Jag har testat spela lite högre, och fyfan inte visste jag att man kunde få det här ljudet för dessa pengar! Helt sjukt!
Haha dessa går att spela HÖGT med, och desto högre man spelar desto bättre låter det.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
10 relaterade trådar
Postad 31 July 2013 - 20:51
Haha dessa går att spela HÖGT med, och desto högre man spelar desto bättre låter det. Postad 31 July 2013 - 21:14
Jo tack har märkt det! Det ska bli riktigt kul att spela in dessa och hitta rätt position mm. Jag började köra utan subben, men efter ett tag satte jag på den och fick dra ner alla reglagen för att få det att smälta in. Men fortsätter köra utan sub ett tag till! Sen får vi se hur jag gör! Postad 31 July 2013 - 21:24
Mina lät bäst när dom pekade rakt fram, när jag vinklade in dom vart ljudbilden bara smal och tråkig. Med mina Focus var det tvärt om. Postad 01 August 2013 - 06:37
Okej tack för att du delar med dig! Ska testa ställa dem rakt efter jobbet! Postad 01 August 2013 - 13:09
Focus 140 har en inspelningstid på några hundra timmar. Tror att dina DM släpper ordentligt efter någon månad. Du behöver dock inte spela försiktigt. Högtalarna är byggda för att klara stora ljudtryck.
Postad 03 August 2013 - 19:37
Av ren nyfikenhet, hur lät dina Focus innan inspelning? Redigerat av Exiphi, 03 August 2013 - 19:37. Postad 04 August 2013 - 08:39
Tror inte att detta är bara genomgående för Dynaudio
Men direkt ur kartong så låter dessa lite stramare och lite hårt och stelt. Det är först efter några veckors spelande som jag kände att musiken släpper på ett annat sätt. Högtalarmembran är ett organiskt material som formas successivt, och just med Dynaudio så behöver högtalarna minst några veckor på sig. Fördelen är dock att man inte behöver spela försiktigt i början, de tål att spelas ordentligt på från början. Postad 05 August 2013 - 08:07
Jag körde först med spikesen till stand3 stativen under högtalaren. Men bytte igår till mina SD fötter som är 12-28kg. Eftersom högtalarna bara väger 6kg så kanske det inte var en så bra idé? Eller vad tror ni?
Jag kommer nog köpa de mindre för 4-12kg nästa gång jag ska beställa dämpmatrerial att ha bakom högtalarna. Men det här funkar väl att använda så länge? Postad 05 August 2013 - 13:37
Funkar och funkar, det lär ju inte skada högtalaren precis. Du får helt enkelt lyssna och se om du märker nån skillnad. Postad 05 August 2013 - 16:20
Det känns stabilare och jag tycker det låter aningen bättre! Så jag kör med dessa så länge innan jag beställer hem http://www.ljudfokus...-cm-svart/5381/ och den rätta vikten på SD kuddarna! Jag ska även sandfylla stativen för att känna mig ännu lite lugnare
Redigerat av Dasp, 05 August 2013 - 16:21. Postad 16 December 2013 - 13:12
Min klumpiga jävla polare välte ner ena högtalaren här om dagen, vart en schysst skråma i kanten, men golvet verkade ta mest stryk, haha.
Borde finnas skruvhål i varje stativare och stativ så man kan skruva fast dom i stativen. Postad 17 December 2013 - 06:44
Ja det är väldigt dumt att det inte finns nån smidig lösning så att de helt enkelt sitter fast. Är livrädd att samma sak ska hända mina x12, räcker ju med att man stöter till högtalaren så ramlar den ner. Är det någon som har ett bra tips på detta problem, vill ju varken skruva i högtalaren eller använda dubbelhäftande tejp som jag hade på ett par billiga audio pro högtalare högtalare en gång i tiden. Den tejpen satt kan man säga, var inte lätt att skilja högtalare och stativ åt
Postad 17 December 2013 - 10:21
Ett tips är häftmassa, inköpes på classe. Funkar förvånansvärt bra både för att dämpa vibrationer samt hålla högtalaren på plats när barnen springer omkring. Förutsatt att stativet är tungt och stabilt då, vill säga.
Postad 31 December 2013 - 08:19
Jag har häftmassa under mina högtalare på stativen, fungerar mkt bra
Postad 05 January 2014 - 00:41
Ingen risk för några bestående fett fläckar eller dylikt? Postad 05 January 2014 - 07:07
Nope. Körde med den vita häftmassan från classe och efter ett år hade den varken lämnat fläck på varken undersida av högtalare eller på stativet. Postad 24 February 2014 - 18:19
Då har det hänt igen. Klantarslet till vän välte högtalaren igen, dock tog han tag i den innan den slog i golvet och tryckte in diskanten...
Borde gå att beställa en reservdiskant va? Postad 24 February 2014 - 18:57
Låter det illa? Har du tur är enbart dammskyddet intryckt och underliggande membranet helt. Drabbade mig när jag hade Focus 140 tog då en tom hushållspappersrulle som jag satte runt dammskyddet sög in och då vecklades skyddet ut utan synliga märken. Redigerat av barrman, 24 February 2014 - 18:57. Postad 24 February 2014 - 19:03
När den var intryckt tyckte jag den lät väldigt mörk jämfört med andra högtalaren, tog dammsugaren och sög på lägsta så fick ut den igen, dock är det ett par rätt grova märken på den. Tycker den låter bättre nu men fortfarande lite mörkare än andra diskanten. Edit: Lyssnat lite mer nu och känner mig rätt osäker, är nog bara placebo eftersom jag vet att ena är skadad, men känns som den skadade inte låter lika detaljerat och inte spelar dom högsta frekvenserna. Är det nåt problem som skulle kunna uppstå med intryckt diskant? Redigerat av Exiphi, 24 February 2014 - 19:18. Postad 24 February 2014 - 20:05
En lösning skulle ju kunna vara att sätta dit frontskydden be en polare att antingen byta plats på högtalarna eller låta dem vara. Du ska va ovetande om de är bytta eller ej. Sen får du lyssna och försöka peka ut den skadade högtalaren
Postad 24 February 2014 - 20:25
Får nog be han som pajade dom göra det, lyckas jag lista ut vilken som är trasig får han betala ny diskant åt mig Dock är ju bara vetskapen om att den är skadad jobbig för en perfektionist som mig :/ Redigerat av Exiphi, 24 February 2014 - 20:27. Postad 24 February 2014 - 21:15
Pjäserna på en bokhylla välte ned på min stereo för några år sedan.
Några hållare för värmeglas studsade ned på min förstärkare och den fick en bula på ovansidan. Även om det knappt är synligt vid blotta ögat, eftersom jag fyllt i repan med svart spritpenna så stör det mig. Ett nytt lock hade kostat mig 2000:-, nu är det nästan tur att dessa gått ur produktion, annars hade jag nästan köpt ett nytt lock. Postad 24 February 2014 - 21:37
Irriterande, speciellt när man tänkt behålla grejerna ett bra tag framöver. Hade ju bestämt att hålla i dessa högtalare så länge som möjligt, så känns lite tråkigt att sitta med en högtalare som ser ut som om man spelat bowling med. Tappade högtalare osv räknas inte in på nån garanti eller nånting va? Postad 24 February 2014 - 22:04
Skickade bilder och information till min handläggare på försäkringsbolaget.
Ena kanalen på förstärkaren dog för två månader sedan. Jag antog att detta berodde på hyllan som vält över förstärkaren. Men villkoret för ersättningen vilade i teknikerns händer. Om han kunde fastställa att ena kanalen blivit skadad som ett resultat av att den fått en smäll, ja då skulle jag få ersättning. Nu kunde dessvärre inte teknikern härleda defekten till smällen som förstärkaren fått, så jag får punga ut med 3200:- för att få ena slutsteget ubytt. Postad 09 November 2014 - 08:31
Söker nya jobb
Kanske tar en stereon från nuvarande jobbet snart, beroende på om jag får några bra jobberbjudanden. Har inte prövat DM 2/6 i den nya lägenheten. Det var aldrig något fel på min Hegel, men däremot var det en glapp-kontakt i min Musical Fidelity dac. Detta gjorde så att jag missuppfattade och istället lämnade in min förstärkare för service. Well, den behövde i alla fall en ordentligt genomgång sedan en hylla vält över den. Ett slutsteg är bytt, och allt sjunger igen. Redigerat av Glidtassen, 09 November 2014 - 08:39. Postad 09 April 2015 - 19:31 Eftersom det enda jag saknar med mina 2/6 är lite mer botten så kom jag o tänka på golvmodellen 3/7. Någon som provlyssnat båda, lika i ljudet?
Känns som 3/7 kan vara rätt underskattade högtalare bara för att det är instegsmodellen. Postad 09 April 2015 - 20:16
DM 2/7 kan ju också vara ett alternativ. Postad 10 April 2015 - 14:37 Till Exiphi: Behåll 2/6 och köp en bra sub! Jag går nämligen i samma tankar, har dm 2/6:or och vill ha lite mer botten. Postad 10 April 2015 - 18:28 Kan bara instämma med några tidigare inlägg.
Istället för att springa och byta 2/6 testa att låna hem en REL bas.
Häftmassa mellan stativ och högtalare funkar kalas, dämpar vibrationer och högtalarna sitter fast. Postad 11 April 2015 - 05:47
Själv använder jag gecko självhäftande matta! Sånn man kan sätta "fast" på instrumentpanelen och lägga telefonen på! Postad 11 May 2015 - 11:36 Har tagit hem min DM 2/6 från jobbet igen
Väl inkopplade in den nya lägenheten så hör jag nya saker. Min lägenhet är bättre dämpad just nu med mattor och absorbenter, det har överlag blivit lättare att höra högtalarens karaktär.
Precis om Audience 42 som kunde låta hårda när man pressar dem, så låter 2/6 likadant vid högre volymer. Skillanaden är att DM 2/6 är nog bättre än 42:orna, just för att de är jämnare över hela registret. Skulle nog säga att DM högtalaren är aningen rundare i ljudet, mjukare än Audience serien.
Med min Hegel H1 får DM 2/6 mer attack, förmodligen pga. mer effekt, men högtalarens begränsningar blir också tydligare. Postad 11 May 2015 - 11:51
Nu nör dm 2/6 börjar dyka upp beg. Runt 3000kr vad tycker ni då Audience 42 blir värd?
Postad 11 May 2015 - 16:02
Går inte att säga, bara för att det kommer ut senare prylar begagnat behöver inte begagnatpriset på en helt annan modell påverkas. Postad 11 May 2015 - 16:56 I vardagsrummet spelar just nu NAD C316BEE tillsammans med ett par DM 2/6
Det är en kombo som spelar stort, men lite rundare. Vad som saknas är lite baskontroll, men jag tillskriver det som brist på effekt hos NAD förstärkaren. Toner är lite stummare och ebbar ut ganska snabbt. Med Hegel H1 inkopplad får man ett skarpare och ett ljud med mer attack. Postad 22 November 2016 - 10:01
Hej!
Jag har ägt ett par DM2/6:or i några år nu. Men har väl egentligen aldrig nyttjat dom till fulle. Har drivit dom med min Onkyo 608. Då jag bara har kört 2.1 i ca 3 år nu så funderar jag på att byta till en stereostärkare. Vad tror ni om Marantz PM6006. Kommer denna att få mina DM 2/6 att blomma ut som ni pratar om? Postad 22 November 2016 - 21:00
Byte av förstärkare är fin justering. Är du inte nöjd så löser inte byte av förstärkare problemet. Byte av förstärkare gör man om man är nöjd men vill fin slipa. Jag har äkt dm 2/6. Provade 3 st olika förstärkare två olika rum. Visst bas har den men inte så mycket mer Blev kortvariga hos mig. Postad 23 November 2016 - 09:33 Rumsliga förutsättningar kan ge väldigt mycket.
DM 2/6 spelar bra redan med blygsamma effekter. Men jag har läst om Marantz PM6006 och den har fått många utmärkelser. Men de Marantz-förstärkare som jag lyssnat till ger inte vidare mycket transienter dvs. explosiva utbrott, med snärt i musiken. Vad Marantz excellerar i är mellanregister: gitarrkomp, stämmor, sång. Jag tror att PM6006 vore en fin kombo med dina stativare.
Jag har haft dessa stativare kopplade till en Hegel (2x120watt 8ohm) och då växer högtalarna till sig, men ändrar karaktär. De blir mer offensiva, bättre konturskärpa och snabbare överlag. Redigerat av Glidtassen, 23 November 2016 - 09:38. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |