* Officiell tråd - Sony VPL-HW20 *
466 svar till detta ämne
Postad 09 december 2010 - 23:24
Colamannen
-
Colamannen
-
Forumräv
-
-
757 inlägg
MultiPixen är en mycket bra duk. T.o.m. en av de bästa i världen.
Men allt hänger ju på vad man har för rum och förutsättningar.
Kalibrerade för övrigt om HW20 och HW15 igen idag. HW20:an börjar bli ordentligt inkörd nu. Jag har kalibrerat HW20 i omgångar nu efterhand som lampan bränner in och idag var förhoppningsvis sista gången på tag iaf.
Jag kan konstatera att mitt tidigare uttalande om att HW20 ärmer lik VW85 än HW15 står fast.
MVH
/Jakob
Postad 10 december 2010 - 07:58
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7 899 inlägg
Jag kan konstatera att mitt tidigare uttalande om att HW20 ärmer lik VW85 än HW15 står fast.
MVH /Jakob
Då är jag ännu närmare ett köp... Har dock inte kollat på den själv än, har inte haft tid.
Postad 11 december 2010 - 11:53
jln
-
jln
-
Lärjunge
-
-
463 inlägg
Hej!
Nu har jag plöjt igenom HW15 manualen och den skall vara samma som HW20 när det gäller lensshift om jag förstått det rätt. Jag har räknat fel enligt ovan. Enligt två olika säljare av projektorer så är optimal placering av denna projektor mitt lins i linje med överkant duk. Man vill inte maximera lensskiften pga av bildkvaliteten. I bruksanvisningen på sidan 19 så står det att maximal lensshift är 65% av dukhöjden vilket ger att om du har en duk på 100" (höjd=1245) så är lensshiften 809mm.
x= maxiamlt avstånd ovan duk.
x=(1245/2+809)-1245= 187mm kan man ha maximalt sin projektor ovan en 100" duk.
Tänk på att ju närmre projektorn du har duken desto mindre blir lensshiften.
Jag har även räknat på sidan 77 och 78 på en 100" duk.
y' min= 623mm
y' max= 1078mm
x= Avstånd tak till centrum lins = 268,5mm (S.80)
y min= y' min - x = 623 - 268,5 = 354,5mm över centrum duk => 354,5 - 1245/2 = -268mm under dukkant
y max = y' max - x= 1078 - 268,5= 809,5mm över centrum duk => 809,5 - 1245/2 = 187mm ovan dukkant
Postad 11 december 2010 - 15:59
LorenzoLameass
-
LorenzoLameass
-
Amatör
-
-
72 inlägg
[quote name='Colamannen' date='Dec 9 2010, 23:24 ' post='3117794'] Kalibrerade för övrigt om HW20 och HW15 igen idag. HW20:an börjar bli ordentligt inkörd nu. Är det märkbar ljudskillnad mellan HW20 och HW15 och är det stor skillnad bildmässigt på HW20 i normal alt. ecomode?
Redigerat av LorenzoLameass, 11 december 2010 - 16:00.
Postad 13 december 2010 - 08:58
Unregisteredb6367e16
-
Unregisteredb6367e16
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Enligt två olika säljare av projektorer så är optimal placering av denna projektor mitt lins i linje med överkant duk. Man vill inte maximera lensskiften pga av bildkvaliteten.
Jag är säker på att säljarna är kunniga men jag skulle ändå vilja ifråga sätta  . Vad är det som gör att det optimala optiska läget skulle vara med så mycket lens shift? Om du tänker dig att kika på en duk som är något annat än helt vit så vill jag säga att den optimala placeringen är att linsen ska sitta lika mycket över mitten på duken - som dina ögon kommer att vara under mitten på duken. Då får du maximalt med infallande ljus. Det är mina teorier i alla fall...
Postad 16 december 2010 - 23:20
HenkeEdge
-
HenkeEdge
-
Veteran
-
-
1 848 inlägg
Enligt två olika säljare av projektorer så är optimal placering av denna projektor mitt lins i linje med överkant duk. Man vill inte maximera lensskiften pga av bildkvaliteten.
Gäller inte det där om man nu maxar lensshiften i båda riktiningarna, tror inte du upplever någon försämring alls om du tex bara flyttar bilden i höjdled.
Postad 17 december 2010 - 09:56
Dave R
-
Dave R
-
Lärjunge
-
-
358 inlägg
Vad har den här projektorn för native-kontrast? Hur är det med dynamisk iris? Finns det (eller hur uppnås den dynamiska kontrasten)? Är den tyst? Är projektorn som helhet tyst?
Redigerat av Dave R, 17 december 2010 - 10:03.
Postad 17 december 2010 - 10:03
Dave R
-
Dave R
-
Lärjunge
-
-
358 inlägg
Gäller inte det där om man nu maxar lensshiften i båda riktiningarna, tror inte du upplever någon försämring alls om du tex bara flyttar bilden i höjdled.
Det sprids och har spridits oändligt mycket myter om lensshift och dess påverkan på bilden. Mig veterligen är det till att böra med individuellt beroende på vilken lins projektorn i fråga har, bilden kan alltså rentav vara bättre mot ändlägena. Men framförallt är skillnaden/bildförsämringen p.g.a. lensshift minimal.
Postad 17 december 2010 - 10:40
jln
-
jln
-
Lärjunge
-
-
463 inlägg
Det sprids och har spridits oändligt mycket myter om lensshift och dess påverkan på bilden. Mig veterligen är det till att böra med individuellt beroende på vilken lins projektorn i fråga har, bilden kan alltså rentav vara bättre mot ändlägena. Men framförallt är skillnaden/bildförsämringen p.g.a. lensshift minimal.
Jag kan bara vidarefordra den informationen som de som väldigt duktiga på bild sagt till mig och det är att man skall undvika ändlägena generellt. Detta är ingen myt. Men sedan är det upp till dig att bedöma effekten av det. Sedan beror också på den projektor du köper och var de har lagt det optimala läget.
Postad 17 december 2010 - 22:27
Colamannen
-
Colamannen
-
Forumräv
-
-
757 inlägg
Är det märkbar ljudskillnad mellan HW20 och HW15 och är det stor skillnad bildmässigt på HW20 i normal alt. ecomode?
Ingen direkt ljudskllnad mellan modellerna vad jag kan höra. Men små variationer mellan olika exemplar finns ju alltid. HW20 blir ljusstarkare i högt lampläge men tappar en del i svärtan då. Vad man kör beror på miljö, dukstorlek och egna preferenser. Vad det gäller lensshift så är det naturligtvis omöjligt att fysiskt flytta optiken utan det på någotsätt påvekar bilden. MEN min egen åsikt är att så länge man håller sig borta från ändlägena så bir effekterna mycket (eller t.o.m. extremt) milda. Den bästa bildplaceingen för Sonyn är att sätta linsen mitt i bilden, men sedan spelar duken natrligtvis in (som någon redan nämnde). Vill man köra takmonterat (vilket oftast är mest prakiskt) så kan HW20 som högst sitta runt 15% av bildhöjden över duken. För att undvika lenshiftens ändläge och ändå ha något att spela med så är dukens överkant en helt klart vettig placering. Men det är inte en optimal placering i alla kofigurationer, bara för de som vill takmontera och som har dukar sm fungera bra för ändamålet. MVH /Jakob
Postad 23 december 2010 - 14:39
LorenzoLameass
-
LorenzoLameass
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Ingen direkt ljudskllnad mellan modellerna vad jag kan höra. Men små variationer mellan olika exemplar finns ju alltid.
HW20 blir ljusstarkare i högt lampläge men tappar en del i svärtan då. Vad man kör beror på miljö, dukstorlek och egna preferenser.
Vad det gäller lensshift så är det naturligtvis omöjligt att fysiskt flytta optiken utan det på någotsätt påvekar bilden. MEN min egen åsikt är att så länge man håller sig borta från ändlägena så bir effekterna mycket (eller t.o.m. extremt) milda.
Den bästa bildplaceingen för Sonyn är att sätta linsen mitt i bilden, men sedan spelar duken natrligtvis in (som någon redan nämnde). Vill man köra takmonterat (vilket oftast är mest prakiskt) så kan HW20 som högst sitta runt 15% av bildhöjden över duken. För att undvika lenshiftens ändläge och ändå ha något att spela med så är dukens överkant en helt klart vettig placering. Men det är inte en optimal placering i alla kofigurationer, bara för de som vill takmontera och som har dukar sm fungera bra för ändamålet.
MVH /Jakob
Ska fästa ett chieffäste i taket innan projjen kommer. Hur hamnar optiken på hw20? Är den i exakt mitten av projjen i jämförelse med fästet?
Postad 23 december 2010 - 15:15
jln
-
jln
-
Lärjunge
-
-
463 inlägg
Ska fästa ett chieffäste i taket innan projjen kommer. Hur hamnar optiken på hw20? Är den i exakt mitten av projjen i jämförelse med fästet?
Se sista sidan i manualen innan indexet så får du exakt måttangivelser.
Postad 23 december 2010 - 19:34
LJN
-
LJN
-
Forumräv
-
-
905 inlägg
Jag förstår vad LorenzoLameass menar. Och Sony avviker här, skruvhålen för takmontage sitter inte "symmetriskt" med projektorns linscentrum. Jag hade själv en hel del inmätningar för att få mitt universalfäste i "centrumlinjen" på projektorn. Inte helt lätt kan jag säga om man ska få det perfekt inom någon millimeter som man gärna vill eller?
Så det gäller att mäta in / rita upp en centrumlinje på projektorns "undersida" Jag tog en papperstejp som jag linjerade och använde som "centrumriktmedel" för fästet. Tejpen togs sedan bort.
Lycka till! Lennart
Postad 06 januari 2011 - 12:01
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3 586 inlägg
Postad 06 januari 2011 - 15:38
Unregistered39429
-
Unregistered39429
-
Mästare
-
-
3 116 inlägg
AVForums recension: http://www.avforums....tor-Review.html
Excellent Greyscale performance out of the box with low dE errors<LI>Excellent colour performance close to Rec.709 in Normal mode verkar ju räcka med DVE kalibrering på HW20!
Postad 06 januari 2011 - 15:58
Unregisteredb6367e16
-
Unregisteredb6367e16
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Excellent Greyscale performance out of the box with low dE errors<LI>Excellent colour performance close to Rec.709 in Normal mode
verkar ju räcka med DVE kalibrering på HW20!
Bara det är ju värt 2,500 kr
Postad 06 januari 2011 - 16:54
Unregistered39429
-
Unregistered39429
-
Mästare
-
-
3 116 inlägg
Postad 12 januari 2011 - 01:41
Bruno_22
-
Bruno_22
-
Rookie
-
2 inlägg
Tjena, tycker tråden har dött lite.. =)
Jag är nybörjare vad gäller projektorer men efter att ha lusläst lite forum så känns d ändå som
att sony verkar grymma,
nu till min fråga, både hw15 och hw20 verkar ha väldigt goda ord om sej, känner att 28k för hw20 är
kanske lite i överkant då hw15 är 10k billigare, hur anser ni!?
är d värt att sikta in sej på hw20, är d "sån" stor skillnad mot hw15?
MVH Emil
Postad 12 januari 2011 - 07:57
jln
-
jln
-
Lärjunge
-
-
463 inlägg
Tjena, tycker tråden har dött lite.. =)
Jag är nybörjare vad gäller projektorer men efter att ha lusläst lite forum så känns d ändå som att sony verkar grymma,
nu till min fråga, både hw15 och hw20 verkar ha väldigt goda ord om sej, känner att 28k för hw20 är kanske lite i överkant då hw15 är 10k billigare, hur anser ni!? är d värt att sikta in sej på hw20, är d "sån" stor skillnad mot hw15?
MVH Emil
Nu är det inte så lätt att hitta några nya HW-15 de är nästan slut och jag har mig att de flesta demo ex och de börjar ta slut de också. Det är större skillnad mellan HW15 till HW20 än mellan HW10 till HW15. HW20 är mer lika HW85 än HW15. HW20 har HW85 SXRD paneler. Men det är bara du som kan avgöra om det är värt den mellan skillnaden i pengar. För vissa är det stor skillnad och för vissa är den liten.
Postad 12 januari 2011 - 08:25
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7 899 inlägg
Nu är det inte så lätt att hitta några nya HW-15 de är nästan slut och jag har mig att de flesta demo ex och de börjar ta slut de också. Det är större skillnad mellan HW15 till HW20 än mellan HW10 till HW15. HW20 är mer lika HW85 än HW15. HW20 har HW85 SXRD paneler. Men det är bara du som kan avgöra om det är värt den mellan skillnaden i pengar. För vissa är det stor skillnad och för vissa är den liten.
Förvisso, men tänk på att han är nybörjare och då skulle jag säga att HW15 "duger" mer än väl. Men precis som du säger så är den svår att få tag på nu.
Postad 12 januari 2011 - 14:35
Bruno_22
-
Bruno_22
-
Rookie
-
2 inlägg
Förvisso, men tänk på att han är nybörjare och då skulle jag säga att HW15 "duger" mer än väl. Men precis som du säger så är den svår att få tag på nu.
Såg det nu med, tänkte inte riktigt på det! Får läsa lite mer forum o se om det finns nåt annat alternativ!
Postad 14 januari 2011 - 00:09
svens
-
svens
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Såg det nu med, tänkte inte riktigt på det! Får läsa lite mer forum o se om det finns nåt annat alternativ! 
Ett bättre alternativ till HW15 är HW20!!! Jag hade i stort sett bestämt mig för en HW15, men skulle bara kolla lite på HW20. Suck. Att man aldrig lär sig... HW15 är fantastisk, men inte jämfört med en HW20. Så det blev en HW20, och nu efter 25 timmar tycker jag till och med att den var billig - och den är inte ens kalibrerad ännu. Om jag ska försöka beskriva skillnaden mot min gamla projektor - en Sharp XV-Z3000E från 2006 - så är det hur man upplever alla "ytor". Ta t ex den gamla Kellys Hjältar från 1970 (DVD); med Sharpen såg man att Telly Savalas var solbränd - med HW20 ser man hur riktigt ont den där solbrännan gör, eftersom han måste ha skaffat den på en eller två dagar...
Postad 14 januari 2011 - 21:18
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3 992 inlägg
Fortfarande inga bilder på denna projen eller screenshots i galleriet? Kan ingen lycklig ägare till HW20:an knäppa några foton och lägga upp?
Postad 15 januari 2011 - 22:24
Unregistered95ac8a8d
-
Unregistered95ac8a8d
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Om någon köpt denna projektor,skriv gärna vad ni tycker om den (Bild,handhavande,fläktljud,m.m).
Postad 15 januari 2011 - 22:44
jln
-
jln
-
Lärjunge
-
-
463 inlägg
Fick min i veckan och det är superb bild (det hade jag väl tyckt med ganska många, hade Optoma H78 innan). Om jag förstått det rätt så är det en av de neutralaste projektorerna i sin grundinställning. Det är ganska bra handhavande och tyst. Det var en av mina viktigaste parameter efter jag ägt en H78 som var en av de tystaste du kunde köpa då. Sonyn ligger ungefär lika kanske strax under. Håller på att bränna in den innan kalibreringskillen kommer. Köper man projektorer på denna nivå tycker jag det är ett måste att kalibrera om man har en inom rimlig distans från hemmet.
Redigerat av jln, 15 januari 2011 - 22:45.
Postad 20 januari 2011 - 22:47
LorenzoLameass
-
LorenzoLameass
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Verkar inte vara någon jätterusch efter denna projje om man ser till antal omdömen?...Kan det vara priset som agerar flaskhals eller börjar försäljningen ta fart under vårkanten?
Postad 21 januari 2011 - 11:36
Karamasha
-
Karamasha
-
Beroende
-
-
1 269 inlägg
Verkar inte vara någon jätterusch efter denna projje om man ser till antal omdömen?...Kan det vara priset som agerar flaskhals eller börjar försäljningen ta fart under vårkanten?
Kanske priset, för det ju kommit många projjar runt 10k som faktiskt är riktigt bra. Dyrare projjar är bättre men det tar ju inte bort den höga bildkvalité som billigare projjar har. /karra
Postad 21 januari 2011 - 12:08
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7 899 inlägg
Fortfarande inga bilder på denna projen eller screenshots i galleriet? Kan ingen lycklig ägare till HW20:an knäppa några foton och lägga upp?
Nu har jag lite dålig koll på vilka som har den men jag vet att morlock har den och jag hoppas inte att han fortfarande har den liggandes i lådan! Men jag håller med dig, ni som har den; upp med bilder här eller i era gallerier.
Postad 21 januari 2011 - 20:09
Costanza
-
Costanza
-
Lärjunge
-
-
353 inlägg
Konstaterade precis att NetOnNet sänkt priset med 3000 idag. Är det permanent månne? Visst är 23990 fortfarande en hel del mer några konkurrenter, men personligen börjar jag bli väldigt sugen nu.
/Olof
Postad 21 januari 2011 - 21:39
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4 127 inlägg
Konstaterade precis att NetOnNet sänkt priset med 3000 idag. Är det permanent månne? Visst är 23990 fortfarande en hel del mer några konkurrenter, men personligen börjar jag bli väldigt sugen nu.
/Olof
Ring till netonnet och kolla av, sen ringer du till någon seriös HEMBIObutik som faktiskt kan ge dig lite hjälp och support. Där kikar du av med dom om dom kan matcha netonnet´s pris.
Postad 21 januari 2011 - 21:43
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1 045 inlägg
/Olof
Du får INGEN primesupport om du köper av Netonet, då de gråimporterar Samma gäller Projectorshop24 .. ingen primesupport .. Maveric  Verkar inte vara någon jätterusch efter denna projje om man ser till antal omdömen?...Kan det vara priset som agerar flaskhals eller börjar försäljningen ta fart under vårkanten?
Det är stor efterfrågan och det finns inga kvar iå central lager av de som är så kallat "svensksålda" Maveric
Redigerat av Unregistered1939, 21 januari 2011 - 22:00.
Postad 21 januari 2011 - 21:49
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1 045 inlägg
Ring till netonnet och kolla av, sen ringer du till någon seriös HEMBIObutik som faktiskt kan ge dig lite hjälp och support. Där kikar du av med dom om dom kan matcha netonnet´s pris.
Det kan dom inte .. Maveric  Om någon köpt denna projektor,skriv gärna vad ni tycker om den (Bild,handhavande,fläktljud,m.m).
Eftersom att det är samma som HW15 så kan jag bara säga Strålande på allt ! Dessutom bättre bild än på HW15 .. så det betyder ju ännu mer strålande Maveric
Postad 21 januari 2011 - 21:50
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4 127 inlägg
Det kan dom inte ..
Maveric 
Är det utan supporten och gråimport så kan ju en rabatt på 3000kr kvitta.
Postad 21 januari 2011 - 22:01
Costanza
-
Costanza
-
Lärjunge
-
-
353 inlägg
Du får INGEN primesupport om du köper av Netonet, då de gråimporterar
Jag har egentligen inte tänkt mig att köpa på NetOnNet även om jag inte helt utesluter det. Min "plan" är att få en ordentlig titt på HW20, Panasonic 4000 och Epson 3600 på eminenta Lefflers här i Linköping. Där har jag inhandlat det viktigaste av det jag har, och är de bara i närheten av priset på lågpriskedjorna så handlar jag där. Men en sänkning på NetOnNet kan ju på sikt föra med sig sänkningar även hos konkurrenterna. /Olof
Redigerat av Costanza, 21 januari 2011 - 22:01.
Postad 21 januari 2011 - 22:08
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1 045 inlägg
Är det utan supporten och gråimport så kan ju en rabatt på 3000kr kvitta.
Helt klart .. Utan de tre åren primesupport och uppbackning av en riktig hembiobutik är man såld om projjen får problem. Visst har man vanlig garanti .. men hur är den ? Det vet man aldrig .. och dumt att chansa .. jag skulle inte göra det .. Anledningen till att Netonet har sänkt ytterligare 3000 kr från sitt tidigare pris .. kan bero på att jag ringde dom i onsdags och ville ha garantier för primesupport och de återkom med svaret att de inte får ge det pga att Sony inte tillåter dom att ge det .. Sony håller hårt på gränserna inom europa Edit: såg nu att projectorshop inte sänkt priset i sverige .. (men några tyskar har gjort det) Man kan tycka det är fel men i annat fall så skulle inte sony sälja en enda projje genom de återförsäljare som vi är vana att handla annat av i sverige. De har bojkottat sony förr och skulle gjort det igen. Jag förstår dom, då de står där med demorum och lägger tid på oss kunder, samt ger oss service när vi behöver det. Maveric
Redigerat av Unregistered1939, 21 januari 2011 - 22:19.
Postad 21 januari 2011 - 22:12
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1 045 inlägg
Min "plan" är att få en ordentlig titt på HW20, Panasonic 4000 och Epson 3600 på eminenta Lefflers här i Linköping.
Men en sänkning på NetOnNet kan ju på sikt föra med sig sänkningar även hos konkurrenterna.
Jag har redan kört en jämförelse ( och flera HW15/20 ägare med mig ) mellan de du nämner Jag tyckte att redan HW15 vann den kampen ganska enkelt. HW20 är därmed ohotad Men du skall så klart konstatera detta själv ... Man kan ju alltid hoppas på en sänkning och det kommer ju alltid Men inte pga att Netonet sänker .. Men jag noterar att priset också gått ner i tyskland Maveric
Redigerat av Unregistered1939, 21 januari 2011 - 22:17.
Postad 21 januari 2011 - 22:23
Costanza
-
Costanza
-
Lärjunge
-
-
353 inlägg
Jag har redan kört en jämförelse ( och flera HW15/20 ägare med mig ) mellan de du nämner
Jag tyckte att redan HW15 vann den kampen ganska enkelt. HW20 är därmed ohotad Men du skall så klart konstatera detta själv ...
Man kan ju alltid hoppas på en sänkning och det kommer ju alltid Men inte pga att Netonet sänker .. Men jag noterar att priset också gått ner i tyskland
Maveric
Japp, det gäller ju att hitta den projektor JAG gillar bäst (för rimliga pengar). Jag har ju sett på annat forum att exempelvis du föredragit Sonyn, medan en annan (till synes vettig och sansad) istället valde Panasonicen. Jag har kommit fram till att jag TROR att alla mina kandidater är bra, och jag TROR också att de egenskaper jag i nuläget ser som prioriterade är filmflyt och ljudnivå. Därför ligger, baserat av vad jag läst mig till, just Sonyn i "pole position". MEN, jag har ändå föresatt mig att verkligen göra en jämförelse innan jag bestämmer mig. /Olof
Postad 21 januari 2011 - 22:35
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1 045 inlägg
Därför ligger, baserat av vad jag läst mig till, just Sonyn i "pole position".
Vet inte om man kan kalla dom sansade .. men du kommer att få medhåll av de som kan det här bäst Tyvärr är de sällan på detta forumet .. Pannan väljer en del för bioformatet, men det var mot HW15 Tror inte man gör samma val idag och panna kommer inte med någon ny inom närmsta tiden Men som sagt kika du först innan du slår till och se också till att de är kalibrerade av ett proffs så att det inte är en hemmapulare som står i butiken och demar Lycka till Maveric
Redigerat av Unregistered1939, 21 januari 2011 - 23:04.
Postad 22 januari 2011 - 08:39
Forshaga
-
Forshaga
-
Användare
-
-
206 inlägg
Nu har jag lite dålig koll på vilka som har den men jag vet att morlock har den och jag hoppas inte att han fortfarande har den liggandes i lådan!
Men jag håller med dig, ni som har den; upp med bilder här eller i era gallerier.
Jag väntar på en Solidpix duk som ska komma i början av Februari, då kommer det lite bilder från Forshaga
Redigerat av Forshaga, 22 januari 2011 - 08:40.
Postad 22 januari 2011 - 08:40
Asprilla
-
Asprilla
-
Användare
-
-
183 inlägg
Tycker ni det är slöseri att köpa en HW20 om man ska köra den i ett vardagsrum? Alltså jämfört med alternativen som främst är Epsons 3200 och 3600, samt ev Panna 4000.
Jag har tänkt köpa en FireHawk på 90-100", så det kommer ändå vara en ok duk.
En lösning jag funderat på, som kanske är bäst utifrån den tekniska utvecklingen, att köpa en projektor för 10-15k i år, och sen uppdatera igen om 3 år och lägga även 10-15k även då. Det blir ju ungefär samma kostnad som att köpa en HW20 idag (jag orkar inte nuvärdesberäkna etc. men ni förstår nog mitt resonemang ändå). Och då kan man redan idag avsätta pengarna, kanske i en up-and-coming aktie så är man all set om 3 år.
I vilket fall kommer jag även ta mig en sväng till The Rock innan det är dags, men åsikter mottages tacksamt.
Ps. Instämmer med tidigare talare; upp med bilderna!
Postad 22 januari 2011 - 08:58
jln
-
jln
-
Lärjunge
-
-
463 inlägg
Tycker ni det är slöseri att köpa en HW20 om man ska köra den i ett vardagsrum? Alltså jämfört med alternativen som främst är Epsons 3200 och 3600, samt ev Panna 4000.
Jag har tänkt köpa en FireHawk på 90-100", så det kommer ändå vara en ok duk.
En lösning jag funderat på, som kanske är bäst utifrån den tekniska utvecklingen, att köpa en projektor för 10-15k i år, och sen uppdatera igen om 3 år och lägga även 10-15k även då. Det blir ju ungefär samma kostnad som att köpa en HW20 idag (jag orkar inte nuvärdesberäkna etc. men ni förstår nog mitt resonemang ändå). Och då kan man redan idag avsätta pengarna, kanske i en up-and-coming aktie så är man all set om 3 år.
I vilket fall kommer jag även ta mig en sväng till The Rock innan det är dags, men åsikter mottages tacksamt.
Ps. Instämmer med tidigare talare; upp med bilderna!
Jag skulle inte kunna leva med en Epson 3200 men med Panasonicen. Men jag är livrädd för damm på panelerna så man måste skicka in den för dammsugning. Nu tycker väl du att jag är tråkig i mitt svar men bara du som kan kan avgöra om den är prisvärd för dig. Vi alla har olika krav på bilden så summan blir att vissa tycker skillnaden är värd prisskillnaden och vissa inte. Grattis till val av en av de bästa dukarna på marknaden. Väntar själv på en sådan i 82". Så det det bästa är som du redan tänkt är att åka till The Rock och utvärdera kombattanterna.
Redigerat av jln, 22 januari 2011 - 08:59.
Postad 22 januari 2011 - 09:24
Asprilla
-
Asprilla
-
Användare
-
-
183 inlägg
Jag skulle inte kunna leva med en Epson 3200 men med Panasonicen. Men jag är livrädd för damm på panelerna så man måste skicka in den för dammsugning. Nu tycker väl du att jag är tråkig i mitt svar men bara du som kan kan avgöra om den är prisvärd för dig. Vi alla har olika krav på bilden så summan blir att vissa tycker skillnaden är värd prisskillnaden och vissa inte. Grattis till val av en av de bästa dukarna på marknaden. Väntar själv på en sådan i 82". Så det det bästa är som du redan tänkt är att åka till The Rock och utvärdera kombattanterna.
Nej, inte tråkig. Just att det verkar vara många som har problem med sina 3200 är lite oroväckande (även om Epson verkar ta ansvar och alla som köpt ändå är nöjda, och de som har problem är oftast även de som hörs mest). Jag orkar helt enkelt inte med att mecka och sen att vänta på tekniska prylar som man beställt eller skickat på reparation (eller dammsugning) är bland det mest obehagliga som finns. Kan dock mycket väl bli en Epson i slutändan, då de som sagt ändå verkar ha en bra support. Och eftersom jag är novis på projektorer har jag tänkt köpa i butik, om det inte uppstår löjliga prisskillnader vilket jag inte tror det gör. Alltid lite extra tryggt med fysiska butiker. Jag får nog helt enkelt gå ner och titta så jag kan jämföra sida mot sida på den duk jag tänkt köpa, framförallt hur de bilden blir när det är en del ljus i rummet. Har varit där en gång tidigare men då hade jag inte avgränsat mig som jag gjort nu; med duk bestämd och ett fåtal projektorer med HW20 som mest lockande...
Postad 22 januari 2011 - 09:35
jln
-
jln
-
Lärjunge
-
-
463 inlägg
Nej, inte tråkig. Just att det verkar vara många som har problem med sina 3200 är lite oroväckande (även om Epson verkar ta ansvar och alla som köpt ändå är nöjda, och de som har problem är oftast även de som hörs mest). Jag orkar helt enkelt inte med att mecka och sen att vänta på tekniska prylar som man beställt eller skickat på reparation (eller dammsugning) är bland det mest obehagliga som finns. Kan dock mycket väl bli en Epson i slutändan, då de som sagt ändå verkar ha en bra support. Och eftersom jag är novis på projektorer har jag tänkt köpa i butik, om det inte uppstår löjliga prisskillnader vilket jag inte tror det gör. Alltid lite extra tryggt med fysiska butiker.
Jag får nog helt enkelt gå ner och titta så jag kan jämföra sida mot sida på den duk jag tänkt köpa, framförallt hur de bilden blir när det är en del ljus i rummet. Har varit där en gång tidigare men då hade jag inte avgränsat mig som jag gjort nu; med duk bestämd och ett fåtal projektorer med HW20 som mest lockande...
Men tänk på att vid service se till att du får tillbaka samma projektor. Det jag hört är att på deras stora modell 5500 så har de fått tillbaka en utbytesprojektorer dvs inte samma som de skickade in. För mig är ljudnivån väldigt viktig. För jag äger (skall se om den går att sälja) en av de tystaste projektorena som fanns när jag köpte den för 5,5 år sedan en Optoma H78. Sonyn har samma ljudnivå. Det är väldigt svårt tom nästan omöjligt att kunna angöra ljudnivån i en butik för det är så mycket runt omkring ljud och hur du upplever det hemma.
Postad 22 januari 2011 - 19:59
svens
-
svens
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Vad det gäller ljudnivå så är HW20 mycket tyst.
Projektorn sitter i taket 1,5 m framför soffan, och det är knappt hörbart fläktljud om man sitter ensam och fullständigt still med filmen på paus.
Med film igång så har jag aldrig hört fläkten - och jag är superkänslig mot fläktljud.
Det var en av huvudanledningarna till att jag bytte ut min Sharp XV-Z3000E. På den var fläktljudet störande i lugna partier.
Redigerat av svens, 22 januari 2011 - 19:59.
Postad 23 januari 2011 - 18:05
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
Vad det gäller ljudnivå så är HW20 mycket tyst.
+1! Om man värdesätter tystgående proj högt, så finns det inte så många andra alternativ.
Postad 23 januari 2011 - 18:16
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1 045 inlägg
Ännu större anledning att gå på en HW20 om du skall ha den i ett vardagsrum Duken du köper är en god investering och behöver en bra projje för att göras rättvisa Resonemanget "väntar på teknika utvecklingen" håller aldrig Det finns alltid något runt hörnet man vill vänta på Köp det du vill ha idag. Andrahändsvärdet på en HW20 är högt Vill du byta om 1-2 år får du bra betalt för HW20 Du får ingenting för de små budgetprojjarna Det är vad jag tycker Berätta gärna vad du tänkte direkt efter ditt besök hos The Rock En inte allt för kvalificerad gissnin, är att du kommer vara helsåld på HW20  Maveric
Redigerat av Unregistered1939, 23 januari 2011 - 18:19.
Postad 23 januari 2011 - 18:47
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
Resonemanget "väntar på teknika utvecklingen" håller aldrig Det finns alltid något runt hörnet man vill vänta på
Köp det du vill ha idag. Andrahändsvärdet på en HW20 är högt
Absolut!  Själv slog jag till på HW20 typ 2 dagar efter Sverige-lansering och betalade väl därefter... Ser nu att NetOnNet har väldigt bra pris på HW20. 23.990:- 5 laxar mindre än jag betalade. Den projen för under 25 lök måste anses vara ett kap! IMHO...
Postad 23 januari 2011 - 18:59
Asprilla
-
Asprilla
-
Användare
-
-
183 inlägg
Absolut! 
Själv slog jag till på HW20 typ 2 dagar efter Sverige-lansering och betalade väl därefter... Ser nu att NetOnNet har väldigt bra pris på HW20. 23.990:- 5 laxar mindre än jag betalade. Den projen för under 25 lök måste anses vara ett kap! IMHO... 
Men det verkar inte vara samma support på dem från hos Netonnet. Så du behöver inte känna så hårt. Priset ligger ganska konstant annars. Jag håller med om det med teknisk utveckling. Enda anledningen jag kan se att vänta, är om vi alla har fel och 3d visar sig vara the next big thing.
Redigerat av Asprilla, 23 januari 2011 - 19:01.
Postad 23 januari 2011 - 22:04
Matte75
-
Matte75
-
Lärjunge
-
-
426 inlägg
Men det verkar inte vara samma support på dem från hos Netonnet. Så du behöver inte känna så hårt. Priset ligger ganska konstant annars.
Vad skiljer sig mellan Sonys primesupport och vanlig garanti hos exempelvis Netonnet?
Postad 23 januari 2011 - 23:26
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1 045 inlägg
Men det verkar inte vara samma support på dem från hos Netonnet.
Jag skrev ju det tidgare på sidan men tar det igen ... Det ÄR INTE samma support och garanti hos Netonnet som det är från en "aktoriserad återförsäljare" Vad skiljer sig mellan Sonys primesupport och vanlig garanti hos exempelvis Netonnet?
Netonet ger 90 dagar lampgaranti och 2 år "egen" garanti och inget annat ... De butiker jag pratat med som är "aktoriserade" ger 1år lampgaranti och 3 år "egen" Garanti Dessutom ger dessa butiker rätten till Prime Support Cover for three years– from the product purchase date. Specialist telephone support– an exclusive multilingual telephone helpline staffed by technical experts with detailed understanding of Projector products. Collect-and-deliver repair service– if your problem cannot be resolved via the helpline, we’ll activate our no-hassle collect-and-deliver repair service. All financial costs are covered – parts, labour and logistics to and from our state-of-the-art European repair centres. With VPL home projectors, PrimeSupport also includes: Free loan unit– you’ll receive a free loan unit of similar specification if repairs are likely to exceed 10 working days, minimising your disruption
Redigerat av Unregistered1939, 23 januari 2011 - 23:32.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|