Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sennheiser HD-800

363 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 juli 2011 - 19:30

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 291 inlägg
  • 0

Gratulerar till köp av HD-800 oqvist :) Din dynamiska hörlurssamling växer, kanske dax att kolla in elektrostater :blink:

Passar nog på elektrostater men vore kul att höra givetvis :)

Klurig hörlur. Elektronisk musik är egentligen det enda där jag verkligen tycker den är nummer ett. Annars är det en hörlur som imponerar betydligt mer tekniskt än musikaliskt för min del. Dynamiken och upplösningen är imponerande. I klass med LCD-2n men LCD-2n känns mer homogen och sammansatt medan HD 800n dissekerar mer och drar iväg på lite mer utflykter emellanåt :blink:. Framför allt kan jag lättare referera till vad jag hört i verkliga livet med LCD-2n. HD 800n låter lite för mycket hifi med klassiskt, akustiskt, jazz etc för min del.

Men som sagt de passar bra ihop då just elektronisk musik är lite av en akilleshäl för LCD-2n. Ljudbilden är jag lite kluven till rätt ofta föredrar jag LCD-2ns mer kompakta och sammanhållna och mindre flytande ljudbild. Beror återigen mycket på genre. För rock så är HD 800ns ljudbild närmast en nackdel för min smak.

Postad 10 juli 2011 - 00:37

Unregistered5ee49fef
  • Unregistered5ee49fef
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

Passar nog på elektrostater men vore kul att höra givetvis :D

Klurig hörlur. Elektronisk musik är egentligen det enda där jag verkligen tycker den är nummer ett. Annars är det en hörlur som imponerar betydligt mer tekniskt än musikaliskt för min del. Dynamiken och upplösningen är imponerande. I klass med LCD-2n men LCD-2n känns mer homogen och sammansatt medan HD 800n dissekerar mer och drar iväg på lite mer utflykter emellanåt :rolleyes:. Framför allt kan jag lättare referera till vad jag hört i verkliga livet med LCD-2n. HD 800n låter lite för mycket hifi med klassiskt, akustiskt, jazz etc för min del.

Men som sagt de passar bra ihop då just elektronisk musik är lite av en akilleshäl för LCD-2n. Ljudbilden är jag lite kluven till rätt ofta föredrar jag LCD-2ns mer kompakta och sammanhållna och mindre flytande ljudbild. Beror återigen mycket på genre. För rock så är HD 800ns ljudbild närmast en nackdel för min smak.

Vet inte om det är en vane sak, men jag tycker att HD800 överträffar LCD-2an stort när det kommer till jazz, klassiskt och akustiskt, det känns mer precis och dynamiken i tex nils lofgren acoustic live är helt otroligt bra med hd800an och i mina öron känns LCD-2an lite för mjuk och silkeslen.
LCD-2an gör röster fantastiskt bra däremot och känns väldigt livlig och naturtrogen där, men det känns ändå som den saknar något mot HD800an.

Postad 10 juli 2011 - 07:40

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 291 inlägg
  • 0
acoustic live skivan har jag lyssnat mycket på. Fantastisk skiva även om den är sönderspelad sedan länge :D

Postad 10 juli 2011 - 21:42

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 291 inlägg
  • 0
Ok spenderat hela dagen med Nils Löfgren idag igen. Beslöt mig för att handikappa LCD-2n och sätta den på rörförstärkaren den med. Den blir rätt jobbig mörk och får inte till dynamiken riktigt. HD 800n vinner helt klart rörförstärkarronden. Betydligt bättre om Nils Löfgren bara lät lite bättre ren utklassning!

Dock kopplar jag LCD-2n till min receiver så blommar den ut något sjukt och närvarokänslan är närmast total. Inga problem med dynamiken och allt flyter på sinnessjukt bra med i det närmaste perfekt balans. Darkness be gone och du är där :D Ljudbilden upplever jag som mer trovärdig jämfört med HD 800ns något vidare men mer flytande ljudbild. Instrument stannar mer på sin plats med LCD-2n och trummor håller ihop utan att cymbalen sticker framåt ex vilket gör att närvarokänslan enklare infinner sig. Inte illa för en budgetreceiver som inte är audiofilklassad för fem öre och standardkabel.

Blir att hårdköra Mike Oldfield senare. Elektronisk musik är väl där jag inte riktigt blivit super imponerad av LCD-2n tidigare :rolleyes:

Postad 10 juli 2011 - 21:46

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Någon som skulle vara intresserad av ett par hd800?

Minhembiosupporters har första tjing :D

Redigerat av spuj, 12 juli 2011 - 20:20.

Postad 10 juli 2011 - 21:54

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 291 inlägg
  • 0
Den borde du få såld tycker jag :D

Postad 11 juli 2011 - 05:33

Unregistered5ee49fef
  • Unregistered5ee49fef
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

Någon som skulle vara intresserad av ett par hd800 för 6500 inkl frakt?

Minhembiosupporters har första tjing :D

Tokbra pris, nästan så man ska köpa sig ett andra par.

Postad 11 juli 2011 - 08:23

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0

Någon som skulle vara intresserad av ett par hd800 för 6500 inkl frakt?

Minhembiosupporters har första tjing :rolleyes:

Mycket bra pris! Lycka till med försäljningen :D

Postad 11 juli 2011 - 17:26

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Tack pöjker :D

Postad 13 juli 2011 - 09:44

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Min kompis säljer också sina HD-800 och det är med Cardaskabel. Hörlurarna är helt i nyskick, endast inspelade. Priset går att diskutera. Skicka gärna ett pm om ni är intresserade!

Postad 14 juli 2011 - 12:33

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0

Min kompis säljer också sina HD-800 och det är med Cardaskabel. Hörlurarna är helt i nyskick, endast inspelade. Priset går att diskutera. Skicka gärna ett pm om ni är intresserade!

Nu är HD-800 sålda :)

Postad 14 juli 2011 - 13:41

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

• 599 inlägg
  • 0
dnne. kör du balanserade kablar mellan källan & wa22?

Postad 14 juli 2011 - 13:57

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Nu är HD-800 sålda :)

Hur många lurar har du sålt? endast lcd-2 och hd 800?

Postad 14 juli 2011 - 16:39

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0

Hur många lurar har du sålt? endast lcd-2 och hd 800?

Jag har sålt mina lcd-2 men tänker behålla HD-800 (gillar dem). Min kompis har sålt både lcd-2 och HD-800. Han har också beställt de nya lcd-2 rev.2. Fick leveransbesked att mina nya lcd-2 rev.2 kommer på måndag. Tyvärr kan jag inte njuta av dem då jag reser bort på semester i två veckor :)

Vore kul om du tog dig tid att komma till huvudstaden och hälsa på, finns en del lurar som du kan få lyssna på :D

Postad 14 juli 2011 - 17:06

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Jag har sålt mina lcd-2 men tänker behålla HD-800 (gillar dem). Min kompis har sålt både lcd-2 och HD-800. Han har också beställt de nya lcd-2 rev.2. Fick leveransbesked att mina nya lcd-2 rev.2 kommer på måndag. Tyvärr kan jag inte njuta av dem då jag reser bort på semester i två veckor :)

Vore kul om du tog dig tid att komma till huvudstaden och hälsa på, finns en del lurar som du kan få lyssna på :D

allt beror på en eventuell affär angående en subwoofer. väntar på besked från stockholm angående detta...

Men du ska ju se fram emot din semester! lurar kan alltid vänta. ;)

Postad 14 juli 2011 - 17:12

Unregistered5ee49fef
  • Unregistered5ee49fef
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

dnne. kör du balanserade kablar mellan källan & wa22?

Absolut, har inte äns testat att köra obalanserat, men det sägs ju att det ska vara betydligt mycket sämre.
Sitter ett par Wireworld Equinox XLR 1m mellan Lavryn och WA22an.

Postad 14 juli 2011 - 17:17

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0

allt beror på en eventuell affär angående en subwoofer. väntar på besked från stockholm angående detta...

Men du ska ju se fram emot din semester! lurar kan alltid vänta. :D

Att man ska se fram emot en semester stämmer bra det, men det kan bli ännu bättre med nya lurar att leka med under semestern :)

Postad 14 juli 2011 - 17:22

Unregistered5ee49fef
  • Unregistered5ee49fef
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

Att man ska se fram emot en semester stämmer bra det, men det kan bli ännu bättre med nya lurar att leka med under semestern :)

Tycker du ska ta och göra ett galleri på din samling lurar, samt ett till med moddbilderna på denon lurarna. :D

Postad 14 juli 2011 - 17:25

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Dnne, jag var just i ditt galleri, kör du mesta dels din lyssning via USB, så borde du fara på reference och provlyssna på en Blue Heaven usb kabel :) rejält lyft!

Postad 14 juli 2011 - 17:33

Unregistered5ee49fef
  • Unregistered5ee49fef
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

Dnne, jag var just i ditt galleri, kör du mesta dels din lyssning via USB, så borde du fara på reference och provlyssna på en Blue Heaven usb kabel :) rejält lyft!

Har bytt lite mellan en optisk supra till moderkortets optiska ut samt mellan en vanlig USB och nu furutech usbn jag kom över billigt som fasen på head-fi.
Men jag vet inte om jag kan ge en kvalificerad bedömning om vilket som låter bäst än, behöver spendera mer tid till att testa.

Postad 14 juli 2011 - 17:34

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0

Otrolig kabel! Trodde inte mina öron när jag jämförde med en vanlig usb-kabel! Ångrar inte köpet av Blue Heaven :D

Postad 14 juli 2011 - 17:41

Unregistered5ee49fef
  • Unregistered5ee49fef
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Helst hade jag bytt DAC till denna:

Postad bild

Men ligger fortfarande lite utanför budgeten.

Postad 14 juli 2011 - 18:48

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Oj, ja 60k för en dac är ju lite smaskigt! Men blue heaven är typ som en ny dac, riktigt bra uppgradering :) Låter sjukt, men den gjorde en rejäl skillnad.

Postad 22 juli 2011 - 21:41

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 291 inlägg
  • 0
Jag är redo att ge upp min HD 800 nu. Om någon är sugen så finns det en i Umeå :).

Postad 23 juli 2011 - 10:55

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Jag är redo att ge upp min HD 800 nu. Om någon är sugen så finns det en i Umeå :).

Vad ska du ha för den? Bara av ren nyfikenhet ;)

Postad 23 juli 2011 - 20:24

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 291 inlägg
  • 0
Det jag gav. Hör av dig om du är seriöst intresserad :)

Postad 25 juli 2011 - 18:38

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0

Redan trött på HD-800 B)

Postad 26 juli 2011 - 21:07

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Det jag gav. Hör av dig om du är seriöst intresserad :)

Jag har redan en hd 800, annars skulle jag övervägt ;)

Redan trött på HD-800 :D

Menar du oqvist eller du personligen?

En fråga till dig, Hammer65 (eller den som vet svar):

Om man kör en d/a omvandlare med asynkron usb ska i teorin usb kabel inte spela någon större roll, är detta fallet? Låter underligt att t ex. en blue heaven usb-kabel inte skulle göra någon skillnad jämfört med en 100 krs kabel i en setup.

Redigerat av Blader, 26 juli 2011 - 21:10.

Postad 27 juli 2011 - 08:33

b0ck3n
  • b0ck3n
  • Användare

• 108 inlägg
  • 1
En USB-kabel antingen fungerar eller inte fungerar. Det finns inga olika grader för hur bra/snabbt/signalstörningsfritt den kan skicka 1or och 0or.

Postad 27 juli 2011 - 12:24

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

En USB-kabel antingen fungerar eller inte fungerar. Det finns inga olika grader för hur bra/snabbt/signalstörningsfritt den kan skicka 1or och 0or.

Tack, men frågan gällde ifall en utmärkt usb-kabel som gör underverk i en synkron datorsetup skulle göra någon skillnad i en asynkron. :)

Postad 27 juli 2011 - 12:39

b0ck3n
  • b0ck3n
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Och svaret är att den inte gör någon skillnad överhuvudtaget, det är ren placebo. Om placebo fungerar för dig i en "synkron set-up" så lär det göra det i en asynkron också. :)

Redigerat av b0ck3n, 27 juli 2011 - 13:18.

Postad 27 juli 2011 - 15:22

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Och svaret är att den inte gör någon skillnad överhuvudtaget, det är ren placebo. Om placebo fungerar för dig i en "synkron set-up" så lär det göra det i en asynkron också. :)

Är detta baserat på ditt tvivel på kablars inverkan i allmänhet eller just USB?

Postad 27 juli 2011 - 15:37

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0

Placebo eller inte så gör USB-kablar skillnad. Vi hörde stor skillnad med Blue Heaven kontra "vanlig" USB-kabel. Har provat Blue Heaven olika usbdacar och den förbättrar ljudet på samtliga. Både t-h-e-p-i-m-p och fatzer kan intyga resultaten. Det är bara att bege sig till Referens Audio och prova usb-kabeln i deras förträffliga hörlursrum. Värt att testas ;)

Postad 27 juli 2011 - 15:48

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Placebo eller inte så gör USB-kablar skillnad. Vi hörde stor skillnad med Blue Heaven kontra "vanlig" USB-kabel. Har provat Blue Heaven olika usbdacar och den förbättrar ljudet på samtliga. Både t-h-e-p-i-m-p och fatzer kan intyga resultaten. Det är bara att bege sig till Referens Audio och prova usb-kabeln i deras förträffliga hörlursrum. Värt att testas :)

även asynkrona? ;)

Postad 27 juli 2011 - 16:28

b0ck3n
  • b0ck3n
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Är detta baserat på ditt tvivel på kablars inverkan i allmänhet eller just USB?

Hörlur/högtalarkablar mäter vissa skillnader, om än så små att de är långt bortom vad mänskliga örat kan uppfatta. USB-kablar mäter ingen skillnad överhuvudtaget, de funkar inte på det sättet. De skickar bitar, och antingen lyckas eller misslyckas.

Olika människor är olika mottagliga för placebo. Jag har hittills aldrig hört skillnad på olika kablar, men jag betvivlar inte att vissa andra gör det. Däremot har jag lurat mig själv vid mixerbordet många gånger.

Postad 27 juli 2011 - 16:38

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0

även asynkrona? :)

Min usbdac har en egen superklocka och är därför inte beroende av klocksignalen från datorn och kör asyncron överföring. Stor skillnad på ljudet med Blue Heaven även med denna dac ;)

Postad 27 juli 2011 - 20:37

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Hörlur/högtalarkablar mäter vissa skillnader, om än så små att de är långt bortom vad mänskliga örat kan uppfatta. USB-kablar mäter ingen skillnad överhuvudtaget, de funkar inte på det sättet. De skickar bitar, och antingen lyckas eller misslyckas.

Olika människor är olika mottagliga för placebo. Jag har hittills aldrig hört skillnad på olika kablar, men jag betvivlar inte att vissa andra gör det. Däremot har jag lurat mig själv vid mixerbordet många gånger.

Jag frågar, b0ck3n, eftersom jag vet säkert att högtalarkablar gör klar skillnad i ljudkvalitet (såklart beroende på kabel) och därför (ta inte illa upp) inte kan lita på din åsikt. USB och ljud har jag ingen större erfarenhet av, dock. Får testa och se (höra) med egna öron. :)

Postad 27 juli 2011 - 22:30

b0ck3n
  • b0ck3n
  • Användare

• 108 inlägg
  • 1
Som sagt, jag betvivlar inte att du hör stor skillnad på kablar, men det finns andra förklaringar än olika ledare och insulering etc - de gör skillnad men så små att det ligger långt utanför örats kapacitet att höra skillnad på. Du har ingen anledning att misstro mig för att jag inte är mottaglig för samma typ utav yttre påverkan - det var därför jag sa att det inte spelar någon roll, du kommer antagligen höra skillnad i alla fall.

Här är en rolig artikel där en panel inte kunde höra skillnad på dyra kablar från Monster och vanliga garderobsgalgar som ledare.

Postad 27 juli 2011 - 23:29

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Som sagt, jag betvivlar inte att du hör stor skillnad på kablar, men det finns andra förklaringar än olika ledare och insulering etc - de gör skillnad men så små att det ligger långt utanför örats kapacitet att höra skillnad på. Du har ingen anledning att misstro mig för att jag inte är mottaglig för samma typ utav yttre påverkan - det var därför jag sa att det inte spelar någon roll, du kommer antagligen höra skillnad i alla fall.

Här är en rolig artikel där en panel inte kunde höra skillnad på dyra kablar från Monster och vanliga garderobsgalgar som ledare.

Allt jag menar är att eftersom vi har så skiljda åsikter gör ditt uttalande om kablar tyvärr inte mig mycket nytta. om du har rätt eller fel kan jag inte uttala mig om, eftersom jag inte har någon erfarenhet inom usb kablar i hifi-syfte. :)

Kul artikel, ska försöka komma ihåg att göra blindtester i framtiden och se om jag kommer fram till samma sak. ;)

Postad 28 juli 2011 - 04:15

b0ck3n
  • b0ck3n
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Blindtester är kalas, men svåra att göra rätt. Gör man det inte rätt så är resultatet ofta missvisande.

Vad kostar en Blue Heaven?

Postad 28 juli 2011 - 09:42

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Blindtester är kalas, men svåra att göra rätt. Gör man det inte rätt så är resultatet ofta missvisande.

Vad kostar en Blue Heaven?

2000 kr för en meter...

Postad 28 juli 2011 - 10:12

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Jag trodde inte på att en usb-kabel kunde göra skillnad med ljudet eftersom det bara handlar om digitalöverföring med "ettor och nollor". Tyvärr verkar samma regler gälla för det digitala som för det analoga när det gäller komponentval och kablar. När jag moddar en dac är det ungefär samma delar som jag uppgraderar som i en analog ljudkrets.

Postad 29 juli 2011 - 13:14

b0ck3n
  • b0ck3n
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Om man är ok med att betala 2000:-/m för en USB-kabel så kan man lina gärna skaffa några såna här också: Blackbody

Postad 29 juli 2011 - 18:32

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0

Om man är ok med att betala 2000:-/m för en USB-kabel så kan man lina gärna skaffa några såna här också: Blackbody

Ja varför skulle inte en sådan apparat fungera och förbättra återgivningen. Det talas om Schumann's frekvens på 7.83Hz som har med jordens magnetiska resonansfrekvens att göra. Ljudet ska förbättras eftersom våra sinnen ska skärpas om en sådan frekvens utstrålas i lyssningsrummet. Har bara hört talas om det och det vore intressant att prova en sådan apparat i mitt lyssningsrum om den gör någon skillnad :)

Postad 29 juli 2011 - 21:31

b0ck3n
  • b0ck3n
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Notera att den inte drivs av ström - den står bara där, och fungerar som en "anti-projektor" för din utrustnings strålning... Det här är en bra disclaimer tycker jag: "The listener can sit and report sometimes drastic, sometimes less drastic, changes in the sound's neutrality as the Blackbody travels, affecting key areas of the circuitry in the gear."

Mängdrabatt om man köper fler!

edit: hur Schumannresonansen skulle kunna skärpa våra sinnen ser jag inte. Men på en skala av extremt meningslösa åtgärder så ser jag ändå hellre att folk spelar upp en ton på 7,8Hz i sitt lyssningsrum än att pynta det med bokstopp för $959.

Redigerat av b0ck3n, 29 juli 2011 - 21:35.

Postad 05 augusti 2011 - 19:45

b0ck3n
  • b0ck3n
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Intressant information från skaparna av USB ang. kablar:
http://www.head-fi.o...-claimed-or-not

Postad 08 augusti 2011 - 09:38

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0

Intressant information från skaparna av USB ang. kablar:
http://www.head-fi.o...-claimed-or-not

Intressant! Ska kolla om min hemmabyggda usb-dac verkligen går med asyncron överföring som jag fick för mig att den ska ska göra :)

Postad 11 september 2011 - 14:48

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0
Hallå. har nyligen köpt en HD 800 och har sedan tidigare en Denon AHD 7000 (Lawton mod). De körs mot en S.E.X.X hörlursförstärkare kopplad direkt till utgången på en Jungson SACD-spelare. Här kommer mina första intryck.

1. Beethoven 5:e symfoni 3:e satsen Herbert von Karajan Berliner Symfonikerna. Sennheiser avslöjar bruset tydligare men ger inte mer information. Bra tryck i blås-sektionen men tveksammare ljud från violinerna. Denon har en tydligare och djupare bas, mindre brus och något mindre ljudbild. Neutralare violinljud.

2. Dire Straits - deras första. Sennheiser: fantastiskt driv och dynamik. Saknar nyanser i diskanten som är väldigt betonad utan att vara vass. Denon: det låter som det finns minst en oktav djupare bas och dessutom med nyanser. Inte lika dynamiska och drivande (som Sennheiser) annars men mer nyanser i diskanten. Hi-haten låter entonigt i Sennheiser även om den hörs mer.

Sennheiser: öppnare, luftigare, sämre nyanser i bas och diskant även om diskanten är kraftigare. Ingen vasshet, enormt driv och dynamik. Allätare men gör sig bäst med klassisk musik. Den berömda ljudbilden (enligt många tester) har jag inte märkt. Ingen större skillnad mot Denon och fortfarande "inne" i huuvdet.

Denon: djuo, mycket djuuuup bas, som är den bästa jag hört med hörlurar. Den har dessutom nyanser. Dynamiken inte lika uttalad som Sennheiser men inte dålig på något sätt. Neutral frekvensgång men något återhållen diskant. Har dock mer information i diskanten än vad Sennheiser har. Har inte samma bett i mnellanregistret som Sennheiser.

Mekaniskt intryck. Denon upplevs som mer gedigen överlag och Sennheiser är mindre i verkligheten än vad bilder ger intryck av. Sennehiser sitter skönare på huvudet men upplevs avgjort bräckligare och plastigare. Undrar om det som ska vara magnesium verkligen är det, eller är det bara "magnesium"färgad plast? Denon har öronkåpor av massivt ädelträ som är högglanslackade.

Slutsats: Sennehiser är mer analytisk och avslöjar detaljer på ett obarmhärtigt sätt - på gott och ont. Har bättre dynamik men ljusare ljudintryck. Denon har en mer neutral återgivning med en aning mindre dynamik som kan bero på att diskanten inte är lika påträngande. Ni som vill ha djuuuuup bas som dessutom är totalt fir från resonansljud och med nyanser, hela vägen ner, ja, ni behöver inte leta längre.

Jag köpte Denon-lurarna begagnade i Sverige för 6000 kr och de är moddade av en känd hörlursfirma. Enl. spec har de lagt in mer dämpmaterial i kåporna och bytt kabeln. Thats it.
Senneheiser köpte jag på tyska Ebay och betalade 820 Euro inklusive frakt från dörr till dörr. De är fabriksnya.

Jungson SACD körs normat över en Krell-kombo med Final-elekrostater eller Monitor Audio. Jungson har ett välbalanserat "analogt" ljud vid en jämförelse med den andra ljudkällan som är en Linn LP12/Lingo/ IttokII/Denon 304/MingDa 2006 RIAA,

Sennheiser låg närmast Final- elektrostaterna. Medan Denon påminde om Monitor Audio.

Postad 11 september 2011 - 15:55

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 291 inlägg
  • 0
Tack för den :)

Angående magnesium det är inte magnesium utan plast av något slag jag tappat namnet på. Idén är att den ska vara så resonansfri som möjligt i alla fall. Så ja du får inte den där sköna magnesiumkänslan ala SA5000 då. Gällande design påminner en del om HD 800n. Kul att klämma på inte riktigt lika kul att lyssna på :P

En sak jag funderar över är när du nämner resonansfri bas det var i referens till D7000 inte HD800n?. Varje gång jag lyssnar på HD 800n så upplever jag att det är ta inga fångar approach när det gäller att döda resonanser. Har inte hört markl D7000 och markl D5000 är på tok för länge sedan jag lyssnade på också. Modden är lite annorlunda nu också.

Postad 14 september 2011 - 20:12

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0
Sennheiser har också en resonansfri, skrammelfri bas, men den går inte subjektivt lika djupt och framförallt är den inte lika nyanserad. Jag har förresten lyssnar rätt mycket på mina (få)SACD-skivor nu och plöstligt har det hänt något med Sennheisern. Den låter mer neutralt och inte så ljus längre - bara väldigt öppen och närvarande. Denon har inte genomgått samma förvandlling när den blivit matat med SACD. Den låter något renare men annars är allt sig likt. Kan det vara så att det är mera Jungsonens CD/SACD återgivning som slår igenom snarare än lurarnas karaktär? Dom är ju jäkligt bra båda två. Kan väll också säga att efter en 4 timmar lång supersession igår kväll så vinner Sennheiser solklart konfortmässigt. Denons lyxiga och sköna material kan ändå inte förhindra floder av öronsvett.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.