SVT HDTV
1031 svar till detta ämne
Postad 01 september 2011 - 15:18
weavex
-
weavex
-
Användare
-
-
109 inlägg
Om du tar emot bilden ifrån en box med 0% overscan inställd på tv:n så kan det vara marginalerna i bilden som avslöjas. Som tagits upp tidigare skalas bilden upp i sin helhet (från 720x576) när den egentliga aktiva bildytan bara är 704x576. I vissa fall innehåller marginalerna bild och i vissa fall inte.
Jag har själv inte tillgång till Sappas signal, men jag vet att de tar HD-signalen från Viasat. På Viasat kan jag inte se det som du beskriver. Zacabeb's beskrivning är nog den mest troliga.
Per Björkman
Jag har själv comhem och det är samma sak med marginalerna hos mig när jag har overscan av. Tror inte det spelar roll vilken leverantör man har. Detta är väl en sak man får leva med om man kör med overscan av. Tycker inte det är något större problem med lite svart i kanten. Dock är det rätt jobbigt då marginalerna skiftar mellan olika kameravinklar. Detta borde väl vara något som går att lösa från svt's sida i alla fall?
Redigerat av weavex, 01 september 2011 - 15:19.
Postad 01 september 2011 - 16:46
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Jag har själv comhem och det är samma sak med marginalerna hos mig när jag har overscan av. Tror inte det spelar roll vilken leverantör man har.
Detta är väl en sak man får leva med om man kör med overscan av. Tycker inte det är något större problem med lite svart i kanten. Dock är det rätt jobbigt då marginalerna skiftar mellan olika kameravinklar. Detta borde väl vara något som går att lösa från svt's sida i alla fall?
Det enklaste är väl ändå om du tittar på TV-program i overscan! Specifikationen på den aktiva bildrutan är 704x576 bildpunkter (för analoga signaler var 575 linjer). Skillnaden mellan 720 och 704 är den marginal som vi har i produktionsledet. Genom åren är olika teknisk utrustning hanterat denna "marginal" på lite olika sätt. Att i slutledet visa upp mer än 704 bildpunkter horisontellt är inte att rekomendera. Per Björkman
Postad 01 september 2011 - 20:11
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Hej igen Per! Har nu suttit och tittat på sändningarna från Sydkorea & det är mycket bra bild.
- Vilken kodning har bilden från Korea till Oxenstiernsgatan? Är bitraten konstant eller variabel? - Får ni bilden som 1080i25? - Är ljudet PCM eller DolbyE?
Mvh Tobbe
Det är finnarna (YLE) som tar hem signalen från Korea, så jag vet inte exakt vilken väg den går. YLE skickar vidare en kopia till oss. Det är en 1080i/30 signal, vilket är bra för då kan vi göra framerate konverteringen själva med en Alchemist till 720p/50. Signalen är kodad i mpeg4@30Mbps vilket tyvärr är lite i minsta laget. Dock är det 4:2:2 i alla fall. Jag har inte riktigt koll på ljudet, men utgår från att det är diskreta ljudkanaler (programljud +kommentatorer) Per Björkman SVT
Postad 01 september 2011 - 21:29
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Men jeklar vilken tid det tar för er att ta hem bild och ljud från Korea.
På radiosporten har det hunnit springa klart 100-metersloppet innan ni på Tv har startat det. I princip.
Normalt vid exempelvis fotboll ligger väl analoga radion 3-5 sekunder föra men nu, de ligger ljusår!
Jag vet, all komprimering och dekomprimering av rörliga bilder tar lite tid. Antar att ni tar emot en komprimerad signal, som då redan är lite fördröjd, packar upp denna, mixar om den för vårat nät, lägger på eran grafik samt mixar in ljudet korrekt för att sedan komprimera den igen och skicka ut den i etern. Att det är detta som tar tid. Själva transporttiden i fibern borde vara så liten att den inte märks.
(SVT1 HD via Canal Digital, satellit)
Postad 02 september 2011 - 04:07
weavex
-
weavex
-
Användare
-
-
109 inlägg
Det enklaste är väl ändå om du tittar på TV-program i overscan!
Specifikationen på den aktiva bildrutan är 704x576 bildpunkter (för analoga signaler var 575 linjer). Skillnaden mellan 720 och 704 är den marginal som vi har i produktionsledet. Genom åren är olika teknisk utrustning hanterat denna "marginal" på lite olika sätt. Att i slutledet visa upp mer än 704 bildpunkter horisontellt är inte att rekomendera.
Per Björkman
Jovisst är det enklast att ha overscan på. Det var därför jag också skrev att det är saker man får leva med om man kör med det av. Problemet med marginalerna finns ju ej i HD för där är det ju 1280×720 bildpunkter som gäller, så därför kör jag gärna med overscan av i HD för att få med allt. Och bilden ser även bättre ut.
Postad 06 september 2011 - 15:10
Unregisteredfbb15550
-
Unregisteredfbb15550
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Japp, det är inklusive "Ånge-banden".
Nej, inget från 80-talet som inte är överfört till fill. Vi har en rest med DigiBeta band från senare delen av 90-talet som inte hanns med i Ånge. Dock är det ingen fara på taket eftersom dessa håller i många år till. Förhoppningsvis kommer vi att överföra dessa band till det digitala arkivet under 2011-2012.
SVT började använda DigiBeta för sändingsband ungefär runt 1995. Jag vet inte exakt när för det var före min tid på SVT. Jag började här 1997. (Förre det jobbade jag på TV4 mellan 1992 och 1997).
Hur mycket påverkas bildkvaliteten av transkodning från Digibeta till DVCPRO50 resp. HD-CAM-SR till DNxHD? Mvh Tobbe
Postad 07 september 2011 - 18:50
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Hur mycket påverkas bildkvaliteten av transkodning från Digibeta till DVCPRO50 resp. HD-CAM-SR till DNxHD?
Mvh Tobbe
Djupa detaljfrågor  Inför övergången till filbaserad produktion gjorde vi en hel del omfattande tester med olika format och codecs. Bla testade vi robustheten genom att göra multigenartionskopioer med pixelshift (man flyttar bilden en pixel ner och en pixel åt höger inför varje ny omkodning för att makroblocken inte skall komma på samma ställe varje gång). Utvärderingar gjordes vid 4:e och 7:e generationen. Som referens användes Digibeta. DVCPro50 visade sig komma ut mycket bra i dessa tester och avvek bara marginellt från referensen Digibeta. Men visst, en liten, liten försämring var det. Men med tanke på att DVCPro50 innebär endast en tredjedel så mycket data jmf med Digibetan så är det lätt att motivera valet. När det gäller DNxHD vs. HDCamSR har vi inte gjort lika omfattande tester. Dels därför att det i praktiken är en ”fruktansvärd” overkill i HDCam SR med sina 440Mbit/s. men dels därför att vi av andra orsaker inte hade så speciellt många val av codec för HD. I vilket fall som helst känner jag mig helt trygg med DNxHD 185x (x=10 bitar) även för de mest påkostade Dramaproduktionerna. Per Björkman SVT
Redigerat av Per Björkman, 07 september 2011 - 18:52.
Postad 07 september 2011 - 19:39
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Då kan man ju passa på o fråga Per om en sak jag funderat på! Om en kanal köper in en gammal 60-70-80-tals serie, eller så, och sänder t ex Pantertanter eller Tummen Mitt i Handen, praktiskt taget dygnet runt i flera år - vad har de då för avtal på inköpet? Eller såna serier som Comedy Central sänder om o om igen hela tiden. Att de får sända hur många ggr som helst på alla sina kanaler inom en viss tidsrymd, eller ett visst antal ggr, dvs hur brukar avtalen funka? Eller får de t ex betala en låg penning per sändningstillfälle?
Redigerat av anderswillhelmsson, 07 september 2011 - 19:39.
Postad 12 september 2011 - 21:40
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Då kan man ju passa på o fråga Per om en sak jag funderat på!
Om en kanal köper in en gammal 60-70-80-tals serie, eller så, och sänder t ex Pantertanter eller Tummen Mitt i Handen, praktiskt taget dygnet runt i flera år - vad har de då för avtal på inköpet? Eller såna serier som Comedy Central sänder om o om igen hela tiden.
Att de får sända hur många ggr som helst på alla sina kanaler inom en viss tidsrymd, eller ett visst antal ggr, dvs hur brukar avtalen funka? Eller får de t ex betala en låg penning per sändningstillfälle?
Detta är absolut inte mitt specialområde. Men lite generell kunskap kan jag kanske bidra med. Avtalen vad gäller sändningsrättigheter kan givetvis se ut på en mängd olika sätt. Det vanligaste är dock att man förvärvar rättigheter att under en viss tidsperiod (licensperiod) har rätten att ett visst antal ggr sända ett visst program (visningsrätt) i ett visst geografisk område (i SVT:s fall det geografiska området Sverige). Under denna tidsperiod har man då exklusiv rätt, dvs ingen annan kanal kan sända samma program i det geografiska området. Antalet visningsrätter kan vara uppdelat i första sändning, snabbrepriser och repriser. Utnyttjar man inte alla visningsrätter under licensperioden så förfaller de. Ibland handlar det om att man köper enskilda program/serier, men det är ganska vanligt med ”paket”. De stora distributörerna paketerar en hel mängd program/filmer/serier som man köper i klump. Priset varierar givetvis och gamla TV-serier från 70 och 80 talet är relativt billiga jmf med nya ”heta” titlar. Men generellt så bygger det hela på att de kommersiella kanalerna tjänar pengar på att visa dessa serier, dvs priset för sändningsrätterna måste vara lägre än den reklamintäkt (= antalet tittare) man får från reklamen som visas i programmet. Annars är det ju ingen mening !! Till skillnad från SVT så agerar de kommersiella mediahusen i Sverige på en Nordisk marknad och köper ofta in rättigheterna för hela Norden, som de sedan kan portionera ut i sina olika kanaler. På senare år har det här med visningsrättigheter blivit lite mer komplicerat efter som det numera inte bara handlar om sändningar i ”broadcast” utan också publicering Online (OnDemand) och mobilt. Per Björkman
Postad 13 september 2011 - 08:14
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Kanske blir tjatigt men jag måste oxå flika in med ett "vilken fantastiskt tråd"! Tummen upp Per Björkman! Inga planer på en splirrans 720p testbild btw? Vi börjar bli trötta på den gamla SDTV-bollen.  I SVTHDs barndom visades det kanske mest pedagogiska klipp jag någonsin sett för att synliggöra skillnaden mellan HDTV och (typisk) SDTV. Ni vet Stockholms-klippen där halva bilden visa Mpeg4 720p @ 20 mbit/s och andra halva var Mpeg2 576i @ 5 mbit/s. Hur gjordes klippet? Kan väl gissa hur men några ord runt detta vore kul att höra om. Har ni gjort tester på 1080p50? Om ja, hur står det sig ifråga om bildkvalité och "bitrate-behov" relativt 1080i50 och 720p50? Vi förutsätter förstås videobaserat (50 fps) och en hel del rörelse i bilden. Det är en 1080i/30 signal, vilket är bra för då kan vi göra framerate konverteringen själva med en Alchemist till 720p/50.
Antar att mkt ni får in är videobaserat 1080i60 (nej jag gillar inte EBU-varianten som tycker att interlace ska heta i 25/30  ). Körs konverteringar av dylikt material alltid med en Alchemist?
Postad 14 september 2011 - 09:04
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2 791 inlägg
(nej jag gillar inte EBU-varianten som tycker att interlace ska heta i25/30 )
Märk skillnaden i hur man skriver (tecknet '/' är avgörande här) 1080i60 = 1080i/30 1080i50 = 1080i/25 Personligen föredrar jag EBU-varianten, som berättar hur många bilder per sekund materialet är filmat i och inte hur ofta bilden uppdateras på en skärm. Det viktigaste är dock anser jag att man är tydlig med det val man gör och inte börjar skriva 1080i25 (som jag själv slarvigt skrivit tidigare).
Postad 14 september 2011 - 15:53
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Off topic nu, sorry: Personligen föredrar jag EBU-varianten, som berättar hur många bilder per sekund materialet är filmat i
Det är ju just det den inte gör, med videobaserad 50 Hz så gör kameran 50 stycken "samplingar" per sekund. Det är förvisso samplingar i halva upplösningen (eftersom det är interlace, vilket vi tydligt angett med ett 'i') men det är fortfarande 50 stycken. EBU verren berättar för oss hur många helbilder vi skulle få om vi skulle få för oss att slå ihop 2 stycken halvbilder/sampels men det är en väldigt poänglös information eftersom det inte är alls säkert att vi någonstans i kedjan skulle vilja göra det - detta eftersom det i videofallet råder en tidsmässig förskjutning mellan varje sample/halvbild. tecknet '/' är avgörande här
Ja och den stora grejjen med den är att det blir fulare i löptext.  Jajja, nu kanske vi inte direkt är på "svälten i Afrika"-nivå när det gäller viktighet men det är det iofs sällan vi är på den nivån på denna sajt.
Postad 14 september 2011 - 21:13
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Kanske blir tjatigt men jag måste oxå flika in med ett "vilken fantastiskt tråd"! Tummen upp Per Björkman!
Tackar! Inga planer på en splirrans 720p testbild btw? Vi börjar bli trötta på den gamla SDTV-bollen. 
Jo, faktiskt! Vi hade ett möte om det härromdagen. Jag har nu också fått en fil från våra danska vänner på DR med deras ”test-slinga”. Vi har några uppslag på intressanta varianter. Kan inte lova nått men vi skall se om vi inte kan få till något. I SVTHDs barndom visades det kanske mest pedagogiska klipp jag någonsin sett för att synliggöra skillnaden mellan HDTV och (typisk) SDTV. Ni vet Stockholms-klippen där halva bilden visa Mpeg4 720p @ 20 mbit/s och andra halva var Mpeg2 576i @ 5 mbit/s. Hur gjordes klippet? Kan väl gissa hur men några ord runt detta vore kul att höra om.
Den filmen har sin egen historia. Från början hadlade det om att ta fram en antal testsekvenser för att kunna göra utvärderingar av 720p vs. 1080i. För att inte få någon annan påverkan än själva scanningformatet valde vi att skjuta filmen på 65mm film. Jo faktiskt hederlig gammal film i superformat. Kamera med operatör fick vi hyra in från England. Och jag vågar inte avslöja vad råfilmen i 65mm formatet kostade. Dessutom sköt vi allt i 50 bps. Några scener , t.ex änderna som lyfter från vattnet, i 100 bps !!! för att få en svag slomo effekt. Filmen framkallades i England och scannades sedan i 4K upplösning. Från detta originalmaterial kodade vi sedan ner det till en mängd olika format: 1080p/50, 1080i/25, 720p/50 och 576i/25. Perfekt för att göra jämförelsetester eftersom det är identiska scener, inga skillnader i kamera, optik, exponering eller ljussättning. Filmen skänkte vi sedan till EBU och är numera rätt spridd runt om i Europa som en bra testmaterial för olika utvärderingar av komprimering, Just det klippet som du refererar till var bara en spinn-off då vi tog och klippte ihop 720p/50 varianten med 576i med en splittscreen-wipe. Men jag håller med, den är rätt pedagogisk. Har ni gjort tester på 1080p50? Om ja, hur står det sig ifråga om bildkvalité och "bitrate-behov" relativt 1080i50 och 720p50? Vi förutsätter förstås videobaserat (50 fps) och en hel del rörelse i bilden.
Jo vi har gjort lite tester bla tillsammans med EBU. Det behövs inte dubbelt med bitrate. Någonstans runt +40% verkar räcka. Men det som gör mig lite besviken och också lite orolig är att skillnaden i upplevelsen inte är så där jättestor jmf. med 1080i/720p. ”Vanliga” tittare kommer nog inte att märka nått. Absolut att vi kommer att producera i 1080p/50 i framtiden, men jag är inte så säker på att utsändningen kommer att vara i det formatet. Betänk att det krävs ett teknikskifte för alla HD-mottagare som finns ute i hemmen idag (som inte klarar av mottagning av 1080p/50). Hm, vi får väl se.... Antar att mkt ni får in är videobaserat 1080i60 (nej jag gillar inte EBU-varianten som tycker att interlace ska heta i25/30 ). Körs konverteringar av dylikt material alltid med en Alchemist?
Ja, framerate konvertering ”kräver” alchemist för att bli bra. BTW, Det HETER 1080i/25, 1080i/30, så det så.... Per Björkman SVT
Postad 14 september 2011 - 21:28
Unregisteredfbb15550
-
Unregisteredfbb15550
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Ja, framerate konvertering ”kräver” alchemist för att bli bra.
BTW, Det HETER 1080i/25, 1080i/30, så det så....
Per Björkman
SVT
[/quote]
Betyder detta att allt 576i & 1080i material i SVT 1 & 2 konverteras i realtid med alchemist och 720p material åker bara rakt igen igenom "loop-through"?
Mvh Tobbe
Postad 14 september 2011 - 21:44
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Ja, framerate konvertering ”kräver” alchemist för att bli bra.
BTW, Det HETER 1080i/25, 1080i/30, så det så....
Per Björkman SVT
Betyder detta att allt 576i & 1080i material i SVT 1 & 2 konverteras i realtid med alchemist och 720p material åker bara rakt igen igenom "loop-through"?
Mvh Tobbe
Nix, med framerate konvertering menas omvandlingen mellan 50Hz länder och 60Hz länder. 576i och 1080i har samma framrate som 720p (eller rättare sagt jämn multipel) = enkel konvertering 1080i/30 till 1080i/25 = jäkligt svår konvertring Per Björkman
Postad 15 september 2011 - 12:40
Mindjive
-
Mindjive
-
Rookie
-
8 inlägg
Skulle gärna få veta varför True Blood och Bored to death inte visas i HD när de förra säsongerna visades i det?
Väldigt tråkigt tycker jag. Kontaktade tittarservice för några veckor sedan men inte fått något svar men här verkar det kommuniceras bättre så tack på förhand Per!
Postad 15 september 2011 - 13:09
Unregisteredfbb15550
-
Unregisteredfbb15550
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Nix, med framerate konvertering menas omvandlingen mellan 50Hz länder och 60Hz länder. 576i och 1080i har samma framrate som 720p (eller rättare sagt jämn multipel) = enkel konvertering 1080i/30 till 1080i/25 = jäkligt svår konvertring
Per Björkman
Jag var nog lite otydlig. Vad jag ville få fram var huruvida allt SD material som sänds i SVT 1 & 2 skalas upp från 576i till 720p med hjälp av alchemist i realtid eller om uppskalningen och deinterlace sköts på annat sätt.
Postad 18 september 2011 - 20:01
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Jag var nog lite otydlig. Vad jag ville få fram var huruvida allt SD material som sänds i SVT 1 & 2 skalas upp från 576i till 720p med hjälp av alchemist i realtid eller om uppskalningen och deinterlace sköts på annat sätt.
Alchemisten kostar ca: 1 milj och jag tror att vi bara har 2 eller 3 på hela SVT. Nej numera använder vi en produkt från Harris för den konverteringen i realtid. Per Björkman Skulle gärna få veta varför True Blood och Bored to death inte visas i HD när de förra säsongerna visades i det? Väldigt tråkigt tycker jag. Kontaktade tittarservice för några veckor sedan men inte fått något svar men här verkar det kommuniceras bättre så tack på förhand Per! 
Vi har tydligen fått en felleverans på True Blood. Det är beställt i HD men kom i SD. Vi jobbar på att få en omleverens. Jag kollar upp Bored to death. Kan vara samma sak där. Per Björkman SVT
Postad 19 september 2011 - 18:43
Unregistered0b419999
-
Unregistered0b419999
-
Användare
-
-
145 inlägg
Har bara skummat igenom tråden och kanske missat om svar givits på min fråga. Det jag undrar är varför jag vid flera tillfällen bara givits PL-II ljud när infon från boxen (och en liten tag på skärmen i början av programmet) säger att det ska vara 5.1-ljud? Har Samsungs HD-PVR (7160 från ComHem) och ser/spelar in från SVT HD1 resp HD2.
Före uppdateringen av mjukvaran i boxen hade jag detta "problem" även på NatGeo HD, men det försvann efter densamma. Var ligger "felet"?
//Stefan
Postad 19 september 2011 - 20:08
Unregistered40562de1
-
Unregistered40562de1
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Har bara skummat igenom tråden och kanske missat om svar givits på min fråga. Det jag undrar är varför jag vid flera tillfällen bara givits PL-II ljud när infon från boxen (och en liten tag på skärmen i början av programmet) säger att det ska vara 5.1-ljud? Har Samsungs HD-PVR (7160 från ComHem) och ser/spelar in från SVT HD1 resp HD2. Före uppdateringen av mjukvaran i boxen hade jag detta "problem" även på NatGeo HD, men det försvann efter densamma. Var ligger "felet"? //Stefan
Har samma problem på svt hd och jag har en Humax hdpvr 1000c, tv4hd o flera andra kanaler funkar som dom ska men svthd har jag testat flera ggr när det ska va 5.1 o aldrig lyckats...
Postad 19 september 2011 - 21:10
Mindjive
-
Mindjive
-
Rookie
-
8 inlägg
Vi har tydligen fått en felleverans på True Blood. Det är beställt i HD men kom i SD. Vi jobbar på att få en omleverens. Jag kollar upp Bored to death. Kan vara samma sak där. Per Björkman SVT
Om du har möjlighet får du gärna även dubbelchecka HD-statusen på den nya HBO-serien Treme som verkar väldigt bra. Serien börjar på fredag 22.45 i TV2.
Postad 20 september 2011 - 11:40
bitcomplex
-
bitcomplex
-
01100001001
-
-
387 inlägg
En liten fråga till Per angående mottagning av SVT2 HD: Har en antenn som jag tror är enbart UHF. SVT2 HD sänder på VHF-bandet där jag bor. Men en kanalsökning ger 0 träffar, dock full signalstyrka (100%) och signalkvalité (100%) på rätt frekvensband. Jag har även inga problem att få vanlig FM-radio ur antennen (sänds inte det på VHF?) och undrar om det kan vara så att jag faktiskt har en kombiantenn men att det är något annat som strular. Läste att full signalstyrka kanske inte är bra? Har inga som helst störningar någonstans annars och 100% styrka överallt. Kan en dämpning av signalen innebära att jag hittar SVT2 HD?
Postad 20 september 2011 - 13:08
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Har en antenn som jag tror är enbart UHF.
Det där inlägget har inget här i "SVT HDTV" att göra, även om man kan förledas att tro det av rubriken på tråden. Men om du läser lite i tråden så förstår du vad den handlar om. Ang, mottagning osv så föreslår jag forumet Digitalboxar istället, där du då även talar om fabrikat & modell på din antenn, digitalbox och tv, så får du säkert adekvata svar. Och FM-radio sänds - som hörs på namnet ... - på just FM-bandet, inte på VHF-bandet. http://sv.wikipedia....ki/Frekvensband
Redigerat av anderswillhelmsson, 20 september 2011 - 13:10.
Postad 20 september 2011 - 13:15
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
En liten fråga till Per angående mottagning av SVT2 HD: Har en antenn som jag tror är enbart UHF. SVT2 HD sänder på VHF-bandet där jag bor. Men en kanalsökning ger 0 träffar, dock full signalstyrka (100%) och signalkvalité (100%) på rätt frekvensband. Jag har även inga problem att få vanlig FM-radio ur antennen (sänds inte det på VHF?) och undrar om det kan vara så att jag faktiskt har en kombiantenn men att det är något annat som strular. Läste att full signalstyrka kanske inte är bra? Har inga som helst störningar någonstans annars och 100% styrka överallt. Kan en dämpning av signalen innebära att jag hittar SVT2 HD?
http://www.teracom.s...ratt-tv-antenn/
Postad 20 september 2011 - 13:21
Unregisteredc082866f
-
Unregisteredc082866f
-
Beroende
-
-
1 318 inlägg
Alchemisten kostar ca: 1 milj och jag tror att vi bara har 2 eller 3 på hela SVT. Nej numera använder vi en produkt från Harris för den konverteringen i realtid. Per Björkman Vi har tydligen fått en felleverans på True Blood. Det är beställt i HD men kom i SD. Vi jobbar på att få en omleverens. Jag kollar upp Bored to death. Kan vara samma sak där. Per Björkman SVT
Då kanske vi kan få 5.1 ljud också?
Postad 20 september 2011 - 15:11
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Och FM-radio sänds - som hörs på namnet ... - på just FM-bandet, inte på VHF-bandet. http://sv.wikipedia....ki/Frekvensband
Äpplen och päron. Läser man sidan du länkar till så framgår att det du kallar FM-bandet ryms inom en del av VHF-bandet. Däremot ligger TV-kanalerna på ungefär dubbla frekvensen jämfört med rundradion vilket gör att en TV-antenn för VHF inte lämpar sig speciellt bra till mottagning av rundradio.
Postad 21 september 2011 - 22:06
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Har samma problem på svt hd och jag har en Humax hdpvr 1000c, tv4hd o flera andra kanaler funkar som dom ska men svthd har jag testat flera ggr när det ska va 5.1 o aldrig lyckats...
Kolla om ni har 5.1 på SD SVT 1/2.
Postad 26 september 2011 - 22:03
SubUrban68
-
SubUrban68
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Stämmer! Inledningsvis finns det ingen möjlighet att göra regional nedbrytning i HD-nätet i marken. (I Telias IPTV fungerar det dock från start). Både vi och TV4 kommer dock att få möjlighet till detta i början av 2012. Tills dess får man slå över till SD SVT1/2 när det är dags för regionalt. Per Björkman SVT
OK. det visste jag inte. Tack för infon !
Postad 28 september 2011 - 00:31
Mindjive
-
Mindjive
-
Rookie
-
8 inlägg
Tänkte höra efter om Per vet varför Damages(avsnitt 10, säsong 2) inte visades i HD igår?
Alla tidigare avsnitt har visats i HD.
Har ni hört något från HBO än angående True Blood, Bored to death(och jag antar att Treme också är felleverarad då den inte gick i HD)?
Har ni ändrat några rutiner/tillsatt nån ansvarig för att se till att ni visar serier i deras rätta kvalitet i framtiden?
Postad 28 september 2011 - 21:11
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Skulle gärna få veta varför True Blood och Bored to death inte visas i HD när de förra säsongerna visades i det? Väldigt tråkigt tycker jag. Kontaktade tittarservice för några veckor sedan men inte fått något svar men här verkar det kommuniceras bättre så tack på förhand Per! 
Nu har vi i alla fall True Blood i HD. Ep 5 sänds ikväll i HD och med 5.1 ljud Per Björkman
Postad 02 oktober 2011 - 19:24
Unregisteredfbb15550
-
Unregisteredfbb15550
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Här är de arkiveringsformat vi använder på SVT: SD: Nyhetsproduktion DVCPro25 Allmän-TV (icke nyheter) DVCPro50 HD: DNxHD 120 / 8 bitar DNxHD 185 / 8 bitar Snart för vi även en uppgradering som gör att vi kan arkivera i DNxHD 185x /10 bitar. Tills dess att vi kan arkivera med 10 bitars upplösning så sparar vi "high end" produktioner även på band (Sony HDCamSR). När DNxHD 185x 10 bitar är igång så kommer vi att överföra bandarkivet av HDCamSR till filformat. Då har vi äntligen uppnått målet att bli helt bandlösa. Alla mediafiler arkiveras på två geografiskt skillda ställen. Idagsläget är storleken på SVT digitala arkiv av videofiller 4 PB (PetaByte. 1 PetaByte = 1000 TerraByte). Med dubbla kopior blir alltså den totala datamängden 8 PB !!! Per Björkman SVT
Hittade något år gammalt Doobidoo på hårddisken och slogs av hur mycket renare jag tyckte att bilden var på årets upplaga. Har ni helt enkelt blivit duktigare överlag på ett år att producera högkvalitativ HD eller är det något i lagringen eller kamerorna som har ändrats? T.ex. vilken codec använde ni när ni korttidslagrade HD på hårddisk innan ni fick DNxHD? // Tobbe
Postad 03 oktober 2011 - 20:07
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Tänkte höra efter om Per vet varför Damages(avsnitt 10, säsong 2) inte visades i HD igår? Alla tidigare avsnitt har visats i HD. Har ni hört något från HBO än angående True Blood, Bored to death(och jag antar att Treme också är felleverarad då den inte gick i HD)? Har ni ändrat några rutiner/tillsatt nån ansvarig för att se till att ni visar serier i deras rätta kvalitet i framtiden?
Det blev fel i utsändningen förra veckan av Damages och programmet gick ut i SD. Kvällens avsnitt liksom resten av säsongen är dock i HD Per Björkman SVT
Postad 03 oktober 2011 - 20:15
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Hittade något år gammalt Doobidoo på hårddisken och slogs av hur mycket renare jag tyckte att bilden var på årets upplaga. Har ni helt enkelt blivit duktigare överlag på ett år att producera högkvalitativ HD eller är det något i lagringen eller kamerorna som har ändrats? T.ex. vilken codec använde ni när ni korttidslagrade HD på hårddisk innan ni fick DNxHD? // Tobbe
Som allt annat här i livet så blir man bättre ju längre man håller på med det. Dock är det så att övergången till DNxHD är ett lyft för kvalitén. Tidigare använde vi en proprietär codec med lägre bithastighet. Per Björkman SVT
Postad 03 oktober 2011 - 21:14
Unregisteredfbb15550
-
Unregisteredfbb15550
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Som allt annat här i livet så blir man bättre ju längre man håller på med det. Dock är det så att övergången till DNxHD är ett lyft för kvalitén. Tidigare använde vi en proprietär codec med lägre bithastighet. Per Björkman SVT
Jag noterade att kvällens "Fråga dokorn" sändes direkt från tv huset i Umeå. Kallar ni det för kontribution även när tv huset i Stockholm får direkt-signaler från era egna studios i Sverige?
Postad 03 oktober 2011 - 21:46
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Jag noterade att kvällens "Fråga dokorn" sändes direkt från tv huset i Umeå. Kallar ni det för kontribution även när tv huset i Stockholm får direkt-signaler från era egna studios i Sverige?
Ja det kallar vi Kontribution. Fast vi kör det på vårt egen nätverk som vi här mellan alla 27 orter där SVT finns. HD-signalen från Umeå går på en 1 Gbit/s IP-förbindelse . Bithastigheten är 120 Mbit/s och vi använder JPEG2000 komprimering. Per Björkman SVT
Postad 04 oktober 2011 - 16:05
Unregisteredfbb15550
-
Unregisteredfbb15550
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Ja det kallar vi Kontribution. Fast vi kör det på vårt egen nätverk som vi här mellan alla 27 orter där SVT finns. HD-signalen från Umeå går på en 1 Gbit/s IP-förbindelse . Bithastigheten är 120 Mbit/s och vi använder JPEG2000 komprimering. Per Björkman SVT
- Hur kommer det sig att ni inte använder DNxHD i erat eget nät? - När ett program spelas in säg i studio i Umeå för visning senare, förs det då över till Sthlm som fil i JPEG2000 komprimerat skick eller hur fungerar det? Mvh Tobbe
Postad 04 oktober 2011 - 19:15
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
- Hur kommer det sig att ni inte använder DNxHD i erat eget nät? - När ett program spelas in säg i studio i Umeå för visning senare, förs det då över till Sthlm som fil i JPEG2000 komprimerat skick eller hur fungerar det? Mvh Tobbe
Nej, Nej. Vi talar om kontribution av live feeder. Direktsändningar från Umeå realtidskodas i JPEG2000@120Mbit/s Färdiga program som filövers från Umeå till Stockholm är givetvis kodade i DNxHD. Per Björkman
Postad 13 oktober 2011 - 02:18
Mindjive
-
Mindjive
-
Rookie
-
8 inlägg
Nu har vi i alla fall True Blood i HD. Ep 5 sänds ikväll i HD och med 5.1 ljud Per Björkman
Det var ju trevligt att få iaf två avsnitt i HD men dagens True Blood avsnitt(nr 7) var tillbaka i Blur-o-Vision (SD). Vore trevligt om ni kunde visa reprisen i HD vilket jag antar att ni borde ha tillgång till? Repeterar även mina tidigare frågor: Har ni hört något från HBO än angående (True Blood), Bored to death(och jag antar att Treme också är felleverarad då den inte gick i HD)? Har ni ändrat några rutiner/tillsatt nån ansvarig för att se till att ni visar serier i deras rätta kvalitet i framtiden?
Postad 13 oktober 2011 - 07:03
Unregisteredc082866f
-
Unregisteredc082866f
-
Beroende
-
-
1 318 inlägg
Det var ju trevligt att få iaf två avsnitt i HD men dagens True Blood avsnitt(nr 7) var tillbaka i Blur-o-Vision (SD). Vore trevligt om ni kunde visa reprisen i HD vilket jag antar att ni borde ha tillgång till? Repeterar även mina tidigare frågor: Har ni hört något från HBO än angående (True Blood), Bored to death(och jag antar att Treme också är felleverarad då den inte gick i HD)? Har ni ändrat några rutiner/tillsatt nån ansvarig för att se till att ni visar serier i deras rätta kvalitet i framtiden?
Ja, det var trist att gårdagens avsnitt inte var HD. Tyvärr brukar reprisen visas i 24:an har jag för mig och de sänder inte i HD.
Postad 13 oktober 2011 - 10:50
Mindjive
-
Mindjive
-
Rookie
-
8 inlägg
Ja, det var trist att gårdagens avsnitt inte var HD. Tyvärr brukar reprisen visas i 24:an har jag för mig och de sänder inte i HD.
Imorgon(natten mot lördag) går den i repris 02:05 på SVT1 HD.
Postad 13 oktober 2011 - 11:56
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Imorgon(natten mot lördag) går den i repris 02:05 på SVT1 HD.
I omleveransen av True Blood fick vi alla avsnitt utom avsnitt 7 i HD. Så även reprisen blir i SD. From och med avsnitt 8 är alla i HD. Bored to death och Treme är gamla avtal som skrevs innan SVT1 HD och SVT2 HD lanserades. Tyvärr kommer det att vara fler sådana varianter av eftersläpningar framöver. Idag skrivs nästan alla avtal utifrån HD-leverans, men det kan vara flera år mellan avtal och faktisk sändning. Därför kommer det det att förekomma "nya" serier som trots det sänds i SD. problemet kommer dock att avta över tid. Per Björkman SVT
Postad 13 oktober 2011 - 12:27
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
En fråga apropå HD och SD och 5.1
Låt oss säga att ett program i SD med stereo kostar 1
Vad kostar då samma program i SD men med Dolby?
Och ett program i HD med dolby, hur många ettor blir det?
relativt snackat alltså, hur mycket extra tar bolagen betalt, eller hur mycket extra tar ni betalt, när ni säljer HD-version av program?
Postad 15 oktober 2011 - 14:16
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
En fråga apropå HD och SD och 5.1 Låt oss säga att ett program i SD med stereo kostar 1 Vad kostar då samma program i SD men med Dolby? Och ett program i HD med dolby, hur många ettor blir det? relativt snackat alltså, hur mycket extra tar bolagen betalt, eller hur mycket extra tar ni betalt, när ni säljer HD-version av program?
Mycket intressant fråga! Och svår. Flera av de som säljer visningsrättigheter på program/filmer skulle gärna vilja få mer betalt för att leverera HD (obs alltså för leveransen, inte för produktion som redan är gjord och prissatt). Om priset för en visningsrätt i SD är 1 så kanske det kan handla om någonstans 1.1 – 1.3. Programbolag (som SVT) motsätter sig detta. Anledningen är ganska enkel. Just nu är vi i en övergångsfas med både SD och HD på marknaden. I framtiden kommer det bara att finnas HD att välja på. Om säljaren får igenom sin vilja så lyckats det alltså få upp prisnivån generellt med hjälp av denna övergång. Programbolagen är istället villiga att betala en högre fast avgift (säg någonstans $1000 -$5000) som en kompensation för de högre kostnaderna för att leverera HD, oavsett vad priset för själva visningsrätten är. SVT tar samma belopp vid programförsäljning oavsett HD eller SD men tar mer betalt för de tekniska kostnader som HD innebär. (HDCam SR band är dyrare än Digibeta band). Samma resonemang gäller direktsända event (sport). SVT betalar mer för själva förbindelsen (Högre bithastighet för HD) men är inte villiga att betala mer för själva innehållet jämfört om det var en SD signal som levererades. Om ljudet är i 5.1 eller inte har ingen större betydelse för priset. Per Björkman SVT
Postad 15 oktober 2011 - 16:08
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Tack för svar och måste säga att det är sund inställning.
Mer HD åt folket (och bu för Canal+ som slutat med serier i HD)
Postad 15 oktober 2011 - 16:18
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1 954 inlägg
I framtiden kommer det bara att finnas HD att välja på. Per Björkman SVT
Hoppas det inte dröjer alltför lång tid innan detta blir verklighet. Men det hoppas väl inte Canal + som tycker att serier i HD är alltför dyrt och att det är något som kunderna ej prioriterar. /Fredrik
Postad 15 oktober 2011 - 16:32
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Hoppas det inte dröjer alltför lång tid innan detta blir verklighet. Men det hoppas väl inte Canal + som tycker att serier i HD är alltför dyrt och att det är något som kunderna ej prioriterar. /Fredrik
Självklart måste utvecklingen gå mot HD i fler och fler kanaler för att till slut bli standard på samma sätt som stereo en gång ersatte mono och färg-tv svart-vit. Begränsningarna i bandbredd kommer successivt att försvinna och om filmer och serier i SD-upplösning inte längre finns att tillgå för kanalerna finns ingen anledning att sända annat än i HD. Ser fram emot detta och hoppas det inte ska behöva ta alltför lång tid. (Att Canal+ sänder Säsong 2 av Treme enbart i Canal+ Series och inte samtidigt i Canal+ Film HD är ett mysterium - alla serier vinner inte på HD men här är ett bra exempel på en serie som verkligen ska ses i HD!).
Redigerat av Unregistered558ade6e, 15 oktober 2011 - 16:32.
Postad 17 oktober 2011 - 07:08
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Vi som prioriterar HBOs serier i HD väljer att hyra dem på Blu Ray-box för att vara på säkra sidan. Då får man ju dessutom ett ännu bättre okomprimerat ljud som tyvärr saknas i TV-distributionen.
Postad 17 oktober 2011 - 21:19
Unregistered94d25e65
-
Unregistered94d25e65
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Per, jag kollar mycket på gomorron sverige och undrar varför inte det sänds i HD på svt1 HD? Jag antar att ni med era gigantiska kameror kan filma i 720p, men problemet ligger i att det kostar mer att producera i hd?
Postad 18 oktober 2011 - 19:17
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Per, jag kollar mycket på gomorron sverige och undrar varför inte det sänds i HD på svt1 HD? Jag antar att ni med era gigantiska kameror kan filma i 720p, men problemet ligger i att det kostar mer att producera i hd?
Nej, i Nyhetsstudion har vi inga HD-kameror (och ingen annan HD-utrustning heller). Studion byggdes upp 2001 och har alltså 10 år på nacken, så det är snart dags för återinvestering i den. Per Björkman SVT
Postad 21 oktober 2011 - 02:23
outdoor_miner
-
outdoor_miner
-
Beroende
-
-
1 470 inlägg
Vi som prioriterar HBOs serier i HD väljer att hyra dem på Blu Ray-box för att vara på säkra sidan. Då får man ju dessutom ett ännu bättre okomprimerat ljud som tyvärr saknas i TV-distributionen.
Näe, okomprimerat får du inte på någon HBO-serie vad jag vet. EDIT: såg nu att Sopranos s6 visst har PCM-ljud, så helt fel var det inte (Skyller på att jag bara har den på HDDVD).
Redigerat av outdoor_miner, 21 oktober 2011 - 02:23.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
TV-Program
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|