![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
Postad 13 december 2012 - 10:04
Givetvis är det möjligt, men bilden blir ju förstås mindre ju kortare avståndet till duken är.
På 3 meter borde du få en bilddiagonal på ca. 80" vilket förstås inte är en stor bild när det gäller en projektor.
Redigerat av FEA, 13 december 2012 - 10:04.
Postad 16 december 2012 - 07:23
Det lutar åt en Sony HW50 men är lite fundersam på hur länge lampan kan hålla givetvis i ECO läge. Eftersom jag har en Panasonic AE3000 som jag kört över 4000 timmar på 2 lampor så vill jag att Sonyn skall hålla minst 4000 timmar.Jag har och är supernöjd med Panasonicen men vill ha en så tyst proj som möjligt så därför går nya Panasonicen bort tyvärr
Thomas
Postad 16 december 2012 - 08:25

Postad 16 december 2012 - 08:42
Det stämmer.
Ett tips för er som funderar på att köpa:
Jag köpte min hos Webhallen för 19900:- och fick med 2 par 3D-glasögon.
Hembiobutken tar också 19900:- men om man vill ha två par 3D-glasögon får man betala 1000:- extra.
De kallar det för 3D-paketet och får det att låta förmånligt. Jag kallar det fräckt!
Något att tänka på är garanti-tiden,Hembiobutiken har 3år,men jag tror Webhallen har 2år.
Postad 16 december 2012 - 20:27
Hur långt ifrån behöver jag ha projektorn för att få 180 tum?
ca. 6-8 m
Kolla här: http://www.projector...-calculator.htm
Postad 24 december 2012 - 00:42
Postad 13 februari 2013 - 08:35
Postad 13 februari 2013 - 08:43
Postad 13 februari 2013 - 16:10
/ hittade men fanns inga i lagerNej finns ingen inbyggd sync men köp TMR-PJ2 är starkare än första modellen...

Redigerat av Bilen2, 13 februari 2013 - 16:20.
Postad 13 februari 2013 - 16:59
ingen och skall köpa så varför inte pj2 då som är starkare som sagt?!
Postad 13 februari 2013 - 17:08
Postad 13 februari 2013 - 20:14
Detta slipper man alltså med 2:an?! Då blir ju 2:an ett givet köp!
Postad 13 februari 2013 - 22:25
Postad 14 februari 2013 - 21:42
Postad 15 februari 2013 - 09:11
Postad 15 februari 2013 - 19:04
Så det är så enkelt, ser inte ut att bli balans i fästanordningen då.
Jag kör med ett Kindermann där ja plockat bort en arm, funkar utmärkt med HW 30.
Postad 19 februari 2013 - 19:15
Min ligger nu nerpackad i väntan på att bli ivägskickad på service. Lampan är orolig när ja kör den i lågt läge samt att jag har en kraftig släng av konvergensfel. Tycker också att optiken är väldigt känslig, när ja vill justera skärpan så räcker det att jag bara nuddar vid optiken så flyttas bilden. Har ni goda erfarenheter av Prime support och service?
Postad 20 februari 2013 - 00:07

Postad 20 februari 2013 - 01:41
Postad 20 februari 2013 - 07:54
Inte i mitt fall. Efter telefonsamtal med support och några bilder i mailen så beslutade dom att dom vill ha in den på service.Prime supportern funkar bra men om den är ny skickar dom ju väl en ny direkt så kan du använda den gamla så länge..
Fick en servicebox hemskickad och den är nu packad och klar för avfärd mot service. (hämtas idag).
Sen hur dom tar ställning till byte till ny återstår väl att se. Den har snurrat 120 tim.ca på 3 månader.
Postad 21 februari 2013 - 18:00
Någon som upplevt eller hört om något liknande? Jag tänkte först att det kanske var pga en ny hdmi-kabel som jag använde för första gången, men det verkar va likadant med andra kablar. Det verkar uppstå även utan någon bildsignal, när det bara är blå bild.
Jag har gått till och från projektorn ett par gången medan jag skrivit detta inlägg, och den verkar ha hållit sig lugn de senaste fem minuterna. Jag får se om det återkommer under kvällen sen.
Postad 22 februari 2013 - 14:44
Postad 22 februari 2013 - 18:29
Postad 02 mars 2013 - 12:48
Det är så att bilden är lite kurvad och jag undrar om det kan bero på att jag använder en hel del vertikal lens shift. Projektorn måste placeras 45-50cm högre upp för att lens shift inte ska behöva användas. Jag ska inhandla en ny hylla, men jag har inget annat högre att ställa den på tills dess.
Jag bifogar en bild som lite överdrivet illustrerar vad jag menar.
Bifogad fil(er)
Postad 03 mars 2013 - 10:22
Ok, nu har jag en annan sak jag vill fråga om.
Det är så att bilden är lite kurvad och jag undrar om det kan bero på att jag använder en hel del vertikal lens shift. Projektorn måste placeras 45-50cm högre upp för att lens shift inte ska behöva användas. Jag ska inhandla en ny hylla, men jag har inget annat högre att ställa den på tills dess.
Jag bifogar en bild som lite överdrivet illustrerar vad jag menar.
Har du plan eller kurvad duk? Jag får liknande med min kurvade duk nämnligen. Dock lite mindre kurvning än din bild visar.
Postad 03 mars 2013 - 11:30
Jag har dock ännu mer att fråga om nu. Har någon här en dator kopplad till er projektor och hur upplever ni det? Jag undrar om denna mängd konvergensfel(?) är normalt/acceptabelt för HW30. Det ska inte va något grönt/blått på den website jag valt på andra bilden.
Problemet med att bilden "fladdrar" på höger sida verkar fortfarande komma och gå lite också.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Mr. A, 03 mars 2013 - 12:49.
Postad 03 mars 2013 - 20:28
Som jag har fått för mig så är det något man får leva med (viss konvergens) . Om jag jämför dina bilder med hur min såg ut när jag kontaktade support så var min betydligt mera. Där finns paneljustering om du vill testa det. Ser du detta ifrån där du normalt sitter och tittar?Jag har en plan duk. Jag fick upp projektorn lite högre igår (men inte ända upp till mitten av duken) och jag tror kurvningen minskade lite när jag inte behövde använda lika mycket lens shift.
Jag har dock ännu mer att fråga om nu. Har någon här en dator kopplad till er projektor och hur upplever ni det? Jag undrar om denna mängd konvergensfel(?) är normalt/acceptabelt för HW30. Det ska inte va något grönt/blått på den website jag valt på andra bilden.
Problemet med att bilden "fladdrar" på höger sida verkar fortfarande komma och gå lite också.
Postad 03 mars 2013 - 23:38
Jag har redan testat lite med paneljustering, men har inte märkt någon större skillnad. Får testa vidare under veckan.
Postad 04 mars 2013 - 12:43
Den undre bilden ser ut som vanlig kromatisk aberration, vilket ofta misstolkas som konvergensfel. Färgblödningarna förvärras av lens shift och du blir aldrig av med dem helt på en projektor i den här prisklassen. Och i princip ingen projektor kan sägas vara helt befriad när man kliver så nära duken som det avstånd fotot är taget på.

Panel alignment kan minska den synliga effekten av kromatisk aberration men i praktiken tillför man ett faktiskt konvergensfel vilket leder till artefakter som yttrar sig på andra sätt, tydligast i att testbilder som endast innehåller högfrekvent luma, dvs detaljer i svart och vitt, istället blir färgade.
Båda felen kan synas i riktiga bilder där det finns hög nivå av kontrast och detaljer men de yttrar sig på lite olika sätt. Med text och grafik blir alla sådana här svagheter i optiken väldigt tydliga.
Postad 04 mars 2013 - 14:26
Ska bli intressant att fortsätta prova lite olika inställningar om ett par dagar när jag får tid igen, och bestämma mig för om jag är helt nöjd innan ångerrätten går ut om någon vecka. Det största frågetecknet för tillfället är nog hur jag ska bli av med problemet att det fladdrar i bilden på högersidan ibland.
Postad 06 mars 2013 - 12:02
Vilka takfästen använder ni som har hw30, köpte ett vogel ppc2000 men det hade 4 monteringsben, men projektorn har bara 3 fästpunkter. https://www.prisjakt...t.php?p=1034966
Lämnade tillbaka det och köpte et chief istället verkar stabilt men ca 1000 kr dyrare var det så vi får hoppas på att det är lika mycket bättre.
Postad 06 mars 2013 - 19:24
Hur fungerar den i ett icke helt svart rum, dvs. i ett vanligt vardagsrum med relativt liten duk:80-104" ?
Postad 07 mars 2013 - 11:51
Hur upplever ni bilden på denna projektor ? Skarp ?
Hur fungerar den i ett icke helt svart rum, dvs. i ett vanligt vardagsrum med relativt liten duk:80-104" ?
Jag hade nyligen HW30 på besök(De gillade inte min Epson TW2000)

Men tror nog att skärpan hade blivit grym om den fått sig en vända i golvet? Helst med en takhöjd på 2,3m

Med tanke på priset är den en het kandidat för uppgradering!
Postad 07 mars 2013 - 12:41
Tyvärr har jag ingen duk, får väl prova att skjuta lite på ett lakan eller så.
Postad 07 mars 2013 - 12:58
Nej, men som med allting annat: TANSTAAFL - du får helt enkelt väga fördelarna mot nackdelarna.Man bör alltså undvika att använda lens shift pga av aberation då?
Ett lakan lär dock har betydligt värre effekt på bildens kvalitet än den kromatiska aberration som finns i HW30.

Postad 07 mars 2013 - 14:07
Postad 08 mars 2013 - 00:36
Postad 08 mars 2013 - 01:43
Tre frågor
ska det inte följa med något warranty/prime support kort eller liknande. Tycker alltid det brukar vara något sånt med, men jag hittar inget.
Och vilken color range ska man köra på sonyn? Manualen skriver lite odetaljerat om det här... Men normal verkar vara rgb, så då ska man köra på wide1 och den är egentligen inte wide eller vadå?
Och sist, vad exakt gör film mode? Även här är det lite luddigt beskrivet i manualen, men vad jag har märkt är att när det är påslaget så får jag studder från htpc, men blu ray funkar bra
Redigerat av UprightCitizen, 08 mars 2013 - 08:02.
Postad 09 mars 2013 - 01:51
1. Nej, hur mycket man än trixar så blir man inte av med färgblödningar på alla ställen samtidigt. Men rätt eller fel så har jag justerat panel alignment och tycker att det blev "mycket" bättre (små fel till att börja med).
2. Ja, det förvärras och förflyttas (?) med lens shift
3. Det ser riktigt bra ut iaf! Nu har jag kanske inte världens bästa syn på kvällen när jag haft mina linser i hela dagen, men jag kan inte se några tokigheter i soffan ca 3 meter bort. Och jag har bra med lens shift och zoom. Möjligtvis en antydan av en cerise linje under övre letterbox vid film, men det är nog bara för att jag vet att den är där. Den är oberörd av mina justeringar (hittills iaf).
4. Trots mycket lens shift så är kanterna raka, ingen böj vad jag kan se.
Ser verkligen fram emot att få rummet färdigriggat med duk och mörkläggning. Finns en dock del praktiska frågetecken att reda ut. Jag har tänkt att göra någon sorts uppvikningsanordning till en ramspänd duk där den blir som ett uppfällbart lock framför TV'n. Exakt hur är lite oklart ännu men jag får väl konsultera nån byggare bob-polare . Sen har jag lite beslutsångest över vilket tyg jag ska ha, läste att scenmolton luddar av sig väldigt mycket och det känner jag inte riktigt är något jag orkar med. Sammet är för dyrt. Så jag funderar på att köra på billigt tyg från ikea i flera lager, men då får man ju tyvärr inte en lika matt yta även om ljusinsläppet kanske försvinner. Vittnesmål om olika tygsorter samt hur man kan göra ett tunnt, lätt och styvt "lock" att montera dukram på mottages mer än gärna!
Postad 09 mars 2013 - 09:58
Postad 09 mars 2013 - 15:07
Postad 09 mars 2013 - 15:28
Hur är projektorn med ljust rum ? Dvs. utan fördragna gardiner/persienner etc.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar