Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Naim Nait 5i - överreklamerad så det heter duga.

1179 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 augusti 2011 - 09:22

palletheking
  • palletheking
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0
Kan nämna att på prisjakt så är det 15 helnöjda ägare som alla ger toppbetyg till Nait 5i. Tror inte de blivit lurade. många tycks snarare hävda, tvärt emot en del i den här tråden, att Nait 5i är en prisvärd produkt.

Postad 21 augusti 2011 - 11:14

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Kan nämna att på prisjakt så är det 15 helnöjda ägare som alla ger toppbetyg till Nait 5i. Tror inte de blivit lurade. många tycks snarare hävda, tvärt emot en del i den här tråden, att Nait 5i är en prisvärd produkt.

Produktömdömen är luriga. Du ser liknande mycket positiva omdömen från ägare till väldigt många produkter. Kollade häromdagen omdömen gällande ett par creative inear som jag kommit över. De lät för jävligt imo men trots det var det massor som gav dem 9-10 i betyg. Finns även de som hypar sina produkter och t.ex. kallar dem bäst i klassen 10 000 kr. När de trots det bytar bort produkten bara några månader senare så menar de att den åtminstone står sig bra för de 5 000 kr den kostade. :o

Näe - lyssna själv och lyssna kritiskt (gärna förutsättningslöst) är det enda rätta. Om man i detta fall kan komma över att produkten borde gå att få mycket billigare med tanke på komponentvalet vill säga... :) Den vetskapen, likväl som en entusiastisk demo, kan påverka ens upplevelse åt ena eller andra hållet.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 21 augusti 2011 - 14:43.

Postad 21 augusti 2011 - 12:51

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 307 inlägg
  • 0

Kan du inte framföra din sak utan att förlöjliga är du inte värd min tid. Blir ignore-listan fr.o.m. nu.

Du har alltså varit medlem i 2 dagar och skrivit totalt 8 inlägg, och börjar redan sätta de som inte delar dina åsikter på ignore-lista.

Och så var tråden tillbaka i sandlådan...

Det finns en anledning till det.

Postad 21 augusti 2011 - 15:44

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0
Kan räknas som partisk då jag är väldigt nöjd ägare av Naim supernait och en hicap till den.

Först av allt: om nån inte hör skillnad på en billig förstärkare och en dyrare förstärkare ska nog den personen köpa den billigare. Men om man upplever att man får mer ut av den dyrare p.g.a. kanske bättre ljud , bättre bas, bättre vad som helst eller rent av för utseendet skull eller märket så är det också helt ok att köpa den dyrare. Beror helt på person och eller plånbok.

Att jämföra denna tråden med upptäckterna/trådarna tidigare om Nad och Goldmund känns lite långsökt då det i de trådarna handlade om att man öppenbart tagit innehållet ur en budget dvd-spelare eller BD- spelare, stoppat detta i en ny låda med egen logo och skruvat upp priset rejält.

När det gäller naim så är det nog ingen som ifrågarsätter att de har utvecklat och satt samman en hög komponenter, specialbeställda eller inte, till en förstärkare som enligt många, inklusive mig, låter fantastiskt bra.
Tycker man inte det så är ju det bara fint det också.

Har liten tro på att man kommer långt i jakten på välljud med att titta på bilder på internet så förstår faktiskt inte alls denna tråd om jag ska vara ärlig. De som inte har lyssnat på Naim kan ju göra det , de som inte ids behöver inte och de som inte gillar det de hör har lika rätt som de som gör det. Är det nått jag missat ?

Gillar man att mäta efter rätt klang på ett piano så gör det. Gillar man att lyssna efter den så gör det.

Bra sammanfattning av 7 sidor eller...

Postad 21 augusti 2011 - 16:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 307 inlägg
  • 0

Att jämföra denna tråden med upptäckterna/trådarna tidigare om Nad och Goldmund känns lite långsökt då det i de trådarna handlade om att man öppenbart tagit innehållet ur en budget dvd-spelare eller BD- spelare, stoppat detta i en ny låda med egen logo och skruvat upp priset rejält.

Det håller jag med om. Tråden handlade från början om Nait 5i som är egenutvecklad. Det är nog ingen som har ifrågasatt det. De produkter som inte är det, är HDX och den nedbantade versionen UnitiServe.

När det gäller naim så är det nog ingen som ifrågarsätter att de har utvecklat och satt samman en hög komponenter, specialbeställda eller inte, till en förstärkare som enligt många, inklusive mig, låter fantastiskt bra.
Tycker man inte det så är ju det bara fint det också.

Det fanns de i tråden som trodde att Naim utvecklar allt själva, därav diskussionen.

Har liten tro på att man kommer långt i jakten på välljud med att titta på bilder på internet så förstår faktiskt inte alls denna tråd om jag ska vara ärlig. De som inte har lyssnat på Naim kan ju göra det , de som inte ids behöver inte och de som inte gillar det de hör har lika rätt som de som gör det. Är det nått jag missat ?

Jag tror inte att du har missat något direkt, men en förstärkares konstruktion har en koppling till effektresurser, värmeutveckling osv, och förstärkare konstrueras och byggs med hjälp av mätutrustning. Det är förnekelsen av den kopplingen hos många, som jag inte riktigt förstår. Klarar man sig med mindre effekt så är det helt ok, om man inte gör det så är 50W inte tillräckligt bra helt enkelt. Trots det finns det några i tråden (alla med ett fåtal inlägg på forumet) som inte accepterar det.

Postad 21 augusti 2011 - 17:10

CoNtRaSt
  • CoNtRaSt
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
När det gäller Naim så handlar det alltid om Pace, Rhythm and Timing, eller PRaT för kort , samt förledande enkla kretslösningar men med fantastiskt matchade komponenter och robust om än inte toköverdimensionerade nätdelar. Tar vi lilla Nait 5i så är den härligt medryckande och spelar med eftertryck som vore det en betydligt kraftigare apparat. En mycket engagerande men också Hifi-korrekt förstärkare som låter betydligt större och kraftfullare än vad effekten ger sken av. Helt enkelt ett sjusärdeles driv med otroligt bra basgrepp.

Naim är för musikälskare. Jag älskar musik. Jag äger Naim.

Redigerat av CoNtRaSt, 21 augusti 2011 - 17:12.

Postad 21 augusti 2011 - 17:12

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0
naim.... är dessa helt i klass ab eller någon specialare?
det vore högintressant att veta (borde förklara värme kontra effektivitet)

Postad 21 augusti 2011 - 17:41

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0
Har aldrig varit med om en tråd som lockat så många nyregistrerade medlemmar till forumet och på så kort tid dessutom!

Välkomna ska ni vara!

Postad 21 augusti 2011 - 18:11

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

När det gäller Naim så handlar det alltid om Pace, Rhythm and Timing, eller PRaT för kort , samt förledande enkla kretslösningar men med fantastiskt matchade komponenter och robust om än inte toköverdimensionerade nätdelar. Tar vi lilla Nait 5i så är den härligt medryckande och spelar med eftertryck som vore det en betydligt kraftigare apparat. En mycket engagerande men också Hifi-korrekt förstärkare som låter betydligt större och kraftfullare än vad effekten ger sken av. Helt enkelt ett sjusärdeles driv med otroligt bra basgrepp.

Naim är för musikälskare. Jag älskar musik. Jag äger Naim.

Precis detta är den korrekta beskrivningen av Naim, vare sig man gillar det eller ej.
Men hur kan man inte gilla det?

Trådskaparen borde ge lite mer av sin åsikt och hur han kom fram till den.

naim.... är dessa helt i klass ab eller någon specialare?
det vore högintressant att veta (borde förklara värme kontra effektivitet)

??? Vad menar du ???

Redigerat av Droppy, 21 augusti 2011 - 18:18.

Postad 21 augusti 2011 - 18:25

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0

Precis detta är den korrekta beskrivningen av Naim, vare sig man gillar det eller ej.
Men hur kan man inte gilla det?

Trådskaparen borde ge lite mer av sin åsikt och hur han kom fram till den.

??? Vad menar du ???

glöm det...jag letade upp det själv... klass a-b

Redigerat av robert293, 21 augusti 2011 - 18:35.

Postad 21 augusti 2011 - 18:38

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Bäst i klassen :o

Vet ej men läs på deras hemsida så kanske vi blir klokare.

Postad 21 augusti 2011 - 18:40

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Men om det är ett faktum (som det framförs ovan), varför upplevde jag då mer "prat" med Primare / System Audio än med Naim / Audiovector?

Postad 21 augusti 2011 - 19:04

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Men om det är ett faktum (som det framförs ovan), varför upplevde jag då mer "prat" med Primare / System Audio än med Naim / Audiovector?

Smaksak....grattis till dig och din combo.

För mig.....Naim och Dali.

Postad 21 augusti 2011 - 19:09

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0
jag använder bio reciver

Postad 21 augusti 2011 - 19:15

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0
Min Supernait upplevs betydligt kraftfullare än min Nad c165+275, Naim 2*85W vs Nad 2*150W. Den driver ett par B&W CM9 utan att klippa eller dista ens vid hög volym. Varm blir den inte heller. Lite ljummen efter några timmar med hög musik och viktigast för mig: ett piano låter som ett piano :o

Class ?

Unlike other recent integrated amps, the Supernait incorporates a fully active line-level preamp, said to be derived from class-A circuitry developed for the company's flagship

The output section of the Supernait's power amplifier, derived largely from Naim's NAP200 amp ($3100), is biased to operate in quasi-complementary class-B. That's very much a Naim tradition, albeit one that Julian Vereker suggested wasn't a strict requirement for good performance, but merely an architecture within which he was comfortable working. (Vereker also thought it possible to make an excellent-sounding tube amp, but disliked working with such high voltages.) According to some Naim insiders, the quality of their power transformers—designed in-house and sourced from the same company for most of Naim's existence—is among the keys to their amplifiers' musical success.

http://www.stereophi...naim/index.html

Propaganda eller inte jag har aldrig varit riktigt nöjd med en förstärkare före jag fick min supernait. Innan jag fick den hade jag börjat undra om det verkligen är skillnad på förstärkare överhuvudtaget annat än ren kraft förstås. Nu vet jag som sagt var bättre!

Postad 21 augusti 2011 - 19:15

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

jag använder bio reciver

Vad är det för märke? :o

Postad 21 augusti 2011 - 19:18

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0

Provade du Systemaudio/Naim ?

Hur som hur så är det säkert många som föredrar Primare före Naim och det är helt ok.

Postad 21 augusti 2011 - 19:30

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Ett måtto är "source first" som lär avspegla resultatet i högtalarna.
Eller "skit in skit ut" :o :)

Postad 21 augusti 2011 - 19:33

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0

Vad är det för märke? :)

en helt vanlig yamaha :o

Postad 21 augusti 2011 - 19:34

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2 082 inlägg
  • 0
Skit in skit ut tycker jag stämmer bra.
Sen så tycker jag att en anläggning aldrig är bättre en den svagaste länken också vilket jag är ganska ensam om här.
/Mats

Postad 21 augusti 2011 - 19:41

Unregistered1588
  • Unregistered1588
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Sen så tycker jag att en anläggning aldrig är bättre en den svagaste länken också vilket jag är ganska ensam om här.

Du är knappast ensam om denna åsikt, tvärtom tror jag de flesta håller med dig.

Postad 21 augusti 2011 - 19:41

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 307 inlägg
  • 0

När det gäller Naim så handlar det alltid om Pace, Rhythm and Timing, eller PRaT för kort

http://en.wikipedia.org/wiki/Marketing

Välkommen till forumet förresten :o

Postad 21 augusti 2011 - 19:44

Unregistered1588
  • Unregistered1588
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

http://en.wikipedia.org/wiki/Marketing

Välkommen till forumet förresten :o

Jag kan hålla med Ageves skeptisim [?] kring sälj-begrepp som "PRaT".
Äger själv Naim, men jag har aldrig hajat just "PRaT"...

EDIT: stavfel

Redigerat av Unregistered1588, 21 augusti 2011 - 19:45.

Postad 21 augusti 2011 - 19:51

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0

Hur som hur så är det säkert många som föredrar Primare före Naim och det är helt ok.

Jag ska köpa System Audio Ranger Master med min Naim SuperNaim. Låter riktigt bra tillsammans.

Postad 21 augusti 2011 - 20:15

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Smaksak....

Nej - du framförde det som fakta inte som en smaksak. Du skrev: "Precis detta är den korrekta beskrivningen av Naim, vare sig man gillar det eller ej."

Nej - menar du alltså att det är viktigare att välja rätt högtalare än förstärkare.

Skit in skit ut tycker jag stämmer bra.
/Mats

Visserligen ett sidospår men det får vi hoppas...! :o Trodde de flesta genomskådat syftet med denna gamla "branschslogan".

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 21 augusti 2011 - 20:42.

Postad 21 augusti 2011 - 20:44

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Nej - du framförde det som fakta inte som en smaksak. Du skrev: "Precis detta är den korrekta beskrivningen av Naim, vare sig man gillar det eller ej."

Nej - menar du alltså att det är viktigare att välja rätt högtalare än förstärkare.

Ja exakt...plus lite till. :o
Source first. Naim cd. Naim amp. Dali Helicon

Jag glömde.. Naca5 högtalarkabel.
En komplett och fulländad combo med PRaT....... :)

Postad 21 augusti 2011 - 20:45

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2 082 inlägg
  • 0

Visserligen ett sidospår men det får vi hoppas...! :lol: Trodde de flesta genomskådat syftet med denna gamla "branschslogan".

:) Skrev ju att jag var ganska ensam här om att tycka så :)
(jag är så trött på alla negativa människor) :o
/Mats

Redigerat av Unregistered89a7be48, 21 augusti 2011 - 21:05.

Postad 21 augusti 2011 - 20:55

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0

Nei.
Däremot kan audiovector ha varit den "felande" länken.
Skrev att jag inte trodde förstärkare tillförde nått före jag köpte min supernait, musikaliskt menade jag, utan att det var bara högtalaren som gjorde nån verklig skillnad.

Postad 21 augusti 2011 - 21:13

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Nei.
Däremot kan audiovector ha varit den "felande" länken.
Skrev att jag inte trodde förstärkare tillförde nått före jag köpte min supernait, musikaliskt menade jag, utan att det var bara högtalaren som gjorde nån verklig skillnad.

Precis... det är där Naim skiljer sig markant mot andra. Sedan kommer smaksak och om man gillar det.
Och återigen hur kan man inte gilla det mer musikaliska, PRaT.

Postad 21 augusti 2011 - 21:16

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2 082 inlägg
  • 0
Måste ju fråga vilka förstärkare du tycker dom är mer musikaiska än?
/Mats

Postad 21 augusti 2011 - 21:20

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Måste ju fråga vilka förstärkare du tycker dom är mer musikaiska än?
/Mats

Det här ska bli intressant! :o

Postad 21 augusti 2011 - 21:28

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Det här ska bli intressant! :o

Bio Reciver :lol:
Nad 326 som tråden börjades med t ex
Nad 326 vs Nait 5i.

Klart mer musikalitet i Nait 5i, även de i samma prisklass 9.990:-
:)

Postad 21 augusti 2011 - 21:29

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

:o

Du menar alla till det priset?

Postad 21 augusti 2011 - 21:31

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2 082 inlägg
  • 0
Det är ju som man säger att så länge man gillar det själv så är det de enda viktiga.
/Mats

Postad 21 augusti 2011 - 21:34

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Det är ju som man säger att så länge man gillar det själv så är det de enda viktiga.
/Mats

Ja, och då är vi tillbaka där tråden började.

Postad 21 augusti 2011 - 21:35

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

/Mats

Nej det är fakta för jag har mätresultaten. Ha ha ho ho hi hi :o

Wise up guys.....allt är tycke och smak, se inte allt så svart eller vitt.
Musik ska lyssnas med lite mer "Zen"

Postad 21 augusti 2011 - 21:44

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2 082 inlägg
  • 0
Fortfarande intresserad hur DU tycker att den är mer musikalisk än dom andra stärkarna i samma prisklass?
/Mats
Zen är det något man röker till eller?

Redigerat av Unregistered89a7be48, 21 augusti 2011 - 21:46.

Postad 21 augusti 2011 - 21:49

Unregistered1588
  • Unregistered1588
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Förstår inte heller riktigt hur man kan beskriva en förstärkare som mer eller mindre "musikalisk".

Det är visserligen alltid marigt att beskriva ljud ... nån klok person sade detta om att skriva om musik:
"writing about music is like dancing about architecture".
Känns som det ligger nära till hands här.

Redigerat av Unregistered1588, 21 augusti 2011 - 21:50.

Postad 21 augusti 2011 - 21:53

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Fortfarande intresserad hur DU tycker att den är mer musikalisk än dom andra stärkarna i samma prisklass?
/Mats
Zen är det något man röker till eller?

Du fär väl läsa tråden från start om du orkar.
Annars är min åsikt tex. Hegel Primare Nad Lyngdorf Cambridge plus några till som jag valde bort till förmån för Naim.
Helt min egen smak.

Tråden börja med en dålig jämförlelse med Nad 326 osv osv

Redigerat av Droppy, 21 augusti 2011 - 22:07.

Postad 21 augusti 2011 - 21:54

Unregistered22236fa5
  • Unregistered22236fa5
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
Man kan väl kanske beskriva det som mer eller mindre engagerande ljudbild som förstärkeriet "målar" upp.

Postad 21 augusti 2011 - 21:58

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
For you my friend MatsE

Se Zen
http://en.wikipedia.org/wiki/Zen

Redigerat av Droppy, 21 augusti 2011 - 22:00.

Postad 21 augusti 2011 - 22:11

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2 082 inlägg
  • 0

Du fär väl läsa tråden från start om du orkar.
Annars är min åsikt tex. Hegel Primare Nad Lyngdorf Cambridge plus några till som jag valde bort till förmån för Naim.
Helt min egen smak.

Tråden börja med en dålig jämförlelse med Nad 326 osv osv

Tack för svaret,kul att du går på det du gillar It's the only way .
/Mats

Postad 21 augusti 2011 - 22:14

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Tack för svaret,kul att du går på det du gillar It's the only way .
/Mats

Tack :o

Postad 21 augusti 2011 - 22:33

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 307 inlägg
  • 0

Och återigen hur kan man inte gilla det mer musikaliska, PRaT.

Här beskriver galenskaparna PRaT:

http://www.youtube.c...h?v=NRsRFbCzaNc

Redigerat av Ageve, 21 augusti 2011 - 22:35.

Postad 21 augusti 2011 - 22:36

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Här beskriver galenskaparna PRaT:

http://www.youtube.c...h?v=NRsRFbCzaNc

ASGARV!

Postad 21 augusti 2011 - 22:44

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0

Ja exakt...plus lite till. :o
Source first. Naim cd. Naim amp. Dali Helicon

Jag glömde.. Naca5 högtalarkabel.
En komplett och fulländad combo med PRaT....... :)

Just det lite Naca5 högtalarkabel måste jag köpa, va skönt att man inte behöver tänka på att något annat skulle kunna vara bättre.

Redigerat av Audio One, 21 augusti 2011 - 22:44.

Postad 21 augusti 2011 - 23:26

Radioaktivität
  • Radioaktivität
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Precis som Hifi & Musik och andra från fackpressen så håller jag Naim Nait 5i som referens. Driver mina PMC GB 1 med bravur.

Postad 22 augusti 2011 - 06:59

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0

Bio Reciver :D
Nad 326 som tråden börjades med t ex
Nad 326 vs Nait 5i.

:D

tror du en naim nait 5i har mer musikalitet/mindre disst än min bio reciver?

Postad 22 augusti 2011 - 13:05

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

tror du en naim nait 5i har mer musikalitet/mindre disst än min bio reciver?

Ja absolut.

Men vad spelar det för roll, det är vad jag tycker.
Du får skaffa dig en egen uppfattning och du är säker nöjd efter som du äger en Yamaha bio reciver.

Postad 22 augusti 2011 - 13:11

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Ja absolut.

Men vad spelar det för roll, det är vad jag tycker.
Du får skaffa dig en egen uppfattning och du är säker nöjd efter som du äger en Yamaha bio reciver.

Sist jag kollade var iaf dist något högst påtagligt mätbart och inget som kan påverkas eller försvinna av någons tyckande i frågan?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.