Audeze LCD-2 Over-ear
(Hörlurar)
|
9
|
(8)
|
13 690:- |
Postad 20 April 2011 - 19:14
Postad 20 April 2011 - 19:38
Postad 20 April 2011 - 20:27
Postad 24 April 2011 - 09:57
http://cgi.ebay.ca/N...-...cad&afsrc=1.
Hade vart bra om man kunde fixa något sådant här också http://www.head-fi.o...mp#post_7425801. Skulle bara behöva en box med högtalarterminaler då min LCD-2 inte kör med XLR kontakt. Går inte att köra med vanlig 6.55 kontakt vad jag förstått tyvärr.
Postad 25 April 2011 - 12:04
Har lyssnat en del på HD800 och den låter toppen men jag saknar soundstage.
Är dessa lurar bättre?
"Klarar" man sig med endast lurar?
Är det något som ni saknar med lurar kontra högtalare?
Postad 25 April 2011 - 22:16
Ni som kör med lurar, kör ni endast med lurar eller har ni en vanlig anlägning också?
Har lyssnat en del på HD800 och den låter toppen men jag saknar soundstage.
Är dessa lurar bättre?
"Klarar" man sig med endast lurar?
Är det något som ni saknar med lurar kontra högtalare?
Frågan är om du har tillräckligt bra förstärkning för HD800? Ljudscene öppnas upp och vidgas med rätt försärkning. Jag har inte hört någon av LCD2 eller HD800, men har läst att HD800 har ett bredare soundstage. rätta mig om jag har fel.
Postad 26 April 2011 - 09:10
LCD-2 har mer fokus på mitten vilket gör att sångare/sångerskor uppfattas bättre.
Postad 27 April 2011 - 22:13
LCD-2n har låtit bra på alla system jag slängt till den. Den är givetvis detaljerad men slänger inte detaljerna i ansiktet på dig utan låter dig välja om du vill lyssna analytiskt eller njuta av musiken och förstärker inte sibilans, bakgrunds hiss eller andra artifakter såsom vissa hörlurar tenderar att göra.
Många mid fi lurar jag har skalar betydligt mer med bättre källor och förstärkare. Når aldrig upp till samma platå skillnaden är att de börjar längre nerifrån. Speciellt brighta lurar som skiter totalt i att avrulla diskanten kan fort bli rätt jobbiga.
Har skaffat en kalibreringsmikrofon till min DEQ2496 ska bli kul att se vad den säger.
Här finns lite färdiga EQ rader från en från studio sidan
http://www.head-fi.o...k2#post_7433042
Postad 27 April 2011 - 22:18
Postad 27 April 2011 - 22:20
Postad 27 April 2011 - 22:24
Att en lur inte avrullar diskanten betyder inte att den behöver vara ljus! Samma som att kolla på frekvensgrafer, man ser VAR det låter på ett visst sätt, men inte HUR det låter.
Redigerat av Blader, 27 April 2011 - 22:24.
Postad 27 April 2011 - 23:15
Postad 27 April 2011 - 23:42
Det som brukar hända med lurar som anses "bright" är att decibelnivån på de högsta frekvenserna sticker uppåt vid högre volymnivåer jämfört med lägre kontra tex LCD-2 som behåller liknande dB i samma frekvenser. Detta uppfattas kanske som att diskanten "rullas av" på LCD-2 enligt en del, men jag tycker snarare att dom låter neutralare och jämnare, det är bara att "detaljerna" inte får extra exponering utan spelar på samma sätt som vid lägre volymer.
Men det går inte att förneka att LCD-2 utmärkt jämna frekvensomfång faktiskt rullas av i diskantregistret, och det borde höras. Sen hur det påverkar helheten kan jag inte svara på eftersom jag ännu ej fått äran att provlyssna denna lur.
http://i289.photobuc...5150/degweg.jpg
Ovan är en frekvensgraf. De ser generellt identiska ut för de par som jag sett mätningar för...
Postad 28 April 2011 - 06:31
Är en hörlur bright är den per definition inte neutral även om den upplevda detaljrikedomen och separationen tenderar att öka med dylika lurar. De vill man para med en källa eller förstärkare som rullar av diskanten något eller ger lite värme för att få mer neutral och således mer lättlyssnad och mindre tröttsam i längden. LCD-2n har konsekvent mått bra av ett så neutralt system som möjlig. Rörförstärkaren och kopparkabel så är den något åt det varma hållet men mindre så än någon annan hörlur jag hört än så länge och fortfarande mindre färgad än alla de brighta lurar jag ägt och lyssnat på med verkliga livet som referens.
Så trenden är förhoppningsvis att hörlurstillverkare slutar tro att de ska imponera med blixtrande diskant möjligen
Audiofilmarknaden är dominerad av brighta hifi hörlurar
Postad 28 April 2011 - 08:14
Postad 28 April 2011 - 09:19
Men det går inte att förneka att LCD-2 utmärkt jämna frekvensomfång faktiskt rullas av i diskantregistret, och det borde höras. Sen hur det påverkar helheten kan jag inte svara på eftersom jag ännu ej fått äran att provlyssna denna lur.
![]()
http://i289.photobuc...5150/degweg.jpg
Ovan är en frekvensgraf. De ser generellt identiska ut för de par som jag sett mätningar för...
värt att notera att om du googlar på "lcd-2 graph" märker du snabbt att frekvensmätningarna antingen varierar, vilket inte är troligt om dom inte bytt mätutrustning, eller så varierar lurarna en del mellan varje ex. Jag hittar flera grafer där det ser ut som att frekvensavrullningen är mindre än på tex headrooms uppmätta graf av hd-800 som tex spikar uppåt mellan 5-6khz. Även varje ex av Hd-800 verkar variera en hel del i mätningarna. I slutändan är det nog ingen idé att stirra sig blind på graferna, de representerar ju ändå inte hur varje enskild persons öra i sin tur reflekterar ljudvågorna vilket ger en egen uppfattning om neutralitet som inte nödvändigtvis stämmer överens med alla andras, och då pratar jag jag inte bara om psyko-akustik utan om fysiska förutsättningar.
Postad 28 April 2011 - 10:27
Postad 28 April 2011 - 11:45
Tar vi Hd 800n så sägs senare modeller av HD 800 mäta bättre även om de fortfarande inte mäter lika neutralt som LCD-2n totalt sett. Har inte sett en dynamisk hörlur som mäter bättre än LCD-2n så på papperssidan är den svårslagen. Men som sagt grafer säger inte allt
Postad 28 April 2011 - 12:10
[/quote]
Nej, som sagt grafer visar var det låter på ett visst sätt, men inte hur det låter.
Postad 28 April 2011 - 18:40
Postad 28 April 2011 - 19:07
Diskanten måste "rulla av" i hörlurar, annars låter det tvärtom som att den höjs onaturligt. Hörlurar är ju inte högtalare. Mätinstrumentet som Audeze använder är inte tillförlitligt för höga frekvenser, säger dom själva. Därav skillnaden mellan olika grafer.
Ja, men de flesta high-end lurar som "rullar av" gör det på ett sätt som inte påverkar ljudet i våra öron.
Postad 28 April 2011 - 19:23
Ja, men de flesta high-end lurar som "rullar av" gör det på ett sätt som inte påverkar ljudet i våra öron.
Hur menar du nu? Rullar det av så måste det väl påverka ljudet?
Postad 29 April 2011 - 07:54
Hur menar du nu? Rullar det av så måste det väl påverka ljudet?
Vi kan bara höra frekvenser upp till 20 000 hz
Postad 29 April 2011 - 16:44
Vi kan bara höra frekvenser upp till 20 000 hz
Ja. men hörlurar brukar "rulla av" långt innan 20 000hz. Annars hade dom upplevts som onaturligt ljusa.
Postad 29 April 2011 - 18:15
Ja. men hörlurar brukar "rulla av" långt innan 20 000hz. Annars hade dom upplevts som onaturligt ljusa.
Men lurar som är riktigt bra i diskanten rullar inte av på de frekvenser som innebär "kortslutning" av fioler eller cymbaler. Detta kan man diskutera länge,
Postad 01 May 2011 - 08:55
Postad 01 May 2011 - 21:22
Vill man långlyssna i flera timmar föredrar jag de mörka lurarna framför de ljusa.
Postad 01 May 2011 - 21:55
Allt handlar om klangideal! LCD-2 är en ganska mörk hörlur om man jämför med t.ex HD-800. Jämför man lurar med Stax Omega 2, låter de flesta lurar ljusa. Det är bara LCD-2 som liknar Omega klangmässigt. Samma sak händer när jag väljer att lyssna på en lur flera timmar och väljer t.ex HD-800 och efter ett par timmar sätter på mig LCD-2. LCD-2 upplevs som mörk, dov och man undrar var diskanten tagit vägen... Väljer man däremot LCD-2 som lur ett par timmar och sätter på sig HD-800, låter allt ljust och piffat! Lite svårt att jämföra när klangen är så olika! Samma sak gäller mellan mina Staxlurar. SR-507 liknar HD-800 klangmässigt och Omega 2 liknar LCD-2. Vet inte vilken jag gillar bäst, beror på vilket humör man är i
![]()
Vill man långlyssna i flera timmar föredrar jag de mörka lurarna framför de ljusa.
Väldigt bra skrivet, Hammer. Fördelen med flera olika lurar är just att ha flera alternativ tillgängliga beroende på humör.
Själv tycker jag att HD 800n är en utmärkt all-rounder, inte för ljus för rock och inte för mörk för klassisk. Men vissa musikstilar låter trevligare med mörkare ljud, vilket också betyder att ingen lur någonsin kommer att vara perfekt på alla nivåer.
Postad 02 May 2011 - 10:06
HD-800 och Stax SR-507 är det närmaste monitorlurar man kan komma i mitt tycke. Rent och analytiskt utan att för den delen låta för ljust. Går även att långtidlyssna med utan att för den delen bli trött i öronen. Perfekta som verktyg vid test av elektronik. LCD-2 är mer som en stor rörförstärkare, massor med kraft och värme utan att för den skull tappa skärpa i detaljer. Helt enkelt rolig! Omega 2 är det absolut bästa jag hört när det gäller att inte låta. Låter konstigt, eller hur? Det jag menar med det är att man upplever att det finns inget som stör återgivningen, allt förmedlas mjukt och resonansfritt. Man kan nästan tro att den är helt resonansdöd. Absolut svärta om man kan tala bildligt!
Lite nyfiken hur den nya Stax SR-009 låter, sägs vara något i hästväg
Postad 02 May 2011 - 10:32
Angående SR-009 väntar man med iver på första testet
Postad 02 May 2011 - 14:01
Postad 02 May 2011 - 14:40
Det går att spela rock med Omega2 men det låter lite tamt. Då är SR-507 en bättre lur. Mer drag och energi
Ja, det kan jag tänka mig.
Postad 02 May 2011 - 21:57
Grottat ner mig totalt i Head One på sistone med diverse live blurays. Snacka om att bryta fjärde väggen. Riktigt mysigt vara på scen med artisterna.
Absolut inga kortslutna fioler eller cymbaler någonstans heller för övrigt
Postad 02 May 2011 - 22:44
LCD-2n rockar hårt
![]()
Grottat ner mig totalt i Head One på sistone med diverse live blurays. Snacka om att bryta fjärde väggen. Riktigt mysigt vara på scen med artisterna.
Absolut inga kortslutna fioler eller cymbaler någonstans heller för övrigt
Beror på vad man jämför med
Postad 03 May 2011 - 09:06
Det visade sig att även vid volymer som är strax över det jag normalt klarar av så går jag aldrig över 80dB (vilket kan vara skadligt i längden) utan spikarna toppar runt 77-78dB, vilket känns rätt bra. För det mesta lyssnar jag runt 73-75dB.
någon annan här som gjort liknande test? kan ju vara intressant att jämföra vad vi upplever som "lagom" volym
Postad 03 May 2011 - 09:06
DX 1000 och LCD-2n är de två hörlurar som kan sätta en så smått i hypnos för längre lyssningar
Postad 03 May 2011 - 09:16
Sant. Söder om högtalare och real life har jag ännu inte hört någonting närmare verkliga livet dock. Sedan är det lätt att rocka loss huvudet med Ultrasone med sina kulsprutetrummor och sinnessjuka energi men det är second flavour.
DX 1000 och LCD-2n är de två hörlurar som kan sätta en så smått i hypnos för längre lyssningar
Håller med om att LCD-2 passar för längre tids lyssning men DX1000 är alldeles för resonant i mellanregistret för att det ska vara njutbart en längre tid. Med DX1000 är jag trött i öronen efter 10 min. Efter modden jag gjorde går det dock att lyssna en längre tid!
Postad 03 May 2011 - 11:35
Postad 03 May 2011 - 12:46
Postad 03 May 2011 - 13:28
Postad 03 May 2011 - 14:24
Postad 03 May 2011 - 15:05
Postad 03 May 2011 - 15:18
Borde gå att pruta! Tänkte mest om någon vill ha LCD-2 på en gång! Vet ju hur lång tid det tar att beställa ett par från Audeze samt att det inte alltid stämmer med leveransen....
Förutom Audez'e säljer även aloaudio LCD-2n, det är ett alternativ
Postad 03 May 2011 - 15:44
Kolla gärna också upp vilken trälåda du får med. Originalet var väldigt mycket jahopp för min del. Sedan sprack den också. Den nya gör ett mycket bättre intryck med möjlighet att stoppa LCD-2n i den med kablar anslutna.
Postad 03 May 2011 - 16:05
Hur är det med tull och sådant från Audeze? Skriver de ned värdet om man frågar osv? Vilka är era erfarenheter? (Ögnade igenom tråden men hittade inte mycket info om själva köpet).
Postad 03 May 2011 - 17:31
men med tanke på hur röriga Audeze verkar vara i sin mailhantering orkade jag inte ställa fler frågor utan betalade bara när jag väl fick länken...
Postad 03 May 2011 - 18:15
Hörlurar med läder istället för velour är trevligt då de är lättare att rengöra om det skulle behövas. Men har ej inte råkat på någon "rökare" eller parfymmissbrukare.
LCD-2n frågade jag men de skeppade den och fick inget svar. Det är en chans på tre att de svarar på dina mail hittills för min del men de gör rätt för sig när du väl får tag på dem.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
Review - HifiMAN HE-500 vs. Audeze LCD-2r2
56 bilder
87 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?