fokus så råkade jag ta en bild istället. Det är möjligt att a100 har en ovanligt trög avtryckare som jag har vant mig vid. Hur har ni andra upplevt den lilla detaljen?

En annan detalj som jag tyckte var dålig var hur MF Check LV fungerar i praktiken. Tänkte testa den funktionen så jag drog över reglaget i Live View-läget och tryckte på MF Check LV-knappen. Tryckte sedan på inzoomningsknappen tre gånger (tror jag det var) för att komma till max inzoomning. Då gick det ju riktigt bra att finjustera fokus med hjälp av den alldeles utmärkta skärmen. Jag tog en bild och tänkte ta en till direkt... men hallå!... nu var den ju tillbaks i live view-läget med snabb autofokus! Och exakt hur stor glädje har jag av det när jag har ställt om kameran till manuell fokus? Så nu behövde jag åter trycka på MF Check LV-knappen och sedan zooma in innan nästa testbild kunde tas. Det här lär ju irritera mången makrofotograf.
Har inte lusläst manualen, så det är möjligt att det finns någon inställning som gör att kameran stannar i MF Check LV och inzoomat läge efter att en bild har tagits. Annars känns det här som en mycket het kandidat för FW-uppgradering!

Avslutningsvis ska man undvika dom dyra och bra grejorna.
Fast det är svårt att låta bli. Bredvid a550 fanns en a900 med ett 24-70/2.8, precis den kombo som svärfar har beställt (plus att han har beställt ett 70-200/2.8, jag är inte alls avundsjuk) så den ville jag ju testa. Wow! Vilken sökare! Och vilken härlig kamera att använda!
När jag åter plockade upp a550 var det som att titta genom en lång mörk tunnel, långt där borta fanns en liten fyrkant att leta motiv i... inte riktigt samma sak.

Nu har jag mest fokuserat på de negativa detaljerna här. Men i stort tyckte jag att a550 är en mycket bra kamera och om min a100 skulle ramla i backen och gå sönder så skulle a550 vara mitt förstahandsval vid köp av en ersättare. Men nog skulle jag kunna lägga på någon tusing för att få en bättre sökare...

Postad 16 november 2009 - 13:50

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Nu har jag kollat i manualen.
Och, jodå, kameran "ska" bete sig så i MF Check LV. Efter att en bild har tagits så avslutas MF Check LV.
Manualen, sid 86: "The manual focus check function will be released after shooting."

Längst ned på samma sida står det f.ö. en rätt kul sak under Notes;
"When you perform continuous or exposure bracket shooting in manual focus check
mode, the autofocus is set at the first shot."

Smått förvirrande enligt min ödmjuka opinion :)

Postad 16 november 2009 - 14:17

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0

En sak som störde mig, men kanske inte stör andra, var att avtryckaren var väldigt känslig. Flera gånger när jag tänkte trycka den halvvägs för att låsa fokus så råkade jag ta en bild istället. Det är möjligt att a100 har en ovanligt trög avtryckare som jag har vant mig vid. Hur har ni andra upplevt den lilla detaljen?

Tror du själv angett orsak till att du "råkade" ta bild.. A700 tex reagerar "snabbt" på avtryckaren mot A100.. A100 får man TRYCKKKKKKAAAA ner för ta bilden..... Märker det direkt då jag tar dotterns A100 och fotar med..

Så dina egna tankar att nyare kameror såsom A5xx är nog rätt.. Dom nyare tar nog mer likt A700 då jag inte tänkte ens på den saken vid klämmandet på mediamarkt av A5xx... Så det är nog en sak du snabbt vänjer dig med trotts du först "tycker" svar på avtryckaren kommer direktare ...

Postad 20 november 2009 - 20:50

Gonk
  • Gonk
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
Jahaja, då hittade en a550 hem hit oxå som får ersätta a100:an. Då kan jag kommentera mina frågeställningar själv:

- +Zoom efter exponering visar direkt en bild med hög upplösning, alltså väldigt enkelt att kontrollera skärpan efter tagning med bara en knapptryckning.

- Bläddring av bilder går långsammare än a100, kanske en faktor 2. ÄR väl OK. I vilket fall så visas den höga upplösningen direkt. Köpte en Sandisk 16GB Extreme III kort, hittade inget snabbare. Men det beror väl på fler pixlar i filen och i displayen.

- Var lite orolig vad gäller AEL-knappen det tjatats så mycket om. Jag använder den till att låsa exponeringen för att få fyllnadsblixt, det verkar funka som tidigare och som det gjort sedan min Dynax 7000i, A2 och A100.

- Storlek och vikt känns ungefär som a100, den är lite tjockare, men inget man stör sig på. Displayen sticker ut lite så näsan gör fina flottavtryck.

Men oj vilken förbättring vad gäller snabbhet och låg-ISO prestanda. Live-view, HDR, DRO, AF, vikbara displayen med höga upplösningen. Hittar inga direkta buggar relativt a100:an att störa sig på. Hade önskat lite tystare kamera i kombination med vikbara displayen för spionage, saknar det från A2:an, men den är i vilket fall lite tystare än a100. MLU:n kanske man retar sig på när det blir dax för makrofotografering. Nedbländningsknappen använda jag aldrig, enklare att ta ett kort att kontrollera skärpedjupet. Stort steg framåt på det hela taget, mycket nöjd så här långt. Lite svårt att hitta rätt knappar direkt, men man vänjer sig väl. Tagit en hel del bilder nu på kvällen inomhus med lite DRO och HDR, blir otroligt bra även med dålig belysning. Speciellt när man plockar fram 1.4 gluggen.

Postad 20 november 2009 - 21:24

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Spännande att äntligen då snart få se lite bilder tagna med A550 då du kanske bjuder oss på sådana ?

Är själv mycket förhoppningsfull den kommande A7xxán är en "semi live view kamera" lik A550 med A700 hus... Detta då jag förmodligen "stannar" med min A700 och inväntar A700 ersättaren efter ha sett lite bilder tagna med A550...

Dom har sett verkligen klart lovande ut dessa A550 bilder som visats så här långt på andra ställen...och som sagt.. Kanske bjuder du oss på lite mer bilder här nu.... :D

En sak står i alla fall klart. A550 vore garanterat en oerhört stark medtävlare om jag idag skulle välja en kamera i det segmentet.. och troligtvis även stå som vinnare..

Postad 21 november 2009 - 09:38

Gonk
  • Gonk
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
Man misstänker att 700:ans efterträdare blir vass. Men jag valde att avstå eftersom jag tycker storleken och tyngden på a700 är för mycket. Sen kan man misstänka att den inte får den utvikbara displayen, vilket jag verkligen uppskattar och har saknat sedan min A2 gick sönder.

Om det är någon speciell funktion eller möjlighet som är intressant kan jag hjälpa till och ta exempelbilder.

Postad 21 november 2009 - 11:44

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Nej.. Bara vanliga bilder . Inget speciellt därmed.. Då ser man hur kameran sköter sig utan arrangerade grejer runt omkring. Dvs vardagsbilder...Såsom moster Agda i prinsip kunde tagit ..... Typ..

Många då dom visar hur sina kameror sköter sig tar sådana "specialbilder" så man knapt ser om kameran tar bilder eller om det är bildprogram som tar bilderna.. Så vanliga vardagsbilder vore för min del i första hand skoj att se för se färger exponering osv osv...

Brus/extrem högiso bilder överöses man ju med överallt ändå. Så sådana är liiiite andravalet just nu för min del i alla fall..

:)

Tänk vad vi ser olika på en del saker vi mäniskor.. Jag älskar då kamerahuset har en "viss tyngd" som motverkar ostabilitet med tyngre objektiv- Mina objektiv jag har är ju tunga.... A900 är i särklass suverän med sin"" lilla / stora"" storlek som gör den suverän med grepp men ändå så liten så den kan kallas smidig mot andra i samma klass..

Men A5xx serien är ju exakt som A100 A200 A300 osv mycket bra grepp med.. Så den är en ytterst bra kompromiss hur man än ser på saken.. Och som du säger.. Live viewen som Sony har med vikbara skärmen är bara att anse som guld.. Denna funktion saknar jag extremt på min A700 efter jag bytte från A300.. Mer hjälp vid fotande i besvärliga lägen finns bara inte...

Edit
Synd bara att efterträdaren till A700 lär bli rätt dyr troligen... +/- 16000 nånstans i alla fall som intropris kan man gissa..

Redigerat av mayro, 21 november 2009 - 11:46.

Postad 21 november 2009 - 15:22

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1 026 inlägg
  • 0
Nyss hemkommen från Mediamarkt i Bäckebol så har jag nu klämt och känt rejält på a550.

Greppet är lite annorlunda och i början tyckte jag att a300 har för mig ett bättre läge mot avtryckaren. Det där är nog iofs en vanesak för kameran kändes bättre och bättre när man fick hålla den en stund. Skärmen var klart bättre liksom sökaren. Nu tog jag inga bilder men det här känns som en riktigt bra kamera som jag lätt skulle kunna leva med.

Mediamarkt tog 8200:- med kitoptik och det är denna kamera helt klart värd. Dom tog en tusing mindre för a500 som med sitt helsvarta yttre faktiskt var snyggare :)

Dum som jag var så tog jag upp en a900 och kände på också men den lär man nog bara drömma om men vilken kamera.. :(

Tror som mayro att a7XX blir rätt dyr och kanske är det så att en a550 kommer att räcka gott och väl. Vi får se hur det blir framåt sommaren.

Postad 28 november 2009 - 13:55

Goh
  • Goh
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Besvikelsen av att min pre-order på A550n hos Sony (innan prishöjningen) blev annullerad har börjat lägga sig och jag funderar på att köpa en som julklapp till mig själv.. :)

Därför satt jag och letade efter nya tester på A550 och hittade detta ganska extensiva test hos digitalcamerainfo.com. A550 gämförs med Canon T1i, Nikon D5000, Olympus E-30 och Panasonic GF1.

De skriver b.l.a. i sin sammanfattning:
"Overall, the A550 is a solidly built camera with decent imaging performance across the board, and a few features that stand out clearly from the pack. It strikes us as a bit expensive, particularly since it lacks the video shooting capability that's increasingly becoming standard for gear in this price range. However, between in-camera HDR and fast burst-rate shooting, you can grab shots that would be lost otherwise, and that certainly makes this a camera worth considering "

Detta eviga tjat om video..... ;)

Redigerat av Goh, 28 november 2009 - 14:00.

Postad 28 november 2009 - 14:58

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Sony A550 är ihop med den extremt väl i praktiken fungerande live viewen enligt det jag sett hitills den i särklass bästa kameran i segmentet anser nog jag .. Sedan om man vill ha en filmkamera så är den fel kamera givetvis...

En " proffstyckare/tekniker " utalade sig de fakto på Fotosidan att han tydligen tyckte denna nya Sony gav renare isobilder än den Nikon D90 han jämförde med...

och hur det är med den saken vet jag inte.. men snacket var som så i alla fall....och dom isobilder man sett antyder i alla fall att den inte är dålig på det området ..

Medans jag sett vanliga bilder på nätet tagna med A550 som helt ärligt gör mig avis .. Denna nya kamera verkar riktigt riktigt bra... Och jag bara drömmer om en ny A700 med förhoppningsvis live view och vikbar skärm byggd på denna A550 sensor meed A700ans grepp samt styrning osv...

Faktum är att just att denna A550 dök upp stoppade mig till slut från sälja min A700 aktivt och sattsa på A850.. Därför att jag nu skall invänta A700áns ersättare... :) o

Redigerat av mayro, 28 november 2009 - 14:59.

Postad 28 november 2009 - 17:45

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Läste nyss om en som bytt från A300 till A550.. :)

Han säger att A550 ser lika dant ut med Iso 1600 som A300 ser ut med iso 400.. Detta verkar rätt imponerande det ...

Postad 28 november 2009 - 18:51

Goh
  • Goh
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Visst kan nog ersättaren till A700 bli en trevlig kamera!
För min egen del känns det dock som om priset kommer att bli för högt. Om jag inte minns fel var det du mayro som spekulerade i ca 12k pengar och det är lite väl mycket för mig. Lägger i så fall hellre de pengarna på något nytt objektiv.. :)

Postad 28 november 2009 - 19:09

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 148 inlägg
  • 0
12k låter väldigt lågt imo. 16k är min gissning som utgångspris. Ser man till a700 så lyckades de tyvärr (bra för sony antar jag) dessutom hålla uppe priset ganska länge innan det sjönk rejält för ett tag sedan om jag inte minns rätt.

Postad 28 november 2009 - 19:13

Goh
  • Goh
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Det var mitt minne som svek mig... mayros gissning var 16k pengar, det är dubbelt så mycket som vad man får A550 för idag.

Postad 28 november 2009 - 20:53

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0
Man får inte glömma bort att A700 är oavsett om startserierna är bra en helt annan kamera .. Den är en semikamera med byggkvalitet såsom en sådan..

Så en ersättare till en sådan fin kamera som A700 kan inte bli billig.. Den måste kosta en del pengar.. Annars skulle den sjunka som ett skepp i status. Vilket i sin tur skulle skada märket som sådant även i nivåerna därunder...

Att sedan en A550 säkerligen tar lika bra bilder som ersättaren till A700 kommer göra är en helt annan sak.. Därför att även om sökaren är lite mindre och kamerahuset lite "vingligare" samt inte vädertätat så är inkromet som man fotar med säkerligen ingen större skillnad på egentligen.. men glöm inte att intropriser brukar även sjunka lite efter nån stund..Då blir i stort alla nya kameror något billigare än från start..

Men för att lite med en bild visa vad som det handlar om då en kamera kallas semi....Så se denna bild jag lånat från nätet.... :)

Bifogad fil(er)

Redigerat av mayro, 28 november 2009 - 20:56.

Postad 28 november 2009 - 22:14

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3 556 inlägg
  • 0

Visst kan nog ersättaren till A700 bli en trevlig kamera!
För min egen del känns det dock som om priset kommer att bli för högt. Om jag inte minns fel var det du mayro som spekulerade i ca 12k pengar och det är lite väl mycket för mig. Lägger i så fall hellre de pengarna på något nytt objektiv.. :)

Edit...16000 var min gissning den kommer gå på...Slut edit..

Köp dig du en A550 med lite bra objektiv till den.. Jag är personligen jäkla sugen på en A550 trots jag har A700..

Sony´s Live view med A550íns prestanda som man sett samt med större sökare än A300...Samt samma skärm som A700..vinklingsbar..

Ja jisses.. Det är mycket kamera det man får för dom pengarna... ;)

Redigerat av mayro, 28 november 2009 - 22:15.

Postad 28 november 2009 - 23:20

Goh
  • Goh
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
hehe, det var en skitig kamera... :)

Självklart är det skillad på på A550 och A700 (samt dess efterträdare), det var inte så jag menade. Jag reflekterade endast över priset och vad jag är villig att ge för en kamera (idag iaf). Då är 8k överkomligt och 16 definitivt inte... ;)

Idag har jag en A200 med två Tamron objektiv, 17-50/2,8 och 90/2,8 MACRO (de som verkar vara Sony ägares favoriter). Så ett A550 hus känns som en lagom uppgradering.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.