Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Asus Eee Box EB1501

625 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 February 2010 - 18:10

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Liten update angående Blu-ray-projektet;
OptiArc-driven åker nu tillbaka in i EB1501:an. Det var samma ljudfenomen i Windows 7 när jag provade i en ASRock 330HT
så det är något driver-(eller drive)-problem.

Men nu har jag snöat in på Blu-ray på XBMC och Ubuntu och där kommer troligen inte det där ljudet att vara ett problem.
Jag är tillbaka nästa vecka med en mer fullständig bygg-artikel om EB1501+Blu-ray.

Postad 12 February 2010 - 11:35

Bostongurka
  • Bostongurka
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Lägger ut en förfrågning här också...

Ingen av er kära EB1501 ägare som också är spelare av "point n klick" äventyrsspel?
Är intresserad av hur spel som Machinarium, Sam and Max, Tales of Monkey Island, Runaway, A Vampyre Story ect fungerar på EB1501, om dom ens är spelbara?
Jag antar att äldre Lucas Arts spel fungerar bra med ScummVM.
Någon som har testat följande spel?
P.S Trevlig helg D.S

Mvh Bostongurka

Postad 17 February 2010 - 10:00

Unregistered45bb8ac2
  • Unregistered45bb8ac2
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
jag blir så jäkla sur på Asus och deras översittarfasoner mot slutanvändare( kunder som har köpt asusprodukter)
Förbaskat svåra att prata med samt oehört komplicerade när man ska få hjälp med drivrutiner och lite annat som berör Asus datorer, detta jämnför jag helt o fullt med HP support, som alltid varit hjälpsamma med det mesta man kan råka utför.

Så ja nu har jag skrikit av mig, ber så mycket om ursäkt....

Redigerat av Unregistered45bb8ac2, 17 February 2010 - 19:53.

Postad 17 February 2010 - 20:03

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Hej, du behöver skaffa en "Windows 7 System Recovery Disc" (32-bit). Dom flyter omkring överallt där ute på nätet som ISO-filer, men är inget som Microsoft delar ut publikt. Det är ett generellt verktyg för Windows7/Vista-maskiner och innehåller alltså inte Windows, eller Windows-miljön för EB1501. Den kan bara se till att boot-miljön görs i ordning för att kunna starta en befintlig återställningspartition eller befintlig Windows-installation på din hårddisk.

Den kan man komma vidare med om rescue-partitionen på hårddisken finns kvar eller om bootsektorer t ex skrivits över av en Ubuntu-installation men själva Windows-partitionen finns kvar orörd.

Annars kan man normalt använda ett set av 4 st DVD:er som man själv skapat i Windows 7 som representerar det installerade systemet. Dvs man kan själv skapa sina recovery-skivor där medan man fortfarande har sin Windows7-miljö intakt. Men nu har ju du kanske raderat hela driven, vi får se.

Jag skall se till att skicka med en sådan anvisning till de Eee Box-kunder jag har, om att komma ihåg att skapa egen recovery-image på externt media. Det kan vara en livlina av trygghet om användaren vet att denne kommer installera andra OS, osv).

Prova först: Du kan från Ubuntu kolla om Windows-partitionerna finns kvar på disken.
Boota upp datorn med Ubuntu.
Öppna ett kommando-konsolfönster och ge kommandot
sudo gparted
samt ditt Ubuntu-lösenord.
Då startas partitioneringsverktyget "GParted"
Där visas hur innehållet på hårddisken ser ut (se bifogad bild).

Om Windows7 finns kvar skall du hitta följande två partitioner först på hårddisken:

/dev/sda1 ntfs RECOVERY
/dev/sda2 ntfs WIN7

Den första är viktigast. Dem innehåller en 6.58 GB recovery-image som kan användas för att återställa hårddisken till ASUS "fabriks-läge".
Om den finns så bör Windows-reparations-skivan kunna hitta den och boota från den.

Även om man lyckas boota upp från den så är det inte säkert att återställningen lyckas om de partitioner som den försöker återställa till har fel storlek eller försvunnit. Möjligen kan den skapa dem på nytt om de är helt borta.
Jag har i alla fall sett att återställaren får fnatt om partitionerna finns men att man som användare varit och ändrat storlek på dem.... Med andra ord en inte helt robust återställare.
Men om man hjälper den på traven och ser till (innan återställning startas) att samma partitioner finns som från början så bör den kunna ta sig vidare. Eller eventuellt, om man tar bort alla partitioner utom den första RECOVERY (ej provat).
Första stalltips är att se till att de första tre partitionerna på hårddisken finns och har samma storlek
som när EB1501-an levererades:
/dev/sda1 ntfs RECOVERY 8GB
/dev/sda2 ntfs WIN7 40GB
/dev/sda3 ntfs DATA 184.84GB

Den första, RECOVERY måste dessutom vara orörd, dvs att recovery-datat finns kvar.
Sedan kör man Windows reparations-skiva och startar en "reparation". Ev ger detta resultat.

En bild säger mer än alla ord. Så här ser det ut med GParted när man listar en orörd EB1501-hårddisk:
Bifogad fil  orig_partitions.jpg   69.77K   0 Antal nerladdningar

Det jag annars skulle kunna försöka hjälpa till med i nödfall är att ordna fram en kopia på
återställnings-partitionen, lagd på ett 16GB USB-minne eller SD-kort. Man kan då manuellt genom att boota en
Ubuntu Live-CD och köra GParted därifrån återskapa recovery-partitonen på hårddisken genom att köra kommandot
"Copy Partition" i GParted så att den partitionen kopieras från minneskortet till hårddisken.

Prova det jag beskrev ovan först får vi se om partitionerna finns kvar.

Mvh, /gunnar (medial.se "where support is part of the deal")

Redigerat av Unregistered99322caa, 17 February 2010 - 20:56.

Postad 17 February 2010 - 21:55

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0
Eftersom det klagades att jag ställde frågan i den andra box-tråden så ställer jag den här..

Kommer det någon nyare modell snart? (Än eb1501)
Sen undrar jag vad det är för Vesa-fäste som följer med? min Tv har 200x100 vad jag förstår och inte mer av den kvadratiska sorten.

Postad 18 February 2010 - 00:09

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Fästet har två hålbilder i samma f'äste, kvadratiskt 10cm mellan hålen, samt 7.5 cm.
Fästet är av plast. Det räcker nog t om att hänga den i en (1) skruv om man borrar ett nytt hål i plasten som
är centrerat viktmässigt så datorn balanserar runt den punkten. Men bäst förstås med ordentligt monterat fäste.
Tv-bakstycken brukar vara i tunnplåt med mkt luft bakom. Så den som inte har ärevördig respekt för sin TV kan t om (med kort borrdjup med avseende på vad som finns bakom) borra fyra nya hål och skruva fast plattan med korta plåtskruvar...

Redigerat av Unregistered99322caa, 18 February 2010 - 00:20.

Postad 18 February 2010 - 07:31

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Men som jag har förstått så går det inte om TVn är redan på väggen?

Postad 19 February 2010 - 11:50

Unregistered45bb8ac2
  • Unregistered45bb8ac2
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Hej, du behöver skaffa en "Windows 7 System Recovery Disc" (32-bit). Dom flyter omkring överallt där ute på nätet som ISO-filer, men är inget som Microsoft delar ut publikt. Det är ett generellt verktyg för Windows7/Vista-maskiner och innehåller alltså inte Windows, eller Windows-miljön för EB1501. Den kan bara se till att boot-miljön görs i ordning för att kunna starta en befintlig återställningspartition eller befintlig Windows-installation på din hårddisk.

Tack för ditt utförliga svar, trots att jag för tillfället inte är kund hos dig....men jag är oerhört intresserad av att få tag på en Blurayspelare som passar i denna spelare, och hittar du en sådan som passar så kommer jag att köpa en av dig. jag har följt dina inlägg om spelarbytet. Och vad som gäller garanti från ASUS så förstår du säker att det ger jag inte mycket för....

Men i mitt inlägg så är det fortfarande den bitterhet som man upplever hos Asus support, som med alla de konstiga ursäkter försöker slå ifrån sig alla frågor och önskemål om hjälp som en slutanvändare kan råka utför. Jag har köpt rätt många olika datorer med åren, och det har varit HP, Acer, fuitsu siemens, IBM. och nu då Asus. jag har alldrig upplevt samma sak med de andra tillverkarna som med Asus...... "Allt för kunden" ( läs ironi)

Åter till dina tips,
Jodå allt är borta,
När jag började så testade jag för säkerhets skull att installera ubuntu på min bärbara hp först, där fungerade det att installera parallellt, inga problem alls. I uppstart så fick man välja om man skulle starta i ubuntu eller win 7. testade i en vecka ungefär. frid o fröjd.
innan installationen på EB1501:an så försökte jag att skapa en kopia på coverdisken. men inte lyckats, tänkte då att den var skyddad för det mesta. vad fel jag hade.....

Samma skiva som ubuntun var på vid installationen på den bärbara, använde jag tilll 1501:an. gjorde exakt samma sak, efter uppstart så var hela hårddisken formaterad i ext 3 .
I biosen så var valet " booster" borta (tror det hete så) inte för att jag vet fördelen med att ha det eller inte.
Som av en slump så hade jag en fullversion av windows 7 pro hemma, den har jag installerat igen, lite bök var det genom att jag fick hämta drivrutiner på Nvidia (inte hos Asus, för där fanns inget man behöver) Om jag då ska nämna valet booster så hade jag ca 59 sekunder i uppstart med det valet, med Asus config, men 55 sek i uppstart med ren windows 7 och utan booster. så vad den var till vet jag inte.

Ps, Ubuntu var säket fint, men jag var alldeles för okunnig för programmeringar, hitta drivrutiner, installera rätt drivrutiner, få nätverk att fungera mellan windows occh linux, få dubbla skärmar att fungera med nvidias drivrutiner och ovan på detta, är den ena skärmen en tuschscreen.

Allt detta för att få hårdvaruacceleratorn i HD visningarna ska bli bättre i xbmc, Så alla som läser detta kan gärna komma med tips om programvaror som fungerar i windows 7 tillsammans med xbmc.
/micke

Redigerat av Unregistered45bb8ac2, 19 February 2010 - 11:58.

Postad 20 February 2010 - 11:23

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0

Fästet har två hålbilder i samma f'äste, kvadratiskt 10cm mellan hålen, samt 7.5 cm.
Fästet är av plast. Det räcker nog t om att hänga den i en (1) skruv om man borrar ett nytt hål i plasten som
är centrerat viktmässigt så datorn balanserar runt den punkten. Men bäst förstås med ordentligt monterat fäste.
Tv-bakstycken brukar vara i tunnplåt med mkt luft bakom. Så den som inte har ärevördig respekt för sin TV kan t om (med kort borrdjup med avseende på vad som finns bakom) borra fyra nya hål och skruva fast plattan med korta plåtskruvar...

Det räcker inte med två skruvar annars då? Tänkte om man sätter en uppe och en nere, borde ju bli hyffsat stabilt? Borra I tvn vill jag nog inte göra :(

Postad 24 February 2010 - 08:52

Unregistered4a257505
  • Unregistered4a257505
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej,

jag funderar på att köpa denna dator men har inte så stor koll på vad specsen innebär för mig som användare.

Det jag ska använda datorn till är främst att se på film från hd:n och streama via internet, surf och bildbehandling av högupplösta bilder i Adobe, Photoshop, Lightroom.

Som jag förstår det ska den inte ha några problem att spela upp högupplösta filmer, kan jag då räkna med att den inte har några problem med att klara av att hantera högupplösta bilder också?

Postad 24 February 2010 - 08:54

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Som jag förstår det ska den inte ha några problem att spela upp högupplösta filmer, kan jag då räkna med att den inte har några problem med att klara av att hantera högupplösta bilder också?

Skall inte vara något problem tror jag.

Postad 24 February 2010 - 14:54

Videoten
  • Videoten
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Någon som har lyckats göra en "säkerhetskopia" på operativsystemet i denna?
Jag lyckas ej med detta och hittar ej heller att det skulle finnas någon "recoveryfil" på hårddisken (eller den kanske inte syns i utforskaren).??

Postad 24 February 2010 - 19:21

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0

Någon som har lyckats göra en "säkerhetskopia" på operativsystemet i denna?
Jag lyckas ej med detta och hittar ej heller att det skulle finnas någon "recoveryfil" på hårddisken (eller den kanske inte syns i utforskaren).??

Det finns två sätt att återställa; det finns en RECOVERY-partition på disken som är markerad som "hidden" dvs den syns inte i filhanteraren. Den kan man boota från om det blir något fel på installations-partitonen och den innehåller en image av ASUS installation så att det skall gå att återställa hårddisken.
Det tycks finnas en del säkerhetsdetaljer kring denna så att om man t ex kopierar den partitionen till en annan hårddisk och försöker installera där så misslyckas det. Jag tror ASUS har sparat en del detaljer i vissa sektorer som läses för att förhindra att denna image används i licens-illegala syften.
Det man förstås kan göra om man vill uppgradera till en annan hårddisk är att klona hela driven blockvis, då hänger all info med till den nya driven.

Det andra är om man skapar ett set med recovery-DVD:er av sitt system medan det fortfarande existerar och fungerar. Det brukar bli ca 4st DVD-skivor och är ett långdraget jobb som tar ett par timmar att fullfölja.
Snabbast är att skaffa en eSATA-ansluten extern hårddisk och dumpa ut denna image dit.
USB går också om man är beredd att vänta längre på att de ca 20 gigabyten skall sparas.
Jag rekommenderar absolut att man tar sig tid och skapar denna backup. Att ha tillgång till en sådan image som själv skapat är det mest tillförlitliga återställnings-alternativet. (Se Start->Kontrollpanelen->System och Säkerhet->Säkerhetskopiering och återtällning->Skapa en systemavbildning)

Det finns en bugg i Windows 7 på flera ASUS-maskiner att alternativet att skapa en "reparationsskiva" inte fungerar.
Den skivan är användbar i bland om det installerade Windows 7 av någon anledning inte vill boota och kan då t ex reparera en skadad bootladdare. De kan även användas för att installera Windows 7 från en egen systemavbildning. De skivorna finns lite var stans där ute på nätet. Det är 32-bits-versionen av Windows 7 System Repair Disc som behövs i fallet med EB1501.

Postad 24 February 2010 - 19:37

Videoten
  • Videoten
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Tack för ett otroligt informativt och bra svar.
Mvh
/Anders

Postad 24 February 2010 - 21:33

Videoten
  • Videoten
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Nu har jag ett rejält problem
Har kopplat in min box till TV´n en Samsung LE46B535 LCD som klarar upplösningen 1920x1080
När jag matar in en DVD och spelar upp, antingen med det medföljande programmet, MPC eller mediacenter så blir det svarta kanter på sidorna.
Även om jag ställer ner upplösningen på datorn så blir det samma fenomen.
Hur går jag tillväga för att slippa dessa?

Postad 26 February 2010 - 19:06

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Kan någon med Harmony fjär testa denna profil? Speciellt musfunktionen? Då tänker jag just på den inbyggda IR mottagaren. Klarar den av detta?

Postad 06 March 2010 - 10:50

Bankruped
  • Bankruped
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
XBMC Live i den här och 1080p är inga problem alls.

Postad 08 March 2010 - 19:20

tjena
  • tjena
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
har 2 spelkontroller men ingen verkar funka på asus,
måste man köpa en ny till asus?

Postad 08 March 2010 - 23:35

h_liljeqvist
  • h_liljeqvist
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Kan någon med Harmony fjär testa denna profil? Speciellt musfunktionen? Då tänker jag just på den inbyggda IR mottagaren. Klarar den av detta?

Japp, musfunktionen fungerar med Harmony One.
Även enheten Media Center PC/Asus/EB1501 fungerar bra om man inte är intresserad av musfunktionen utan bara vill köra WMC 7.

Redigerat av h_liljeqvist, 08 March 2010 - 23:36.

Postad 12 March 2010 - 10:51

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0

Men i mitt inlägg så är det fortfarande den bitterhet som man upplever hos Asus support, som med alla de konstiga ursäkter försöker slå ifrån sig alla frågor och önskemål om hjälp som en slutanvändare kan råka utför. Jag har köpt rätt många olika datorer med åren, och det har varit HP, Acer, fuitsu siemens, IBM. och nu då Asus. jag har alldrig upplevt samma sak med de andra tillverkarna som med Asus...... "Allt för kunden" ( läs ironi)

Jag tror inte man skall döma ut dem alldeles direkt. De har ett tufft jobb att fronta över telefon mot en hel marknad och kunder är inte alltid så trevliga (eller lättlärda) när de har problem. Så support glömmer kanske ta av stridsutrustningen ibland även när det inte behövs. Som support blir det lätt så att man implementerar standardsvar och policies för att styra upp och det kan i bland bli fyrkantigt. Jag tycker i alla fall att det är otroligt bra att ASUS har 2 års garanti på datorer och en kundsupport dit slutkunder kan ringa och få svar på frågor.
De har även nationell hämtsupport vid garantiärenden så om de bedömer att ett problem är ett garantiärende så skickar de UPS hem till dig och skeppar ut/in din dator efter utförd åtgärd. Den servicen är det inte många märken som erbjuder. Det kan nog vara en del väntan på en reparation pga arbetslast och de försöker nog kolla en del om det verkligen är garantifel innan de skickar en budbil.

Postad 15 March 2010 - 13:24

Unregistered45bb8ac2
  • Unregistered45bb8ac2
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Jag tror inte man skall döma ut dem alldeles direkt. De har ett tufft jobb att fronta över telefon mot en hel marknad och kunder är inte alltid så trevliga (eller lättlärda) när de har problem. Så support glömmer kanske ta av stridsutrustningen ibland även när det inte behövs. Som support blir det lätt så att man implementerar standardsvar och policies för att styra upp och det kan i bland bli fyrkantigt. Jag tycker i alla fall att det är otroligt bra att ASUS har 2 års garanti på datorer och en kundsupport dit slutkunder kan ringa och få svar på frågor.
De har även nationell hämtsupport vid garantiärenden så om de bedömer att ett problem är ett garantiärende så skickar de UPS hem till dig och skeppar ut/in din dator efter utförd åtgärd. Den servicen är det inte många märken som erbjuder. Det kan nog vara en del väntan på en reparation pga arbetslast och de försöker nog kolla en del om det verkligen är garantifel innan de skickar en budbil.

Jag förstår att du vill försvara Asus, men om man tittar lite mer än till bara asus.
jag ingen direkt duvunge, jag har under flera år haft olika sorters datorer, från olika tillverkare, acer, ibm, hp, compac, ast, och nu då asus.
När det gäller kundkontakt och support så finner jag det oehört viktigt att jag som slutanvändare tycker att man kan få den mest enklaste fråga besvarad, så det behöver inte vara ett komplicerat problem, tex fråga ur man hittar på deras hemsida eller annat enkelt. och bara veta att man trots sina brister är viktig. .

Så, varför ska asus ha ett tuffare jobb att "fronta" äver telefon än tex Hp? eller acer, jag har inget svar, kunderna där kan orimligen vara mer otrevliga eller mer okunniga än övriga kunder/fabrikat, (varför skulle jag vara, helt plötsligt, otrevlig, okunnig mot asus men inte upplever mig det med tex hp)

garanti och support:
jag kan bara referera till mig själv, Jag köpte en HP bärbar dator genom Dustin home. jag gav 6000:-( utförsäljning, ) på denna dator ingick 2 års garanti, vid ett tillfälle kom de hit med budbil och hämtade datorn, budfirman packade ned datorn själva, byte av hårddisk, 2 veckor senare kom samma budfirma med datorn, på garanti. samt aldrig varit några diskutioner när jag frågade ifall jag fick en recoveryskiva hemskickad. samma vecka fanns den i brevlådan....
Nåväl, nu har jag sagt det sista om detta, jag har bara gjort min egen personliga reftektion om garantier och support. finns säker flera nyanser men ser tyvärr bara grått just nu..... :)

Redigerat av Unregistered45bb8ac2, 15 March 2010 - 13:26.

Postad 15 March 2010 - 19:50

Videoten
  • Videoten
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
En dum fråga, jag får inte till det något bra när jag kopplar in eb1501 till min TV, dels så ser texten i webbläsaren apkass ut trots alla olika försök.
Sen "rycker" filmerna
TV´n är Full HD och jag kör med HDMI-kabel
Vad bör jag ställa in EB1501 i för upplösning?

Postad 16 March 2010 - 08:15

nickson
  • nickson
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

En dum fråga, jag får inte till det något bra när jag kopplar in eb1501 till min TV, dels så ser texten i webbläsaren apkass ut trots alla olika försök.
Sen "rycker" filmerna
TV´n är Full HD och jag kör med HDMI-kabel
Vad bör jag ställa in EB1501 i för upplösning?

Du har en hel del inställningar du kan göra på grafikkortet.

Postad 16 March 2010 - 08:21

nickson
  • nickson
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Det som söker den finner

Redigerat av nickson, 16 March 2010 - 08:47.

Postad 16 March 2010 - 13:22

peralmstrom
  • peralmstrom
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Du har en hel del inställningar du kan göra på grafikkortet.

Alla vidare tips är välkomna, tycker jag. Jag har själv skaffat en EB1501 och har svårt att få Voddler i bra skick. Har uppdaterat Air, Flash, grafikdrivrutiner till senaste versioner, samt som en sista nödåtgärd sänkt upplösningen till 800x600. Även dragit ner Community Codec-packet som det hänvisades till tidigare i tråden.

Största förbättringen i Voddler blev när jag sänkte upplösningen, och nu är det nästan sebart. Reklamen i början flyter hur bra som helst, men filmuppspelningen hackar. Har inga problem i övrigt med filmtittande (men har inte testat bluray eller övrigt högupplöst material från HD).

Så, ja, fler tips på magiska och kraftfulla grafikinställningar? =)

Postad 16 March 2010 - 14:13

nickson
  • nickson
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Alla vidare tips är välkomna, tycker jag. Jag har själv skaffat en EB1501 och har svårt att få Voddler i bra skick. Har uppdaterat Air, Flash, grafikdrivrutiner till senaste versioner, samt som en sista nödåtgärd sänkt upplösningen till 800x600. Även dragit ner Community Codec-packet som det hänvisades till tidigare i tråden.

Största förbättringen i Voddler blev när jag sänkte upplösningen, och nu är det nästan sebart. Reklamen i början flyter hur bra som helst, men filmuppspelningen hackar. Har inga problem i övrigt med filmtittande (men har inte testat bluray eller övrigt högupplöst material från HD).

Så, ja, fler tips på magiska och kraftfulla grafikinställningar? =)

Testa installera betaversionen av Flash 10.1 , antar att du idag har 10.0...

Postad 16 March 2010 - 16:03

peralmstrom
  • peralmstrom
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Testa installera betaversionen av Flash 10.1 , antar att du idag har 10.0...

Tyvärr inte .. har 10.1 beta 3.

Redigerat av peralmstrom, 16 March 2010 - 16:04.

Postad 16 March 2010 - 21:17

Videoten
  • Videoten
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Så det innebär alltså att även fast TV´n har upplösning på 1920x1080 så är det vansinnigt att köra den upplösningen på EB1501 när man kör trådlöst?
Vad bör jag gå ner på i upplösning för att fortfarande få korrekt wideformat?

Postad 17 March 2010 - 08:54

peralmstrom
  • peralmstrom
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Så det innebär alltså att även fast TV´n har upplösning på 1920x1080 så är det vansinnigt att köra den upplösningen på EB1501 när man kör trådlöst?
Vad bör jag gå ner på i upplösning för att fortfarande få korrekt wideformat?

"Vansinnigt" tycker jag är i överkant - jag har kört den upplösningen och det funkar finfint för allt utom just Voddler. =)

Postad 17 March 2010 - 15:20

nickson
  • nickson
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Tyvärr inte .. har 10.1 beta 3.

Har du testat allt via datorn tycker jag att du skall testa att göra en grundinställning på TVn samtidigt som du har
inkopplat Asussen.

Postad 17 March 2010 - 18:50

Videoten
  • Videoten
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Har nu ställt ner upplösningen till 1280x720 och får det att flyta liiiiiite bättre har dock inte testat med svt-play ännu

Postad 18 March 2010 - 10:20

lASVEGAS
  • lASVEGAS
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag har problem att spela 1080 filmer. Ljudet kommer som det ska men bilden hackar och pixlar? sig.Har media player classic. VLC senaste versionen samt arcsoft. Viken spelare och codecs rekar ni mix att fixa?

Postad 24 March 2010 - 00:12

tjena
  • tjena
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
har problem med voddler här ochså...hackar med asus..
kör med kabel in i tv..kan asus vara för klen..för voddler?
men funkar bra att spela upp film från hårdisken..även HD film..

har en annan dator med mer minne och annat....där funkar voddler bra..inga hack...

Redigerat av tjena, 24 March 2010 - 00:14.

Postad 25 March 2010 - 11:11

Zilverfish
  • Zilverfish
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Nyligen hört från en återförsäljare att det strax kommer en efterföljare, EB1501U. Dom visste inte riktigt vad som skulle skilja men trodde eventuellt större hårddisk och snabbare processor.. Nån här som vet mer?

EB1501 vs EB1501U
https://www.prisjakt...j=505678,583048

Postad 25 March 2010 - 16:34

dahesu
  • dahesu
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
En kollega till mig har beställt EB1501U - den ska ha 2 USB 3.0 portar - annars är det i princip samma dator.

Postad 14 April 2010 - 01:08

Unregisteredbc8937f7
  • Unregisteredbc8937f7
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Vet någon av er som äger denna ifall det går att använda två skärmar med separata skrivbord samtidigt? :)

Postad 18 April 2010 - 16:14

lASVEGAS
  • lASVEGAS
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Vet någon av er som äger denna ifall det går att använda två skärmar med separata skrivbord samtidigt? :D

Två skärmar fungerar men två separata skrivbord vet jag inte.

Postad 18 April 2010 - 16:29

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Hur fungerar senaste voddler-klient?

Postad 18 April 2010 - 16:47

LanceUppercut
  • LanceUppercut
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Hur fungerar senaste voddler-klient?

Har EB1012, men det är väl samma hårdvara. Voddlers nya klient fungerar helt värdelöst. Försökte senast igår att installera beta-versioner av flash och air för att utnyttja hårdvaruaccelerationen, men det hackar rejält. Den gamla XBMC-klienten fungerade dock riktigt bra. Var tom överaskad att bildkvaliteten var såpass bra som den var.

Det känns som att Voddler skjuter sig i foten gång på gång. Deras rykte är inte direkt på topp.

Postad 18 April 2010 - 17:08

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
På min laptop fungerar veckans version hur bra som helst. Bättre än innan. Men jag håller med att Voddler har sitt ryckte :D

Postad 02 May 2010 - 19:52

deeps
  • deeps
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
ni som köpt från ebay/taiwan: har ni kollat om ni har ir-mottagare inbyggd? den borde sitta i det runda "hålet" i fronten, men det kan även vara tomt där på vissa sku's. Mycket intressant om man vill kunna köra med fjärrkontroll ;)

Postad 04 May 2010 - 09:02

Unregisteredab0d5e93
  • Unregisteredab0d5e93
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Är nu ägare till en 1501 och har även köpt ett Dinovo Mini, funkar toppen än så länge.

Det jag stör mig på rejält, förutom den enormt stora lampan som blinkar konstant, är att den enormt stora lampan även blinkar pulserande när jag försätter datorn i viloläge. Är enda lösningen att koppla ur dioden eller finns det nån inställning i bios eller liknande?

Postad 12 May 2010 - 19:37

cajoer
  • cajoer
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Funderar på en EB1501 men efter att ha läst den här tråden tvekar jag en del. Hur har det gått för er som inte fått Kanal 5 Play, Voddler och liknande att fungera? Jag kommer använda den mest just till såna tjänster; SVTPlay, CDON VoD, SF-Anytime, Voddler etc. och vill självklart att det ska fungera perfekt.

Sedan tänkte jag passa på att fråga om det finns någon mediaspelare (mjukvara alltså) som inte behöver något OS? Om jag ska använda EB1501 för att bara spela upp en vanlig dvd-film känns det ju ganska onödigt att vänta en minut på att Windows startar om det går att installera någon minimal dvd/mediaspelare som startar på några sekunder.

Postad 15 May 2010 - 11:13

Erna113
  • Erna113
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Skillnaden mellan 1501 och 1501u?
Är det bara den att 1501u begåvats med usb 3.0 portar eller finns det andra saker som skiljer?

Postad 15 May 2010 - 11:54

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Skillnaden mellan 1501 och 1501u?
Är det bara den att 1501u begåvats med usb 3.0 portar eller finns det andra saker som skiljer?

Inte vad jag vet. Och jag är ganska säker. Det har i alla fall inte förekommit någon annan info någonstans.

Postad 17 May 2010 - 12:57

E-Rock
  • E-Rock
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Köpte min Svarta Asus Eee Box EB1501U i onsdags.
Jag är riktigt nöjd med den.
+++++Fungerar klockrent till Voddler, Spotify, bildvisning, surfning, alla Playkanalerna samt DVD-R (VOB).

--Jag får det dock inte att fungera med mkv filer, 720p fungerar hyffsat men inte perfekt, 1080i går inte.
Har provat med VNC och XBMC, sistnämnda fungerar dock bäst.
Provade först att streama det trådlöst från min server, men kopierade sedan över filen lokalt till Eee box, fortfarande samma problem.

#Någon som har någon idé om hur man kan få mkv att flyta/fungera bättre?

-Tråkigt att Asus förinstallerar alla möjliga program.
#Någon som har något tips på hur man kan avinstallera dessa?

+++I övrigt mycket nöjd. Bra fjärrkontroll som följer med.
-Dåligt med trådbunden mus och tangentbord, blir att köpa ett nytt.
#Gärna tips på vilket man ska köpa.
;)
/E-Rock

Postad 17 May 2010 - 14:14

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Köpte min Svarta Asus Eee Box EB1501U i onsdags.
Jag är riktigt nöjd med den.
+++++Fungerar klockrent till Voddler, Spotify, bildvisning, surfning, alla Playkanalerna samt DVD-R (VOB).

--Jag får det dock inte att fungera med mkv filer, 720p fungerar hyffsat men inte perfekt, 1080i går inte.
Provade först att streama det trådlöst från min server, men kopierade sedan över filen lokalt till Eee box, fortfarande samma problem.

#Någon som har någon idé om hur man kan få mkv att flyta/fungera bättre?

-Tråkigt att Asus förinstallerar alla möjliga program.
#Någon som har något tips på hur man kan avinstallera dessa?

+++I övrigt mycket nöjd. Bra fjärrkontroll som följer med.
-Dåligt med trådbunden mus och tangentbord, blir att köpa ett nytt.
#Gärna tips på vilket man ska köpa.
;)
/E-Rock

Voddler? Den hackar på min. Vad har du gjort för något ? :-)

Postad 18 May 2010 - 12:13

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Jag kan inte så mycket om XBMC men stödjer den verkligen hårdvaruaccelartion i ION-grafiken? VLC gör det inte vad jag vet, pröva med MPC-HC istället. Eller så installerar du CoreAVC så kan du spela upp dom i vanliga Windows Media Player. ION-grafiken klarar av det mesta, knepet är bara att använda program som utnyttjar den och inte försöker lösa det med det som burken har istället för CPU... :)

Postad 18 May 2010 - 22:50

Erna113
  • Erna113
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Har 1501:an "Express gate"?

Postad 19 May 2010 - 08:38

elektrotiko
  • elektrotiko
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Jag kan inte så mycket om XBMC men stödjer den verkligen hårdvaruaccelartion i ION-grafiken? VLC gör det inte vad jag vet, pröva med MPC-HC istället. Eller så installerar du CoreAVC så kan du spela upp dom i vanliga Windows Media Player. ION-grafiken klarar av det mesta, knepet är bara att använda program som utnyttjar den och inte försöker lösa det med det som burken har istället för CPU... :)

FEL FEL!

För att få dxva (hårdvaruacceleration) aktiverat så laddar du hem följande xbmc night builds (officiella) http://mirrors.xbmc....ightlies/win32/

För att få vlc med dxva på eb 1501 så laddar du hem vlc 1.1 (nightly builds) http://nightlies.vid.../win32/?C=M;O=D

Kom ihåg att alltid tanka hem de senaste releasarna.

I vlc ska du gå in på inställningar - input audio video codec- och sen boka för hårdvaruaccellering för h.264.

I xbmc ska du aktivera dxva läget i SYSTEM- Video-PLAYback och dxva hittar du där.

Har 1501:an "Express gate"?

Nej, inte vad jag hittat

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.