Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

E-boksläsare

330 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
iriver Story (Läsplattor) 3 7 (4) Inga priser
Bookeen Cybook Gen3 Gold (Läsplattor) 4 7 (2) Inga priser
Spectra Electronics Readee (Läsplattor) 2 4.25 (3) Inga priser
Sony PRS-350 (Läsplattor) 9 7 (2) Inga priser
Sony PRS-650 (Läsplattor) 1 8.75 (3) Inga priser
Amazon Kindle Wi-Fi (Läsplattor) 6 8.2 (4) Inga priser
iriver Story HD (Läsplattor) 9 6.454544 (10) Inga priser
Sony PRS-T1 (Läsplattor) 9 8.055554 (17) Inga priser
iriver Story HD WiFi (Läsplattor) 6 6.249998 (3) Inga priser
Kobo Glo (Läsplattor) 5 8.272726 (10) Inga priser

Postad 03 January 2012 - 15:05

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Ngn som vet om det finns ngn bra läsplatta med menyer på svenska? Jag beställde en till min far nu till jul och det visade sig att den bara hade engelska som han inte kan förstå så det var bara att skicka tillbaka den igen. Alla tips är uppskattade!

Postad 03 January 2012 - 16:08

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Kanske Bookeen kan vara något? Ska ha svenska menyer enligt Pixmania: http://www.pixmania....html#pix-review

Postad 25 January 2012 - 15:06

Gäst_mendflyk_*
  • Gäst_mendflyk_*
  • 0

.

Redigerat av mendflyk, 18 March 2015 - 09:59.

Postad 25 January 2012 - 22:09

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Läser du helst på engelska är antagligen en Kindle ett bra val. Om du, bosatt i Sverige, kan handla på Amazon med en ebayköpt Kindle är förstås svårt att veta i förväg. Jag har en Sony PRS-T1, ställer jag in den på USA eller Storbrittanien kan jag handla på "deras" sajter. Kanske funkar det likadant med Kindle.

Postad 26 January 2012 - 17:34

gojan
  • gojan
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Jag köpte min Kindle 3 direkt från Amazon. Jag har numera ett Kindle-konto hos Amazon där mina böcker är samlade (förutom på min platta då). Jag har inga problem att handla böcker antingen direkt på plattan eller på nätet (då dyker boken upp i min platta nästa gång jag slår på den och är ansluten till internet)

/Gojan

Postad 30 January 2012 - 12:43

Gäst_mendflyk_*
  • Gäst_mendflyk_*
  • 0

.

Redigerat av mendflyk, 18 March 2015 - 09:59.

Postad 30 January 2012 - 15:42

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Jag köpte min Sony PRS-T1 från Pixmania och det gick riktigt smidigt. Detta sagt med reservation för att jag inte haft problem med den och alltså inte behövt returnera.

Tillägg: Verkar som att Bokus har den i lager: http://www.bokus.com...-nr-prst1bccew/, dock till ett högre pris. (Heter PRS-T1BC, undrar vad "BC" står för.)

Redigerat av Mange36, 30 January 2012 - 15:45.

Postad 30 January 2012 - 17:35

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Kan ju vara så att bc står för "black" eller "black colour"...

Postad 30 January 2012 - 17:55

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

Jag köpte min Sony PRS-T1 från Pixmania och det gick riktigt smidigt. Detta sagt med reservation för att jag inte haft problem med den och alltså inte behövt returnera.

Tillägg: Verkar som att Bokus har den i lager: http://www.bokus.com...-nr-prst1bccew/, dock till ett högre pris. (Heter PRS-T1BC, undrar vad "BC" står för.)

Jag vill verkligen höja ett varningens finger för pixmania, om prylen finns & inga problem uppstår så funkar det säkert men för mig så blev det en långdragen process.

Har varit så många turer för mig med dem så jag nästan blandar ihop men jag ska försöka återge det som hände.

Innan jul beställde jag en vit PRS-T1 med diverse tillbehör, skulle finnas i lager enligt deras sida. Ett dygn efter
beställningen så fanns den helt plötsligt inte i lager men skulle komma in inom några dagar, otur tänkte jag men väntade. Problemet var bara att datumet för när den skulle komma in flyttades fram hela tiden & otålig som jag är så avbeställde jag den & lade i stället en beställning på en svart som då skulle finnas i lager.

Vad tror ni hände, jo samma dag som jag beställt så fanns den helt plötsligt inte i lager! Jag ringde & gormade med supporten men dom kunde inte hjälpa. Samma med, den att datumet för när den skulle komma in flyttades fram typ var fjärde dag & efter lite spaning på nätet så insåg jag att läsaren faktiskt nog inte fanns att få tag på någonstans & det kändes som att Pixmania helt enkelt lurades för att låsa kunder att beställa & sedan vänta på leveransen. Jag avbeställde självklart & bad dem dra!!!

Det värsta med detta är dock att jag aldrig fått någon återbetalning! Ja inte förrän jag ringt dem & skällt, då har jag fått den dagen efter. Dom lyckades skicka ett fodral som jag inte hämtade ut, det återgick till lager & jag fick den 13/1 mail om att den kommit tillbaks & att dom skulle behandla återbetalningen. Tror ni jag fått några pengar, näää. Ringde i dag & trackade de stackars killar som sitter i supporten & dom lovade att fixa detta så jag hoppas ha pengarna i morgon.

Det hör till saken att jag tagit allt detta på handelsbanken finans vilket gjort det extra krångligt, i början så skyllde Pixmania på handelsbanken vilket självfallet är en utopi! Det var nog droppen för mig.

Ni handlar där på egen risk & det fungerar säkert om allt flyter på & varan finns i lager men lita absolut inte på deras lagerstatus!

Postad 30 January 2012 - 18:04

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Trista erfarenheter! Jag hade tur med Pixmania vad det verkar. De har ju rätt blandade omdömen på Prisjakt.

Slutsatsen är väl att det är värt ett lite högre pris att handla från Bokus.

Kan ju vara så att bc står för "black" eller "black colour"...

Så är det säkert. Specarna stämmer ju annars.

Postad 31 January 2012 - 07:54

gojan
  • gojan
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Går att köpa direkt från Sony också (det gjorde jag). De har den inne står det på deras hemsida. Kostar visserligen 1 700 för den svarta (1 550 för den vita)

/Gojan

Postad 31 January 2012 - 13:10

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0
Som jag skrev tidigare så hade jag ju otroliga problem att få tag på en PRS-T1, vad blev det då i stället?

Jag tappade sugen ett tag & fortsatte att låna frugans Ipad emellanåt för att läsa. Hamnade plötsligt på Bokus här i Gbg & dom hade ett demoex av Sonyn hemma som jag fick testa, stod & läste ett tag men mina ögon drogs hela tiden mot Samsungs 8.9-tums platta som låg bredvid så jag lyfte den & började läsa. Klart bättre än Ipad2 helt klart då upplösningen är högre samt plattan ngt mindre & mycket lättare.

Jag har nu haft en sådan i snart en månad & kan inte hålla med vissa i detta forum som håller dessa plattor som värdelösa för seriös e-bokläsning. I strålande solsken så faller den platt men jag söker alltid skugga så det ordnar sig nog.

Fördelen är självfallet mångsidigheten, nackdelen ska väl då vara att en e-ink är vilsammare i längden vid goda ljusförhållanden. Jag har nu läst 6 böcker & inte upplevt den trötthet i ögonen som jag upplevde med frugans Ipad, tror mest det beror på att jag lärt mig att ställa in färg på bakgrund & text samt bakgrundsljus på ett så bra sätt som möjligt.

I ljusa förhållanden så är det vit bakgrund med svart text som gäller, i skum belysning & mörker så kör jag mörkbrun bakgrund & vit text. I båda fallen så gäller så lågt bakgrundsljus som möjligt & med dessa inställningar så är den mycket trevlig att läsa på & formatet på 8.9:an känns optimalt!

Ja ja, jag kan ha missat något men jag var inte sådär fantastiskt impad av e-ink där jag stod i butiken & testade, mycket mer reflektioner av butiksbelysningen än vad jag förväntat mig & inte alls den kontrast i texten jag hoppats på...

Postad 31 January 2012 - 22:38

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Håller med. Valet mellan läsplatta med e-ink och en surfplatta är helt klar en smaksak (ett ekonomiskt val också förstås eftersom det skiljer någon tusenlapp). Själv föredrar jag e-bläcket efter att ha läst en hel del på en vanlig bärbar dator. En bra surfplatta kanske ger en annorlunda läsupplevelse än en vanlig dator.

Postad 21 April 2012 - 11:52

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Test: De bästa e-boksläsarna

Postad 14 May 2012 - 01:07

Xenu
  • Xenu
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Har precis beställt en nook simple touch med glowlight på ebay. Det är min första läsplatta så det skall bli mycket intressant att få testa den. Jag återkommer med en recension om 1-2 veckor när den kommit.

Postad 17 May 2012 - 14:15

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
VIlken e-bokläsare ska man egentligen satsa på?

Hatar alla dessa böcker som tar en massa plats och aldrig läses och hade därför tänkt att döda bokhyllan nu i sommar. Har redan en Ipad så det primära målet med läsaren är att den ska vara riktigt skön att läsa på, vara smidig att föra över lånade böcker till samt ha stor lagringskapacitet.

Otroligt tacksam för tips!

Postad 18 May 2012 - 16:42

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
http://bibliotekarie...tag/lasplattor/ ger rätt givande läsning om olika plattor och hur man använder dem.

Postad 19 May 2012 - 23:35

Xenu
  • Xenu
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

VIlken e-bokläsare ska man egentligen satsa på?

Hatar alla dessa böcker som tar en massa plats och aldrig läses och hade därför tänkt att döda bokhyllan nu i sommar. Har redan en Ipad så det primära målet med läsaren är att den ska vara riktigt skön att läsa på, vara smidig att föra över lånade böcker till samt ha stor lagringskapacitet.

Otroligt tacksam för tips!

Jag läste en del recensioner innan jag bestämde mig för en nook simple touch with glowligt som säljs av barns and noble. Jag har inte fått den ännu så jag kan inte säga om jag är nöjd men på pappret verkar den perfekt för mig. Till sist stod det mellan den och Iriver story HD. Iriver har lite bättre upplösning på skärmen men nooken har flera andra fördelar, den är lite lättare, den har pekskärm och saknar tangentbord vilket gör den mindre och smidigare. Den har dessutom en inbyggda ljusdioder som kan tändas när man vill läsa i mörkret.

En nacktdel med nooken är att den inte säljs i Sverige och därför blev lite dyrare i inköp. Jag beställde den via ebay från England och fick betala 1800:- (med frakt och moms inräknat). Det finns även en billigare variant av nooken utan glowlight.

Nooken har 2 gig inbyggd lagring vilket torde räcka men det går även att sätta in ett microsd-kort med upp till 32Gb extra. Jag tror iriver har liknande men eftersom böcker tar lite plats så brukar det inte vara några problem.

Jag har börjat låna böcker på biblioteket för att testa när min platta kommer. Du får låna böckerna i 28 dagar sedan spärras dem och du måste låna om boken för att fortsätta läsa (det finns program som tar bort skyddet dock). Det skall bara vara att lägga över böckerna via usbkabel eller lägga över de till microSD-kortet.

Jag återkommer för hoppningsvis om en vecka med mina synpunkter när jag testat den.

Postad 20 May 2012 - 14:39

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

*text*

Tack för svaret!

Nooken ser verkligen lovande ut men lite väl dyr kanske. Samtidigt så har jag väl främst funderat över en Sony PRS-T1 vilken inte är så mycket billigare.

Jag ser fram emot ditt omdöme av Nooken!

Postad 20 May 2012 - 15:38

danilo2001
  • danilo2001
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

*text*..

OK, allt är ju tycke och smak men min åsikt är...

Ska man bara läsa och läser mycket (och kolla mailen eller nyheterna max.) så är e-ink bara så jävla mycket bättre.
  • Läser man mycket så blir det skillnad för ögonen.
  • Man slipper leta upp skugga! (Duh) Använde en kompis surfplatta i trädgården i helgen (xoom, ingen aning var den placerar sig i förhållande till andra med blänk) och fast jag skuggade den med kroppen så var det segt att läsa + att mina solbrillor filtrerade visst bort 80 % av skärmen så jag var tvungen att läsa utan. Störigt värre! Detta är ett 0 problem med e-ink.
  • Vikten.Efter en timme är det stor skillnad i handleden när man håller den i ena handen.
  • Batteritiden. Största problemet med batteritiden med e-ink är att man glömmer ladda den för man behöver göra det så ytterst sällan.

Men som sagt. Man ska läsa mycket annars kan man lika gärna ta en surfplatta som är mer mångsidig.

Till "Erikhu":

Jag har själv en PRS-T1 och är väldigt nöjd med den MEN inte med "nattbelysningstillägget (som gör Sonyn lika dyr som Nook Glow). Skulle jag köpt en ny idag hade jag nog hoppat på Nook Glow. Det bästa är ju om du har en polare som åker på affärsresor till USA och som kan plocka upp en till dig. Gör det hela markant billigare!
(Men roota Nook:en. Verkar vara kassa på att bättra på mjukvaran på den men rootkitet ska vara väldigt dugligt.)

Postad 20 May 2012 - 23:16

Xenu
  • Xenu
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Min Nook kom tydligen fram till min ica-butik redan i fredags. Det får anses vara godkänd frakttid då jag beställde den förra söndagen och den skickades på måndagen från England. Jag hämtade den för några timmar sedan och har hunnit bekanta mig med den något.

Priset blev 1800:- inkl. frakt/moms vilket jag tyckte var helt ok. De andra läsarna jag kikat på kostade omkring 1500:- i svenska butker.

Detta är min första eboksläsare så jag har inget att jämföra med men jag kan bara säga att jag är mycket nöjd med mitt köp och läsaren är över förväntan. Jag har svårt att tänka mig att det finns en annan läsare som utseende och designmässigt är bättre än nooken. Jag gillar den stilrena, matta ramen utan plåttriga knappar som andra läsare har. Det ger ett lugnt och behagligt uttryck och inget som stör läsandet.Tryckskärmen fungerar utmärkt och jag kommer förmodligen aldrig använda de mycket diskreta tryckknapparna på höger och vänster sida om skärmen. Bläddra genom att svepa fingret känns helt naturligt.

Den funktionen som gjorde att jag till sist valde nooken var "glowlight" - de små lysdioderna i övre kanten av skärmen som möjliggör läsning i mörker och i svag belysning. Efter att ha testat funktionen har jag svårt att tänka mig en läsare utan den. Jag kommer kanske inte läsa så mycket i total mörker men jag har redan haft användning för glowlight när det började skymma och jag inte ville lyfta mig från soffan för att tända taklampan. Väldigt smidigt att bara tända glowlighten minimalt. Detta måste vara en funktion som kommer på andra plattor snart - helt oumbärlig enligt mig.

Till läsaren följde en usb-kabel som används för att koppla ihop den med en dator och ladda den. Adaptern för strömuttaget passar inte svenskt bruk men jag tror jag har en usb-ström adapter liggande någonstans. De kan ju inte kosta många kronor annars.

Mjukvaran känns relativt smidig och enkel. Det hade säkert gått att göra mycket mer med den och om jag tröttnar så får jag undersöka om det lönar sig att roota men i dagsläget är jag bara intresserad av att läsa böcker på den och det fungerar perfekt. Det finns ett inbyggt engelskt uppslagsverk och jag hade gärna sett att det fanns möjlighet att lägga till ett svenskt. Jag hade också gärna sett någon form av wiktionary integration (och wikipedia). Jag hade också gärna velat ha boksamlingsprogrammet Alexandria i läsaren (eller motsvarande program) så att jag kunde listat lästa böcker och haft möjlighet att betygsätta och kommentera dem.

Jag lade in ett 500-tal böcker på ett 8gig microsd-kort som jag hade liggande och jag har bara använt en bråkdel av platsen på minnet. Jag kommer aldrig kunna hinna läsa så många böcker att minnesplatsen tar slut. Jag har också provat att låna epub-böcker på biblioteket och det funkar kanon. Jag vet inte om det är möjligt att köpa böcker via Barnes and Noble från Sverige direkt i läsaren. Men jag har tillräckligt med böcker i dagsläget så jag vet inte om det kommer bli aktuellt att försöka.

Sammantaget är jag jäkligt nöjd och jag tror, utan att ha testat några andra läsare, att nooken var det bästa valet för mig.

Redigerat av Xenu, 21 May 2012 - 09:08.

Postad 21 May 2012 - 12:38

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

*Mycket text*

Tack för omdömet! Nu känner jag mig så gott som övertygad på en sådan här.

Får man fråga vilken säljare som du köpte den av på Ebay. Det är alltid svårt att veta vilka man vågar lita på...

Postad 21 May 2012 - 15:57

Xenu
  • Xenu
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Tack för omdömet! Nu känner jag mig så gott som övertygad på en sådan här.

Får man fråga vilken säljare som du köpte den av på Ebay. Det är alltid svårt att veta vilka man vågar lita på...

Jag köpte den från denna säljare: http://myworld.ebay.co.uk/senap1979 men det verkar inte som att han har en med glowlight till försäljning för tillfället. Du kan ju alltid prova att kontakta honom.

Postad 21 May 2012 - 17:32

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Tack så mycket. Ska höra av mig till honom.

Postad 21 May 2012 - 19:18

Xenu
  • Xenu
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag skrev att det fanns ett inbyggt engelskt upplagsverk men jag menar ordbok för att slå upp engelska ord och inget annat för er som undrar.

Postad 21 May 2012 - 21:33

danilo2001
  • danilo2001
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Faaaan också.

Nu blev jag jävligt sugen på att köpa en Nook Glow. Köpte en PRS-T1 i höstas. Lite svårt att motivera nytt inköp igen :-(

Postad 21 May 2012 - 22:33

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

Faaaan också.

Nu blev jag jävligt sugen på att köpa en Nook Glow. Köpte en PRS-T1 i höstas. Lite svårt att motivera nytt inköp igen :-(

klart du ska byta! Så kan jag köpa din Sony för ett bra pris ;-)

Postad 22 May 2012 - 10:08

Xenu
  • Xenu
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Faaaan också.

Precis och när du köpt en nook så kommer det ytterliggare en annan med färgskärm som du kommer vilja ha. Teknik skapar ständiga habegär.

Lite uppdatering, jag har snart läst färdigt min första bok och gillar läsaren mer och mer. Det känns som att böcker var menade att läsas på detta sätt. Så naturligt. Så trevligt. Knapparna på sidan som jag igår sade att jag aldrig kommer att använda används nu flitigt :)

Jag gillar formatet på nooken, en del kanske vill ha en större skärm men jag tycker storleken är bra, något mindre än sidan på en pocketbok.

I går när jag satt ute i solen och läste slutade plötsligt pekskärmen att fungera. Vet inte varför men det hände två gånger och jag startade om nooken efter varje gång och sedan fungerade det igen. Jag hoppas att det bara var en temporär bugg.

Redigerat av Xenu, 22 May 2012 - 10:37.

Postad 23 May 2012 - 15:50

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Så har man beställt en Nook Simple Touch with Glowlight. :)
Hoppas på mycket skönlitteraturläsning nu i sommar och desto mindre kurslitteratur.

Postad 23 May 2012 - 23:03

Xenu
  • Xenu
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Så har man beställt en Nook Simple Touch with Glowlight. :)
Hoppas på mycket skönlitteraturläsning nu i sommar och desto mindre kurslitteratur.

Kul! Återkom gärna med en recension när du får den det skulle vara intressant att höra om du har samma uppfattning som jag. Jag upptäckte ytterliggare en positiv sak, jag vet inte om det är inbillning men jag verkar ha mycket lättare att läsa på bussen nu. Med vanliga böcker mår jag snabbt illa men jag verkar inte alls få samma problem med nooken. Kan det bero på att jag väljer större teckenstil och att jag inte behöver anstränga ögonen på samma sätt; bussens skakningar gör kanske att orden relativt sett inte skakar lika mycket när tecknen är större? Jag vet inte det var bara en reflektion.

Postad 24 May 2012 - 21:38

danilo2001
  • danilo2001
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Någon som provat beställa från http://www.shoperead...nook-2-glow.htm ?

Postad 25 May 2012 - 08:10

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

Någon som provat beställa från http://www.shoperead...nook-2-glow.htm ?

Tänk på att det är en amerikansk butik och att du därför kan råka på tull.

Postad 26 May 2012 - 06:13

danilo2001
  • danilo2001
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Tänk på att det är en amerikansk butik och att du därför kan råka på tull.

Ja, det var lite därför jag undrade. En del butiker verkar falla under tullarens radar.

Postad 28 May 2012 - 18:31

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hämtade precis min Nook. Riktigt snabb leverans verkligen.
Kommer att bli kul att se vad den går för (och om jag kommer att lämna Ipaden hemma i soffan nu i sommar). :)

Postad 15 June 2012 - 12:42

Unregistered508e5cf4
  • Unregistered508e5cf4
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Funkar det att låna böcker på bibliotek och läsa på Nooken?

Såg nu längre upp i tråden att det funkar, frågar då istället, gör man det direkt med läsaren, eller får man ta hem till datorn och sedan tanka över?

Redigerat av Unregistered508e5cf4, 15 June 2012 - 14:29.

Postad 16 June 2012 - 17:28

Xenu
  • Xenu
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Funkar det att låna böcker på bibliotek och läsa på Nooken?

Såg nu längre upp i tråden att det funkar, frågar då istället, gör man det direkt med läsaren, eller får man ta hem till datorn och sedan tanka över?

Du måste installera adobe digital edition, registrera dig samt registrera din "nook" i adobe programmet. Då får du låna boken i 28 dagar. Det största problemet jag haft är att det inte finns så många bra böcker på svenska. Ta tex Harry Potter-böckerna som jag tänkte låna/köpa till min dotter. Det går inte! Helt ofattbart att jag inte kan låna eller köpa en av världens mest sålda böcker på svenska. Det är nästan kriminellt.

Postad 18 June 2012 - 16:05

Xenu
  • Xenu
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag har märkt två problem med plattan efter någon månads användning.

1)Mjukvaran är lite väl spartansk vilket framförallt är problem för överskådligheten om man har en stor samling böcker.

2)Plattan är för beroendeframkallande och trevlig att läsa på att jag inte får ha den ifred!

Det första problemet kan jag inte lösa men det andra löste jag genom att precis beställa en till platta. Jag lyckades knipa en på ebay för 1150:- inkl frakt från Spanien.

Postad 05 July 2012 - 21:11

ibbles
  • ibbles
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Jag funderar själv på att skaffa en e-bokläsare men kommer använda den mer för tekniska texter än vanliga böcker, ett område som är betydligt snålare beskrivet i de recensioner jag läst än så länge. Så vad jag undrar är, hur hanterar dagens e-bokläsare texter som exempelvis http://www.icg.tu-gr.../scatteralloc-1? Hur klarar den de dubbla kolumnerna med text? Ser ekvationer ut som de ska (sid. 3)? Klara det vektorgrafik (sid 4)? Hur blir algorithmbeskrivningarna (sid 6)? Bilder som överlappar båda kolumnerna med text (sid 9)? Vad händer om man zoomar in i en PDF, flödar den om texten på något smart sätt eller får man panorera fram och tillbaka för att läsa? Hur små kan tecken bli och fortfarande vara läsliga? Se exempelvis r:et under summa-teknet till höger på sida 3.

Jag skulle bli glad om någon kunde ta lite foton av en läsare visande lite olika sidor från PDF:en länkad ovan.

Postad 05 July 2012 - 23:38

Xenu
  • Xenu
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag testade pdf-filen i min nook simple touch glowlight. Väljer man en liten textstorlek så visas pdf-filen precis som på en pc med dubbla kolumner, ekvationer och diagram. Men då är texten så liten att den är omöjlig att läsa. Väljer man istället en textstorlek så att texten blir läsbar så blir diagrammen och ekvationerna i princip helt oläsbara. De lägger sig på fel sidor, kapas av på hälften, diagramtexter hamnar helt fel osv. Nooken har en 6-tums skärm vilket är på tok för litet för denna sortens texter.

Kanske bör du kika på en Kindle DX Graphite: http://www.youtube.c...h?v=hHaLbmoU_co

Annars skulle jag personligen köra på en ipad den är betydligt mer flexibel mjukvarumässigt och skall man inte läsa flera timmar i sträck så fungerar den säkert utmärkt att läsa på.

Postad 01 August 2012 - 13:32

qwerty76
  • qwerty76
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Nån som det senaste beställt en Nook Glowlight, ska beställa en nästa vecka och tänkte om ni har tips på en EU säljare som man kan lita på..

Har kommit fram till detta efter en sommar med försök att läsa på en Ipad, vilket funkar bra inomhus.. Men vill nu ha en med riktig E-ink, fast jag läser mycket på kvällen och sambo gillar inte sänglampa därför måste det bli en glowlight. Eller har det lanserats nåt nytt med inbyggd belysning?

Redigerat av qwerty76, 01 August 2012 - 13:34.

Postad 10 August 2012 - 09:41

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Hos Claes och kanske också Kjell finns små läslampor som man kan klämma fast på fodralet till en läsplatta. De är inte lika kraftiga som en vanlig sänglampa.

Postad 11 August 2012 - 07:41

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Denna helg säljs Iriver Story HD Wifi för 990:- på Inwarehouse.se (och 995:- på Komplett.se)

Notera dock att detta inte är modellen som kan låna böcker från biblioteket direkt från plattan - då behöver man tydligen denna:

Postad 14 August 2012 - 20:53

pko
  • pko
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
Hur står sig Iriver HD mot Sonys läsare? Bättre upplösning på Iriver, men Sonyn kanske är smidigare? Hade gärna skippat alla knappar på Irivern rent designmässigt, men det kan man nog leva med.

Ingen som lyckats modifiera en vanlig HD så den funkar mot biblioteket, borde ju egentligen bara vara firmware som skiljer mot biblioteksvarianten?

Postad 24 August 2012 - 22:22

Unregistereda3a640ae
  • Unregistereda3a640ae
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag har inte testat iRiver HD, men jag har Sony PRS-T1. Upplösningen hos den räcker till för att ha ganska liten text. Jag upplever inte att jag verkligen behöver en högre upplösning. Jag har relativt bra syn, så jag tror det är tillräckligt för de flesta om det är tillräckligt för mig. Om du vill testa själv, har jag sett att Sony har sin läsare inne på Sony-centret på Regeringsgatan. Då kan du själv konstatera om den läsarens upplösning är tillräcklig för dig.

Postad 06 September 2012 - 22:23

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Nya Kindle "Pappersvit" med bakgrundsbelysning:

Postad bild

Hos Amazon

Postad 07 September 2012 - 06:49

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Synd att man inte kan beställa utanför USA bara, då hade jag uppgraderat min Touch.

Postad 07 September 2012 - 16:06

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Kan tänka mig att de tar emot beställningar från Europa senare under hösten efter att den inledande amerikanska marknaden blivit tillgodosedd.

Ser helt klart ut att vara den bästa E-ink plattan hittills - hårdvarumässigt (och då bortser vi från avsaknaden av e-pub och låsningen till Amazon-affären.)

Engadget Hands-on Kindle paperwhite

Postad 07 September 2012 - 16:29

Splinter Snake
  • Splinter Snake
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag jämförde Kindle, Iriver och Sony-läsarna innan jag köpte. Kindle var billigare, Iriver lockade med sin högupplösta skärm men jag slog till på Sony-läsaren. Irivern verkade för krånglig i sina menyer (oanvändarvänliga) och Kindle kändes för låst. Sony PRS-T1 har fungerat jättebra för mig och är väldigt lättnavigerad. Jag rekommenderar den därför!

Postad 09 September 2012 - 20:43

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Kan inte påstå att jag kännt mig låst på något sätt med min Kindle.

Postad 15 September 2012 - 20:45

fygsia
  • fygsia
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har under sommaren börjat läsa böcker på min surfplatta, fungerar riktigt bra.... tills jag kom till badstranden... fullkomligt omöjligt att läsa, bara reflexer trots mixtrande med olika bakgrunder.

Så jag bestämde mig för att köpa en e-boks läsare, min vana trogen började jag jämföra på nätet, och kikade framför allt på kindle och nook.
Efter en del tvekande så bestämde jag mig för en nook med glowlight, främst för att det finns möjlighet att låna på bibliotek och att den såg mer "grepp vänlig" ut än kindle paperwhite (ej releasad än dock).

Men XXXXXXX vad irriterad jag blev när jag gick till barnes & nobles site för att beställa och kommer till betalningen, då får man inte köpa när man är svensk :(((((
...jag blir så trött på dessa betong häckar till bolag (både skiv, film och tydligen även bok branschen) som fortfarande lever kvar i regions begränsningar.... vill dom inte tjäna pengar eller???

Nåväl jag tog Xenu's rekommendation av ebay försäljare och köpte mig en nook glowlight.... jag har inte fått den än, men undrar lite om jag gjort bort mig...
...jag kommer nog att köpa böcker mest hos barnes & noble, men... kommer det att funka från nook:en om jag har svenskt abonnemang?... eller har jag lagt ner 167 pund på något som jag inte kommer kunna använda ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.