Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

N900, feedback från användarna

330 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 December 2009 - 16:28

tieliese
  • tieliese
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Som N5800 användare vet man att Nokia kör ut så många nya modeller, ofta, så några uppdateringar, efter ett halvår, kan man nog leta efter i närmaste vattenpöl. Är sugen på denna men om den buggar för mycket tror jag inte allt kommer rättas till (nya buggfixar kan ge nya buggar).

Jag hade nog vänta till N9XX med Maemo 6 eller vad den nu kommer heta. Eller åtm till 1.1 släpps och se vad som de fixat till i den.

Postad 17 December 2009 - 16:43

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0

Jag hade nog vänta till N9XX med Maemo 6 eller vad den nu kommer heta. Eller åtm till 1.1 släpps och se vad som de fixat till i den.

JO och sen kan man vänta på nästa och nästa osv!!!

Kan ju ta 1 år innan den kommer. Då är det ju dags att köpa en ny ;)

Postad 17 December 2009 - 16:48

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Vänta?

Då missar man ju allt det roliga ;)

Postad 17 December 2009 - 17:16

thompalainen
  • thompalainen
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Går det surfa med en hand dvs med skärmen stående? Det är väldigt viktigt för mig

Enarmad?

Postad 17 December 2009 - 17:49

Icee
  • Icee
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Går det surfa med en hand dvs med skärmen stående? Det är väldigt viktigt för mig

Det fina med browsern i liggande är att precis varenda sida ryms som den är in zoomad standard.
Expressen, engadget, forum osv, endast reklamen som faller bort , perfekt. Bara att läsa och scrolla ned. Med den i stånde lär man få börja föra från sida till sida eller så blir texten för liten.
Använder själv aldrig stylusen då jag surfar, den träffar så exakt där man klickar, fast än jag skall in på tex. sida 5 i en 6 sidor lång tråd så träffar jag alltid rätt utan att zooma.

Postad 17 December 2009 - 18:09

patrik aderson
  • patrik aderson
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Som telefon är det enhand!
Jag har ställt in min så att den går till telefonläge när jag håller den lodrätt.
Man kan slå nummer manuellt eller nå kontakterna smidigt.

Men det går inte att messa i detta läget före nästa FW-update.

hur gjorde du

Postad 17 December 2009 - 18:27

clooak
  • clooak
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Jag returnerar min mobil iaf, Pga något skumt fel som gör så att skärmen sluta fungera, allt annat lyser men inte skärmen, Prövade med att ha ut batteriet ett tag men problemet kvarstod så min ska skickas tillbaka så jag får en ny.

Någon som har koll på hur snabbt det kan tänkas ta? Med tanke på alla röda dagar nu så lär jag få den i januari?: )

Postad 17 December 2009 - 18:45

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0

Enarmad?

Nä, men gillar att surfa på telefonen med en kopp kaffe i ena näven eller när man ligger i sängen kan man byta hand när den ena armen tröttnat. SE P1i var bra eftersom man både, med en hand, kunde skrolla sidor men rullhjulet eller dra på skärmen, fast den telefonen känns gammal nu (om man inte räknar in kameran som fortfarande håller klass för det priset den kostade ny).

Men oki, visst får man mer webbsida när telefonen körs liggande, men jag tycker det är mycket viktigt att kunna variera liggande och stående format. Avvaktar med köp av N900 för den sakens skull.

Postad 17 December 2009 - 18:46

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
clooak

inte testat att flasha den ?

Postad 17 December 2009 - 20:23

Unregisteredf5f0e70b
  • Unregisteredf5f0e70b
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

lonleg: Några tankar kring batteritid jämfört med N97? Förstår att du pillar betydligt mycket mer med denna än vad du gjorde med din N97 för en vecka sedan men vad tycker du?

Batteritiden.. den växlar rejält, från strax under en dag till över ett dygn. Sämre än N97:an.
Har du blåtand, skype, wlan, GPS, realtidsuppdatering av mailen på så suger det kraft...
Men en vanlig dag med det mesta off håller det länge.
Jag har numera laddare vid sängen, i bilen och på kontoret... Det är dessutom skillnad på laddning med nätansluten laddare och USB-laddning. USB-laddningen verkar hålla sämre.

Men för mig är det värt det ändå, att ha bra internet och alla andra funktioner med den skärmen..
Hoppas att en uppdatering gör det troligen bättre ändå.

Postad 17 December 2009 - 20:34

addee
  • addee
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Någon mera än jag som har problem med Bluetooth-dun senaste scriptet? Måste dessutom köra via PC suite annars kopplar den inte upp alls.

Har lagt in telias onlinte.telia.se som AT-kommando, samt tagit bort LCP extensions.

Problemet kvarstår.

Över USB går det dock utan problem.

Postad 17 December 2009 - 22:17

hagewire
  • hagewire
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
tror ni att det blir bättre när 1.1 kommer ut? för ja kan int ladda ned någonting alls, har fått råd härifrån och testat med allt ;) ska man installera om hela telen?

Postad 17 December 2009 - 22:29

Unregistered291b33b4
  • Unregistered291b33b4
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

tror ni att det blir bättre när 1.1 kommer ut? för ja kan int ladda ned någonting alls, har fått råd härifrån och testat med allt ;) ska man installera om hela telen?

Men du kan surfa?

Har du testat både via wifi och 3g?

printscreena en bild när du visar länken du skriver in också, inte halva fönstret som förut. Vad säger loggen?

Postad 17 December 2009 - 22:41

fjanttu
  • fjanttu
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Vad händer när du godkänt och trycker på fortsätt?

prova om du kan installera rootsh, om du kan så går du till terminalen skriver sudo gainroot "enter" prova på --fix-missing. eller apt-get update vet inte om det hjälper nåt men kanske värt ett försök.

Postad 17 December 2009 - 22:50

Unregistered86d0fe55
  • Unregistered86d0fe55
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
det är bara å hoppas att det kommer ut ett bättre batteri på 1500 eller 1700 men som sagt så är batteriet mycket mindre än dom mobilerna som har bättre batteri så e frågan om det går.. ;)
Samt konstigt när man låser mobilen men råkar dra ut tangentbordet så släpper skärm låset...
Men kanske få ta en pin kod för att komma in i mobile då kanske den låser helt... hmhm

Postad 17 December 2009 - 23:00

fjanttu
  • fjanttu
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
nån som vet hur man får snabbare dosbox? ctrl-F12 kombinationen känns ganska utesluten på n900

Postad 17 December 2009 - 23:19

Wowbagger IP
  • Wowbagger IP
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Kan man få sidor som ninjavideos och liknande att fungera på N900 ?

Postad 17 December 2009 - 23:48

hagewire
  • hagewire
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Men du kan surfa?

Har du testat både via wifi och 3g?

printscreena en bild när du visar länken du skriver in också, inte halva fönstret som förut. Vad säger loggen?

Ja internet å allt funkar fint men det står bara att det inte hittar programpakerna näär man laddar ned någgi, och programkatalogerna är rätt..

Postad 18 December 2009 - 14:47

tha_neo
  • tha_neo
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0

Batteritiden.. den växlar rejält, från strax under en dag till över ett dygn. Sämre än N97:an.
Har du blåtand, skype, wlan, GPS, realtidsuppdatering av mailen på så suger det kraft...
Men en vanlig dag med det mesta off håller det länge.
Jag har numera laddare vid sängen, i bilen och på kontoret... Det är dessutom skillnad på laddning med nätansluten laddare och USB-laddning. USB-laddningen verkar hålla sämre.

Men för mig är det värt det ändå, att ha bra internet och alla andra funktioner med den skärmen..
Hoppas att en uppdatering gör det troligen bättre ändå.

USB-laddning har generellt sett enligt mig alltid varit sämre, iaf på de lurar jag använt det på. Jag försöker undvika USB-laddning. Däremot så tyckte jag att den funkade bra på iPhone.

Perfekta skärmskyddet finns här
http://cgi.ebay.com/...sid=p2759.l1259
Den köpte jag och är av riktigt bra kvalité och sitter riktigt fint.
Rekommenderas starkt! Det tog 2 veckor att få den. Glöm invisible shield, har testat de flesta och denna är precis lika bra som invisible shield. Tror till och med att det är samma displayskydd fast av olika märken.

Dock så är det inget hål för hörsnäckan men gjorde 5 småhål med en nål och ljudet är perfekt.

Angående känsligheten på skärmen så märker jag ingen skillnad.

Redigerat av tha_neo, 18 December 2009 - 14:48.

Postad 18 December 2009 - 15:04

maccis
  • maccis
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Jag undrar om nån annan märkt att den tappar kontakten med SIM kortet ibland? Det funkar igen om man startar om den men det är lite irriteraden. Jag har ett Telia 3G kort.

Likadant med laddningen, jag hade en exakt likadan laddare hemma som den som följde med till N900an med samma modellbeteckning men den funkade inte att ladda med.
Likadant har jag en USB-laddare från Nokia som jag kör med adapter och den laddar inte heller N900an. Den enda som de funkar att ladda med är den som låg med i kartongen.
Är det nåt speciellt med den?

Postad 18 December 2009 - 15:13

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0

Ja internet å allt funkar fint men det står bara att det inte hittar programpakerna näär man laddar ned någgi, och programkatalogerna är rätt..

Testa att starta en tråd på www.maemo.com om ditt problem om du inte hittar någon som har liknande problem....

Annars så prova att flasha om den

Postad 18 December 2009 - 16:06

hagewire
  • hagewire
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Testa att starta en tråd på www.maemo.com om ditt problem om du inte hittar någon som har liknande problem....

Annars så prova att flasha om den

Tar man någgi större risker om man flashar om den?

Postad 18 December 2009 - 17:35

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Tror inte att det är nån större fara men läs på maemo.org

Edit
Tycker ni är dåliga på att skriva om era upplevelser med N900 :)

Redigerat av moparman, 18 December 2009 - 19:49.

Postad 18 December 2009 - 20:02

raptor18
  • raptor18
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
1. Jag får ganska bra batteritid. Jag har optimerat den genom att inte ha några widgets på, 1 dashboard (Det räcker ju!), aldrig någon aktiv anslutning när den är oanvänd. Stänger av och sätter på manuellt. Tog bort den från laddning 06:15, kl 18:00 hade jag ~80% kvar. Pratade en del i telefon + surfade lite. :)

2. Jag tror att detta skärmskydd är riktigt bra. Skrivs om det flitigt.
http://www.protectio...n900-28210.html
Beställde det idag. Gratis frakt till Sverige!:)

3. Jag har ett problem. Vissa man ringer hör man väldigt dåligt. Det distar om samtalet och jag hör den jag pratar med väldigt dåligt. Har ni samma problem?

Raptor

Postad 18 December 2009 - 20:28

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0
Jag har fått hem mitt invisible shield och ska sätta på det sen :) Hoppas inte det blir något klydd. Lite sådär känns det för man fuktar ju skyddsfilmen och sen sätter man på den och drar över skärmen och då är jag lite orolig så där inte kommer vätska ner i "högtalar hålet"?

Postad 18 December 2009 - 21:09

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
hagewire

du kan ju fråga den här killen hur han gjort..
tog han 5 minuter att installera om os

http://my-symbian.co...75b5fe1b90b0e13

han hade använt NSU ?

här kanske `?

http://europe.nokia....update/download

Redigerat av moparman, 18 December 2009 - 21:12.

Postad 18 December 2009 - 21:51

tieliese
  • tieliese
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

någon som kan berätta hur webbläsaren känns är den snabb jämfört med andra smartphoens tack

Webbläsaren e snabbare än HTC Magic(Android) åtm...

En detalj som inte har med snabbhet att göra men ändå liten nackdel med högupplöst skärm == vissa sider lätt att man trycker fel. Om man inte lärt sig ordentligt hur man "zoomar in" utan att "råka" klicka på en länk etc..

flash e väl lite halvslött men knappast N900 fel som sagt. Adobe e ju inte direkt käönda för optimera sin kod framförallt inte i Linux :-(

Postad 18 December 2009 - 21:54

Selme
  • Selme
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Var på Media Markt idag och det verkar som att dom får in N900 på måndag.....

Postad 18 December 2009 - 22:02

tieliese
  • tieliese
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

JO och sen kan man vänta på nästa och nästa osv!!!

Kan ju ta 1 år innan den kommer. Då är det ju dags att köpa en ny ;)

Okej synd att man alltid ska klargöra i detalj varenda inlägg man postar!

Killen var skeptiskt pga alla buggrapporter och då tycker jag att det är tillräckligt fölr att man ska vänta och slippa bli besviken! Alla är inte geeks och har lust eller pengar att lägga ut 6000 kr för en mobil som har för många buggar. Därmed bör man helt klart vänta tills mobilen blivit stabilare.

Trots jag själv är geek så blev även jag irriterad på min N900 senast igår då ringfunktionen och GPRS/3G inte funkade när jag behövde det som allra mest!

Lösningen var att starta om mobilen vilket kan tyckas vara en bagatell framförallt för er som får starta om ert windows eller som haft en buggig SE mobil där man får starta om stup i kvarten. men som Linux eller för de som kört OSX eller Iphone är det inte okej förfarande!

Kort sagt vill man ha en stabil men samtidigt öppen mobil vänta på 1.1 eller Maemo 6.

Postad 18 December 2009 - 22:15

tieliese
  • tieliese
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Jag undrar om nån annan märkt att den tappar kontakten med SIM kortet ibland? Det funkar igen om man startar om den men det är lite irriteraden. Jag har ett Telia 3G kort.

Likadant med laddningen, jag hade en exakt likadan laddare hemma som den som följde med till N900an med samma modellbeteckning men den funkade inte att ladda med.
Likadant har jag en USB-laddare från Nokia som jag kör med adapter och den laddar inte heller N900an. Den enda som de funkar att ladda med är den som låg med i kartongen.
Är det nåt speciellt med den?

Simkort:

Jo har också fått starta om min :-( Hoppas på fix i 1.1

Laddaren:

kollat vilken Ampere den har kanske för dåligt krut i gamla laddaren?

Eller också är MicroUSB kontakten i de båda "polvända" d.v.s. plus på vänster och minus på höger och viseversa på laddaren och gamla USB kabeln?, (Låter iofs knäppt om de e så men man vet ju aldrig.

Postad 18 December 2009 - 23:30

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som märker att webbläsaren läcker minne eller tar mycket som den aldrig lämnar tillbaka?

Efter att webbläsaren stått på en stund, tar den mycket minne och cpu kraft. Även om ingen sida visas för tillfället
Tex efter en stunds tittande på tv6 play.
Efter att ha stängt alla program som var igång, märkte jag att processen för webbläsaren fortfarande var körande och tog mycket minne.
Kill löste problemet. Men det var inte första gången, vet inte om det har med flash sidor att göra.

Tycker även att FM Radio appen är buggig. Går inte att stänga ner när jag sparat nya kanaler i listan. Seg och hänger sig, men det verkar vara ganska många förändringar på gång där.

Postad 19 December 2009 - 01:30

Unregistered86d0fe55
  • Unregistered86d0fe55
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
okey har haft min i 3 dagar nu men ha tyvärr inte testat mycket med den än (jobb ivägen) men mitt första intryck är webb läsaren går inte slå!! för 50% så är jag ändå ute på nätet! men sen så saknar man att man vill kunna ha den i upprättläge så man bara behöver en hand! batteriet har jag inte blivit störd av än så åter stå å se! men som sagt har bara utforskat 20% av mobilen än! åter kommer mer snart sa jag att detta va skrivet på en N900 ;)

Redigerat av Unregistered86d0fe55, 19 December 2009 - 01:31.

Postad 19 December 2009 - 10:09

Dark_Vertigo
  • Dark_Vertigo
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Testat och lekt med maskinen mellan varven och personligen så gillar N900 skarpt.
Är bara en power-user, inte skrivit ett ena kommando i terminalen.

För allt den brister i nu...kan till viss del åtgärdas med uppdateringar, andra kan det bli svårt med.

...så överväger fördelarna de nackdelar som skarpt ogillar och haft med iphonen.

En stor bit är kunna anslutas som lagringsmedia...och vi ska inte börja diskutera hur skönt det är även att kunna både skicka och ta emot saker via blåtand.

Det fysiska tangetbordet finner vara väldigt bra(skriver på den nu) och helt enkelt smidigare från skärmtangentbord, även om vissa kommandon kan vara lite knepiga ta.

Skärmen inte riktigt lika responsiv som på iphonen men för vara en skärm av denna typ så är den bra och blir mer en vanesak till slut men äpple lyckats göra deras lur ..."flytsam" i brist på bättre ord, på ett annat sätt än N900 är. men N900 är så mycket smidigare. så mycket mer anpassningsbar. har grym potencial och kan förstå dock att den inte är för alla.

Men ni som har den och ser potencialen som denna lilla maskin har...ni förstår vad jag menar.

För avrunda med litet tips (och inte läst hela tråden om någon postat denna ännu)...

När man ansluter sig med ett IM-konto(finns några stycken) så hamnar dessa i ens kontaktlista...man kan då koppla ihop dem. om du har kontakten lagrad tidigare t.ex. med mobilnumret.
Buggen: vissa ihopkopplade går ej att skriva till, nån ruta påbörja öppna&flasha förbi.
Lösning: memorera den kompis IM som ej går skriva till(fungerar ju för de flesta men de som det ej går till när du kopplat ihop kontaktkortet med en befintlig kontakt) gå in i "konversationer" - välj "nytt IM" - skriv kompisens im-adress en gång och skicka meddeladet.....

..o vips, nu har du startat en tråd med denna person som du nu kan återvända till o skriva nya IM-meddelanden...

N900 inte för alla och batteritiden är nog något, tills mjuk elr hårdvaran uppgraderas så får man nog leva med förkortad batteritid oavsett tillverkare. Dock hårdvara går inte riktigt byta ut lika normalt som på en annan telefon =p

Postad 19 December 2009 - 14:14

åklagare
  • åklagare
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Okej synd att man alltid ska klargöra i detalj varenda inlägg man postar!

Killen var skeptiskt pga alla buggrapporter och då tycker jag att det är tillräckligt fölr att man ska vänta och slippa bli besviken! Alla är inte geeks och har lust eller pengar att lägga ut 6000 kr för en mobil som har för många buggar. Därmed bör man helt klart vänta tills mobilen blivit stabilare.

Trots jag själv är geek så blev även jag irriterad på min N900 senast igår då ringfunktionen och GPRS/3G inte funkade när jag behövde det som allra mest!

Lösningen var att starta om mobilen vilket kan tyckas vara en bagatell framförallt för er som får starta om ert windows eller som haft en buggig SE mobil där man får starta om stup i kvarten. men som Linux eller för de som kört OSX eller Iphone är det inte okej förfarande!

Kort sagt vill man ha en stabil men samtidigt öppen mobil vänta på 1.1 eller Maemo 6.

Min är helt underbar
håller inte på med massa fulprogram
bästa funktionen tycker jag att fm-sändaren är
har ca 500 låtar i den och lyssnar i bilen på jobbet

Postad 19 December 2009 - 15:25

Unregistered86d0fe55
  • Unregistered86d0fe55
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
någon mer som har problem med www.youtube.com?? han vill ha en uppgradering av flash spelarn kan man uppdatera på adobe hemsida med linux eller?? fast det fanns typ 4 olika linux versioner vilken har jag lixom... eller kör ni youtube programet som går att installera på den??
Sen försökte ladda ner aMSN men den kom i zip fil går de att packa upp på N900 eller ska skicka in den i datorn å installera därifrån kanske... aja mycket å pilla med nu ;)
ps. någon som fått in spotify klient än? å när kommer dc++ hehe

Redigerat av Unregistered86d0fe55, 19 December 2009 - 15:31.

Postad 19 December 2009 - 15:44

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Testa Xarchiver om du vill kunna packa upp zip, tar, gz, tar.gz, bz2, tar.bz2, rar, 7z, lzma and iso.

Bifogad fil  xarchiver.jpg   25.56K   0 Antal nerladdningar

http://my-maemo.com/.......1032&faq=63

Finns ju torrent program

Lightweight, GTK, BitTorrent client.

Transmission is a GTK-based BitTorrent client. It features a very simple, intuitive interface on top on an efficient, cross-platform back-end.

http://my-maemo.com/.......=998&faq=37

vanliga youtube ska väl funka..
annars testa denna..ska vist gå att ladda ner youtubeklipp med den också

zoutube v0.1-19

http://maemo.org/dow...Maemo5/zoutube/

Postad 19 December 2009 - 17:01

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
aMsn...surfa hit, gissa sedan vilken bild du ska trycka på.

http://www.amsn-proj...et/download.php

Postad 20 December 2009 - 02:09

thompalainen
  • thompalainen
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Att ansluta till delade mappar på det lokala nätverket verkar vara ett känt problem på Nokiamobiler.
http://talk.maemo.or...?t=15654&page=2

Helt värdelöst. Ibland hittar mobilen den här datorn, ibland - som just nu, inte. Just nu hittar den bara min HTPC på samma nätverk.
Och när den väl hittar den här datorn så är det bara en bråkdel av alla utdelade mappar på nätverket som hittas.

Postad 20 December 2009 - 11:33

FFaael
  • FFaael
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Men det är ju en nästan två år gammal tråd, gäller den fortfarande?
Den här tråden är nyare
http://talk.maemo.or...ad.php?p=434471
Enligt den verkar n900 sakna samba (till lskillnad från n800) av någon anledning.
Förhoppningsvis dyker det upp till n900 vid 1.1-släppet de verkar ju ha fixat det i os2008 versionen. De han väll inte innan relaese?
Förövrigt borde det väll inte vara någon jättejobb att få igång samba kan tyckas? Att manuellt skriva smb.conf ficka man ju göra på alla linuxinstallationer om man ville ut på ett windowsnätverk förr.

Postad 20 December 2009 - 12:27

tokigt
  • tokigt
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Testat den i ett dygn nu och lite små tankar och funderingar:

Batteritiden inte såååå illa som det föreföll från början..

12h med små surfande och konstant pillande hela tiden, 30min samtal batteriet stannade på ca 15%
så bättre än väntat (fast ändå inte 100, men det visste vi ju sedan innan.)

Ingen linux haxoor alls men skulle pinga min ftp, då gick inte det med det simpla "ping" eftersom jag inte var Root (Ping permission denied. (are you root?) )
besynnerligt, borde väl inte vara så farligt?

Gmail tog en evighet att få fram inkorgen på, och det uppdateras inte så fort som det gjorde på n5800, mailade jag mig själv i från datorn så plingade det i telefonen inom en sek på n5800, på n900... när den känner för det känns det som :D
Har inte heller hittat någon inställning där jag kan välja att bara hämta hem rubriker till mailet och sedan välja att plocka hem reseten från serven om jag känner för det.

Uppspelning av olika media, naaaa inget vidare, tycker inte den klarar några format alls :D där var helt klart en besvikelse...

Stora fördelar, otroligt snabb att överföra data till telefonen över usb, 12,5mb/s då rasslar det på.

En reboot, det var när jag skulle prova att använda kameran som webkamera vid inställningarna för aMSN.. Men har det inte stöd av Nokia så har det inte :lol: så inga problem igentligen..

Lite trist att det inte gick att se på kanal6play eftersom den skulle buffra helatiden.

Stort + att man kan surfa in på ftp med webläsaren, - att den inte har någon inbyggd ftp klient i sig.....

En annan sak som är konstig är att jag inte kan ändra behörigheter till mina egna filer med chmod, den varnar inget men inget händer inte heller när jag kollar med ls -l

Det jag kan komma på just nu, men jag är DEFENSIVT nöjd med telefonen (efter ett dygn) :blush:

Posta gärna svar om ni vet något om mina "problem" ni som haft den längre ;)

Postad 20 December 2009 - 12:53

Butcher_swe
  • Butcher_swe
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
har nu haft min sedan torsdags, o har latchat ganska mycket med den
batteritiden inget som jag märkt av, har laddat den 2 gånger o då har jag hållit på ganska mycket med den...
+ snabb
+ webbläsaren
+ mycket program att ladda hem (maemo resporitys)
+ bra ljud i telefon
+ kameran funkar kanon

- hmmmm finns det på linux NOT!!
- ända jag inte fått till är epost inst för skicka på bredbandsbolaget, ta emot funkar kanon men skicka så är det tji men men det kommer nog att lösa sig, ska attackera inst igen nu haha

Mycket nöjd med denna lilla godbit

Ps är det någon som lyckats spela supertux här, jag har lite problem med tangenterna , får igång till man ska välja bana men där är det stopp !?

Postad 20 December 2009 - 13:05

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Du måste vara root för att pinga. chmod kan beror på att det är FAT32 filsystem. då funkar det det inte vilket är förbannat dumt.

Vilka filer kan du inte spela upp? kommer klara fler med tiden. finns ju codec packs. Just nu ett i Extras som alla kan använda.

du kan ju öka tiden på buffringen. Uppspelningen flyter då på bättre. Men hoppar lite ändå, men fungerar klart bättre.

menar du defensivt eller Definitivt. ;)

Redigerat av theclone, 20 December 2009 - 13:08.

Postad 20 December 2009 - 13:15

Strutten
  • Strutten
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Testat den i ett dygn nu och lite små tankar och funderingar:

Batteritiden inte såååå illa som det föreföll från början..

12h med små surfande och konstant pillande hela tiden, 30min samtal batteriet stannade på ca 15%
så bättre än väntat (fast ändå inte 100, men det visste vi ju sedan innan.)

Ingen linux haxoor alls men skulle pinga min ftp, då gick inte det med det simpla "ping" eftersom jag inte var Root (Ping permission denied. (are you root?) )
besynnerligt, borde väl inte vara så farligt?

Gmail tog en evighet att få fram inkorgen på, och det uppdateras inte så fort som det gjorde på n5800, mailade jag mig själv i från datorn så plingade det i telefonen inom en sek på n5800, på n900... när den känner för det känns det som :D
Har inte heller hittat någon inställning där jag kan välja att bara hämta hem rubriker till mailet och sedan välja att plocka hem reseten från serven om jag känner för det.

Uppspelning av olika media, naaaa inget vidare, tycker inte den klarar några format alls :D där var helt klart en besvikelse...

Stora fördelar, otroligt snabb att överföra data till telefonen över usb, 12,5mb/s då rasslar det på.

En reboot, det var när jag skulle prova att använda kameran som webkamera vid inställningarna för aMSN.. Men har det inte stöd av Nokia så har det inte :lol: så inga problem igentligen..

Lite trist att det inte gick att se på kanal6play eftersom den skulle buffra helatiden.

Stort + att man kan surfa in på ftp med webläsaren, - att den inte har någon inbyggd ftp klient i sig.....

En annan sak som är konstig är att jag inte kan ändra behörigheter till mina egna filer med chmod, den varnar inget men inget händer inte heller när jag kollar med ls -l

Det jag kan komma på just nu, men jag är DEFENSIVT nöjd med telefonen (efter ett dygn) :blush:

Posta gärna svar om ni vet något om mina "problem" ni som haft den längre ;)

Har du provat att öka browsers cache?

Postad 20 December 2009 - 13:22

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
blir det bättre med tv6 play t,ex om man har Turbo 3 G ? Borde ju bli det. Eller om man har ett bättre wlan, skulle va intressant att veta om det är där flaskhalsen ligger

Redigerat av passan1, 20 December 2009 - 14:28.

Postad 20 December 2009 - 14:16

tokigt
  • tokigt
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Du måste vara root för att pinga. chmod kan beror på att det är FAT32 filsystem. då funkar det det inte vilket är förbannat dumt.

Vilka filer kan du inte spela upp? kommer klara fler med tiden. finns ju codec packs. Just nu ett i Extras som alla kan använda.

du kan ju öka tiden på buffringen. Uppspelningen flyter då på bättre. Men hoppar lite ändå, men fungerar klart bättre.

menar du defensivt eller Definitivt. :D

Definitivt :D

Har testat div filer som jag laddat ner, lite små klipp och sampels och sådär. Laddade ner något codec pack, och på många filer (mkv) säger den att den inte kan hantera ljudet..... Får nog ha lite tålamod där :lol:

Har du provat att öka browsers cache?

Japp testade nu dock utan framgång ;)

Postad 20 December 2009 - 22:33

mackal
  • mackal
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Har hart min N900 i två veckor snart och jag måste säja att jag gillar den grymt mycket, det enda negativa är batteriteden och så har jag problem med minnet för appsen. Råkade installera så många program att rootfs minnet (228MB) tog slut och telefånen låste sig helt och jag var tvungen att flasha den. Men nu fungera den perfekt men vet någon om man kan utöka minnet där programmen installeras eller om man kan välja var någonstans de skall installeras?

Postad 20 December 2009 - 22:43

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Om du bara installerar program från Extras så bör alla program vara optimerade så att de installeras på rätt ställe...Allt under nåra 100kb ska in under rootfs och större program installeras på ett annat ställe..

Nu är inte detta gjort för alla program än och bla därför man bör passa sig för vad man laddar hem från
extra devels ...vet inte om alla är optimerade under extra testing

Postad 20 December 2009 - 22:55

hagewire
  • hagewire
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Bara älskar min N900, den e för jäävla bra helt enkelt :) nästan så att ja släpper en tår när jag vaknar på morronen och ser den =) Kameran ska man heller int klaga på tkr jag, här är en macro bild tagen med min N900 : Postad bild

Postad 20 December 2009 - 23:05

tieliese
  • tieliese
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Någon mer än jag som märker att webbläsaren läcker minne eller tar mycket som den aldrig lämnar tillbaka?

Efter att webbläsaren stått på en stund, tar den mycket minne och cpu kraft. Även om ingen sida visas för tillfället
Tex efter en stunds tittande på tv6 play.
Efter att ha stängt alla program som var igång, märkte jag att processen för webbläsaren fortfarande var körande och tog mycket minne.
Kill löste problemet. Men det var inte första gången, vet inte om det har med flash sidor att göra.

Hmm låter mer som om det e flash som läcker. E ju knappast en nyhet direkt att flash är ett skämt i Linux :-(

Postad 20 December 2009 - 23:17

tieliese
  • tieliese
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Att ansluta till delade mappar på det lokala nätverket verkar vara ett känt problem på Nokiamobiler.
http://talk.maemo.or...?t=15654&page=2

Helt värdelöst. Ibland hittar mobilen den här datorn, ibland - som just nu, inte. Just nu hittar den bara min HTPC på samma nätverk.
Och när den väl hittar den här datorn så är det bara en bråkdel av alla utdelade mappar på nätverket som hittas.

Kan hända att man får tweeka lite om man kör windows. Men i Linux kan jag säga att det funkar bättre än både Symbian och Android (Iphone vet jag ej har inte testat)

Jag kör dock bara sftp/shh vilken är en väletablerad internet stanard, men dessvärre har idioterna på Microsoft forfarande inte fått tummarna ur arslet och implementera en sån grundläggande standard i sitt OS :-( Istället väljer de en "egen" standard till följd att som du säger saker inte funkar för ditt eller datt mobiler eller konkurrerande OS urtan tweekande.

Så kort sagt felet du nämner är egentligen inte Nokias fel, även om jag förstår din frustration för tyvärr måste det nog trots allt implementeras eftersom 95% av befolkiningen sitter fast i Microsoftträsket.

Men som hint utan att kollat: Det kanske finns nån slags samba(dvs smb) stöd även i N900?

Redigerat av tieliese, 20 December 2009 - 23:20.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.