Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Synology Disk Station DS211j

716 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 januari 2012 - 21:35

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Är det några speciella inställningar man måste göra I routern? Har en Netgear Vpn 824 v2.

Nej.

När jag installerade nasen valde jag windows kanske skulle valt nått annat alternativ? Media spelaren (xtreamer) kommer upp I tv' n utan problem, kan det vara linuxsystem? Är inte så hemma I det här så därför hoppas jag någon kan hjälpa mig.

Det är säkert en linux i botten, men det är skit samma (det är det i DS211j också :P). Normalt ansluter man över SMB (vanlig Windows-fildelning) ändå. Du behöver inte lägga till den manuellt bara då?

Postad 10 januari 2012 - 23:39

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Hur då manuellt?

Ja, jag vet inte alls hur din Xtreamer funkar. Om den bara ska "dyka upp" eller om du måste lägga till NASen med IP-adress.

Postad 11 januari 2012 - 14:23

Izze
  • Izze
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Hejsan! Jag hittade DeltaCopy som är en windows-wrap för Rsync
http://www.aboutmyip...p/DeltaCopy.jsp

Funkar kalas! :)

...eller rättare sagt så var det inte så enkelt visade det sig om man har svenska å,ä, mm i path/filnamn etc......

FYI
"DeltaCopy uses rsync and cygwin in the background. Therefore, any limitation that is present in either binaries will be there in DeltaCopy. For example, the default version of cygwin is not UNICODE compliant. Therefore, you cannot copy files with DeltaCopy containing UNICODE characters in the file name. Besides, file paths greater than 255 characters are also not recognized."

Detta fixar man genom att tanka ner ediaz filer http://www.pk25.com/...es_cygwin1.7.7z
och kopiera in i DeltaCopy biblioteket som det står beskrivet i tråden
http://forums.aboutm...s/list/138.page

Nu funkar det kalas att ta backup på NASen till en Windows PC! :)

Postad 16 januari 2012 - 22:21

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1 984 inlägg
  • 0
Har en 212:a men det är samma opsystem har jag förstått. Jag har installerat 2 stycken 2 tb-diskar i den. Jag har inget behov av raid utan vill kunna använda alla 4 tb för lagring som en enda disk om det går. Hur gör man då?

Postad 17 januari 2012 - 07:29

falken_007
  • falken_007
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Har inte fått min 212a än så det kanske finns något bättre sätt...

RAID 0

Den enklaste formen av RAID, som endast går ut på att öka åtkomsthastigheten och lagringsutrymmet utan att öka feltoleransen. Den ingick inte i de ursprungliga nivåerna. En sammanslagning av ett antal, vanligen två, lika stora diskar till en logisk enhet. Alla data som skrivs till enheten sprids ut jämnt över alla diskarna. På det här sättet vinner man prestanda, eftersom flera diskar kan arbeta samtidigt. Det totala utrymmet blir summan av diskarnas individuella storlek, men om en disk går sönder förloras alla data på alla diskar. Ju fler diskar man använder, desto större är risken att data går förlorade.

En variant på detta är JBOD, eller Just a Bunch Of Disks ("bara en bunt diskar"). Här slås flera diskar samman rakt av till en enhet, utan att data sprids ut jämnt fördelade. Det används oftast när man på enklast möjliga sätt vill slå ihop flera enheter till en enda, utan andra avsikter. Det kan sägas motsvara att skapa en partition som sträcker sig över flera diskar. Dock minskas risken för dataförlust något, gentemot vanlig RAID 0, eftersom det är lite mindre risk att data hamnar på två eller fler diskar och därmed att mindre mängd data behöver återskapas om en disk kraschar.

Postad 17 januari 2012 - 08:43

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0
Japp, RAID 0 om du har lika stora diskar, JBOD om de är olika stora.

Dock minskas risken för dataförlust något, gentemot vanlig RAID 0, eftersom det är lite mindre risk att data hamnar på två eller fler diskar och därmed att mindre mängd data behöver återskapas om en disk kraschar.

Det ska man nog inte räkna med faktiskt. Filsystemet blir ju fortfarande korrupt eftersom du trunkerar partitionen. Men ja, om du har tur så går det att återskapa en del filer.

Postad 17 januari 2012 - 19:32

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1 984 inlägg
  • 0
Man tackar, har 2 likadana diskar så det blev raid 0.

Postad 18 januari 2012 - 18:47

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1 984 inlägg
  • 0
Hur gör man för att lägga till tex thepiratebay och torrentleech under "BT-sökning" ?

Postad 27 januari 2012 - 12:48

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
Någon som köra med DSM 4.0?
Finns det någon risk för att testa betan?

Postad 27 januari 2012 - 13:04

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Jag kör på betan och den verkar helt OK. Men en beta är alltid en beta.

Det går INTE att rulla tillbaka till 3.x.

Det enda jag har haft problem med är torrents. De vill inte börja ladda. Vet inte om det var betans fel eller ej. Hittade några inlägg om problemet med torrents som inte började ladda ner på Synologys forum. Men om jag läste rätt så var det inte bara beta-användare utan även "vanliga" användare som drabbades.

Jag stoppade och startade Download Station så hoppade det igång.

Postad 31 januari 2012 - 13:53

DmD
  • DmD
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
Är det någon som INTE får cpu användningen att gå i taket om torrents körs, antingen via inbyggda download station eller transmission installerat?

Redigerat av DmD, 31 januari 2012 - 13:54.

Postad 31 januari 2012 - 14:43

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Jag har visserligen en DS212j och jag vet inte om det är någon skillnad att tala om. Men jag har inte några problem med att cpu:n går i taket med torrents.

Jag kör betan för 4.0 (som synes).

Bifogad fil  Synology Beta 4.0.jpg   395,35K   78 Antal nerladdningar

Postad 31 januari 2012 - 15:53

DmD
  • DmD
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
Din har dubbelt så mkt ram minne som min DS211j .
Kanske är där flaskhalsen sitter..

Det som är märkligt är att jag kan köra torrents från/på stationära pc:n och välja nasen som destination och då ligger jag i maxhastighet vad min lina klarar (100/100 mbit) , och cpu användningen ligger på ca 30% på nasen.

Fast då faller funktionen bort lite i vad jag vill att en nas ska klara av, dvs tanka hem/seeda torrents utan att någon annan maskin är i gång, samtidigt som man kanske streamar musik eller högupplöstfilm utan lagg från den. Detta går inte med en DS211j om nu någon har liknande behov som mig och går i köptankar.

Postad 31 januari 2012 - 17:16

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Skulle inte tro att det är minnet.

Jag har också sett hög cpu-last. Men jag kan inte se något mönster.

Du har mycket snabbare lina en jag har (ADSL 8 MBit/sek).

Postad 31 januari 2012 - 18:01

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Är det någon som INTE får cpu användningen att gå i taket om torrents körs, antingen via inbyggda download station eller transmission installerat?

Fast ärligt talat: Gör det något? Min går rätt högt om jag tankar fort, men det har inte stört min användning av NASen nämnvärt i övrigt tycker jag. Den klarar ju några MB/s i alla fall. DS411j for the record.

Det som är märkligt är att jag kan köra torrents från/på stationära pc:n och välja nasen som destination och då ligger jag i maxhastighet vad min lina klarar (100/100 mbit) , och cpu användningen ligger på ca 30% på nasen.

Det är inte märkligt alls, då är det ju datorn som hanterar alla anslutningar och hantering som rör torrent-protokollet.

Postad 04 februari 2012 - 12:57

Izze
  • Izze
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Jag kör betan för 4.0 (som synes).

Bifogad fil  Synology Beta 4.0.jpg   395,35K   78 Antal nerladdningar

Har du testat cloud station? Vore intressant om man kunde använda den istället för dropbox.

Postad 04 februari 2012 - 13:31

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Har inte hunnit testa cloud station ännu. Men jag hör av mig när jag gjort det. Men den finns väl ännu bara för Windows. Jag kör både iPhone, Android, iMac, PC (med Windows XP, Win 7) och Linux. Dropbox fixar allt. Så är väl inte cloud station (ännu)

Postad 04 februari 2012 - 23:04

Izze
  • Izze
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Har inte hunnit testa cloud station ännu. Men jag hör av mig när jag gjort det. Men den finns väl ännu bara för Windows. Jag kör både iPhone, Android, iMac, PC (med Windows XP, Win 7) och Linux. Dropbox fixar allt. Så är väl inte cloud station (ännu)

Ok, tack! Jo, personligen skulle jag vilja ha stöd för Android också. Skulle inte skada om de kunde göra en "cloud station"- variant av Evernote oxå ;-)

Postad 05 februari 2012 - 20:57

Man United
  • Man United
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Jag har köpt en DS212j och vill kunna komma åt mina filer utanför mitt hemnätverk. Det har skrivits en del om detta, men det finns ju så många olika sätt. Jag har anslutit 4 nätverksenheter (mappar) under "Dator" i Windows 7 och dessa vill jag komma åt överallt. Min router heter Thomson TG585 v7. Tycker ni att jag ska använda guiden EZ-Internet eller ska jag försöka med VPN, port forward eller något annat sätt? Jag är inte så kunnig på detta. :huh:
Mycket tacksam för hjälp!

Postad 06 februari 2012 - 08:42

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Har nu kort testat Cloud Station. Det gick inget vidare. Hemma så fungerade det (givetvis). Men redan då märkte jag att Synology ligger efter Dropbox. Jag körde på en Win 7 maskin och det kanske ser annorlunda ut på andra windowsversioner. Jag saknade t.ex. indikering av vilka mappar som var synkade. Kanske inte en livsviktig funktion men trevlig att ha i Dropbox.

Sen gick jag till jobbet idag och installerade på en Win XP-burk. Men då tog det stopp. Vi sitter (givetvis) bakom brandväggar och annat jox som ställer till en massa problem. Jag vet inte om det är det som gör att jag inte kan connecta till min Diskstation eller om det är något annat. Men jag fick inte någon kontakt. Ska gräva lite i det. Eller om ni har något tips så hör av er. Är det någon inställning man måste göra (på klient eller server).

Det som är kanon med Dropbox är att allt fungerar direkt. Oavsett om man sitter bakom brandväggar och "annat jox".

Postad 06 februari 2012 - 08:44

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlägg
  • 0
Är det någon som kan förseslå vettiga discar till en DS212j?

1 eller 2 TB verkar ju inte vara någon direkt prisskillnad?

Postad 06 februari 2012 - 09:14

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Jag har köpt en DS212j och vill kunna komma åt mina filer utanför mitt hemnätverk. Det har skrivits en del om detta, men det finns ju så många olika sätt. Jag har anslutit 4 nätverksenheter (mappar) under "Dator" i Windows 7 och dessa vill jag komma åt överallt. Min router heter Thomson TG585 v7. Tycker ni att jag ska använda guiden EZ-Internet eller ska jag försöka med VPN, port forward eller något annat sätt? Jag är inte så kunnig på detta. :huh:

VPN skulle jag säga. Det är inte smart att öppna upp fildelning ut mot internet. Se bara till att forwarda rätt port, och hoppas på att din router stöder PPTP-passthrough (GRE, mer specifikt). Vet inte om guiden klarar av din router, kolla.

Postad 06 februari 2012 - 13:28

Man United
  • Man United
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Måste man logga in nånstans om man vill åt mapparna som jag skapat under "Dator" i Windows 7 eller är det något som går automatiskt sedan så man bara kan klicka på dem?
Mitt jobb har installerat VPN på min dator så jag kan jobba hemifrån och komma åt mapparna på min arbetsplats. Då måste jag logga in varje gång på en VPN Client.

Redigerat av Man United, 06 februari 2012 - 13:31.

Postad 06 februari 2012 - 20:46

Man United
  • Man United
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Jag har försökt mig på detta med VPN. Jag har installerat VPN-paketet och följt manualen om VPN som finns att hämta på hemsidan och skapat en VPN-anslutning på min Windows 7-dator. Jag lyckas ansluta genom VPN när jag är hemma och använder mitt hemmanätverk, men inte när jag använder något annat nnätverk. Jag får felmeddelande 807. Vad kan det bero på? Det står att jag använder WAN Miniport (PPTP) när jag försöker ansluta.

Redigerat av Man United, 07 februari 2012 - 08:37.

Postad 07 februari 2012 - 09:14

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Jag har försökt mig på detta med VPN. Jag har installerat VPN-paketet och följt manualen om VPN som finns att hämta på hemsidan och skapat en VPN-anslutning på min Windows 7-dator. Jag lyckas ansluta genom VPN när jag är hemma och använder mitt hemmanätverk, men inte när jag använder något annat nnätverk. Jag får felmeddelande 807. Vad kan det bero på? Det står att jag använder WAN Miniport (PPTP) när jag försöker ansluta.

Från första träffen på Google om man söker på "pptp error 807" (*nudge* *nudge*):

A error code 807 typically is either the client or the server is behind a NAT device and does not pass through GRE protocol 47. If GRE protocol 47 isn't pass through the NAT device you'll get 807. you'll also get 807 if port 1723 isn't forwarded from the NAT device to the VPN server if the server is behind a NAT device. VPN servers usually have packet filters which restrict inbound connection to only PPTP or L2TP.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-networking/windows-7-pro-pptp-vpn-error-807-and-will-not/6cb8e5a3-a107-4164-bc2b-131a5fc12ba6

Postad 07 februari 2012 - 09:33

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Har nu kort testat Cloud Station. Det gick inget vidare. Hemma så fungerade det (givetvis). Men redan då märkte jag att Synology ligger efter Dropbox. Jag körde på en Win 7 maskin och det kanske ser annorlunda ut på andra windowsversioner. Jag saknade t.ex. indikering av vilka mappar som var synkade. Kanske inte en livsviktig funktion men trevlig att ha i Dropbox.

En lite rättning. Visst har Cloud Stations klient indikering om mapparna är synchade eller ej. Det var jag som missade (missförstod). I princip är det samma indikering som Dropbox.

Har dock inte hittat någon lösning ännu på att få det att fungera på jobbet (bakom brandväggar etc.).

Postad 07 februari 2012 - 09:40

Man United
  • Man United
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Från första träffen på Google om man söker på "pptp error 807" (*nudge* *nudge*):

http://answers.micro...2b-131a5fc12ba6

Tack för ditt svar, men jag vet inte om jag blir klokare av det. Ska jag ändra på något i NAS:en tror du? Eller måste jag in och pilla i routern? Jag trodde man slapp pilla i routern om man kör VPN.

Postad 07 februari 2012 - 11:45

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
en total n00b på detta med NAS men jag kör ivf på 212j modellen och det funkar bra i alla led förutom på ett och det är att överföringshastigheten mellan diskarna i nasen ligger max på 22mb/s men flyttar jag filer från dator eller någon mediaspelare så ligger jag på mellan 40-60mb/s.. Borde inte farten bli som optimal just när man flyttar filerna mellan diskarna på just nasen?

Postad 07 februari 2012 - 14:17

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Tack för ditt svar, men jag vet inte om jag blir klokare av det. Ska jag ändra på något i NAS:en tror du? Eller måste jag in och pilla i routern? Jag trodde man slapp pilla i routern om man kör VPN.

Routern, det var ju det det stod ("NAT device"). Du måste fortfarande se till att routern släpper igenom VPN-trafiken till NASen, VPN är inte magi. :) Men sen slipper du bry dig om portar för alla övriga tjänster.

en total n00b på detta med NAS men jag kör ivf på 212j modellen och det funkar bra i alla led förutom på ett och det är att överföringshastigheten mellan diskarna i nasen ligger max på 22mb/s men flyttar jag filer från dator eller någon mediaspelare så ligger jag på mellan 40-60mb/s.. Borde inte farten bli som optimal just när man flyttar filerna mellan diskarna på just nasen?

Vad menar du med "mellan diskarna i nasen"? Kopierar du från en delad mapp till en annan från datorn möjligen? I så fall så har du ju både läsning och skrivning till NASen över nätverket, och 22 + 22 är ju 44, alltså 40-60. ;)

Postad 07 februari 2012 - 15:51

Man United
  • Man United
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Jag är så grön på detta så jag visste inte att NAT var detsamma som router :D

Jag loggar in på routern när jag kommer hem och ser om jag hittar något om "GRE protocol 47" eller "port 1723".
Kan det vara så illa att man har en router där det inte går att ändra sådant? Jag har en Thomson TG587 v7 från Tele2.

Stort tack för hjälpen så länge! :)

Postad 07 februari 2012 - 16:03

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Jag är så grön på detta så jag visste inte att NAT var detsamma som router :D

Jag loggar in på routern när jag kommer hem och ser om jag hittar något om "GRE protocol 47" eller "port 1723".
Kan det vara så illa att man har en router där det inte går att ändra sådant? Jag har en Thomson TG587 v7 från Tele2.

Stort tack för hjälpen så länge! :)

Nja, det är inte riktigt samma sak, men din router använder det som kallas för NAT (Network Address Translation) för att alla dina datorer ska kunna dela på en IP-adress utåt.
Port 1723 är helt enkelt TCP-port 1723, då måste forwarda den helt enkelt. Det är inget konstigt. Däremot är GRE lite knivigare, eftersom många billiga routrar bara kara av TCP eller UDP, och GRE är varken eller.

Å andra sidan hittar jag inget (uppenbart) som motsäger att Thomson-routern skulle klara PPTP, så förhoppningsvis hanterar den GRE automatiskt om du forwardar 1723 rätt. Men det är bara en gissning. Kollat manualen? ;)

Postad 07 februari 2012 - 16:48

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0

Vad menar du med "mellan diskarna i nasen"? Kopierar du från en delad mapp till en annan från datorn möjligen? I så fall så har du ju både läsning och skrivning till NASen över nätverket, och 22 + 22 är ju 44, alltså 40-60. ;)

precis, har 2 st diskar i nasen som har varsin delad mapp och flyttar filer mellan dessa mappar/diskar, men tänkte inte på det där med både läs och skriv hastighet samtidigt så det är säkert så det ligger till.. men det spelar ingen roll om jag flyttar dessa filer via DSM i nasen?

Postad 07 februari 2012 - 17:03

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

precis, har 2 st diskar i nasen som har varsin delad mapp och flyttar filer mellan dessa mappar/diskar, men tänkte inte på det där med både läs och skriv hastighet samtidigt så det är säkert så det ligger till.. men det spelar ingen roll om jag flyttar dessa filer via DSM i nasen?

Nej, det är inte säkert att det gör skillnad. Hårdvaran är ju inte direkt snabb, hade den varit det hade du troligen legat närmare 80-100 MB/s på gigabitnät. Så det är nog inte diskarna som sätter gränsen, det är resterande hårdvaran.

Postad 07 februari 2012 - 19:05

Man United
  • Man United
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Nja, det är inte riktigt samma sak, men din router använder det som kallas för NAT (Network Address Translation) för att alla dina datorer ska kunna dela på en IP-adress utåt.
Port 1723 är helt enkelt TCP-port 1723, då måste forwarda den helt enkelt. Det är inget konstigt. Däremot är GRE lite knivigare, eftersom många billiga routrar bara kara av TCP eller UDP, och GRE är varken eller.

Å andra sidan hittar jag inget (uppenbart) som motsäger att Thomson-routern skulle klara PPTP, så förhoppningsvis hanterar den GRE automatiskt om du forwardar 1723 rätt. Men det är bara en gissning. Kollat manualen? ;)

Nu har jag öppnat port 1723 i routern (tror jag). Jag får fortfarande fel 807 när jag försöker ansluta VPN. Vad har jag mer för möjligheter? Strunta i VPN och försöka med guiden EZ-Internet?

När jag kör Nätverksdiagnostik i Windows så står det att "Din dator verkar vara rätt konfigurerad men enheten eller resursen (192.168.0.72) svarar inte"

Redigerat av Man United, 07 februari 2012 - 19:23.

Postad 07 februari 2012 - 22:33

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Nu har jag öppnat port 1723 i routern (tror jag). Jag får fortfarande fel 807 när jag försöker ansluta VPN. Vad har jag mer för möjligheter? Strunta i VPN och försöka med guiden EZ-Internet?

Vet inte vad EZ-Internet gör exakt, men jag antar att den gör port forwarding åt dig i routern? Hur som helst så rekommenderar jag inte att öppna fildelning ut mot Internet.

När jag kör Nätverksdiagnostik i Windows så står det att "Din dator verkar vara rätt konfigurerad men enheten eller resursen (192.168.0.72) svarar inte"

Tror du har tänkt lite fel.
1. Du ska inte ansluta mot det interna IPt (det borde funka, men det säger inget om huruvida port forwarding i routern funkar). Tanken är ju att du ska ansluta utifrån till det externa IPt.
2. Om du inte kan ansluta till interna IPt ens, så tyder det ju på att VPN-servern på NASen inte är igång.

Postad 08 februari 2012 - 09:03

Man United
  • Man United
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Vet inte vad EZ-Internet gör exakt, men jag antar att den gör port forwarding åt dig i routern? Hur som helst så rekommenderar jag inte att öppna fildelning ut mot Internet.

Tror du har tänkt lite fel.
1. Du ska inte ansluta mot det interna IPt (det borde funka, men det säger inget om huruvida port forwarding i routern funkar). Tanken är ju att du ska ansluta utifrån till det externa IPt.
2. Om du inte kan ansluta till interna IPt ens, så tyder det ju på att VPN-servern på NASen inte är igång.

1. Den externa adressen är det den som börjar på 8? Det är väl NAS:ens IP-adress som menas och inte routerns, men det kanske är samma?
2. Om jag är uppkopplad mot mit hemmanätverk så fungerar VPN-anslutningen. Men när jag istället kopplar upp mig mot min smartphone och använder den som modem så kommer jag inte in på VPN.

När jag skapar anslutningen i Windows och Windows frågar efter användarnamn och lösenord är det då mitt lösenord och användarnamn till NAS:en jag ska skriva eller det som jag använder för att logga in på Windows?

Redigerat av Man United, 08 februari 2012 - 09:11.

Postad 08 februari 2012 - 09:23

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0

Secure FTP eller webdav är 2 andra alternativ där du slipper mecka med VPN och båda är hyfsat säkra.

Postad 08 februari 2012 - 09:58

Man United
  • Man United
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Secure FTP eller webdav är 2 andra alternativ där du slipper mecka med VPN och båda är hyfsat säkra.

Tack för ditt svar. Kommer man åt mina mappar som jag har skapat med "Anslut nätverksenhet" under Dator på Windows 7 med dessa sätt? Jag är alltså inte ute efter att komma åt DSM i första hand utan mina nätverksplatser som är kopplade till DSM.

Postad 08 februari 2012 - 19:03

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

1. Den externa adressen är det den som börjar på 8? Det är väl NAS:ens IP-adress som menas och inte routerns, men det kanske är samma?
2. Om jag är uppkopplad mot mit hemmanätverk så fungerar VPN-anslutningen. Men när jag istället kopplar upp mig mot min smartphone och använder den som modem så kommer jag inte in på VPN.

När jag skapar anslutningen i Windows och Windows frågar efter användarnamn och lösenord är det då mitt lösenord och användarnamn till NAS:en jag ska skriva eller det som jag använder för att logga in på Windows?

1. Ja, det stämmer nog. NASens IP är en intern (192...), routerns utsida är 8... De är inte samma. ;)
2. Det tyder på att VPN-servern fungerar, men att routern släpper inte igenom trafik rätt.
3. TIll NASen. Det är ju den du ansluter till.

Tack för ditt svar. Kommer man åt mina mappar som jag har skapat med "Anslut nätverksenhet" under Dator på Windows 7 med dessa sätt? Jag är alltså inte ute efter att komma åt DSM i första hand utan mina nätverksplatser som är kopplade till DSM.

Nej, då får du använda ex. ett FTP-program. Ev. går det med WebDAV iofs, var längesen jag höll på med det.

Oavsett läge, se till att du har ordentliga lösenord satta.

Postad 08 februari 2012 - 19:28

Man United
  • Man United
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

1. Ja, det stämmer nog. NASens IP är en intern (192...), routerns utsida är 8... De är inte samma. ;)
2. Det tyder på att VPN-servern fungerar, men att routern släpper inte igenom trafik rätt.
3. TIll NASen. Det är ju den du ansluter till.

Nej, då får du använda ex. ett FTP-program. Ev. går det med WebDAV iofs, var längesen jag höll på med det.

Oavsett läge, se till att du har ordentliga lösenord satta.

Jag har suttit i Tele2:s telefonsupport halva dan idag efter att jag inte kom in på internet i morse. Jag hade nog mekat för mycket med inställningar och portar igår. Jag fick reset:a routern. :blush:
Jag dissar nog VPN och försöker mig på FTP för att komma åt NAS:en utifrån. Jag måste då alltså ha en FTP-client (typ FileZilla) samt göra rätt inställningar i NAS:en? Måste jag in i routern igen och meka också?

Jag är mycket tacksam att ni försöker hjälpa ett blåbär som mig. :) Jag är i alla fall nöjd med att alla datorer i hemmanätverket kommer åt utdelade mappar på NAS:en och att min Mediaspelare hittar bilder, musik och filmer på NAS:en.
Men, som sagt, man vill ju även komma åt dessa filer även utanför hemmet och gärna även med mobilen.

Postad 08 februari 2012 - 19:46

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Jag har suttit i Tele2:s telefonsupport halva dan idag efter att jag inte kom in på internet i morse. Jag hade nog mekat för mycket med inställningar och portar igår. Jag fick reset:a routern. :blush:
Jag dissar nog VPN och försöker mig på FTP för att komma åt NAS:en utifrån. Jag måste då alltså ha en FTP-client (typ FileZilla) samt göra rätt inställningar i NAS:en? Måste jag in i routern igen och meka också?

Jag är mycket tacksam att ni försöker hjälpa ett blåbär som mig. :) Jag är i alla fall nöjd med att alla datorer i hemmanätverket kommer åt utdelade mappar på NAS:en och att min Mediaspelare hittar bilder, musik och filmer på NAS:en.
Men, som sagt, man vill ju även komma åt dessa filer även utanför hemmet och gärna även med mobilen.

Ja, du måste fortfarande släppa igenom rätt portar. Dels port 21 (som är FTP) och den passive port range som du väljer i NASen (för att filöverföringen ska funka). Men det är bara TCP, så inget krångel med GRE eller sånt. :)

Postad 08 februari 2012 - 20:13

Man United
  • Man United
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Nu har jag varit i routern och tilldelat dessa portar till min NAS. Vad är nästa steg? Använda ett FTP-program typ FileZilla?

Kan jag vara uppkopplad mot mitt hemmanätverk när jag testar?

Postad 08 februari 2012 - 21:12

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0

Du kan mappa FTP som en nätverksenhet i windows också på samma sätt som du gör när du mappar vanliga UNC pathar.
Likaså med webdav (där kan du dock behöva en 3:e parts klient tex webdrive el liknande).
Du kan däremot inte använda nätverksenheten på samma sätt som en vanlig SMB share där du tex kan öppna filen direkt från sharet (när du mappar via FTP så kommer filen överföras innan den öppnas tex).

Postad 08 februari 2012 - 21:46

Man United
  • Man United
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Vad skriver jag för sökväg till nätverksplatsen då? I Windows exempel står det ftp://ftp.microsoft.com

Jag testade att skriva \\192.xxx.x.xx\MUSIK. Det blev en mapp som jag kommer åt från NAS:en, men det är väl ingen FTP-plats som jag kommer åt utanför hemmet?

Postad 09 februari 2012 - 08:58

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Vad skriver jag för sökväg till nätverksplatsen då? I Windows exempel står det ftp://ftp.microsoft.com

Jag testade att skriva \\192.xxx.x.xx\MUSIK. Det blev en mapp som jag kommer åt från NAS:en, men det är väl ingen FTP-plats som jag kommer åt utanför hemmet?

ftp://192.168.x.x

Postad 09 februari 2012 - 09:39

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0

ftp://192.168.x.x

Mycket riktigt så skriver du ftp://
Så tex ftp://user:[email protected]:21
Port 21 behöver du inte lägga till om du kör på port 21 personligen kör jag på port 2113 så lägger därför till :2113 efteråt.
När du väljer och mappa så klickar du också på länken där det står "Connect to a web site that you can use...." och skriver inte in ngt i dom första rutorna som kommer upp. På detta sätt får du upp en network connection wizard och kan använda FTP.

Postad 09 februari 2012 - 10:02

Man United
  • Man United
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Alltså jag går in under "Dator" på Windows 7 och sen väljer "Lägg till en nätverksplats". Jag följer guiden och skriver dit
"ftp://user:[email protected]:21", där user är mitt användarnamn till NAS:en och password är lösenordet?192.168.x.xx är min ip till NAS:en. Det fungerar inte. Jag har aktiverat FTP i NAS:en. :huh:
Jag sitter på jobbet nu och är alltså inte uppkopplad mot mitt hemmanätverk så det passar ju bra att testa detta nu.
Om jag vill komma direkt till min utdelade mapp MUSIK ska jag då lägga till "\MUSIK" på slutet?

Postad 09 februari 2012 - 10:18

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0

Alltså jag går in under "Dator" på Windows 7 och sen väljer "Lägg till en nätverksplats". Jag följer guiden och skriver dit
"ftp://user:[email protected]:21", där user är mitt användarnamn till NAS:en och password är lösenordet?192.168.x.xx är min ip till NAS:en. Det fungerar inte. Jag har aktiverat FTP i NAS:en. :huh:
Jag sitter på jobbet nu och är alltså inte uppkopplad mot mitt hemmanätverk så det passar ju bra att testa detta nu.
Om jag vill komma direkt till min utdelade mapp MUSIK ska jag då lägga till "\MUSIK" på slutet?

Du kan inte använda en 192.168.x.x adress såvida du inte sitter hemma (då det är en privat adress), du måste använda din NAS externa adress (troligen din routers adress) sen måste du även ha öppnat port 21 i din router mot din NAS.

Ngt som kan vara värt att göra om du enkelt vill komma ihåg din IP adress i framtiden är att regga dig för tex dyndns konto eller så kanske möjligen synologyn har ngn inbyggd dyndnsfunktion (qnap har tex en funktion som gör att jag kan skriva mycloudnas.com som i sin tur styrs till min externa IP)

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 09 februari 2012 - 10:21.

Postad 09 februari 2012 - 10:54

Man United
  • Man United
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
NAS:ens externa adress tror jag att jag har sett i DSM nånstans. Får kolla upp den när jag kommer hem. Port 21 tror jag att jag vet hur jag ska öppna i routern.

Kan jag lägga till exempelvis "\MUSIK" på slutet så att jag kommer direkt till den delade musikmappen på NAS:en precis som jag gör när jag anslutit nätverksenhet?
ftp://user:[email protected]:21\MUSIK

Postad 09 februari 2012 - 12:46

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0

NAS:ens externa adress tror jag att jag har sett i DSM nånstans. Får kolla upp den när jag kommer hem. Port 21 tror jag att jag vet hur jag ska öppna i routern.

Kan jag lägga till exempelvis "\MUSIK" på slutet så att jag kommer direkt till den delade musikmappen på NAS:en precis som jag gör när jag anslutit nätverksenhet?
ftp://user:[email protected]:21\MUSIK

Enklast är att när du kommer hem annars bara surfa mot www.whatismyip.com
Japp du kan lägga till /Musik (obs forwardslash) efteråt om du vill.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 09 februari 2012 - 12:46.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.