Hej!
Har följt denna tråd ett tag nu. Stod länge i kvalet mellan valet av samsung d8005 och LG 47lw980w.
Valet föll på Samsung men efter första leveransen blev jag väldigt missnöjd med uppenbar clouding i skärmens ytterkanter.
Leverantören (netonnet) var dock väldigt ärliga och sa att man nog får räkna med en hel del clouding i kantbelysta skärmar. Man kan ha tur att få en skärm som inte uppvisar störande mycket clouding. Så jag bytte mot en ny d8005-skärm... Men den var ännu värre! Till och med vita moln nästan i mitten av bilden! Till och med min 7-årige son undrade över varför han inte riktigt kunde se var han skulle köra i Gran Turismo på PS3.
Jag åkte igen till NetonNet och lämnade in skärm nummer två (gudskelov för öppet köp/bytesrätt). Denna gång gick jag upp i prisklass en aning och valde en LG 47LW980W... kom hem och förväntade mig faktiskt samma problem igen men inte! Clouding existerar inte på min LG-skärm, dock lite halo-effekter som jag inte stör mig på alls.
Menyerna är inte lika intuitiva som jag upplevde hos samsungen men det kan jag vara utan alla dar i veckan så länge som bilden är så pass mycket bättre.
Designen är snarlik på dessa skärmar men bilden är mycket bättre (hdtv, blu-ray, 3D...) hos LG. Passiva 3D-brillor funkar troligtvis bättre för mina ganska känsliga ögon. Det ingick hela 7 st i LG-paketet!
En annan grej som är ganska cool är att det följer med en extra fjärrkontroll med väldigt få knappar på (9 st ??). Den är gyrobaserad och följer rörelserna man gör med kontrollen med ett hårkors (valbar symbol!). Den är supersnabb att använda i menyer och på internet. Tror dock att den drar en hel del batterikraft.
LG:n är tydligen bakbelyst med LED och det verkar ju vara till en fördel för att slippa vita moln i bilden.
LG:n är några procent dyrare i inköp men ger en betydligt bättre bild som jag ser det.
Måste dock poängtera att jag inte är någon expert på området men upplever LG:n som så pass mycket bättre bildmässigt ändå.
Hoppas att detta inlägg inte får alla att byta sina samsung D8005 mot något annat men jag kände att jag behövde berätta mina "känslor".
NetonNet har för övrigt agerat kladerfritt i ärendet (öppet köp i all ära... men i alla fall).
Happy hunting i TV-djungeln!
För mig är det med "facit" i hand ett lätt val.
//John
Redigerat av Brandspec, 07 januari 2012 - 02:12.