Var är alla rörälskare?
247 svar till detta ämne
Postad 20 March 2010 - 11:20
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Jag har en fundering... Det tycks ju finnas ett gryende intresse för rör här på forumet, ett intresse som redan är stort utomlands. Så visst vore det kul om rörelektronik fick en egen under-avdelning? Jag kommer ju själv att få besök av Ljudtomten om ett par dagar, å tänkte skriva lite om RIAA-steget å CD-spelaren från Yaqin. Men det finns eg inget bra ställa att skriva på, annat än att fortsätta den här tråden.. Det kommer att bli rörigt för den som inte hängt med från början, så en avdelning som kallas "rörbaserad hifi" eller nåt sån´t hade varit perfekt. Å åtminstone jag vill komma i kontakt med fler som använder rör, då jag vill lära mig så mycket det bara går, innan priserna rakar i höjden, å det blir dyrt att köpa nya leksaker.. Vad tycker ni, har ni några bra förslag, om hur vi "håller ihop" här inne? jaha, om du springer på den sidan kan du väl posta den här.
MVH Martin
Ja jag ska göra ett försök.., måste bara försöka komma på, vad det var som gjorde att jag hamnade på den..
Postad 20 March 2010 - 12:14
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Var på en demo igår och lyssnade på Dynaudios Evidence (410 000/paret) drivna av Moon-monoblock med tillhörande försteg & cd-spelare. Lät fint, även om de var extremt känsliga för hur man satt (löjligt liten sweetspot). Upplevde det jag i stort sett alltid gör när jag lyssnar på anläggningar för miljonen med tunga trissesteg; det låter stort och maffigt men så fort sången börjar, låter det artificiellt och livlöst. Här är rörstärkare helt oslagbara! Det låter äkta, organiskt, levande, you name it... Känns alltid skönt att få denna bekräftelse, gång efter annan. Kommer aldrig att byta rören mot trissor i anläggningen så länge mitt primära krav på ljudåtergivning är att det ska beröra.
Redigerat av bensnake, 20 March 2010 - 14:48.
Postad 20 March 2010 - 12:28
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Hörde de där Confidence med McIntoch monoblock och MCD500 cdspinnare.
Det skulle du nog ha gillat Bensnake. Jag snedköpte en Diana Krall skiva
efter den lyssningen. Inte lika roligt hemma om man säger så...
Postad 20 March 2010 - 14:47
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Hörde de där Confidence med McIntoch monoblock och MCD500 cdspinnare. Det skulle du nog ha gillat Bensnake. Jag snedköpte en Diana Krall skiva efter den lyssningen. Inte lika roligt hemma om man säger så...
2301:orna? Det hade jag säkert!
Postad 20 March 2010 - 14:56
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Var på en demo igår och lyssnade på Dynaudios Evidence (410 000/paret) drivna av Moon-monoblock med tillhörande försteg & cd-spelare. Lät fint, även om de var extremt känsliga för hur man satt (löjligt liten sweetspot). Upplevde det jag i stort sett alltid gör när jag lyssnar på anläggningar för miljonen med tunga trissesteg; det låter stort och maffigt men så fort sången börjar, låter det artificiellt och livlöst. Här är rörstärkare helt oslagbara! Det låter äkta, organiskt, levande, you name it... Känns alltid skönt att få denna bekräftelse, gång efter annan. Kommer aldrig att byta rören mot trissor i anläggningen så länge mitt primära krav på ljudåtergivning är att det ska beröra.
Precis min åsikt, d.v.s återges inte rösterna bra, då blir även allt annat helt värdelöst.
Postad 20 March 2010 - 18:25
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Bensnake: Det var ett par MC1,2kW. Du kan tänka dig hur ***** bra det lät
Den MCD 500 cdspinnarn ska jag ha ett öga på begagnat. Jag har som sagt
helt tappat fördomarna mot rör. Har en Meridian 808 på lån hemma. Låter
baskat bra, men saknar det där i mellanregistret hos tex Big Mac!
Postad 21 March 2010 - 17:49
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Nu är det nära..
Postad 21 March 2010 - 18:01
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Nu är det nära.. 
Ja, det dyker väl upp imorgon antar jag? Förresten tänkte jag på det där du sa om strömfilter och ej jordade kontakter. Det borde väl göra skillnad ändå va? Den plockar väl bort strömspikar etc. så man får en jämnare strömförsörjning utan plötsliga toppar? Eller? MVH Martin
Redigerat av walle_1, 21 March 2010 - 18:05.
Postad 21 March 2010 - 18:48
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Ja, det dyker väl upp imorgon antar jag?
Förresten tänkte jag på det där du sa om strömfilter och ej jordade kontakter. Det borde väl göra skillnad ändå va? Den plockar väl bort strömspikar etc. så man får en jämnare strömförsörjning utan plötsliga toppar? Eller?
MVH Martin
Jag vet inte riktigt hur det fungerar, men i viss mån bör det fungera så, å filtrera bort överlagrade frekvenser som brukar kunna vara det största problemet. Jag är rätt säker på att mina cirkpumpar för värme-solfångare-värmepume, eller i vart fall en av dom, lägger sig på å stör. Fast jag tror även jorden är inblandad.., men det där får nån tekniker förklara som kan funktionen.. Strömspikar är väl mest nåt som åskskydd ska kunna hantera.., fast det kan dom förstås bara göra till en väldigt liten del.., tro mig, jag har jobbat med kabelfel, å vet att det blir bara skit av åskskydden när det väl smäller En större smäll förångar allt som finns i kabelväg, så bort med ev luftledningar, för det är det bästa åskskyddet som finns...
Postad 21 March 2010 - 19:05
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Jag vet inte riktigt hur det fungerar, men i viss mån bör det fungera så, å filtrera bort överlagrade frekvenser som brukar kunna vara det största problemet.
Jag är rätt säker på att mina cirkpumpar för värme-solfångare-värmepume, eller i vart fall en av dom, lägger sig på å stör. Fast jag tror även jorden är inblandad.., men det där får nån tekniker förklara som kan funktionen..
Strömspikar är väl mest nåt som åskskydd ska kunna hantera.., fast det kan dom förstås bara göra till en väldigt liten del.., tro mig, jag har jobbat med kabelfel, å vet att det blir bara skit av åskskydden när det väl smäller
En större smäll förångar allt som finns i kabelväg, så bort med ev luftledningar, för det är det bästa åskskyddet som finns...
Ja, strömspikar var väl fel ord av mig. Tänkte mest på att det borde bli jämnare spänning. Vad jag förstått så kan spänningen variera en del och med ett sådant här filter så har man jämnare nivå hela tiden. Kanske har förstått helt åt skogen också, man är ju inte elektriker precis  MVH Martin
Postad 21 March 2010 - 19:11
wictor
-
wictor
-
Beroende
-
-
1453 inlägg
Är jag ute å cyklar men är det inte Yaqin på bilderna i länken, under 15000:- ? http://www.clazzypix.se/
Postad 21 March 2010 - 19:17
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Är jag ute å cyklar men är det inte Yaqin på bilderna i länken, under 15000:- ? http://www.clazzypix.se/
Ser misstänkt ut, nån av dom med EL34 rör, det där måste kollas upp lite mer... Under 15000:-.., jo det vet vi ju
Postad 21 March 2010 - 19:34
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Du har så rätt! Den här förstärkaren är det: http://cgi.ebay.co.u...=item3ca594af01Pris hos Tubestein, drygt 3300 sek, vilket bör betyda, att med alla omkostnader, så kommer man undan med ca 5000 sek.. Undrar om den har samma namn.., kineserna brukar inte ha nåt emot att man väljer ett helt eget namn. Priset då.., vad tror ni.., nån som vågar sig på en gissning?
Postad 22 March 2010 - 22:30
wictor
-
wictor
-
Beroende
-
-
1453 inlägg
Filurar över vilken av dessa två som är bäst både kvalitets mässigt och ljudmässigt, designen skiljer ju ganska mycket den med. http://cgi.ebay.co.u...#ht_2496wt_1165http://cgi.ebay.co.u...#ht_2174wt_1165
Postad 23 March 2010 - 06:56
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Filurar över vilken av dessa två som är bäst både kvalitets mässigt och ljudmässigt, designen skiljer ju ganska mycket den med.
http://cgi.ebay.co.u...#ht_2496wt_1165
http://cgi.ebay.co.u...#ht_2174wt_1165
Gå på Marantz:en, det är en förfinad å välljudande gammal klassiker, har jag läst, så där är risken för ett dåligt köp minimal.
Postad 25 March 2010 - 17:20
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Ingen som kollat de svenska priserna än? Själv har jag tweekat min MC100-B..., har målat lite svart tusch mitt fram på den blå LCD:n, så att den inte ska lysa så starkt framåt
Postad 25 March 2010 - 20:22
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Ingen som kollat de svenska priserna än?
Själv har jag tweekat min MC100-B..., har målat lite svart tusch mitt fram på den blå LCD:n, så att den inte ska lysa så starkt framåt 
Jag satte eltejp över min. Vill inte att den stjäl uppmärksamheten från rören  Funderar även om jag ska måla hela fronten svart istället för silver som det är nu, men jag ska lyssna lite mer först. Nya högtalarna är på väg så till veckan kan man nog lira igen. MVH Martin
Postad 25 March 2010 - 21:55
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Jag satte eltejp över min. Vill inte att den stjäl uppmärksamheten från rören Funderar även om jag ska måla hela fronten svart istället för silver som det är nu, men jag ska lyssna lite mer först. Nya högtalarna är på väg så till veckan kan man nog lira igen.
MVH Martin
Jag ser verkligen fram mot dina erfarenheter med nya högtalarna, med vad var det för nåt du köpt? Men en sak är säker, ju mer avproggrammerad jag blir från trissljudet, ju mer gillar jag min Yaqin MC100-B. Det är f-n så mycket mer musik i den, än nåt annat jag haft tidigare, å då använder jag ändå billiga m-65 lådor!! Bättre eller sämre, rätt eller fel.., ski-ter jag fullständigt i, då det är så mycket roligare att lyssna
Postad 26 March 2010 - 00:53
Unregisteredefd85ed3
-
Unregisteredefd85ed3
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
Jag ser verkligen fram mot dina erfarenheter med nya högtalarna, med vad var det för nåt du köpt? Men en sak är säker, ju mer avproggrammerad jag blir från trissljudet, ju mer gillar jag min Yaqin MC100-B. Det är f-n så mycket mer musik i den, än nåt annat jag haft tidigare, å då använder jag ändå billiga m-65 lådor!!
Bättre eller sämre, rätt eller fel.., ski-ter jag fullständigt i, då det är så mycket roligare att lyssna 
Det är både inspirerande och kul att du har hittat en billig lösning som fungerar bra för dig. Kan bara gratulera och jag är minst sagt intresserad av CD-spelaren då min PS3 fungerar som CD för tillfället. Kan bli ett lyft.. Kanske inte märker någon skillnad alls. Men oavsett så ser det Förba##at mycket snyggare ut med en Yaqin.
Postad 26 March 2010 - 07:05
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Jag ser verkligen fram mot dina erfarenheter med nya högtalarna, med vad var det för nåt du köpt? Men en sak är säker, ju mer avproggrammerad jag blir från trissljudet, ju mer gillar jag min Yaqin MC100-B. Det är f-n så mycket mer musik i den, än nåt annat jag haft tidigare, å då använder jag ändå billiga m-65 lådor!!
Bättre eller sämre, rätt eller fel.., ski-ter jag fullständigt i, då det är så mycket roligare att lyssna 
Det ser jag också fram emot. Känsligheten är ju än lägre än mina förra men det är ju stativare så det kanske går lättare ändå. Det är ett par Canton reference 9.2 MVH Martin
Postad 26 March 2010 - 13:33
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Det ser jag också fram emot. Känsligheten är ju än lägre än mina förra men det är ju stativare så det kanske går lättare ändå. Det är ett par Canton reference 9.2
MVH Martin
Men det är ju skitbra, då blir det verkligen lite av ytterligheter, som körs med samma förstärkare, helt perfekt! Då skulle vi ha nåt i välkänt i mellanskiktet åxå, bara för att få lite balans i våra omdömmen.. Risken är ju att vi inte kommer att va ense på en enda punkt, med så här stor spridning på typ av högtalare Nåja.., jag hoppas det blir bra för dig, en jobbig impendanskurva, är väl största risken för att det skiter sig...
Postad 26 March 2010 - 13:40
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Det är både inspirerande och kul att du har hittat en billig lösning som fungerar bra för dig. Kan bara gratulera och jag är minst sagt intresserad av CD-spelaren då min PS3 fungerar som CD för tillfället. Kan bli ett lyft.. Kanske inte märker någon skillnad alls. Men oavsett så ser det Förba##at mycket snyggare ut med en Yaqin. 
Ja den är go att titta på, å i verkligheten är den ännu.., ja snyggare, hittar inget annat ord som passar in. Märker skillnad det kommer du att göra, du har relativt stor frihet att välja ljudets karaktär.., lite billiga rörbyten, eller att köra via IC, utan rör alltså. Om du gillar ljudet är förstås ingen självklarhet, fast jag tror nog det passar många, då det inte spretar åt nåt speciellt håll.., möjligen skulle det kännas "stort", när den körs via rör..
Postad 03 April 2010 - 13:31
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Förslag till rörbyten på Yaqin MC-100B.
---------------------------------------
Swap out the stock chinese 12AX7's for Electro Harmonix tubes,
and that will tone down the brightness and make the amp much warmer.
If you want punchy bass and a really rich sound, swap out the 6n8p's for Sylvania 6sn7 chrome domes.
Also, run ultralinear instead of triode for more bass.
--------------------
Inte testat själv.., ännu.
Postad 03 April 2010 - 13:57
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Lite mer tweeks, klippt från: http://www.diyaudio....diagram-12.html------------------------------ Howdy gang!! I hope this helpos a little.] I have now had this Yaquin MC100B for almost 2 years. I had not swapped any inetrnal components yet though very temped to do that. I am using mine fed form the front input direcly form a preamplifier, the mighty Audible Illusions (L-2 heavily modified by Wheezer, wizzard and tweaker extraordinaire), from there PSC Litz silver cables (IC) into Yaq. Yaqin sound best with either Tungsram ECC-83 circa 1970's or better 1960's still less bright, more detail. or plain old RCA 5751 Command vblack plates, (fantastic!!) or better yet Sylvania 5751 gray plates, very good bass loads of detail, top end not as lively as Tungsrams. The for choice of 6SN7's teh best ones so far are Gray glass 1940's or 50's RCA 6SN7's though Ken Rad black plates come in second place along with Russian 6H8C 1950's (only the old Russian are up to par and maybe better toned than the american NOS valves. I ahve them righht now mixes 2 6SN7 GT Gray Glass and 2 6H8C 1958. it seems to like the best this way for my system speakers and room variables. Then power tubes: KT88-98 are pretty decent with good bass and lively top end, Sophia Electric own brew (form Shuguang) of GEK-KT-88 are better more detailed and better mids. I amm also using (right now playing) NOS 6550 goodl old american Tung-Sol circa late 1960's gray plates with 3 round holes. I have not heard the GE's 6550's in this amp system but I hear they are pretty good too. I finally settled for this combination: 12AX7 = ECC83 Tungram 6SN7 - 2 RCA Gray Glass 6SN7GT on the outsies (V1 -V4) and Russian 6H8C 1958 black bakelite base bought form Kiev (E-bay) on the inside positions (V2- V3). all Tung-Sol 6550 power quad. Voltage reduced form 124 Local grid to 105 via Variac transformer with 11 Amp Capacity. Bias for the power tubes was adjusted at 725 mA measured form the test points (+- 0.05 mA) adjust the Bias only after the amp had been powered up for more than 40 minutes or so to fully stabilize and reached operating temperature. Since the input PS voltage is only 105 V / AC, we cna push the power tubes a little harder and make the amp sing much better. Initially I have fried teh original set of KT-88 Shuguangs that same with the amp due to high voltage. this amps are designed to receive up to 110 Volts to putput 450 Volts to the tube plates, si if you feed 124 volts you probably get over 550 Volts to the plates and that my friend fries your tubes in a few weeks, also you cna fry an egg n top of the amplifier to boot. I have arrived to teh conclussion that the perfect voltage for this amp After scoping, testing and measuring distortion and output watts etc. at Wheezer's Super Lab tat the best voltage for this thing should be not more than 105 Volts so I settled in 104 for good measure. Amp sounds fluid, great mids and crystal top end. I need to point out that here is a great deal of difference between the sound on triode adn Ultralinear. Probably the triode sound is a lot better, more dynamic, more delicate, a lot more detail and air around instruments. UL sound more Rock and roll, more bass not necessarily better, Mids details are gone and so is air on the uppermost highs. We also measured A LOT!!! more limited frequency response on UL mode so . . . Triode is the winner. If you can't hear the difference, you need new speakers, this amp can do details and juicy voices like very few amps I have heard before. Tones can be just a tube swap away, lots of fun. highly recommended fro jazz, fusion, classical, percussion, classic rock, even some metal stuff (my Rush CD collection became a lot more listenable), Led Zeppeling took new life, Diana Krall and other moved into my spare room (no, not really but you get the picture it sounds that good). Harmonic textures, timbres and liquidity took an organic quality that is very difficult to achieve (if not impossible ) with SS gear. I am not talking a receiver here for comaprison on hand are, modified Sunfire Cinema Grand, Threshold S5000e, Aragon 4004 mK-II, other amplification include Dk Design Reference MK-II (now LS), Hand made SS monoblocks made in Europe 120 WPC sporting 16 power transistors per channel, Granite face plate, very nice presentation very accurate sound. any and all of them very nice in their own class but lacking in organic feel and timbre luster compared to good tubes. Enjoy your music. Long live tubes!!! Peace! G.
Postad 03 April 2010 - 18:37
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
någo som vet om en rörare som har lite driv bakom sig....mina högtalare är lite besvärliga med sina 85db 3.2ohm 100hz-40khz... dock sjunker dom ej under detta som tur är....
har haft rör o lyssnat mkt på rör o det är charmigt...vore skoj att testa på mina o kanske köra både och...men jag vill ju inte överbelasta stärkaren.....
Postad 03 April 2010 - 19:01
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
någo som vet om en rörare som har lite driv bakom sig....mina högtalare är lite besvärliga med sina 85db 3.2ohm 100hz-40khz... dock sjunker dom ej under detta som tur är....
har haft rör o lyssnat mkt på rör o det är charmigt...vore skoj att testa på mina o kanske köra både och...men jag vill ju inte överbelasta stärkaren.....
Det finns rörförstärkare på 100W/kanal, tror t.o.m 200W/kanal, som jag länkat till i den här tråden... Dom lär garanterat få fart på dina högtalare. Den jag har är på 65W/kanal, vilket kanske är i klenaste laget, med tanke på dom 85dB. Visst kommer du att kunna spela så högt att det blir skadligt.., men frågan är om den orkar för övrigt, även om den känns som om den har massvis med kraft..
Postad 03 April 2010 - 19:31
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Postad 04 April 2010 - 10:51
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
oooohhhh  stiliga block det där.... hmmm vad ligger dessa på prismässigt?
pallar rören med längre stunder med denna i rör sammanhang sjuka effekt uttag?
Postad 04 April 2010 - 14:45
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
oooohhhh stiliga block det där.... hmmm vad ligger dessa på prismässigt?
pallar rören med längre stunder med denna i rör sammanhang sjuka effekt uttag?
Dom pallar, det finns/fanns rörförstärkare med mycket högre effekt.., många många kilowatt, gamla radiosändare t.ex Priset har jag ingen koll på, står väl nånstans på Internet.., annars är det ju bara å skicka dom ett mejl å fråga. Du såg väl att dom hade en integrerad förstärkare med 80W/kanal åxå?
Redigerat av humlan57, 04 April 2010 - 14:48.
Postad 04 April 2010 - 15:56
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
oj oj vad stiligt det hade blivit med ett block bredvid varje högtalare med svarta marmor plattor.....ja ska nu ut o jaga lite priser tror jag...
Postad 04 April 2010 - 17:38
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
oj oj vad stiligt det hade blivit med ett block bredvid varje högtalare med svarta marmor plattor.....ja ska nu ut o jaga lite priser tror jag...
Enklat är väl att fråga direkt här: http://www.beishengcn.com/news.php"Varuprover" brukar sällan aldrig vara några problem, att få köpa av kineserna..
Postad 05 April 2010 - 12:55
Bolstersork
-
Bolstersork
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
http://www.china-hig...34124226213.htmJolida monoblock med preamp. 150 W/kanal. Levererat till din dörr för €3460 Räcker inte det finns dessa jag dreglat över: http://www.rogueaudi...ucts_Apollo.htm 250W/monoblock tll det facila pricet av $9995
Postad 05 April 2010 - 13:08
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Herregud så vackra tingestar!
Postad 05 April 2010 - 13:52
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
http://www.china-hig...34124226213.htm
Jolida monoblock med preamp. 150 W/kanal. Levererat till din dörr för €3460
Räcker inte det finns dessa jag dreglat över:
http://www.rogueaudi...ucts_Apollo.htm 250W/monoblock tll det facila pricet av $9995
Du spar många tusen sek på Jolidan, om du handlar här istället: http://www.cattylink.com/page232.htmlInga avgifter som tull eller moms tillkommer, utan priset är till din dörr.., står det iaf.
Redigerat av humlan57, 05 April 2010 - 13:53.
Postad 05 April 2010 - 14:15
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Du spar många tusen sek på Jolidan, om du handlar här istället: http://www.cattylink.com/page232.html
Inga avgifter som tull eller moms tillkommer, utan priset är till din dörr.., står det iaf.
Nej, det tillkommer frakt på 628 dollar och sedan tull och moms på allt, så det blir nog inte billigare ändå. Däremot på china high end hifi är alla kostnader inräknade i priset som står. MVH Martin
Postad 05 April 2010 - 18:26
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Nej, det tillkommer frakt på 628 dollar och sedan tull och moms på allt, så det blir nog inte billigare ändå. Däremot på china high end hifi är alla kostnader inräknade i priset som står.
MVH Martin
Jasså, men det står ju "no hidden charges", så du menar att det inte stämmer då? Hur kollar jag vilken som är den verkliga kostnaden då.., genom att göra en beställning utan avslut, eller? ---------------------------- Hittade själv det.., ja då blir det att börja jmf igen då
Redigerat av humlan57, 05 April 2010 - 18:28.
Postad 29 April 2010 - 00:01
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Värst vad det dog ut i den här tråden. Hur som helst, om det är någon som är intresserad så ligger det en Yaqin på tradera nu http://www.tradera.c...70613_111903123MVH Martin
Postad 29 April 2010 - 08:03
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Funkade den inte med dina Canton Reference 9.2? Berätta!
Själv blev jag rör-sugen av denna tråd och köpte mig en Advance Acoustic MCD-203 mkII med JJ ECC 803S-rör. Den är helt underbar...  Den låter större och spelar med större attack och musikalitet än Marantz SA7001 KI Signature som jag nu sålt. Mellanregistret är helt MAGISKT!
Postad 30 April 2010 - 16:15
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Funkade den inte med dina Canton Reference 9.2? Berätta!
Själv blev jag rör-sugen av denna tråd och köpte mig en Advance Acoustic MCD-203 mkII med JJ ECC 803S-rör. Den är helt underbar... Den låter större och spelar med större attack och musikalitet än Marantz SA7001 KI Signature som jag nu sålt. Mellanregistret är helt MAGISKT!
Till en början tyckte jag det funkade över förväntan. Den orkade driva på dom rätt bra. Men allteftersom högtalarna skulle bli inspelade så upplevde jag det som att det inte släppte riktigt i toppen, den kändes lite grått på något vis. Har nu testat att byta tillbaka till classic-steget och jag tycker det blev bättre. Bättre riv till hårdrock, mer kontroll på basen samt en mer utsträckt diskant. Lite kyligare och mer analytiskt ljud. Antar att jag gillar detaljerna man får med trissestärkare. Såhär i efterhand så måste jag säga att den klarade av golvarna jag hade före bättre faktiskt. Många påstår ju att Cantons högtalare är rätt effekthungriga och det kanske stämmer ändå. Dessa reference har ju en känslighet på 87 dB och impedansen dippar ner till 3,2 ohm har jag för mig. Inte direkt en drömlast för en rörförstärkare kanske. Får jag dessa såld nu så lutar det åt att jag hoppar på Emotiva-tåget med XPA5. Då får jag 2 kanaler per front samt en kanal till centern. Vilket ger möjlighet till aktiv delning av frontarna som jag är mycket sugen på. 200W per element ska nog räcka  MVH Martin
Postad 21 November 2010 - 13:21
knegar´n
-
knegar´n
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Ja tråden verkar onekligen ha dött ut så jag tänkte se om jag kunde få lite liv i den igen :-) Har blivit sugen på att testa rörförstärkare efter att ha läst på en del olika forum. Gillar ljudet när jag lirar vinylplattor, det lite varma och analoga eller vad man säger. Vad jag förstått så ska Yaqin vara prisvärda rörisar från Kina å dessa verkar ju onekligen intressanta. Har även hittat en annan kandidat i Music Angel och då främst modellen XD800 (KT88) som fått mycket lovord i Norge bland annat. Norrmännen har till och med startat ett forum som till största del handlar om märket Music Angel och framförallt ovan nämnda modell (XD 800). Någon här på forumet som äger en Music Angel? Hade i såna fall varit kul om ni ville dela med er av era intryck. http://www.kongarne.com/maforum/ är adressen till det norska forumet. Mvh
Postad 21 December 2010 - 23:57
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Kan man komma över något vettigt för runt 3000-3500kr inklusive frakt, tull, moms osv?
Ska driva ett par CSS EL70 4" fullrange, delade vid runt 80-100hz. Hade tänkt mig 15-20WPC eller liknande
Postad 13 June 2011 - 11:14
Kroem
-
Kroem
-
Forumräv
-
-
626 inlägg
Behöver hjälp när jag nu ska kliva in i rördjungeln. Kollar på en förstärkare till ett par Aurum Cantus Leisure2 - kollar lite på Yaqin VK-2100, skulle det vara nåt som passar tro? Bra pris på den... steget upp (typ MC-100B) känns lite fläskig i sammanhanget, eller?
Andra tips är välkomna, pris upp till typ 5k.
Postad 18 January 2014 - 21:48
Tomlund
-
Tomlund
-
Lärjunge
-
-
299 inlägg
Har suttit och dreglat över dessa Yaqin rör förstärkare på ebay nu ett tag, e ju för f*n rena porren!! Vilka sjukt snygga byggen! E det nån mer som kör med en sån här rör historia? E väldigt intresserad av lite synpunkter på dessa srärkare.
Postad 19 January 2014 - 21:30
David2
-
David2
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Kan bara säga detsamma, har varit sugen på att testa rörförstärkare ett tag nu!
Ljudet har jag ingen erfarenhet av, men det är ju så snyggt!!
Hittade denna tråden först idag!
Postad 27 October 2016 - 13:37
Kroem
-
Kroem
-
Forumräv
-
-
626 inlägg
Dags för en BUMP. Dålig aktivitet här! Jag behöver inhandla nya rör 6550 eller KT88, matched quad. Vart sourcar jag ett fint paket av dessa i Sverige? Såg att ELFA(!?) säljer TAD-rör... men annars?
Postad 27 October 2016 - 17:47
Ochåäö
-
Ochåäö
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Dags för en BUMP. Dålig aktivitet här!
Jag behöver inhandla nya rör 6550 eller KT88, matched quad. Vart sourcar jag ett fint paket av dessa i Sverige? Såg att ELFA(!?) säljer TAD-rör... men annars?
Tango tubes (dock mest NOS och GOS: God old stuff)
Nordström audio. Bra priser på jj rör.
Vilken stärkare har du. Har själ för tillfället inte någon röris.
Redigerat av urbjo, 27 October 2016 - 17:53.
Postad 27 October 2016 - 18:25
Kroem
-
Kroem
-
Forumräv
-
-
626 inlägg
Tango tubes (dock mest NOS och GOS: God old stuff)
Nordström audio. Bra priser på jj rör.
Vilken stärkare har du. Har själ för tillfället inte någon röris.
Kan vara nåt kanske! Lite inne på Electro Harmonix KT88, borde vara ett rätt säkert kort?
Octave V40 här! Sen en Schiit Lyr på jobbet
Postad 05 December 2016 - 21:08
Unregistered02274f6e
-
Unregistered02274f6e
-
Lärjunge
-
-
268 inlägg
Hej
En rörtråd!!!
Funderar på en Copland CTA-405A till mina ATC SCM-19v2 högtalare. Har testat denna combo en helg och det lät verkligen bra. Möjligtvis saknades det lite öppenhet i toppen. Men det kan bero antingen på att mina högtalare inte är helt inspelade ännu eller att min DAC, Hegel HD12, är lite "snäll" i diskanten.
Någon som har någon fundering om detta? Tips på en öppnare, lite mer "framåt" DAC?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|