* Officiell tråd Sagemcom RT90-160 HD *
1406 svar till detta ämne
Postad 10 November 2010 - 12:12
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Om någon påstått att sådanna här features kräver boxer navigator så luras de (medvetet eller omedvetet). Boxer navigator ger dig tillgång till längre EPG-data tidsmässigt. Inte hur boxen kan använda datat.
Nja, Boxer Navigator handlar allt om mer än EPG-data som sträcker sig längre framåt. Tjänsten som sådan innebär att man utöver det vanliga EPG-datat sänder extra metadata och det är detta som boxen använder för identifiera program i serie oavsett sändningstid och för att identifiera repriser. På de fria kanalerna ligger även denna dataström okodad. På boxar utan Navigator kan man utifrån befintligt EPG-data göra något slags "best guess" och uppnå delvis samma sak, finns plugin för Topfield m fl boxar för detta, men det är en annan sak.
Postad 11 November 2010 - 10:37
Pennan71
-
Pennan71
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Hur lång tid tog det för er som beställt ett paket via Boxers hemsida?
Jag beställde i söndags och fick en bekräftelse via mail, men ingen leveransinformation vad jag minns.
Hoppas att jag inte får några HDMI-problem. Jag har en Onkyo TX-SR608 och en Philips 42PF7621D.
Postad 11 November 2010 - 10:57
stafli
-
stafli
-
Användare
-
-
158 inlägg
Hur lång tid tog det för er som beställt ett paket via Boxers hemsida?
Jag beställde i söndags och fick en bekräftelse via mail, men ingen leveransinformation vad jag minns.
Hoppas att jag inte får några HDMI-problem. Jag har en Onkyo TX-SR608 och en Philips 42PF7621D.
Jag beställde en onsdag, och hämtade paketet på fredagen. Snabbt!
Postad 11 November 2010 - 12:44
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1039 inlägg
Ni som beställer denna box nu, kan vara bra för er att vänta om ca 2-3 veckor så kommer denna box fast med 320GB disk.
Postad 11 November 2010 - 13:22
Unregistered508e5cf4
-
Unregistered508e5cf4
-
Användare
-
-
153 inlägg
Framförallt, ni som beställer. Ni vet väl om att man inte kan få ut 5.1 ljud ur boxen.
Postad 11 November 2010 - 16:35
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Ni som beställer denna box nu, kan vara bra för er att vänta om ca 2-3 veckor så kommer denna box fast med 320GB disk.
Hahaha, ja, det var väl det jag bara VISSTE! För se här vad Boxers Kundtjänst skrev 30/9:
boxerskitsnack.jpg 101.54K
3 Antal nerladdningarSnacka om att deras S.K. 'Kundtjänst' bara dillar!
Postad 11 November 2010 - 18:55
Sklodowska
-
Sklodowska
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Framförallt, ni som beställer. Ni vet väl om att man inte kan få ut 5.1 ljud ur boxen.
Det kommer ut Dolby Digital 5.1 ljud ur HDMI-kabeln från SVT1 och SVT2s DD 5.1 sändningar.
Postad 11 November 2010 - 18:59
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Det kommer ut Dolby Digital 5.1 ljud ur HDMI-kabeln från SVT1 och SVT2s DD 5.1 sändningar.
På SVT1HD och SVT2HD? HD-kanalerna alltså. Inte de vanliga.
Postad 11 November 2010 - 21:18
Sklodowska
-
Sklodowska
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
På SVT1HD och SVT2HD? HD-kanalerna alltså. Inte de vanliga.
Har bara tittat på HD kanalerna (har bara haft boxen en knapp vecka), där vet jag att boxen skickar ut 5.1 ljud. Men det finns ingen anledning till att den inte skulle göra samma sak på SVT1 och SVT2 SD. Default inställningen är stereoljud, så det är kanske därför det uppstått missförstånd.
Postad 11 November 2010 - 21:26
Sklodowska
-
Sklodowska
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Två problem konstaterade så här långt:
Inspelning av 5.1 ljud fungerar dåligt, ljudet försvinner av och till vid uppspelning.
Boxen tappar HDMI synk när man växlar HDMI källa (kopplad via en hembioreciever), måste stänga av, sätta på boxen i standby för att den ska synka igen.
Redigerat av Sklodowska, 11 November 2010 - 21:27.
Postad 12 November 2010 - 07:05
Unregistered92cfc93c
-
Unregistered92cfc93c
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Får ni ut 5.1-ljud även från koaxen, nån som provat?
Postad 12 November 2010 - 09:12
Unregistered508e5cf4
-
Unregistered508e5cf4
-
Användare
-
-
153 inlägg
Har bara tittat på HD kanalerna (har bara haft boxen en knapp vecka), där vet jag att boxen skickar ut 5.1 ljud. Men det finns ingen anledning till att den inte skulle göra samma sak på SVT1 och SVT2 SD. Default inställningen är stereoljud, så det är kanske därför det uppstått missförstånd.
Konstigt då att det varit en lång diskussion i denna tråd https://www.minhembi...s...1212&st=600 om att 5.1 ljud inte funkar. Har du verkligen kollat i en "riktig" HD sändning att det blir 5.1. Det snackas ju om nån ny codec HE-ACC som denna box inte klarar, kan det vara så att denna codec bara används i riktiga HD-sändningarna. Kolla Dobidoo eller nåt ikväll, det sänds väl ut i HD tror jag
Postad 12 November 2010 - 09:47
stafli
-
stafli
-
Användare
-
-
158 inlägg
Har hittat en lustig bugg. Tittar jag direkt på Discovery eller Animal Planet, är det inga problem. Spelar jag in någon av dessa kanaler, blir ljudet dock hackat eller försvinner på inspelningen (2-3 sekunder var 10 sekund), och programmet blir omöjligt att se/höra. Detta fenomen uppträder även om jag kör timeshift. Någonting går m a o snett mellan mottagardelen och hårddisken.
Har testat flera andra kanaler (på samma mux och på andra muxar), och ingen av dessa visar samma symptom.
Postad 12 November 2010 - 13:27
mrharakiri
-
mrharakiri
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Nån som vet om man kan bläddra mellan sidorna i EPG:n dvs utan att pila upp/ned?
Postad 12 November 2010 - 17:09
Sklodowska
-
Sklodowska
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Konstigt då att det varit en lång diskussion i denna tråd https://www.minhembi...s...1212&st=600
om att 5.1 ljud inte funkar. Har du verkligen kollat i en "riktig" HD sändning att det blir 5.1. Det snackas ju om nån ny codec HE-ACC som denna box inte klarar, kan det vara så att denna codec bara används i riktiga HD-sändningarna. Kolla Dobidoo eller nåt ikväll, det sänds väl ut i HD tror jag
HE-AAC är ett sätt att koda ljud, Dolby Digital ett annat. Båda kan innehålla olika många kanaler. Alla SD kanaler med MPEG4 kodad bild (Axess, BBC News etc) sänds med HE-AAC ljud. HD kanalerna MTVHD och National Geograhic HD sänds med HE-AAC ljud, antal kanaler för mig okänt. SVT1 HD och SVT2 HD sänds med Dolby Digital ljud (2 eller 5.1 kanaler) precis som SVT1 och SVT2 SD alltid gjort. Diskussionen i den refererade tråden handlar om vad boxen gör med HE-AAC ljud med mer än 2 kanaler. Det vet inte jag. Däremot vet jag att om Dolby Digital används som ljudkodning sänds det i HDMI-kabeln om boxen är inställd på flerkanaligt ljud.
Postad 12 November 2010 - 18:29
haboso
-
haboso
-
Användare
-
-
189 inlägg
Nån som vet om man kan bläddra mellan sidorna i EPG:n dvs utan att pila upp/ned?
P+ och P- på fjärrkontrollen för att hoppa mellan kanaler som visas per sida i EPG Eller kapitel knapparna om du menar för att hoppa i dagar
Redigerat av haboso, 12 November 2010 - 18:30.
Postad 12 November 2010 - 19:59
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2791 inlägg
Alla SD kanaler med MPEG4 kodad bild (Axess, BBC News etc) sänds med HE-AAC ljud.
Nej, SD-kanalerna sänds väl antingen med AC3 (Dolby Digital) eller MPEG-1 layer 2? HE-AAC är så vitt jag vet helt nytt för HD-tjänsterna? Jag får förresten ut 5.1 på såväl SD som HD på SVT nu. Jag börjar misstänka att det inte är boxen som inte klarar av HE-AAC i mulitkanalljud utan att Teracom eller SVT inte har haft helt rätt inställningar inledningsvis. Konstigt dock att de nu kör med AC3 på HD eftersom de ska köra med HE-AAC. Kanske har de fortsatt svårt att fixa HE-AAC och därför kör med AC3 tills de fixat felet?
Postad 12 November 2010 - 20:46
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
1: Hur många inspelningar kan man ställa innan Timern blir full, per månad?
2: Klarar boxen av överlappande inspelningar, dvs om jag ställer en inspelning 21:00 - 22:00 och nästa
på 21:45 - 22:15, så gör den då först färdigt den första, för att sen automatiskt övergå till nästa?
Många boxar vägrar att låta en ställa in överlappande inspelningar, vilket är totalidiotiskt.
Naturligtvis ska den varna om man gör en överlappande programmering, men man ska ändå kunna göra det.
Sen kan man själv justera tiderna efteråt när man gått igenom EPG-programmeringarna, inne vid själva Timern.
Så funkar det ju på alla dvd/hdd-inspelare från åtminstone Pioneer, Sony och Panasonic, och det är en klok taktik.
3: Kan man ställa Timern att spela in t ex varje fredag, mån-fre, lör-sön, eller alla dagar, en viss tid?
4: Kan man spela in två program/kanaler samtidigt?
5: Kan man ställa in olika inspelningskvalitéer (för att få hårddisken att räcka längre), och kan man i timern, eller annat ställe, se hur mycket tid man har kvar för inspelning vid aktuell kvalité?
6: Finns det möjlighet till "Reklam-Skip"? Dvs att man kan trycka på t ex "Hoppa Över/Scan" så hoppar den till nästa svarta skarv den känner av?
Eller åtminstone en Ställbar SKIP-knapp, som gör att den t ex hoppar 30sek, 1min, 3min, framåt?
Redigerat av anderswillhelmsson, 13 November 2010 - 09:24.
Postad 12 November 2010 - 22:45
Sklodowska
-
Sklodowska
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Nej, SD-kanalerna sänds väl antingen med AC3 (Dolby Digital) eller MPEG-1 layer 2? HE-AAC är så vitt jag vet helt nytt för HD-tjänsterna?
Jag får förresten ut 5.1 på såväl SD som HD på SVT nu. Jag börjar misstänka att det inte är boxen som inte klarar av HE-AAC i mulitkanalljud utan att Teracom eller SVT inte har haft helt rätt inställningar inledningsvis. Konstigt dock att de nu kör med AC3 på HD eftersom de ska köra med HE-AAC. Kanske har de fortsatt svårt att fixa HE-AAC och därför kör med AC3 tills de fixat felet?
Nej, HE-AAC är inte nytt för HD kanalerna. Används för MPEG4 SD kanalerna. MPEG-1 layer 2 ljud-kodning har använts för MPEG2 kodade SD kanaler. För SVT 1 och SVT 2 tillsammans med Dolby Digital ljud. Har inte koll på alla film och sport kanaler. Har MIX abbonemang...
Postad 12 November 2010 - 22:49
Sklodowska
-
Sklodowska
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
1: Hur många inspelningar kan man ställa innan Timern blir full, per månad?
2: Klarar boxen av överlappande inspelningar, dvs om jag ställer en inspelning 21:00 - 22:00 och nästa på 21:45 - 22:15, så gör den då först färdigt den första, för att sen automatiskt övergå till nästa?
Många boxar vägrar att låta en ställa in överlappande inspelningar, vilket är totalidiotiskt.
Naturligtvis ska den varna om man gör en överlappande programmering, men man ska ändå kunna göra det. Sen kan man själv justera tiderna efteråt när man gått igenom EPG-programmeringarna, inne vid själva Timern. Så funkar det ju på alla dvd/hdd-inspelare från åtminstone Pioneer, Sony och Panasonic, och det är en klok taktik.
3: Kan man ställa Timern att spela in t ex varje fredag, mån-fre, lör-sön, eller alla dagar, en viss tid?
4: Kan man spela in två program/kanaler samtidigt?
5: Kan man ställa in olika inspelningskvalitéer (för att få hårddisken att räcka längre), och kan man i timern, eller annat ställe, se hur mycket tid man har kvar för inspelning vid aktuell kvalité?
6: Finns det möjlighet till "Reklam-Skip" ?? Dvs att man kan trycka på t ex "Hoppa Över/Scan" så hoppar den till nästa svarta skarv den känner av? Eller åtminstone en Ställbar SKIP-knapp, som gör att den t ex hoppar 30sek, 1min, 3min, framåt?
4: Spelade in "House" på 4an och "Veckans brott" på SVT1 samtidigt, fungerade. 6: Next chapter hoppar 5 min. Finns en del att förbättra här...
Postad 12 November 2010 - 23:05
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2791 inlägg
Nej, HE-AAC är inte nytt för HD kanalerna. Används för MPEG4 SD kanalerna. MPEG-1 layer 2 ljud-kodning har använts för MPEG2 kodade SD kanaler. För SVT 1 och SVT 2 tillsammans med Dolby Digital ljud. Har inte koll på alla film och sport kanaler. Har MIX abbonemang...
Stämmer, kort sökning på Teracoms hemsida visar att du har rätt.
Postad 13 November 2010 - 14:13
Unregisterede08ae2cf
-
Unregisterede08ae2cf
-
Forumräv
-
-
511 inlägg
Det känns som jag har ställt den här frågan förut, kanske flera gånger rentav...?
Men är den tyst? Kanske inte knäpptyst när HD´n roterar förståss, men kan man använda den enbart som digitalbox? Alltså se på TV utan att hd´n eller fläcktar brummar i lådan?
Postad 13 November 2010 - 14:39
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2791 inlägg
Det känns som jag har ställt den här frågan förut, kanske flera gånger rentav...? Men är den tyst? Kanske inte knäpptyst när HD´n roterar förståss, men kan man använda den enbart som digitalbox? Alltså se på TV utan att hd´n eller fläcktar brummar i lådan?
Ja på typ alla dina frågor.
Postad 13 November 2010 - 16:01
Unregisterede08ae2cf
-
Unregisterede08ae2cf
-
Forumräv
-
-
511 inlägg
Ja på typ alla dina frågor.
Låter bra. Lite småsugen på att slå till, men det skall visst komma en modell med större HD om några veckor. Mer inspelningstid...
Postad 13 November 2010 - 16:49
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2791 inlägg
Den har alldeles för många småbuggar plus ett par större som gör att jag avråder för köp just nu. Avvakta annan box eller uppgradering av mjukvara är mitt råd.
Postad 13 November 2010 - 16:50
plask49
-
plask49
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Har hittat en lustig bugg. Tittar jag direkt på Discovery eller Animal Planet, är det inga problem. Spelar jag in någon av dessa kanaler, blir ljudet dock hackat eller försvinner på inspelningen (2-3 sekunder var 10 sekund), och programmet blir omöjligt att se/höra. Detta fenomen uppträder även om jag kör timeshift. Någonting går m a o snett mellan mottagardelen och hårddisken.
Har testat flera andra kanaler (på samma mux och på andra muxar), och ingen av dessa visar samma symptom.
Har råkat ut för det, skullle spela in F1 kvalet på TV10 idag, ljudet var sönderhackat. Återkom gärna om du hittar en lösning!!
Postad 13 November 2010 - 17:59
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
....och framförallt felanmäl till Sagem!
Postad 14 November 2010 - 20:01
gyrosplate
-
gyrosplate
-
Rookie
-
3 inlägg
Citera(stafli @ Nov 12 2010, 09:47 ) Har hittat en lustig bugg. Tittar jag direkt på Discovery eller Animal Planet, är det inga problem. Spelar jag in någon av dessa kanaler, blir ljudet dock hackat eller försvinner på inspelningen (2-3 sekunder var 10 sekund), och programmet blir omöjligt att se/höra. Detta fenomen uppträder även om jag kör timeshift. Någonting går m a o snett mellan mottagardelen och hårddisken. Har testat flera andra kanaler (på samma mux och på andra muxar), och ingen av dessa visar samma symptom. Har råkat ut för det, skullle spela in F1 kvalet på TV10 idag, ljudet var sönderhackat. Återkom gärna om du hittar en lösning!!
Har samma problem. Spelar också in mycket från TV10 och har problemet med ljudet. Har inte detta problem med min gamla sagem box. Har skickat ett felanmälan till Sagemcom. Återkommer med svar.
Postad 15 November 2010 - 07:45
stafli
-
stafli
-
Användare
-
-
158 inlägg
Skickade en fråga till Sagemcom's support om problemet med att den missar inspelningar, och fick ett blixtsnabbt svar  Tydligen ligger min signalstyrka för högt - den ligger på 98%. Lagom signalstyrka är 65-85%, och då får man en grön stapel (min 98%-iga stapel är röd). Ska ta vägen förbi Kjell & Co i eftermiddag och köpa en dämpsats (0 --20 dB). Dämpsatsen + konverterkontakterna som behövs har artikelnummer: 30426, 30420 och 30419
Återkommer när jag har kört en någorlunda lång test.
Har testat ett trettiotal inspelningar nu. Sedan jag satte in dämpsatsen har boxen snällt spelat in alla program (via "timer"-läget) och inte låst sig en enda gång. Har även testat samtidiga inspelningar. Ett problem med dämpsatsen är dock att jag tar in dansk TV också. Signalen från de danska muxarna är inte alls lika starka som från de svenska, så att justera dämpsatsen så att de svenska blev tillräckligt svaga, samtidigt som de danska blev tillräckligt starka tog en stund. Givetvis bör Sagem göra något åt problemet!
Postad 15 November 2010 - 08:18
mrharakiri
-
mrharakiri
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Har testat ett trettiotal inspelningar nu. Sedan jag satte in dämpsatsen har boxen snällt spelat in alla program (via "timer"-läget) och inte låst sig en enda gång. Har även testat samtidiga inspelningar.
Ett problem med dämpsatsen är dock att jag tar in dansk TV också. Signalen från de danska muxarna är inte alls lika starka som från de svenska, så att justera dämpsatsen så att de svenska blev tillräckligt svaga, samtidigt som de danska blev tillräckligt starka tog en stund.
Givetvis bör Sagem göra något åt problemet!
Jag kan tycka att boxen borde klara av att dämpa signalen till den nivå som den vill ha. I annat fall borde boxer/sagem skicka hem en dämpsats till dom som köpt boxen.
Postad 15 November 2010 - 09:12
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Ett problem med dämpsatsen är dock att jag tar in dansk TV också. Signalen från de danska muxarna är inte alls lika starka som från de svenska, så att justera dämpsatsen så att de svenska blev tillräckligt svaga, samtidigt som de danska blev tillräckligt starka tog en stund.
Givetvis bör Sagem göra något åt problemet!
Sagem kan ju inte rå för att du råkar bo granne med de däringa gröt-snackarna!
Postad 15 November 2010 - 09:37
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Jag kan tycka att boxen borde klara av att dämpa signalen till den nivå som den vill ha. I annat fall borde boxer/sagem skicka hem en dämpsats till dom som köpt boxen.
Ska de skicka en förstärkare till de som har dålig signal också då eller? Nog för att boxen har massor av fel, jag tycker allmänt illa om sagemcom, osv. Men insignalstyrkan tycker jag inte man kan skylla på dem, den får man allt fixa själv. Det är ett antenn- och kabel-problem.
Postad 15 November 2010 - 09:45
stafli
-
stafli
-
Användare
-
-
158 inlägg
Ska de skicka en förstärkare till de som har dålig signal också då eller? Nog för att boxen har massor av fel, jag tycker allmänt illa om sagemcom, osv. Men insignalstyrkan tycker jag inte man kan skylla på dem, den får man allt fixa själv. Det är ett antenn- och kabel-problem.
Om man som jag bor 4 mil från sändaren, och inte har någon förstärkare, känns det lite underligt att behöva komplettera antennen pga för hög signalstyrka... Särskilt om man beaktar att ingen annan utrustning i huset (har 3 TV med inbyggd mottagare, och en Pioneer hårdiskinspelare) gnäller om för hög signalstyrka. Nej, detta är definitivt en felkonstruktion!
Postad 15 November 2010 - 10:21
Unregistered508e5cf4
-
Unregistered508e5cf4
-
Användare
-
-
153 inlägg
Om man som jag bor 4 mil från sändaren, och inte har någon förstärkare, känns det lite underligt att behöva komplettera antennen pga för hög signalstyrka... Särskilt om man beaktar att ingen annan utrustning i huset (har 3 TV med inbyggd mottagare, och en Pioneer hårdiskinspelare) gnäller om för hög signalstyrka.
Nej, detta är definitivt en felkonstruktion!
Håller med, för låg signalnivå kan Sagem givetvis inte göra något åt. Men lägga in lite dämpare i boxen som kopplas in då boxen känner att signalstyrkan är för hög borde man givetvis gjort. När nu boxen inte funkar som den skall med för hög signalnivå in.
Postad 16 November 2010 - 10:13
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Håller med, för låg signalnivå kan Sagem givetvis inte göra något åt. Men lägga in lite dämpare i boxen som kopplas in då boxen känner att signalstyrkan är för hög borde man givetvis gjort. När nu boxen inte funkar som den skall med för hög signalnivå in.
Jag tror det handlar om kostnad. Variabel dämpning som inte tillför för mycket extra brus är inte jättelätt över ett sånt stort frekvensband. Dessutom kan många kan ha olika styrka på olika muxar så den måste vara snabb för att inte negativt påverka kanalbytestiden. Kostnad för design och extra komponenter (inkl montering, test, osv) hamnar i slutändan på boxpriset...
Postad 16 November 2010 - 12:59
tolvman
-
tolvman
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Jag tror det handlar om ...................... test, osv) hamnar i slutändan på boxpriset...
just därför är sagems boxar billigast på marknaden.. är dom inte.... en "skitbox" för 299:- har inte detta problemet, jag hade strul redan när itd75 var hot, de har ett grundläggande designproblem i ingångsteget,
Postad 16 November 2010 - 13:41
Unregistered508e5cf4
-
Unregistered508e5cf4
-
Användare
-
-
153 inlägg
just därför är sagems boxar billigast på marknaden..
är dom inte....
en "skitbox" för 299:- har inte detta problemet, jag hade strul redan när itd75 var hot, de har ett grundläggande designproblem i ingångsteget,
Ja det finns ju som sagt dämpnät på Kjell & Co som kostar 129:- som löser problemet. Jag är väldigt sugen på HD men kan bara inte köpa denna skräp-box, kommer det inga nya snart?
Redigerat av Unregistered508e5cf4, 16 November 2010 - 13:41.
Postad 16 November 2010 - 13:53
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Jag är väldigt sugen på HD men kan bara inte köpa denna skräp-box, kommer det inga nya snart? https://www.minhembi...howtopic=271390
Postad 16 November 2010 - 14:27
Unregistered508e5cf4
-
Unregistered508e5cf4
-
Användare
-
-
153 inlägg
https://www.minhembi...howtopic=271390
Jo jag har sett den, tyvärr är det ju bara en tuner i vilket gör att den går bort för mig. Jag är ute efter EN box som kan ersätta mina två. Trodde jag kunde det med min förra sagembox, men den går ju tyvärr bara ha på i nödfall (inspelning) då man inte står ut med surret i den.
Postad 16 November 2010 - 14:37
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Jo jag har sett den, tyvärr är det ju bara en tuner i vilket gör att den går bort för mig.
Men det går väl fortfarande att spela in två kanaler samtidigt, bara de ligger på samma Mux?
Postad 16 November 2010 - 14:57
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2791 inlägg
Men det går väl fortfarande att spela in två kanaler samtidigt, bara de ligger på samma Mux?
Knappast troligt. Läs igenom manualen, så ser du att ingenstans står det om att man kan spela in hel eller del av mux. Bättre dock att hålla denna diskussion i den tråd där den hör hemma.
Postad 17 November 2010 - 11:00
Unregistered9b5b42a4
-
Unregistered9b5b42a4
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag har en SWEDX XV-1 HDReady inköpt aug -07. Nu när jag köpt nya boxen så kan jag inte koppla via HDMI, bara SCART. Bilden är blå avbruten var tionde sekund av en kort TV snutt. Jag har provat tre olika kablar och varit inne hos grannen där överföring via HDMI till hans TV fungerade utan problem. Att koppla datorn via HDMI är inget problem (efter reparation förra året...). Omstarter och annat trixande tipsat av Berkan har heller inte hjälpt.Har pluggat på nätet åtskilliga timmar och har nu tesen att jag har ett HDCP problem.
Vid kontakt med 'Jack' på SWEDX så påstår han att TV:n de sålt mig visst har stöd för HDCP och att problemet är någon annanstans. Inte så konstigt med den inställningen kanske då man inte får kalla en TV HDReady utan att den har stöd för HDCP. Istället erbjuder de som vanligt att ta emot TV:n för undersökning (jo tack, 700kr för frakt för tredje gången) och att det nu finns en ny styrenhet att köpa (varför om det inte är fel på TV:n?).
Men kanske min tes är fel och att felet sitter någon annanstans. Vore tacksam för tips. Har kört fast och vill bara slänga ut SWEDX-skräpet då jag bara haft bekymmer med denna TV.
Postad 17 November 2010 - 11:13
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Jag har en SWEDX XV-1 HDReady inköpt aug -07. Nu när jag köpt nya boxen så kan jag inte koppla via HDMI, bara SCART. Bilden är blå avbruten var tionde sekund av en kort TV snutt. Jag har provat tre olika kablar och varit inne hos grannen där överföring via HDMI till hans TV fungerade utan problem. Att koppla datorn via HDMI är inget problem (efter reparation förra året...). Omstarter och annat trixande tipsat av Berkan har heller inte hjälpt.Har pluggat på nätet åtskilliga timmar och har nu tesen att jag har ett HDCP problem. Vid kontakt med 'Jack' på SWEDX så påstår han att TV:n de sålt mig visst har stöd för HDCP och att problemet är någon annanstans. Inte så konstigt med den inställningen kanske då man inte får kalla en TV HDReady utan att den har stöd för HDCP. Istället erbjuder de som vanligt att ta emot TV:n för undersökning (jo tack, 700kr för frakt för tredje gången) och att det nu finns en ny styrenhet att köpa (varför om det inte är fel på TV:n?). Men kanske min tes är fel och att felet sitter någon annanstans. Vore tacksam för tips. Har kört fast och vill bara slänga ut SWEDX-skräpet då jag bara haft bekymmer med denna TV.
Vad är sagemboxen inställd på för upplösning ut på hdmi? Prova att sänka den till 720p om den står på högre. Inte säkert att din tv klarar hastigheten på indatat på högre upplösning. Prova att sänka den ännu lägre om det inte hjälper.
Postad 17 November 2010 - 11:40
Unregistered9b5b42a4
-
Unregistered9b5b42a4
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Har redan provat lägsta upplösning.
Postad 17 November 2010 - 15:49
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Har redan provat lägsta upplösning.
Då har du nog råkat ut för en hdmi-inkompabilitet. Tyvärr händer det ibland. Det är vanligast om båda prdukterna är från mindre tillverkare eller strulmärken. Gå tillbaka med sagemboxen på öppet köp är väl det som kan rekomenderas. Om inte det går så reklamera den med hänvisning till hdmi-problem (tv:n klarar ju hdmi från andra enheter). Har redan provat lägsta upplösning.
Kom på en sak till. Vad för bildhastighet kör du ut från datorn när det funkar med hdmi mot tv:n? 60 antar jag? Har du testat med 50 så att tv:n funkar med det? Är hdcp påslaget ut från datorn? Försöker bara hjälpa till här...
Postad 17 November 2010 - 16:43
Unregistered9b5b42a4
-
Unregistered9b5b42a4
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag uppskattar verkligen att du försöker hjälpa!
Provade att köra datorn med 50hz och det var inga problem. Att sätta på HDCP på datorn visste jag inte att det gick - hur gör jag?
Se'n det att reklamera boxen, känns lite konstigt att gå tillbaka med den när den funkar hos grannen. Ansluter de boxen till en TV i butiken står jag där som ett dumfån... Öppet köp antar jag att jag har, det har man väl alltid vid sådana här inköp, och det hade ju varit aktuellt om det fanns andra boxar att köpa.
Tror du inte det är så enkelt att min TV saknar HDCP stöd?
Postad 17 November 2010 - 17:15
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Jag uppskattar verkligen att du försöker hjälpa! Provade att köra datorn med 50hz och det var inga problem. Att sätta på HDCP på datorn visste jag inte att det gick - hur gör jag? Se'n det att reklamera boxen, känns lite konstigt att gå tillbaka med den när den funkar hos grannen. Ansluter de boxen till en TV i butiken står jag där som ett dumfån... Öppet köp antar jag att jag har, det har man väl alltid vid sådana här inköp, och det hade ju varit aktuellt om det fanns andra boxar att köpa. Tror du inte det är så enkelt att min TV saknar HDCP stöd?
Enda sättet jag vet att få på hdcp är att använda ett uppspelningsprogram typ powerdvd som kräver hdcp för att skicka ut på hdmi. Men eventuellt gör det bara det om du kör en blurayskiva. Förutsätter dessutom windows på datorn. Du får surfa runt lite mo det tror jag. Det är ju bättre att vänta lite på en annan box än att a en hd-box som bara funkar över scart. Men om TV:n saknar hdcp så hjälper det inte att byta box. Har du testat en blu-rayspelare (eller dvd) med hdmi mot tv:n? Om det funkar på köpta/hyrda skivor så har tv:n hdcp. Funkar inte det heller så är en ny tv ett måste om du vill kunna köra hdmi annat från datorn.
Postad 17 November 2010 - 17:30
Unregistered9b5b42a4
-
Unregistered9b5b42a4
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag tackar för tipsen och testar vidare.
Ny TV ligger bra till nu.....men jag tar med mig boxen tilll affären då. Det här med HDMI-kompabilitet verkar vara ett lotteri.
Postad 17 November 2010 - 21:06
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Tycker synd om dig då du säkert har annat kul att göra. Men vi konsumenter har varit betalande beta-testare länge nu. Gäller tyvärr flertalet produkter hos vissa bolag som tex Sagem/Sagemcom.
Postad 17 November 2010 - 21:42
Unregistered9b5b42a4
-
Unregistered9b5b42a4
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|