Det jag pillat på i service menyerna och fått igång hittils är:
usb filmvisning
Fått fram 2 st THX förinställda alternativ för panelens inställningar
Välkommsloggan av/på
Nån som hittat mer i service menyn som förgyller tillvaron?
1 relaterade trådar
Postad 04 maj 2011 - 06:09 Det jag pillat på i service menyerna och fått igång hittils är: usb filmvisning Fått fram 2 st THX förinställda alternativ för panelens inställningar Välkommsloggan av/på Nån som hittat mer i service menyn som förgyller tillvaron? Postad 04 maj 2011 - 06:33 Finns mycket matnyttigt om ld550 modellerna att läsa här. http://www.avforums....d-thread-4.html Postad 04 maj 2011 - 07:30
Samsung har valt samma linje när det gäller clouding, dvs att det är acceptabelt. Dock så är det inget problem du råkar ut för med en plasma ![]() Postad 04 maj 2011 - 19:30
Jag kör på det förinställda läget "film" utan att ha ändrat några värden själv. Har provat de andra lägena och även ändrat lite själv i dessa , men tyckte läget film var bra som det var... Där är backlight 30 o brightness 50. Tilläggas ska väl att jag går från en 13 år gammal 33 tums tjock tv av märket SABA till denna LG... he he, så jag har absolut inte den blekaste aning om "hur" bilden ska se ut... Postad 05 maj 2011 - 08:22 Postad 05 maj 2011 - 10:27 Ja, den har en USB ingång men för att spela upp film måste du hacka servicemenyn via en specialfjärr, det är bara att läsa i tråden hur det görs. Du behöver bl.a en Logitech Harmony fjärr för detta. Ifall den klarar av Blueray menysystem har jag inte den blekaste aning om men vem vill överhuvudtaget ha menyer? Man vill ju bara ha själva filmen, dvs en MKV, AVI eller MP4 fil som man spelar upp. Samt en SRT fil med texten. Redigerat av Honkium, 05 maj 2011 - 10:31. Postad 05 maj 2011 - 11:33 Nej jag struntar i menyer men det format mima filmer här ligger det ingen .srt fil vad jag kan se. Utan de är mer en avbild av skivan. Måste jag konvertera och hålla på i sådana fall och får jag då en separat undertext-fil? Finns det tv-apparater som ordnar detta utan hackning? Postad 05 maj 2011 - 11:40
Vad fick du ge för den? Ska ut i dagarna till just MM Gävle o shopa, är du nöjd? Postad 05 maj 2011 - 13:56 Varör inte köra MKV HD filmer som alla andra? Då behöver du inte klydda med konvertering!!! En SRT fil är helt enkelt en extern textfil du tankar hem, bl.a från sajten Undertexter. Om du vill vara säker på att ha det stöd du kräver bör du köpa en extern mediaspelare med bred kompabilitet. Själv kör jag en Western Digital TV HD Live Media Player som spelar upp mitt material med bravur. Nuförtiden finns dock nyare och bättre mediaspelare än ovanstående som har några år på nacken. Postad 06 maj 2011 - 23:55 ![]() Antingen så har man väl clouding eller så har man det inte? De är väl en grej som man märker så fort man pluggar in strömkabeln? Inget som kommer med tiden lr??? Jag köpte en Lg60ld550n för tre dagar sen, allt funkade kanon å bilden var grym (Ingen clouding)... Men så när jag å frugan kollade på Avatar ikväll märkte vi att det helt plötsligt började släppa igenom lite ljus i hörnen "clouding" Det roliga var att de kändes som att de bara blev värre juh längre filmen gick... Någon annan som haft de problemet??? Tror ni att de kan försvinna? Redigerat av lappen69, 07 maj 2011 - 00:07. Postad 07 maj 2011 - 00:33
Tydligen kan ljusläckaget öka med tiden och värmeutvecklingen och också av ojämn skruvbelastning om den är vägghängd. Postad 07 maj 2011 - 08:28 Postad 07 maj 2011 - 11:22 Det verkar som att denna lg kan vara ett alternativ...om man har tur att inte få ett dåligt ex. Har en två år gammal Lg LH3000 42" i vardagsrummet som funkar men som troligen ligger i bottenskiktet prestandamässigt idag. Har fått för mig att lg är lite budget-krafs och att sony är betydligt bättre men det verkar ju variera. Det jag är lite osäker på är om jag sitter för nära för denna 60-tummare. Mellan väggarna har jag 3 meter, så det blir väl ca. 2,5 mellan skärm och huvud. Någon om kan hjälpa mig välja? mvh Pelle Postad 08 maj 2011 - 00:37 Några frågor! 1)Vilket energyläge kör du på? Maximalt, Mellan eller Minimalt...eller kanske Av? ->Det styr du längst upp till vänster på fjärren med den gröna knappen. 2) Vad står din backlight inställd på inne i bildmenyn? Min står på 45. 3) Är din TV väggupphängd eller stående på foten? Postad 08 maj 2011 - 08:42 Sedan var det någon på prisjakt som tyckte ex500 fungerade bra som dataskärm på mitt avstånd så nu lutar det åt sony igen. Postad 08 maj 2011 - 15:10 Postad 08 maj 2011 - 15:22
1. Energyläget kör jag AV... 2. Kör som sagt Expert 1, då blir bakgrundsbelysningen 30... 3. Tv´n är väggupphängd, men vad spelar de för roll om den är det??? Någon där ute som har kalibrerat denna tv´n? Dela gärna med er av era inställningar =) Postad 08 maj 2011 - 20:56 Om du kör Av i Energyläget = Inget energisparande, dvs max backlight. Minimalt betyder minimal besparing..osv. Med bakgrundsbelysningen i 30 och läge AV pressar du betydligt mer än 120cd i ljus. Prova bakgrundsbelysning 45 och Energyläge Mellan. Då lär du hamna ganska korekt i ljusstyrka. Detta kan påverka din TV positivt då alltför hög strömförbrukning kan ge värmeproblem. Väggupphängd TV kan påfrestas rent mekaniskt så att hörnen eller andra ställen blir tryckbelastade med ojämt ljusflödesom följd. Detta är ett välkänt problem inom utvecklarbranschen och går under beteckningen "heat and pressure problem". Postad 08 maj 2011 - 22:29
Lade märke till att även jag hade energysaving på läget av. Har nu satt det på mellan och jag måste säga att det blev bättre, dock försvann inte allt ljusinsläpp... Tackar så mycket för infon! Postad 10 maj 2011 - 15:43 Hur har det gått? Har du bytat TV:n ännu eller testade du mina tips i inlägg #218? Postad 11 maj 2011 - 07:16 Jag har en 50 tums Panasonic-plasma idag och är skräckslagen över storleken och LCD-tekniken. Jag menar, 50 tummaren är rejält stor redan den och plasmatekniken och Pannan funkar ju så himla bra. Det låter kanske som om jag inte riktigt visste vad jag gjorde när jag köpte den men så är det givetvis inte men i det här fallet känns det lite extra spännande (det är ju som sagt ett monster!!!). Ett bra första TV-test blir väl kanske melodifestivalen i HD. Såg semin igår och även om underhållningen som sådan givetvis kan diskuteras var ju både bild (med ljussättning och allt) och ljudproduktionen något i hästväg. Sedan blir det väl en sväng Sagan om Ringen på BlueRay och kanske lite Gran Turismo eller CoD i helgen om tid medges. Sedan är jag berädd att avgöra teknikkriget (Plasma/LCD) en gång för alla, hehe. Postad 11 maj 2011 - 12:23 Ja, tack! Det skulle ju kännas sådär att behöva skicka ett 60-tums shabrak fram och tillbaka i Sverige innan man är klar med inköpet. Ska verkligen göra mitt bästa för att ge en så utförlig beskrivning som möjligt av mina intryck. Helt klart får den hyfsat tufft att konkurrera med min nuvarande TV som jag ju är väldigt nöjd med, men vi får se ... Postad 12 maj 2011 - 10:43 Oerhört bra bild på HD kanalerna och helt ok på SD (i vart fall om produktion och sändnings-/mottagningskvalitet är ok). Att se Hockey i SD var väl något av ett eldprov och visst blir det lite oskarpt på 60 tum men TV:n hanterar det ändå såpass bra att jag inte saknar 50 tums Panasonic:en. HD bilden (Canal Digital TV) är enorm och så länge som ljus-/kontrastförhållandena inte är extrema måste jag säga att den ger en väl så bra bild som min "gamla plasma". Blue Bloods blev extremt bra och bilden fick en större "närvaro" och ett större djup än på min gamla TV. Naturbilder på olika "Discovery kanaler" blev också oerhört bra. Det var så man häpnade faktiskt men den extra bildstorleken gjorde säkert sitt till. När kontrastförhållandena blir mer extrema, t.ex. ficklampsljus i totalmörker eller motljus och liknande, verkar bilden bli "dassigare" och mindre skarp än plasman. Sitter man i dessa situationer i 30-40 graders vinkel till TV:n kan man också ibland - när det är bäcksvart med starkt ljus någonstans - ana viss ljusblödning i något hörn (verkar påverkas av betraktningsvinkel). När bilden är jämnljus eller mer jämnmörk känns det dock annars som den hanterar bilden bra och presenterar skärp och svärta mycket bra. En konsert med Pearl Jam på MTV HD kändes ömsom bättre, ömsom sämre än plasman beroende på om strålkastarljuset och ljuskällan kom bakifrån eller framifrån. Att se "tecknad" film på BlueRay i "full LCD" med allt vad det gör för färger och ljus var verkligen en upplevelse utöver det vanliga och där ligger nog plasman ändå i lä. Även mörka avsnitt och alltså svärta fungerade mycket bra. I expertläget är det svårt att avgöra hur stor fördel LCD:n hade av den extra upplösningen men jag kan ärligt säga att det inte fanns något jag saknade från Panasonicen. Det var några första intryck! De påverkas givetvis av en massa omständigheter som inte har med tekniken som sådan men ... Postad 12 maj 2011 - 12:01 Coolt, då hoppas vi även på ett omdömme på prisjakt inom snar framtid.... Tänk på att kolla efter hur hårt du driver TV:n. Backlight på 45 och Energyläge Mellan. Det ger ca 120cd och oerhört bra bild. Bildmässigt föredrar jag Standardläget med viss modifikation framför Expertlägena. Expert ger vitt en gulaktig ton vilket jag inte uppskattar. Vitt skall vara vitt....inget annat. I starkt dagljus krävs mer kräm för att balansera motljus. Då kan Energyläge minmalt och Svartnivå Hög göra susen. (via menyn bild/avancerad) Postad 12 maj 2011 - 13:12 Ska absolut skriva ett omdömme på prisjakt när jag kört den lite mer. Stort tack för tipsen på inställningar. Jag håller definitivt med om den gulaktiga tonen i Expertläget som jag hade väldigt svårt att förlika mig med (men vadå, man litar ju på experterna, hehe). Ska därför följa dina råd till punkt och pricka och testa lite själv. Vad gör du med kontrast, ljus och skärpa? Har du några tips där eller för andra inställningar också? Postad 12 maj 2011 - 23:11 Din fråga finns redan besvarad sedan tidigare i tråden. Se inlägg #174 för mina parametrar :-) Postad 14 maj 2011 - 00:01
Jag har testat massa olika inställningar... Har blivit bättre, men inte helt bra ![]() ![]() Postad 14 maj 2011 - 20:45 Jag kan inte annat än hålla med. TV:n är fantastiskt bra med en svårslagen grym svärta. ![]() ![]() ![]() Synd att du fick ett ex med lite hörnbleeding...dom flesta verkar få bra ex. Byta om du kan och hoppas att du slipper uppleva samma sak igen. En kille på TV:ns omdömmesida fick byta 3ggr innan han blev nöjd.....hehehe!!! Postad 16 maj 2011 - 09:24 *** EDIT *** Har redan provat, och det fungerar hur bra som helst. ![]() Redigerat av yabbah, 18 maj 2011 - 10:25. Postad 16 maj 2011 - 19:10 Tack! Har fixat med inställningar enligt ovan och sett både SD, HD-TV och Blueray en hel del i helgen. Spelat GT5 och CoD på ps3. Har inget att erinra mot bilden alls. Hockey, Fotboll, Melodifestival och Sagan om ringen är lysande. Rörelseskärpa och extrema kontraster kan vara bättre på plasma i vissa situationer men i övrigt tycker jag LCDn har ett övertag. Betraktningsvinkeln är helt ok även om plasma klarar vinklar som inte är relevanta för mig. Efter inställningar är svärtan felfri och jag ser ingen blödning. Hypernöjd alltså men ska kör plasman lite ett tag och göra A/B jämförelser innan jag är redo att fälla slutlig dom. SuperTV! Fattar inte hur man kan få så mycket TV upplevelse för pengarna. Postad 18 maj 2011 - 11:22 Eftersom du verkar vara en lycklig ägare till LG 60LD550N så kanske det vore på sin plats att be dig lägga in ditt omdömme om din TV på Prisjakt! Vi vill allihopa ha mer statistik från många ägares feedback. Hoppas inte det är för mycket begärt. Postad 18 maj 2011 - 11:24
Det ska jag göra också, när jag pillrat och lärt känna den lite bättre. Har inte hunnit med att "leka" något än. Men just nu så är jag väldigt nöjd trots lite bleeding ifrån framförallt hörnen på höger sida av tvn. Men är ingenting som stör jättemycket. ![]() Kommer en djupare analys/bedömning såfort jag känner att jag är mogen att ge en objektiv bild av den. Postad 19 maj 2011 - 13:41
Lurer på det samme, har en harmony one fjernkontroll. noen her som kan hjelpe med step by step hvordan man få opp service menyen. Postad 20 maj 2011 - 16:59 Exakt såhär gjorde jag och det funkade klanderfritt.. http://harmonylghack.wikispaces.com/ Koden in i servicemenyn är troligtvis 0413, den funkade för mig men det kan finnas andra koder i omlopp på lg apparaterna. Redigerat av Xamin, 20 maj 2011 - 17:16. Postad 20 maj 2011 - 20:03
Fant den siden igår, funket som bare det, var 0413 som var koden på min også ![]() Postad 21 maj 2011 - 19:20
Vad är det ni ändrar i service menyn??? Postad 23 maj 2011 - 06:16 I options 3 ändrar man avi från 0 till 1 och får filmuppspelning på usb ![]() Postad 23 maj 2011 - 07:26 ![]() Postad 23 maj 2011 - 19:33 När bilden rörs i sidled, i tex en film, så blir det som att delar upp bilden i flera delar på höjden, och allt flyter inte i samma takt åt sidorna. Hoppas någon förstår vad jag menar. Bilden blir liksom uppdelar (nästan som fyrkanter i bilden ibland oxå) Jag har provat att köra samma inställningar som jag kör mot tex min xbox360 eller ps3, men blir samma ändå. Någon som vet vad det beror på? Är senaste Mac Minin med HDMI (mid 2010), och jag kör den med 1080p i upplösning. Hoppas någon förstår, och kan hjälpa mig. Ser förjävligt ut som det är nu. ![]() Redigerat av yabbah, 23 maj 2011 - 19:38. Postad 23 maj 2011 - 21:11 Idag och framåt kör Mediamarkt en drive på denna TV för ynka 9999:- Passa på ni som gärna vill ha 60 bra tum i vardagsrummet... Postad 23 maj 2011 - 22:56
Gäller det alla varuhus? Är det någon som vet om kartongen går i liggandes i en Volvo S80 bagage? Med fällda säten så klart ![]() Redigerat av Unregisteredaeedf1bf, 23 maj 2011 - 23:42. Postad 24 maj 2011 - 01:19 Ytterst tveksam till det:) Inte en liten kartong inte kan jag lova Postad 24 maj 2011 - 08:09 Vet inte men här är länken till annonsen. Kolla sida 3 till höger i mitten. Går inte att missa. http://www.mediamark...401,annons.html Suveräna 60LD550N för fantastiskt låga 9990:- Erbjudandet verkar gälla från Mån 23/5 till Tors 26/5. ![]() Redigerat av Honkium, 24 maj 2011 - 08:15. Postad 24 maj 2011 - 10:41 Postad 24 maj 2011 - 11:48 Jag skulle tro det oxå efter en snabbcheck..... Men gött är det för dom som bor i skåne och känner för en feting. Postad 25 maj 2011 - 13:22 Redigerat av yabbah, 28 maj 2011 - 13:48. Postad 25 maj 2011 - 19:53 För Bövelen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ni börjar det bli löjligt. Hur billig kan denna TV bli? Snart nere i halva priset av vad jag gav (16990:-). ![]() Postad 26 maj 2011 - 10:53 När jag går in i meny och trycker röd knapp, och väljer produktinfo. På modell/typ så står det nu "GLOBAL-PLAT2" och inte 60LD550N som det stod på den gamla. Samt att under Inställningar DTV så är valmöjligheten att välja comhem nedgråat och kan inte på något sätt väljas. Någon som kan ge lite klarhet här? *** EDIT *** Kanske ska förklara grundproblemet i varför jag bryr mig också, det är att nästan varje gång jag slå igång tvn, så visar digitaltvn "kodad kanal" och jag måste zappa till nästa och sen tillbaka för att den typ ska känna av ci-modulen. Det hände aldrig med den gamla. Redigerat av yabbah, 26 maj 2011 - 10:55. 3 användare läser detta ämne0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |