LG LE9500, LE8500, LE7500
585 svar till detta ämne
Postad 09 September 2010 - 16:02
Flyingrat
-
Flyingrat
-
Användare
-
-
105 inlägg
Fick min 55 850 igår och jag har inte upptäckt något läppsynk när det gäller ljudet via den inbyggda mottagaren via boxer men då har jag inte granskat det speciellt hårt.
Återkommer innan veckans slut med ett omdöme i denna tråd plus ett omdöme på prisjakt.
Ett tips för att kolla läppsynk-problem är att kolla på någon talk-show eller nyhetsprogram med närbilder på ansiktet. Kolla gärna vilken programversion du fick med. Vi har följande på vår 47LE850N (Info hittar man på "Meny->Röd Knapp->Produkt/Serviceinformation")
MODELL/TYP: 47LE850-ZA PROGRAMVERSION: 03.04.33 MHP Middelware-version: V4.00.72 (2010-04-19, 11:51:54) Hoppas att allt fungerar bra för det är en fantastisk fin bild på LE850-modellerna.
Postad 09 September 2010 - 18:55
Anteee
-
Anteee
-
Användare
-
-
190 inlägg
Jag funderar på att köpa mig en 55LE850N....men är lite fundersam kring en sak jag läste på flatpanels recension.
"In practice we also saw a few disadvantages from the LED system. For example, because of the local dimming in zones and the very slim profile, LE8500 sometimes have some horizontal bands (going across the screen and following the LED strips from the backlight) and variations in light homogeneity. For example if you see a sky changing from blue to light blue you might experience a horizontal band.
It's not always visible but when you start noticing it you might notice it more often. It enhances from angles but is also visible sitting in front of the TV. See the picture below. The effect has been enhanced and by the camera but notice the horizontal bands."
Är detta ett fenomen man ser vid tittande i ett mörkt rum eller är det överdrivet av recensenten och kameran...?
Halo-effekten är man ju van vid då man redan har local dimming idag men horisontella band av LED system låter ju lite läskigt...
Postad 09 September 2010 - 19:00
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Av allt jag läst på olika forum så verkar det vara ett mycket litet problem med banding.
Syns inte ofta och oftast mot viss bakgrund.Och de syns bäst på nära håll och från sidan.
Har stått med näsan mot skärmen och letat banding på El giganten utan att se nå..
Tror inte det är nått som helst problem för de allra flesta
Postad 09 September 2010 - 20:48
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Ett tips för att kolla läppsynk-problem är att kolla på någon talk-show eller nyhetsprogram med närbilder på ansiktet. Kolla gärna vilken programversion du fick med. Vi har följande på vår 47LE850N (Info hittar man på "Meny->Röd Knapp->Produkt/Serviceinformation")
MODELL/TYP: 47LE850-ZA PROGRAMVERSION: 03.04.33 MHP Middelware-version: V4.00.72 (2010-04-19, 11:51:54) Hoppas att allt fungerar bra för det är en fantastisk fin bild på LE850-modellerna.
Jag har version 3.05.17 Jag håller med bilden är enastående.
Postad 10 September 2010 - 11:02
Unregisteredb6367e16
-
Unregisteredb6367e16
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Jag har kikat igenom kanalerna och det intressanta är att History chanel är den som har mest märkbart problem med läppsync. De andra programmen i CDs HD-box ser bra ut.
Postad 12 September 2010 - 18:06
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Nu kommer mitt omdöme som jag utlovade innan veckans slut på 55 LE850N.
Första frågan jag svarar på är att jag har inte upptäckt något läppsynk med den inbyggda mottagaren i det marksända nätet.
Till att börja tycker jag att menyerna är "ketchup slow" som Charlie Harper i Two and a half men säger. Det går segt i menyerna och att byta kanal till skillnad mot förra tvn där Panasonicen var snabb som blixten i jämförelse.
Färgerna är mycket naturliga, det är inte alls dem här skrikiga onaturliga och färgerna och det är bra förinställda lägen där det finns mycket valmöjligheter att ställa in bilden som man vill ha den. Prövade att ställa in tvn efter flatpanels.dk men jag tycket att färgerna drog för mycket mot rosa. Det läge jag trivs bäst i är isf 2 där jag har gjort lite små ändringar.
Jag blev väldigt förvånad över hur pass bra den skalar upp lågupplöst material. SD sändningar ser väldigt bra ut och Xbox 1 och Wii via komponent 480p ser oerhört bra ut.
Svärtan är mycket bra. När man har rullgardinerna nere går det inte att urskilja ramen på tvn. När man ser en 2:35 film så kan man tro att man har en sådan tv (bortsett från undertexterna) när man inte kan se vart tvn slutar. Detta ger en helt annan upplevelse för 2:35 filmer då man inte längre stör sig på att inte hela bildytan utnyttjas. Skuggdetaljerna beror helt på hur man själv ställer in tvn, de förinställda lägena ger sämre skuggdetaljer. Men tar man sig lite tid att ställa in lite noggrannare så får man fram mycket bra skuggdetaljer.
Eftersom att djupsvärtan är oändlig så ger det ett otroligt djup i bilden, i avatar är bilden helt otrolig, vilket djup och vilka detaljer. Samma sak gäller när man ser DVD, bra djup och detaljerad bild.
Det är heller inga spår av clouding på denna tv.
TVn har också väldigt bra rörelse hanteringar vid tv tittande och film. Rörelserna är väldigt följsamma och naturliga. Är dock inte lika imponerad när det kommer till spel, kommer till det senare.
En sak jag dock ej förstår när det gäller denna tv är motion flow. Rörelserna blir onaturliga och det ser ut som att bilden snabbspolas och det går absolut inte att spela med denna funktion på, inputlagen blir på tok för hög och allting blir konstigt. Har ej förstått innebörden med denna funktion då rörelsehanteringen är så pass bra på denna tv.
Men jag blev väldigt besviken när det gäller den optiska utgången, den stödjer bara Dolby Digital och har inget stöd alls för DTS, den skickar inte ens vidare DTS signalen till förstärkaren. Detta är ett problem för mig iom att jag bara har en optisk ingång på förstärkaren, nu tänkte jag perfekt, nu slipper jag koppla mellan 360n och PS3an. Finns DTS som val i filmer så väljer jag alltid det, sedan har väldigt många x264 mkv filer DTS.
Nu till det tråkiga med tvn.
Inputlag. Man märker helt klart stor skillnad när man kör 480p, desto längre bort från tvns original upplösning desto högre är inputlagen. När det gäller Wii så släpar pekaren väldigt mycket, detta var inte något som förekom på mina två tidigare tv apparater som var en CRT och Plasma. Man märker också av det när man körde Xbox 1an då jag provspelade nått fps. Dock är inputlagen inte lika hög då man kör 720p eller tvns original upplösning 1080p. Men man märker ändå av det litegran då man lirar fps men man får leta efter det. Det är spelbart men dock ingenting för hardcore gamers som kör online. När man lirar Trails HD, märks det helt klart att man har inte samma exakta kontroll som på förra tvn över krossen. Det tror jag är ett väldigt bra spel att känna efter om det är någon inputlag för där kan vi snacka precision på hög nivå när man ska kontrollera krossen på expert banorna. Det blir inte bättre om än jag sätter på gaming mode då jag spelar. Men hur som helst så är gaming mode ingenting för mig iom att svärtan blir rent utsagt värdelös om man stänger av local dimmingen och den är avstängd i spel läget.
Skillnaden mellan local dimming på/av.
RIMG0015.JPG 309.6K
0 Antal nerladdningar
RIMG0014.JPG 332.21K
0 Antal nerladdningar
TVn släpar i spel vid snabba panoreringar i tex. fps eller när det går väldigt fort i Trails HD. Detta förekom inte på plasman.
Halos och betrakningsvinklar är det jag stör mig mest på denna tv, trodde ej att jag skulle bli lidandes för detta iom att jag sitter rakt framför tvn. Men då jag lägger mig ner i soffan syns det som en aura ovanför ljusa objekt mot svart eller väldigt mörk bakgrund men inte då jag sitter upp i soffan. Man riktigt ser ibland hur local dimmingen arbetar och hur zonerna förflyttar sig. Ett lysande exempel på detta är introt i Two and a half men, eller eftertexterna i filmer.
Här är några bilder när det gäller halos, den enormt irriterande auran.
Har ställt in slutartiden på två sekunder så att det ska vara någorlunda nära hur det ser ut i verkligheten, kör jag på automatisk så fångar ej kameran upp auran som syns i verkligheten.
Rakt framifrån.
RIMG0015.JPG 320.13K
1 Antal nerladdningar
Då man ligger ner i soffan.
RIMG0016.JPG 312.98K
1 Antal nerladdningar
RIMG0019.JPG 319.02K
1 Antal nerladdningar
Här ser man riktigt hur zonerna förflyttar sig och arbetar. Jag tror inte att det är gjort för att arbeta sakta eftersom att det är ingenting jag har märkt av då det går fort.
RIMG0022.JPG 328.06K
1 Antal nerladdningar
Att denna tv skulle vara så känslig när det gäller betraktningsvinkeln, att det är skillnad då man ligger ner och sitter upp rakt framför tvn när det gäller halos det trodde jag aldrig. Jag ligger alltid ner då jag ser film, sitter aldrig, bara om jag har besök och någon sitter i soffan.
Summan av kardemumman kommer jag att åberopa ångerrätten och lämna tillbaka denna tv. Halos, input lag och att tvn släpar i spel vid snabba panoreringar, det är tre saker jag stör mig någonting oerhört på när det gäller denna tv.
Detta var min första och sista LCD/LCD-LED, kommer aldrig någonsin mer att köpa en tv av denna teknik. Hädanefter blir det att satsa på säkra kort, Plasma och möjligtvis OLED då det kommer till humana priser för konsumenter. En gång plasma, alltid plasma. Visst i dagsläget är inte grundsvärtan lika djup som denna tv när det gäller Plasma men däremot så slipper man alla konstigheter i bilden som inte ska vara där. Denna tv var väldigt bra när det gäller bildkaraktären men jag kommer bättre överens med plasma karaktären då den känns lugnare och mer levande. Dessutom är plasma mycket bättre att spela på.
Postad 12 September 2010 - 18:34
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Mycket bra recension och en som överaskade mig rätt mycket..
Jag viste ju såklart om alla nackdelar med tv så som halos och att den inte är så snabb att spela på fast man har game mode på.
Men vad jag inte hade en susning om som du skriver är att du blir så drabbad av halos när du ligger ner.
Det är ju en katastrof.
Har heller inte läst nån annan klaga på det.Mest att det blir värre när man sitter långt åt sidan .
Sen att det inte fungerar att spela med game mode och local dimming med låg inputlag är ju också ett stort minus.
Jag menar vem vill ha grymt bra svärta vid film men när man spelar nått skräcklir på PS3 så ska man lida och ha dålig svärta
Tyvärr är jag rädd att du kommer att få det svårt att bli nöjd med en plasma idag när det gäller svärtan.
Eller så gör du som så att du köper en 60 tums LG och tar den för vad det är och har den några år till tekniken utvecklats mer..
Redigerat av moparman, 12 September 2010 - 18:35.
Postad 13 September 2010 - 15:08
gnobbel
-
gnobbel
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Intressant med din recension Juhan!! Dock lite förvånade med dina upplevelser av betraktningsvinkeln. De flesta recensenter verkar nöjda med den. Ex.: "Instead, when it comes to off-angle viewing, the LG is capable of doing a much better job than most LCD TVs, and while colors still wash out as one starts moving further away from the best seat, the loss in the perceived color saturation is well controlled. Cnet here adds that the LE8500 LG LED TV 'has the best off-angle picture' from any LED-based LCD. " Är det olika från sidorna och över/underifrån månne??
Postad 13 September 2010 - 15:37
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Det måste de ju vara eftersom alla säger att den har bra betraktningsvinkel från sidorna för att vara lcd
Postad 14 September 2010 - 14:09
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Tack, tänkte att jag skulle skriva en ordentligt omdöme men det blev en recension istället
Jo det måste vara underifrån för det är inte alls lika känsligt när jag sitter upp och jag ligger alltid ner då jag ser film.
Precis, kul att spela något skräckspel med superkass svärta. I lördags spelade jag igenom Alan Wake dlcn och det blev ospelbar med gaming mode på, där är tillochmed gamla PX80 bättre. Men jag märker inte speciellt står skillnad med eller utan gaming mode när det gäller input lagen.
Men det florerar vilda rykten världen över att Panasonic kommer att ta bort försämrad svärta på nästa års modeller. Så jag tror nog att jag ska återgå till min gamla om jag klarar av det oavsett om det är lite litet det kommer bli tufft men men..
Men jag känner också att 55 tum är lite väl häftigt i min etta på 40 kvadrat så 60 kommer bli monstrioöst och så vill jag inte vänja mig vid 60 tum heller för det blir så attans dyrt att gå över till Panasonic då i samma tum med tanke på att en Panna i 60 idag är snordyra. Så jag tror nog att 50 tum räcker.
Edit: Har varit borta i två dagar, det är därför jag inte har svarat.
Redigerat av Juhan, 15 September 2010 - 14:50.
Postad 14 September 2010 - 19:33
oliven
-
oliven
-
Beroende
-
-
1347 inlägg
Men det florerar vilda rykten världen över att Panasonic kommer att ta bort försämrad svärta på nästa års modeller. Så jag tror nog att jag ska återgå till min gamla om jag klarar av det oavsett om det är lite litet det kommer bli tufft men men..
Jag skulle vänta till 2011 årsmodeller kommer om jag vore du
Redigerat av oliven, 14 September 2010 - 21:10.
Postad 16 September 2010 - 21:01
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Har lirat lite Wii nu på min tv, det går väl ann med spel som Super Mario Galaxy men då jag provlirade lite Metroid Prime så var det helt ospelbart.
Kommer att låna ett släp att ha tvn på men det duggregnar och har sig hela tiden här. Funkar det att ha ett draperi ovanför kartongen eller blir det fuktskador?
TVn ska fraktas sju mil, det gick bra att komma in med tvn på närmaste Elgiganten butik.
Redigerat av Juhan, 16 September 2010 - 21:02.
Postad 16 September 2010 - 21:24
oliven
-
oliven
-
Beroende
-
-
1347 inlägg
Ställer du kartongen i botten på kärran så lär du spänna presenning runt lemmarna så att inte golvet i kärran blir blött och botten på kartongen blir blöt.
Hoppas det är bra fjädring i kärran, för är det något som hoppar o studsar så är det släpkärror med lätt last. En pickup eller minibuss hade varit ett bättre alternativ.
Postad 16 September 2010 - 21:29
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
7 mil...
Fasen va drygt.
Eller hyr ett täckt släp för en 100 eller så
Postad 16 September 2010 - 22:52
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Tack för tipsen. En minibuss eller en pickup har jag inte tillgång till. Det lät inge vidare med släpvagn. Men om man lägger tvn ner i en 745a då? Det borde väl funka.
Postad 17 September 2010 - 23:54
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Jaha, då har man lämna tillbaka tvn och det gick bra, det blev lite stressigt så jag glömde ett par skruvar och lite småsaker men kommer att skicka det i efterhand. Då var man tvlös. Ska hämta den gamla imorgon, få se hur det går med 42. Funkar det så kommer jag att vänta till nästa års Pannor då de tydligen ska utnyttja Kuro tekniken på riktigt.
Postad 22 September 2010 - 20:20
Unregistered930d77c0
-
Unregistered930d77c0
-
Användare
-
-
156 inlägg
Hej! Vänder mig till proffsen och hoppas få vettigt svar.  Om vi antar att jag kan köpa en LG tv till superpris, vilken ska jag då köpa? "Priset spelar ingen roll". Jag lutade åt55LX950N men sedan blev det en 55LE850N som intresserade mig men läser nu om problemen med denna. Ska jag köpa en plasma istället? LG har ju ett par olika sådana med: http://www.lg.com/se...eo/tv/index.jspMen är rädd för inbränning hos plasman som verkar finnas kvar då jag läser andra trådar. Tittar mest på tv, oftast bara vanlig lågupplöst, men kan även bli någon film via datorn. Gillar att det finns trådlöst nät och annat roligt och kommer kanske skaffa en Bluray spelare så småningom.  Alla tips uppskattas verkligen då jag inte har någon större erfarenhet av platt-tv utan anser att bilden på min gamla 36" Sony tjock-tv är oslagbar. Men, nu är det dags att hänga upp något fint på väggen så snälla hjälp.  Patrick
Postad 22 September 2010 - 21:03
Karlsson8
-
Karlsson8
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Hej!
Vänder mig till proffsen och hoppas få vettigt svar. 
Om vi antar att jag kan köpa en LG tv till superpris, vilken ska jag då köpa? "Priset spelar ingen roll".
Jag lutade åt55LX950N men sedan blev det en 55LE850N som intresserade mig men läser nu om problemen med denna.
Ska jag köpa en plasma istället? LG har ju ett par olika sådana med:
http://www.lg.com/se...eo/tv/index.jsp
Men är rädd för inbränning hos plasman som verkar finnas kvar då jag läser andra trådar.
Tittar mest på tv, oftast bara vanlig lågupplöst, men kan även bli någon film via datorn. Gillar att det finns trådlöst nät och annat roligt och kommer kanske skaffa en Bluray spelare så småningom. 
Alla tips uppskattas verkligen då jag inte har någon större erfarenhet av platt-tv utan anser att bilden på min gamla 36" Sony tjock-tv är oslagbar.
Men, nu är det dags att hänga upp något fint på väggen så snälla hjälp.
 Patrick
Tjena Patric! Är inget proffs direkt, men har kollat runt en längre stund själv efter ny TV haha! Var själv inne på LX950N ett tag men har noterat en del negativa saker så som kraftigt reflekternande glasfront och bandnig. TV:n kostar ju en del, så man vill ju inte köpa en TV som man vet kan bli strulig. Nog om det. Om inte priset spelar någon roll så kommer LG släppa en ny modell tydligen ganska snart som heter LG LEX8 som verkar riktigt nice. Vet inte så mycket om priset än, men det kan säkert dra iväg en aning. Den har bl.a ett antireflekterande filter, extern box att plugga i dina prylar som hemmabio, playstation, pc m.m. Detta är en 3D lcd/led s.k nano led. Tips 2. En plasma från Panasonic som jag googlade mycket på för nästan ett år sedan. Denna pjäs gick då lös på 69.000:- vilket kändes way to much. Googlade av en slump på denna igår faktiskt och ser att den nu ligger på 14.995:- Modellen heter Panasonic TX-P46Z1E och var flaggskeppet då. Denna modell har ej 3D. Men den har en trådlös box för överföring av full HD bild/ljud. Denna modell har fått bra betyg i tester, men negativa reaktioner på prislappen (då). Två tips iaf. Värt att kolla kanske.
Postad 22 September 2010 - 22:42
Unregisteredb6367e16
-
Unregisteredb6367e16
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Jag har en 55 tums 850N som jag är supernöjd med. Jag var orolig över den kritik som tv-n fått när det gäller reflexerna. Men detta skule bara vara ett problem om vi skulle titta på tv på dagarna (vilket inte är fallet). Den enda kritiken jag har är att den kan visa upp en svag bandning om man ser på en enhetligt färgad bild. Men annars så är det en superb tv som du kan ställa in till perfektion. Jag hade en Panna plasma tidigare och känner igen mig när det gäller bilden. Fast jag gillar denna bättre. Dessutom är den tunn (står bar ut, 4,5 cm från väggen inkl. fästet.
Postad 23 September 2010 - 02:21
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Jag köpte en 55 LE850N men utnyttjade ångerrätten och lämnade tillbaka den. Se föregående sida om varför. Men jag kan aldrig rekommendera denna tv att spela på pga. den höga input lagen, man märker verkligen skillnad. Sedan är betrakningsvinkeln otroligt känslig när det gäller halos den så kallade vita auran ovanför ljusa objekt mot svart eller mycket mörk bakgrund, det märks verkligen skillnad om du ligger ner i soffan eller sitter upp.
Men annars är inställningsmöjligheterna oerhört bra och inte på tal om färgerna och den härliga bilden för att vara en lcd.
Postad 27 September 2010 - 09:30
Unregistered930d77c0
-
Unregistered930d77c0
-
Användare
-
-
156 inlägg
Hej! Tack för era svar och tips! Nu är det så att jag "måste" köpa just en LG då det verkligen är en extrem rabatt det handlar om.  LEX8
Har mailat och frågat om prel. leveransdatum på denna skärm. Verkar schysst då man googlar.  Men detta skule bara vara ett problem om vi skulle titta på tv på dagarna (vilket inte är fallet).
Hur bedömmer du att tittandet blir då man ser på dagen alt. har den "nästan mittemot" ett fönster utan gardiner? Är det katastrof eller duger det? Jag köpte en 55 LE850N men utnyttjade ångerrätten och lämnade tillbaka den.
Kommer inte att spela utan mest bara titta på vanlig tv, är den ok för det? Tack för alla svar och tips, fortsätt gärna att hjälpa mig då jag är helt lost.  Patrick
Postad 27 September 2010 - 13:47
Flyingrat
-
Flyingrat
-
Användare
-
-
105 inlägg
Nu är det så att jag "måste" köpa just en LG då det verkligen är en extrem rabatt det handlar om. 
Bara nyfiken, är det "special price only for you" eller har någon butik utförsäljning av LG?
Postad 29 September 2010 - 02:49
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Hur bedömmer du att tittandet blir då man ser på dagen alt. har den "nästan mittemot" ett fönster utan gardiner? Är det katastrof eller duger det?
Är det ljus i rummet samtidigt kommer det att bli katastrof. Du kommer att se dig själv hela tiden, min gamla PX80 är superantireflex behandlad i jämförelse. TVn är som en spegel i ett ljust rum. Men har man rullgardiner och kan mörka ner är det inga problem. Kommer inte att spela utan mest bara titta på vanlig tv, är den ok för det?
Ja, bilden är väldigt bra när det gäller vanligt tv tittande. Dock är det väldigt noga att du sitter rakt framför tvn, minsta lilla snett ni tittar så kommer det att synas halos/aura ofanför ljusa objekt mot en svart eller väldigt mörk bakgrund vilket jag tycker är väldigt störande. Halos syns vid tittande rakt framför också men betydligt mindre och man får leta efter dem. Det är också skillnad om man ligger ner i soffan eller sitter upp när det gäller betraktningsvinkeln/halos. För mer info se min recension på sidan sju.
Postad 04 October 2010 - 11:43
Unregistered930d77c0
-
Unregistered930d77c0
-
Användare
-
-
156 inlägg
Tack för tipsen och kommentarerna!
Priset är tyvärr "special för mig" och inte från en butik. Observera att jag inte är någon "proffstittare" utan bara vill ha en schysst tv.
Jag har fått tipset från en kompis att åka ut till en affär med en ficklampa och testa hur reflekterande skärmarna är. Ska försöka göra det snarast.
Då jag i princip kommer att välja mellan 55LX950N (den med 3D) och 55LE850N (den med THX), vilken skulle ni ta? Om vi nu antar att reflektionerna inte är så illa.
Alla tips och kommentarer uppskattas enormt.

Patrick
Postad 04 October 2010 - 21:17
Flyingrat
-
Flyingrat
-
Användare
-
-
105 inlägg
Tack för tipsen och kommentarerna!
Priset är tyvärr "special för mig" och inte från en butik. Observera att jag inte är någon "proffstittare" utan bara vill ha en schysst tv.
Jag har fått tipset från en kompis att åka ut till en affär med en ficklampa och testa hur reflekterande skärmarna är. Ska försöka göra det snarast.
Då jag i princip kommer att välja mellan 55LX950N (den med 3D) och 55LE850N (den med THX), vilken skulle ni ta? Om vi nu antar att reflektionerna inte är så illa. 
Alla tips och kommentarer uppskattas enormt.
 Patrick
Ett förslag är att ta 55LE850N. De inbyggare högtalarna är nämligen lika bra som en bärbar transistorradio från 50-talet och därför kan det vara bra att lägga mellanskillnaden på tex en receiver som Onkyo SR608 eller någon form av hemmabioanläggning. Du får en bra "spegel" på köpet, se därför till att ha möjlighet att släcka ner rummet ordentligt och undvik för många ljuskällor i närheten. Om tänkte köra tv-mottagningen via den inbyggda DVB-T funktionen (dvs via det digitala marknätet) så var uppmärksam på eventuella problem med läppsynk. Du kommer i alla fall få en mycket bra bild men det kan vara värt att lägga lite tid på att kalibrera färgerna (kolla länkar i denna tråd). Lycka till !
Postad 04 October 2010 - 22:25
gena
-
gena
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Var på Elgiganten och kollade på 42LE850N. Tänkte studera banding och spegelproblemen tv:n är "känd" för. Jag kunde inte hitta några band/linjer och visst reflekteras en hel del men det kanske inte gör så mycket, om rummet den ska placeras i, inte är jätteljust. Det som jag dock störde mig på var den pixliga eller blurriga SD bild tv producerade. Vet inte om detta är ett vanligt fenomen. SD bilden var dålig även efter tv:n "kalibrerats" med den inbyggda wizard:en. Signalen matades med komponent. En Sony som stod bredvid hade betydligt bättre SD bild. Ni som har LE8500/9500, hur är Boxer tv-bilden? SVT1, SVT2, Barnkanalen, TV4? Är den bättre eller sämre än andra moderna LCD:er? Tack, gena
Postad 07 October 2010 - 12:02
snej81
-
snej81
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Funderar på att köpa en 52-60" Full LED under nästa år. Vad jag har förstått så är det LG eller Sharp som man ska satsa på. Är det någon som har koll på kommande modeller, om det är något särskilt man bör vänta på, jämfört med nuvarande modeller?
Redigerat av snej81, 07 October 2010 - 12:02.
Postad 13 October 2010 - 12:44
Newguy
-
Newguy
-
Rookie
-
4 inlägg
Tjenahej
Är ny på detta forum
Köpte en 42 le850n förra veckan och är helnöjd.
Läst igenom denna tråd nu o kan instämma att banding finns men i minsta grad på min tv iaf och halos har jag inte heller direkt sett mycket utav förutom på eftertexter men big deal har inte hunnit testa så mkt än eller kalibrerat ordentligt.
Har endast kollat på 3 bluray filmer o lite discovery channel och de är en fröjd att titta på tvn. I ljusa miljöer kam ja inte utala mig i hur den fungerar och hur väl den reflekterar då de är becksvart vid 6 nu för tiden 
Spela via xbox 360 har funkat galant med expertläge samt trumotion av o dimming på,
spelet är halo reach samt forZa 3 det ska bli betydligt mer test i helgen kan posta bilder om ni vill också.
Ljudsync som folk klagat på har inte varit närvarande för mig varken på comhem boxen eller analogt kör allt ljud via optisk kabel till mitt budget biosystem från samsung. Återkommer med mer info i helgen
Postad 13 October 2010 - 21:10
Trasan
-
Trasan
-
Veteran
-
-
2068 inlägg
Har haft en 42LE850N nu i ett par månader, spelar inte och kollar inte från sidan (sovrummet).
Det är j-kligt stor skilnad på vart man sitter och hur man upplever ev. svagheter.
Rakt framifrån ser i alla fall jag bara en svag tendens till halo's, egentligen inte alls så tillvida det inte är helsvart och bara något ljust objekt på bild, däremot om man sitter från sidan så ser man rätt grov halo'ing + banding i form av breda horizontela-sektioner, inte vackert.
Däremot framifrån så är bilden grym, Avatar ser ex. fånigt bra ut
Om jag ska klaga på något så är det något jag upptäckte idag (har inte fått något uttömande svar än) , köpte ett par aktiva tangent-högtalare, döm om min förvåning när det inte går att plocka ut vanlig stereo ut när HDMI används.
Med DTV etc. så var det inga problem via SCART kontakten men icke sa nicke via HDMI, vilket lämnar hörlursutgången som enda val och ursäkta men ljudet ut där är inte bra.
Så just nu återstår att se om LG kan/får (om det är något HDMI-licens pucko-bråk) fixa detta via något FW alt. får jag hitta en liten mixer så att jag kan plocka ut ljudet från TV'n när det är DTV och direkt från källan när man kollar via HDMI.
Redigerat av Trasan, 13 October 2010 - 21:12.
Postad 13 October 2010 - 21:36
Flyingrat
-
Flyingrat
-
Användare
-
-
105 inlägg
Om jag ska klaga på något så är det något jag upptäckte idag (har inte fått något uttömande svar än) , köpte ett par aktiva tangent-högtalare, döm om min förvåning när det inte går att plocka ut vanlig stereo ut när HDMI används. Med DTV etc. så var det inga problem via SCART kontakten men icke sa nicke via HDMI, vilket lämnar hörlursutgången som enda val och ursäkta men ljudet ut där är inte bra. Så just nu återstår att se om LG kan/får (om det är något HDMI-licens pucko-bråk) fixa detta via något FW alt. får jag hitta en liten mixer så att jag kan plocka ut ljudet från TV'n när det är DTV och direkt från källan när man kollar via HDMI.
LE850x som de flesta andra LG-modeller skickar tyvärr ut ljudet endast digitalt via den optiska utgången dvs det går inte att få något analog ljud via SCART- eller RCA-kontakterna. Beträffande HDMI saknar LE850x stöd för v1.4 som erbjuder Audio Return Channel. För mer mera detaljer kolla manualen som finns bifogad denna tråd, sök på forumet eller ställ frågan till LG support.
Postad 13 October 2010 - 21:51
Trasan
-
Trasan
-
Veteran
-
-
2068 inlägg
LE850x som de flesta andra LG-modeller skickar tyvärr ut ljudet endast digitalt via den optiska utgången dvs det går inte att få något analog ljud via SCART- eller RCA-kontakterna. Beträffande HDMI saknar LE850x stöd för v1.4 som erbjuder Audio Return Channel. För mer mera detaljer kolla manualen som finns bifogad denna tråd, sök på forumet eller ställ frågan till LG support.
Jodå det går att få ut via SCART, men som du säger inte när ljudet kommer till TV'n via HDMI. Har ställt frågan till support (inget svar än) men eftersom det just inte funkar med HDMI så misstänkte jag att det var HDMI-skräpet (licens, version etc. who cares  ) som var problemet. Rätt ruttet med tanke på att det funkar ur hörlursutgången, inte direkt någon större skilnad rent teoretiskt/praktiskt förutom att ljudet suger (inkl. när man använder hörlurar).
Postad 14 October 2010 - 17:04
gena
-
gena
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Trasan, från vilken vinkel börjar banding och halos bli störande? Jag funderar på en 47" och kommer ha en 3-sits soffa ca 3m från skärmen. Kommer man kunna sitta i hela soffan och få ok bild?
Tack,
gena
Postad 14 October 2010 - 21:18
Unregisteredcc23e210
-
Unregisteredcc23e210
-
Veteran
-
-
1766 inlägg
Jag är också lite sugen på 47:an, men tvekar lite när man läser om bandings och halos. Jäkligt synd med tanke på att bilden verkar vara helbra i övrigt.
Postad 14 October 2010 - 21:35
Unregistered7f24758e
-
Unregistered7f24758e
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Vi har haft en LG 47LX950N i fem veckor( monterad i Polen i juni). Den har inte banding.. Om man betraktar bilden från en mycket extrem vinkel uppifrån från sidan uppstår ljusare orörliga horisontella fält men detta är ju inte banding.
Banding-fenomenet måste vara relaterat till olika exemplar.
Postad 14 October 2010 - 22:16
Trasan
-
Trasan
-
Veteran
-
-
2068 inlägg
Trasan, från vilken vinkel börjar banding och halos bli störande? Jag funderar på en 47" och kommer ha en 3-sits soffa ca 3m från skärmen. Kommer man kunna sitta i hela soffan och få ok bild?
Tack, gena
Nej det skulle jag inte tro, så "känslig"/smal är inte betraktningsvinkeln. Det är när man kollar ur lite mer extrem eller ur konstig vinkel, ex. lite underifrån Ligger jag med huvudet nära tv'n så blir det lite underifrån, har min i sovrummet som sagt. Men kollar man ur "fel" vinkel så är det inte vackert, med 3m ifrån och 3-sits soffa så borde det vara lungt. Du kommer fortfarande att se ett svagt "halo" vid helt nattsvart bakgrund och ljusa objekt, tycker inte det är störrande men det finns där om man tänker på det alt. är känslig för det. Kollar nu på CSI på 5'an sitter 1 meter ifrån och ser inga halo's, banding eller dyl. trots mycket svart i bilden. Men för att vara på säkra sidan, skaffa en TV från el-giganten eller dyl. och lämna tillbaka om något stör. Vi har haft en LG 47LX950N i fem veckor( monterad i Polen i juni). Den har inte banding.. Om man betraktar bilden från en mycket extrem vinkel uppifrån från sidan uppstår ljusare orörliga horisontella fält men detta är ju inte banding. Banding-fenomenet måste vara relaterat till olika exemplar.
Exakt, du hade en bättre förklaring än vad jag skrev ovan. Det är inte "banding" i sig men hade ingen bättre beskrivning just då
Postad 14 October 2010 - 22:50
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Jag är också lite sugen på 47:an, men tvekar lite när man läser om bandings och halos. Jäkligt synd med tanke på att bilden verkar vara helbra i övrigt.
Så länge du inte ligger ner i soffan är det lugnt. Men ligger du ner ser du att bilden är förändrad uppe i hörnet plus att du kan räkna med mycket halos vid mörkare scener då det är ett ljust objekt mot en svart bakgrund/mycket mörk bakgrund. Jag blev måttligt irriterad på detta, det ska inte vara någon skillnad vare sig man ligger ner i soffan eller sitter upp. Förens nu då man har lämnat tillbaka tvn så inser man nu hur viktig betraktningsvinkeln är. Det ska inte vara någon skillnad vart man än befinner sig i rummet så skall bilden vara densamma. Köper man en plasma slipper man detta problem plus att man slipper alla andra konstigheter som inte ska vara i bilden. Gick tillbaka till min gamla plasma och kommer att vänta tills nästa års Panasonic då det ryktas om att försämrad svärta kommer att vara bortplockad och att Kuro tekniken utnyttjas bättre. Plus att input lagen är skyhög på denna tv. Man märker stor skillnad på 850 som har 53ms och den jag har nu PX80 som har 5ms. Har man dessutom ett Wii så rent utsagt av märker man då pekaren släpar efter. Följande krav jag har på nästa tv. Plasma. Under 25ms i input lag. Grym svärta som dessutom är konstant under tvns livslängd. 50 tum (55 tum blev lite väl häftigt i min lilla lägenhet).
Postad 15 October 2010 - 04:52
Unregisteredcc23e210
-
Unregisteredcc23e210
-
Veteran
-
-
1766 inlägg
Självklart kommer jag ju ligga ner när jag ska se på TV. Man är ju en tvättäkta soffpotatis.
Postad 15 October 2010 - 07:18
gena
-
gena
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Soffliggare, vilken höjd har ni TV:n på  ?
Trasan, det låter ju bra. Tack för svaret. El-giganten är ju ett alternativ. Synd bara att de tar så mkt för 47".
Redigerat av gena, 15 October 2010 - 07:40.
Postad 17 October 2010 - 20:08
Unregisteredcc23e210
-
Unregisteredcc23e210
-
Veteran
-
-
1766 inlägg
Någon mer som spelar som kan uttala sig hur pass hög "input-lag" LE850N har? Själv kommer jag spela mycket FPS-spel på PS3:an och jag är visserligen ingen hardcore-gamer, men är det verkligen så illa som Juha upplever det?
Tycker det är på tok för lite omdömen och bilder på LG:s LED-apparater.
Postad 18 October 2010 - 10:21
Unregistered7f24758e
-
Unregistered7f24758e
-
Amatör
-
-
98 inlägg
IMGP2888.JPG 2.34MB
0 Antal nerladdningar..Vi har den i ögonhöjd. Mitten av bilden är i ögonhöjd när man sitter i fåtöljen. Jag fattar inte varför så många sätter TV:n högre än så.
Postad 18 October 2010 - 15:13
Juhan
-
Juhan
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Vissa kanske har en tv bänk som är lite högre, så kan man ställa en godiskål eller en chipspåse och ett drickglas på vardagsrumsbordet utan att det skymmer tv bilden.
Postad 19 October 2010 - 06:29
Charl3s
-
Charl3s
-
Användare
-
-
117 inlägg
Sätter man den på väggen kan man ju annars ha ett tiltbart väggfäste så bilden riktas emot sweetspot
Postad 20 October 2010 - 11:05
Unregisteredb6367e16
-
Unregisteredb6367e16
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
MIn 55 tums 850N har haft bandningar som jag inte blir av med. De syns främst i monochroma scener. Efter att ha tankat hem senaste uppdateringen, gjort en fabriksåterställning av inställningarna och allmänt mekat runt med alla kontrollerna gav jag upp.
Stillbild.jpg 52.18K
0 Antal nerladdningar
Så det blev att ringa LGs support. Blev riktigt bra mottagen och fick besök av en servicekille dagen efter. Han plockade fram en fjärrkontroll som inte ingick i mitt köp  Hade massa spännande funktioner. Men till slut kunde han bara konstatera att det var ett hårdvarufel. Så nu återstår att se om LG bestämmer sig för att skaffa reservdelar eller om jag får åka till butiken och plocka ut en ny.
Postad 20 October 2010 - 11:29
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Skönt att det fixar sig..
Verkar som att LG verkligen ligger i topp när det gäller bra support och hjälp..
Postad 21 October 2010 - 18:30
gena
-
gena
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Finns det några nackdelar med att köpa en LE8500 isf LE850N (utöver engelska manualer och menyer)?
Det skiljer ju över 6000:- för en 47" så det frestar att köpa en internationell LG.
/gena
Postad 22 October 2010 - 23:55
Bjortab
-
Bjortab
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Om jag har förstått det rätt så är det skillnad på språket i menyerna och manualen, men även en annan slags garanti. Jag tror att norden har en annan pixelgaranti osv. Men om du köper TV:n på dustin så kan du ju köpa en "Allrisk försäkring" för en billig peng, så om nått händer med den så får du en ny. Jag tror jag ska slå till på en LE8500! Vill helst ha 47" men den finns inte på dustin än.
Postad 23 October 2010 - 00:12
Bjortab
-
Bjortab
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Sen har jag en fråga till alla som redan har TV:n, angående input lag. LE8500 ska ju tydligen ha run 40-50 inputlag, känner man verkligen det? Jag kollar mycket på tv, film och spelar ibland PS3 med några polare. Men kommer jag verkligen störa mig på 40-50 ms? Och en till fråga, (förlåt om det låter dumt, är ny på detta) men jag har fått för mig att det blir högre inputlag om man har större TV, eftersom att det måste ju ta längre tid för TV:n att läsa en större bild, är detta sant eller pratar jag gojja?
Postad 23 October 2010 - 16:13
Unregisteredb6367e16
-
Unregisteredb6367e16
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Jag kör vår 55 tummare med Canal Digitals inspelningsbara HD box och genom en Marantz 6004 reciever. Det funkar helt utan problem. Blu-ray via Oppo 83SE är också problemfritt. Har aldrig testat med PS3.
Mitt ex kommer dock att gå tillbaka till Elgiganten och jag får ett helt nytt ex i början av november.
Postad 23 October 2010 - 18:37
Bjortab
-
Bjortab
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jaha okej, varför ska du byta ut den? Har du ett PS3 eller någon annan spelkonsoll? För det vore jättetråkigt att köpa en tv som har input lag som man stör sig på när man spelar  Annars tycker jag TV:n verkar SUPER!
Postad 24 October 2010 - 09:27
Unregisteredb6367e16
-
Unregisteredb6367e16
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Bjortab, kika lite längre upp i tråden så har jag beskrivit problemet och klistrat en bild.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|