Postad 17 April 2010 - 19:00
Postad 18 April 2010 - 10:23
Men då måste man ju bygga själv.. All PA är ju så FRUKTANSVÄRT fult...
Ja,men om budgeten är 50 lök,så lägger du 40 på element,sen försöker du få tag i någon bra möbelsnickare som bygger lådorna i den finish du vill ha för 10 000. Blir du inte nöjd då så blir du det aldrig.
Element du kan kika på är då tex BMS 4510 det är en tvåvägs kompressionsdriver som spelar rakt från 700- 20 000 hz och har en extrem verkningsgrad(109 db) och sedan dubbla beyma 10G40 under det.
Annars har du ju B&C,dom gör många bra drivers. Om du hittar ett bra mellan som kan gå upp till 1500 hz så är B&C 1" bra. Kommer inte ihåg på rak arm vad den heter. 1" Låter lite snällare än 2" gör.
Faller inte av uppåt heller.
Finns ju även 3" men det är inget för dig. Tror jag inte iaf..
För ska du spela RIKTIGT starkt så är det en bra kompressionsdriver som gäller.
Postad 18 April 2010 - 10:28
jag tror pa toppar eller likn är bättre för dig...eller varför inte ett par horn... finns mkt som låter väldigt klart o fint tex jbl.
var över hos en herre som jag kallar mr diy.... snubben bygger egna högtalare o förstärkare (rör) o blandar transistor o rör hej vilt...
han hade ett par skofsiga högtalare helt diy byggda... 2x jbl 15" och ett horn som hette duga delade vid 700hz....sedan ett mindre horn som topp diskant... jävl.. i havet vad bra dessa lät... kristal klart och med ja du kan nog tänka dig hur trycket var i dessa med transistor på basarna o rör på topparna.
själva diskanten tyckte jag hade samma klass som i mina "sk" high end högtalare.
så det finns andra vägar att gå...tyvärr var ju även dessa lika stora som mina forna xl fidelity men o andra sidan kostade de inte så mkt o gav ett helv bra ljud.
Kan jag tänka mig lät bra och starkt.
Vad jag hört på ryktesvägar så är JBL lite överskattade,du kan få samma prestanda till billigare peng.
Tex B&C.
Kör han rör till hornet så tar det ju bort lite av det lite hårda ljudet som dessa kan ge.
Men JBL är ju helt klart bland det bästa du kan få tag på,om än lite dyrt.
Ännu en som hört att PA faktiskt kan låta bra
Postad 18 April 2010 - 10:35
Hur prestandamässigt bra frontar skulle man kunna få om man byggde själv och lade 50 lök på element och filter...?
Kanske t.o.m PA-element.. Då skulle man ju i alla fall slippa dom fula lådorna som PA tyvärr oftast har..
Du skulle inte hitta motsvarighet i hifisvängen iaf,det är en sak som är säker.
Jag tycker att du ska satsa på ett aktivt delat system,då slipper du krångla med filtret i lådorna vilket du inte verkar gilla. Enligt mig så är aktivt helt överlägset passiva delningar. Ett Passivt filter blir som en flaskhals när du ska spela högt,du såg ju själv vad som hände med dina filter
Hade du hört klipsch förresten?
Postad 18 April 2010 - 10:40
Hälsa på Corpsegrindern och lyssna lite. Jag har funderat att åka och lyssna hos han framöver.
Haha jaså,det har du?
Dig vet jag inte om jag törs släpa hit,du skulle dissa allt så fruktansvärt ..
Jag ska ju sälja mitt system också,så snart finns det inget o lyssna på alls.
Förutom datorn då.
Postad 18 April 2010 - 11:00
Bakerman dissar inte. Det är en snäll kille. Han bara ser hård ut...Haha jaså,det har du?
Dig vet jag inte om jag törs släpa hit,du skulle dissa allt så fruktansvärt ..
Jag ska ju sälja mitt system också,så snart finns det inget o lyssna på alls.
Förutom datorn då.
Postad 18 April 2010 - 11:18
Bakerman dissar inte. Det är en snäll kille. Han bara ser hård ut...
Det var inte han jag syftade på,jag syftade på Mkarlsson74
Postad 18 April 2010 - 12:02
Bakerman dissar inte. Det är en snäll kille. Han bara ser hård ut...
Det var nog hifimatte han menade..
Sen är jag inte så snäll som många tror...
Jo förresten... Det är jag nog...
Postad 18 April 2010 - 13:12
Jag såg fel i citatet. Sorry...Det var inte han jag syftade på,jag syftade på Mkarlsson74
Postad 18 April 2010 - 19:28
Postad 18 April 2010 - 20:17
Håller med Corpsegrindern. Hittar man någon som kan bygga dom lådor man önskar så blir väl inte PA fulare än vanliga hemmahögtalare i samma storlek ?
Ska jag bygga ska jag bygga själv.
Postad 19 April 2010 - 15:11
Ska jag bygga ska jag bygga själv.
Det är ju nästan det roligaste av allt.
Då har du ju lösningen.
Om du dessutom tycker det är kul o bygga så.. Vad väntar byggmäster på?
Att jag skrev att någon möbelsnickare skulle bygga så var det för du skrev "då får jag ju bygga själv" det tolkade jag som att du inte ville bygga själv.
Hittar du bara rätt i elementdjungeln så kommer du inte bli missnöjd,det är iaf vad jag tror.
Sen kör aktivt för guds skull,då kan du ställa in delningar o allt precis som du vill ha det.
Då slipper du krånglet med filtret i lådan (jag tjatar,jag vet!).
Det finns en enda nackdel,det är att det blir lite dyrare med extra slutsteg och ett aktivt delningsfilter.
Men,tro mig det är det värt!
Tex inos större system har ju också aktiv delning..
Varför tro... Hmmm .. Kanske för att.. det är bättre?
Tänk också på att elementkostnaden inte är speciellt stor i även svindyra högtalare,ska du köpa färdiga högtalare med element för 50 lök i,då kostar den högtalarn PLENTY.
Postad 19 April 2010 - 16:04
Postad 19 April 2010 - 16:08
Ino's större toppar har vanliga passiva filter men man har aktiv delning för basmodulerna. Så ingen missförstår det.
ja just det,det glömde jag.
Sorry..
Men det är iaf lite aktivt
Postad 19 April 2010 - 16:10
Så du ska sälja dina prylar, vad blir det nu då?
Postad 19 April 2010 - 16:29
Det är lugnt men är ju bra att påpeka eftersom info om dom inte är så lätt att få tag på.
Så du ska sälja dina prylar, vad blir det nu då?
Ja det är sant.
Tänkte inte på att det var passivt i topparna.
Vore intressant hur det skulle låta med helt aktivt till dessa högtalare.
Ja,det lutar åt att jag ska sälja mitt system ja.
Men det är inte lätt o hitta köpare.
Många som hör av sig o vill köpa slutsteg bara..
Va det blir sen vet jag inte än,antingen nåt nytt diy projekt eller nåt litet hifijunk för några tusen.
Ska ju troligen sälja huset o så också,så vi får se var man hamnar.
Just nu suger det mesta ganska hårt i mitt liv.
Postad 19 April 2010 - 17:37
+ att tankarna på huset snurrar...
jobbigt jobbigt.
Postad 19 April 2010 - 18:20
Jag är som 2 sidor,den ena sidan vill sälja grejerna. Den andra vill ha det kvar/bygga om.
+ att tankarna på huset snurrar...
jobbigt jobbigt.
Hyr eller köp något litet hus ute i skogen någonstans istället då ?
Där du bor kostar kanske en städskrubb en miljon...?
Postad 19 April 2010 - 18:35
Hyr eller köp något litet hus ute i skogen någonstans istället då ?
Då kan du ju ha kvar riggen.
![]()
Där du bor kostar kanske en städskrubb en miljon...?
Ja,det vore nåt det.. Ett litet hus för mig själv där jag inte kan störa nån..
Jag o kärringen velar fram o tillbaka om vi ska gå isär eller inte,det är det som är anledningen till ev husförsäljning.
Jag har inte råd o bo själv här,det skulle även kännas konstigt.
Jag börjar faktiskt starkt överväga att ha kvar min älskade rigg,i ren protest.
Jag tror jag skulle ångra mig som FAN sen när den väl är borta..
Det är ju typ mitt livsverk..
Nej,nu har jag ändrat mig!
DEN FÅR STÅ KVAR!
Tack bakerman för du fick mig på andra tankar.
Hur tänkte jag egentligen?
HAHA,det var en dyr städskrubb, nej det är relativt billigt med husköp här faktiskt.
Postad 19 April 2010 - 18:46
Ja,det vore nåt det.. Ett litet hus för mig själv där jag inte kan störa nån..
Jag o kärringen velar fram o tillbaka om vi ska gå isär eller inte,det är det som är anledningen till ev husförsäljning.
Jag har inte råd o bo själv här,det skulle även kännas konstigt.
Jag börjar faktiskt starkt överväga att ha kvar min älskade rigg,i ren protest.
Jag tror jag skulle ångra mig som FAN sen när den väl är borta..
Det är ju typ mitt livsverk..
Nej,nu har jag ändrat mig!
DEN FÅR STÅ KVAR!
Tack bakerman för du fick mig på andra tankar.
Hur tänkte jag egentligen?
HAHA,det var en dyr städskrubb, nej det är relativt billigt med husköp här faktiskt.
Tycker det vore skitdumt att sälja av... Inte för pengarnas skull, utan för känslan...
I stockholm kostar ju en städskrubb en miljon.. Jag har en polare som bor på 22 kvadrat... Jag kan inte förstå det..
Det är ju nästan mitt badrum...
Postad 19 April 2010 - 19:04
Tycker det vore skitdumt att sälja av... Inte för pengarnas skull, utan för känslan...
I stockholm kostar ju en städskrubb en miljon.. Jag har en polare som bor på 22 kvadrat... Jag kan inte förstå det..
Det är ju nästan mitt badrum...
Ja det skulle kännas ledsamt o se grejerna försvinna.
Dom 2 sidorna av mig jag sa förut,är inte hon och mig utan bara mig.
Fast nu har ju ena sidan vunnit..
Jag förstår inte heller hur man kan bo så litet, jag har 110 kvadrat på markplan och 150 i källarn + garaget.
Det känns inte så stort.
22 kvadrat är ju ingenting.
Postad 19 April 2010 - 19:47
Någon som har tips på frontar som grejar att spela riktigt starkt, delade vid 80 hz ?
INO vet jag redan om. Fler tips ?
Hifi helst.
Jag skrämde iväg mången rutinerad hifi-lyssnare, som sa sig gilla att spela högt, med mina Sperrling DP3:or = 104 dB/1W/m och max >130 dB
Drev dom bl.a med ett Parasound 2x500W, å det var inte högtalarna som gav upp först, utan hörseln
Att dom dessutom inte är så kinkiga med placeringen å sprider ljudet bra, måste vara helt perfekt i en större hembio
Postad 19 April 2010 - 19:55
Det räcker med att öppningarna är i rummet
Bifogad fil(er)
Postad 19 April 2010 - 20:29
Postad 19 April 2010 - 21:22
Haha,vad fan är det där??
Det är världens största oveckade hornhögtalare.., om jag inte minns fel (möjligt jag gör), så pressar dom iväg 160db ur den...
Postad 20 April 2010 - 07:17
Lär ju inte finnas nått veckat horn som har längre hornlängd och större mynning än denDet är världens största oveckade hornhögtalare.., om jag inte minns fel (möjligt jag gör), så pressar dom iväg 160db ur den...
Postad 20 April 2010 - 09:06
Lär ju inte finnas nått veckat horn som har längre hornlängd och större mynning än den
Det finns dom som använt hela källare, å sen fanns det några biografer i ljudfilmens början, som hade horn som var nåt i hästväg
Vilket behövdes för at nå ut med ljudet till 1000-tals personer samtidigt, med hjälp av bara några få Watt.
Lite irriterande att jag inte kommer ihåg varför det byggdes..., tror det rörde sig om nåt experiment med ljudvågor, men tyvärr är det helt borta just nu...
Iaf är det ingen galen hifi entusiast som tänkt till...
Postad 20 April 2010 - 13:34
Du kan ju alltid höra av dig om du får för dig att sälja topparna och satsa på något bättre. Basmodulerna till kommande system är spikade, men är även ute efter ett par toppar som kan matcha dessa. Förresten, vad sitter det för midbasar i dina toppar ? Tror du aldrig nämnt det.
Det sitter B&C HPL76 som midbasar.
Är du intresserad av topparna så skicka ett PM så kan vi snacka där istället.
Postad 20 April 2010 - 20:46
Det sitter B&C HPL76 som midbasar.
Är du intresserad av topparna så skicka ett PM så kan vi snacka där istället.
Du SKA ju inte sälja !!?
Postad 24 April 2010 - 19:08
Vi får la se hur det blir.
Postad 25 April 2010 - 10:18
Det finns dom som använt hela källare, å sen fanns det några biografer i ljudfilmens början, som hade horn som var nåt i hästväg
Vilket behövdes för at nå ut med ljudet till 1000-tals personer samtidigt, med hjälp av bara några få Watt.
Lite irriterande att jag inte kommer ihåg varför det byggdes..., tror det rörde sig om nåt experiment med ljudvågor, men tyvärr är det helt borta just nu...
Iaf är det ingen galen hifi entusiast som tänkt till...
Nu när du nämner experiment, kan det inte vara en militär uppfinning för att spela subsoniskt ljud så att soldater blir förrvirrade och börjar kräkas?
Fast är det militären så borde inte hornet vara vitmålat och ha stora bokstäver. Tycker jag alltså...
Postad 25 April 2010 - 11:43
sälj av dig allt kappa...du eldar ju f-n upp dem, det är inte normalt!
Satsa på pro system, dina behov är ju något annorlunda än den vanliga hemmabio avnjutaren.
Det behöver inte ens bli våldsdyrt.
R/C/L: Wharfedale DLX-153
Surrar: Wharfedale EVP-15 NEO
Dela allt ovan vid 60Hz HP 18db/oktav
Sen kör du dina rör på allt nedanför.
Kör PA steg till allt.
Sen kan du ju ha ett par Dynaudio X16 som finlir i 2 kanal när det INTE skall skakas tänder.
Postad 25 April 2010 - 14:55
Bakerman, ta dig en funderare om det inte är dags för ett omtag....
sälj av dig allt kappa...du eldar ju f-n upp dem, det är inte normalt!
Satsa på pro system, dina behov är ju något annorlunda än den vanliga hemmabio avnjutaren.
Det behöver inte ens bli våldsdyrt.
R/C/L: Wharfedale DLX-153
Surrar: Wharfedale EVP-15 NEO
Dela allt ovan vid 60Hz HP 18db/oktav
Sen kör du dina rör på allt nedanför.
Kör PA steg till allt.
Sen kan du ju ha ett par Dynaudio X16 som finlir i 2 kanal när det INTE skall skakas tänder.
Spelar aldrig ren tvåkanal i biorummet. Ren tvåkanal har jag i köket, sovrummet, och badrummet.
En stilla undran är ju, kräver ren tvåkanal bättre ljud än multikanal...?
Postad 25 April 2010 - 16:07
En stilla undran är ju, kräver ren tvåkanal bättre ljud än multikanal...?
Det är inte grejen, eldar man upp kappor så är det inte bara väljlud i ekvationen längre...du har ett anseligt behov av ljudtryck och då är det stora membran eller intrikata akustiska lösningar som gäller + effekt.
100dB superdynamiskt och väldefinierat stereo ljud kostar skjortan att flytta upp till 125dB....såååå omtag.
Har du inte galet gott om pengar så är det nog PRO grejer som gäller å inte audiofil.
Visst med all säkerhet kommer brusgolvet höjas och till viss del dynamiken komprimeras men du är ju på allvar inne på ljdutryck som motsvarar hela Rigoletto´s uppsättning i en garderob
Dags att skita i "välspelande" 8"´s lösningar och köra "cubic inches" lösningar....
Postad 25 April 2010 - 16:33
Dom har lite lägre priser på Wharfedale DLX-serien än här i Sverige. DLX-153 för 7450kr/paret och som eventuella surrar DLX-12 för 5700kr/paret. Allt inkl frakt. Har ett par LX-15 själv, föregångaren med samma driver fast ett lite mindre kraftfull midbas. Dom finns annars hos HTFR.com för 4750kr/paret inkl frakt
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 25 April 2010 - 16:34.
Postad 25 April 2010 - 19:21
Det är inte grejen, eldar man upp kappor så är det inte bara väljlud i ekvationen längre...du har ett anseligt behov av ljudtryck och då är det stora membran eller intrikata akustiska lösningar som gäller + effekt.
100dB superdynamiskt och väldefinierat stereo ljud kostar skjortan att flytta upp till 125dB....såååå omtag.
Har du inte galet gott om pengar så är det nog PRO grejer som gäller å inte audiofil.
Visst med all säkerhet kommer brusgolvet höjas och till viss del dynamiken komprimeras men du är ju på allvar inne på ljdutryck som motsvarar hela Rigoletto´s uppsättning i en garderob![]()
Dags att skita i "välspelande" 8"´s lösningar och köra "cubic inches" lösningar....
http://www.ltt-versand.de/
Dom har lite lägre priser på Wharfedale DLX-serien än här i Sverige. DLX-153 för 7450kr/paret och som eventuella surrar DLX-12 för 5700kr/paret. Allt inkl frakt. Har ett par LX-15 själv, föregångaren med samma driver fast ett lite mindre kraftfull midbas. Dom finns annars hos HTFR.com för 4750kr/paret inkl frakt
Jag är lessen... Såna där brutalfula burkar skulle inte komma in i mitt biorum oavsett hur bra det spelar..
Storleken gör mej inget. Däremot den fula formen och äckliga plastfilmen...
Det är nog bygga själv med PA-element som gäller för mej då kanske...
Postad 25 April 2010 - 20:14
Om man skulle bygga sej toppar tänkta för att delas vid 80 hz, finns det då någon anledning att använda sej av 15" ??
8 eller 10" måste väl greja att generera skapliga ljudtryck om man kapar lågbasen ??
Sen skulle man ju kunna bygga med fler element istället ?
Postad 25 April 2010 - 20:49
Annars så är det nog PA som gäller. Hifi som fixar 125 dB är inte vanligt och dom som gör det kostar som ett hus eller dyl.
Postad 25 April 2010 - 21:00
2 x 12" 60-300Hz
8" 300-3kHz (röster etc)
Horn till diskant, alt någon jäkligt våldstålig dome
Surrar
som ovan fast singel 12" byggda i vinklade "tak/väg" lådor
Postad 25 April 2010 - 21:01
Vart ser du någon plastfilm ?Jag är lessen... Såna där brutalfula burkar skulle inte komma in i mitt biorum oavsett hur bra det spelar..
![]()
Storleken gör mej inget. Däremot den fula formen och äckliga plastfilmen...
Det är nog bygga själv med PA-element som gäller för mej då kanske...
Postad 25 April 2010 - 21:10
L/C/R Recept:
2 x 12" 60-300Hz
8" 300-3kHz (röster etc)
Horn till diskant, alt någon jäkligt våldstålig dome
Surrar
som ovan fast singel 12" byggda i vinklade "tak/väg" lådor
Är du ärlig nu eller...? Okej, frontsetup och center kan jag vara med på, men att ha 12" i surrar...?
Där kan man snacka om overkill.. Har inte några problem med att mina surrar räcker till idag..
Tänk på att jag kör ett 11-kanalssystem...
Vart ser du någon plastfilm ?
Vad är det för knottrig beläggning på all PA då...? Torde vara plast...
Baker, Åk och lyssna på i56. Om du gillade ljudet med pi60 med basmoduler så lär du gilla i56. Den största skillnaden, tycker jag, är att ljudbilden blir ännu mer fokuserad och "fast". Sen kan du spela mycket högre än pi60.
Annars så är det nog PA som gäller. Hifi som fixar 125 dB är inte vanligt och dom som gör det kostar som ett hus eller dyl.
Vet inte var det finns några.. Dom växer väl inte direkt på träd...? Jag bor i Östergötland.
Postad 25 April 2010 - 21:16
Är du ärlig nu eller...? Okej, frontsetup och center kan jag vara med på, men att ha 12" i surrar...?
Där kan man snacka om overkill.. Har inte några problem med att mina surrar räcker till idag..
Tänk på att jag kör ett 11-kanalssystem...
Blir många 12 or...och visst...överdrivet,KOM IHÅG ATT DU ELDAR KAPPOR
Men visst...ta 10´or då, glöm inte att det är inga djupbasmonster du siktar på nu...utan "lättdrivna" surrar med mycket pang i!!
Det är inga 60mm XMAX du behöver nu...
Postad 25 April 2010 - 21:55
Vet inte var det finns några.. Dom växer väl inte direkt på träd...? Jag bor i Östergötland.
Nej, jag vet. Jag lyssna på två olika set-ups i sthlm som hade i56. Båda personerna finns på faktiskt och jag tror det absolut inte är en omöjlighet att få lyssna hos dom, båda är mycket trevliga personer. Oavsett så är det rätt ovanligt att hitta folk som har dessa extrema system. Jag har haft flera som lyssnat hos mig som fått åka en bit. Men det kan ju bli en kul utflykt med.
Postad 25 April 2010 - 22:41
Blir många 12 or...och visst...överdrivet,KOM IHÅG ATT DU ELDAR KAPPOR
, men 12á för HP60Hz tar f-n ingen plats och dessutom kan du i går på "billiga" element, 12" betyder att de i princip går på tomgång i en färdig låda och inte behöver stressa skiten ur sig.
Men visst...ta 10´or då, glöm inte att det är inga djupbasmonster du siktar på nu...utan "lättdrivna" surrar med mycket pang i!!
Det är inga 60mm XMAX du behöver nu...
Dom ska inte delas vid 60 utan vid 80.. Frågan är ju vad dubbla åttor eller tior (PA-element) skulle kunna prestera..
Ska jag bygga tänker jag inte bygga på några skitelement. Då får det kosta..
Nej, jag vet. Jag lyssna på två olika set-ups i sthlm som hade i56. Båda personerna finns på faktiskt och jag tror det absolut inte är en omöjlighet att få lyssna hos dom, båda är mycket trevliga personer. Oavsett så är det rätt ovanligt att hitta folk som har dessa extrema system. Jag har haft flera som lyssnat hos mig som fått åka en bit. Men det kan ju bli en kul utflykt med.
Är uppe i Sthlm och hälsar på en polare titt som tätt. Skulle ju kanske kunna få en demo då...
Ska kolla runt lite på faktiskt vilka som äger ett par..
Redigerat av Bakerman, 25 April 2010 - 22:42.
Postad 26 April 2010 - 06:05
Industrimatta sitter det på DLX/LX-serien iallafallVad är det för knottrig beläggning på all PA då...? Torde vara plast...
Postad 26 April 2010 - 07:19
Industrimatta sitter det på DLX/LX-serien iallafall
Katterna gillar den rätt mycket
"Industrimatta" ? Vad är den tillverkad av...?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
84 bilder

57 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?