Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Miraclebox 9 HD Twin PVR

807 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Miraclebox 9 S2 Twin HD PVR (Digitalboxar) 5 8.333332 (2) Inga priser
Miraclebox 9 C Twin HD PVR (Digitalboxar) 4 8.333332 (2) Inga priser
Miraclebox 9 T2 Twin HD PVR (Digitalboxar) 4 6.249998 (11) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 31 January 2011 - 20:54

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Om man vill köra Boxer med HD på denna box (med två DVB-T2 tuners då så klart) saknas idag fullständig EPG, korrekt? Något nytt om mjukvaruppdatering för att fixa detta?

Det pratas mycket om CL+. Till vilka funktioner behövs detta?

För de första så heter det CI+ (Common Interface Plus)
En nyare version av CI som innebär högre säkerhet med kryptering för att förhindra avlyssning.
Kör man med Boxer så har den uppenbarligen inbyggd Viaccess som klarar Boxers HD kanaler redan.
CI+ behövs alltså inte i det här fallet.

Redigerat av Leatherface, 31 January 2011 - 20:54.

Postad 31 January 2011 - 23:01

Mongroovy
  • Mongroovy
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Tackar för infon. Sitter med knappen på avtryckarfingret för att inhandla en sån här nu, vill bara höra lite mer från folk som använt boxen som kan säga ifall den går och gör precis som den ska.

Postad 31 January 2011 - 23:13

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Tackar för infon. Sitter med knappen på avtryckarfingret för att inhandla en sån här nu, vill bara höra lite mer från folk som använt boxen som kan säga ifall den går och gör precis som den ska.

Jag slog till och beställde en i morse. Verkar inte finnas någon bättre idag. Sagemcom:s är definitivt sämre.

Redigerat av Unregistered345c2d61, 31 January 2011 - 23:13.

Postad 31 January 2011 - 23:16

cliff666
  • cliff666
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Nej Boxers HD kanaler kommer inte funka även om DVB-T2 tuners kommer till den så det är samma problem som med flesta andra boxar. Det jag också förklarade i inlägget ovanför.
I andra fall om priset är ett problem hade jag nog ändå satsat hellre på Vu+ Duo bla istället och det för att för att den har helt öppen mjukvara som standard precis som dm8000.
Men nackdelen är att den bara är för Satellit.

Ok, det har inget med den här tråden att göra men jag ville bara rätta inlägget ovan. Vu+ boxen stödjer inte bara sattelit. Det är bara att plugga in en billig usb dvb-t tuner i boxen för att utöka med det marksända nätet.

Postad 31 January 2011 - 23:53

Nixon
  • Nixon
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Hej

Har en Topfield 5510, börjar bli sugen på att skaffa en ny mottagare bla för att få in hdkanalerna, man har ju kanalerna i Canal Digital abonnemanget, har kollat runt och en Miraclebox 9 S2 Twin HD verkar mycket intressant.

Läste att Canal Digital skall börja med pairing, har ett CD kort för CA-modul, dvs ett äldre kort, kan pairing egentligen fungera med ett sånt kort?

Ni som har köpt Miraclebox 9, är ni nöjda med den och fungerar den fint utan problem?

Fungerar inspelning som den skall?

Har ni intern hdd eller extern hdd?

Tack på förhand

Med vänlig hälsning
Nixon

Postad 01 February 2011 - 00:03

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Läste att Canal Digital skall börja med pairing, har ett CD kort för CA-modul, dvs ett äldre kort, kan pairing egentligen fungera med ett sånt kort?

Alla gamla kort är redan utbytta då dom gick över till CAS7.
Däremot så är du tvungen ha deras pairing cam.
Men saknar boxen CI+ så kommer det mest troligt inte fungera iaf.

Redigerat av Leatherface, 01 February 2011 - 00:05.

Postad 01 February 2011 - 00:26

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

Alla gamla kort är redan utbytta då dom gick över till CAS7.
Däremot så är du tvungen ha deras pairing cam.
Men saknar boxen CI+ så kommer det mest troligt inte fungera iaf.

Vad ska du göra med din box då när CI+ slås på för det funkar ju inte med en DM8000 heller?

Postad 01 February 2011 - 01:46

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Jag kör inte Satellit och sen så blir den ju inte oanvändbar för det.
SD kanalerna fortsätter att funka och alla extra plugins och mediacenter fortsätter att funka alldeles utmärkt

Redigerat av Leatherface, 01 February 2011 - 01:48.

Postad 01 February 2011 - 09:37

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1257 inlägg
  • 0

För de första så heter det CI+ (Common Interface Plus)
En nyare version av CI som innebär högre säkerhet med kryptering för att förhindra avlyssning.
Kör man med Boxer så har den uppenbarligen inbyggd Viaccess som klarar Boxers HD kanaler redan.
CI+ behövs alltså inte i det här fallet.

Vilken box avser du nu?

Redigerat av ansgar, 01 February 2011 - 09:40.

Postad 01 February 2011 - 11:41

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Vilken box avser du nu?

Miraclebox 9 med DVB-T2.

Klarar hela Boxers utbud, även HD. Utan behov av CA modul

Postad 01 February 2011 - 11:48

Mongroovy
  • Mongroovy
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Miraclebox 9 med DVB-T2.

Klarar hela Boxers utbud, även HD. Utan behov av CA modul

Betyder detta att den även klarar av homesharing? Är riktigt sugen på att inhandla två boxar nu och dela ut kortet i huset.

Postad 01 February 2011 - 13:17

adamzzon
  • adamzzon
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Mongroovy: Du kan köra detta även på Bxer utan problem. Samma princip som för Via och CD. Gällande CI+ behöver du inte oroa dig, det är bara att köra i de interna kortläsarna. Läs mer om MCAS på www.miraclefiles.net

Clifff666: Du kan få in dvb-t via en usb-sticka men absolut inte dvb-t2 som m9 klarar utan problem :)

Mich: 1= Ja. 2= Ja, via timerinspelning. 3=Absolut. Både i dator och mottagare

Nixon: Jag är faktiskt väldigt nöjd med min mottagare. Kör i för sig med Satellit men det fungerar mer än väl. Bilden är otroligt fin! Kör med internhårddisk och kommer åt det inspelade materialet via min dator (via nätverket).

Slutligen håller jag med Palminio, svårt att anklaga eller tro något när man inte ger en chans. Efter februari kan vi klaga och gnälla om det inte kommer något CI+ stöd

Postad 01 February 2011 - 14:05

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Slutligen håller jag med Palminio, svårt att anklaga eller tro något när man inte ger en chans. Efter februari kan vi klaga och gnälla om det inte kommer något CI+ stöd

Samtidigt svårt att se hur man kan gå ut och lovas något så mycket. Blir i så fal ett snack om falsk marknadsföring!

Håller i övrigt med om bilden. Helt klar överlägsen vad den interna tuner på min 50PK350N ger. Har en DM800 HD men svårt att säga vem som ger bäst bild.

Postad 02 February 2011 - 08:28

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Som sagt vi kan ta det i en Dreambox tråd istället.

Fick boxrackarn igår. Beställde från NetOnNet kl. 11 på måndagen och hade den här kl. 11 på tisdagen. :unsure:
Snabba ryck!

Har kollat runt lite, men inte hittat det jag söker. :P
Någon länk?

Är främst intresserad av sökfunktion och webinterface...

Postad 02 February 2011 - 11:12

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Samtidigt svårt att se hur man kan gå ut och lovas något så mycket. Blir i så fal ett snack om falsk marknadsföring!

Hur många gånger har inte TV handlare sagt och lovat saker som sen inte stämmer?
Sålänge jag inte ser nåt officiellt från boxtillverkaren själv så fortsätter jag att vara tveksam.

Postad 02 February 2011 - 11:38

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Hur många gånger har inte TV handlare sagt och lovat saker som sen inte stämmer?
Sålänge jag inte ser nåt officiellt från boxtillverkaren själv så fortsätter jag att vara tveksam.

Det officiella forumet går Admin ut och säger det. Samma butik som var först att sälja dem är också bakom märket.

Så det är inte handlar som säger det, utan de som står bakom produkten.

Postad 02 February 2011 - 11:41

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Det officiella forumet går Admin ut och säger det. Samma butik som var först att sälja dem är också bakom märket.

Så det är inte handlar som säger det, utan de som står bakom produkten.

Jättestora Nokia lovade också saker de inte kunde hålla.

Postad 02 February 2011 - 12:49

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0
Så klart dom säger det för importören är livrädd bli sittande med boxar om folk får veta att boxen inte kommer ha CI+.

Postad 02 February 2011 - 12:56

Mongroovy
  • Mongroovy
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Då vart en Miraclebox beställd från NetonNet! Hoppas på lika snabb leverans som för Fridde!!

Postad 02 February 2011 - 14:38

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Så klart dom säger det för importören är livrädd bli sittande med boxar om folk får veta att boxen inte kommer ha CI+.

Jag är inte 100 på området. men med tanke på att en rad gamla TV apparater fungerar med CI+ och Com Hem HD så finns där någon teknisk anledning till varför det inte kommer CI+?

Postad 02 February 2011 - 15:06

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

rätta mej om jag har fel, men är det inte så att det går köra CL+ med ca-modul?

Postad 02 February 2011 - 16:12

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

rätta mej om jag har fel, men är det inte så att det går köra CL+ med ca-modul?

Så gärna så, du har fel om du menar att det hela hänger på att skaffa rätt CA-modul.
CI+ (I som i Ivar) handlar till stora delar om hur CA-modulen kommunicerar med boxen/TVn som den sitter i, främst att data från modulen till boxen skickas krypterat. Om inte boxen har stöd för de nya funktionerna (d v s att den bara har en vanlig gammal CI-plats) så spelar det ingen roll vilken modul man har, kräver utsändningen det ökade skyddet hos CI+ så är det kört.
Det som stötts och blötts här i tråden är om denna box kommer att få stöd för CI+. Det finns såvitt jag kan se inga tekniska eller rättighetsmässiga hinder, men erfarenheten säger att man skall ta den typen av utfästelser från försäljare med en stor nypa salt. Lite som påståendet att "the check is in the mail". Skall stödet bli officiellt så krävs en certifiering och sånt kostar sannolikt en bra slant, småskuttarna på marknaden brukar inte lägga pengar på slikt.

Postad 02 February 2011 - 18:37

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Så gärna så, du har fel om du menar att det hela hänger på att skaffa rätt CA-modul.
CI+ (I som i Ivar) handlar till stora delar om hur CA-modulen kommunicerar med boxen/TVn som den sitter i, främst att data från modulen till boxen skickas krypterat. Om inte boxen har stöd för de nya funktionerna (d v s att den bara har en vanlig gammal CI-plats) så spelar det ingen roll vilken modul man har, kräver utsändningen det ökade skyddet hos CI+ så är det kört.
Det som stötts och blötts här i tråden är om denna box kommer att få stöd för CI+. Det finns såvitt jag kan se inga tekniska eller rättighetsmässiga hinder, men erfarenheten säger att man skall ta den typen av utfästelser från försäljare med en stor nypa salt. Lite som påståendet att "the check is in the mail". Skall stödet bli officiellt så krävs en certifiering och sånt kostar sannolikt en bra slant, småskuttarna på marknaden brukar inte lägga pengar på slikt.

Tack då är jag med, det måste finnas i boxen med stöd för. CI+ (och inte CL+) hehehe som jag läste det :)

Postad 02 February 2011 - 20:05

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0

Mich: 1= Ja. 2= Ja, via timerinspelning. 3=Absolut. Både i dator och mottagare

Stort tack för detta.

Att svaret är absolut tycker inte jag var så säkert. Det finns boxar på marknaden som inte fixar detta. Dock gör min jätte gamla Topfield det (som jag kopplade in bara för att testa just detta). Vantage kunde/kan inte detta. Men i datorn krävs det väl rätt program, för vissa kan ju inte ens börja titta på filer ty de saknar PMT.

Är det något extra ryck eller svart i rutan en lägre tid vid skifte till eller från lokala sändningar?

Postad 02 February 2011 - 20:20

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hej,

Enligt tidigare summering i denna tråd så har M9 boxen tydligen (återstår att få bekräftat) rent tekniskt hårdvaran i form av chipp som klarar CI+ spec i grund, men om det sedan krävs någon form av licensiering/softvara i operativet som dessutom måste vara med i bilden har jag ingen bild av.

Signatur Digitalboxen som var med i början av tråden kring att CI+ stöd fanns i HW och nämnde att det funkade redan idag (om man hade tex DVB-C modul för ComHem HD med CI+ krav antar jag? CD lär komma under året, Boxer har redan), men att man arbetade med SW för att få inbyggt stöd (dvs köra kortet i kortplats utan behov av modul).

Vi har inte hört något från signatur Digitalboxen på det senaste. Med tanke på hur marknaden nu ser ut på operatörssidan, så är det nog av alldeles särskild vikt att lyfta fram CI+ stödet i HW (om det finns sådant) i marknadsföringen på Ms webbsida. Om importören laddat på sig en hög med icke CI+ kompatibla boxar så är det kanske inte klackarna i taket där. Vu+ lär självdö under året pga detta. Vantage har släppt en modell kallad 800 som de marknadsför med CI+ logga och bär fram med detta. Hur ligger det till med M9 egentligen?

Postad 02 February 2011 - 20:42

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1257 inlägg
  • 0
Jag undrar:
Vad är det som kräver eller kommer att kräva CI+?
Varför behövs inte CI+ när man tittar på markbunda sändningar?

Redigerat av ansgar, 02 February 2011 - 20:44.

Postad 02 February 2011 - 20:56

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Någon länk?

Är främst intresserad av sökfunktion och webinterface...

Webinterface: http://miraclefiles.....php?f=25&t=237

Sökfunktion: Om du menar searchwords/autotimer/serieinspelning eller vad man skulle kunna kalla det så finns inte den funktionen.

Redigerat av toppy.se, 02 February 2011 - 20:57.

Postad 02 February 2011 - 21:48

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Webinterface: http://miraclefiles.....php?f=25&t=237

Sökfunktion: Om du menar searchwords/autotimer/serieinspelning eller vad man skulle kunna kalla det så finns inte den funktionen.

Tack för länken! :)

Men sökfunktionen... Det var ju precis det jag frågade om häromdagen. Då fick jag det här svaret:

Jag tänkte mer som en sökfuktion av det här slaget som lägger in inspelningar allt eftersom.

Exakt det kan jag göra på min box också.

Redigerat av Unregistered345c2d61, 02 February 2011 - 21:50.

Postad 02 February 2011 - 22:29

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Fridde, i inlägget du citerar skrev Leatherface även "1080p med fullt DTS ljud fixar åtminstone min DM8000 utan problem" och i senare diskussion med dig föreslog han att ni skulle fortsätta diskussionen i en Dreambox-tråd. Båda dessa pekar tyvärr rätt rejält i riktningen att Leatherface har, och pratade om, en Dreambox DM8000, inte en Miraclebox 9...

Postad 02 February 2011 - 22:49

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Hej,

Enligt tidigare summering i denna tråd så har M9 boxen tydligen (återstår att få bekräftat) rent tekniskt hårdvaran i form av chipp som klarar CI+ spec i grund, men om det sedan krävs någon form av licensiering/softvara i operativet som dessutom måste vara med i bilden har jag ingen bild av.

Signatur Digitalboxen som var med i början av tråden kring att CI+ stöd fanns i HW och nämnde att det funkade redan idag (om man hade tex DVB-C modul för ComHem HD med CI+ krav antar jag? CD lär komma under året, Boxer har redan), men att man arbetade med SW för att få inbyggt stöd (dvs köra kortet i kortplats utan behov av modul).

Vi har inte hört något från signatur Digitalboxen på det senaste. Med tanke på hur marknaden nu ser ut på operatörssidan, så är det nog av alldeles särskild vikt att lyfta fram CI+ stödet i HW (om det finns sådant) i marknadsföringen på Ms webbsida. Om importören laddat på sig en hög med icke CI+ kompatibla boxar så är det kanske inte klackarna i taket där. Vu+ lär självdö under året pga detta. Vantage har släppt en modell kallad 800 som de marknadsför med CI+ logga och bär fram med detta. Hur ligger det till med M9 egentligen?

Signaturen du pratar om "Digitalboxen", har hela tiden sagt att det kommer i februari.

CI+ är inget som berör kortläsaren utan CI platsen för en CA Modul. "Digitalboxen" har inte sagt det fanns något stöd på CI+ idag på CI platserna utan detta ska komma med en uppdatering denna månaden.

Så vi måste särskilja Kortplats och CA Moduls plats. Det första är inte intressant i detta syfte då operatörerna aldrig kommer låta dig paira ett av deras programkort med en box så som Miraclebox.

Dock tillåter de dig köra med CA modul, i alla fall hos Com Hem. Därför är CI+ stöd på CA moduls platsen högst intressant.

Vi får alltså vänta och se. Jag har min modul och kort redo från Com Hem!

Postad 02 February 2011 - 22:53

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Jag undrar:
Vad är det som kräver eller kommer att kräva CI+?
Varför behövs inte CI+ när man tittar på markbunda sändningar?

Boxer har valt att inte använda pairing tekniken som CI+ använder. Dock så är deras HD moduler CI+ godkända.

Deras Policy, vad jag hört från dem, är att du som kund ska kunna flytta ditt kort mellan dina egna boxar/moduler utan problem.

Dock kräver de DVB-T2 tuner vilket det inte finns mycket av, ett av undantaget är Miraclebox 9.

Det gör Miraclebox 9 till en av de bästa valen för DVB-T2 idag, sett till att Sagem boxarna som nästan har monopol inte röner så goda betyg.

Postad 03 February 2011 - 08:50

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Dock tillåter de dig köra med CA modul, i alla fall hos Com Hem. Därför är CI+ stöd på CA moduls platsen högst intressant.

Något som också är högst intressant är hur det fungerar med en CA-modul som bara avkodar en kanal åt gången (en begränsning som tycks gälla den CA-modul som CD godkänner). Annars blir det ju rätt meningslöst med en dubbeltunerbox. Vu+ Duo tycks i nuläget inte fixa det särskilt väl och jag antar att det inte är en fråga som har särskilt hög prioritet hos utvecklarna.

Postad 03 February 2011 - 09:17

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Något som också är högst intressant är hur det fungerar med en CA-modul som bara avkodar en kanal åt gången (en begränsning som tycks gälla den CA-modul som CD godkänner). Annars blir det ju rätt meningslöst med en dubbeltunerbox. Vu+ Duo tycks i nuläget inte fixa det särskilt väl och jag antar att det inte är en fråga som har särskilt hög prioritet hos utvecklarna.

Det borde ha hög prio eftersom DVB-S2 varianten av denna box inte lär vara så attraktiv utan fungerande dubbeltunerstöd med CAM.

Postad 03 February 2011 - 09:35

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Det borde ha hög prio eftersom DVB-S2 varianten av denna box inte lär vara så attraktiv utan fungerande dubbeltunerstöd med CAM.

De utvecklare jag talade om var i och för sig de som jobbade mot Vu+, lite otydligt inser jag. Jag upplever att i Enigma-svängen är det softcam som gäller. För MB återstår väl att se hur de jobbar, än har de inte riktigt presenterat sig. Frågan är väl hur stor del av marknaden som kommer att köra med CAM, kanske anses det inte värt besväret att lösa problemen för dem eller så får de väl köpa två CA-moduler och hyra ett extrakort.

Postad 03 February 2011 - 12:56

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
Angående filer större än 4 GB.
I manualen till M9 står:
"1.3 Long Time recording
During lengthy time recording processes of 4GB(Giga Byte) or more, additional files may be created per
every 4GB. (For example; aaa.ts, aaa.ts1, aaa.ts2… and so on).
You must remember not to delete any of duplicated file. These files are only able to be viewed with
your PC not with the receiver (STB)."

Betyder det att jag kan bara titta på de först 50-55 minuterna på en inspelning från en HD-kanal (räknar på ca 10 mbit totalt på en kanal) på boxen?
Någon som testat detta?

Postad 03 February 2011 - 13:46

adamzzon
  • adamzzon
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Nejdå, du kan spela upp hela programmet oavsett längd.

Postad 03 February 2011 - 16:58

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

These files are only able to be viewed with
your PC not with the receiver (STB)."

Jag tror de menar att i boxen syns inte de olika delarna överhuvudtaget. Där finns bara en fil. Går du däremot in i mappen på nätverket med datorn så ser du de enskilda delarna.

Postad 03 February 2011 - 17:50

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Det är inte i boxen begränsningen ligger utan i själva CA modulen.

Postad 03 February 2011 - 18:13

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Det är inte i boxen begränsningen ligger utan i själva CA modulen.

Delvis sant. Grejen är ju att det sedan gammalt finns lösningar som fungerar om man har en sådan CA-modul, nämligen att bara använda den för det material som skickas ut på boxens utgång, oavsett om det är en livesändning eller från hårddisk.
Man mister funktioner som PiP och inspelat material kan inte spelas upp på PC, men man har ändå kvar stora delar av vitsen med en dubbeltunerbox. (OK, på en del boxar kan man avkoda filerna för att de skall fungera utanför boxen, men då är CA-modulen upptagen under tiden det sker så att man kan inte titta på TV samtidigt)
Känns lite svajigt att köpa en sån här box om den i praktiken blir en enkeltunerbox om (när?) CD börjar j-vlas, men med ovanstående funktion får jag ju i alla fall inte sämre nytta av boxen än om jag köpt operatörens box.

Postad 03 February 2011 - 23:43

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0
Det snackas mycket om CI/CI+, men ingen har skrivit vad det är för CI chip i boxen. Någon som vet? eller någon som kan titta under skalet. Är nog en rätt stor krets som sitter vid CI-platserna.

Postad 04 February 2011 - 02:41

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
När jag öppnade locket på min nyinköpta Miraclebox 9 för att montera in en hårddisk upptäckte jag att det fanns skadade komponenter på kortet för nätdelen, se bifogat foto. Mycket märkligt eftersom jag inte ens hunnit prova den och inte haft den ansluten till något el-uttag. Tyder på mycket bristfällig kvalitéts kontroll från fabriken.
Har kontaktat Digitalboxen.com varifrån jag köpt den och de ska skicka mig en ny nätdel. Hoppas nätdelen bara var ett "måndags exemplar" så att det inte är ett återkommande problem. För övrigt är kortet för nätdelen ovanligt stort och helt oskärmat mot övriga komponenter inuti M9, metallhöljet kring M9 ger dock skärmning ut mot omgivningen.

Bifogad fil  m9_03.jpg   979.99K   19 Antal nerladdningar

Det snackas mycket om CI/CI+, men ingen har skrivit vad det är för CI chip i boxen. Någon som vet? eller någon som kan titta under skalet. Är nog en rätt stor krets som sitter vid CI-platserna.

Det sitter ett chip vid sidan av CI-platserna, delvis under hårddiskhållaren, med nedanstående text på.
"I&C Technology"
"STAR CI WIN V1.1"
"Common Interface"
"Twin Tuner"
"Korea 1037"
+ någonting mer som jag inte kunde se eftersom hårddiskhållaren skymde texten.

/ Peter

Postad 04 February 2011 - 03:30

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
Vad var det som var skadat då? För det gula är väl bara fixering?

Postad 04 February 2011 - 07:29

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Det fungerar alltså inte att koda av flera kanaler samtidigt om man kör med CA-modul. Då blev ju boxen totalt ointressant. Hade tänkt köra denna box i kombo med Comhem's nya HD CA-modul men fungerar det inte att koda av flera kanaler samtidigt så finns det ju ingen mening med denna box.

Postad 04 February 2011 - 08:18

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

När jag öppnade locket på min nyinköpta Miraclebox 9 för att montera in en hårddisk upptäckte jag att det fanns skadade komponenter på kortet för nätdelen, se bifogat foto. Mycket märkligt eftersom jag inte ens hunnit prova den och inte haft den ansluten till något el-uttag. Tyder på mycket bristfällig kvalitéts kontroll från fabriken.
Har kontaktat Digitalboxen.com varifrån jag köpt den och de ska skicka mig en ny nätdel. Hoppas nätdelen bara var ett "måndags exemplar" så att det inte är ett återkommande problem. För övrigt är kortet för nätdelen ovanligt stort och helt oskärmat mot övriga komponenter inuti M9, metallhöljet kring M9 ger dock skärmning ut mot omgivningen.

Bifogad fil  m9_03.jpg   979.99K   19 Antal nerladdningar

Det sitter ett chip vid sidan av CI-platserna, delvis under hårddiskhållaren, med nedanstående text på.
"I&C Technology"
"STAR CI WIN V1.1"
"Common Interface"
"Twin Tuner"
"Korea 1037"

/ Peter

Kan inte se vad som är skadat?

Postad 04 February 2011 - 09:02

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Har kontaktat Digitalboxen.com varifrån jag köpt den och de ska skicka mig en ny nätdel.

Jag är rädd att den nya nätdelen kommer att se precis likadan ut... :)

Postad 04 February 2011 - 09:23

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Det fungerar alltså inte att koda av flera kanaler samtidigt om man kör med CA-modul. Då blev ju boxen totalt ointressant. Hade tänkt köra denna box i kombo med Comhem's nya HD CA-modul men fungerar det inte att koda av flera kanaler samtidigt så finns det ju ingen mening med denna box.

Notera att jag inte sagt något om hur denna box fungerar, ej heller om hur den CA-modul som ComHem använder fungerar. I båda fallen saknas information.

Postad 04 February 2011 - 10:20

Unregistered7703c38e
  • Unregistered7703c38e
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Fungerar inte alla boxar så? Tittar man på en kodad kanal och spelar in en annan kodad kanal så sparar den det inspelade kodat. När man sen tittar på det så avkodas den.

Har en Topfield 5700pvr och är sugen på att uppgradera till miracle box eller Sagem T2(om dom kan lösa alla problem).

Postad 04 February 2011 - 10:20

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0
Inget fel på din nätdel, alla ser ut så där, det gula är fixeringslim.

Postad 04 February 2011 - 11:10

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

"I&C Technology"
"STAR CI WIN V1.1"
"Common Interface"
"Twin Tuner"
"Korea 1037"

Tycks vara en sån här då...
Produktsida:
http://www.inctech.c...product_06.html
Datablad:
www.semiko.co.kr/FM/semi/StarCI2Winv1.1.pdf

Den gör nog inte så mycket mer än att förmedla strömmar och så. En sorts interfacekrets.
Själva CI+ funktionaliteten med avkryptering av CI+-krypteringen och kommandon osv ligger förmodligen i huvudchippet (ST7105).

Fungerar inte alla boxar så? Tittar man på en kodad kanal och spelar in en annan kodad kanal så sparar den det inspelade kodat. När man sen tittar på det så avkodas den.

Har en Topfield 5700pvr och är sugen på att uppgradera till miracle box eller Sagem T2(om dom kan lösa alla problem).

Nej det gör de inte. Inte broadcast-boxar (DVB-T, -C, -S, etc.) i alla fall.
Om du har spelat in något och sen tar ut ditt programkort, kan du då titta på det inspelade?

Postad 04 February 2011 - 11:16

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Nej det gör de inte. Inte broadcast-boxar (DVB-T, -C, -S, etc.) i alla fall.

Sanningen är att det varierar, så du har rätt i att inte alla boxar funkar så.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.