Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-HW30ES

389 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 december 2012 - 09:57

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Enligt HBB så var det omöjligt öht (oavsett duk).

Postad 13 december 2012 - 10:04

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0
Vad för slags svar är det från HBB?

Givetvis är det möjligt, men bilden blir ju förstås mindre ju kortare avståndet till duken är.

På 3 meter borde du få en bilddiagonal på ca. 80" vilket förstås inte är en stor bild när det gäller en projektor.

Redigerat av FEA, 13 december 2012 - 10:04.

Postad 13 december 2012 - 12:05

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Ok, tack! Nä visst, det blir lite fnuttigt!

Postad 15 december 2012 - 18:40

Daven
  • Daven
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hur långt ifrån behöver jag ha projektorn för att få 180 tum?

Postad 16 december 2012 - 07:23

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Någon som kört över 4000 timmar på lampan på HW30ES?

Det lutar åt en Sony HW50 men är lite fundersam på hur länge lampan kan hålla givetvis i ECO läge. Eftersom jag har en Panasonic AE3000 som jag kört över 4000 timmar på 2 lampor så vill jag att Sonyn skall hålla minst 4000 timmar.Jag har och är supernöjd med Panasonicen men vill ha en så tyst proj som möjligt så därför går nya Panasonicen bort tyvärr

Thomas

Postad 16 december 2012 - 08:25

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4 105 inlägg
  • 0
Håller 4000 timmar gör säkert många, men frågan är hur bra bild du får. Angivna timmar är för en normalfördelad sannolikhet när lampan når 50% av ljusstyrkan.

Postad bild

Postad 16 december 2012 - 08:42

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

Det stämmer.

Ett tips för er som funderar på att köpa:

Jag köpte min hos Webhallen för 19900:- och fick med 2 par 3D-glasögon.

Hembiobutken tar också 19900:- men om man vill ha två par 3D-glasögon får man betala 1000:- extra.

De kallar det för 3D-paketet och får det att låta förmånligt. Jag kallar det fräckt!

Något att tänka på är garanti-tiden,Hembiobutiken har 3år,men jag tror Webhallen har 2år.

Postad 16 december 2012 - 20:27

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Hur långt ifrån behöver jag ha projektorn för att få 180 tum?

ca. 6-8 m

Kolla här: http://www.projector...-calculator.htm

Postad 24 december 2012 - 00:42

Unregistered0f213584
  • Unregistered0f213584
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Måste bara säga att jag tokälskar det här med projj. Har haft min sony nu i ca 3 veckor och jag är sjukt nöjd.

Postad 13 februari 2013 - 08:35

Bilen2
  • Bilen2
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Så då har man införskaffat en hw30. Har inte riktigt förstått om TMR-PJ1 (3d-sync) är ett krav för 3d eller finns det inbyggd sändare också? (Som på HW50) Passar bara Sonys TDG-PJ1 glasögon eller finns det andra som också passar?

Postad 13 februari 2013 - 08:43

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Nej finns ingen inbyggd sync men köp TMR-PJ2 är starkare än första modellen...

Postad 13 februari 2013 - 16:10

Bilen2
  • Bilen2
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Nej finns ingen inbyggd sync men köp TMR-PJ2 är starkare än första modellen...

/ hittade men fanns inga i lager :( är det stor skillnad är det på pj1 och pj2?

Redigerat av Bilen2, 13 februari 2013 - 16:20.

Postad 13 februari 2013 - 16:59

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Har själv pj1 och har aldrig haft några problem men har du
ingen och skall köpa så varför inte pj2 då som är starkare som sagt?!

Postad 13 februari 2013 - 17:08

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Det är en del som fått dra nätverks kabel hela vägen till duken för att placera sändaren där pga av att den i vissa fall inte orkar att studsa mot duken och tillbaka mot dig därför tycker jag du skal köpa 2:an...

Postad 13 februari 2013 - 20:14

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Aha okey! Själv har jag dragit runt som det stod i bruksanvisningen.
Detta slipper man alltså med 2:an?! Då blir ju 2:an ett givet köp!

Postad 13 februari 2013 - 22:03

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
ja detta är fördelen med 2:an

Postad 13 februari 2013 - 22:25

Bilen2
  • Bilen2
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Ja då låter ju valet självklart. verkar som att den är lite svår att hitta dock..

Postad 14 februari 2013 - 21:42

Bilen2
  • Bilen2
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Vilka takfästen använder ni som har hw30, köpte ett vogel ppc2000 men det hade 4 monteringsben, men projektorn har bara 3 fästpunkter. https://www.prisjakt...t.php?p=1034966

Postad 14 februari 2013 - 22:38

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Använd 3 då gör det med mitt chief fäste..

Postad 15 februari 2013 - 09:11

Bilen2
  • Bilen2
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Så det är så enkelt, ser inte ut att bli balans i fästanordningen då.

Postad 15 februari 2013 - 19:04

alstrini
  • alstrini
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Så det är så enkelt, ser inte ut att bli balans i fästanordningen då.

Jag kör med ett Kindermann där ja plockat bort en arm, funkar utmärkt med HW 30.

Postad 19 februari 2013 - 19:15

alstrini
  • alstrini
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Hallå hw 30 ägare. Sitter ni och njuter av film varenda kväll eller har ni som jag haft oturen att få kontakta prime support?
Min ligger nu nerpackad i väntan på att bli ivägskickad på service. Lampan är orolig när ja kör den i lågt läge samt att jag har en kraftig släng av konvergensfel. Tycker också att optiken är väldigt känslig, när ja vill justera skärpan så räcker det att jag bara nuddar vid optiken så flyttas bilden. Har ni goda erfarenheter av Prime support och service?

Postad 20 februari 2013 - 00:07

Bilen2
  • Bilen2
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Har precis sett min första film på HW30, såg Transformers 3 :mellow:. Jäkligt nöjd med bilden så här långt.

Postad 20 februari 2013 - 01:41

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Prime supportern funkar bra men om den är ny skickar dom ju väl en ny direkt så kan du använda den gamla så länge..

Postad 20 februari 2013 - 07:54

alstrini
  • alstrini
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Prime supportern funkar bra men om den är ny skickar dom ju väl en ny direkt så kan du använda den gamla så länge..

Inte i mitt fall. Efter telefonsamtal med support och några bilder i mailen så beslutade dom att dom vill ha in den på service.
Fick en servicebox hemskickad och den är nu packad och klar för avfärd mot service. (hämtas idag).
Sen hur dom tar ställning till byte till ny återstår väl att se. Den har snurrat 120 tim.ca på 3 månader.

Postad 21 februari 2013 - 18:00

Mr. A
  • Mr. A
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Jag har en alldeles nyinköpt HW30, den har bara gått ca 18 timmar hittills. Tidigare i eftermiddags när jag skulle visa den för min far så uppstod ett skumt fenomen. I ungefär en femtedel av höger del av bilden så såg det ut ungefär som att det rörde sig värmevågor i bilden. När jag gick närmare för att kolla så syntes det också på kanten av bilden att det skakade. Problemet verkade komma o gå lite, med några sekunder till upp kanske emot en minuts mellanrum. Och det syntes vid stillbild, det var när jag hade windows-skrivbordet uppe med en ganska ljus bakgrund som jag märkte det först.

Någon som upplevt eller hört om något liknande? Jag tänkte först att det kanske var pga en ny hdmi-kabel som jag använde för första gången, men det verkar va likadant med andra kablar. Det verkar uppstå även utan någon bildsignal, när det bara är blå bild.

Jag har gått till och från projektorn ett par gången medan jag skrivit detta inlägg, och den verkar ha hållit sig lugn de senaste fem minuterna. Jag får se om det återkommer under kvällen sen.

Postad 22 februari 2013 - 14:44

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Det låter som varmluft som kommer framför linsen om det inte försvinner testa att placera om projektorn..

Postad 22 februari 2013 - 18:29

Mr. A
  • Mr. A
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Ok, tack för tipset. Jag använde projektorn i flera timmar igår kväll och kunde inte se att fenomenet kom tillbaka som tur va.

Postad 02 mars 2013 - 12:48

Mr. A
  • Mr. A
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Ok, nu har jag en annan sak jag vill fråga om.

Det är så att bilden är lite kurvad och jag undrar om det kan bero på att jag använder en hel del vertikal lens shift. Projektorn måste placeras 45-50cm högre upp för att lens shift inte ska behöva användas. Jag ska inhandla en ny hylla, men jag har inget annat högre att ställa den på tills dess.

Jag bifogar en bild som lite överdrivet illustrerar vad jag menar.

Bifogad fil(er)

Postad 03 mars 2013 - 10:22

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0

Ok, nu har jag en annan sak jag vill fråga om.

Det är så att bilden är lite kurvad och jag undrar om det kan bero på att jag använder en hel del vertikal lens shift. Projektorn måste placeras 45-50cm högre upp för att lens shift inte ska behöva användas. Jag ska inhandla en ny hylla, men jag har inget annat högre att ställa den på tills dess.

Jag bifogar en bild som lite överdrivet illustrerar vad jag menar.

Har du plan eller kurvad duk? Jag får liknande med min kurvade duk nämnligen. Dock lite mindre kurvning än din bild visar.

Postad 03 mars 2013 - 11:30

Mr. A
  • Mr. A
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Jag har en plan duk. Jag fick upp projektorn lite högre igår (men inte ända upp till mitten av duken) och jag tror kurvningen minskade lite när jag inte behövde använda lika mycket lens shift.

Jag har dock ännu mer att fråga om nu. Har någon här en dator kopplad till er projektor och hur upplever ni det? Jag undrar om denna mängd konvergensfel(?) är normalt/acceptabelt för HW30. Det ska inte va något grönt/blått på den website jag valt på andra bilden.

Problemet med att bilden "fladdrar" på höger sida verkar fortfarande komma och gå lite också.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Mr. A, 03 mars 2013 - 12:49.

Postad 03 mars 2013 - 20:28

alstrini
  • alstrini
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Jag har en plan duk. Jag fick upp projektorn lite högre igår (men inte ända upp till mitten av duken) och jag tror kurvningen minskade lite när jag inte behövde använda lika mycket lens shift.

Jag har dock ännu mer att fråga om nu. Har någon här en dator kopplad till er projektor och hur upplever ni det? Jag undrar om denna mängd konvergensfel(?) är normalt/acceptabelt för HW30. Det ska inte va något grönt/blått på den website jag valt på andra bilden.

Problemet med att bilden "fladdrar" på höger sida verkar fortfarande komma och gå lite också.

Som jag har fått för mig så är det något man får leva med (viss konvergens) . Om jag jämför dina bilder med hur min såg ut när jag kontaktade support så var min betydligt mera. Där finns paneljustering om du vill testa det. Ser du detta ifrån där du normalt sitter och tittar?

Postad 03 mars 2013 - 20:31

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Jag har sett värre också..

Postad 03 mars 2013 - 23:38

Mr. A
  • Mr. A
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Ok, det är som jag misstänkte då. Jag sitter ca 3m från duken som är på 90" och jag märker inte av det när jag har igång en film eller ett spel, och det är väl det viktiga. Men jag kan se det som visas i bilderna jag tog, från sittplatserna, och jag kan se det på texten i PS3-menyerna.

Jag har redan testat lite med paneljustering, men har inte märkt någon större skillnad. Får testa vidare under veckan.

Postad 04 mars 2013 - 12:43

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0
Översta bilden ser ut som artefakter från färgupsamplingen. Eventuellt också att luma ligger en pixel före chroma. Ifall vänstra sidan på fyrkanterna (vilka inte syns i bilden ovan) från testbilden är vit/ljusare, där högra kanten är mörk/svart, är det ett tecken på att chroma och luma inte överlappar helt, men detta kan variera med testbildens utformning. Färgskuggan någon pixel till höger är typiskt för hur många apparater genomför chroma upsamplingen. Jag har tagit upp fenomenet i den här tråden.

Den undre bilden ser ut som vanlig kromatisk aberration, vilket ofta misstolkas som konvergensfel. Färgblödningarna förvärras av lens shift och du blir aldrig av med dem helt på en projektor i den här prisklassen. Och i princip ingen projektor kan sägas vara helt befriad när man kliver så nära duken som det avstånd fotot är taget på. :)

Panel alignment kan minska den synliga effekten av kromatisk aberration men i praktiken tillför man ett faktiskt konvergensfel vilket leder till artefakter som yttrar sig på andra sätt, tydligast i att testbilder som endast innehåller högfrekvent luma, dvs detaljer i svart och vitt, istället blir färgade.

Båda felen kan synas i riktiga bilder där det finns hög nivå av kontrast och detaljer men de yttrar sig på lite olika sätt. Med text och grafik blir alla sådana här svagheter i optiken väldigt tydliga.

Postad 04 mars 2013 - 14:26

Mr. A
  • Mr. A
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Tack! Mycket intressant läsning. Jag tror det stämmer att vänstra sidan av färgrutorna var ljusare (har för övrigt exakt samma problem på min 5 år gamla Philips-LCD och har aldrig lyckats få bort det oavsett källa och inställningar).

Ska bli intressant att fortsätta prova lite olika inställningar om ett par dagar när jag får tid igen, och bestämma mig för om jag är helt nöjd innan ångerrätten går ut om någon vecka. Det största frågetecknet för tillfället är nog hur jag ska bli av med problemet att det fladdrar i bilden på högersidan ibland.

Postad 06 mars 2013 - 12:02

Bilen2
  • Bilen2
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Vilka takfästen använder ni som har hw30, köpte ett vogel ppc2000 men det hade 4 monteringsben, men projektorn har bara 3 fästpunkter. https://www.prisjakt...t.php?p=1034966

Lämnade tillbaka det och köpte et chief istället verkar stabilt men ca 1000 kr dyrare var det så vi får hoppas på att det är lika mycket bättre.

Postad 06 mars 2013 - 19:24

Unregistered8e48d42d
  • Unregistered8e48d42d
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Hur upplever ni bilden på denna projektor ? Skarp ?
Hur fungerar den i ett icke helt svart rum, dvs. i ett vanligt vardagsrum med relativt liten duk:80-104" ?

Postad 07 mars 2013 - 11:51

Unregisteredb57d3682
  • Unregisteredb57d3682
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Hur upplever ni bilden på denna projektor ? Skarp ?
Hur fungerar den i ett icke helt svart rum, dvs. i ett vanligt vardagsrum med relativt liten duk:80-104" ?

Jag hade nyligen HW30 på besök(De gillade inte min Epson TW2000) :) Jag blev imponerad av bilden och o skärpan var bra!
Men tror nog att skärpan hade blivit grym om den fått sig en vända i golvet? Helst med en takhöjd på 2,3m :ph34r:
Med tanke på priset är den en het kandidat för uppgradering!

Postad 07 mars 2013 - 12:41

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

• 955 inlägg
  • 0
Man bör alltså undvika att använda lens shift pga av aberation då? Ska hämta ut min hw30 idag efter jobbet och baxa upp den i taket med chieffäste, duken kommer nog sluta en 60-70 cm nedanför taket så det blir väl till att köpa ett förlängningrör till fästet då antar jag.
Tyvärr har jag ingen duk, får väl prova att skjuta lite på ett lakan eller så.

Postad 07 mars 2013 - 12:58

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0

Man bör alltså undvika att använda lens shift pga av aberation då?

Nej, men som med allting annat: TANSTAAFL - du får helt enkelt väga fördelarna mot nackdelarna.

Ett lakan lär dock har betydligt värre effekt på bildens kvalitet än den kromatiska aberration som finns i HW30. :)

Postad 07 mars 2013 - 14:07

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

• 955 inlägg
  • 0
Haha, jo duk blir det nästa vecka... Ska försöka hålla mig från att sitta o glo för mycket på lakanet tills dess

Postad 08 mars 2013 - 00:36

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

• 955 inlägg
  • 0
Fy fan vad meckigt det där chief fästet var att få ihop, en egen monteringsbeskrivning till varje del och alla delar i tusen olika påsar. Men det känns jävligt stabilt, men krångligheten och antalet skruvar som blev över gör ju att man är lite nojig att man missat något... Bilderna stämmer ju inte helt överens med den kombinationen man själv har. Nu kör jag en out of the boxbild på väggen, och det ser fint ut men jag behöver mörkläggning för mitt rum lyser upp bra mycket i även lågt lampläge. Kör rätt bra med lens shift och det enda uppenbara defekten jag kan se är en lite lilarosa rand högst upp längs med... Från soffan alltså. Men detta är ju också utan duk osv så det kan ju bli tydligare sen vad man får för problem.

Postad 08 mars 2013 - 00:58

Unregistered8e48d42d
  • Unregistered8e48d42d
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Fast en lila/rosa rand ska de väll inte bli med lens shift ?! :s

Postad 08 mars 2013 - 01:43

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

• 955 inlägg
  • 0
Jag tänker att det kan vara sån där aromatisk inflation som vi har lärt oss om nyss. Eller så är det någonting man kan justera bort. Det är inget särskilt störande hur som helst. Tror det kommer bli riktigt bra detta. Jag får lägga upp ett par bilder på hur jag byggt ihop fästet kanske så får ni syna om det är något som sitter fel eller saknas... det vore ju tråkigt att krossa projektorn, men än mer tråkigt om någon får den i skallen när man sitter med huvudet i princip under. Men i taket verkar den sitta bra, provade att hänga i och göra några pull ups och det satt som gjutet. Jag vet du Chrizzy gärna vill ha lite bilder på bildkvalitet och sådär, men det får nog vänta tills jag har en duk...

Tre frågor
ska det inte följa med något warranty/prime support kort eller liknande. Tycker alltid det brukar vara något sånt med, men jag hittar inget.
Och vilken color range ska man köra på sonyn? Manualen skriver lite odetaljerat om det här... Men normal verkar vara rgb, så då ska man köra på wide1 och den är egentligen inte wide eller vadå?
Och sist, vad exakt gör film mode? Även här är det lite luddigt beskrivet i manualen, men vad jag har märkt är att när det är påslaget så får jag studder från htpc, men blu ray funkar bra

Redigerat av UprightCitizen, 08 mars 2013 - 08:02.

Postad 09 mars 2013 - 01:51

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

• 955 inlägg
  • 0
Har skruvat runt på lens shift, zoom och panel adjustment och kommit fram till att:

1. Nej, hur mycket man än trixar så blir man inte av med färgblödningar på alla ställen samtidigt. Men rätt eller fel så har jag justerat panel alignment och tycker att det blev "mycket" bättre (små fel till att börja med).

2. Ja, det förvärras och förflyttas (?) med lens shift

3. Det ser riktigt bra ut iaf! Nu har jag kanske inte världens bästa syn på kvällen när jag haft mina linser i hela dagen, men jag kan inte se några tokigheter i soffan ca 3 meter bort. Och jag har bra med lens shift och zoom. Möjligtvis en antydan av en cerise linje under övre letterbox vid film, men det är nog bara för att jag vet att den är där. Den är oberörd av mina justeringar (hittills iaf).

4. Trots mycket lens shift så är kanterna raka, ingen böj vad jag kan se.

Ser verkligen fram emot att få rummet färdigriggat med duk och mörkläggning. Finns en dock del praktiska frågetecken att reda ut. Jag har tänkt att göra någon sorts uppvikningsanordning till en ramspänd duk där den blir som ett uppfällbart lock framför TV'n. Exakt hur är lite oklart ännu men jag får väl konsultera nån byggare bob-polare . Sen har jag lite beslutsångest över vilket tyg jag ska ha, läste att scenmolton luddar av sig väldigt mycket och det känner jag inte riktigt är något jag orkar med. Sammet är för dyrt. Så jag funderar på att köra på billigt tyg från ikea i flera lager, men då får man ju tyvärr inte en lika matt yta även om ljusinsläppet kanske försvinner. Vittnesmål om olika tygsorter samt hur man kan göra ett tunnt, lätt och styvt "lock" att montera dukram på mottages mer än gärna!

Postad 09 mars 2013 - 09:58

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Du kan få sämre bild med för mycket panel alignment också eftersom den skalar om bilden ...

Postad 09 mars 2013 - 13:07

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

• 955 inlägg
  • 0
I'm listening...

Postad 09 mars 2013 - 15:07

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Här har du en diskussion om det http://www.avsforum....ers-thread/1260 inlägg 1269 . När man läst de flesta trådar när det gäller detta ämne kommer dom oftast fram till att ser du inte konvegens felet från din titt position så låt det vara som det är...

Postad 09 mars 2013 - 15:28

Unregistered8e48d42d
  • Unregistered8e48d42d
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Upright:

Hur är projektorn med ljust rum ? Dvs. utan fördragna gardiner/persienner etc.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.